Ik kwam dit topic toevallig net tegen aan de hand van een frontpage artikel.
Ik gebruik al enige tijd
zx2c4 pass in combinatie met OpenPGP keys (yubikey met name maar ook andere smartcards).
Met deze paswoord manager encrypt je elk paswoord met de public key van je OpenPGP kaart (of gewoon een PGP key in je keychain). En moet je dus de private key hebben om hem weer te kunnen lezen. Voor backup doeleinden kan je naar meerdere keys tegelijk encrypten. Je kan ook andere dingen meegeven zoals een login/username of zelfs een heel boekwerk er bij aan notities

Want elk paswoord is gewoon een GPG encrypte tekstfile.
Er is ook een browser plugin: browserpass-ce voor
Firefox en
Chrome. En een client voor de meeste desktop platforms:
Qtpass. Het mooiste nog: Er is een client voor
Android die via de OpenKeyChain app je yubikey via NFC of USB kan benaderen.
Als ik in mijn computer inlog (overigens ook met de Yubikey maar dan in PIV mode), log ik eenmalig in met de PGP key voor het eerste paswoord en daarna werkt het automatisch. Ik heb het wel zo ingesteld dat ik de yubikey elke keer even moet aanraken ("tap to sign" functie), dit voorkomt dat malware je keychain leegtrekt terwijl je yubikey ingeplugd en unlocked is.
Grote voordeel vind ik: Geen master paswoord om in te typen, en kan dus ook niet op die manier gebruteforced worden. De private key kan niet gestolen worden (zit vast in de Yubikey) en de pincode is tot 3 pogingen beperkt. Unlocken gaat per paswoord, niet voor de hele database in 1x. En het werkt echt op elk platform (er is zelfs een iOS client maar die werkt natuurlijk niet met hardware keys).
Nadeel: De software is heel erg technisch. Syncen gaat bijv. met een eigen git server die elke keer een commit doet, en je dan moet pushen/pullen. Het is een hoop werk om alles in te stellen want het is afhankelijk van andere software zoals gpg (agent), de juiste keys in de keychain enz.
Hebben jullie misschien iets dergelijks gezien dat echt op een hardware key encrypt (dus niet alleen als 2e factor) waar de hele user experience kant een beetje soepeler in elkaar zit? Ik zou het graag ook aan andere mensen aanbevelen maar zoals het nu werkt... Is dat niet echt een optie.