Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Daarin tegen zeggen ze dat deze demo half gebakken lucht is
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Nou niet helemaal waar er zijn gewoon manieren om de kans op coil whine heel erg te verminderen, maar niet elke fabrikant is hier mee bezig.Wolf schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:30:
[...]
Ik weet niet hoe vaak dat nog gezegd moet worden, maar het hebben van coil whine op een videokaart heeft niks met de kwaliteit ervan te maken. Snelle videokaarten en dus grote stromen genereren nou eenmaal veel EMF. Sommige mensen hebben geluk en sommigen pech ermee. En weer anderen horen het domweg niet vanwege slecht gehoor of goede kast. Anyway, als je een snelle kaart wil kom je er niet onderuit.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Is het niet zo dat sommige mensen de perfecte stille pc willen en een beetje coil whine dan gelijk al als enorm erg ervaren? Zich maar op dat geluidje focussen en steeds maar geirriteerder raken?
Als je een game aan het spelen bent dan heb je toch geluid aan/koptelefoon op. Als coil whine dat aan het overstemmen is dan moet het wel erg extreem zijn lijkt mij.
En de kaart geeft geen enkele coilwhine, had de zijkant van me toren eruit gehaald en heb verschillende benchmarks geprobeerd. Firestrike, heaven benchmark, valley benchmark. Ook in game witcher 3 en Alien isolation.
Helemaal niks, heb wel een acis 75,3% en heb hem extra overgeklokt. wordt niet warmer dan 75 graden en 0,0 coilwhine.
Dus ik heb dan gigantisch mazzel.
Als ik het geluid hoor zoals op je filmpjes dan valt alles wel erg mee volgens mij? Kast dicht zal geluid al dempen.. en je headset op... geluid aan dan zou dit nauwelijks hoorbaar zijn lijkt mij?Adel_F16 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:57:
Pff ik weet echt niet meer wat ik ervan moet vinden. Hoe bagger de kwaliteit van de gtx 980 ti serie is..
Ben nu 3 kaarten verder en nog steeds problemen...
1e kaart: Gigabyte windforce x3: hevige coil whine rond 90 fps.. door mijn headset heen te horen.
2e kaart: Inno3D Herculez x3: coil whine bij 30 fps. Bij 50 fps als een scheerapparaat en bij 110 fps of meer skrillex die een mixtape maakt in mijn kast. Door mijn headset heen te horen.
3e kaart: vandaag opgehaald. Inno3d Ultra x4. Precies hetzelfde als nummer 2 qua coil whine. Maar er is meer. Af en toe artifacts van blokjes tot een regenboogscherm op stock clocks en de fans draaien nooit constand op load. Lage rpm-hoge rpm-lage rpm. Schakeltijd elke 3 seconden.
Deze kan dus weer terug. Kaarten (1 en 2) zijn getest in 2 systemen en 3 voedingen, allemaal hetzelfde probleem. 4launch bevestigde het 2 maal bij hun technische dienst.
Hier wat filmpjes van de coil whine... kaart 2. De tonen zijn in het echt veel hoger en harder, maar door de luchtverplaatsing nog best goed gedempt.
De nulmeting (idle desktopgebruik). Hier hoor je alleen de luchtverplaatsing in de kast. buiten de kast hoor je de fans niet. de coil whine hoor ik helaas zelfs door mijn headset heen in rustige stukjes.
YouTube: IDLE Gebruik
Nu komen de filmpjes met de coil whine.
Tijdens crysis 3: YouTube: Crysis 3
Tijdens valley benchmark van unigine: YouTube: Valley benchmark
Tijdens battlefield 4 (scheerapparaat...): YouTube: Coil whine battlefield 4
Tijdens the witcher 3 (ergste van allemaal) YouTube: The witcher 3
Tijdens the witcher 3 met een ax1200i ipv met mijn rm1000: YouTube: The witcher 3 andere PSU
Hoe kan dit in hemelsnaam? Ik wissel elk jaar van gpu en heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik dacht slim te zijn door vorig jaar de 970 serie over te slaan vanwege zoveel klagende mensen. Maar de 980 ti serie kan er ook wat van. Ik denk dat je het wat minder hoort (de kritiek../problemen) omdat de doelgroep veel kleiner is.
Hoor er in ieder geval geen skrillex tape in, scheer apparaat en dergelijke.
Verwijderd
Ik vind de beelden het zelfde en dx11 draait hier beter met meer fps en minder frame drops.Xtr3me4me schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:48:
Er is volgens de forum schrijvers weinig tot geen enkel verschil! Sommige zeggen dat het juist slechter eruit ziet en presteert als dx12.
Daarin tegen zeggen ze dat deze demo half gebakken lucht is
Wat voor boxjes heb je aan je PC hangen?Looney1984 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:28:
[...]
Als ik het geluid hoor zoals op je filmpjes dan valt alles wel erg mee volgens mij? Kast dicht zal geluid al dempen.. en je headset op... geluid aan dan zou dit nauwelijks hoorbaar zijn lijkt mij?
Hoor er in ieder geval geen skrillex tape in, scheer apparaat en dergelijke.
Ik hoor tijdens z'n Valley benchmark echt een zwaar irritant geluid en bij The Witcher3 gaat z'n videokaart helemaal los met buitenaardse bliepjes.
Overigens heeft niet iedereen een headset, ik weiger echt om een headset te kopen. Ik vind het maar irritant om zo'n ding de hele tijd op m'n kop te hebben met relatief matig geluid.
Ik heb voorheen nooit coilwhine gehad op kaarten, maar de laatste paar videokaart was echt dramatisch. Denk hierbij aan meerdere 970/980 GTX varianten en ook Ati R9 290s. De coilwhine die ik in z'n video's hoor is echt zwaar irritant en je kan er geen fuck tegen doen

ja bedoelde DX11 in plaats van DX12.Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:49:
[...]
Ik vind de beelden het zelfde en dx11 draait hier beter met meer fps en minder frame drops.
Ik durf met enige zekerheid dat jouw kaart(en) in een ander systeem weinig tot geen coilwhine gaan genereren. Kun je dit testen? Je probleem komt ook niet door de kwaliteit van de videokaart, maar door de combinatie van hardware en dan met name de delen die veel stroom laten vloeien. De combinatie van videokaart, voeding en soms zelf moederbord kan funest zijn.Adel_F16 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:57:
Pff ik weet echt niet meer wat ik ervan moet vinden. Hoe bagger de kwaliteit van de gtx 980 ti serie is..
Ben nu 3 kaarten verder en nog steeds problemen...
1e kaart: Gigabyte windforce x3: hevige coil whine rond 90 fps.. door mijn headset heen te horen.
2e kaart: Inno3D Herculez x3: coil whine bij 30 fps. Bij 50 fps als een scheerapparaat en bij 110 fps of meer skrillex die een mixtape maakt in mijn kast. Door mijn headset heen te horen.
3e kaart: vandaag opgehaald. Inno3d Ultra x4. Precies hetzelfde als nummer 2 qua coil whine. Maar er is meer. Af en toe artifacts van blokjes tot een regenboogscherm op stock clocks en de fans draaien nooit constand op load. Lage rpm-hoge rpm-lage rpm. Schakeltijd elke 3 seconden.
Deze kan dus weer terug. Kaarten (1 en 2) zijn getest in 2 systemen en 3 voedingen, allemaal hetzelfde probleem. 4launch bevestigde het 2 maal bij hun technische dienst.
Hier wat filmpjes van de coil whine... kaart 2. De tonen zijn in het echt veel hoger en harder, maar door de luchtverplaatsing nog best goed gedempt.
De nulmeting (idle desktopgebruik). Hier hoor je alleen de luchtverplaatsing in de kast. buiten de kast hoor je de fans niet. de coil whine hoor ik helaas zelfs door mijn headset heen in rustige stukjes.
YouTube: IDLE Gebruik
Nu komen de filmpjes met de coil whine.
Tijdens crysis 3: YouTube: Crysis 3
Tijdens valley benchmark van unigine: YouTube: Valley benchmark
Tijdens battlefield 4 (scheerapparaat...): YouTube: Coil whine battlefield 4
Tijdens the witcher 3 (ergste van allemaal) YouTube: The witcher 3
Tijdens the witcher 3 met een ax1200i ipv met mijn rm1000: YouTube: The witcher 3 andere PSU
Hoe kan dit in hemelsnaam? Ik wissel elk jaar van gpu en heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik dacht slim te zijn door vorig jaar de 970 serie over te slaan vanwege zoveel klagende mensen. Maar de 980 ti serie kan er ook wat van. Ik denk dat je het wat minder hoort (de kritiek../problemen) omdat de doelgroep veel kleiner is.
Coilwhine is heel irritant, maar constant je videokaart omruilen voor een ander merk is eigenlijk een ineffectieve methode die meestal weinig verschil zal maken. De basis blijft hetzelfde en hoge fps blijven door de sterke GPU.
Maare, weet je zeker dat het van de videokaart komt en niet van je moederbord? Zeker met zoveel geteste videokaarten... Ik heb dan wel maar een 970, maar hiervan hoor ik helemaal niets.
"Staat erbij"
Kaarten (1 en 2) zijn getest in 2 systemen en 3 voedingen, allemaal hetzelfde probleem. 4launch bevestigde het 2 maal bij hun technische dienst.
Is met een ax1200i en een rm1000 getest. In 2 verschillende kasten en bij 4launch zelf. Overal kwam dezelfde conclusie uit.
Sowieso, coil whine als een scheerapparaat bij 30fps is niet normaal. Bij 4launch geloofden ze hun oren niet..
Woon je soms onder een hoogspanningskabel of is de stoppenkast aangesloten op een dieselgeneratorAdel_F16 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:08:
Bedankt voor de reacties. Zou het wel op prijs stellen als er wat beter gelezen wordt.
"Staat erbij"
Kaarten (1 en 2) zijn getest in 2 systemen en 3 voedingen, allemaal hetzelfde probleem. 4launch bevestigde het 2 maal bij hun technische dienst.
Is met een ax1200i en een rm1000 getest. In 2 verschillende kasten en bij 4launch zelf. Overal kwam dezelfde conclusie uit.
Sowieso, coil whine als een scheerapparaat bij 30fps is niet normaal. Bij 4launch geloofden ze hun oren niet..
Ik hoor weinig klachten van coilwhine bij de 980 en 980ti en jij hebt er schijnbaar 3 te pakken. De 970 is er meer om bekend, maar is ook veel meer verkocht.
Ik vroeg het specifiek, omdat coilwhine vaak anders is bij een totaal andere opstelling. Hell er zijn mensen die tot 5 kaarten toe aan het ruilen zijn in een zelfde config en vervolgens de 5e kaart na aandringen in een andere kast proppen en de conclusie trekken dat er dan opeens 0 coilwhine meer is.
Uiteraard trek ik het een beetje in twijfel dat je zo uitgebreid 3 kaarten test. Met 2 systemen en 3 voedingen zou je dus minimaal meer dan 12 keer keer je voeding wisselen om die 3 kaarten te testen!
Coilwhine bij 30fps is niet normaal en laat mij daarom juist twijfelen aan andere zaken, dit is niet voldoende fps om een videokaart zo te laten trillen.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik weet hoe coil whine kan ontstaan en waarom sommige mensen het wel en andere niet kunnen horen.sjekneck schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:37:
[...]
Woon je soms onder een hoogspanningskabel of is de stoppenkast aangesloten op een dieselgenerator![]()
Ik hoor weinig klachten van coilwhine bij de 980 en 980ti en jij hebt er schijnbaar 3 te pakken. De 970 is er meer om bekend, maar is ook veel meer verkocht.
Ik vroeg het specifiek, omdat coilwhine vaak anders is bij een totaal andere opstelling. Hell er zijn mensen die tot 5 kaarten toe aan het ruilen zijn in een zelfde config en vervolgens de 5e kaart na aandringen in een andere kast proppen en de conclusie trekken dat er dan opeens 0 coilwhine meer is.
Uiteraard trek ik het een beetje in twijfel dat je zo uitgebreid 3 kaarten test. Met 2 systemen en 3 voedingen zou je dus minimaal meer dan 12 keer keer je voeding wisselen om die 3 kaarten te testen!
Coilwhine bij 30fps is niet normaal en laat mij daarom juist twijfelen aan andere zaken, dit is niet voldoende fps om een videokaart zo te laten trillen.
Mijn gtx 780 ti had er last van boven de 200fps, maar dat nam ik voor lief.
Echter heeft deze een scheergeluid bij 30 fps, best hard. Bij 70 wordt het piepend, iets wat op het filmpje totaal niet recht doet aan hoe het in het echt is.
Daarom heb ik de kaarten ook in 2 systemen getest en 4launch heeft het bij hun getest. 3 systemen, 3 verschillende componenten, voedingen, moederborden en kasten en overal precies hetzelfde.
Het zijn dus echt de kaarten, die de geluiden produceren op zulke lage stress. Zelfs underclocked op 800mhz precies hetzelfde. Voltage omhoog, omlaag, overclock, underclock. Nergens veranderde zelfs de toon van het geluid.
Een vriend van me hier in de buurt heeft een msi gtx 980 ti. Die heeft hij net meegenomen en hebben die in mijn 1e en 2e systeem getest. Nergens ook maar wat. Pas boven de 600fps coil whine. Boven de 200 fps vind ik al meer dan prima aangezien ik op 144hz speel.
Maar zijn coil whine is ook heel anders dan die van mijn kaarten. Veel maar dan ook veel zachter.
Natuurlijk heb ik ook mijn kaart in zijn lan systeem getest. Precies hetzelfde als hoe het bij mij is.
Samen nog de 3e kaart in mijn 2e systeem getest. Mocht niks baten zoals gedacht. Ga deze zo terugbrengen en probeer het nog 1 keer. Mocht ik weer zo'n crapgeval binnen krijgen zoek ik iets anders.
Bedankt.-The_Mask- schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:26:
Waarom zou het niet kunnen? Coil whine is toch een vrij veel voorkomend probleem, vooral met de laatste generatie van nVidia, dus drie maal achter elkaar dikke pech hebben is gewoon prima mogelijk. En als 4Launch het ook heeft, dan lijkt het mij toch vrij duidelijk waar het probleem zit.
Het is inderdaad de laatste serie die de meldingen van coil whine explosief heeft laten stijgen.
Ik vind het gewoon zeer vervelend dat ik nu 24 dagen hiermee bezig ben. Als ik zo hier en daar op fora lees zijn er zelfs mensen die tot 8x een kaart hebben teruggebracht vanwege harde coil whine omdat de fabrikant zogenaamd niet meer wil investeren om de coil whine gevallen hard terug te brengen. Dit kan namelijk. Asus doet het bij bepaalde moederborden. Corsair in hun voedingen.
Toch lijkt het alsof nvidia in deze serie echt heeft bezuinigd. Er zijn al jaren gpu's met een verbuik van 250watt of meer dus er is geen excuus dat het door de tdp komt wat je de laatste tijd vaak hoort. En nog nooit zijn er zoveel klachten geweest..
Hier een link hoe men coil whine gevallen sterk kan verminderen (leuk om ffe door te lezen
[ Voor 4% gewijzigd door Adel_F16 op 13-08-2015 17:47 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Even voor je beeldvorming:Xtr3me4me schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:19:
Ik heb zelfs een Gigabyte G1 gaming GTX980Ti gekocht via Afuture waarbij de doos al geopend was en daardoor voor 150 euro goedkoper kon krijgen.
En de kaart geeft geen enkele coilwhine, had de zijkant van me toren eruit gehaald en heb verschillende benchmarks geprobeerd. Firestrike, heaven benchmark, valley benchmark. Ook in game witcher 3 en Alien isolation.
Helemaal niks, heb wel een acis 75,3% en heb hem extra overgeklokt. wordt niet warmer dan 75 graden en 0,0 coilwhine.
Dus ik heb dan gigantisch mazzel.
ASIC ( geen acis ) zegt geen fluit of een kaart verder over kan klokken of niet. Mijn kaart heeft een ASIC van 64% maar knal de meeste MSI's er met gemak uit die wel een ASIC van +70%.
Ik adviseer je even te zoeken waar de ASIC waardes voor dienen bij een GPU.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Heeft niks met verder over te klokken of niet! Lees eerst goed wat asic daadwerkelijk inhoud voordat je zomaar iets zegt!OMD schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:53:
[...]
Even voor je beeldvorming:
ASIC ( geen acis ) zegt geen fluit of een kaart verder over kan klokken of niet. Mijn kaart heeft een ASIC van 64% maar knal de meeste MSI's er met gemak uit die wel een ASIC van +70%.
Ik adviseer je even te zoeken waar de ASIC waardes voor dienen bij een GPU.
Asic houd in de kwaliteit van de GPU! Omdat ik toevallig acis neerzet bedoelde ik dus asic. ASIC houd gewoon in dat de GPU minder stroom trekt voor dezelfde speed.
Alles boven 70% ASIC is voor air koeling ideaal wil je normaal kunnen overklokken zonder je temps sky high te maken omdat het minder stroom trekt dan lagere ASIC.
Google het en je vind tig forums erover en youtube filmpjes waar heel duidelijk omschreven staat wat ASIC inhoud voor je GPU. Het is niks meer dan hoe hoger de ASIC des te beter de kwaliteit is voor performance.
Asic quality is a number of standards set to determine how close to its design a card is performing. This is based on what clocks are achieved with how much power and how much voltage. A card that uses less power and less voltage to achieve standard design clocks has a higher quality asic.
[ Voor 17% gewijzigd door Xtr3me4me op 14-08-2015 09:33 ]
Vind het wel prima zo.
Je eerste zin begrijp ik niet of klopt niet ( sorry maar het is erg lastig om mensen te begrijpen als ze niet correct schrijven ) Ik zeg namelijk lettelijk hetzelfde in mijn post. Het heeft niets te maken met verder overklokken of niet. Ik begrijp je zin dus niet.Xtr3me4me schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:29:
[...]
Heeft niks met verder over te klokken of niet! Lees eerst goed wat asic daadwerkelijk inhoud voordat je zomaar iets zegt!
Asic houd in de kwaliteit van de GPU! Omdat ik toevallig acis neerzet bedoelde ik dus asic. ASIC houd gewoon in dat de GPU minder stroom trekt voor dezelfde speed.
Alles boven 70% ASIC is voor air koeling ideaal wil je normaal kunnen overklokken zonder je temps sky high te maken omdat het minder stroom trekt dan lagere ASIC.
Google het en je vind tig forums erover en youtube filmpjes waar heel duidelijk omschreven staat wat ASIC inhoud voor je GPU. Het is niks meer dan hoe hoger de ASIC des te beter de kwaliteit is voor performance.
Asic quality is a number of standards set to determine how close to its design a card is performing. This is based on what clocks are achieved with how much power and how much voltage. A card that uses less power and less voltage to achieve standard design clocks has a higher quality asic.
Het gaat ook niet over je GPU. Het gaat om de kwaliteit van de die (dye) in de GPU, niet de complete GPU (ik bedoel dus niet de compleet grafische kaart, even ter verduidelijking ) dus yeah.... Het gaat dus om als een wafer wordt gesneden dan blijven er die's (dye) over die uiteindelijk in de GPU belanden. Deze varieren in kwaliteit en dat zegt dus de ASIC value.
Het klopt wat je zegt dat er minder voltage nodig is om een bepaalde clock te halen en daardoor dus lagere temperaturen. Het maakt echter niet uit als je een degelijke koeler hebt. De 980Ti is gemaakt voor een max temp van 83 graden. daaronder gebeurt er niets met het terugklokken van de kaart. Het maakt dus geen fluit uit wat je ASIC is als je koeler de max van de chip haalt onder de 83 graden. Je GPU boost op standaard clocks zal wel beter zijn werk doen en waarschijnlijk wat verder clocken dan kaarten met een lage ASIC.
Ik wil je als advies meegeven dat je beetje voorzichtig moet zijn met het gooien van opmerkingen zoals "Lees eerst goed wat asic daadwerkelijk inhoud voordat je zomaar iets zegt!" Ik geef namelijk geen uitleg over ASIC alleen de melding dat het niets uit maakt voor een max overclock. Je reactie is daardoor volledig overbodig.
Uit je eigen geqoute deel. --standard design clocks--A card that uses less power and less voltage to achieve standard design clocks has a higher quality asic.
Nogmaals, of je hebt mijn post niet goed gelezen want je roept namelijk in je eerste zin exact hetzelfde als ik. Als je wel bedoelt dat een hogere ASIC verder kan klokken dan een lagere ASIC dan kan ik je verder niet meer overtuigen dan jouw eigen quote aan het einde van je post.
[ Voor 11% gewijzigd door OMD op 14-08-2015 11:51 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Dit is dus bonus van een zeer goede ASIC ( althans, richtlijn ) Je GPU boost 2.0 kan veel beter presteren op standaard clocks. 83 is trouwens echt belachelijkunfor schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:16:
Ik heb een G1 met asic van 83, maar stock tikt hij de 1450 al aan.
Vind het wel prima zo.
Mijn eerste zin is heel simpel. En correct schrijven op een telefoon gaat ook niet makkelijkOMD schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:38:
[...]
Je eerste zin begrijp ik niet of klopt niet ( sorry maar het is erg lastig om mensen te begrijpen als ze niet correct schrijven ) Ik zeg namelijk lettelijk hetzelfde in mijn post. Het heeft niets te maken met verder overklokken of niet. Ik begrijp je zin dus niet.
Het gaat ook niet over je GPU. Het gaat om de kwaliteit van de die (dye) in de GPU, niet de complete GPU dus yeah.... Het gaat dus om als een wafer wordt gesneden dan blijven er die's (dye) over die uiteindelijk in de GPU belanden. Deze varieren in kwaliteit en dat zegt dus de ASIC value.
Het klopt wat je zegt dat er minder voltage nodig is om een bepaalde clock te halen en daardoor dus lagere temperaturen. Het maakt echter niet uit als je een degelijke koeler hebt. De 980Ti is gemaakt voor een max temp van 83 graden. daaronder gebeurt er niets met het terugklokken van de kaart. Het maakt dus geen fluit uit wat je ASIC is als je koeler de max van de chip haalt onder de 83 graden. Je GPU boost op standaard clocks zal wel beter zijn werk doen en waarschijnlijk wat verder clocken dan kaarten met een lage ASIC.
Ik wil je als advies meegeven dat je beetje voorzichtig moet zijn met het gooien van opmerkingen zoals "Lees eerst goed wat asic daadwerkelijk inhoud voordat je zomaar iets zegt!" Ik geef namelijk geen uitleg over ASIC alleen de melding dat het niets uit maakt voor een max overclock. Je reactie is daardoor volledig overbodig.
Zal het duidelijker en in teletubbie taal het proberen uit te leggen
ASIC % heeft niks maar ook niks te maken tot betrekking de overklokbaarheid van je GPU. ASIC is puur een indicatie van in hoeverre de GPU tot perfectie gemaakt is tot betrekking de voltage die nodig is voor "stock" performance.
Het gaat erom en heel simpel ook overal uitgelegd op het internet: Hoe hoger de ASIC des te lager de voltage tot betrekking de stock performance naar waar het uiteindelijk voor gemaakt is.
Als ik met mijn kaart van 75% ASIC tegen 1500Mhz op Core en 2100Hmz op mem behaal en max temp onder stress 75graden blijft heeft dat te maken dat het minder stroom nodig heeft. Voor een kaart die een lagere ASIC heeft zal dus dus ook hogere temps krijgen met dezelfde overclock omdat het meer voltage nodig heeft, waarbij ook hogere kans op onstabiliteit.
En dan mag je wel de meest Ultra Aftermarket koeler hebben, er is gewoon een max. En deze max is afhankelijk wat voor ASIC je hebt puur omdat je een max aantal voltage door de kaart kan brengen. Het is een simpele berekening.
Er is hier geen rocket science nodig. Jouw ASIC is 64% en kan boven die van de 70% ASIC komen en wie zegt dat diegene die boven de 70% ASIC niet nog verder kan dan wat jouw max is? het zegt helemaal niks.
Pak 2 dezelfde kaarten van dezelfde merk en verschil in ASIC 60%<>70% en >70% dan echt overal maar dan ook overal waar je ook leest clockt de >70% gewoon hoger puur omdat de voltage meer speling heeft.
Doe is ff normaal, met je teletubbie taal. Ben je niet helemaal wijs ofzoXtr3me4me schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:57:
[...]
Mijn eerste zin is heel simpel. En correct schrijven op een telefoon gaat ook niet makkelijk![]()
Zal het duidelijker en in teletubbie taal het proberen uit te leggen![]()
ASIC % heeft niks maar ook niks te maken tot betrekking de overklokbaarheid van je GPU. ASIC is puur een indicatie van in hoeverre de GPU tot perfectie gemaakt is tot betrekking de voltage die nodig is voor "stock" performance.
Het gaat erom en heel simpel ook overal uitgelegd op het internet: Hoe hoger de ASIC des te lager de voltage tot betrekking de stock performance naar waar het uiteindelijk voor gemaakt is.
Als ik met mijn kaart van 75% ASIC tegen 1500Mhz op Core en 2100Hmz op mem behaal en max temp onder stress 75graden blijft heeft dat te maken dat het minder stroom nodig heeft. Voor een kaart die een lagere ASIC heeft zal dus dus ook hogere temps krijgen met dezelfde overclock omdat het meer voltage nodig heeft, waarbij ook hogere kans op onstabiliteit.
En dan mag je wel de meest Ultra Aftermarket koeler hebben, er is gewoon een max. En deze max is afhankelijk wat voor ASIC je hebt puur omdat je een max aantal voltage door de kaart kan brengen. Het is een simpele berekening.
Er is hier geen rocket science nodig. Jouw ASIC is 64% en kan boven die van de 70% ASIC komen en wie zegt dat diegene die boven de 70% ASIC niet nog verder kan dan wat jouw max is? het zegt helemaal niks.
Pak 2 dezelfde kaarten van dezelfde merk en verschil in ASIC 60%<>70% en >70% dan echt overal maar dan ook overal waar je ook leest clockt de >70% gewoon hoger puur omdat de voltage meer speling heeft.

Dat leg ik toch ook uit. Lees jij wel iemands zijn post of niet? Jij bent gewoon aan het flamen om het flamen. En het gaat niet op de GPU maar de die (dye) in de GPU. ALs je iemand belachelijk probeert te maken doe het dan wel goed.ASIC % heeft niks maar ook niks te maken tot betrekking de overklokbaarheid van je GPU. ASIC is puur een indicatie van in hoeverre de GPU tot perfectie gemaakt is tot betrekking de voltage die nodig is voor "stock" performance.
Volgens mij heb ik je daar in mijn vorige post gelijk in gegeven en was mij ook bekend. Weer iets dat je gewoon simpelweg niet leest wat andere schrijven en dat is echt heel erg vervelend.Het gaat erom en heel simpel ook overal uitgelegd op het internet: Hoe hoger de ASIC des te lager de voltage tot betrekking de stock performance naar waar het uiteindelijk voor gemaakt is.
nope, that's not how it works.Pak 2 dezelfde kaarten van dezelfde merk en verschil in ASIC 60%<>70% en >70% dan echt overal maar dan ook overal waar je ook leest clockt de >70% gewoon hoger puur omdat de voltage meer speling heeft.
Have fun:
https://www.reddit.com/r/.../980_ti_overclock_thread/
Als je mijn kaar hebt gevolgd in dit topic. Ik kom tot 1523mhz op de core.
Voor de rest ben ik er klaar mee, verder heb je gelijk

Mijn bedoeling is niet om te flamen, meer omdat ik op me telefoon zit en tikken al rot gaat. Dus om gelijk op mijn Nederlands afgefikt te worden was ook niet zo fijnOMD schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:25:
[...]
Doe is ff normaal, met je teletubbie taal. Ben je niet helemaal wijs ofzo![]()
[...]
Dat leg ik toch ook uit. Lees jij wel iemands zijn post of niet? Jij bent gewoon aan het flamen om het flamen. En het gaat niet op de GPU maar de die (dye) in de GPU. ALs je iemand belachelijk probeert te maken doe het dan wel goed.
[...]
Volgens mij heb ik je daar in mijn vorige post gelijk in gegeven en was mij ook bekend. Weer iets dat je gewoon simpelweg niet leest wat andere schrijven en dat is echt heel erg vervelend.
[...]
nope, that's not how it works.
Have fun:
https://www.reddit.com/r/.../980_ti_overclock_thread/
Als je mijn kaar hebt gevolgd in dit topic. Ik kom tot 1523mhz op de core.
Voor de rest ben ik er klaar mee, verder heb je gelijk
We hebben beiden aparte en gelijke ideeen alleen anders verwoord. Mijn excuses in sommige dingen las ik meer eroverheen en niet goed met wat jij bedoelde.
Max core haal ik 1578Mhz daarna krijg ik vage artifacts en dit zonder voltage mod. Ik ben happy en wil me temp niet hoger hebben dan 75 graden. Het is al warm genoeg in me woonkamer. Dus blijf lekker op de 1500Mhz.
Mooi, dan nu weer vriendjesXtr3me4me schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:43:
[...]
Mijn bedoeling is niet om te flamen, meer omdat ik op me telefoon zit en tikken al rot gaat. Dus om gelijk op mijn Nederlands afgefikt te worden was ook niet zo fijn![]()
We hebben beiden aparte en gelijke ideeen alleen anders verwoord. Mijn excuses in sommige dingen las ik meer eroverheen en niet goed met wat jij bedoelde.
Max core haal ik 1578Mhz daarna krijg ik vage artifacts en dit zonder voltage mod. Ik ben happy en wil me temp niet hoger hebben dan 75 graden. Het is al warm genoeg in me woonkamer. Dus blijf lekker op de 1500Mhz.

Ik weet zeker dat we op één lijn zitten maar denk door telefoon + forum + lange posts het niet echt heeft willen vlotten. 1578 is erg hoog indeed. Mijn G1 ging ook veel hoger dan mijn MSI. De MSI's zijn mediocre wat betreft overklokken, ik heb toevallig eentje die een stukkie boven de 1500 kan ( draai standaard een stuk lager ) maar de meeste halen de 1500 stabiel niet eens.
Verwijderd
Ik heb terugklokken niet echt gemerkt nog. Maar komt omdat ik ook game op 1080p en niet 4k. Ik ben zelf van mening dat gamen op 4K de kaarten niet sterk genoeg zijn. Daarin tegen lees ik veel dat mensen die 4K willen gamen echt zitten te wachten op de Pascal uitvoering met HMB2 of HBM2 geen idee meer welke van de 2 het wasVerwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:50:
Gaan jullie gpu ook over de 100% powerlimit heen bij 1500+mhz, mijn kaart wel en klockt dan 10-20mhz terug. Maar het ligt ook aan de resolutie en de game zelf wanneer de gpu over de 100% powerlimit heen gaat.. Sommige games gaan op 4k al met stock settings over de powerlimit heen en dan heeft overklocken helemaal geen zin.
Waar zelfs kaarten met 32GB mogelijk is (A la titan x2?)
Verwijderd
Ja we zitten zeker op 1 lijn en zekers vriendjesOMD schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:47:
[...]
Mooi, dan nu weer vriendjes![]()
Ik weet zeker dat we op één lijn zitten maar denk door telefoon + forum + lange posts het niet echt heeft willen vlotten. 1578 is erg hoog indeed. Mijn G1 ging ook veel hoger dan mijn MSI. De MSI's zijn mediocre wat betreft overklokken, ik heb toevallig eentje die een stukkie boven de 1500 kan ( draai standaard een stuk lager ) maar de meeste halen de 1500 stabiel niet eens.

Maar ik merk helaas dat mijn kast niet optimaal is ondanks mijn kabelmanagement en airflow picobello is.
Daarom ben ik van plan een upgrade te nemen en daarin ook gelijk een nieuwe kast te nemen.
De kaarten lijken namelijk weer in size toe te nemen (beetje a la Monster 3D FX
Ik heb het geprobeerd met act of aggression op 4K met DSR uiteraard. Maar pfoee mijn kaart had er flink moeite ermee.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:03:
4k valt prima op te gamen alleen met de allernieuwste AAA titels lukt het niet goed met ultra instellingen voldoende fps te halen. De meeste games is een eitje voor de gtx 980ti om 4k met gemiddeld 60 fps te draaien.
Maar uiteraard, als je wat oudere games pakt en dan 4K gaat spelen gaat dat prima (Zoals Diablo 3 / WoW)
Mooi systeempje! Kan die van mij zich een voorbeeld aan nemenbjorntju schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 17:33:
Nee nog niet
Specs zijn het volgende:
Asus Rampage V Extreme
i7 5820k
NZXT X61 waterkoeler
2x EVGA 980ti Classified
16GB DDR4 Dominator Platinum @2666
1x 1TB Seagate SSHD
1x Samsung 830 256gb
1x Crucial MX100 256GB
Coolermaster 1000w Silent Pro Gold voeding
Voeding, ssds, sshd en dvd drive had ik nog van mijn vorige pc. De rest is nieuw
1 vraagje, die Silent Pro, is die echt stil bij jou? Die van mij (M2 620W) is veruit het luidste van mijn systeem, en echt heel stil is de rest ook niet...
Ik begin me nu trouwens al te schamen: kuusj98 gaat wellicht weer even naar nVidia...
280X begint me hoofdpijn te geven, thermalpaste is uitgedroogd (ga ik vanuit) want met perslucht uitgespoten blijft hij op stock bij Furmark naar de 82 graden gaan. Ik mag de kaart niet openmaken want garantiesticker....
Daarnaast is het een constante bak met hitte van 250-300W, stroomkosten kunnen me helemaal niets schelen maar mijn kamer gaat in 1 uur gamen van 22 naar 26 graden wat uiteraard niet ideaal is.
Ik heb een budget van 800 euro, maar vind het eigenlijk belachelijk veel geld voor een GPU, daarom ga ik met mijn verstand kiezen en word het waarschijnlijk een GTX970 van Asus (ik heb geen interesse in MSI, sorry).
Dit is ongeveer 25% sneller dan mijn 280X en dan hopelijk nog een ~10-15% overclock. Kom ik hiermee uit voor 5760x1080 gaming in voornamelijk Assetto Corsa en Euro Truck Sim 2? Af en toe Arma II en III maar dit is toch voornamelijk singlescreen. Ik wil in AC en ETS2 toch wel minimaal high kunnen draaien op 60 FPS, mijn 280X red deze framerate op low-medium.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
En dan kom ik met mijn reserve 280X die 94C wordt onder een gaming runkuusj98 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 02:43:
[...]
...blijft hij op stock bij Furmark naar de 82 graden gaan. Ik mag de kaart niet openmaken want garantiesticker....
Tja, dat is al helemaal erg...Thomg schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 02:49:
[...]
En dan kom ik met mijn reserve 280X die 94C wordt onder een gaming run
Maar dan nog, 82 graden is voor een Asus DCII 280X niet normaal, ook bij Furmark niet.
Dat zijn twee totaal verschillende voedingen. Zo is de M2 al de tweede generatie, maar de M 850 en 1000W zijn gemaakt door FSP, terwijl de 500, 600 en 700 gemaakt zijn door Enhance. De tweede generatie M2 is door Seventeam gemaakt (420, 520 en 620W) en Enhance (720, 850, 1000, 1500W).kuusj98 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 02:43:
[...]
1 vraagje, die Silent Pro, is die echt stil bij jou? Die van mij (M2 620W) is veruit het luidste van mijn systeem, en echt heel stil is de rest ook niet...
Dus jullie voedingen zijn van een andere generatie, door een andere fabrikant gemaakt en lijken intern ook totaal niet op elkaar, dus de ene zal ook duidelijk minder stil zijn als de andere.
Het is natuurlijk niet AMD's fout dat een fabrikant er minder goede koelpasta en/of koeler op doet.Ik begin me nu trouwens al te schamen: kuusj98 gaat wellicht weer even naar nVidia...
280X begint me hoofdpijn te geven, thermalpaste is uitgedroogd (ga ik vanuit) want met perslucht uitgespoten blijft hij op stock bij Furmark naar de 82 graden gaan. Ik mag de kaart niet openmaken want garantiesticker....
AMD Nieuwsdiscussie
Bedanktkuusj98 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 02:43:
[...]
Mooi systeempje! Kan die van mij zich een voorbeeld aan nemen(ik heb anders ook niet te klagen)
Ik begin me nu trouwens al te schamen: kuusj98 gaat wellicht weer even naar nVidia...
Daarnaast is het een constante bak met hitte van 250-300W, stroomkosten kunnen me helemaal niets schelen maar mijn kamer gaat in 1 uur gamen van 22 naar 26 graden wat uiteraard niet ideaal is.
Ik heb een budget van 800 euro, maar vind het eigenlijk belachelijk veel geld voor een GPU, daarom ga ik met mijn verstand kiezen en word het waarschijnlijk een GTX970 van Asus (ik heb geen interesse in MSI, sorry).
Dit is ongeveer 25% sneller dan mijn 280X en dan hopelijk nog een ~10-15% overclock. Kom ik hiermee uit voor 5760x1080 gaming in voornamelijk Assetto Corsa en Euro Truck Sim 2? Af en toe Arma II en III maar dit is toch voornamelijk singlescreen. Ik wil in AC en ETS2 toch wel minimaal high kunnen draaien op 60 FPS, mijn 280X red deze framerate op low-medium.
En zoals -The_Mask- al zei zijn de twee voedingen eigenlijk niet te vergelijken. Zijn er ook twee in een andere serie. Maar die van mij is volgens mij ook niet 100% stil. Als ik al mijn fans uitzet (behalve die van mijn voeding dan) dan hoor ik nog steeds iets. Ik kan het niet helemaal plaatsen maar het is óf van de pomp van de Kraken óf het is de fan van mijn voeding. Maar volgens mij is het de fan van de voeding.
[edit]
Hmmm, even verder gekeken en het bleek mijn harde schijf te zijn

Maar ook met de HDD uit hoor ik ook nog steeds een zacht geluid waarvan ik vrij zeker ben dat deze uit de voeding komt. Alleen is dit niet storend en als mijn casefans aanstaan dan hoor ik er niks van.
Daarnaast zou je natuurlijk altijd kunnen proberen de koelpasta te vervangen. Als je toch van plan bent om een nieuwe Nvidia kaart te kopen. Nu weet ik niet of je je AMD nog wilt doorverkopen of nog aanspraak wilt maken op de garantie, maar als je dat niet van plan bent kan het niet echt kwaad om hem te openen.
Maar de GTX970 is ook zeker een prima kaart. Alleen denk ik niet dat je op 5760x1080 alle games die jij opnoemt op high kan spelen. Hier bijvoorbeeld een video van ETS2 op dezelfde resolutie en een GTX970: YouTube: Euro Truck Simulator 2 - Graphics on Ultra - 5760x1080 - 3 Monitors 1 Nvidia GTX 970 G1
FPS zit zo tussen de 30-60fps afhankelijk waar je rijdt. Een mooie opstap zal misschien wel een GTX980 zijn alleen heeft die kaart een meerprijs van +€200 (laat staan een 980Ti
[ Voor 8% gewijzigd door bjorntju op 17-08-2015 14:38 ]
Ik heb inmiddels even bijgelezen en ik ben blij dat de 970-memory discussie is gaan liggen. En nu zie ik een Kingpin 980Ti waarbij evga inspeelt op de ASIC kwaliteit...pffff.....het houdt maar niet op. Bij het kopen van een ander merk, maakt niemand zich er druk om. Voordat je het weet gaan mensen hun geld terugclaimen omdat de chips niet goed overklokbaar zijn vanwege de ASIC....Pure marketing, aangezien het al bijna suggereert dat een 70% ASIC een crap kaart is (wat natuurlijk niet zo is).
Ik had gehoopt dat de 970 flink in prijs zou zakken met de introductie van de 980Ti, maar ze lijken elk prijsgat goed te hebben opgevuld waardoor dit niet hoeft. Ik heb eens even 2e hands gekeken (V&A en marktplaats) en het is echt ronduit belachelijk wat mensen zich tegenwoordig vragen voor een 2e hands product....Bijna nieuwprijzen.
Sorry voor de rant, maar wat ik me dus eigenlijk afvroeg, die Kingpin 980Ti heeft dus het complete koelblok (inclusief vinnen) van koper. Is het niet zo dat de beste koeling verkregen wordt door een koper contactblok te hebben met aluminium vinnen? Koper geleidt de warmte een stuk beter, maar de afgifte van warmte aan de omgeving gaat beter met aluminium. Waarom wordt hier voor all-copper gekozen?
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Het is een veelgebruikte mythe dat aluminium beter warmte afgeeft aan de omgeving, dit is namelijk niet correct. Alle thermale eigenschappen van koper zijn beter dan dat van aluminium, alu is echter goedkoper, lichter én makkelijker te bewerken in een fabriek. Stel je hebt 500g aluminium en 500g koper, dan zou je wel een betere heatsink van aluminium kunnen maken, omdat het meer surface area heeft dan koper op hetzelfde gewicht. Maar als je de footprint limitaties van een CPU/GPU koeler in acht neemt, dan zal een koperen constructie altijd beter presteren. Diamant en Zilver zijn overigens nog beter qua geleiding, maar dat wordt wel erg duurDeathchant schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:33:
*KNIP*
Sorry voor de rant, maar wat ik me dus eigenlijk afvroeg, die Kingpin 980Ti heeft dus het complete koelblok (inclusief vinnen) van koper. Is het niet zo dat de beste koeling verkregen wordt door een koper contactblok te hebben met aluminium vinnen? Koper geleidt de warmte een stuk beter, maar de afgifte van warmte aan de omgeving gaat beter met aluminium. Waarom wordt hier voor all-copper gekozen?
De 970 GTX zal overigens niet snel in prijs zakken, het blijft een kaart met ongekende prestatie per watt voor een prima prijs. De hoge tweedehands prijzen komen door de hoge vraag naar deze kaarten, ze zijn erg gewild met een reden!
Verder ben ik het met je eens wat betreft ASIC score bij de KINGPINs.. Ik zou lekker de goedkoopste versie nemen, geldklopperij!
Als ik kijk naar de thermische geleiding, dan is koper beter dan alu:
Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
Maar voor de warmteafgifte kan ik de wiki pagina niet meer vinden. Ik meen echt gezien te hebben dat aliminium zijn warmte beter kan afgeven aan de omgeving door de veel lagere dichtheid van het materiaal....
Dus ik moet je even op je woord geloven
Koeler eraf slopen, schoonmaken en AS5 erop doen voor nog lagere temps dan
[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 17-08-2015 15:01 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Lees bijvoorbeeld hier maar eens: http://www.overclockers.com/common-cooling-misconceptions/Deathchant schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:59:
Oh ja? Dat wist ik niet.
Als ik kijk naar de thermische geleiding, dan is koper beter dan alu:
Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
Maar voor de warmteafgifte kan ik de wiki pagina niet meer vinden. Ik meen echt gezien te hebben dat aliminium zijn warmte beter kan afgeven aan de omgeving door de veel lagere dichtheid van het materiaal....
Dus ik moet je even op je woord geloven
Koeler eraf slopen, schoonmaken en AS5 erop doen voor nog lagere temps dan
Nou is één bron nog geen waarheid, al helemaal niet op het internet
Er worden soms alu en koperen variaten van CPU koelers uitgebracht en vergeleken: http://www.xbitlabs.com/a...copper-u120x_8.html#sect0
Nou presteert de koperen variant in bovenstaande bron iéts beter dan de alu variant, maar er spelen zoveel andere factoren mee dat het nauwelijks uitmaakt. Over het algemeen zal een koperen constructie beter koelen, maar ook zwaarder en duurder zijn. Bij de 980 TI KINGPIN zal het dus voornamelijk gaan om de luxe uitstraling, ik verwacht qua extra koeling geen wonderen
Ik had nog dit artikel gevonden:
http://www.benchtest.com/alum&copp.html
"While copper is a good conductor of heat, it is inferior to aluminum for getting rid of the heat it has absorbed. The proposed solution was to use each of them for the properties they did best. Copper for the base to collect the heat quickly and aluminum for the fins to get rid of it."
Ik heb het niet helemaal tot op de letter gelezen, en ik weet natuurlijk niet of zijn testmethode 100% waterdicht was...
Ik heb iets gevonden voor jullie leuke nieuwe kaarten eens een dikke kick in tha butt te geven.
Deze gast heeft een benchmark gemaakt gebaseerd op de UE4 engine, waarbij je tot 8M pixels...ja ja je leest het goed, tot 8M pixels kan renderen. Dat is 8 x meer dan waarop de UE4 Engine gebaseerd is. Let wel daarbij op, aangeraden dat wanneer je de demo draait van 8M je wel een kaart moet hebben van 4GB of meer.
Zag wel dat me GPU op 100% draaide ermee, maar ja vind je het gek 8m pixels renderen.
Ik haalde met mijn systeem en nu me kaart op stock en me cpu i5 2500k op 4.4Ghz gezet:
4766 frames rendered
43,4 fps
Dit is op 1080p @60Hz (pakt namelijk de resolutie van je desktop)
Hier is de link: http://linustechtips.com/...dia-turbulence-benchmark/
[ Voor 4% gewijzigd door Xtr3me4me op 18-08-2015 00:16 ]
Ik snap nog niet helemaal hoe dat overclocken in z'n werk gaat bij deze kaarten, ik heb voorlopig maar de officiele tool van Asus gebruik en hier ben ik na 10 minuten dat ik de kaart had maar eens aan de slag gegaan.
TDP: 120%
Core: 1400Mhz
Mem: 2000Mhz
Voltages: nog absoluut niet nodig gehad...
Power usage is uiteraard meteen bij die 120%, maar als ik verder had gewild had ik maar een MSI kaart moeten halen. Ik ga eens even een benchmark draaien.
Probleem is nu dat de clocks niet verder gaan in die software, toch dadelijk maar eens MSi afterburner installeren.
Edit: lol, hij boost naar 1575Mhz als ik het geheugen wat terugclock voor meer TDP, das niet misselijk
[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 18-08-2015 13:15 ]
Hier krijg ik:Xtr3me4me schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 00:15:
Hurricane, Unreal Engine 4 + NVIDIA Turbulence benchmark
Ik heb iets gevonden voor jullie leuke nieuwe kaarten eens een dikke kick in tha butt te geven.
Deze gast heeft een benchmark gemaakt gebaseerd op de UE4 engine, waarbij je tot 8M pixels...ja ja je leest het goed, tot 8M pixels kan renderen. Dat is 8 x meer dan waarop de UE4 Engine gebaseerd is. Let wel daarbij op, aangeraden dat wanneer je de demo draait van 8M je wel een kaart moet hebben van 4GB of meer.
Zag wel dat me GPU op 100% draaide ermee, maar ja vind je het gek 8m pixels renderen.
Ik haalde met mijn systeem en nu me kaart op stock en me cpu i5 2500k op 4.4Ghz gezet:
4766 frames rendered
43,4 fps
4573 frames rendered
43,9fps
Dit is met +100 op de core en +250 op de mem
Verwijderd
8m pixels is gewoon iets lager dan 4k.... of bedoel je particles?Xtr3me4me schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 00:15:
Hurricane, Unreal Engine 4 + NVIDIA Turbulence benchmark
4766 frames rendered
43,4 fps
Excuus excuus, je hebt gelijk, Moest particles zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:23:
[...]
8m pixels is gewoon iets lager dan 4k.... of bedoel je particles?
En de GTX970 lijkt toch wel last te hebben van zijn memory bus, loopt vol tot bijna 3900MB en hoe ik ook clock: de score blijft ongeveer 2650 punten. De particles gaan ook niet door elkaar zoals de andere benchmarks maar blijven staan...Xtr3me4me schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:22:
[...]
Excuus excuus, je hebt gelijk, Moest particles zijn.
Ook snap ik niks van die kaart, het ene moment is 1575Mhz met stock voltage zo stabiel als een rots, de volgende reboot krijg ik artifacts op 1425Mhz. Iemand een verklaring? Ook kan ik vaak alleen de memory-clock veranderen als de kaart onder zware load zit. Als hij dit niet is schuif ik de mem-slider naar bijv. +50, doe apply en dan springt hij fijn terug naar 0.
Wel lekker Assetto Corsa op ultra met 2x AA bij 5760x1080: 56 FPS is het laagste wat ik gezien heb.
Dirt Rally 2X AA, 5760x1080 op high-ultra: 50 FPS is het laagste
Arma III, ultra, 2x AA 5760x1080: ongeveer 40 FPS, maar veel betere frametimes dan 280X en dus eindelijk eens echt vloeiend beeld bij 60 FPS als ik de settings iets terugzet.
Hoe Eyefinity 3dVision? werkt vind ik een beetje omslachtig en alles in de nVidia control panel freezed en hakkert en stoot en mort bij het apply'en van settings, qua control panel heeft CCC toch een streepje of 3 voor imho.
Nee, daar heb je geen last van. Check ongeveer de 1000 reviews die beschikbaar zijn over het memorygate gedoe,kuusj98 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 00:28:
[...]
En de GTX970 lijkt toch wel last te hebben van zijn memory bus, loopt vol tot bijna 3900MB en hoe ik ook clock: de score blijft ongeveer 2650 punten. De particles gaan ook niet door elkaar zoals de andere benchmarks maar blijven staan...
Ik vind 1575 met stock voltage wel wat aan de hoge kant. Die zou betekenen dat wanneer jij +87 op de core zet de kaart waarschijnlijk boost boven de 1600mhz. Denk dat dat teveel is van het goeie. Ik lees dat sommige mensen wel de 1575 hebben aangetikt met aangepaste voltage maar niet op stock.Ook snap ik niks van die kaart, het ene moment is 1575Mhz met stock voltage zo stabiel als een rots, de volgende reboot krijg ik artifacts op 1425Mhz. Iemand een verklaring? Ook kan ik vaak alleen de memory-clock veranderen als de kaart onder zware load zit. Als hij dit niet is schuif ik de mem-slider naar bijv. +50, doe apply en dan springt hij fijn terug naar 0.
Hier geen last van hakkelende menu's en dergelijke bij applyen. Ik hoor voor het eerst dat iemand ccc beter vindt dan nvidia's control panel. You learn every dayHoe Eyefinity 3dVision? werkt vind ik een beetje omslachtig en alles in de nVidia control panel freezed en hakkert en stoot en mort bij het apply'en van settings, qua control panel heeft CCC toch een streepje of 3 voor imho.
Nogmaals, dit is de eerste nVidia kaart die ik heb sinds 2007, dus ik snap nog lang niet alles.OMD schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 08:49:
[...]
Nee, daar heb je geen last van. Check ongeveer de 1000 reviews die beschikbaar zijn over het memorygate gedoe,
[...]
Ik vind 1575 met stock voltage wel wat aan de hoge kant. Die zou betekenen dat wanneer jij +87 op de core zet de kaart waarschijnlijk boost boven de 1600mhz. Denk dat dat teveel is van het goeie. Ik lees dat sommige mensen wel de 1575 hebben aangetikt met aangepaste voltage maar niet op stock.
[...]
Hier geen last van hakkelende menu's en dergelijke bij applyen. Ik hoor voor het eerst dat iemand ccc beter vindt dan nvidia's control panel. You learn every day
Ik heb nu even in Asus GPU tweak de boost clock op 1473Mhz gezet, en dan word de gewone clock 1334Mhz. Als ik nu load op de kaart zet dan leest GPU-z en GPU Tweak een clocksnelheid van 1561Mhz core af.
Als mijn kaart dus op 1561Mhz boost is dat niet de werkelijke clock? Dat zou dan 1334Mhz zijn, maar dat is onlogisch, want dan zou hij geen 1561Mhz aangeven. Eigenlijk zeg je dus dat mijn waardes niet realistisch zijn (wat ik kan begrijpen gezien resultaten van andere reviewers) en dat de kaart niet zo hard kan draaien op stock voltage?
Ik ben al enige tijd bezig informatie te zoeken maar echt veel te vinden over specifiek de clocks is er niet, ik ben er wel achter dat er 3 clocks zijn:
- Normale clock (1334Mhz)
- "Boost" clock (1473Mhz)
- "Boost boost" clock (1561Mhz)
Misschien dan zelf eerst lezen? Het geheugen is opgedeeld in twee partities, de eerste 3,5GB is gewoon snel en geheugen hiervan zal vaak wel redelijk vol staan, door o.a. caching. De laatste 0,5GB geheugen is een stuk trager en wordt alleen gebruikt als het noodzakelijk is omdat het altijd nog iets sneller is dan het werkgeheugen en de latency lager is, doordat het veel dichter bij de GPU zit.OMD schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 08:49:
[...]
Nee, daar heb je geen last van. Check ongeveer de 1000 reviews die beschikbaar zijn over het memorygate gedoe,
Gebruik je dus ook de laatste 0,5GB dan kan je wel degelijk duidelijk lagere performance en stuttering krijgen.
Eyefinity is gewoon meer volwassen dan 3D vision.Hier geen last van hakkelende menu's en dergelijke bij applyen. Ik hoor voor het eerst dat iemand ccc beter vindt dan nvidia's control panel. You learn every day
Maar er zijn genoeg mensen welke CCC beter vinden. nVidia's control panel ziet er nog steeds uit als een applicatie van meer dan 10 jaar oud, CCC is veel moderner en overzichtelijker. Mensen welke CCC niks vinden zijn vaak zelfde mensen welke ook nog liever XP of Windows 7 draaien, maar eigenlijk geen ervaring hebben met het nieuwe. Of gewoon jarenlang nVidia zijn gewend en niet van verandering houden.
De ingestelde boost clock is vaak niet de werkelijke boost clock. Als er nog ruimte binnen het TDP is en de temperatuur laag is gaat de kloksnelheid meestal nog hoger.kuusj98 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:47:
[...]
Nogmaals, dit is de eerste nVidia kaart die ik heb sinds 2007, dus ik snap nog lang niet alles.
Ik heb nu even in Asus GPU tweak de boost clock op 1473Mhz gezet, en dan word de gewone clock 1334Mhz. Als ik nu load op de kaart zet dan leest GPU-z en GPU Tweak een clocksnelheid van 1561Mhz core af.
Als mijn kaart dus op 1561Mhz boost is dat niet de werkelijke clock? Dat zou dan 1334Mhz zijn, maar dat is onlogisch, want dan zou hij geen 1561Mhz aangeven. Eigenlijk zeg je dus dat mijn waardes niet realistisch zijn (wat ik kan begrijpen gezien resultaten van andere reviewers) en dat de kaart niet zo hard kan draaien op stock voltage?
Ik ben al enige tijd bezig informatie te zoeken maar echt veel te vinden over specifiek de clocks is er niet, ik ben er wel achter dat er 3 clocks zijn:
- Normale clock (1334Mhz)
- "Boost" clock (1473Mhz)
- "Boost boost" clock (1561Mhz)
AMD Nieuwsdiscussie
Bedankt voor de uitleg-The_Mask- schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:54:
[...]
Misschien dan zelf eerst lezen? Het geheugen is opgedeeld in twee partities, de eerste 3,5GB is gewoon snel en geheugen hiervan zal vaak wel redelijk vol staan, door o.a. caching. De laatste 0,5GB geheugen is een stuk trager en wordt alleen gebruikt als het noodzakelijk is omdat het altijd nog iets sneller is dan het werkgeheugen en de latency lager is, doordat het veel dichter bij de GPU zit.
Gebruik je dus ook de laatste 0,5GB dan kan je wel degelijk duidelijk lagere performance en stuttering krijgen.
[...]
Eyefinity is gewoon meer volwassen dan 3D vision.
Maar er zijn genoeg mensen welke CCC beter vinden. nVidia's control panel ziet er nog steeds uit als een applicatie van meer dan 10 jaar oud, CCC is veel moderner en overzichtelijker. Mensen welke CCC niks vinden zijn vaak zelfde mensen welke ook nog liever XP of Windows 7 draaien, maar eigenlijk geen ervaring hebben met het nieuwe. Of gewoon jarenlang nVidia zijn gewend en niet van verandering houden.
[...]
De ingestelde boost clock is vaak niet de werkelijke boost clock. Als er nog ruimte binnen het TDP is en de temperatuur laag is gaat de kloksnelheid meestal nog hoger.
Dus, 1561Mhz is niet echt een slecht resultaat? Ik vind het wel een mooi nummer, niet dat het nodig is want alle games die ik wil spelen gaan gewoon op de hoogste instellingen en dan heeft hij nog genoeg kracht over.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik weet hoe het werkt, kwam misschien beetje bekrompen over-The_Mask- schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:54:
[...]
Misschien dan zelf eerst lezen? Het geheugen is opgedeeld in twee partities, de eerste 3,5GB is gewoon snel en geheugen hiervan zal vaak wel redelijk vol staan, door o.a. caching. De laatste 0,5GB geheugen is een stuk trager en wordt alleen gebruikt als het noodzakelijk is omdat het altijd nog iets sneller is dan het werkgeheugen en de latency lager is, doordat het veel dichter bij de GPU zit.
Ik heb zelf ook tientallen benchmarks gedraaid met de 970 om het probleem uit te lichten. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet (echt) is gelukt.
Zal zeker in bepaalde scenario's merkbaar zijn. Geen idee, ik heb het nooit gemerkt.
[ Voor 5% gewijzigd door OMD op 20-08-2015 15:54 ]
PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena
Ik heb de G1 en draait sneller dan de Titan X. Ik heb echt 0,0 coilwhine en zelfs niet met 300fps in cs go. Dus ik ben super happy.V3g3ta schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:41:
Even een advies vraag hier... Wat is op dit moment de beste 980Ti aftermarket om aan te schaffen? Ik zit al dagen reviews te lezen en te bekijken, maar ik kom er niet helemaal uit. De een heeft coilwine (G1), de ander heeft mogelijk een callback gehad, en overclocked niet super (Asus). De Asus had ik eigenlijk op het oog (de Strix), dit omdat Asus me altijd bevallen is. Maar EVGA lijkt me ook een optie... jullie hebben de ervaring met deze kaarten, dus wat is een aanrader?
Je moet gewoon echt pech hebben om coil whine te krijgen.
En dan alsnog, coil whine kan met elk merk gebeuren.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik zit me af te vragen als ik mijn CPU wat ga overclocken of ik dan i.c.m. een GTX 960 een systeem heb waarmee ik bv FarCry 4 op 1920x1280 op very high/ultra settings zou kunnen draaien op een dikke 30fps (60 hoeft niet van mij)...
Iemand hier die ook nog een dergelijke 'oude' CPU heeft i.c.m. een 'nieuwe' GPU? Heb eigenlijk niet het budget om mijn hele systeem te upgraden, maar wil ook geen GPU upgrade doen om er vervolgens achter te komen dat de CPU de bottleneck is...
als je die 920 oced is de gtx 960 geen bottleneckThe_Big_Easy schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:18:
Heb op dit moment een 6 jaar oud systeem met een Intel Core i7-920 die nu nog op stock 2.66Ghz draait, maar waarvan ik weet dat er nog OC potentieel in zit. Verder een Zotac GTX 260 AMP videokaart en 6GB DDR3 ram. Het mobo is een Asus P6T deluxe.
Ik zit me af te vragen als ik mijn CPU wat ga overclocken of ik dan i.c.m. een GTX 960 een systeem heb waarmee ik bv FarCry 4 op 1920x1280 op very high/ultra settings zou kunnen draaien op een dikke 30fps (60 hoeft niet van mij)...
Iemand hier die ook nog een dergelijke 'oude' CPU heeft i.c.m. een 'nieuwe' GPU? Heb eigenlijk niet het budget om mijn hele systeem te upgraden, maar wil ook geen GPU upgrade doen om er vervolgens achter te komen dat de CPU de bottleneck is...
waarom de MSI gaming gtx980 ti niet dan ? (hoog geklokt en goed uitgerust kwa koeling backplate etc)V3g3ta schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:41:
Even een advies vraag hier... Wat is op dit moment de beste 980Ti aftermarket om aan te schaffen? Ik zit al dagen reviews te lezen en te bekijken, maar ik kom er niet helemaal uit. De een heeft coilwine (G1), de ander heeft mogelijk een callback gehad, en overclocked niet super (Asus). De Asus had ik eigenlijk op het oog (de Strix), dit omdat Asus me altijd bevallen is. Maar EVGA lijkt me ook een optie... jullie hebben de ervaring met deze kaarten, dus wat is een aanrader?
Ehmmm... mijn vraag was ook niet of de GTX 960 een bottleneck zou zijn, maar of die i7-920 @ 3Ghz dat mogelijk is als ik bv FarCry 4 will draaien nadat ik die GTX 260 heb geswapped voor een GTX 960...JayJay schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:16:
[...]
als je die 920 oced is de gtx 960 geen bottleneck(ik denk persoonlijk niet eens op 2,66) maargoed beetje overkokken kan nooit kwaad
Persoonlijk zou ik die 920 eruit halen en een x5650 erin doen en die op zijn staart trappen naar 4 ghz.The_Big_Easy schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:22:
[...]
Ehmmm... mijn vraag was ook niet of de GTX 960 een bottleneck zou zijn, maar of die i7-920 @ 3Ghz dat mogelijk is als ik bv FarCry 4 will draaien nadat ik die GTX 260 heb geswapped voor een GTX 960...
Daarnaast moet je gewoon proberen je 920 zover mogelijk stabiel te klokken , tot 3,8 ghz met fatsoenlijke koeling moet te doen zijn. dan is jou cpu sowieso geen bottleneck, eerder je gpu (gtx960 is geen hoogvlieger) op ultra zal je 50 fps genieten ongeveer met de gtx 960 (1080p)
CPU update betekent meteen ook mobo en waarschijnlijk ook memory update, zover rekt mijn budget niet helaas...JayJay schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:02:
[...]
Persoonlijk zou ik die 920 eruit halen en een x5650 erin doen en die op zijn staart trappen naar 4 ghz.
Daarnaast moet je gewoon proberen je 920 zover mogelijk stabiel te klokken , tot 3,8 ghz met fatsoenlijke koeling moet te doen zijn. dan is jou cpu sowieso geen bottleneck, eerder je gpu (gtx960 is geen hoogvlieger) op ultra zal je 50 fps genieten ongeveer met de gtx 960 (1080p)
Wel fijn om te lezen dat met een redelijke OC deze CPU ook in de huidge games nog wel mee kan komen! Ik weet alleen niet of 3.8GHz haalbaar is, maar 3.6GHz heb ik dacht ik in het begin wel eens gedraaid, had het toen alleen niet nodig dus weer teruggezet. Er zit wel een dikke Noctua cooler op met 2 fans, 2 weken geleden nog weer van stof ontdaan dus met de koeling zit het wel snor.
Die i7-920 blijft bij far mijn beste CPU investering ooit, inmiddels ruim 6 jaar oud maar still going strong
absoluut waar , is een leuke cpu , heb hem zelf ook meerdere keren gehad.The_Big_Easy schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:35:
[...]
CPU update betekent meteen ook mobo en waarschijnlijk ook memory update, zover rekt mijn budget niet helaas...
Wel fijn om te lezen dat met een redelijke OC deze CPU ook in de huidge games nog wel mee kan komen! Ik weet alleen niet of 3.8GHz haalbaar is, maar 3.6GHz heb ik dacht ik in het begin wel eens gedraaid, had het toen alleen niet nodig dus weer teruggezet. Er zit wel een dikke Noctua cooler op met 2 fans, 2 weken geleden nog weer van stof ontdaan dus met de koeling zit het wel snor.
Die i7-920 blijft bij far mijn beste CPU investering ooit, inmiddels ruim 6 jaar oud maar still going strong
Die x5650 (6 core ,12 threads) kost trouwens 80 euro en ram en mobo vernieuwen is niet nodig. (tenzij je huidige mobo dit niet ondersteunt maar dat lijkt mij stug , welke mobo heb je )
Met die noctua moet dat zeker wel lukken. 3,6 ghz ga je sowieso wel halen die 3,8 is waarschijnlijk even knutselen met voltages en bclk.
Ik heb precies dezelfde setup als jij voorstelt.The_Big_Easy schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:35:
[...]
CPU update betekent meteen ook mobo en waarschijnlijk ook memory update, zover rekt mijn budget niet helaas...
GTA V, Witcher 3, Far Cry 4, die i7 920 trekt het nog prima. Die van mij loopt op 3.3Ghz, maar hoger moet kunnen. Met de GTX960 kom ik in alle spellen tot bijna max settings. Wel geen MSAA en af en toe een setting een trapje lager. Maar dat bespaart je wel de 140 euro tot een GTX970.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Hier een gtx 980 ti met i7 920@4400 mhz. Zit wel es te denken om cpu te upgraden, maar zie nog steeds het nut niet. Altijd vrijwel 100% gpu usage en zelden 100% cpu usage, haal ook de framerates die ik verwacht met zo'n kaart.The_Big_Easy schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:18:
anathema
De x5650 heeft een andere socket dus is er een ander mobo nodig...JayJay schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:40:
[...]
Die x5650 (6 core ,12 threads) kost trouwens 80 euro en ram en mobo vernieuwen is niet nodig. (tenzij je huidige mobo dit niet ondersteunt maar dat lijkt mij stug , welke mobo heb je )
Ik heb dezelfde vraag. Mijn Inno3D 980 Ti X4 Airboss gaat terug ivm coil whine. Nu zei de medewerker van Afuture dat ik misschien maar naar een andere kaart moet kijken. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer en kaarten overclocken via die software heb ik nog nooit gedaan. Vraag me af of dat ook wel kan met een Gigabyte G1 Sniper B6 en een APU van 550W.V3g3ta schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:41:
Volgens mij is de Zotac Geforce 980 Ti Amp! Extreme momenteel de snelste out of the box kaart. Maar daar zit ook een aardig prijskaartje aan vast.
Zit met het volgende probleem:
Heb sinds 2 weken een nieuwe videokaart (Gigabyte GTX 960 G1 2GB). Performance wise is er niets aan de hand, echter vind ik dat ie een hoop lawaai maakt terwijl er op internet vooral gesproken wordt over hoe stil deze videokaart is... Op internet vond ik dan ook dat je OC guru 2 kon gebruiken om de fan speed te regelen... Echter als ik dat probeer blijft de fan speed op 0 staan.
Dat zou kunnen als ie niets hoeft te doen natuurlijk, maar ik vind het verschil in geluid tussen 0 RPM en 20% fan speed wel erg groot.. hebben meer mensen hier last van?
zou het te maken kunnen hebben met de grootte (kleinte) van de kast die ik gebruik en dat ie daardoor zijn warmte niet kwijt kan? Hij zit vrij dicht op de bodem van de behuizing maar er zitten wel gaten in de kast waar ie lucht kan aanzuigen
Ik gebruik de videokaart met de volgende componenten:
Gigabyte GTX 960 G1 2GB
Lian li PC-Q08B met ventilator aan de voorkant van de behuizing. Op de top zit een 120mm voor afvoer
1156 Zotac mobo met i5 760 (water gekoeld)
8GB geheugen
650 Seasonic voeding (80+)
Iemand suggesties? Ben bereid een andere behuizing te proberen maar die moet ik dan kopen. Op zich niet erg, maar als het niet hoeft dan doe ik het liever niet.
Edit: Temperaturen lopen niet desastreus op naar mijn idee. Het probleem ontstaat alleen op het moment als ik bijv CS:GO start, dan begint de turbine te draaien. Hoor ook verder geen verhoging in snelheid. Het lijkt dus echt "geen gas" of "volgas"
[ Voor 10% gewijzigd door YaaD op 24-08-2015 16:10 ]
bl44t
Ik heb al 4 kaarten terug gestuurd vanwege hevige coil whine. 1x gigabyte en 3x inno3d.V3g3ta schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:41:
Nu was ik aan het rondkijken naar custom pcb kaarten en vond de 980 ti hof van galax (of kfa2)
http://galaxstore.net/GAL...-980-Ti-HOF-6GB_p_82.html
Echt alles is custom en van zeer hoge kwaliteit. Ik denk zat dit waarschijnlijk de kans op coilwhine wel drastisch verlaagt maar dat weet ik niet zeker.
Kaart is rond de 800 euro. Valt reuze mee. Stond er een bekender merk op was de kaart 1000+>
Als je 4 kaarten terug moet sturen dan lijkt me de kans groter dat je heel goed gehoor hebt of dat het een ongelukkige combinatie van onderdelen is waardoor je telkens coilwhine krijgt.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ja alle kaarten zijn getest in meerdere systemen en bij 4launch zelf. Verschillende componenten en verschillende voedingen. Overal bij 30fps een buzz en hoger dan 70 fps hele hoge coil whine. Het waren echt de kaarten.Help!!!! schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:54:
Heb je al die kaarten in verschillende PC's getest?
Als je 4 kaarten terug moet sturen dan lijkt me de kans groter dat je heel goed gehoor hebt of dat het een ongelukkige combinatie van onderdelen is waardoor je telkens coilwhine krijgt.
kaarten zijn getest in verschillende configuraties en door 4launch zelf getest en idd defect verklaard. Zie anders posts van mij in dit topic van vorige week. Staat er netjes uitgelegd hoe en wat.kwdtjuh schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 18:03:
Wat dacht je van de voeding? Waarschijnlijk wel het belangrijkste component
Maar misschien is dat wel een voordeel van wat ouder worden (40+), hoor je bepaalde hoge tonen misschien wat minder..

Clocken reference modellen beter dan custom designs of is daar tegenwoordig geen verschil in ?
De waterblock voor de Strix versie is 20 € duurder dan de reference versie. Nu heb ik geen enkel idee of daar voordeel bij ga hebben moest ik de kaart willen overclocken. De Strix versie is standaard overlclocked, maar ik vermoed niet dat er veel verschil zal zitten bij het overclocken op water. Wat zouden jullie doen, zijn er mensen die ervaring hebben met beide kaarten ? Ik denk wel dat het eenvoudiger is om een reference block te verkopen achteraf dan een strix block.
[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 27-08-2015 14:09 ]
gtx 960 2g
gtx 960 4g
gtx 970 4g
[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 27-08-2015 14:10 ]
Afhankelijk of je alles op ultra wilt zetten, ben je altijd goed af met de GTX970.umbrellavs schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:12:
Even een klein vraagje welke keuze kan ik het best maken met een scherm met de max 1080p?
gtx 960 2g
gtx 960 4g
gtx 970 4g
geen ultra, gewoon high de eerst komende 2 jaarXtr3me4me schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:30:
[...]
Afhankelijk of je alles op ultra wilt zetten, ben je altijd goed af met de GTX970.
AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G
Ik heb dezelfde kaart maar ik heb zelfs in menu van Diablo a la 400 fps geen coil whine. Zelfs met kast open getest en me oren erbij.JinShepard schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:07:
Mijn ervaring, 2x een Gigabyte 980 ti Gaming 6G, allebij coilwhine, de een een screeching, de ander een lagere frequency whine maar nog steeds volop irritant... mijn pc is gebouwd voor stilte, maar de geluk die je moet krijgen om een goede exemplaar te krijgen is bijna niet te doen. Zwaar telleurgesteld.
Ik denk dat je gewoon weg pech hebt.
Pech, mwa, 970, 980, 2 980 ti, allemaal coilwhine, als ik op andere fora's lees, het zit puur in de lijn, gewoon slecht, als het kon dan vroeg ik me geld terug en wacht ik op de volgende generatie, deze is bagger, maar omdat het 'binnen de normen van de fabrikant is' kan het niet.Xtr3me4me schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:34:
[...]
Ik heb dezelfde kaart maar ik heb zelfs in menu van Diablo a la 400 fps geen coil whine. Zelfs met kast open getest en me oren erbij.
Ik denk dat je gewoon weg pech hebt.
AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Ik ben zo benieuwd na het resultaat. En dan met name het overclock potentieel. Ik zal dit weekend wel eens mijn bevindingen hier posten. Ik heb toentertijd 3Dmark 2011 Advanced Edition aangeschaft. Is dat tegenwoordig nog objectief als je hier moderne kaarten mee test of is deze versie van 3Dmark hopeloos verouderd?
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Nee hoor die kan nog prima mee. En de MSI versie kun je aardig overklokken heb er zelf x 2 gehad in SLI, maar heb ze beiden verkocht en toen voor de GTX980Ti gegaan.Techno Overlord schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:49:
Straks na mijn werk eindelijk mijn nieuwe videokaart ophalen. Ik ben voor een MSI GTX 970 Gaming gegaan. Sinds 2008 alleen maar ATI kaarten gehad. Eerst een 4870, toen twee 5850's in CrossFire en daarna een 7870 XT. Nu dan weer eens een nVidia.
Ik ben zo benieuwd na het resultaat. En dan met name het overclock potentieel. Ik zal dit weekend wel eens mijn bevindingen hier posten. Ik heb toentertijd 3Dmark 2011 Advanced Edition aangeschaft. Is dat tegenwoordig nog objectief als je hier moderne kaarten mee test of is deze versie van 3Dmark hopeloos verouderd?
Ik zie dat de MSI 970 aardig goed gereviewed en beoordeeld wordt, maar zover ik weet ontbreken de vrm/mem heatsinkjes en moet hij het doen met "slechts" ventilator lucht, waar andere kaarten vaak wél die heatsinkjes extra hebben.
Ik heb zelf de 970 van msi en hij runt hier altijd lekker koel. Niks over te klagen dus.Deathchant schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:00:
Hmmm, heeft er iemand ervaringen met het wel/niet hebben van heatsinks op de vrm/mems?
Ik zie dat de MSI 970 aardig goed gereviewed en beoordeeld wordt, maar zover ik weet ontbreken de vrm/mem heatsinkjes en moet hij het doen met "slechts" ventilator lucht, waar andere kaarten vaak wél die heatsinkjes extra hebben.
Heb ook de MSI versie en heb 'm overclocked op +150 core en +500 op het geheugen en loopt super stabiel en koel. Lijkt me dus wel wat kunnen hebben die geheugenchips. Geen garantie dat het voor jou ook zo is natuurlijk, maar dat is iig mijn ervaring.Deathchant schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:00:
Hmmm, heeft er iemand ervaringen met het wel/niet hebben van heatsinks op de vrm/mems?
Ja voor mijn doel is een 980(ti) overkill denk ik. Mijn monitor ondersteund max 1920x1200@60hz. Ik game voornamelijk, af en toe stream ik via Twitch en dan nog thuis werken.Xtr3me4me schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:58:
[...]
Nee hoor die kan nog prima mee. En de MSI versie kun je aardig overklokken heb er zelf x 2 gehad in SLI, maar heb ze beiden verkocht en toen voor de GTX980Ti gegaan.
Zonde van dat vele geld als je het toch niet gebruikt.
Forever raver!
Verouderd BIOS of UEFI op je moederbord?NibborSneffets schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:20:
Gisteren de MSI 970 Gaming 4g ontvangen. Aangesloten, maar blijf vast zitten in de BIOS. Vanavond kijken of mijn BIOS PCI ROM Priority aangepast kan worden. Anders ben ik bang dat het geen succes gaat worden.Iemand anders nog tips waar ik op zou kunnen letten?
AMD Nieuwsdiscussie
PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena
Ik ben begonnen met een 3Dmark Firstrike score van 9903. Nu, met CPU overclock naar 4.5GHz, 11117 punten.
Zijn dit een beetje redelijke oc waardes voor een MSI 970 Gaming?
Forever raver!
Stottert die 970 nog steeds in far cry 4 met de geheugen locatie verwijzing problemen? Zelfde als GTA5.Xtr3me4me schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:30:
[...]
Afhankelijk of je alles op ultra wilt zetten, ben je altijd goed af met de GTX970.
Dat is ''de'' reden waarom ik gister een 290x heb gehaald na bekijken van filmpjes op youtube.....
Tja, die 200 euro ik had zoiets ik koop wel een 2e hands 290x ... ik stond wel op het punt om een nieuwe 970 te kopen!!!!
met die 290 kan je echt ronddraaien en kijken zonder dat je ook maar even last krijgt van dips of downs.
Mischien dat die 970 nu wel goed is met nieuwe drivers?
[ Voor 43% gewijzigd door A87 op 28-08-2015 17:04 ]
https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ
Als je terug gaat in het topic (zoekend naar 970) beantwoord je zo je eigen vraag.A87 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:01:
[...]
Stottert die 970 nog steeds in far cry 4 met de geheugen locatie verwijzing problemen? Zelfde als GTA5.
Dat is ''de'' reden waarom ik gister een 290x heb gehaald na bekijken van filmpjes op youtube.....
Tja, die 200 euro ik had zoiets ik koop wel een 2e hands 290x ... ik stond wel op het punt om een nieuwe 970 te kopen!!!!
met die 290 kan je echt ronddraaien en kijken zonder dat je ook maar even last krijgt van dips of downs.
Mischien dat die 970 nu wel goed is met nieuwe drivers?
Er zijn geen performance problemen, en die zijn niet echt ergens opgevallen. Alleen opmerkelijke geheugen usage en snelheid maar dat zie je niet terug in games.
Ik run GTA 5 op 3440x1440 (21:9 ratio) met mijn 970 en ik haal prima FPS en geen haperingen. Ik run bijna al mijn settings op Very high en MSAA staat bij mij op 2x met TXAA (geeft een 4x MSAA effect). Memory usage is wel altijd een nette 4096MB in gebruik, volgens EVGA Precision X, en geen haperingen te bekennen. FPS is altijd op een speelbaar niveau geweest. Geen dips onder de 30. Onderschat de 970 niet! De kaart is altijd goed geweest, mensen hebben alleen maar theoretische gebeurtenissen naar boven gehaald. Er zijn zat gameplay videos waar men met 1 970 meerdere games spelen en tonen dat hun kaarten boven de mythische 3.5gb schieten en geen enkel dipje vertonen.
TL;DR: Don't jump aboard the bandwagon.
Voor levertijden en beschikbaarheid van de 980ti, zie [nVidia GeForce GTX 980Ti] Levertijden & beschikbaarheid.