Vorig jaar heb ik voor mijn moeder een HTPC in elkaar gezet in een Epsilon EC-HTPC-1 kast. Het is niet 's werelds kleinste HTPC kast, maar wel een mooie, strakke en niet al te dure. Of een HTPC nog bestaansrecht heeft is een lastige vraag. Ik denk dat er nog wel een plaats voor is. Mijn redenen hiervoor zijn als volgt:
1) Niet iedereen heeft een (even moderne) smart-tv en de apps daarvoor (b.v. Netflix of Plex) werken niet altijd even goed en zijn vaak vrij traag.
2) Als je de Plex app gebruikt moet je zelf, of iemand die je kent, wel een pc/NAS/server hebben met daarop de medialibrary. Onder ons Tweakers zijn er vast heel wat mensen die zoiets thuis hebben staan, maar nog lang niet iedereen. Onder de non-Tweakers zal dit percentage nog een stuk lager zijn. Een HTPC kun je eenvoudig uitbreiden met een extra HDD en daarop de media zetten.
3) Een HTPC is mijn inziens nog steeds de meest complete oplossing voor wat betreft media bekijken. Je kunt hierdoor de losse bluray/dvd speler wegdoen, media bekijken via apps als Netflix of Plex of via een normale mediaplayer (VLC, PowerDVD etc.), je kunt video's/streams van op het internet bekijken (Youtube, Twitch), je hebt wat meer mogelijkheden tot het beheren van bepaalde media en het is nog altijd een volwaardige pc.
Alleen in het geval dat je:
- De tragere, vaak beperktere smart-tv apps afdoende vindt
- Je al een NAS/Server hebt met b.v. Plex
- Je geen losse DVD's/Blurays meer gebruikt
..alleen dan denk ik dat een HTPC niet de juiste oplossing is (als in het is dan overkill).
Voor wat betreft de builds heb ik ervoor gekozen om 2 verschillende opties samen te stellen, één op basis van Intel, één op basis van AMD:
Intel
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 29,50 | € 29,50 |
1 | Gigabyte GA-H81M-HD3 | € 50,- | € 50,- |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 53,40 | € 53,40 |
1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY) | € 30,- | € 30,- |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 31,95 | € 31,95 |
1 | Asus BC-12D2HT Bulk Zwart | € 52,- | € 52,- |
1 | be quiet! SFX Power 2 300W | € 41,95 | € 41,95 |
1 | Crucial MX100 128GB | € 59,46 | € 59,46 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 348,26 |
AMD
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon 5150 Boxed | € 40,- | € 40,- |
1 | ASRock AM1H-ITX | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 53,40 | € 53,40 |
1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY) | € 30,- | € 30,- |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 31,95 | € 31,95 |
1 | Asus BC-12D2HT Bulk Zwart | € 52,- | € 52,- |
1 | be quiet! SFX Power 2 300W | € 41,95 | € 41,95 |
1 | Crucial MX100 128GB | € 59,46 | € 59,46 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 358,66 |
In beide builds heb ik een bluray speler en een draadloze keyboard/muis combo toegevoegd, om het geheel zo compleet mogelijk te maken. Zelf gebruik ik dvd's/blurays niet heel vaak meer, maar af en toe wel. Een wireless keyboard/muis oplossing werkt ook erg fijn voor op de bank.
Daarnaast heb ik, in tegenstelling tot Munchkin hierboven die dezelfde kast in zijn build gebruikt, gekozen voor een SFX voeding. Dit omdat je, wanneer je gebruik maakt van een optische drive zelfs met een SFX voeding weinig plaats over houdt om de voedingskabels te buigen.
Er kan eventueel, in beide gevallen, nog bezuinigd worden op de moederborden. Deze heb ik zo gekozen omdat ze een HDMI poort hebben en een optische audio uitgang (voor sommige mensen een pré).