Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

[BBG] HTPC november 2014

Voor de BBG van November 2013, ondertussen alweer een jaar geleden, hebben we de htpc besproken. Toentertijd met een budget van 350 euro. We zijn nu weer van plan de htpc op te nemen, maar stuiten daarbij op twee heikele punten. 1) een eerste inventarisatie laat zien dat er qua ontwikkeling niet veel bijzondere nieuwe componenten zijn geïntroduceerd. Uiteraard zijn er wel nieuwe AMD APU’s *(7000-serie), maar die zijn relatief duur en niet goed verkrijgbaar. De 6000-serie is er ook nog steeds. En 2) de interesse in een krachtige htpc, van enkele honderden euro’s, lijkt veel minder dan voorheen te zijn. Dit heb ik grotendeels geconstateerd op basis van de activiteit in Mediaspelers en HTPC's en DAA rond dit soort systemen. Dit kan te maken hebben met de opkomst van producten als de Chromecast, nieuwe technologieën in televisies die een afzonderlijke htpc overbodig maken etc.

Een succesvolle BBG moet draagvlak hebben bij de community. Bij de gamesystemen is dat draagvlak er steevast, maar misschien moeten we de htpc op andere manieren benaderen. Vandaar deze topicstart zonder een opzet van het systeem, maar eerst met de vraag hoe we het deze editie het beste kunnen vormgeven.
Enkele opties die mij te binnen schoten zijn:
1) Htpc samenstellen met een soortgelijk budget als de vorige keer (€350) -weinig verandering;
2) Een htpc op basis van een Intel NUC – weinig discussies over componenten;
3) De htpc niet opnemen;
4) ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LFA
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 13:40

LFA

Het valt mij op dat de topics in DAA over HTPC's erg uiteenlopen omdat iedereen er andere eisen aan stelt (wel/niet gebruiken voor gamen, wel/niet gebruiken voor downloaden en opslag).
Ik denk dus dat het lastig wordt hier een keuze voor te maken, hoewel ik het wel een interessant systeem vind om weer eens toe te voegen aan de BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
LFA schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:47:
Het valt mij op dat de topics in DAA over HTPC's erg uiteenlopen omdat iedereen er andere eisen aan stelt (wel/niet gebruiken voor gamen, wel/niet gebruiken voor downloaden en opslag).
Ik denk dus dat het lastig wordt hier een keuze voor te maken, hoewel ik het wel een interessant systeem vind om weer eens toe te voegen aan de BBG.
Eens, maar ik denk dat we gewoon van de standaardterm 'HTPC' uit moeten gaan. Dat er een zo goed mogelijk basissysteem word samengesteld. Vanuit dit systeem zou je dan weer het een en ander kunnen aanpassen zodat deze aan de eisen/wensen voldoet van de eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 11:46
Ik heb laatst een htcp gebouwd en hetvolgende daarvoor besteld

CoolerMaster R4-L2R-20AC-GP 120mm
Kingston HyperX black 4 GB 1600 MHz CL9
SanDisk Standard 128GB
Huntkey Universele Mini Adapter 90W
AMD Athlon 5350, 2.05Ghz, 2MB, AM1
ASRock AM1H-ITX, AM1, 2xDDR3, 4xSATA-600

Ik had nog 2* 2TB HDD 's liggen en dit alles in een Silverstone Milo ML05B gepropt. Als afstandsbediening een oude HTC flyer.

Mijn uitgangspunten waren :

- stroombesparing
- abo veranderen in alleen i-net en tv kijken via i-net ; besparen.

Stroombesparing omdat ik aan het streamen was van desktop naar xbox ! Dus dat is gelukt :) Ik heb XMBC eropgezet voor televisiekanalen, en de rest staat op de hdd's. Genoef kijkplezier dus en nog eens een besparing van 15€ p/mnd. Terugverdientijd van mijn systeem is in mijn geval minder als een jaar.

Ik heb dit systeem nu een paar maanden en ik sta versteld. Niet alleen vrijwel geluidloos, je kunt er ook mee gamen en al het andere. Nu ik vrijwel alleen nog maar lol speel zit ik er sterk aan te denken om mijn desktop systeem te verkopen ( met R280x) en te vervangen door hetzelfde. Zonder de 2*2TB hdd's.
Ik sta echt versteld van de nieuwe AMD chip, volgens mij lange tijd geleden dat ze Intel in het gras laten bijten. En nog upgradeable in de toekomst.

En om te bouwen is de psu buiten kastje helemaal te gek . Bijna geen kabelgedoe meer en verbruik daalt ook nog eens. Een HTCP zonder AM1 is volgens mij ondenkbaar op dit moment. Chip die ik heb genomen is volgens mij beetje overkill voor htcp alleen. Kan dus goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:48
Een htpc zonder bewegende delen lijkt me de moeite van een bbg nog wel waard. Nuc of zelfbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:20
Ik heb afgelopen jaar ook een 'HTPC' gebouwd welke tevens de PS2 moest vervangen (dus incl de optie om wat simpele games te kunnen draaien en incl het afspelen van DVD/BR).
Ik ben het hierin volledig oneens met deboerpp, met die athlon kun je niet normaal gamen, in ieder geval niet op de standaard resolutie van de gemiddelde TV: 1920x1080 (misschien op sims 2 na): http://www.guru3d.com/art...m1_platform_review,8.html
Daarnaast wordt ie bij mij ook gebruikt als downloadbak en het opnemen van beeld van de beveilingscamera's.
Ik heb uiteindelijk dus gelijk een wat krachtiger FM2 setup gepakt (A8-6600k).

Ik denk dat we moeten kijken naar 2 systemen: 1 zo simpel, goedkoop en stil mogelijk om beeldmateriaal op het scherm te toveren, en 1 die wat krachtiger is waardoor je er meer mee kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purbo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-07-2024
Sta zelf op het punt om onderstaande te bestellen en te gebruiken als HTPC.
De HTPC zal draaien op Windows 8.1 en zal gebruikt worden voor het downloaden van torrents, netflix, spotify, popcorntime, YouTube, browsen en xbmc. Ik heb nog een 1Tb HDD welke in de NUC zal worden geplaatst voor opslag.
Reden dat ik nog niet besteld heb is omdat ik op dit moment alternatieven aan het bekijken ben welke wellicht gelijke of betere prestaties bieden tegen een voordeligere prijs, maar ook een leuk uiterlijk hebben. De HTPC zal namelijk in het zicht worden geplaatst op het tv meubel.

Ik zal dit topic ook even in de gaten houden, ben namelijk een behoorlijke digibeet en wellicht wordt hier een leuk alternatief voor de NUC geplaatst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit D34010WYKH Core i3-4010U€ 249,-€ 249,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 31,95€ 31,95
1Crucial M500 mSata 120GB€ 54,99€ 54,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Naar mijn idee zijn er veel "stille" Tweakers die wel degelijk gebruik maken van de HTPC BBG. Hoewel er inderdaad weinig belangrijke ontwikkelingen zijn op het gebied van hardware voor de HTPC, lijkt het mij toch zeer wenselijk om een BBG na een jaar weer een update te geven.

Ik zou dan ook gaan voor een mainstream HTPC BBG met hetzelfde budget als vorig jaar (350 euro). Met daarbij veel aandacht voor de volgende punten die, naar mijn mening, erg belangrijk zijn voor een HTPC:

1. Geluidsreductie. (HTPC staat veelal in woonkamers)
2. Energiezuinig. (Bij veel Tweakers draait de HTPC overuren aangezien men de HTPC ook als downloadbak gebruikt).
3. Krachtig genoeg om de laatste mediaformaten af te spelen.

Een tweede, krachtiger, systeem waarop men ook kan gamen zou een optie kunnen zijn. Ik merk wel dat het merendeel van de Tweakers niet van plan is om op de HTPC te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
-En4Cer- schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:14:
Een tweede, krachtiger, systeem waarop men ook kan gamen zou een optie kunnen zijn. Ik merk wel dat het merendeel van de Tweakers niet van plan is om op de HTPC te gamen.
Ik zou zelf liever een budget variant van de HTPC als tweede optie zien, waarin opties als een Raspberry PI of een Athlon 5150 based build worden besproken. De eisen voor een game HTPC lopen denk ik te sterk uiteen, van HTPCs die eenvoudige spellen kunnen draaien, tot meer grafisch intensieve games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
persoonlijk ben ook altijd tegen htpc's met download features geweest, voor mij is een media-pc echt een media box, kortom het op je tv brengen van films series het afspelen van je muziek collectie en dat soort dingen, voor data opslag gebruik je wat mij betreft gewoon een nas, synologie etc doen het prima met torrents en eventueel niewsgroups. en die vebruiken doorgaans veel minder stroom dan een htpc.

waar ik persoonlijk meer intersse in zou hebben is enerzijds een basis oplossing maar als ik een rasberry pi af moet weten tegen een kastje als pricewatch: Zotac ZBOX ID18 dan zou ik niet snel meer voor de Pi kiezen, vooral wanneer je xmbc van wat plugins wilt vorzien, of netflix wilt kijken of een emulator wilt draaien voor wat oude nes spellen ...

voor de wat duurdere htpc vind ik persoonlijk dan ook dat je er ook zwaardere (zoals psx) emulators op moet kunnen draaien, nu weet ik dat dit een beetje vloeken in de kerk is maar dat zijn nastaken op een htpc wat mij betreft ook, ik ben trouwens benieuwd of zoiets al haalbaar is op een am1 systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 13:53
Zoals de meeste hier zie ik een HTPC voornamelijk als een ding dat media afspeelt. Downloaden gebeurd op een server of een nas.
Mijn eisen aan een HTPC zijn
1. Moet alle mogelijke 1080p streams kunnen afspelen (dus full blueray birates moeten geen probleem zijn)
2. stilte! (vanwege woonkamer)
3. gegeven 1 en 2. een zo laag mogelijk energieverbruik. (indien laag genoeg staat dit ook het gebruik van de HTPC als download bak niets in de weg)

Een HTPC die alle 1080p films zonder hapering kan vergeven kan typisch ook simpele spelletjes aan (ik heb ooit in het verleden een msx emulator en pc spelletje als atomic bomberman op mijn HTPC gespeeld dat werkt uiteraard prima). Ik denk een psx emulator ook een eind moet komen (iig voor psx1/2 spelletjes)
Wil je echter PS4 emuleren of Call of Duty o.i.d. gaan spelen op full HD dan hebben we het w.m.b. niet meer over een HTPC.

Het eerste voorstel is een HTPC met een budget van 350,- Dat lijkt mij (en alle mensen hierboven lijkt het) prima. Mocht er er een 2e voorstel moeten komen dan ben ik ook voor een budget oplossing.

Waar eventueel nog aandacht aangeschonken kan worden is 4K mogelijkheden, al denk ik dat voorlopig nog een meer theoretische optie is; het maakt de HTPC snel te duur, en 4K displays en beamers zijn erg duur. Tevens is HDMI 2.0 nog niet bepaald gemeengoed op PC moederborden.

Mijn voorstel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 29,50€ 29,50
1ASRock B85M-ITX€ 68,99€ 68,99
1Epsilon EC-HTPC-1€ 53,40€ 53,40
1Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 72,95€ 72,95
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 37,-€ 37,-
1Crucial MX100 128GB€ 59,46€ 59,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,30

Ik heb een soortgelijk systeem in de woonkamer, en ik heb nog niets aan 1080p materiaal kunnen vinden wat ik niet heb kunnen afspelen. Tevens is het een stil systeem. Ik gebruik wel een andere kast (OrigenAE S14V), omdat de mijne niet in het budget valt. Ik heb gekozen voor de Epsilon omdat deze eruit ziet als een HiFi component, en zo makkelijker in de woonkamer integreert.

[ Voor 60% gewijzigd door Munchkin op 17-10-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
het zou ook wel schandalig zijn als een beetje CPU niet eens 1080P kan afspelen. dit kan mijn ouwe trouwe CPUtje (jaar of 6) al zonder enkele problemen.

HTPC zijn voornamelijk ontstaan omdat enkele jaren geleden de afspeel mogelijkheden beperkt waren, een bluray speler was schreeuwend duur ( een van de redenen waarom de PS3 een verkoopsucces was, voor relatief weinig geld had je een hele goede blu-ray speler).

tijden zijn veranderd en de DVD verkoop zit in het slop (ook blu-ray, alleen 'liefhebbers' kopen met regelmaat.) en veelal gaat (al dan niet uit illegale bron gedownload) digitaal.

heeft de HTPC dan nog bestaans recht? eigenlijk niet. zeker niet in pure vorm. er wordt nu al vaak een combinatie gemaakt van server/NAS/downloadbak. en die combo zorgt voor andere ongemakken als geluidsniveau.
En dan heb je de mediaspelers, over je netwerk streamen en genieten maar, klein kastje in de woonkamer en thats it. ik opteer voor 4, een BBG met mediaspelers.
en zelfs die zullen niet meer lang leven, die taak zal door vele TVs overgenomen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
Vorig jaar heb ik voor mijn moeder een HTPC in elkaar gezet in een Epsilon EC-HTPC-1 kast. Het is niet 's werelds kleinste HTPC kast, maar wel een mooie, strakke en niet al te dure. Of een HTPC nog bestaansrecht heeft is een lastige vraag. Ik denk dat er nog wel een plaats voor is. Mijn redenen hiervoor zijn als volgt:

1) Niet iedereen heeft een (even moderne) smart-tv en de apps daarvoor (b.v. Netflix of Plex) werken niet altijd even goed en zijn vaak vrij traag.
2) Als je de Plex app gebruikt moet je zelf, of iemand die je kent, wel een pc/NAS/server hebben met daarop de medialibrary. Onder ons Tweakers zijn er vast heel wat mensen die zoiets thuis hebben staan, maar nog lang niet iedereen. Onder de non-Tweakers zal dit percentage nog een stuk lager zijn. Een HTPC kun je eenvoudig uitbreiden met een extra HDD en daarop de media zetten.
3) Een HTPC is mijn inziens nog steeds de meest complete oplossing voor wat betreft media bekijken. Je kunt hierdoor de losse bluray/dvd speler wegdoen, media bekijken via apps als Netflix of Plex of via een normale mediaplayer (VLC, PowerDVD etc.), je kunt video's/streams van op het internet bekijken (Youtube, Twitch), je hebt wat meer mogelijkheden tot het beheren van bepaalde media en het is nog altijd een volwaardige pc.

Alleen in het geval dat je:
- De tragere, vaak beperktere smart-tv apps afdoende vindt
- Je al een NAS/Server hebt met b.v. Plex
- Je geen losse DVD's/Blurays meer gebruikt
..alleen dan denk ik dat een HTPC niet de juiste oplossing is (als in het is dan overkill).

Voor wat betreft de builds heb ik ervoor gekozen om 2 verschillende opties samen te stellen, één op basis van Intel, één op basis van AMD:

Intel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 29,50€ 29,50
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 50,-€ 50,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 30,-€ 30,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 52,-€ 52,-
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 41,95€ 41,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,26

AMD
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 40,-€ 40,-
1ASRock AM1H-ITX€ 49,90€ 49,90
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,66

In beide builds heb ik een bluray speler en een draadloze keyboard/muis combo toegevoegd, om het geheel zo compleet mogelijk te maken. Zelf gebruik ik dvd's/blurays niet heel vaak meer, maar af en toe wel. Een wireless keyboard/muis oplossing werkt ook erg fijn voor op de bank.
Daarnaast heb ik, in tegenstelling tot Munchkin hierboven die dezelfde kast in zijn build gebruikt, gekozen voor een SFX voeding. Dit omdat je, wanneer je gebruik maakt van een optische drive zelfs met een SFX voeding weinig plaats over houdt om de voedingskabels te buigen.

Er kan eventueel, in beide gevallen, nog bezuinigd worden op de moederborden. Deze heb ik zo gekozen omdat ze een HDMI poort hebben en een optische audio uitgang (voor sommige mensen een pré).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HTPC's zijn inderdaad saai geworden. Er gebeurt niks interessants op dit vlak en daardoor is het niet echt de moeite waard een BBG op te zetten. Ik zou dan of kijken naar een HTPC zonder bewegende onderdelen in een zeer compact formaat of naar een alternatief voor HTPC's zoals een Windows 8.1 tablet met bijvoorbeeld Miracast ingebouwd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Het zou natuurlijk ook leuk zijn als er een onderscheid kon gemaakt worden tussen Steam Streaming en enkel media replay. Ik geloof immers dat er een heel deel tweakers hier best wel een htpc'tje zou willen waarnaar hun games kunnen gestreamed worden. (Bij intel CPU's is dit QuickSync)

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnie-M
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-03-2024
Nindustries schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:08:
Het zou natuurlijk ook leuk zijn als er een onderscheid kon gemaakt worden tussen Steam Streaming en enkel media replay. Ik geloof immers dat er een heel deel tweakers hier best wel een htpc'tje zou willen waarnaar hun games kunnen gestreamed worden. (Bij intel CPU's is dit QuickSync)
Hier ben ik het ook mee eens. Maar dat is meer vanuit persoonlijk vlak aangezien ik al een tijdje zoek naar zo'n Steam Stream/HTPC die krachtig genoeg is.
Vooral de keuzes tussen een NUC of een HTPC kast vind ik lastig.

Maar terug on-topic, gezien de laatste BBG al uit 2013 stamt denk ik dat er met relatief weinig moeite een mooi, extra en up-to-date overzicht kunnen geven aan mensen die dan voorlopig weer als basis kan worden gebruikt.
Er moet tenslotte niet vergeten worden dat er erg veel mensen (niet tweakers dus) op tweakers kijken ter oriëntatie en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

Tsurany schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:53:
HTPC's zijn inderdaad saai geworden. Er gebeurt niks interessants op dit vlak en daardoor is het niet echt de moeite waard een BBG op te zetten. Ik zou dan of kijken naar een HTPC zonder bewegende onderdelen in een zeer compact formaat of naar een alternatief voor HTPC's zoals een Windows 8.1 tablet met bijvoorbeeld Miracast ingebouwd.
Ik heb inderdaad zonder losse PC al genoeg mogelijkheden om media af te spelen op de tv:

HDMI stickje (rockchip android stick)
HDMI kabel uit telefoon
Streamen van telefoon naar TV (miracast)
Streamen van telefoon naar TV (allshare van Samsung)
Ingebouwde media player van de TV gebruiken (plex, samsung's eigen server of windows media player)

Maar sinds de gigantisch snelle ontwikkeling van silicium in mobieljes is het ook veel minder interessant geworden om daar veel aandacht aan te besteden. 10 jaar geleden waren er nog tig codecs in omloop, geen van allen hardware accelerated. Maar sinds eigenlijk alles onder dezelfde codec hangt en de meest simpele videochippies 1080p materiaal vlekkeloos af kunnen spelen is er eigenlijk niets meer aan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:05
1) Htpc samenstellen met een soortgelijk budget als de vorige keer (€350) -weinig verandering;
3) De htpc niet opnemen;
4) ???
4) Mini-HTPC voor weinig euri. (Intel NUC, maar dan Tweakers-style)

Dus een kleine alleskunner, waarbij ik de Silverstone Milo ML05B of Epsilon EC-HTPC-1 nog vrij gigantisch vind. Zoiets als dit zou een voorbeeld kunnen zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 32,30€ 32,30
1Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)€ 49,-€ 49,-
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 91,-€ 91,-
1Crucial BLS4G3N169ES4CEU€ 37,98€ 37,98
1Kingston SSDNow mS200 30GB€ 28,50€ 28,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,78

Er is nu ruimte voor 2,5" opslag, maar ik ga uit van externe opslag. Verder: geen fans!

Andere kastjes, zoals de Silverstone PT13 of Lian Li PC-Q05 zouden ook prima werken binnen dit idee, zolang het maar VESA-mountable (of van gelijk formaat) is.
Nadeel is dat de keuze in behuizingen dan niet gigantisch is en je (uitgaande van Thin M-ITX) ook nog eens altijd bij Intel uitkomt.

Misschien ontstaat er wel weer een leuke discussie fans vs fanless, stilte vs performance.

[ Voor 4% gewijzigd door SpazzII op 20-10-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

M2M schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:50:
[...]

Ik heb inderdaad zonder losse PC al genoeg mogelijkheden om media af te spelen op de tv:

HDMI stickje (rockchip android stick)
HDMI kabel uit telefoon
Streamen van telefoon naar TV (miracast)
Streamen van telefoon naar TV (allshare van Samsung)
Ingebouwde media player van de TV gebruiken (plex, samsung's eigen server of windows media player)

Maar sinds de gigantisch snelle ontwikkeling van silicium in mobieljes is het ook veel minder interessant geworden om daar veel aandacht aan te besteden. 10 jaar geleden waren er nog tig codecs in omloop, geen van allen hardware accelerated. Maar sinds eigenlijk alles onder dezelfde codec hangt en de meest simpele videochippies 1080p materiaal vlekkeloos af kunnen spelen is er eigenlijk niets meer aan.
Het zou inderdaad eens mooi zijn als al deze opties bekeken zouden worden. Ik ga zelf verhuizen in januari en wil dan ook een nieuwe film/serie oplossing. Momenteel een verouderde HTPC maar die is niet snel genoeg voor Popcorn Time. En dan lijkt een tablet waar XBMC/Plex/Mediabrowser op draait die alle media draadloos naar de tv kan sturen een stuk interessanter dan een dedicated systeem die permanent op de tv is aangesloten en nergens anders voor gebruikt kan worden.
Wat dat betreft lijkt Miracast ideaal. Dat zou ik toch wel eens uitgezocht zien. En niet de zoveelste HTPC die net even anders is dan de vorige maar verder al jaren hetzelfde.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 11:39
Toevallig recentelijk de volgende setup gebouwd. Ik had de CPU en voeding nog liggen, en ik realiseer me dat dat wellicht niet de meest verstandige keuzes waren. De kast past zo'n beetje in elk standaard TV meubel (in ieder geval die van IKEA :7 ), en biedt mogelijkheden voor het plaatsen van een videokaart voor 4K-streaming later. De setup draait momenteel op OpenELEC waardoor de 8GB SSD voldoende is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 46,-€ 46,-
1Asus H61M-A€ 45,95€ 45,95
1Silverstone Milo ML04€ 66,95€ 66,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,85€ 32,85
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 66,55€ 66,55
1Transcend TS8GHSD630 8GB€ 24,40€ 24,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,65

Noot: hoewel nog totaal niet mainstream, zou ik het erg interessant vinden iets te lezen over 4K in deze BBG. Misschien geen concrete oplossing, maar wel mogelijkheden voor de toekomst, zoals mijn kast.

[ Voor 3% gewijzigd door wtdeuce op 21-10-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Ik zou graag willen voorstellen om het over een heel andere boeg te gooien: optie 4:
ARM based cheap mini computers doen niet onder voor PCs als het gaat om de gehele mediacenter ervaring, evt icm fileserver/downloadbak. Vergelijk een Raspberry met een BananaPi, het goedkoopste Cubox model, een duurder Cubox model. Ga in op de bijbehorende hardware, kabels, usb hdd performance vs netwerk performance etc en natuurlijk beeldkwaliteit.

Een tablet/Androidstick etc vind ik niet handig want daar ga je niet je media op bewaren. Daarvoor is een mini ARM computertje toch handiger (of een volwaardige NAS <maar dat valt buiten scope want een NAS heb je ook weer niet nodig voor mediacenter). Maar dit kan je dus ook bespreken in een review.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazco2nd op 21-10-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Tsurany schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:03:
[...]

Het zou inderdaad eens mooi zijn als al deze opties bekeken zouden worden. Ik ga zelf verhuizen in januari en wil dan ook een nieuwe film/serie oplossing. Momenteel een verouderde HTPC maar die is niet snel genoeg voor Popcorn Time. En dan lijkt een tablet waar XBMC/Plex/Mediabrowser op draait die alle media draadloos naar de tv kan sturen een stuk interessanter dan een dedicated systeem die permanent op de tv is aangesloten en nergens anders voor gebruikt kan worden.
Wat dat betreft lijkt Miracast ideaal. Dat zou ik toch wel eens uitgezocht zien. En niet de zoveelste HTPC die net even anders is dan de vorige maar verder al jaren hetzelfde.
Staar je niet blind op miracast (of screensharing). Het vereist namelijk wel een stabiele wifi verbinding, en je haalt je videomateriaal een extra keer door de encoder, wat niet bevorderlijk is voor de videokwaliteit.
Ik heb bijvoorbeeld op mijn 2.4GHz netwerkje zo nu en dan een lagspike, maar dat zal afhankelijk zijn van je wifiverbinding.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
Ik denk dat de beste basis voor een HTCP tegenwoordig , uitgaande van prijs/kwaliteit/stroomverbruik/mogelijkheden, een AM1 chip is samen met
het ASRock AM1H-ITX mobo en een externe PSU met minsten 85% rating
heeft bij ~20w.
- Kan passief gekoeld worden
- upgradeable
- kan 4k weergeven
- prijs
- stroomverbruik

Een HTCP met een psu van meer dan 120w is niet meer van deze tijd , en kost op den duur ook veel meer, bovengenoemde combo is momenteel de beste. Mensen gebruiken een HTCP nl niet alleen voor visueel maar ook voor audio icm met versterker en speakers. Dus staat soms hele dagen aan. Kost meer en is niet 'groen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Ik vind dat als we de NUCs mee in beschouwing nemen, een aziatisch alternatiefje ook ons niet mag ontvallen.

Dat is nu wel de (duurdere) variant met dual Intel nics voor pfSense en dergelijke, maar er staan ook goedkopere die je voor een prik kan aankopen met maar 1 nic. 8)7

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
deboerpp schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:56:
Ik denk dat de beste basis voor een HTCP tegenwoordig , uitgaande van prijs/kwaliteit/stroomverbruik/mogelijkheden, een AM1 chip is samen met
het ASRock AM1H-ITX mobo en een externe PSU met minsten 85% rating
heeft bij ~20w.
- kan 4k weergeven
bron? Ik had juist begrepen (uit een artikel op xbitlabs over een 5350, zie hier) dat 4k weergeven, NIET mogelijk was op een AM1 chip, en dat alleen een intel vanf i3 dat wel kon met slechts 30Hz (limitatie van gebruikte HDMI / Display poort, niet de cpu). De AM1 chip had ook al moeite met 3D weergave op 1080p want 'm voor mij ook diskwalificeerde voor een HTPC.
Verder heeft het bordje wat jij voorstelt geen HDMI 2.0 poorten; voor 4k lijkt mij dit een harde eis (want er zijn nauwelijks TVs / projectors die over een displayport beschikken).

Overigens, verder ben ik helemaal met jou eens dat een HTPC vandaag de dag met rond de 20W idle moet kunnen toekomen. De configuratie die in dit topic heb voorgesteld zit daar ook rond, maar zou beter kunnen met een picopsu (maar dat paste niet in het budget)

[ Voor 3% gewijzigd door Munchkin op 22-10-2014 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is hoe nuttig een zo'n Pico PSU is. Als je daarmee 5 watt kan besparen maar 30 euro meer moet uitgeven heb je pas na een paar jaar enig rendement van je aankoop en dan enkel wanneer je 24/7 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:48
Tja ik zie smart tvs de htpc niet verstoten. Mediaspelers wel, maar er is wat mij betreft nog steeds geen goede in de markt gezet. De Boxeebox kwam dichtbij.

Wat is de meerwaarde van de losse configuraties die nu gepost worden tov een nuc? De nuc is mogelijk met bluetooth en ir.

Screen mirroring werkt niet soepel, net als dat rasberry oplossingen onder aanmodderen vallen. Leuk voor de hobbie maar geen serieuze mediaspeler, zeker niet voor een bbg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bolletje schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 23:49:

[BBG] HTPC november 2014

Voor de BBG van November 2013, ondertussen alweer een jaar geleden, hebben we de htpc besproken. Toentertijd met een budget van 350 euro. We zijn nu weer van plan de htpc op te nemen, maar stuiten daarbij op twee heikele punten. 1) een eerste inventarisatie laat zien dat er qua ontwikkeling niet veel bijzondere nieuwe componenten zijn geïntroduceerd. Uiteraard zijn er wel nieuwe AMD APU’s *(7000-serie), maar die zijn relatief duur en niet goed verkrijgbaar. De 6000-serie is er ook nog steeds. En 2) de interesse in een krachtige htpc, van enkele honderden euro’s, lijkt veel minder dan voorheen te zijn. Dit heb ik grotendeels geconstateerd op basis van de activiteit in Mediaspelers en HTPC's en DAA rond dit soort systemen. Dit kan te maken hebben met de opkomst van producten als de Chromecast, nieuwe technologieën in televisies die een afzonderlijke htpc overbodig maken etc.

Een succesvolle BBG moet draagvlak hebben bij de community. Bij de gamesystemen is dat draagvlak er steevast, maar misschien moeten we de htpc op andere manieren benaderen. Vandaar deze topicstart zonder een opzet van het systeem, maar eerst met de vraag hoe we het deze editie het beste kunnen vormgeven.
3) De htpc niet opnemen;
4) ???
Fijn om te zien dat de HTPC in elk geval tot de mogelijkheden behoort voor de BBG van november 2014. :) Bedankt daarvoor, Bolletje. _/-\o_

Ik zou denk ik kiezen voor 3 verschillende oplossingen; zo nodig elk voorzien van een alternatief, zoals je ze ook ziet in de laptop BBG.

Je zou dan uit kunnen gaan van het volgende:
  1. De mini-oplossing < € 100: Klein en goedkoop, zoals een RPi, of een Chromecast. Dit systeem moet in elk geval probleemloos 720p en 1080p kunnen spelen of streamen. Zeer eenvoudig in gebruik. Toeters en bellen niet noodzakelijk.
  2. De medium-oplossing < € 350: Als basis een Intel Nuc, Zotac Box en co. of htpc's zoals boven mij al verschillende keren gepost zijn. Eisen: 720p en 1080p playback, XBMC of Plex zonder problemen en lag draaien. Mogelijkheid voor PopcornTime en Netflix is gewenst. Browsen moet goed te doen zijn. Zo mogelijk ook HD-audio.
  3. Full size HTPC < € 750: een htpc met alles erop en eraan, voorzien van bijv. een i3 of AMD A8-7600. Eisen: zie medium + 3D bluray; HD-Audio; XBMC/Plex met alle toeters en bellen; mogelijkheden voor Steamgames, Skype, Facebook, streams kijken, etc.
Het hoeft op zich helemaal niet zo moeilijk te zijn om een RPi en Chromecast qua mogelijkheden met elkaar te vergelijken. Dat is een keuze die toch al veel mensen moeten maken, wanneer ze in deze prijsklasse zoeken. Zijn er nog andere (Android-boxen) die je kunt overwegen? Enz.
Hetzelfde geldt voor de voors en tegens van een box zoals een NUC of Zotac t.o.v. compleet zelf bouwen. Wat biedt meer bang for the buck? Of ga je bijv. voor een Dune, Xtreamer, enz.
Qua top-htpc: Ga je zelf bouwen, of koop je een kant en klaar en duur apparaat? Wat zijn de voors en tegens van het gebruik van interne storage t.o.v. het gebruik van een NAS? Is zo'n dure htpc je geld en alle moeite waard, of kan je dit beter in je portemonnee houden? Enz.
Hoe bestuur je dit alles? Via een toetsenbord en muis? Via een IR-oog en je AB? Gebruik je CEC? enz.

Ik ben me ervan bewust dat dit op deze manier geen korte BBG wordt en alleen al de media-oplossing net zo groot wordt als de andere delen samen. Daar is vast wel een modus voor te bedenken om dit toch kort en bondig te kunnen bespreken. Ik denk wel dat we hiermee een hele hoop vragen die toch nog steeds op het forum voorbij komen kunnen beantwoorden/ondervangen.

Een opzet voor de htpc #3:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 89,95€ 89,95
1Gigabyte F2A88X-D3H€ 63,80€ 63,80
1MS-Tech MC-380€ 66,30€ 66,30
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,95€ 81,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,95€ 23,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 67,95€ 67,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Crucial MX100 128GB€ 59,74€ 59,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 546,54

Ondanks dat het beeld en geluid hoofdzakelijk via de hdmi zullen gaan heb ik in mijn opzetje even gekozen voor de ATX-versie van het moederbord. Deze heeft namelijk weer iets ruimer van opzet en dat kan natuurlijk schelen voor mensen die een TV-kaart, of CI-lezer willen gaan gebruiken. Verder heeft hij een iets betere geluidschip aan boord als ik het goed gezien heb. Voor sommige mensen is dit wellicht een plus. Als je beide niet nodig hebt, kun je natuurlijk ook voor de iets goedkopere mATX kiezen. Dan kan je case ook weer wat kleiner.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
Munchkin schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:30:
[...]

bron? Ik had juist begrepen (uit een artikel op xbitlabs over een 5350, zie hier) dat 4k weergeven, NIET mogelijk was op een AM1 chip, en dat alleen een intel vanf i3 dat wel kon met slechts 30Hz (limitatie van gebruikte HDMI / Display poort, niet de cpu). De AM1 chip had ook al moeite met 3D weergave op 1080p want 'm voor mij ook diskwalificeerde voor een HTPC.
Verder heeft het bordje wat jij voorstelt geen HDMI 2.0 poorten; voor 4k lijkt mij dit een harde eis (want er zijn nauwelijks TVs / projectors die over een displayport beschikken).

Overigens, verder ben ik helemaal met jou eens dat een HTPC vandaag de dag met rond de 20W idle moet kunnen toekomen. De configuratie die in dit topic heb voorgesteld zit daar ook rond, maar zou beter kunnen met een picopsu (maar dat paste niet in het budget)
Bron >? Jij leest niet goed ? Ik heb hier al op gepost, heb dus zelf een systeem op basis van de 5350. En als je mij niet gelooft lees de review hier op tweakers, van tweakers. Idle stroomverbuik zit ik op ~10w
en LOAD ~20 , dat is gemiddeld, maar ik heb ander mobo + en psu dan test redactie.
Ik heb (nog) geen 4k televisie maar heb wel gezien dat het kan. Als je mij niet gelooft zoek zelf op You tube of google.http://www.eteknix.com/am...-review-winning-sub-60/2/, http://www.legitreviews.c...-platform-review_139224/4 -bijvoorbeeld. Of de reviews hier op tweakers. Zal er zelf ook wel eentje gaan maken binnenkort. moet nieuw meetgereedschap hebben.

Dus, bron ; ikzelf . En als je kijkt naar stroomverbuik/prestaties/geld zijn momenteel de apu's van AMD niet te verslaan Pas als de core-m beschikbaar zou komen om een build mee te maken kunnen ze gaan concurreren, afhankelijk van de prijs natuurlijk..

Ik gebruik het systeem ook om muziek/radio te beluisteren , staat dus ~30 u p/w aan ( vergeet het wel eens uit te zetten als ik wegga) , stroomverbruik is dus belangrijk =geld

Oh en mobo ondersteund 4k , zie deze review http://tweakers.net/productreview/97008/asrock-am1h-itx.html , Of koop een adapter voor ~2€ . http://www.ebay.com/itm/T...pters&hash=item4185f54ab3

Hier :
- Four graphics output options: D-Sub, DVI-D, HDMI and DisplayPort 1.2
- Supports HDMI with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 24Hz or 4K x 2K (3840x2160) @ 30Hz
- Supports DVI-D with max. resolution up to 1920x1200 @ 60Hz
- Supports D-Sub with max. resolution up to 2048x1536 @ 60Hz
- Supports DisplayPort 1.2 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 30Hz

bron ASROCK

Dit zijn ook allemaal dingen die je zelf had kunnen bedenken...

[ Voor 21% gewijzigd door deboerpp op 26-10-2014 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:51
Ik heb zelf toevallig de afgelopen week gezocht naar een HTPC BBG. Ik ben- benieuwd of het een verstandige keuze is om bv een ASRock Q1900-ITX te gebruiken als basis voor een htpc of toch vestandiger is om een losse cpu met met moederbord te kopen.

Waar ik naar kijk is een htpc met spdif uitgang. Aangezien mijn versterker geen HDMI aansluitingen heeft.
Zodat ik via mijn telefoon muziek kan beluisteren op de versterker.
En mijn televisie smart toevoeging krijgt. Als ik de reviews van nieuwe tv´s kijk zijn ze allemaal toch niet helemaal tevreden over de mogelijkheden en snelheden van de smart tv´s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:07
Waarom staat dit topic eigenlijk niet hier: Mediaspelers en HTPC's ?

Daar staat die van 2013 ook en een HTPC is nagenoeg nooit direct een compleet systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
deboerpp schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 02:06:
[...]

Bron >? Jij leest niet goed ? Ik heb hier al op gepost, heb dus zelf een systeem op basis van de 5350.
Ik heb (nog) geen 4k televisie maar heb wel gezien dat het kan. Als je mij niet gelooft zoek zelf op You tube of google.http://www.eteknix.com/am...-review-winning-sub-60/2/, http://www.legitreviews.c...-platform-review_139224/4 -bijvoorbeeld. Of de reviews hier op tweakers. Zal er zelf ook wel eentje gaan maken binnenkort. moet nieuw meetgereedschap hebben.

Oh en mobo ondersteund 4k , zie deze review http://tweakers.net/productreview/97008/asrock-am1h-itx.html , Of koop een adapter voor ~2€ . http://www.ebay.com/itm/T...pters&hash=item4185f54ab3

Hier :
- Four graphics output options: D-Sub, DVI-D, HDMI and DisplayPort 1.2
- Supports HDMI with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 24Hz or 4K x 2K (3840x2160) @ 30Hz
- Supports DVI-D with max. resolution up to 1920x1200 @ 60Hz
- Supports D-Sub with max. resolution up to 2048x1536 @ 60Hz
- Supports DisplayPort 1.2 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 30Hz

bron ASROCK

Dit zijn ook allemaal dingen die je zelf had kunnen bedenken...
Zo he, meteen op de man af, ik ben toch echt gewend dat tweakers elkaar met meer respect bejegenen.
Ik vroeg alleen om een bron, geen reden om mij meteen te gaan afzeiken. ;(

Inhoudelijk: Inderdaad, qua specs geeft Asrock aan dat 4k weergegeven kan worden op 24 en 30Hz. In het artikel wat ik noem wordt er gesteld dat de 5350 frames dropt op 4k en 1080p 3D en dat lijkt mij persoonlijk het teken dat hij het NIET trekt. Vandaar dat ik graag een bron wilde hebben waaruit blijkt dat het wel kan.

Ook in jou eigen bronnen wordt er niets over 4k afspelen gezegd; de eerste bron heeft uberhaupt geen video playback tests, en de 2e noemt alleen het afspelen van een 4k YouTube filmpje op 1080p met een load van 50%. Ik zie dus nog steeds niets over de mogelijkheid van het correct afspelen van 4K.

De consumentenelektronicaindustrie lijkt HDMI 2.0 als de interface voor 4K te beschouwen, omdat 4K over HDMI 1.4 gewoon beperkingen heeft i.v.m. de bandbreedte. Indien een moederbord geen HDMI 2.0 heeft dan valt hij w.m.b. af als 4K platform. Nogmaals, 4K tvs en beamers zullen HDMI 2.0 accepteren, geen displaypoort. Verder geef je aan dat je het zelf gezien hebt dat het kan. Mag ik vragen waar je dat gezien hebt? Of leidt je dat af uit de specs?

Niet dat 4K mij zoveel uitmaakt, zoals ik al eerder genoemd heb vanwege gebrek aan bronmateriaal, en betaalbare goede(!) displays / beamers. Het maakt een HTPC die nu moet worden samengesteld onnodig duur. Voor mij was het feit dat er geen 3D op 1080p afgespeelt kon worden reden om niet voor het AM1 platform te kiezen. Dit omdat mijn volgende projector er een zal zijn met 1080p 3D support (een 4K wil ik tegen de huidige prijzen niet aanschaffen), waarvan ik gebruik wil gaan maken.
Dat jij een andere afweging maakt is jouw goed recht.

De adapter die noemt maakt van de display poort niet meteen een hdmi 2.0 poort lijkt me. In de specs van dat ding staat ook duidelijk 1080p genoemd, en geen 4K.
Qua stroomverbruik heb geen onvertogen woord gezegd over de 5350, sterker nog ik heb er niets over gezegd. Dus waarom je dat erbij sleept snap ik niet helemaal...

Conclusie, ik ben nog steeds niet overtuigd dat de 5350 4K zo goed aan kan, hetgeen jij wel lijkt te suggereren. Het is wel een goede basis voor een HTPC platform gezien het budget. Maar v.z.i.w. heb ik nooit iets anders gezegd.

[ Voor 0% gewijzigd door Munchkin op 27-10-2014 14:25 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De 4k en 3d kunnen ook met het Gigabyte-bordje in mijn voorstel:

ATX: pricewatch: Gigabyte F2A88X-D3H
µATX: pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H

Gigabyte geeft op de website in elk geval aan dat de HDMI-poort 4k resolutie ondersteunt.

I.c.m. een pricewatch: AMD A8-7600 Boxed kan je eigenlijk alles met je HTPC doen wat je zou willen, m.u.v. high-end HD-gaming. Je betaalt - vooral voor de APU - natuurlijk wel wat meer dan in de voorstellen waarin een celeron/pentium/athlon gebruikt wordt.

Maar goed, volgens mij ben ik 1 van de weinigen die tot dusver gereageerd heeft die graag een iets sterkere htpc zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Joster schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:51:
Waarom staat dit topic eigenlijk niet hier: Mediaspelers en HTPC's ?

Daar staat die van 2013 ook en een HTPC is nagenoeg nooit direct een compleet systeem.
$magicwand... *poef* :p

Persoonlijk dacht ik nu aan het volgende:

1) RPI en Chromecast toelichten (voordelen, maar ook de beperkingen -> ga naar 2).
2) Intel NUC (klein, compact, niet te krachtig). Krachtiger -> ga naar 3
3) AMD APU, ssd, grotere htpc-behuizing. Meer mogelijkheden qua aansluitingen. ~€350 . Zelfde systeem ongeveer als de vorige keer.

Om ze even iets meer toe te lichten:
1) De meesten zullen de Raspberry PI en de Google Chromecasts wel kennen. Twee hele verschillende producten maar ze bieden veel mogelijkheden voor relatief weinig geld. Ik zal dan kort op de mogelijkheden in gaan. Uitgebreider is gepaster bij een achtergrondartikel. De BBG moet in een korte blik snel de huidige situatie van de markt schetsen; wat is er beschikbaar tegen welke prijzen en welke mogelijkheden bieden ze.

Het is ook niet mutually exclusive; je kan ook een Chromecast naast je grote htpc hebben.

2) pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH
Niet iedereen hoeft een hele grote behuizing in zijn tv-meubel te hebben. De Intel NUC is al mooi compact en is ook dit specifieke model is vrij populair. Zie bijv. XBMC Mediaspeler met Intel NUC DN2820FYKH

Een alternatief van Zotac kan uiteraard ook, maar die zijn wat minder populair. Althans, zo lijkt het.

De NUC met een 4/8GB werkgeheugen en een ssd/usb-stick en je bent klaar.

3)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 43,95€ 43,95
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,49

Dat had ik in gedachten. De A6-6400K kan ook 3d content weergeven en is nu vrij goedkoop. Dat gecombineerd met een strakke behuizing, moederbord met veel aansluitingen en een ssd (terwijl je misschien ook aan een usb-stick voldoende hebt. Zie reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013).

Een A8-7600 hoeft niet per se als het aankomt op 1080p content. Die is vooral zuiniger en qua gpu iets krachtiger. Of zit er echt functionaliteit in die apu t.o.v. de A6-6400K die jullie dan missen? Het leuke is dat de opzet niet veel verschilt, omdat het moederbord beide apu's ondersteunt.

Bluray-speler neem ik als optie mee.

Randapparatuur (draadloze toetsenborden, CEC-adapter) worden als opties besproken.

Zodoende is dan toch alles omvat? Of missen jullie nog opties?

Uiteraard zijn er altijd nog wel andere opties en kan je ook een htpc samenstellen met een Intel G1820, Intel i3 of AMD 5350, maar die verschillen dan niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Komt aardig overeen met wat ik schreef, minus het wat duurdere systeem. Je zou - aangezien veel van de onderdelen overeenkomen - men er op kunnen wijzen dat ze voor specifieke wensen simpel naar een A8 of meer geheugen / opslag kunnen switchen.

Het voordeel van de A8 tov de A6 is dat het een FM2+ processor is waardoor 4k output op het moederbord mogelijk is. Dit is volgens de site van Gigabyte met een FM2 processor (zoals de A6) niet mogelijk. Volgens mij is de IGP ook beter op de A8. Daar staat dan weer tegenover dat de A6 goedkoper is en iets sneller.

Ik zou denk ik ook even kort ingaan op het voordeel/nadeel van losse opslag (externe HDD of NAS) tov deze opslag in je machine te hebben.

Voor de rest kunnen we zo best tot een mooie BBG komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jorgen op 27-10-2014 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een categorie rondom een NUC, Brix of iets dergelijks lijkt me ook wel interessant. En dat daaruit ook naar voren komt met welke versie men al prima vooruit kan. Die vraag komt volgens mij vaak voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 20:00
Hmm een bbg die als opvolger van mijn zotac ion met c2d e5200 kan dienen.
Ik zoek zelf proc die snel genoeg is voor rar en par vanuit nieuwsgoepen.
moederbord met ruimte voor ssd en hdd(geen externe opslag)
zuinig
Ubuntu + xbmc ondersteunt.
liefst nog spdif uitgang

Heb zelf ook naar de NUC met i3 gekeken.
Mist alleen spdif wat op te lossen is met hdmi splitter.

Aan de andere kant mijn ms-tech 1200 kast met nieuw moederbord is ook gewoon een optie.
Dus een bbg wordt gewaardeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S1NN3D schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 19:12:
Een categorie rondom een NUC, Brix of iets dergelijks lijkt me ook wel interessant. En dat daaruit ook naar voren komt met welke versie men al prima vooruit kan. Die vraag komt volgens mij vaak voorbij.
Die vraagt stelt de TS dus ook ;)

Ik heb afgelopen februari voor een vriend een HTPC op basis van de BBG november 2013, met als extra een 2TB harde schijf voor z'n media omdat hij geen NAS heeft.

Zelf heb ik naar tevredenheid een NUC, icm een NAS.

Maar waarom niet gewoon een update voor de bestaande HTPC, en daarnaast aandacht te geven aan de mini's zoals de NUC en BRIX? Zo geef je er alle aandacht aan, en kunnen we weer een jaar vooruit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 23:12:
[...]

Die vraagt stelt de TS dus ook ;)
Dat had ik gezien. ;) Via de BBG kan het duidelijk worden welke versie van bijvoorbeeld de NUC voldoende power in huis heeft. Zelf heb ik de i5 versie staan. Als htpc natuurlijk overkill maar via V&A kon ik er voor een leuke prijs aankomen. De vraag die vaak voorbijkomt is of de Celeron genoeg is of dat het de i3 moet zijn. Hoeveel geheugen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S1NN3D schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 07:27:
[...]

Dat had ik gezien. ;) Via de BBG kan het duidelijk worden welke versie van bijvoorbeeld de NUC voldoende power in huis heeft. Zelf heb ik de i5 versie staan. Als htpc natuurlijk overkill maar via V&A kon ik er voor een leuke prijs aankomen. De vraag die vaak voorbijkomt is of de Celeron genoeg is of dat het de i3 moet zijn. Hoeveel geheugen, etc.
Dan bedoelen we het zelfde :9.

Maar wat jij nu voorstelt is gewoon imo een goed plan. Ik heb dan de celeron versie en die doet goed wat ie moet doen, films en andere media spelen. Ik denk dat er veel mensen zijn die zoeken naar een alles in 1 oplossing, maar niet te veel zelf willen 'prutsen', maar ook geen kant en klare mediaspelers willen. Daar is een uiteenzetting in de BBG een goed begin (en misschien ook wel compleet verhaal) voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
  • Laatst online: 20-09 11:39
Bolletje schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 18:15:
[...]

Uiteraard zijn er altijd nog wel andere opties en kan je ook een htpc samenstellen met een Intel G1820, Intel i3 of AMD 5350, maar die verschillen dan niet heel veel.
Veel mensen zien een HTPC niet alleen als mediacenter, maar ook als zuinige "always on"-slaaf. Ze gaan dan torrenten/transcoden/parren/etc op dat ding, en het kan daarom geen kwaad om een noot te maken van de mogelijkheden van een i3 in een HTPC. Die gaat namelijk zuiniger zijn dan een A6, en waarschijnlijk ook minder hard piepen als er veel load op komt.

In before: een i3 kost 2 à 3 keer zoveel als een A6 en dat geld haal je er qua stroom niet uit binnen x jaar. Klopt, maar laten we ook eens inzien dat het absoluut gezien beter is voor het milieu, ipv indirect voor je portemonnee ;)
Jorgen schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 18:43:
Het voordeel van de A8 tov de A6 is dat het een FM2+ processor is waardoor 4k output op het moederbord mogelijk is. Dit is volgens de site van Gigabyte met een FM2 processor (zoals de A6) niet mogelijk. Volgens mij is de IGP ook beter op de A8. Daar staat dan weer tegenover dat de A6 goedkoper is en iets sneller.
Ik heb hier een tijdje geleden over zitten lezen, en kwam tot de conclusie dat 4K playback toch niet zo makkelijk wordt als je denkt: http://www.guru3d.com/art...8-7600-apu-review,18.html
Unfortunately Ultra HD videoplayback resulted into stuttering.
Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat ze Windows draaien, maar toch zit je op die manier niet in de safe-zone. Op andere fora zag ik dat men de nieuwe A10 voorstelde, maar ik heb verder nooit bewijsmateriaal gezien dat dat goede playback garandeert.

[ Voor 34% gewijzigd door wtdeuce op 28-10-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het voordeel wat de A8 dan weer heeft tov de A10 is vanzelfsprekend de prijs, maar bijv. ook het lagere energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 16:30
Bolletje schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 18:15:
[...]

$magicwand... *poef* :p

Persoonlijk dacht ik nu aan het volgende:

1) RPI en Chromecast toelichten (voordelen, maar ook de beperkingen -> ga naar 2).
2) Intel NUC (klein, compact, niet te krachtig). Krachtiger -> ga naar 3
3) AMD APU, ssd, grotere htpc-behuizing. Meer mogelijkheden qua aansluitingen. ~€350 . Zelfde systeem ongeveer als de vorige keer.

Om ze even iets meer toe te lichten:
1) De meesten zullen de Raspberry PI en de Google Chromecasts wel kennen. Twee hele verschillende producten maar ze bieden veel mogelijkheden voor relatief weinig geld. Ik zal dan kort op de mogelijkheden in gaan. Uitgebreider is gepaster bij een achtergrondartikel. De BBG moet in een korte blik snel de huidige situatie van de markt schetsen; wat is er beschikbaar tegen welke prijzen en welke mogelijkheden bieden ze.

Het is ook niet mutually exclusive; je kan ook een Chromecast naast je grote htpc hebben.

2) pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH
Niet iedereen hoeft een hele grote behuizing in zijn tv-meubel te hebben. De Intel NUC is al mooi compact en is ook dit specifieke model is vrij populair. Zie bijv. XBMC Mediaspeler met Intel NUC DN2820FYKH

Een alternatief van Zotac kan uiteraard ook, maar die zijn wat minder populair. Althans, zo lijkt het.

De NUC met een 4/8GB werkgeheugen en een ssd/usb-stick en je bent klaar.
Waarom eigenlijk persé een intel NUC systeem? Een AMD am1 systeem is net zo duur, met betere grafische en cpu prestaties.
3)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 43,95€ 43,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,49

Dat had ik in gedachten. De A6-6400K kan ook 3d content weergeven en is nu vrij goedkoop. Dat gecombineerd met een strakke behuizing, moederbord met veel aansluitingen en een ssd (terwijl je misschien ook aan een usb-stick voldoende hebt. Zie reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013).

Een A8-7600 hoeft niet per se als het aankomt op 1080p content. Die is vooral zuiniger en qua gpu iets krachtiger. Of zit er echt functionaliteit in die apu t.o.v. de A6-6400K die jullie dan missen? Het leuke is dat de opzet niet veel verschilt, omdat het moederbord beide apu's ondersteunt.

Bluray-speler neem ik als optie mee.

Randapparatuur (draadloze toetsenborden, CEC-adapter) worden als opties besproken.

Zodoende is dan toch alles omvat? Of missen jullie nog opties?

Waarom eigenlijk een micro atx systeem en geen ITX? Bij een ITX versie is er ook een kleinere versie van milo een optie die tevens goedkoper is!
Ook is het qua stroomverbruik misschien een beter idee om voor pricewatch: AMD A4-7300 Boxed te gaan, deze is goedkoper en bijna net zo snel. (correct me if I am wrong).
Dan krijg je dus zoiets als dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 39,90€ 39,90
1ASRock FM2A88X-ITX+€ 85,99€ 85,99
1Silverstone Milo ML05B€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Bliksem B schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:07:
[...]

Waarom eigenlijk persé een intel NUC systeem? Een AMD am1 systeem is net zo duur, met betere grafische en cpu prestaties.
De Intel NUC heeft voldoende capaciteit om 720p en 1080p bestanden af te spelen. Voor 1080p 3D is het duurdere systeem (met A4-7300/A6-6400K) geschikt.

Daarnaast ben je voor een geschikte AM1-processor circa 40 euro kwijt, moederbord 30, ATX voeding 30 en dan houd je nog 20 euro over voor een ATX-behuizing. Voor een compacter formaat mag je nog meer geld uittrekken voor de voeding en behuizing.

Of wat had je in gedachten?
Waarom eigenlijk een micro atx systeem en geen ITX? Bij een ITX versie is er ook een kleinere versie van milo een optie die tevens goedkoper is!
Ook is het qua stroomverbruik misschien een beter idee om voor pricewatch: AMD A4-7300 Boxed te gaan, deze is goedkoper en bijna net zo snel. (correct me if I am wrong).
Dan krijg je dus zoiets als dit:
De prijs gaat weer omhoog omdat die voeding niet gaat passen in die behuizing. Je hebt een SFX-voeding nodig.

Daarnaast kan je niet makkelijk een optische drive of 3,5" harde schijf in die mITX Silverstone behuizing plaatsen.

De A4-7300 kan op zich wel, omdat biede gpu's van de apu's hetzelfde zijn (8470D). Of het zoveel gaat schelen met het stroomverbruik betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon
  • Laatst online: 27-05 11:46

kihon

Uplay > palitojr

Niemand hier zet een dedicated GPU in zijn HTPCs?

Die IGPs kunnne lang niet al mijn videoformaten afspelen namelijk.
Heb al plex media server geprobeerd/xbmc etc en ze vielen me allemaal zwaar tegen t.o.v. de capabilities van madvr.
Voor mij is dat namelijk echt een "must" om madvr renderer te gebruiken.

Zeker nu er van de gtx760 en straks gtx970 een ITX versie komt :)

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:34
kihon schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 21:32:

Heb al plex media server geprobeerd/xbmc etc en ze vielen me allemaal zwaar tegen t.o.v. de capabilities van madvr.

Misschien handig om de videoformaten dan ook te vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, enkel bij zeer exotische formaten heb je zulke problemen. Ik ben nog geen formaat tegen gekomen dat ik niet af kon spelen via DXVA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kihon schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 21:32:

Ik zou bijna zeggen: post hier een mooi HTPC systeem met dedicated GPU. Dan kan iemand er misschien zijn voordeel mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Een paar maanden geleden op zoek gegaan naar een mediacenter en tot de conclusie gekomen dat je heel moeilijk onder de prijs van een NUC komt als je specifiek een mediacenter wil, met als bonus een HEEL kleine form factor en heel laag stroomverbruik. Zelfs het goedkoopste model speelt probleemloos HD content af. (ik draai er zelfs Steam in-home streaming op, met recente intel drivers onder linux aan volle kwaliteit en 60fps).
Het prijsverschil zit hem vooral in wat je er qua opslagruimte insteekt. Ik heb er een 30GB SSD insteken, wat ruimschoots voldoende is voor mijn situatie (gebruik externe opslag), anders kan je best voor een 1TB schijf gaan.
Waarom dan juist? Intel chipset met up-to-date drivers doet een fantastische job met hardware decoding. Een extra GPU doet je stroomverbuik flink omhoog gaan. Enige reden die relevant lijkt is als je ook effectief lokaal games wil renderen.

Dat gezegd zijnde: Ik zou ik de toekomst best wel een BBG voor een steambox willen zien :)

[ Voor 11% gewijzigd door boe2 op 30-10-2014 13:33 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon

kihon

Uplay > palitojr

Toevallig heb ik net een nieuwe HTPC in elkaar gezet.

Zal hem hiet maar even neerzetten ook voor reference.

Formaten die ik afspeel zijn uiteenlopend, alles wat je kan bedenken zeg maar.

De reden waarom ik een GPU erin wil is omdat de "madvr" renderer echt alles beter afspeelt.
Ja een IGP kan ook weliswaar veel afspelen, maar goed is weer een andere vraag.
Als je b.v. 10bit DTS-HD MA materiaal hebt dan scaled die het altijd naar beneden toe.
Ook al kan mijn receiver de audio aan zeg maar en als ik de graph dan bekijk dan wordt de 10bit omgezet in 8bits.

Verder is de nieuwe scaler in madvr echt superb in het upscalen van materiaal. (NNEDI3 )(downscalen kan ie evengoed)
* For the record; er is niets wat een GPU zo tot zijn knieen kan brengen als NNEDI3 *
Als ik bv SD wil kijken op mijn HDTV of zelfs HD op mijn 1440p monitor.

Nou zal de "normale" persoon wel wat verschil zien, maar ik erger me soms echt aan de afgrijselijke picture-quality bij anderen meestal. (ben een echte Cinephile)
Bovendien gebruik ik ook reclock/svp om incorrecte framerates te fixen.
23.976 wordt dan true 24p zeg maar. (of gelijkstellen aan de frequentie van je monitor/tv)

Dit kan je CPU niet allemaal regelen.

Mijn systeem>

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 97,-€ 97,-
1Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x€ 77,31€ 77,31
1MSI GeForce GTX 760 Gaming ITX€ 201,01€ 201,01
1Toshiba MQ Series, 2TB€ 85,85€ 85,85
1Crucial M500 mSata 120GB€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,07

EDIT: Voor de rest gebruik ik ook o.a. LAV filters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
Zelf heb ik deze maand dit samengesteld en het draait als een zonnetje. Ik wilde eerst nog een SSD plaatsen maar toen vroeg ik mij af waarom? Stroomverbruik? Snelle boottime?

De HTPC staat toch continue aan en reboot eigenlijk nooit. Draait op de actergrond: coachpotato, sickbear(rage) en utorrent met plex media server. Via hdmi gekoppeld aan mijn soundbar welke bestuurd wordt door de TV. 3TB data is voor de opslag, oude bibliotheek overgezet en zit al half vol.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 49,-€ 49,-
1ASRock AM1H-ITX€ 49,90€ 49,90
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 106,90€ 106,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 367,70

Alles is compleet stil, de hardeschrijf hoor je vanaf een halve meter, anders niet. Staat in een A/V meubel van de ikea.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Oggy schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:00:
Zelf heb ik deze maand dit samengesteld en het draait als een zonnetje. Ik wilde eerst nog een SSD plaatsen maar toen vroeg ik mij af waarom? Stroomverbruik? Snelle boottime?

De HTPC staat toch continue aan en reboot eigenlijk nooit. Draait op de actergrond: coachpotato, sickbear(rage) en utorrent met plex media server. Via hdmi gekoppeld aan mijn soundbar welke bestuurd wordt door de TV. 3TB data is voor de opslag, oude bibliotheek overgezet en zit al half vol.

Alles is compleet stil, de hardeschrijf hoor je vanaf een halve meter, anders niet. Staat in een A/V meubel van de ikea.
Mis de voeding, welke nette htpc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Mac
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-11-2023
kihon schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:45:
Toevallig heb ik net een nieuwe HTPC in elkaar gezet.

Zal hem hiet maar even neerzetten ook voor reference.

Formaten die ik afspeel zijn uiteenlopend, alles wat je kan bedenken zeg maar.

De reden waarom ik een GPU erin wil is omdat de "madvr" renderer echt alles beter afspeelt.
Ja een IGP kan ook weliswaar veel afspelen, maar goed is weer een andere vraag.
Als je b.v. 10bit DTS-HD MA materiaal hebt dan scaled die het altijd naar beneden toe.
Ook al kan mijn receiver de audio aan zeg maar en als ik de graph dan bekijk dan wordt de 10bit omgezet in 8bits.

Verder is de nieuwe scaler in madvr echt superb in het upscalen van materiaal. (NNEDI3 )(downscalen kan ie evengoed)
* For the record; er is niets wat een GPU zo tot zijn knieen kan brengen als NNEDI3 *
Als ik bv SD wil kijken op mijn HDTV of zelfs HD op mijn 1440p monitor.

Nou zal de "normale" persoon wel wat verschil zien, maar ik erger me soms echt aan de afgrijselijke picture-quality bij anderen meestal. (ben een echte Cinephile)
Bovendien gebruik ik ook reclock/svp om incorrecte framerates te fixen.
23.976 wordt dan true 24p zeg maar. (of gelijkstellen aan de frequentie van je monitor/tv)

Dit kan je CPU niet allemaal regelen.

Mijn systeem>

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 97,-€ 97,-
1Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x€ 77,31€ 77,31
1MSI GeForce GTX 760 Gaming ITX€ 201,01€ 201,01
1Toshiba MQ Series, 2TB€ 85,85€ 85,85
1Crucial M500 mSata 120GB€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,07

EDIT: Voor de rest gebruik ik ook o.a. LAV filters
Mooie HTPC samenstelling, en inderdaad, met een GPU is het beeld kwalitatief veel beter.
Een soortgelijke configuratie had ik ook in gedachten, echter wil ik gebruik maken van Bluetooth (ivm keyboard), wil daarvoor de mobo van Gigabyte GA-H97N-WIFI) gebruiken.

Vraagje, wat voor een kast heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Bas_Mac schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 21:54:
[...]

Mooie HTPC samenstelling, en inderdaad, met een GPU is het beeld kwalitatief veel beter.
Een soortgelijke configuratie had ik ook in gedachten, echter wil ik gebruik maken van Bluetooth (ivm keyboard), wil daarvoor de mobo van Gigabyte GA-H97N-WIFI) gebruiken.

Vraagje, wat voor een kast heb je?
En hoe is het beeld precies beter met een GPU?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
Tito129 schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 21:35:
[...]

Mis de voeding, welke nette htpc.
Voeding dmv laptop stekker. 19V 80W

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

M2M schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:01:
[...]

Dat wil ik ook wel graag weten, aangezien een APU gewoon een CPU + GPU is en er genoeg Intel en AMD processors zijn waarbij de ingebouwde GPU / IGP volgens mij gewoon meer dan prima is. Zover ik begrepen had, mis je een dedicated GPU alleen met zwaardere games of zwaar foto- en video-editing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
In de BBG wordt gebrui gemaakt van de silverstone milo ML04, maar ik kan nergens vinden of deze een ir sensor heeft. Dit lijkt me toch wel een uitgangspunt voor een htpc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
-En4Cer- schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:14:
Naar mijn idee zijn er veel "stille" Tweakers die wel degelijk gebruik maken van de HTPC BBG. Hoewel er inderdaad weinig belangrijke ontwikkelingen zijn op het gebied van hardware voor de HTPC, lijkt het mij toch zeer wenselijk om een BBG na een jaar weer een update te geven.

...
Ik lees dit soort topics zeker. Zodra ik mijn NAS 'up and running' heb, ga ik naar een htpc kijken.

Wat ik van mijn eigen specificaties nu weet:
  • De HTPC zal draaien op slechts een SDD. Als HDD dient de NAS.
  • Kerncompetentie van mijn htpc wordt audio: De NAS moet dienst doen als voorversterker zodat ik het signaal rechtstreeks aan mijn (vintage maar gereviseerde) eindversterkers kan voeren. Er moet dus met een goede geluidskaart 2.0 audio uit komen.
  • Het is fijn als die 3d beeld aankan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Tito129 schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 09:50:
In de BBG wordt gebrui gemaakt van de silverstone milo ML04, maar ik kan nergens vinden of deze een ir sensor heeft. Dit lijkt me toch wel een uitgangspunt voor een htpc.
Dan is de kans groot dat je deze aanstuurt met alleen toetsenbord en muis, of in combinatie met een CEC-adapter, gewoon via je normale afstandsbediening.

@ Bolletje: complimenten voor de mooie en duidelijke BBG. De systemen zien er goed uit en het is zeer helder en begrijpelijk verwoord. Denk dat veel mensen er weer wat aan zullen hebben. _/-\o_ :)

[ Voor 18% gewijzigd door Jorgen op 01-11-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Oggy schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:00:

...

Overweeg zelf ook ngo de 5350 alleen die stock fan schrikt mij af. Tot op heden zijn er nog geen custom fans voor dat socket voorbij gekomen. Jij beweer dat hij stil is, op youtube blijkt de fan echt onwijs snel te draaien. Hoe zit dat? Iets bijzonders gedaan? Slecht gehoor? :P

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon

kihon

Uplay > palitojr

M2M schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:01:
[...]

De voornaamste reden dat ik een GPU gebruik heb ik in grote lijnen hierboven uitgelegd.
Ik gebruik Madvr voor de betere image quality/ ingebouwde scaling algoritmes/ Dithering/ YCbCr -> RGB/ 3d LUTs voor mijn gecalibreerde displays (niet de directe video scaling van de gpu gebruiken, maar deze omzeilen)/ smooth motion en nog veel meer.

Inclusief het gebruik van SVP/Reclock is de Image-Quality vele malen beter dan de standaard APU's zouden kunnen weergeven. Alhoewel de nieuwere IGP best veel funties van madvr kunnen gebruiken.

Edit > Bas_Mac: moet nog een goede case uitzoeken ;)
Enig idee? :9

[ Voor 4% gewijzigd door kihon op 01-11-2014 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
sdk1985 schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 14:43:
[...]

Overweeg zelf ook ngo de 5350 alleen die stock fan schrikt mij af. Tot op heden zijn er nog geen custom fans voor dat socket voorbij gekomen. Jij beweer dat hij stil is, op youtube blijkt de fan echt onwijs snel te draaien. Hoe zit dat? Iets bijzonders gedaan? Slecht gehoor? :P
\

In de bios op silent gezet, de HDD is enige die geluid maakt. En dat is een red disk, redelijk stil.

Op stock settings in bios spint de fan telkens op, whoeem, whoeem, whoeem. Maar silent is die mooi stil, hoor je echt niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Mac
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-11-2023
kihon schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 14:46:
[...]

De voornaamste reden dat ik een GPU gebruik heb ik in grote lijnen hierboven uitgelegd.
Ik gebruik Madvr voor de betere image quality/ ingebouwde scaling algoritmes/ Dithering/ YCbCr -> RGB/ 3d LUTs voor mijn gecalibreerde displays (niet de directe video scaling van de gpu gebruiken, maar deze omzeilen)/ smooth motion en nog veel meer.

Inclusief het gebruik van SVP/Reclock is de Image-Quality vele malen beter dan de standaard APU's zouden kunnen weergeven. Alhoewel de nieuwere IGP best veel funties van madvr kunnen gebruiken.

Edit > Bas_Mac: moet nog een goede case uitzoeken ;)
Enig idee? :9
Edit > kihon: ik ben er zelf ook nog niet uit. Er zal eerst aan gemeten worden (temperatuur hot-spot bepaling) op basis daarvan de juiste case met airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:52
Volgens mij vergeet iedereen een belangrijk onderdeel: een afstandsbediening die de HTPC ook vanuit uit-stand aan kan zetten! Ik werk nu veel met Yatse, een app je telefoon om XBMC mee te bedienen.
Deze kan een Wake on LAN sturen om mijn pc aan te zetten. Toch mis ik een fijne dedicated AB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jick
  • Laatst online: 19-09 17:38
Ik heb de BBG gebruikt als basis om een combi HTPC/NAS samen te stellen. Achtergrond: momenteel gebruik ik een laptop, aangesloten op mijn reciever, als afspeelmogelijkheid van (met name) films en wat foto's. Mijn 'vaste' desktop PC die 6 meter verderop staat gebruik ik voor het afspelen van muziek, dus die moet aan staan wanneer ik wat wil afspelen (en dat is vaak). Daarnaast heb ik behoefte aan een centrale opslag van al mijn gegevens (zoals NAS). Ik wil dit graag makkelijker realiseren door de combi HTPC (waar al mijn muziek/films/foto's etc op staat) en centrale opslag van al deze files (NAS).
De NAS moet W7 of W8.1 draaien (tips?) en moet kunnen communiceren met mijn andere vaste PC (windows 7). Ik neem aan dat dit in ieder geval geen probleem is. Netwerk kan bedraad of draadloos zijn. Gaat onderstaande lijst werken als HTPC/NAS? Graag feedback aangezien dit mijn eerste PC in dit soort wordt :)
(Ik heb nu 1x 6TB opgenomen, wellicht moet ik voor RAID1 kiezen en twee keer 6TB opnemen. Dat staat nog ter discussie)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 89,95€ 89,95
1Gigabyte F2A88X-D3H€ 65,50€ 65,50
1WD Red SATA 6 Gb/s WD60EFRX, 6TB€ 250,-€ 250,-
1Cooltek G3€ 65,03€ 65,03
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,65€ 22,65
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,47€ 14,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 660,24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
Uiteraard gaat dit prima werken. Het enige probleem wat ik met deze setup zou hebben is het verbruik (ik schat idle al snel rond de 35W, wellicht zelfs meer). Ik zou er daarom eerder voor kiezen om een systeem of op basis van een AMD AM1 5350 of een intel G1820 te maken, waarmee een idle verbruik van rond de 20W haalbaar wordt. Zeker voor een 24/7 systeem als een NAS maakt dat uit. Bijkomend voordeel is dat het systeem in zijn geheel een klein beetje goedkoper wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jick
Goed punt, ik heb even het energie verbruik nagerekend en dat scheelt toch wel behoorlijk op jaarbasis. Ik ben nu op onderstaande uitgekomen, twee dingetjes:
  • is 300 watt geen overkill, maw, is er een alternatief voor PSU?
  • Kan
    deze processor inderdaad passief gekoeld worden? Ik ben bakbeesten van PC's gewend met grote koelers, vandaar deze check ;)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,95€ 48,95
1ASRock AM1H-ITX€ 51,-€ 51,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,38€ 15,38
1Crucial MX100 128GB€ 60,67€ 60,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 583,93

Of is dan dit een betere keuze?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 95,32€ 95,32
1G.Skill F3-1600C9D-8GSL€ 74,63€ 74,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,98

Ik ben hier niet zo in thuis..

[ Voor 29% gewijzigd door jick op 04-11-2014 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Een 300W voeding verbruikt niet de hele dag 300W...

In het onderste segment is het lastig snel de efficiëntie te merken. Stel je voeding is slechts 50% efficiënt. Als je systeem dan 20W verbruikt dan trekt de voeding 40W. Dat is nog te overzien lijkt me.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
jick schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:15:
Goed punt, ik heb even het energie verbruik nagerekend en dat scheelt toch wel behoorlijk op jaarbasis. Ik ben nu op onderstaande uitgekomen, twee dingetjes:
  • is 300 watt geen overkill, maw, is er een alternatief voor PSU?
  • Kan
    deze processor inderdaad passief gekoeld worden? Ik ben bakbeesten van PC's gewend met grote koelers, vandaar deze check ;)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,95€ 48,95
1ASRock AM1H-ITX€ 51,-€ 51,-

Ik ben hier niet zo in thuis..
Ik heb dezelfde chip + moederbord, verder maar 4 TB erin en deze voeding : Huntkey Universele Mini Adapter 90W .( 21€ ) Kon hem niet vinden in de pricewatch hier. Ik heb vooral gekeken naar efficientie bij 30w (89% ) , al blijkt in de praktijk dat je gemiddeld minder verstookt . Externe voeding betekent ook minder warmte in je kast + efficienter(zuiniger) in combo met dit moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jick
Huh, deze?
http://www.informatique.n...ele-mini-adapter-90w.html
Hoe krijg je dat aan je systeem gekoppeld dan?

EDIT: met zoiets? pricewatch: Mini-box picoPSU 90
wat als ik 1 ssd en 2 WD red's plaats? Hoeveel vermogen is dan ongeveer nodig?

[ Voor 43% gewijzigd door jick op 05-11-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben zelf ook een videofiel en ben op zoek naar een futureproof kleine, zuinige, zwarte en stille htpc met afstandbediening.
Graag alleen een ssd erin (heb een synolgy nas)
Het gaat me puur om, op hoge (beeld en geluid) kwaliteit, films en Netflix naar mijn beamer te sturen.
Eventueel in de toekomst 4k.
Wat zouden jullie me kunnen adviseren voor 400€ 450€ max.
Dank alvast voor de hulp.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
jick schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:33:
Huh, deze?

Ja dat is hem, maar ik had hem goedkoper, kan zijn dat ie wat gestegen is in prijs.

Kijk hier even naar : http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/ . Hoop dat duidelijk genoeg is ? Gewoon hetzelfde als bij de laptop ....

En 90w is meer dan zat voor wat je wilt. Heb zelf 2*2TB + ssd erin zitten. Echt simpeler kan het niet , geen draden bende meer, check even bij de reviews hier op tweakers, staan mooie plaatjes bij : http://tweakers.net/price.../asrock-am1h-itx/reviews/ Voor mij is dat een must have voor een volgende build, zo veel makkelijker !

[ Voor 4% gewijzigd door deboerpp op 05-11-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
jick schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:33:
Huh, deze?

Zit Allemaal al op het MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jick
Interessant, daar had ik nog niet eerder van gehoord! Mooi systeem. Ik denk dat het dit gaat worden (ik heb nog een geschikte trafo liggen als externe voeding):
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 95,32€ 95,32
1Streacom F7C Evo Zwart€ 85,86€ 85,86
1G.Skill F3-1600C9D-8GSL€ 75,02€ 75,02
1Panasonic Laptop Interne Blu-ray DL brander€ 73,13€ 73,13
1Streacom ST-SC30 USB3.0 INT CB€ 11,-€ 11,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,-

Iemand laatste slimme ideeen? Anders binnenkort maar eens bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
Ja, ik heb zelf voor am1 platform gekozen (5350) omdat de chip daar dus niet op gebakken zit, en dus in de toekomst te upgraden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:02
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:08:
Hallo,

Ik ben zelf ook een videofiel en ben op zoek naar een futureproof kleine, zuinige, zwarte en stille htpc met afstandbediening.
Graag alleen een ssd erin (heb een synolgy nas)
Het gaat me puur om, op hoge (beeld en geluid) kwaliteit, films en Netflix naar mijn beamer te sturen.
Eventueel in de toekomst 4k.
Wat zouden jullie me kunnen adviseren voor 400€ 450€ max.
Dank alvast voor de hulp.
Ik ben zelf ook iets aan het samenstellen met ongeveer dezelfde eisen, ook qua budget. Kom op het volgende uit (afstandbediening is dan het keyboard inclusief trackpad):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-7400K Boxed€ 59,50€ 59,50
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 54,99€ 54,99
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 76,-€ 76,-
1Crucial MX100 128GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,34

In vergelijking met de HTPC uit de BBG andere koeler, processor, geheugen. Hoop hierdoor ook sporadisch een potje Fifa te kunnen spelen >:)

Je zou ipv het toetsenbord een IR sensor met ab kunnen nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jick
Ik heb uiteindelijk dit besteld (bedankt deboerpp; 5350 is idd betere keuze):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 50,-€ 50,-
1ASRock AM1H-ITX€ 50,-€ 50,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD60EFRX, 6TB€ 251,38€ 251,38
1Epsilon MeLE F10€ 23,-€ 23,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 581,74

Die toetsenbord/muis combi lijkt me erg interessant voor een HTPC. Tegelijk centrale opslag / NAS functionaliteit. Morgen maar eens een beetje sleutelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon

kihon

Uplay > palitojr

Heb uiteindelijk ook een kast gekozen.
Wat aan de dure kant, maar hij ziet er mooi uit en hij past ;)
Er komt ook nog een 7850 in

Keuze is geworden >
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 78,95€ 78,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 78,95

Rest van de componenten, die in de kast zitten nu >

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 31,50€ 31,50
1Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x€ 74,96€ 74,96
1Crucial M500 mSata 120GB€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,31

Dit wordt aangestuurd met een harmony remote (moet ik nog op de kop tikken) en gaat ws Media Browser Theater draaien. (deze ondersteunt MADVR)
Media Browser server loopt op mijn NAS uiteraard en voorziet alle apparaten van films/series/etc

[ Voor 3% gewijzigd door kihon op 10-11-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt man voor de hulp!
niek87 schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:12:
[...]

Ik ben zelf ook iets aan het samenstellen met ongeveer dezelfde eisen, ook qua budget. Kom op het volgende uit (afstandbediening is dan het keyboard inclusief trackpad):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-7400K Boxed€ 59,50€ 59,50
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 54,99€ 54,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,34

In vergelijking met de HTPC uit de BBG andere koeler, processor, geheugen. Hoop hierdoor ook sporadisch een potje Fifa te kunnen spelen >:)

Je zou ipv het toetsenbord een IR sensor met ab kunnen nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 23:29

TMV

Ik zit in een situatie waar ik alle media op een NAS heb staan, dus in de woonkamer kan ik uit met een machine zonder grote HD's. Daarnaast moet hij absoluut stil zijn, zuinig, klein en wel fatsoenlijk power hebben en mogelijkheden tot wat casual gaming.

Onderstaande lijst is het uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Akasa Newton H, fanless case for Intel NUC boards€ 56,66€ 56,66
1Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U€ 319,-€ 319,-
1Crucial CT2KIT51264BF160BJ€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,56

Bevalt zeer goed! Machine is zeer snel, geruisloos en wordt nauwelijks warm.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkristo78
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 15:24
Ik heb xbmc geinstalleerd op mijn pc , en moet zeggen, ik vind het heel intressant, vooral het groot aantal beschikbare plugins.
Momenteel speel ik mijn media af via de plex-app van de samsung tv.
Maar xbmc bied wel meer mogelijkheden. bv spelen van retrogames via roms, spotify app ...
Kheb nog een micro-atx case en paar latjes ddr3 liggen + 2tb schijf + amd 7770 videokaart
Een mobo en cpu moet ik nog aanschaffen en daarvoor denk ik aan een asrock z87m extreme4 + i3-4160.
Het mobo heeft 7.1 audio en dts ondersteuning. Daarnaast kan ik die i3 eventueel ooit nog upgraden naar een i5, indien meer cpu nodig.
Zijn er eventueel andere suggesties of mogelijkheden / opmerkingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 18:36
Ik heb me ook een keertje gewaagd aan een htpc config. Zijn er zaken waar ik nog wat op zou kunnen besparen? Aangezien ik toch een maximumprijs van rond de 400 euro zou willen hanteren.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 102,-€ 102,-
1MSI H87I AC€ 87,47€ 87,47
1WD Green WD20EZRX€ 72,50€ 72,50
1Silverstone Milo ML04€ 70,28€ 70,28
1Noctua NF-S12A ULN, 120mm€ 19,43€ 19,43
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (AZERTY)€ 34,56€ 34,56
1Kingston ValueRAM KVR16R11S4/4€ 34,95€ 34,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 54,50€ 54,50
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 53,79€ 53,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkristo78
HTPC met XBMC, welke geluidskaart voor Dolby Digital True HD en DTS-HD ondersteuning

Momenteel gebruik ik de plex app van mijn samsung tv voor het afspelen van content.
Door verbouwing kan ik een htpc in de kamer achter de tv plaatsen.
Het meeste materiaal heb ik reeds liggen

Specs:
Het volgende heb ik liggen
m-atx case
intel q9450 cpu
4gb ddr3 ram
2tb hd
sony versterker + 7.1 speakers
Ati 7700 videokaart

aan te schaffen:
mobo socket 775 => dacht aan dit moederbord van msi G42m-p33 (heeft zowel nog pci als pci-e)
cpu-cooler
Eventueel SSD
geluidskaart met Dolby Digital True HD en DTS-HD ondersteuning ?

Het msi g42m-p33 is één van de weinige nog te krijgen microATX moederborden met socket 775.
Maar is de aanwezige onboard soundchip is vrij beperkt voor mediacenter.

Is er een kaart die jullie kunnen aanraden met 7.1support en ondersteuning voor Dolby Digital True HD en DTS-HD? Is de ondersteuning voor dts en dolby hd eigenlijk nodig? Mijn sony versterker heeft daar immers support voor.

Ik ben een aantal asus kaarten tegen gekomen maar weet niet echt welke ik nodig heb voor een htpc?

alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Elkristo78 op 22-11-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
Voor puur htpc-gebruik kan je het beste je videokaart vervangen. Ben je ook qua audio meteen klaar en kan je netjes van je htpc naar je versterker met HDMI zoals het hoort.
Afhankelijk van je wensen kun je een videokaartkiezen, maar als ik heel eerlijk ben en naar de algehele setup kijk denk ik dat je dermate veel moet gaan investeren om het interessant te krijgen, dat het misschien niet meer die investering waard is. Voor grofweg 200,- heb je al een NUC draaien die een stuk zuiniger, stiller en compacter is dan wat je van je huidige build hebt. Is het dan nog waard om te investeren in een oude setup?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 13:18
Ik had de hoop om binnen de 300 euro te blijven dus misschien voorlopig de HD er uit laten. Of valt er nog te bezuinigen op onderdelen? Is de A4 niet iets wat overkill als ik niet ga gamen of bluray/3D content afspeel?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- XBMC systeem
- Full HD content afspelen
- Mogelijkheid tot DVD's afspelen
- Downloaden dmv nieuwsgroepen.
- Content van de harde schijf benaderen via andere laptop/tablet/telefoon

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 37,95€ 37,95
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 58,-€ 58,-
1Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB€ 47,12€ 47,12
1Scythe Shuriken Rev. B€ 20,95€ 20,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 128GB€ 60,91€ 60,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkristo78
kroegtijger schreef op zondag 23 november 2014 @ 22:09:
Voor puur htpc-gebruik kan je het beste je videokaart vervangen. Ben je ook qua audio meteen klaar en kan je netjes van je htpc naar je versterker met HDMI zoals het hoort.
Afhankelijk van je wensen kun je een videokaartkiezen, maar als ik heel eerlijk ben en naar de algehele setup kijk denk ik dat je dermate veel moet gaan investeren om het interessant te krijgen, dat het misschien niet meer die investering waard is. Voor grofweg 200,- heb je al een NUC draaien die een stuk zuiniger, stiller en compacter is dan wat je van je huidige build hebt. Is het dan nog waard om te investeren in een oude setup?
Waarom is een ati 7700 videokaart niet goed voor in een htpc?
Kan deze de videocodex meesturen over de hdmi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Elkristo78 schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:49:
[...]

Waarom is een ati 7700 videokaart niet goed voor in een htpc?
Kan deze de videocodex meesturen over de hdmi?
Deze kaarten zijn actief gekoeld, en maken daarmee dus geluid. Is niet nodig. Daarnaast is het stroomverbruik aanzienlijk hoger dan van een integrated GPU, én is de compactheid van het systeem met een aparte GPU een stuk lager.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watanders
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 11:52
Ik heb een tijdje geleden een htpc gebouwd op basis van een ITX bordje in deze kast: geen enkel bewegend deel en dus geen enkel geluid. dat blijft onwerkelijk (vooral bij het testen: doet ie het nou? normaal gaat er een ventilator draaien... :? maar is uiteindelijk in de woonkamer gewoonweg heerlijk.

in elkaar zetten was eigenlijk simpel en koeling van cpu boven mijn verwachting. maar mij reden van posten is vooral de prachtige fanless case van deze amerikaan: top!

http://www.hd-plex.com/hd...anless-computer-case.html

highly recommended

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschie_73
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 13:11
Ik wil gewoon een simpele htpc maken waar alleen xbmc op moet draaien wil hiervoor openelec gaan gebruiken wat denken jullie van deze opstelling?

Vereiste is sowieso een moederbord met spdif omdat ik een homecinemaset heb die alleen spdif ondersteund.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 72,95€ 72,95
1LC-Power LC-1340mi€ 33,50€ 33,50
1Crucial CT51264BF160BJ€ 32,95€ 32,95
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 40,-€ 40,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 179,40

[ Voor 93% gewijzigd door boschie_73 op 08-12-2014 21:25 ]

Verwijderd

Hallo mede Tweakers,

Voor mij zou een BBG inderdaad heel erg fijn zijn, ik ben zelf niet echt een poster, maar maak altijd gebruik van de kennis die hier word gegeven!

Vandaar ook mijn vraag om een BBG.

Ik ben totaal nieuw met het HTPC gebeuren, ik wil een betaalbare XBMC player, die ook fatsoenlijk werkt, dus geen raspberry maar echt open ELEC, gaan maken maar dat gaat zonder hulp niet lukken.

Niet zozeer het softwaretechnische gedeelte, er zullen vast handleidingen zijn om de benodigde software er op te krijgen, maar vooral het hardware technische gedeelte. Tot kort wist ik bijv. niet dat het wel heel erg handig is om een Hardware codeer chip te hebben als je hoge kwaliteit films wilt gaan streamen / afspelen van je NAS.

Maar goed, dit zijn mijn 2 cents, btw, is bovenstaande configuratie (van 179 euro) voldoende om fatsoenlijk te kunnen XBMC-en?

Greetz

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ Wedge21:

Je kunt hier het resultaat van de BBG bekijken om een idee te krijgen van een aantal van de verschillende keuzemogelijkheden en prijsklassen. Als je enkel XBMC wilt gebruiken kan je ook voor een Androidmediaspeler gaan. Minix heeft er verschillende, maar er zijn zat andere merken die iets soortgelijks bieden. Zie de verschillende topics in dit subforum. Je kunt inderdaad ook een zo-goedkoop-mogelijke htpc zelf bouwen. Of hem zo duur en uitgebreid maken als je zelf wilt. Houdt er inderdaad wel rekening mee dat 720p en 1080p wel een chip nodig hebben die dat ook daadwerkelijk kan afspelen, zoals je zelf ook al opmerkt. AMD heeft leuke chips in de A4 / A6 / A8 (en A10) serie met ingebouwde videochip (APU's zoals dat heet). Misschien is het een goed idee om eens op een rijtje te zetten wat je apparaat echt moet kunnen en dan te gaan afstrepen wat je wel/niet nodig hebt en wel/niet kunt missen. Dan kun je daarna beter de hardware op je wensen aanpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 18-12-2014 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 00:24
TMV schreef op woensdag 12 november 2014 @ 10:59:
Ik zit in een situatie waar ik alle media op een NAS heb staan, dus in de woonkamer kan ik uit met een machine zonder grote HD's. Daarnaast moet hij absoluut stil zijn, zuinig, klein en wel fatsoenlijk power hebben en mogelijkheden tot wat casual gaming.

Onderstaande lijst is het uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Akasa Newton H, fanless case for Intel NUC boards€ 56,66€ 56,66
1Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U€ 319,-€ 319,-
1Crucial CT2KIT51264BF160BJ€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,56

Bevalt zeer goed! Machine is zeer snel, geruisloos en wordt nauwelijks warm.. _/-\o_
Leuke setup. Wat verbruikt dit ongeveer als hij idle is? En als je een filmpje aan het kijken bent? Ben zelf ook nog eens voornemens om zoiets aan te schaffen voor in de woonkamer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
--edit--

laat maar :')

[ Voor 97% gewijzigd door kroegtijger op 19-12-2014 12:15 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 23:29

TMV

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee. Heb het machientje gekocht met het oog op performance, stilte en formaat. Power consumptie was hierbij van ondergeschikt belang en heb ik dus ook niet echt naar gekeken. Maar ik denk dat het niet veel zal afwijken van de fabrieksopgave?
Robsta86 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 07:34:
[...]

Leuke setup. Wat verbruikt dit ongeveer als hij idle is? En als je een filmpje aan het kijken bent? Ben zelf ook nog eens voornemens om zoiets aan te schaffen voor in de woonkamer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 12:19

spanx

_Sp[A]nX_

Ik zie veel leuke spullen voorbij komen maar niet een systeempje met de odroid c1.... Ik heb er een besteld en verwacht dat die qua snelheid alles af kan spelen voor €44 (excl adapter en opslag)

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Robsta86 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 07:34:
[...]

Er is niet veel(misschien wel niks) wat zuiniger is dan de Intel Nucs, de Intel NUC DN2820FYKH zit idle onder de 5W en belast onder de 10W.

https://docs.google.com/s...QZKv_NCI/edit?pli=1#gid=0

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4info
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 18:45
Na het lezen van dit artikel krijg ik ook zin om een HTPC te bouwen IPV een Pre-Build aan te schaffen.

Wat het moet kunnen :

- Kodi : Full HD films met DTS qualiteit (Het geluid zou rechtstreeks van HTPC naar versterker moeten gaan via Optic.)
- Het spelen van games (voor de kids)
- skype,......

Hebben jullie een idee of dit allemaal in de Epsilon zal passen ?

En welk Os nemen jullie hierbij?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 49,-€ 49,-
1ASRock AM1H-ITX€ 53,80€ 53,80
1Epsilon EC-HTPC-1€ 56,57€ 56,57
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,50€ 68,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 17,50€ 17,50
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,38

[ Voor 8% gewijzigd door 4info op 02-01-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proliner
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 21:32
Beste Tweakers,

Ik zou graag een HTPC willen alleen het probleem is dat ik in dit gebied vrij nieuw ben en door de bomen het bos niet meer zie.

Wat ik wil:
  • Alle video bestanden kunnen afspelen / geen moeite hebben met transcoding.
  • 1080p moeiteloos kunnen afspelen op TV.
  • Internet streams (Twitch / NPO).
  • Plex server / Streamen naar mobile apparaten.
Vragen:
  • Welk moederbord is hiervoor geschikt?
  • Welke chipset kan ik het beste gebruiken?
  • Intel vs AMD? Wat zijn de voor en na -delen?
Alleen bij gebruik staat de HTPC aan.
Er is al een NAS aanwezig in het netwerk.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 37,95€ 37,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 20,95€ 20,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,81

[ Voor 27% gewijzigd door Proliner op 05-01-2015 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:40
Ik heb momenteel een htpc:
- MSI P7NGM - digital, met Intel E5200 proc.
- 2 GB RAM, DDR2.

Kortom is wat ouder, maar draait voor mij prima. Enige wat ik er op doe is downloaden, uitpakken en HD content films kijken via kodi

De laatste tijd valt het me op dat de pc traag wordt. Content kijken lukt nog prima, schokt niet. Alleen uitpakken, kopiëren, bladeren etc wordt enorm traag. Uitpakken duurt langer dan downloaden..

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk uitgeven. In ieder geval een frisse installatie van windows, maar is het voldoende om er 2 gb ofzo bij te prikken? Of is een update qua moederbord, proc en geheugen noodzakelijk? Ik ben de laatste tijd er eigenlijk niet mee bezig. De kast is prima, hdd ook, eigenlijk alles, behalve dat hij zo traag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hoe is het met het geheugen, CPU en hardeschijf gebruik?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1 2 Laatste