Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:08
stin00 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:05:
De MSI variant is goed leverbaar momenteel en zeker een goede keus. Lijkt een goede balans te hebben tussen prestaties en geluid/verbruik.

De Asus Stix 970 is wat lastiger te leveren, die is van 17 oktober weer leverbaar (info van een medewerker van Azerty).

Ik twijfel ook erg over de beste optie. Het model van Asus is zuinig, stil en schijnt nooit coilwhine te hebben. Evga daarentegen is iets sneller maar minder stil. Wellicht toch maar de MSI variant kopen.. Lastig :/
Ik hoor veel over coilwhining bij MSI kaarten. En wat jij vindt over de MSI, zeg ik juist over de EVGA.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 18:06
MSI GTX970, geen coilwhine te melden. Kan coilwhine niet aan de (onderbemeten) PSU liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Jack77 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:45:
MSI GTX970, geen coilwhine te melden. Kan coilwhine niet aan de (onderbemeten) PSU liggen?
PSU kan wel een factor zijn ja, maar dat is volgens mij niet altijd zo.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ja zeker wel! Veel mensen hebben een oudere/goedkopere PSU. Maar soms zit het ook in de chip. Ik heb een 1000watt gold PSU. Heb er echt stuk of 5 gpu's op gehad afgelopen 3 jaar. 1 kaart haad coilwine. De rest niet. Ging om een 7970. Heb er ook een 290x en non x op gehad zonder problemen.
Mijn ervaring is dat ASUS kaarten heel vaak geen coilwine hebben. Verder is het wel een wilde gok:) Ik twijfel ook over de MSI. Ik heb een dikke voeding. Dus awt dat betreft maak ik me geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:37

Remi

Moo!

Net de GTX 980 STRIX besteld bij Alternate, voelt net als kerstmis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
De vraag is ook waar de coilwhine vandaan komt. Soms komt het uit de speakers (is het dan nog wel coilwhine?) en dan helpt het om de speakers juist NIET op een geaard stopcontact aan te sluiten. Ik heb hier van die Yamaha speakers met eigen voeding en zodra ik ze in via geaard stopcontact aansluit is het een waar "festijn" zodra een game wordt opgestart zonder VSYNC (hoge pieptoon). VSYNC aan helpt wel, maar dan hoor je nog steeds een geluid (60hz). Dus als het uit de speakers komt dan kun je er wel wat aan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
ik denk dat ik al lang voor de asus 970 gtx was gegaan als er naast de 8 pin een 6 pin in had gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Coilwhine is volgens mij gewoon spanning over de (slechte) condensator hoor.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:31
Ik heb een corsair hx750 watt psu dacht ik, een 100 euro plus psu. Op mijn gtx 580 geen probleem gehad, 660 ti niet en de msi 970 was een waar festijn, mn hond ging zelfs mee huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:43
Ik heb gisteren de MSI GTX 970 er in gepropt. Het begon heel stil... tot ik een game startte. Wheeiieeuwheeie.... lekker harde whine. Ach ja, zoals ik al zei; ik heb dat echt met ELKE videokaart die ik koop dus het zal er wel bij horen.
Toen ik de cpu ging overclocken werd het substantieel minder. Toen nog v-sync aan of uit maakt niets uit. Wat wel nog uitmaakt is inderdaad hoe zwaar de kaart belast wordt lijkt het, maar in de Firestrike demo is het echt verschrikkelijk. Zo'n hard krassend geluid is niet gaaf meer. Ik hoopte dat ik eindelijk een keer een kaart zou hebben zonder gepiep, maar helaas.... utopie.
Overigens een 3D Mark Firestrike score van 9596. Dit is met een Core i5-4670K@4GHz en de kaart ingesteld op "OC Mode".

[ Voor 8% gewijzigd door Soeski op 10-10-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Ik denk dat ik er redelijk uit ben dat ik voor de MSI 970 ga. De extra 6 pin icm de betere overklokpotentie hebben me over de streep getrokken. Ik twijfelde tussen msi en asus. De msi heeft wel eens waar geen backplate. Wel hebben ze een goed uitziende oplichtende draak aan de zijkant van de kaart.
Ik ben alleen ow ow ow zo bang dat ik een kaart krijg met giga coilwine. Echter zit ik qua voeding wel goed met mijn 1000watt gold psu. Als een 290 geen problemen oplevert waarom een 970 dan wel? Men zegt wel dat je de coilwine kunt oplossen door je FPS te cappen. Maar mijn kaarten gaan eigenlijk altijd voluit. Ik heb een 120hz scherm. En als ik meer fps genereer dan 120 dan voeg ik wel zoveel anti aliasing toe dat het niet meer gebeurt:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Die extra 6 pins maakt eigenlijk niks uit, met drie 12V draden kun je de stroom goed genoeg verdelen om geen voltagedrop te krijgen op de 12V bij de videokaart. Daarnaast sluiten ook veel mensen hun videokaart met twee PEG connectors ook vaak genoeg aan op één kabelboom, waardoor je dus de stroom nog steeds maar over drie 12V draden transporteert.

Daarnaast zorgt een overdreven voeding of betere kwaliteits voeding ook niet voor minder coil whine. Coil whine komt nu éénmaal veel voor bij grote stromen en hoge frequenties.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quote the mask

Wat ik dan wel niet begrijp is
dat ik met mn kaart 450 watt moet trekken tegen dat er hinderlijke coil whine optreed terwijl er blijkbaar bij veel 970 's al coil whine optreed terwijl ze een tdp van 145 watt hebben

Hoe verklaar je dat dan ?

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adimeuz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 06:53
De natuurlijke frequentie van het ene component is nooit gelijk aan de natuurlijke frequentie van het andere (al zijn de gebruikte componenten hetzelfde, ook daar zal een verschil aanwezig zijn). Als daar, door een willekeurig andere factor een frequentie bijkomt die de natuurlijke frequentie van dat object benadert, versterken ze elkaar. Degene die middebare school natuurkunde kan herinneren had dit voorbeeld gekend.

Oplossingen zijn eigenlijk vrij simpel. Je wilt de natuurlijke frequentie van het betreffende component veranderen zodat de andere bron niet meer versterkend werkt. Lijk erop werd al geopperd. Begrijp wel goed dat men dit niet aandurft met een nieuwe, 300+ euro kostende kaart.

[ Voor 23% gewijzigd door Adimeuz op 10-10-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Eindelijk mijn nieuwe MSI gtx970 op kunnen halen vanmorgen bij MyCom.
Hij is gelukkig muisstil - geen last van de fans of coil whine :)

Kaartje boost automatisch al door naar 1380MHz _/-\o_
Ben benieuwd hoever hij zal komen vadaag.

Hij draait nu 10 minuten idle passief op 29 ºC dus MSI heeft er een goed koelblok voor gemaakt :)

[ Voor 21% gewijzigd door calsonic op 10-10-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Maar hoe kan het dan dat MSI specifiek veel last heeft van coilwine terwijl bijvoorbeeld asus kaarten er bijna geen last van hebben? En is een kaart met 2 6pins dan beter dan 1 met een single 8pins? Want dan kan ik namelijk 2 stroom bomen aansluiten op men kaart ipv 1. Mijn PSU heeft 2 stroom bomen met aan elk een 6 pin en een 8 pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
calsonic schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:07:
Eindelijk mijn nieuwe MSI gtx970 op kunnen halen vanmorgen bij MyCom.
Hij is gelukkig muisstil - geen last van de fans of coil whine :)

Kaartje boost automatisch al door naar 1380MHz _/-\o_
Ben benieuwd hoever hij zal komen vadaag.

Hij draait nu 10 minuten idle passief op 29 ºC dus MSI heeft er een goed koelblok voor gemaakt :)
Netjes!

Verleidelijk om deze kaart te kopen, maar ik ga toch wachten op de EVGA 970 FTW. Tot nu toe zeer goede reviews gelezen over deze kaart en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Vraag me alleen wel af of het niet mogelijk is die verlichte draak op de zijkant v/d kaart uit te zetten want het is best wel een fel wit lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Bij de Gigabyte zit er gewoon een stekkertje naar de LEDjes, die kan je lostrekken als je het storend vindt. Mij boeit het niet zo, ding staat toch naast mijn bureau en heb geen casewindows.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:33:
Bij de Gigabyte zit er gewoon een stekkertje naar de LEDjes, die kan je lostrekken als je het storend vindt. Mij boeit het niet zo, ding staat toch naast mijn bureau en heb geen casewindows.
-done- thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik moet inderdaad zeggen; de fans van de MSI 970 draaien niet eens als in WoW speel op Ultra. De kaart is dus heel "stil". Helaas is de whine er dus wel, en dat geluid overstijgt al mijn fans bij bepaalde settings. Ik moet nu dus noodgedwongen WoW draaien op "high" en niet "ultra", zodat het whinen minder/bijna weg is. Overigens is de GPU belast voor 35-40% op Ultra, dus het is niet eens high load en zoals gezegd; de fans draaien niet eens! Overigens had ik gehoopt nu wel eens WoW comfortable op Ultra te kunnen draaien, maar ook deze kaart kan dat niet aan. De rek is echt wel uit de engine inmiddels...
Wat dat betreft erg goede koeling dus, erg goede chip. Ik draai met 344.16 overigens. Heb nog niet handmatig overclocked, zag alleen dat de kaart een keer naar 13xx MHz ging uit zichzelf.
Kortom; ik heb op 30-40fps niet zo'n whine, op 60fps is het erger; mensen met een 120 of 144Hz scherm die geen v-sync gebruiken kunnen hun lol dus op met de herrie :)
3DMark draait zonder v-sync en sommige demo's gaan over de 1000fps (!), dus dan kan ik mijn vriendin nog nét verstaan door het geskwiek heen... hoe meer fps hoe hoger en harder de whine, terwijl de GPU load niet navenant hoger is...voltage ook niet...

[ Voor 7% gewijzigd door Soeski op 10-10-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
pff als die whine echt zo erg is zou ik de kaart gewoon retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-08 22:38

freddy0519

It hurts when IP

Hebben enkel een bepaalde batch van MSI last van die coil whining, of bijna allemaal? Zit ook te overwegen om die van MSI te gaan halen, maar als ik dit hier zo allemaal lees :/

Al doende leert men, al draaiende keert men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Sja, retour sturen... dat had ik dan met alle kaarten moeten doen de afgelopen 5 jaar... ze whinen allemaal. Ik denk echt niet dat het aan de kaart ligt zozeer, maar een combinatie van factoren. Zoals ik al schreef; het overclocken van de CPU (en dus throttling anders instellen en power states etc) neemt het al een groot deel weg. Hoe kan dat een probleem van de kaart zijn? Nu nog de combinatie vinden waarbij het het minst erg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-08 10:30
Ik heb een MSI GTX 980, nul last van coilwhine en de kaart draait als een beest. Ik twijfel echter om deze kaart te retourneren en 100 euro meer neer te leggen voor 2 GTX 970's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vaag hoor, ik heb de afgelopen 2 jaar ongeveer 6 videokaarten gehad en nog nooit Coilwhine! Ben toch wel erg benieuwd, of eigenlijk ook weer niet, hoe het klinkt. Ik kan me wel voorstellen dat het ongelofelijk irritant is.. heb je een 970 GTX die deels passief is, heb je non-stop een snerpend elektriciteitsgeluid..

Ik denk dat ik voor de Asus Stix ga. Iets lager geklokt maar erg stil en schijnen geen coilwhine te hebben. Al is de EVGA ook een optie maar die is bar slecht leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik helaas dus wel, en varierend met meerdere voedingen, behuizingen, moederborden, cpu's en geheugen. Ik heb geen enkele set-up hetzelfde gehad met een andere videokaart (volg je het nog?), dus altijd meer dan 1 component gewisseld en ik krijg het niet weg.
Ik hoor het alleen in games, niet in Windows bureaublad ofzo. En dan met name in de hoofdschermen. B.v. je characterlist in Diablo III of WoW. Let maar eens op, die zijn zwaarder voor je GPU dan het spel zelf. Flinke load.
Tijdens het spelen heb ik het nu redelijk weten te minimaliseren. En ja, het is irritant. Scherp, schel getjerp. Van heel hoog naar heel laag en andersom. Het komt niet door de speakers, dat heb ik ook ooit gehad. Dat was helemaal k*t. Ik heb het ook niet met het bewegen van de muis, maar is wel voorgekomen. Dat heb ik in de BIOS kunnen oplossen toen, wederom met de C1 state uitzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Soeski op 10-10-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soeski schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:05:
Ik moet inderdaad zeggen; de fans van de MSI 970 draaien niet eens als in WoW speel op Ultra. De kaart is dus heel "stil". Helaas is de whine er dus wel, en dat geluid overstijgt al mijn fans bij bepaalde settings. Ik moet nu dus noodgedwongen WoW draaien op "high" en niet "ultra", zodat het whinen minder/bijna weg is. Overigens is de GPU belast voor 35-40% op Ultra, dus het is niet eens high load en zoals gezegd; de fans draaien niet eens! Overigens had ik gehoopt nu wel eens WoW comfortable op Ultra te kunnen draaien, maar ook deze kaart kan dat niet aan. De rek is echt wel uit de engine inmiddels...
Wat dat betreft erg goede koeling dus, erg goede chip. Ik draai met 344.16 overigens. Heb nog niet handmatig overclocked, zag alleen dat de kaart een keer naar 13xx MHz ging uit zichzelf.
Kortom; ik heb op 30-40fps niet zo'n whine, op 60fps is het erger; mensen met een 120 of 144Hz scherm die geen v-sync gebruiken kunnen hun lol dus op met de herrie :)
3DMark draait zonder v-sync en sommige demo's gaan over de 1000fps (!), dus dan kan ik mijn vriendin nog nét verstaan door het geskwiek heen... hoe meer fps hoe hoger en harder de whine, terwijl de GPU load niet navenant hoger is...voltage ook niet...
Toch wel triest als je met soon kaart niet eens wow op hoogst kan draaien. Probeer eens een battlefield 4 of een watchdogs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unfor schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 18:28:
Ach ja, coil whine, als mijn gpu het niet doet dan doet mijn mobo het wel als ik mijn muis beweeg.
Je komt er nooit echt vanaf.
En als ik zie hoeveel hun gpu rma sturen om wat coil whine denk ik: newbies, jullie zijn niets gewend.
Hoezo Newbies jullie zijn niks gewend. Lol ik zou niet accepteren heb net een watergekoelde 4790 K met gigabyte moederbord en extra stille vents erop. I zou niet accepteren als mijn videokaart de rust verstoort. Snap niet dat je het accepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Soeski schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:05:
Vriend van mij draait met de 970 wel op Ultra, geen last van coil whine.

De kaart kan het makkelijk aan, alleen jou kaart heeft dan last van coil whine.

Ik zou hem terug sturen... grote kans dat je die coil blijft behouden. Wellicht een gigabyte aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Mijn MSI heeft geen coilwhine op mijn 1080P60 monitor.

Ik heb gemerkt dat eigenlijk alle spellen die ik speel de kaart zo goed als niet belasten dus ik ik heb maar dit ding besteld: pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart

2560x1440, G-Sync en 144Hz, daar kan ik wel even op vooruit. :)

Kijken of ik dan wel coilwhine heb. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 14:55
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:03:
[...]

Toch wel triest als je met soon kaart niet eens wow op hoogst kan draaien. Probeer eens een battlefield 4 of een watchdogs.
Volgende keer beter lezen volgende keer! Hij kan makkelijk Ultra, alleen als hij dat doet krijgt hij Coilwine. Daarom speelt hij op High....

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yannick97 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:54:
[...]

Volgende keer beter lezen volgende keer! Hij kan makkelijk Ultra, alleen als hij dat doet krijgt hij Coilwine. Daarom speelt hij op High....
Dat heb ik ook gelezen maar ik bedoel meer te zeggen dat wow op ultra nou niet echt zwaar voor soon kaart moet zijn. En dat je dan al naar high moet. Als het nou een echt grafisch zwaar belasten spel of benchmarktest is zou je er nog iets voor kunnen zeggen dat je terug naar high gaat. Ik ben van mening dat coil whining is geen omstandigheid acceptabel is maar dat je dan WoW als voorbeeld gaat nemen en dan er al last van hebt kun je een echt grafisch spel in mijn ogen medium niet eens halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Yannick97 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:54:
[...]

Hij schrijft het op een verwarrende manier.

"Overigens had ik gehoopt nu wel eens WoW comfortable op Ultra te kunnen draaien, maar ook deze kaart kan dat niet aan"
Wolf schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:28:
Mijn MSI heeft geen coilwhine op mijn 1080P60 monitor.

Ik heb gemerkt dat eigenlijk alle spellen die ik speel de kaart zo goed als niet belasten dus ik ik heb maar dit ding besteld: pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart

2560x1440, G-Sync en 144Hz, daar kan ik wel even op vooruit. :)

Kijken of ik dan wel coilwhine heb. :P
laat je hem op mijn adres bezorgen?

[ Voor 44% gewijzigd door Ferio op 10-10-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 14:55
Ferio schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:21:
[...]

Hij schrijft het op een verwarrende manier.

"Overigens had ik gehoopt nu wel eens WoW comfortable op Ultra te kunnen draaien, maar ook deze kaart kan dat niet aan"
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:05:
[...]

Dat heb ik ook gelezen maar ik bedoel meer te zeggen dat wow op ultra nou niet echt zwaar voor soon kaart moet zijn. En dat je dan al naar high moet. Als het nou een echt grafisch zwaar belasten spel of benchmarktest is zou je er nog iets voor kunnen zeggen dat je terug naar high gaat. Ik ben van mening dat coil whining is geen omstandigheid acceptabel is maar dat je dan WoW als voorbeeld gaat nemen en dan er al last van hebt kun je een echt grafisch spel in mijn ogen medium niet eens halen.
Wat ik denk dat ook al scheelt, koptelefoon kopen?
Anders dan nog, Coilwine is puur geluk hebben dat je t niet hebt, hetzelfde als met t overclocken van een kaart, de ene haalt 1.5GHz op lucht (Overdreven maar je snapt me) en de andere nog geen 1.3GHz op water... Zo met Coilwine, de een heeft t niet, de ander wel...

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Dat komt meer door de engine hoor; de kaart is echt wel goed. Ik moet idd nog proberen met Shadows or Mordor of de geijkte benchmarks die allerlei sites gebruiken. Ik snap dat je WoW niet als grafisch zwaar noemt, maar helaas is het tegendeel waar. Door de verouderde engine is het juist heel zwaar. Spellen zoals GW2, die grafisch echt mooier zijn qua technieken en effecten, lopen soepeler...

Dat WoW op Ultra wel te spelen is (World PvE) klopt natuurlijk wel; dat gaat goed en grotendeels vloeiend. Het gaat meer om zwaardere raids en zeker Ordos 40-man (voor wie dat wat zegt); dat blijft schokken op amper 20fps. Net als oude raids zoals ToT (Doe maar eens Iron Qon; de fps zakt echt naar 16-20). En dat komt niet omdat je pc staat te zweten; de GPU en CPU belasting is dan nog niet eens 50%. De engine kan gewoon niet sneller en latency op dat moment speelt ook nog mee.
Ik ga eens wat "echte" games proberen inzake whine en performance.

De verschillen in mening zijn wel leuk; de een zegt dat de kaart meteen terug moet en de ander zegt van niet omdat het toch een luck of the draw is. Ik heb er nog nooit een kaart voor teruggestuurd en was het ook niet van plan; ik denk niet dat er kaarten zijn die het meer/minder erg hebben. Ik denk dat ze het allemaal hebben maar dat het erg afhankelijk is van de overige componenten en instellingen. Voor mij is minimaliseren van de overlast altijd het doel geweest; de overlast heb ik al jaren "geaccepteerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Resultaat na veel testen is 1552MHz :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
calsonic schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:53:
Resultaat na veel testen is 1552MHz :-)
Welke voltage
en asic score ?

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Max voltage van 1,243v
Asic is 78,6%

3DMark11 score van P14918 en X5919

http://content.hwigroup.n...80/85603.jpg?d=1412949063

3DMark Firestrike score P11113

http://content.hwigroup.n...80/85605.jpg?d=1413025063

[ Voor 144% gewijzigd door calsonic op 11-10-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik denk dat ook al scheelt, koptelefoon kopen?
Anders dan nog, Coilwine is puur geluk hebben dat je t niet hebt, hetzelfde als met t overclocken van een kaart, de ene haalt 1.5GHz op lucht (Overdreven maar je snapt me) en de andere nog geen 1.3GHz op water... Zo met Coilwine, de een heeft t niet, de ander wel...
[/quote]

Ben het helemaal eens met die headset heeft de rest van het huis ook geen last van het gamen. Daarbij wel als je aan het overclocken bent en je krijgt dan last van coilwine dan ben ik van mening dat het je eigen schuld is.

Coilwhine zou bij een goede voeding en moederbord en een a merk videokaard in het hoger segment + 300 euro niet voor moeten komen.

Ik vraag me ook af of het stil laten zetten van de fans bij lage belasting van je videokaart het coilwine niet een erger heeft gemaakt. Als je op het net rond kijkt welke kaarten er het meeste last van hebben valt me op dat dit in de meeste gevallen de kaarten zijn die de fans stil zetten bij lage belasting.

Het is niet iets wat ik kan bevestige of aan kan tonen maar is wel iets wat op valt. Als je kijkt naar de EVGA zie ik daar bijna tot geen topics over coilwine net als de Gigabyte kaarten. Als je dat mee neemt in de overweging van een kaart kun je de geluk factor op een videokaart zonder coilwine in mijn ogen wel redelijk beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
Als je ziet hoeveel MSI kaarten er inmiddels verkocht zijn t.o.v. evga of gigabyte denk ik dat je daarin de oorzaak wel kan vinden. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja in dat omzicht is het jammer dat die cijfers niet vrij gegegeven worden. Zo ben ik nog steeds op zoek naar een test van de Galax GTX 970 / 980 Hall of Fame Edition.

Het is inderdaad waar dat de evga kaarten moeilijk te krijgen zijn maar heb niet echt het idee dat dit ook het geval met de gigabyte kaarten is en dan heb je ook de asus kaarten nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Maar ik snap niet echt wat het nou het probleem is.. Mijn MSI 970 heeft blijkbaar ook coil whine, maar door iets simpels als een fps begrenzing is het probleem in zijn geheel verholpen. Dan is het toch prima?

Het wordt natuurlijk wel een probleem als het begrenzen van de fps niet helpt, maar ik weet niet in hoeverre dat het geval is bij anderen.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Het is natuurlijk suf om je nieuwe aanwinst van 350 euro te gaan begrenzen omdat ie anders teveel herrie maakt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:34

Thomg

Aww yiss

Las Vegas schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:47:
Maar ik snap niet echt wat het nou het probleem is.. Mijn MSI 970 heeft blijkbaar ook coil whine, maar door iets simpels als een fps begrenzing is het probleem in zijn geheel verholpen. Dan is het toch prima?

Het wordt natuurlijk wel een probleem als het begrenzen van de fps niet helpt, maar ik weet niet in hoeverre dat het geval is bij anderen.
Sommige spellen hebben wel baat bij meer fps dan je refresh rate, source spellen bijv.

Nu kan je het zelf ook proberen te verminderen door simpelweg je pc verder van je af te plaatsen / iets er tussen te zetten, zo heb ik het ook gedaan. Niet dat mijn kaart er bijzonder veel last van heeft... De 7970 TF aan de andere kant...

Oja, headphones doen ook won-de-ren.

Je kan ook proberen de kaart lang onder druk te zetten, die 7970 die ik net noemde had last van intense coilwhine, maar dat nam aanzienlijk af tot een acceptabel niveau door het een dagje te laten minen.

[ Voor 30% gewijzigd door Thomg op 10-10-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
fps begrenzen d.m.v. v-sync is voor mij prima. V-sync aanzetten is niet hetzelfde als fps begrenzen, wat ook in veel games mogelijk is. Die renderen dan nog steeds wel op maximale snelheid, maar schalen terug naar XX fps. v-sync is echt het koppelen van frames aan de rendering engine; tegen je engine zeggen dat hij niet meer frames hoeft te renderen dan je Hz hebt.
Weet iemand wat de DSR optie is precies? Er staat dat je dan op een hogere resolutie renderd dan je scherm om zo een scherper beeld te krijgen? Hoe werkt dit in de praktijk qua snelheid, en heb je dan b.v. minder filtering nodig?
Andere vraag; nvidia control panel heeft nu zoveel 3D opties, en ik kom van AMD af na jaren, dat ik niet precies weet welke opties de beeldkwaliteit nou verbeteren maar geen fps loss geven b.v.
Is er iemand die daar uitgebreid mee gespeeld heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 13:03
Weet iemand welke winkel een EVGA GTX980 (eventueel SC) wel op voorraad heeft? Want ik zie overal "niet op voorraad" en "levertermijn onbekend" :(

Ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met EVGA dus graag meer van dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

EliteGhost schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 16:35:
Weet iemand welke winkel een EVGA GTX980 (eventueel SC) wel op voorraad heeft? Want ik zie overal "niet op voorraad" en "levertermijn onbekend" :(

Ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met EVGA dus graag meer van dat.
http://www.alternate.de/E...arte/html/product/1162379?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08 23:00
killer2 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:26:
Veel plezier ermee die van mij gaat ook als de brandweer op 3440x1440 op 34"
Mocht je met afterburner gaan oc dan hoor ik graag welke settings en fancurve hebt
Nou, ik moet zeggen dat ik toch wel wat meer verwacht had. Misschien is een enkele 980 toch niet genoeg voor 3440x1440. Meeste games gaan onder de 20 fps voor mij. Heaven Benchmark 4.0 getest, Shadow of Mordor, Rome 2 en Metro 2033 Redux.

Hoeveel fps heb jij dan gemiddeld? Hij loopt niet geweldig bij mij, heb nog niet lopen overclocken btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Goed ik heb mijn MSI 970 net opgehaald bij azerty. Ik ben benieuwd wat die gaat doen. Ik hoop toch echt geen coilwine te hebben. Anders gaat die terug. Ik ga nu even uitgebreid benchmarks draaien met mijn huidige kaart (r9 290) OC en non OC. En daarna ga ik met de 970 aan de slag. Dus voorlopig heb ik wat te doen:P Zal ergens loop van de avond wel even posten wat de winst is ten opzichte van een r9 290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
^^ een stuk minder winst dan ik had van een AMD 7950, die toch al niet rotte prestaties neerzet! En qua geluidsproductie doen ze ook niet onder voor elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
John Dude schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 16:51:
[...]

Nou, ik moet zeggen dat ik toch wel wat meer verwacht had. Misschien is een enkele 980 toch niet genoeg voor 3440x1440. Meeste games gaan onder de 20 fps voor mij. Heaven Benchmark 4.0 getest, Shadow of Mordor, Rome 2 en Metro 2033 Redux.

Hoeveel fps heb jij dan gemiddeld? Hij loopt niet geweldig bij mij, heb nog niet lopen overclocken btw.
Een enkele kaart is daar helaas ook nog net niet genoeg voor. 2560x1440p, draait bij mij op 60-80 fps soepeltjes (vaak zonder AA). Maar hoger hoef ik ook niet te gaan. Ik twijfel om er misschien een GTX980 bij te schroeven, maar aangezien mijn monitor nog aardig ruk is, wacht ik maar even tot ik die geupgrade heb.

Die Asus Rog Swift, ziet er echt heerlijk uit. Misschien maar eens kopen als mijn volgende salaris binnen is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Soeski schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:10:
^^ een stuk minder winst dan ik had van een AMD 7950, die toch al niet rotte prestaties neerzet! En qua geluidsproductie doen ze ook niet onder voor elkaar ;)
Mijn 290 was 1 bak herrie. Maar dat kwam omdat ik hem had OC en de koeler eigenlijk standaard naar de 90% speed ging:P Ik ben ook vooral overgestapt omdat ik terug wou naar kamp groen en dit een mooie deal vond. En omdat de minimale FPS niet zo slecht zijna ls bij een 780gtx in BF4. Want ik had eerst een 780gtx. Maar die doet het ivm amd echt heel erg slecht in BF4. Ook als je beide kaarten op dx liet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Matthias87 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 18:00:
[...]

Een enkele kaart is daar helaas ook nog net niet genoeg voor. 2560x1440p, draait bij mij op 60-80 fps soepeltjes (vaak zonder AA). Maar hoger hoef ik ook niet te gaan. Ik twijfel om er misschien een GTX980 bij te schroeven, maar aangezien mijn monitor nog aardig ruk is, wacht ik maar even tot ik die geupgrade heb.

Die Asus Rog Swift, ziet er echt heerlijk uit. Misschien maar eens kopen als mijn volgende salaris binnen is :9
Ik trek in bf4 toch echt makkelijk 120 fps (capped) op 1440p ultra zonder msaa en hbao.
Das op een 970 stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
Ik speel momenteel alleen The New Order (Wolfenstein) op 60 FPS
John Dude schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 16:51:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Waarom is mijn benchmark score zo laag met mijn nieuwe 970gtx?????
http://www.3dmark.com/3dm/4321765
volgens MSI AB boost hij constant naar de 1509mhz. geheugen loopt op 7800....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
j0ppie schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:33:
Dat is toch niet laag? GTX 980's scoren rond de 15-16k punten op graphics score. Lijkt me een mooi verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
j0ppie schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:33:
Dit ziet er echt prima uit, ik heb 1200 punten minder zonder overclock (stock), zelfde kaart en snellere cpu zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Ik haalde 10300 met een r9 290 :) Ik had 11/12K verwacht...

En kan de powerlimit niet hoger dan 110%?:o

[ Voor 28% gewijzigd door j0ppie op 10-10-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
tja, 3dmark blijft 3dmark.
ik gebruik het meer als een stability test dan een echte benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Bamm 11k :D http://www.3dmark.com/3dm/4322027 Nu word ik vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Valley firestrike grid-autosport
AMD R9 290
non OC 2542 9225 88(64min)
OC 2901 10368 95(71min)

Nvidia 970gtx
non oc 2460 9802 100(82min)
oc 2753 11083 111(90min)

Ik heb helaas maar 1 game echt goed getest. En daarin is de 970 wel de duidelijke winnaar. Verder ben ik vooral blij met de kaart omdat die echt zoveel stiller is. Ik heb de 290 eigenlijk altijd met een fanspeed van 90% laten draaien tijdens het gamen. Maar ik werd helemaal gek van de herrie. De 970 is daarin tegen erg stil tijdens OC. Ik heb gelukkig ook geen last van coilwine. Ik moet ook zeggen dat mijn 290 tijdens de OC settings maximaal gepusht werd. Terwijl er bij de 970 nog wel wat ruimte is voor verbetering. De OC settings die ik heb gebruik tis +180 voor de GPU en +350 voor het geheugen. Kan iemand me trouwens vertellen waarom men spreekt van een turbo boost? ik heb het gevoel dat de kaart continu naar zijn turbo to boost op het moment dat ik een benchmark draai... MSI AB Geeft geen variatie in kloksnelheid aan.

2 grote redenen voor mijn overstap waren het geluidsprobleem van de 290 en het feit dat ik terug wou naar het groene kamp vanwege alle futures. Ik hoop dat met driver optimalisatie en het nog wat verder tweaken van de kaart het verschil in prestatie nog wat verder uitloopt. Maar door de redelijke verkoop waarde van mijn oude kaart is de overstap gelukkig ook niet heel duur geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Ik zie dat de EVGA 970 FTW versie op tweakers pricewatch bij 2 bedrijven leverbaar is. Je betaald echter wel even 400 euro voor deze kaart, beetje overpriced.. :)

Edit: Paar duitse websites hebben ze inmiddels ook en voor een betere prijs van 375 euro.

Paar weken geleden stond de prijs nog op 355... beter nog even 2 weekjes wachten. :)

Edit2: Op pricewatch staan ook een aantal winkels met niet leverbaar voor bepaalde kaarten zoals de EVGA SSC, maar op hun website staat bv wel leverbaar en de prijzen komen op dit moment ook niet allemaal overeen.

[ Voor 60% gewijzigd door Ferio op 11-10-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ferio schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 13:43:
Ik zie dat de EVGA 970 FTW versie op tweakers pricewatch bij 2 bedrijven leverbaar is. Je betaald echter wel even 400 euro voor deze kaart, beetje overpriced.. :)

Edit: Paar duitse websites hebben ze inmiddels ook en voor een betere prijs van 375 euro.

Paar weken geleden stond de prijs nog op 355... beter nog even 2 weekjes wachten. :)

Edit2: Op pricewatch staan ook een aantal winkels met niet leverbaar voor bepaalde kaarten zoals de EVGA SSC, maar op hun website staat bv wel leverbaar en de prijzen komen op dit moment ook niet allemaal overeen.
Ik zou gewoon de MSI halen.
Leverbaar en echt geen slechte kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Thomg schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:02:
[...]

Ik zou gewoon de MSI halen.
Leverbaar en echt geen slechte kaart.
Momenteel zou ik dat ook doen als je echt een kaart nu nodig hebt, scheelt 50 euro en het verschil is uiteindelijk niet groot.

De prijs van EVGA is nu zo hoog, omdat ze nu pas leverbaar worden, uiteindelijk zal de prijs ook zakken zoals met de MSI is gebeurd naarmate de voorraad beter word.

Ik heb echter zeer goede verhalen gehoord over de cooler die op FTW zit en dat je hem zelfs nog verder kan OC'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ferio schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:12:
[...]

Momenteel zou ik dat ook doen als je echt een kaart nu nodig hebt, scheelt 50 euro en het verschil is uiteindelijk niet groot.

De prijs van EVGA is nu zo hoog, omdat ze nu pas leverbaar worden, uiteindelijk zal de prijs ook zakken zoals met de MSI is gebeurd naarmate de voorraad beter word.

Ik heb echter zeer goede verhalen gehoord over de cooler die op FTW zit en dat je hem zelfs nog verder kan OC'en.
Tov de ACX prutskoeler ja, de FTW is op niveau komt in de buurt van MSI/Gigabyte/Asus.

Als ik dit mag geloven.
http://hexus.net/tech/rev...orce-gtx-970-ftw/?page=16
http://www.anandtech.com/...x-970-review-feat-evga/16
Is het wel onjuist, de gigabyte en MSI gaan tot +1500, de evga komt er niet in de buurt.
En de asus? Mja, die koop je niet voor performance, zullen we het daar maar op houden.

http://www.guru3d.com/art..._g1_gaming_review,26.html
http://www.guru3d.com/art...970_gaming_review,26.html

[ Voor 29% gewijzigd door Thomg op 11-10-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Thomg schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:14:
[...]

Tov de ACX prutskoeler ja, de FTW is op niveau komt in de buurt van MSI/Gigabyte/Asus.

Als ik dit mag geloven.
http://hexus.net/tech/rev...orce-gtx-970-ftw/?page=16
http://www.anandtech.com/...x-970-review-feat-evga/16
Is het wel onjuist, de gigabyte en MSI gaan tot +1500, de evga komt er niet in de buurt.
En de asus? Mja, die koop je niet voor performance, zullen we het daar maar op houden.

http://www.guru3d.com/art..._g1_gaming_review,26.html
http://www.guru3d.com/art...970_gaming_review,26.html
Had ik nog niet gezien... wat is EVGA achteruit gegaan zeg... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ferio schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:36:
[...]

Had ik nog niet gezien... wat is EVGA achteruit gegaan zeg... :(
Zoals ik al zei, EVGA vermijden deze generatie.

EVGA heb ik nooit bijzonder gevonden eigenlijk, het enigste wat ze te bieden hebben is customer service, en daar betaal je een behoorlijke price premium voor.
Oh, en de kingpings voor de mensen met een vette portemonnee en de "Ik wil de meeste uit mijn kaart" mentaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Kom er net achter dat de msi gtx970 met slechts +25mV stabiel op 1541MHz loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thomg schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:39:
[...]

Zoals ik al zei, EVGA vermijden deze generatie.

EVGA heb ik nooit bijzonder gevonden eigenlijk, het enigste wat ze te bieden hebben is customer service, en daar betaal je een behoorlijke price premium voor.
Oh, en de kingpings voor de mensen met een vette portemonnee en de "Ik wil de meeste uit mijn kaart" mentaliteit.
Ja ik ben zo iemand die de kingping en lightning stuff heerlijk vind >:)
maar aan de andere kant ben ik er ook wel van bewust dat ik daar de premium prijs voor betaal.

mocht ik een zee van geld hebben kocht ik wel 5 kaarten van ieder merk z'n beste kaart en diegene die het verste overclockt zou ik houden :P
En dat kan best zijn dat het geen kingping of lightning kaart gaat zijn

btw Thomg in het miningtijdperk verklaarde je de 7970 Lightning Boost Edition ook meer dan heilig :+
Dusja zo slecht zijn ze dan ook weer niet ;)
(Ik heb er zelf ene aangeschaft puur voor overclockplezier totaal niets anders 8) )

[ Voor 3% gewijzigd door nvidia666 op 11-10-2014 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
calsonic schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:07:
Kom er net achter dat de msi gtx970 met slechts +25mV stabiel op 1541MHz loopt :)
Euh en de rest ?
Schiet eens uit naar rechts als je toevallig op de voltageslider staat >:) >:) >:)
Voor 5 minuten kan het echt geen kwaad zolang je de boel koel genoeg houd
maar ik veronderstel dat dit met deze kaarten geen probleem zal zijn.

Btw gericht naar iedereen :

Wie kan er eens een resultaat geven van +1600 Mhz door wss één of andere voltmod naar 1.30 of hoger :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Ik heb even wat meer games getest met me 980 G1, met een lichte OC en de system res op 90% loopt alles behoorlijk goed (30-40 fps). Dus ik ben wel tevreden hoor ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John Dude schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:24:
Ik heb even wat meer games getest met me 980 G1, met een lichte OC en de system res op 90% loopt alles behoorlijk goed (30-40 fps). Dus ik ben wel tevreden hoor ^^.
Lichte OC ? graag cijfers want iedereen ziet lichte OC anders ;)
Lichte OC is in mijn ogen +- 100 Mhz met de 700/900 series

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het ook grappig dat er tijdens de week alsook in de kantooruren veel meer activiteit is op deze forum dan in het weekend :p
het is al een kleine maand dat het mij opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
nvidia666 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:16:
[...]

Euh en de rest ?
Schiet eens uit naar rechts als je toevallig op de voltageslider staat >:) >:) >:)
Voor 5 minuten kan het echt geen kwaad zolang je de boel koel genoeg houd
maar ik veronderstel dat dit met deze kaarten geen probleem zal zijn.

Btw gericht naar iedereen :

Wie kan er eens een resultaat geven van +1600 Mhz door wss één of andere voltmod naar 1.30 of hoger :9~
1552MHz is de max :) vanaf 1557MHz crashed hij met benchmarks.

Nu aan het testen hoe ver hij kan gaan zonder voltageverhoging - draait op dit moment stabiel op 1454MHz boost.

[ Voor 8% gewijzigd door calsonic op 11-10-2014 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik heb de MSI nu stabiel, en nog steeds koel (62C, fans staan stil!) met 1522MHz en geheugen op 3856MHz. Dit zonder voltage aanpassing. Er zit dus nog meer in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Na lang wikken en wegen toch voor de Asus Stix 970 GTX gekozen! Past mooi bij m'n Asus Maximus moederbord en het 'zwart-rode thema' van m'n PC kast. De kaart scoort zo te lezen goed op stilte en verbruik, daar hecht ik veel waarde aan omdat de PC zeer veel aanstaat.

Het was overigens wel een lastige keuze aangezien de MSI variant met beter overklokpotentieel ook zeer aanlokkelijk is. Ik was alleen wat angstig voor de Coil Whine, ook al heb ik nog nooit een videokaart gehad met dat probleem. Maar volgens mij zijn de onderlinge verschillen tussen 970 GTX merken relatief klein, slechts wat kleine verschillen op het gebied van stroomverbruik, geluidsproductie en OC potentie.

Als het goed is krijg ik hem maandag binnen en dan kan ik hem mooi vergelijken met m'n huidige MSI 780 GTX Lightning qua performance :D Ik zal wel wat benchmark scores posten en kijken of het Asus model nog wat in Mhz omhoog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

nvidia666 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:11:
[...]
btw Thomg in het miningtijdperk verklaarde je de 7970 Lightning Boost Edition ook meer dan heilig :+
Dusja zo slecht zijn ze dan ook weer niet ;)
(Ik heb er zelf ene aangeschaft puur voor overclockplezier totaal niets anders 8) )
Wie zei dat ik er soms niet voor ga dan :+
Die lightnings blijven heerlijke kaarten, maar die had ik alleen maar omdat ze zo verdomd goedkoop waren.
calsonic schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:36:
[...]

1552MHz is de max :) vanaf 1557MHz crashed hij met benchmarks.

Nu aan het testen hoe ver hij kan gaan zonder voltageverhoging - draait op dit moment stabiel op 1454MHz boost.
En dat zit ik hier met een 1230 Mhz 780Ti en een zuur gezicht :/

[ Voor 26% gewijzigd door Thomg op 11-10-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
MSI 970 1530mhz +25 voltage en een geheugen van 1927mhz moor voltage toevoegen heeft eigenlijk geen nut bij mij. Krijg de kaart er niet hoger mee. Powerslider op 110%. Jammer dat die niet hoger kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

j0ppie schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:58:
MSI 970 1530mhz +25 voltage en een geheugen van 1927mhz moor voltage toevoegen heeft eigenlijk geen nut bij mij. Krijg de kaart er niet hoger mee. Powerslider op 110%. Jammer dat die niet hoger kan.
Hmmm, misschien dat iemand binnenkort nog een unlocked bios uitbrengt of er een fabrikant met een erg hoge OC kaart komt ( lightning, Ghz, kingpin ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Die komen er zeker, ik zag dat ze op overclock.net er al druk mee bezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
nvidia666 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:33:
[...]

Lichte OC ? graag cijfers want iedereen ziet lichte OC anders ;)
Lichte OC is in mijn ogen +- 100 Mhz met de 700/900 series
In mijn geval is dat dat 155 mhz. Boost zit net onder de 1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Kan iemand me uitleggen hoe het precies zit met die boost clock? Wnat in sommige applicaties boost hij standaard constanat naar 1530mhz. In andere applicaties lijkt die nooit te boosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
j0ppie schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:33:
Kan iemand me uitleggen hoe het precies zit met die boost clock? Wnat in sommige applicaties boost hij standaard constanat naar 1530mhz. In andere applicaties lijkt die nooit te boosten....
Volgens mij beslist hij dat zelf adhv de load op dat moment. "Vroeger" zette je een kaart idd op XXX MHz en daar stond hij dus altijd op. Nu kan dat niet meer met Afterburner e.d.; hij blijft throttlen.
Ik heb nu wel 1530MHz core en 1978MHz memory stabiel draaien, zonder voltage aanpassing. Er zit dus nog meer in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

j0ppie schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:33:
Van wat ik heb begrepen boost die alleen maar als het nodig is ( dus niet bij minecraft of LoL ) en als je niet over de power target heen gaat ( verbruik ) of temperatuur ( 80c ).

Om de een of andere reden throtthlet die bij mij al ver voor die bij de 80c komt ( waar die nooit komt ) van 1220 naar 1205 Mhz vanwege voltage limit oid, valt te fixen door de spanning omhoog te krikken via AB.
Zie ik bij spellen als BF4 en SoM gebeuren.

Als je dat in afterburner ziet, now you know.

[ Voor 24% gewijzigd door Thomg op 11-10-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Hij komt hier echt niet verder als +185 op de core dus 1299MHz en boost 1552MHz maakt niet uit of ik er +25mV of +87mV op gooi.
Geheugen loopt stabiel op +400 dus 1952(7812)MHz.
Op +450 wordt de score minder in benchmarks dus dat heeft geen zin, en op +500 crashed hij.

Scores zijn(icm 4690K):
3DMark11 P14918 X5919
3DMark Firestrike P11113
3DMarkVantage P41673 (GPU 52272 - CPU 25911)

[ Voor 20% gewijzigd door calsonic op 11-10-2014 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Ik heb eigenlijk precies het zelfde. :) Voltage maakt niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
j0ppie schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:11:
Ik heb eigenlijk precies het zelfde. :) Voltage maakt niet heel veel uit.
Als de drivers volwassen worden halen we er wel meer performance uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Dat zou mooi zijn:) Voorlopig ben ik wel tevreden met de kaart. Ik heb steeds het geval dat de kaart niks staat te doen als ik game. Maar dat komt omdat ik niks hoor:P in tegenstelling tot mijn vorige kaart die keihard ging brullen:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
j0ppie schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:14:
Dat zou mooi zijn:) Voorlopig ben ik wel tevreden met de kaart. Ik heb steeds het geval dat de kaart niks staat te doen als ik game. Maar dat komt omdat ik niks hoor:P in tegenstelling tot mijn vorige kaart die keihard ging brullen:P
Had hiervoor een gtx770 lightning die ook al aardig stil was maar deze kaart is eigenlijk de stilste die ik ooit gehad heb dat koelblok werkt perfect passief en dat voor een high-end chip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
calsonic schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:08:
Hij komt hier echt niet verder als +185 op de core dus 1299MHz en boost 1552MHz maakt niet uit of ik er +25mV of +87mV op gooi.
Geheugen loopt stabiel op +400 dus 1952(7812)MHz.
Op +450 wordt de score minder in benchmarks dus dat heeft geen zin, en op +500 crashed hij.

Scores zijn(icm 4690K):
3DMark11 P14918 X5919
3DMark Firestrike P11113
3DMarkVantage P41673 (GPU 52272 - CPU 25911)
Zoals eerder heb ik 'm dus op +188 gekregen (en toch nog niet hoger geweest dan 1530), dus hoe jij met +185 op 1552 komt is me nog niet gelukt.
Wat heb jij voor cpu? Mijn Firestrike komt niet verder dan P10319 met bovenstaande overclock, jij zit substantieel hoger nog met je P11113. Ik draai een Intel i5-4670K @ 4,0GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Ik draai de zelfde score als calsonic met een 2600K @ 4.5ghz:)
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe je je nvidia control panel af stelt. Mijn score was wel valide bevonden:) Je kunt natuurlijk allerlei dingen forceren.

[ Voor 56% gewijzigd door j0ppie op 11-10-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Vandaag maar de gigabyte 970 gaming gekocht... draait als een zonnetje, lzachte coil whine (amper hoorbaar) , maar geen problemen met de ventilatoren. Asic quality 73.6%

[ Voor 9% gewijzigd door Ferio op 11-10-2014 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
als ik sleeping dogs difinitve edition speel dan boost men kaart niet. En ook de tdp gaat niet boven de 90% Kaart word zo'n 70 graden dus loopt ook niet tegen een termal probleem aan ofzo... Loop tverder prima. Maar vraag me af waarom die niet door boost? Iemand enig idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

j0ppie schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 22:35:
als ik sleeping dogs difinitve edition speel dan boost men kaart niet. En ook de tdp gaat niet boven de 90% Kaart word zo'n 70 graden dus loopt ook niet tegen een termal probleem aan ofzo... Loop tverder prima. Maar vraag me af waarom die niet door boost? Iemand enig idee
FPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
60-90 iig loop ik neit tegen men fps cap van 120 aan. Heb 120hz scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

j0ppie schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 22:41:
60-90 iig loop ik neit tegen men fps cap van 120 aan. Heb 120hz scherm.
Al gekeken in afterburner waar de limiet zit?
Perfcap reason?
Kan je ook uitlezen met gpu-z dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Hoe zou ik dat moeten achterhalen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
Sleeping Dogs is kut geoptimaliseerd. Ik denk niet dat je zelf hiert iets aan kan veranderen.
Pagina: 1 ... 6 ... 45 Laatste

Let op:
Voor levertijden en beschikbaarheid van de 980ti, zie [nVidia GeForce GTX 980Ti] Levertijden & beschikbaarheid.