Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
Kan iemand mij zeggen of er een offline apparaat is waarop een aantal wachtwoorden en pincodes worden opgeslagen en getoond na inloggen ?
Waarbij dus geen pc of telefoon is benodigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:38
linp schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:56:
Kan iemand mij zeggen of er een offline apparaat is waarop een aantal wachtwoorden en pincodes worden opgeslagen en getoond na inloggen ?
Waarbij dus geen pc of telefoon is benodigd.
Niet een dedicated apparaat bij mijn weten Er zijn wel kastjes die een code offline kunnen genereren voor een tweede factor authenticatie, denk aan RSA tokens, of bankier kastjes.
Ook zijn er Yubikeys waarop je die informatie kan opslaan. En er is ouderwets papier om het op te schrijven.

Je kunt wel zelf iets fabriceren. Neem een oude telefoon, geen sim kaart erin, en een Keepass cloon erop waarin je de codes stopt die je offline wil bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
En er is ouderwets papier om het op te schrijven
Dat is wat ik wil vermijden dus.
Ik heb een oudere telefoon (geen NFC ), wel usb-c, KeepassDX erop, ik kan ev. Yubikey gebruiken om in te loggen met vingerafdruk, ( zou beter zijn dan de tel. vingerafdruk?)

Ik heb ook Bitwarden premium, als dit makkelijker zou zijn,( de vault).
De bedoeling is dat deze methode ook wordt gebruikt door een niet digitaal vaardig persoon, dus ik houd het zo eenvoudig mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
linp schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:16:
[...]

Dat is wat ik wil vermijden dus.
Ik heb een oudere telefoon (geen NFC ), wel usb-c, KeepassDX erop, ik kan ev. Yubikey gebruiken om in te loggen met vingerafdruk, ( zou beter zijn dan de tel. vingerafdruk?)

Ik heb ook Bitwarden premium, als dit makkelijker zou zijn,( de vault).
De bedoeling is dat deze methode ook wordt gebruikt door een niet digitaal vaardig persoon, dus ik houd het zo eenvoudig mogelijk.
Voor een digitaal niet vaardige persoon zou ik de tijd nemen om Bitwarden aan te leren. Die applicatie is gebruiksvriendelijker dan een los apparaat erbij onderhouden en gegenereerde wachtwoorden overtypen. Enige is dat de autofill goed moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Ik had het misschien niet duidelijk geschreven; Bitwarden vault bedoel ik,
ik poog een oplossing te vinden om versleutelde info simpel en veilig te openen en bewerken,
denk aan pincodes etc.
Een bestand openen op de reguliere pc/telefoon is een risico dat ik wil vermijden.Ik kan een oudere laptop airgappen, maar dan moet je telkens deze machine booten.
Zoiets zal het toch wel worden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Met het gezin willen we een 1Password familie-account via KPN afnemen. Ik heb op mijn iPhone al jaren de gratis 1Password 7 app staan. Die werkt alleen op het apparaat zelf, heeft wel een master wachtwoord maar geen accountnaam, dus ik kan het niet als bestaand account toevoegen aan de nieuwe versie. Er zitten 300+ wachtwoorden in en ik zit er niet zo op te wachten om die handmatig te gaan kopiëren naar de nieuwe versie. Een exportfunctie ontbreekt echter. Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
JME schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:15:
Met het gezin willen we een 1Password familie-account via KPN afnemen. Ik heb op mijn iPhone al jaren de gratis 1Password 7 app staan. Die werkt alleen op het apparaat zelf, heeft wel een master wachtwoord maar geen accountnaam, dus ik kan het niet als bestaand account toevoegen aan de nieuwe versie. Er zitten 300+ wachtwoorden in en ik zit er niet zo op te wachten om die handmatig te gaan kopiëren naar de nieuwe versie. Een exportfunctie ontbreekt echter. Iemand suggesties?
Heb je deze optie al geprobeert? De desktop ap versie 7 instaleren en daar je kluis in laden en exporteren?
https://www.1password.com...rt-ios-vault-to-csv/53504
https://www.reddit.com/r/...sword_7_on_ios/?rdt=36838

[ Voor 10% gewijzigd door swhnld op 13-03-2025 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JME schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:15:
Ik zou zoiets 100% los van je provider willen regelen, zodat je niet gebonden bent aan deze provider. :X
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik zie dat een gekoppeld abonnement ook echt opgeheven wordt als het internetabonnement opgezegd wordt (omdat je overstapt naar een ander). Het abonnement is dan niet over te nemen. Zeker met wachtwoordmanagers is dat een ding. Dan moet je alles exporteren en weer importeren met alle risico's van dien.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Room42 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Ik zou zoiets 100% los van je provider willen regelen, zodat je niet gebonden bent aan deze provider. :X
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik zie dat een gekoppeld abonnement ook echt opgeheven wordt als het internetabonnement opgezegd wordt (omdat je overstapt naar een ander). Het abonnement is dan niet over te nemen. Zeker met wachtwoordmanagers is dat een ding. Dan moet je alles exporteren en weer importeren met alle risico's van dien.
Het staat ook los. Je betaalt gewoon via provider een gereduceerd tarief. Het account en de voorwaarden zitten bij 1Password.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
JME schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Het staat ook los. Je betaalt gewoon via provider een gereduceerd tarief. Het account en de voorwaarden zitten bij 1Password.
Echter als je daar je abonnement opzegt, kun je waarschijnlijk niet dat account overnemen/meenemen. Je moet dan een nieuw, normaal account maken en je gegevens zelf overzetten.

Ik heb dat soort dingen vaker voorbij zien komen. Niet specifiek dit geval, maar het komt doordat door KPN ingekocht is en dus eigenaar van het account is en dat niet zomaar omgezet kan worden.

Je moet het zelf weten, hoor, maar dan heb je in ieder geval iets om rekening mee te houden. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 13-03-2025 10:45 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Room42 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Echter als je daar je abonnement opzegt, kun je waarschijnlijk niet dat account overnemen/meenemen. Je moet dan een nieuw, normaal account maken en je gegevens zelf overzetten.

Ik heb dat soort dingen vaker voorbij zien komen. Niet specifiek dit geval, maar het komt doordat door KPN ingekocht is en dus eigenaar van het account is en dat niet zomaar omgezet kan worden.

Je moet het zelf weten, hoor, maar dan heb je in ieder geval iets om rekening mee te houden. ;)
MIsschien beter eerst even onderzoek te doen voordat je gaat roepen, immers niet elk bedrijf is hetzelfde.

https://www.kpn.com/veilig/wachtwoordmanager
Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik het abonnement stop?
Dan wordt je account bevroren. Je kan dan nog inloggen, maar je kan niets meer aanpassen.
Geen zorgen, 1Password zal nooit je gegevens verwijderen. Dit kan je alleen zelf doen.

En waarschijnlijk (ik heb het niet getest bij KPN, maar heb 1password via werkgever en dan kon je thuis gratis prive gebruiken, daarbij werd aangegeven dat je bij verlaten werkgever een eigen billing kan toevoegen) kun je gewoon in je billing profiel bij 1password weer zelf gaan betalen op dat moment door de betreffende informatie toe te voegen:
https://support.1password.com/unlink-family/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
swhnld schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:21:
[...]

MIsschien beter eerst even onderzoek te doen voordat je gaat roepen, immers niet elk bedrijf is hetzelfde.
Ok...
https://www.kpn.com/veilig/wachtwoordmanager
Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik het abonnement stop?
Dan wordt je account bevroren. Je kan dan nog inloggen, maar je kan niets meer aanpassen.
Dat is toch precies wat ik zeg?! Je kan dat account dus mogelijk niet zomaar meenemen. Je moet dan exporteren en opnieuw importeren in een nieuw account.
En waarschijnlijk (ik heb het niet getest bij KPN, maar heb 1password via werkgever en dan kon je thuis gratis privé gebruiken, daarbij werd aangegeven dat je bij verlaten werkgever een eigen billing kan toevoegen) kun je gewoon in je billing profiel bij 1password weer zelf gaan betalen op dat moment door de betreffende informatie toe te voegen:
https://support.1password.com/unlink-family/
Hier doe je dus, net als ik, omdat je het niet getest/onderzocht hebt, aannames dat het maar zo werkt.

Voor mij genoeg reden om de waarschuwing te laten staan dat je dit zelf moet weten en rekening moet houden met gedoe als je wilt overstappen. En daarmee dus mijn advies om het los van een provider te nemen. Geen idee wat 1Password kost, maar BitWarden kost 10 euro per jaar(!). ;)

(En waarom zou ik dit zelf moeten onderzoeken? Dat is juist aan de vraagsteller, ik deel alleen mijn ervaring en zorgen. Ik heb deze situatie niet nodig, dus ga ik daar niet naar zoeken.)

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 13-03-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wat mijn vermoeden alleen maar versterkt is dat je ook je bestaande account niet over kan zetten naar KPN:
Ik had al een 1Password account en kan niet activeren bij KPN, wat nu?
Dat kan gebeuren, maar dat is gelukkig zo opgelost. Je ziet dan 'A 1Password account already exists for ...' als foutmelding. Je kan dan 3 dingen doen:

• Gebruik een ander e-mailadres. Je kan dan later je abonnement bij 1Password zelf stopzetten.

• Zet je abonnement bij 1Password zelf stop. Download je wachtwoorden eerst uit 1Password. En upload ze daarna naar je KPN Veilig Wachtwoordmanager.

• Annuleer je bestelling van 1Password bij KPN. En hou je eigen account bij 1Password.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Room42 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:34:
Wat mijn vermoeden alleen maar versterkt is dat je ook je bestaande account niet over kan zetten naar KPN
Je kunt een bestaande wel overzetten naar KPN, maar alleen als je klant bent bij 1password.eu (het bedrijf dat de data in Europa opslaat), het kan niet als je klant bent bij de zusteronderneming 1password.com welke in de VS zit met zijn data, dan moet je een nieuwe.eu account maken en de datakluis inhoud migreren in de desktop app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:38
Waarom staan Bitwarden en ProtonPass niet in de lijst van het starttopic? Beide prima password managers en ook een gratis variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
nielsiejjj92 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:14:
Waarom staan Bitwarden en ProtonPass niet in de lijst van het starttopic? Beide prima password managers en ook een gratis variant.
Waarschijnlijk doordat die post meer dan 10 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@kramerty88 Heb jij misschien hulp nodig met het een beetje bijhouden van de OP? Ik wil deze best wel aanvullen voor je.

edit:
Ik zie inderdaad dat kramerty88 al een tijdje niet meer online is geweest, ik zal wel even een mod vragen.

[ Voor 32% gewijzigd door Room42 op 14-03-2025 23:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Room42 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:14:
@kramerty88 Heb jij misschien hulp nodig met het een beetje bijhouden van de OP? Ik wil deze best wel aanvullen voor je.
kramerty88 is al sinds 1 januari niet meer online geweest hier en heeft in de afgelopen 4,5 jaar überhaupt niet gepost op het forum, dus ik denk dat je niet snel een antwoord zal krijgen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:16
Ik was dit topic aan het doorspitten, veel aanbevelingen voor Bitwarden. Proton kom je ook qua aanbevelingen veel tegen. Wat zijn de verschillen tussen die twee in een nutshell?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 09:28

elsinga

=8-)

Ik ken Proton niet van eigen gebruik, maar self-hosted Bitwarden biedt mij alle features die ik nodig heb voor een zeer vriendelijke prijs (gratis).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Ik heb zowel Bitwarden als Proton Pass gebruikt. Ik ben van de eerste naar de tweede verhuisd. Dat had vooral te maken met gebruiksgemak en dat ik zo'n 2-jarig Proton abonnement heb.
Vooral de integratie met SimpleLogin waardoor je e-mail aliassen kan aanmaken vind ik erg prettig. Ik hoef nooit meer ergens mijn echte e-mail adres in te vullen.
Ik heb zo'n functie niet gezien bij BitWarden.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
whahas schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:45:
[...]
Vooral de integratie met SimpleLogin waardoor je e-mail aliassen kan aanmaken vind ik erg prettig. Ik hoef nooit meer ergens mijn echte e-mail adres in te vullen.
Ik heb zo'n functie niet gezien bij BitWarden.
Die is er wel degelijk. :)

Klik op de 'genereer'-knop in het Username veld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEQ3wO-TE981g7-SVyN53FEYBQE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PGGi3kHR1DJmJdcVy3V9vyTy.png?f=user_large

Kies voor Type "Forwarded email alias" en kies Service SimpleLogin (of een van de andere ondersteunde diensten), en vul je API Key in en ga los. d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd7CXikKUBxJWinka6R9dRWI0cM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jGYvlUCN0ZIsJ3wac98ctGH3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Weet je toevallig ook hoe lang deze er al is?
Moet je dan ook los betalen voor SimpleLogin?
Ik hoef dat namelijk niet.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
whahas schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:35:
Al een hele tijd. Maanden. Ik gebruik zelf liever de webbrowser add-on in Firefox, omdat deze de naam van de website meeneemt in de alias. Dat deed de Bitwarden variant, geloof ik, niet.
Uiteraard heb je een SimpleLogin account nodig. Of dat de gratis variant kan zijn, weet ik niet. Als het al bij een Proton-subscription in zit, hoef je er niet extra voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 20:59
Ik ben recent geswitcht van Bitwarden naar LastPass vanwege een abonnement via de zaak. Maar hoe krijg ik LastPass zo ver dat de auto-fill ook werkt op alternatieve URL's (die ik toevoeg als https://url.1,https://url.2)?

En zie ik iets over het hoofd, of kan ik geen wachtwoord erbij zoeken vanuit het inlogformulier op devices? Op Android moet ik steeds de app openen en alles handmatig kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
De bitwarden extensie voor Firefox werkt voor mij niet lekker op mijn redmi pad. Daar is bij een invul veld wel een icoon te zien om in te loggen, maar daar op tikken werkt niet. Ook als ik zorg dat ik via de instellingen inlog lukt het daarna niet om credentials en wachtwoorden in te laten vullen. Op andere android en windows devices werkt het wel, dus het is geen algemeen firefox of bitwarden extensie probleem. Meer mensen met deze ervaring al dan niet op redmi pad, en tips over hoe evt te fixen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
nietorigineel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:03:
De Bitwarden-extensie voor Firefox werkt bij mij niet goed op mijn Redmi Pad. Bij invulvelden is het icoon om in te loggen wel zichtbaar, maar erop tikken werkt niet. Ook als ik via de instellingen inlog, lukt het daarna niet om inloggegevens en wachtwoorden automatisch in te laten vullen. Op andere Android- en Windows-apparaten werkt het wel, dus het is geen algemeen probleem met Firefox of de Bitwarden-extensie. Zijn er meer mensen met deze ervaring, al dan niet op een Redmi Pad? En heeft iemand tips om dit eventueel op te lossen?
Begrijp ik het goed dat je in Firefox op Android de Bitwarden-extensie geïnstalleerd hebt? Want dan zou ik gewoon de Bitwarden App voor Android installeren en daarop auto-fill instellen, zoals beschreven in de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Thanks, ik had de extensie aangezet omdat de app alleen niet werkte (maar dat was ik vergeten). De app werkte blijkbaar niet omdat de default autofill op 'google' stond op die tablet.

Ik had voor mijn telefoon ook de manual niet gelezen, maar daar stond google autofill niet aan en kwam ik er blijkbaar mee weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-09 18:26
whahas schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:35:
nu lifetime aanbieding live voor protonpass 199 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Gaaf, maar da's dus enkel Proton Pass? @Thibaut1234 ?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-09 18:26
whahas schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:52:
Gaaf, maar da's dus enkel Proton Pass? @Thibaut1234 ?
ja maar simplelogin functies ook. nu heb ik bitwarden premium en simplelogin betalende versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dan is het voor jou zeker aantrekkelijk. Vast voor anderen ook.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik gebruik sinds enkele dagen Proton Pass om te kijken of het iets voor mij is. Wanneer ik op een website komt worden met een klik de login en het wachtwoord ingevuld. Erg praktisch, maar dat is iets wat een standaard browser ook kan. Als ik vervolgens naar de plugin van Proton Pass ga, kan ik eenvoudig het wachtwoord inzien. Iemand anders achter mijn pc zou dat dus ook kunnen. Wanneer je bijvoorbeeld de password manager van Edge gebruikt, kan je de wachtwoorden enkel inzien na inloggen met Windows Hello. Dit is toch aanzienlijk veiliger? Doe ik iets verkeerd of heb ik de functionaliteit van Proton Pass verkeerd geïnterpreteerd? Ik zie wel dat het te beveiligen is met een pincode, maar dat lijkt mij ook niet zo gebruikersvriendelijk.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
@wcduck je geeft zelf je antwoord, gebruiksgemak versus beveiliging.
Hoe krijgt iemand fysiek toegang tot je PC dat die bij je wachtwoord manager kan? Vanaf daar kun je door redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
swhnld schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:50:
@wcduck je geeft zelf je antwoord, gebruiksgemak versus beveiliging.
Hoe krijgt iemand fysiek toegang tot je PC dat die bij je wachtwoord manager kan? Vanaf daar kun je door redeneren.
Ik vind het vreemd dat er niet een eenvoudige unlock-beveiliging op de passwordmanager zit. In Edge zit dat wel gewoon ingebakken. Bij een dedicated password manager niet. Het ontgaat me. Ik lees dat Proton Pass biometrisch inloggen wel ondersteunt, maar enkel de betaalde variant. (https://proton.me/support...p-proton-pass-for-windows). Dat maakt de gratis versie Proton Pass voor mij niet veilig genoeg. Blijkbaar leggen andere gebruikers de lat wat lager met betrekking tot beveiliging.

Bitwarden lijkt het unlocken met Windows Hello wel te ondersteunen (https://bitwarden.com/hel...on-2vCWb5iFg4OqKS0B2xXpqW). Deze zal ik dan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Tsja, dat kun je gewoon instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnO_c4-8IJtGOASMXCKe6avHWJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p8d6M6QgRbW1gIrtn1lOEbjm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik zou het heel raar vinden indien het wél standaard vergrendelde, eerlijk gezegd.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Dat had ik al in mijn eerste post aangegeven: je kan wel een pincode gebruiken, maar niet biometrisch unlocken. Naast minder gebruiksvriendelijk is dat, naar mijn mening, ook minder veilig aangezien mensen om je heen de pincode kunnen afkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
whahas schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:16:
Ik zou het heel raar vinden indien het wél standaard vergrendelde, eerlijk gezegd.
Ik juist niet. Wellicht heb ik een andere perspectief als op het op beveiliging aankomt. De standaard methode van Edge vind ik dan beter: biometrisch een wachtwoord invullen en enkel toegang tot de wachtwoorden na biometrisch aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
wcduck schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:53:
[...]

Ik juist niet. Wellicht heb ik een andere perspectief als op het op beveiliging aankomt. De standaard methode van Edge vind ik dan beter: biometrisch een wachtwoord invullen en enkel toegang tot de wachtwoorden na biometrisch aanmelden.
Dan stel je toch lekker overal een passkey in?
Helaas kan dat alleen op heel veel plekken nog niet...

Waar gebruik jij jouw computers allemaal?
Ik neem aan dat je je account op je computer ook gewoon met een wachtwoord beveiligd?
Die pincode van Proton Pass is een extra laag beveiliging, naast de beveiliging van je browser of OS-account.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
wcduck schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:53:
[...]

Eigenlijk is dat niet per se beter, iemand die je Windows Hello pin code heeft (die je hebt als backup wanneer je face id of vingerafdruk niet werkt) kan ook bij je wachtwoorden.
1password doet het dan bijvoorbeeld beter met een wachtwoord voor toegang unlocken in de browser en default weer locken na een aantal minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
swhnld schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:24:
[...]

Eigenlijk is dat niet per se beter, iemand die je Windows Hello pin code heeft (die je hebt als backup wanneer je face id of vingerafdruk niet werkt) kan ook bij je wachtwoorden.
In Windows weet ik mijn eigen pincode niet eens. Die is dus niet noodzakelijk wanneer je je aan moet melden. Ook wanneer gezichtsherkenning niet werkt, kan je je wachtwoord gebruiken in plaats van je pincode.

De reden dat ik wil dat de wachtwoorden niet zomaar toegankelijk zijn, is dat de pc af en toe onbeheerd achter wordt gelaten. Dit is lastig te voorkomen in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Aha.
Klinkt als een specifieke situatie.
Gelukkig kan je die extra laag aanzetten.

Overigens heb ik het ook gewoon aanstaan, ook al betreft het bij mij een thuis computer met slechts mij als gebruiker.
Voor die zeldzame gevallen dat je eventjes iemand anders achter je computer laat zitten (maar wel in de buurt bent).
Ik begrijp echter heel goed dat Proton hier kiest voor een opt-in in plaats van een opt-out.

Overigens heb ik dat soort codes vaak ook aanstaan zodat ik ze niet vergeet.

[ Voor 8% gewijzigd door whahas op 25-05-2025 21:14 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

wcduck schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:02:
[...]

In Windows weet ik mijn eigen pincode niet eens. Die is dus niet noodzakelijk wanneer je je aan moet melden. Ook wanneer gezichtsherkenning niet werkt, kan je je wachtwoord gebruiken in plaats van je pincode.
Dit kan je volledig zelf instellen.
Je wachtwoord wordt als sterkste gezien, deze is genoeg om alleen mee in te loggen.

Daarnaast heb ik, omdat het veel sneller gaat, gezichtsherkenning OF vinger (werkt beide), maar daar moet ook een 6-cijferige pincode bij. Dus niet of of, maar en en.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Zag net op mijn iPhone 12 dat Bitwarden sinds 8 mei jl niet meer synchroniseert. Meer mensen met dit probleem? Of iemand die een oplossing weet? Heb Bitwarden al gedelete en opnieuw geinstalleerd zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:25
Philo Melos schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:54:
Zag net op mijn iPhone 12 dat Bitwarden sinds 8 mei jl niet meer synchroniseert. Meer mensen met dit probleem? Of iemand die een oplossing weet? Heb Bitwarden al gedelete en opnieuw geinstalleerd zonder succes.
Hier werkt het gewoon nog.

Kan je nog wel bij de online kluis?

[ Voor 5% gewijzigd door Phoolie op 30-05-2025 15:11 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• lanedirt
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-09 13:12
Hallo mede-tweakers,

Een half jaar geleden heb ik voor het eerst gepost in dit topic over AliasVault, een nieuwe privacy-first wachtwoordmanager van Nederlandse bodem gemaakt door ondergetekende :-). Ik ben nu precies een jaar met dit open-source project bezig. En sinds dat de freelance markt in NL vanwege de wet DBA enigszins is opgedroogd, heb ik sinds januari praktisch full-time aan dit project gewerkt. Ik wilde graag een update geven over waar ik het afgelopen half jaar aan heb gewerkt:

Nieuwe features:
- Browser extensie voor Chrome, Firefox, Edge en Safari
- iOS app met native autofill
- Android app met native autofill
- Importeer je wachtwoorden eenvoudig via de ingebouwde import wizard met ondersteuning voor: 1Password, Bitwarden, Chrome, Dashlane, Firefox, KeePass, KeePassXC, Proton Pass en Strongbox.

Statistieken
Ook leuk om wat cijfers te vermelden. Wat gestart is met een idee in mei 2024, is inmiddels uitgegroeid tot:
- 18 releases
- 2.300+ cloudgebruikers
- 5.700+ self-hosted downloads
- 900+ GitHub sterren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyiSPX34eFMRoTnRDEwhus0hJO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSe5jYcLW4fhu5fxnEWiGXOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de mensen die nog niet van AliasVault hadden gehoord:
AliasVault is een privacy-first, end-to-end encrypted wachtwoordmanager met de unieke core feature: een ingebouwde alias generator en e-mailserver waarmee je voor iedere website een uniek e-mailadres en identiteit kunt aanmaken. Volledig zonder third-party afhankelijkheden. AliasVault is open-source (AGPLv3). Je kunt de officiele cloud versie gebruiken, maar je kunt het hele AliasVault platform ook volledig zelf thuis te hosten op een VM of Raspberry Pi dankzij een eenvoudig installatiescript.

Mijn plan is om komende maanden het platform verder te verbeteren en feature requests van gebruikers toe te voegen, om zo voor het eind van dit jaar v1.0 uit te kunnen brengen. Op dit moment doe ik alles zelf en bekostig ik alles voor de ontwikkeling uit eigen zak van mijn spaargeld. Maar mijn droom is om AliasVault uiteindelijk self-sustainable te maken en de doorontwikkeling (en dus mijn boterham :9 ) straks te kunnen bekostigen via premium abonnementen voor de officiele cloud versie en wellicht overige donaties.

Voor iedereen die geinteresseerd is in een wachtwoordmanager van Nederlandse bodem, volledig gehost in de EU en buiten de grip van de VS, neem gerust een kijkje en probeer het uit. Ik heb ook een video opgenomen waarin ik uitleg hoe het werkt die staat op de website. (Alvast sorry voor het Nederlandse accent.) O-)

- Website: https://www.aliasvault.net
- GitHub: https://github.com/lanedirt/AliasVault

Alle feedback is van harte welkom en neem ik graag mee in de verdere doorontwikkeling!

Privacy enthousiast | Software Developer | Auteur en developer van AliasVault en SpamOK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Zit je al op iets zoals Patreon?
Ik wil graag jouw project maandelijks of jaarlijks ondersteunen.
Sta je hiervoor open, @lanedirt ?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lanedirt
whahas schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 05:10:
Zit je al op iets zoals Patreon?
Ik wil graag jouw project maandelijks of jaarlijks ondersteunen.
Sta je hiervoor open, @lanedirt ?
Dankjewel voor je waardering! Supertof dat je het project wilt steunen. _/-\o_

Ik heb recent een buymeacoffee.com link aangemaakt: https://buymeacoffee.com/lanedirt waarop mensen eenmalig of terugkerend een vrije donatie kunnen doen. Is natuurlijk niet verplicht, maar wordt zeker gewaardeerd! O+

Privacy enthousiast | Software Developer | Auteur en developer van AliasVault en SpamOK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Helaas zie ik daar niet de mogelijkheid om je jaarlijks te ondersteunen. Kan dat wel? Misschien kijk ik verkeerd.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
lanedirt schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:54:
Hallo mede-tweakers,

Een half jaar geleden heb ik voor het eerst gepost in dit topic over AliasVault, een nieuwe privacy-first wachtwoordmanager van Nederlandse bodem gemaakt door ondergetekende :-). Ik ben nu precies een jaar met dit open-source project bezig. En sinds dat de freelance markt in NL vanwege de wet DBA enigszins is opgedroogd, heb ik sinds januari praktisch full-time aan dit project gewerkt. Ik wilde graag een update geven over waar ik het afgelopen half jaar aan heb gewerkt:

Nieuwe features:
- Browser extensie voor Chrome, Firefox, Edge en Safari
- iOS app met native autofill
- Android app met native autofill
- Importeer je wachtwoorden eenvoudig via de ingebouwde import wizard met ondersteuning voor: 1Password, Bitwarden, Chrome, Dashlane, Firefox, KeePass, KeePassXC, Proton Pass en Strongbox.

Statistieken
Ook leuk om wat cijfers te vermelden. Wat gestart is met een idee in mei 2024, is inmiddels uitgegroeid tot:
- 18 releases
- 2.300+ cloudgebruikers
- 5.700+ self-hosted downloads
- 900+ GitHub sterren

[Afbeelding]

Voor de mensen die nog niet van AliasVault hadden gehoord:
AliasVault is een privacy-first, end-to-end encrypted wachtwoordmanager met de unieke core feature: een ingebouwde alias generator en e-mailserver waarmee je voor iedere website een uniek e-mailadres en identiteit kunt aanmaken. Volledig zonder third-party afhankelijkheden. AliasVault is open-source (AGPLv3). Je kunt de officiele cloud versie gebruiken, maar je kunt het hele AliasVault platform ook volledig zelf thuis te hosten op een VM of Raspberry Pi dankzij een eenvoudig installatiescript.

Mijn plan is om komende maanden het platform verder te verbeteren en feature requests van gebruikers toe te voegen, om zo voor het eind van dit jaar v1.0 uit te kunnen brengen. Op dit moment doe ik alles zelf en bekostig ik alles voor de ontwikkeling uit eigen zak van mijn spaargeld. Maar mijn droom is om AliasVault uiteindelijk self-sustainable te maken en de doorontwikkeling (en dus mijn boterham :9 ) straks te kunnen bekostigen via premium abonnementen voor de officiele cloud versie en wellicht overige donaties.

Voor iedereen die geinteresseerd is in een wachtwoordmanager van Nederlandse bodem, volledig gehost in de EU en buiten de grip van de VS, neem gerust een kijkje en probeer het uit. Ik heb ook een video opgenomen waarin ik uitleg hoe het werkt die staat op de website. (Alvast sorry voor het Nederlandse accent.) O-)

- Website: https://www.aliasvault.net
- GitHub: https://github.com/lanedirt/AliasVault

Alle feedback is van harte welkom en neem ik graag mee in de verdere doorontwikkeling!
Impressive! Ik zie op de website het volgende staan: "Biometric Authentication
Unlock your vault using fingerprint or face recognition on supported devices via WebAuthn.". Wordt ook Windows Hello ondersteund? Dus dat ik bij elk wachtwoord even in de camera kijk om een wachtwoord automatisch in te vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lanedirt
whahas schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:00:
Helaas zie ik daar niet de mogelijkheid om je jaarlijks te ondersteunen. Kan dat wel? Misschien kijk ik verkeerd.
Nee, volgens mij kan jaarlijks terugkerend inderdaad niet nee. Alleen eenmalige en maandelijks terugkerende donaties worden ondersteund voor zover ik weet. :)
wcduck schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Impressive! Ik zie op de website het volgende staan: "Biometric Authentication
Unlock your vault using fingerprint or face recognition on supported devices via WebAuthn.". Wordt ook Windows Hello ondersteund? Dus dat ik bij elk wachtwoord even in de camera kijk om een wachtwoord automatisch in te vullen?
Dankjewel! Ja voor de AliasVault web app kun je inderdaad Windows Hello gebruiken voor het inloggen. Automatische autofill werkt echter niet via de web app maar via de browser extensie. Wanneer de browser wordt opgestart voer je eenmalig je master wachtwoord in, daarna wordt deze zolang je browser venster(s) actief blijven onthouden in het geheugen. Dus om wachtwoorden automatisch in te vullen op je desktop browser hoef je niet iedere keer opnieuw te authenticeren.

De iOS en Android apps hebben daarentegen hun eigen native biometrics (face id / touch id) implementaties voor het unlocken, en ook weer hun eigen platform native autofill implementaties. Dus het werkt overal net iets anders.

Probeer het gerust uit, en mocht je feedback hebben over hoe e.e.a. in de praktijk werkt of als je ideeën hebt hoe dingen gebruiksvriendelijker kunnen, dan hoor ik het graag. Ik neem alle feedback graag mee in de doorontwikkeling!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 20:59

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

@lanedirt mooi project, ziet er goed uit!

Ik heb zelf net 2 jaar Proton Unlimited gekocht, maar AliasVault lijkt t.z.t. zeker een mooi alternatief voor Proton Pass. Ik heb de website bekeken en zat eigenlijk nog met één vraag: hoe zit het met die cloud? Je geeft aan dat alles in de EU staat en buiten grip van de VS (Cloud Act). Kun je daar iets meer over vertellen? Waar worden backups opgeslagen en welke technologie wordt er gebuikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whahas
Ik heb ook Proton Unlimited en ga te zijner tijd AliasVault gebruiken als back-up.
Sowieso ben ik aan het kijken of ik het een en ander naast mijn Proton kan hebben draaien. Ik vind Proton super tof, maar wil niet volledig afhankelijk zijn, vandaar dat ik ook Tuta heb bijvoorbeeld.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lanedirt
SayWhatAgain! schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:36:
@lanedirt mooi project, ziet er goed uit!

Ik heb zelf net 2 jaar Proton Unlimited gekocht, maar AliasVault lijkt t.z.t. zeker een mooi alternatief voor Proton Pass. Ik heb de website bekeken en zat eigenlijk nog met één vraag: hoe zit het met die cloud? Je geeft aan dat alles in de EU staat en buiten grip van de VS (Cloud Act). Kun je daar iets meer over vertellen? Waar worden backups opgeslagen en welke technologie wordt er gebuikt?
@SayWhatAgain! Dankjewel voor het compliment!

De officiële cloud versie van AliasVault wordt gehost in Duitsland (bij Hetzner) en draait op een eigen dedicated server. Op de server draait Proxmox VE als host en daar draaien dan weer containers op i.c.m. Docker. Back-ups van de gehele omgeving incl. data worden dagelijks gemaakt en zowel on-site als off-site beveiligd opgeslagen.

Verder is alle data in je vault volledig end-to-end encrypted inclusief alle metadata zoals (gebruikers)namen, URLs etc. en zelfs alle e-mailinhoud. Dus de server weet niks van je behalve je gebruikersnaam en de encrypted data als blob.

In de toekomst wil ik via de eerder genoemde premium opties ook extra mogelijkheden aanbieden waaronder uitgebreidere en explicietere back-ups met langere retenties waarmee gebruikers ook zelfstandig vorige versies van hun vaults kunnen herstellen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-09 16:43
Kent aliasvault ook een import / export functie met bv csv file. Universeel bruikbaar en natuurlijk superlink als je er slordig mee omgaat maar wel enorm belangrijk om van de ene wachtwoord manager naar de andere gaat.
Btw kun je ook 2fa totp overzetten van de een naar de andere?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lanedirt
edwin2021 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:48:
Kent aliasvault ook een import / export functie met bv csv file. Universeel bruikbaar en natuurlijk superlink als je er slordig mee omgaat maar wel enorm belangrijk om van de ene wachtwoord manager naar de andere gaat.
Btw kun je ook 2fa totp overzetten van de een naar de andere?
Ja AliasVault heeft een ingebouwde import en export functionaliteit sinds versie 0.16.0. :)

Het importeren van credentials (inclusief 2fa totp) kan op het moment van schrijven vanuit de volgende bronnen: 1Password, Bitwarden, Chrome, Dashlane, Firefox, KeePass, KeePassXC, Proton Pass en Strongbox.

Andersom kun je je data in AliasVault ook weer exporteren naar een universeel CSV formaat en naar SQLite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edwin2021
lanedirt schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:21:
[...]

Ja AliasVault heeft een ingebouwde import en export functionaliteit sinds versie 0.16.0. :)

Het importeren van credentials (inclusief 2fa totp) kan op het moment van schrijven vanuit de volgende bronnen: 1Password, Bitwarden, Chrome, Dashlane, Firefox, KeePass, KeePassXC, Proton Pass en Strongbox.

Andersom kun je je data in AliasVault ook weer exporteren naar een universeel CSV formaat en naar SQLite.
Super. Ik ga mij erin verdiepen. Bedankt voor ontwikkeling en antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

@lanedirt : ik wil graag AliasVault gaan proberen op mijn Synology NAS met Docker. Ik gebruik Portainer om containers aan te maken/beheren. Helaas werkt je install.sh script niet op Synology's en lukt het me ook niet om in Portainer via een "Stack" AliasVault te deployen (hierin kun je dan de docker-compose.yaml copy/pasten, in combinatie met een .env file).
Als ik dat doe krijg ik de volgende foutmelding in Portainer:
code:
1
Failed to deploy a stack: failed to resolve services environment: env file /data/compose/11/.env not found: stat /data/compose/11/.env: no such file or directory

Heb je (of iemand anders) toevallig een idee hoe en of dit gaat werken?

EDIT: ben een stukje verder. Ik moest alle paden in de .yaml aanpassen naar het complete pad op mijn Synology (dus ipv. ./certificates /volume1/docker/aliasvault/certificates) en alle paden eerst handmatig aanmaken. Toen deployde de stack maar de interface openen lukt nog niet.

EDIT2: lijkt te liggen aan de admin container. Daar zie ik dit in de logging:
code:
1
2
3
Microsoft.AspNetCore.DataProtection.KeyManagement.XmlKeyManager.Microsoft.AspNetCore.DataProtection.KeyManagement.Internal.IInternalXmlKeyManager.DeserializeDescriptorFromKeyElement(XElement keyElement)
[21:21:52 ERR] Microsoft.AspNetCore.DataProtection.KeyManagement.XmlKeyManager An exception occurred while processing the key element '<key id="89adbb75-f908-4bec-b929-892d283c9807" version="1" />'. {"EventId":{"Id":24,"Name":"ExceptionOccurredWhileProcessingTheKeyElement"},"Application":"AliasVault.Admin"}
System.Security.Cryptography.CryptographicException: Unable to retrieve the decryption key.

Dat zorgt vervolgens weer bij het starten van de reverse-proxy container voor de volgende melding:
code:
1
2
3
2025/06/21 21:25:38 [emerg] 9#9: host not found in upstream "admin:3002" in /etc/nginx/nginx.conf:17

nginx: [emerg] host not found in upstream "admin:3002" in /etc/nginx/nginx.conf:17

Dat gaat me echt even te diep, help anyone? :P

[ Voor 52% gewijzigd door Arfman op 21-06-2025 23:26 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lanedirt
@Arfman bedankt voor je interesse in AliasVault!

Self-hosten op een NAS en/of Unraid is inderdaad wat lastiger i.v.m. platform beperkingen. Ik weet wel dat sommige gebruikers die het werkend hebben gekregen op hun NAS, maar ieder merk heeft zijn eigen specifieke dingen. De aanbevolen self-hosting manier is om een aparte VM aan te maken en daar Docker op te installeren, en vervolgens het install.sh script te draaien. Een Raspberry Pi wordt ook ondersteund.

Voor installatie op een NAS is het voor mij op dit moment lastig om te helpen. Wel als tip: heb je alle stappen van de handmatige setup doorgelopen: https://docs.aliasvault.n...dvanced/manual-setup.html?

Overigens, die errors die de admin container toont in de log bij het opstarten zijn false-positives, dus die kun je negeren. Die zouden het opstarten van de container zelf niet in de weg moeten zitten. Er staat al een issue op GitHub geregistreerd om deze error logs te fixen.

Verder ter info: in de v1.0 roadmap staat wel al een punt opgenomen om installatie op een NAS makkelijker te maken. Dit door het combineren van alle componenten in een enkele package en/of dat je het als een app kunt installeren. Dus hier wordt nog naar gekeken.

Mocht je het toch verder willen proberen en willen sparren over specifieke foutmeldingen, voel je dan altijd vrij om de Discord te joinen, dat is wellicht wat makkelijker heen-en-weer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Hoi @lanedirt , dank voor je antwoord! :)

De reden dat ik het op mijn NAS wil draaien is dat dat het enige apparaat hier is wat 24x7 aanstaat én iets van redundancy heeft (RAID, UPS, etc.). De stappen voor handmatige installatie heb ik zoveel mogelijk gevolgd (Synology heeft geen git client dus op mijn PC geïnstalleerd en toen de bestanden gekopieerd naar de NAS).

Dat die errors cosmetisch zijn is goed nieuws, dan kan ik verder gaan zoeken naar eventuele oorzaken. Fijn om te horen dat er ontwikkeling zit in het draaiend krijgen op een NAS systeem.

Ik ga de Discord maar eens joinen, kan ik daar verder troubleshooten samen met anderen :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Ik kan de discord niet vinden als ik zoek op aliasvault?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanedirt
edwin2021 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:00:
Ik kan de discord niet vinden als ik zoek op aliasvault?
Hoi @edwin2021, De Discord server voor AliasVault is inderdaad (nog) niet te vinden via de Discord Server Discovery omdat een server minstens 1.000 leden nodig heeft voordat dit aangezet kan worden.

De invite-link staat daarom op de website. Hierbij ook een direct linkje: https://discord.gg/DsaXMTEtpF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
lanedirt schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Hoi @edwin2021, De Discord server voor AliasVault is inderdaad (nog) niet te vinden via de Discord Server Discovery omdat een server minstens 1.000 leden nodig heeft voordat dit aangezet kan worden.

De invite-link staat daarom op de website. Hierbij ook een direct linkje: https://discord.gg/DsaXMTEtpF :)
Aha, vandaar. Bij deze joined.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

lanedirt schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Met AliasVault zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om 1.000 leden aan te maken :Y) :X

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Mijn doel is om mijn wachtwoorden veilig te kunnen invullen op zowel PC als telefoon. Dit wil ik doen door biometrisch een kluis de unlocken. Na Proton getest te hebben, bleek dit in de gratis versie niet ondersteund te worden. Gelukkig zou BitWarden dit wel ondersteunen. Ik loop in Bitwarden echter tegen het volgende probleem aan: als ik op "Ontgrendelen met Windows Hello" klik, gebeurt er helemaal niets. Ik heb de Edge plugin geinstalleerd, en daarna de Bitwarden app voor Windows. De instelling staan dusdanig dat de plugin en app zich locken na 1 minuut, waarna deze unlockt kan worden met Windows Hello. Doe ik iets fout of er is een storing? Zowel de plugin als de app unlocken niet met Windows Hello, ondanks dat deze optie wel wordt gegeven (Ontgrendelen met Windows Hello/Ontgrendelen met hoofdwachtwoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
wcduck schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:36:
Mijn doel is om mijn wachtwoorden veilig te kunnen invullen op zowel PC als telefoon. Dit wil ik doen door biometrisch een kluis de unlocken. Na Proton getest te hebben, bleek dit in de gratis versie niet ondersteund te worden. Gelukkig zou BitWarden dit wel ondersteunen. Ik loop in Bitwarden echter tegen het volgende probleem aan: als ik op "Ontgrendelen met Windows Hello" klik, gebeurt er helemaal niets. Ik heb de Edge plugin geinstalleerd, en daarna de Bitwarden app voor Windows. De instelling staan dusdanig dat de plugin en app zich locken na 1 minuut, waarna deze unlockt kan worden met Windows Hello. Doe ik iets fout of er is een storing? Zowel de plugin als de app unlocken niet met Windows Hello, ondanks dat deze optie wel wordt gegeven (Ontgrendelen met Windows Hello/Ontgrendelen met hoofdwachtwoord).
Na enkele dagen troubleshooten met Bitwarden heb ik de strijd opgegeven. Biometrisch unlocken wil maar niet lukken. Herinstalleren en de trucs die in vele topic hierover worden aangedragen hebben allemaal niet geholpen. Wat mij betreft is het een product dat niet goed werkt.

Ik heb nu Proton Pass en Bitwarden geprobeerd. Kennen jullie andere passwordmanagers waarbij het unlocken van een vault via Windows Hello kan verlopen en die gratis geprobeerd kunnen worden?
Momenteel lijkt de password manager van Edge het best voor mij te werken, maar dat schaalt lastig naar Android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
  • Laatst online: 13-09 13:42
wcduck schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:18:
[...]

Na enkele dagen troubleshooten met Bitwarden heb ik de strijd opgegeven. Biometrisch unlocken wil maar niet lukken. Herinstalleren en de trucs die in vele topic hierover worden aangedragen hebben allemaal niet geholpen. Wat mij betreft is het een product dat niet goed werkt.

Ik heb nu Proton Pass en Bitwarden geprobeerd. Kennen jullie andere passwordmanagers waarbij het unlocken van een vault via Windows Hello kan verlopen en die gratis geprobeerd kunnen worden?
Momenteel lijkt de password manager van Edge het best voor mij te werken, maar dat schaalt lastig naar Android.
Voor kij werkt Bitwarden perfect, maar vervelend dat het voor jou (nog) niet werkt.

Weet niet watje al gedaan hebt, maar hier staat uitgelegd hoe je het voor elkaar kan krijgen. Lukt het wel om de Bitwarden App via Windows Hello te openen, niet zijnde de extensie? https://bitwarden.com/nl-nl/help/biometrics/

Heb je de Bitwarden client appgedownload van de site en niet via de windows store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:50

R.G

kan je met bitwarden ook op je wachtwoord zoeken?
zodat je kan zien welke accoutns allemaal een slecht wachtwoord of gelekt wachtwoord bevatten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
R.G schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:19:
Kan je met Bitwarden ook op je wachtwoord zoeken, zodat je kan zien welke accounts allemaal een slecht, of gelekt wachtwoord bevatten?
Nee. Je zou een export kunnen maken, die kun je met een teksteditor openen en doorzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 16:51
@R.G

Bitwarden kan diverse overzichten maken:
https://bitwarden.com/help/reports/

Waaronder ook zwakke en gelekte wachtwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:50

R.G

Ook als je nog een oude bitwarden rs selfhosted gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Dan zou ik eerst updaten naar Vaultwarden, kwestie van Bitwarden image uit zetten en Vaultwarden installeren via de repository met dezelfde paden als BW RS. Pijnloze operatie, alles blijft gewoon werken en met alle nieuwe features.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
patviev schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Voor kij werkt Bitwarden perfect, maar vervelend dat het voor jou (nog) niet werkt.

Weet niet watje al gedaan hebt, maar hier staat uitgelegd hoe je het voor elkaar kan krijgen. Lukt het wel om de Bitwarden App via Windows Hello te openen, niet zijnde de extensie? https://bitwarden.com/nl-nl/help/biometrics/

Heb je de Bitwarden client appgedownload van de site en niet via de windows store?
Het is mij eenmaal gelukt de app te openen met Windows Hello. Daarna heeft het niet meer gewerkt. Ook is het eenmaal gelukt de extensie in Edge te openen met Windows Hello. Ik heb de app via de website gedownload. De plugin via de link van de website.

Ik zie dat Proton voor mij geen alternatief is met betrekking tot het unlocken via Windows Hello van een extensie. Het unlocken via Windows Hello is alleen mogelijk voor de app van Proton. Dat lijkt me niet zo nuttig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whahas
Waarom is Windows Hello, van notabene Microsoft, zo heilig voor jou?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:10
wcduck schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:18:
[...]

1Password geeft mij deze optie wel.
14 dagen gratis uit te proberen zie ik op de website staan.
https://1password.com/pricing/password-manager?currency=eur

[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 30-06-2025 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
whahas schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:47:
Waarom is Windows Hello, van notabene Microsoft, zo heilig voor jou?
Het is zeker niet heilig voor mij. Het is voor mij verreweg de meest gebruiksvriendelijke manier van inloggen. Ik gebruik het over de dag gezien minimaal 20x voor andere aanmeldingen. Elke keer een pincode of wachtwoord invoeren in minder gebruiksvriendelijk en onveiliger (meekijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
wcduck schreef op maandag 30 juni 2025 @ 07:42:
[...]

Het is zeker niet heilig voor mij. Het is voor mij verreweg de meest gebruiksvriendelijke manier van inloggen. Ik gebruik het over de dag gezien minimaal 20x voor andere aanmeldingen. Elke keer een pincode of wachtwoord invoeren in minder gebruiksvriendelijk en onveiliger (meekijken).
Is het mogelijk om in je gewoontes de optie in te bouwen dat je meerdere manieren van biometrische identificaties gebruikt?
Zo gebruik ik momenteel zowel Touch ID als Face ID en dat werkt best lekker voor mij. Ja, af en toe moet ik mijn telefoon erbij pakken, maar voor mij werkt dat prettig.
Trouwens, klopt het dat jij ook passkeys gebruikt?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
whahas schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:20:
[...]

Is het mogelijk om in je gewoontes de optie in te bouwen dat je meerdere manieren van biometrische identificaties gebruikt?
Zo gebruik ik momenteel zowel Touch ID als Face ID en dat werkt best lekker voor mij. Ja, af en toe moet ik mijn telefoon erbij pakken, maar voor mij werkt dat prettig.
Trouwens, klopt het dat jij ook passkeys gebruikt?
Zo lang ik geen wachtwoord in hoef te vullen en het aanmelden vrijwel instantaan gaat, maakt de wijze van aanmelden mij niet uit. Windows Hello of vingerafdruk, ik heb beiden op mijn pc. Windows Hello is echter verreweg de snelste methode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whahas
Waarom wil je zo graag dat het instant gaat, @wcduck ?
We hebben het hier wel over de beveiliging van belangrijke gegevens!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
whahas schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:57:
Waarom wil je zo graag dat het instant gaat, @wcduck ?
We hebben het hier wel over de beveiliging van belangrijke gegevens!
De wachtwoorden waar het mij in dit geval om gaat zijn niet zo belangrijk. Dit zijn willekeurige websites met niet-kritieke gegevens. Ik wil gewoon snel en relatief veilig in kunnen loggen, maar niet zo onveilig als met een pincode. De echt belangrijke wachtwoorden sla ik niet op in een password manager. Die vertrouw ik ze niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Deze discussie heeft geen zin. Ik heb namelijk geen idee wat je met 'relatief veilig' bedoeld.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Misschien zijn mijn wensen niet duidelijk. Ik wil dat mijn password manager:
1. een website die ik in Edge bezoek detecteert, ziet dat er een login is opgeslagen
2. de vault unlockt door biometrie (Windows Hello)
3. het wachtwoord invoert op de website

Daarnaast mijn wensen:
- een Android app waarin de wachtwoorden kan achterhalen, zodat ik bepaalde apps in kan loggen als deze zijn uitgelogd

Punt 1 kan welke password manager. Punt 3 ook. Punt 2 lijkt echter lastig te zijn. Signal ondersteunt enkel het unlocken van een vault in de Windows app, maar niet in de Edge plugin. Bitwarden zou punt 2 moeten ondersteunen, maar heb ik niet aan de pruttel gekregen. 1Password ga ik nog proberen.

De vraag waarom het instant moet gaan begrijp ik niet helemaal. Waarom zou het niet instant moeten gaan? Ik kan ook lopen naar Parijs, maar met de trein is echt sneller. Ook de vraag over de veiligheid begrijp ik niet. Ik gebruik toch juist een password manager met een vault die zich direct lockt na gebruik voor de veiligheid? 2FA gebruik ik bij kritieke zaken. Ik vind het te omslachtig voor een gemiddelde website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
wcduck schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:44:

2. de vault unlockt door biometrie (Windows Hello)

Punt 2 lijkt echter lastig te zijn. Signal ondersteunt enkel het unlocken van een vault in de Windows app, maar niet in de Edge plugin. Bitwarden zou punt 2 moeten ondersteunen, maar heb ik niet aan de pruttel gekregen. 1Password ga ik nog proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzQOIEZzY37-I1BiagLAlCFMvHI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jYjzMWZcbtyRVLBbRc9hW9r9.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:29

3_s

Ik open mijn kluis 's morgens en dan staat die de hele dag open. Tot mijn pc 's avonds uitgaat.
Ofwel zit ik aan mijn pc, ofwel is die vergrendeld.
Dat is, voor mij, veilig genoeg.
De echt belangrijke sites hebben toch MFA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
3_s schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:49:
Ik open mijn kluis 's morgens en dan staat die de hele dag open. Tot mijn pc 's avonds uitgaat.
Ofwel zit ik aan mijn pc, ofwel is die vergrendeld.
Dat is, voor mij, veilig genoeg.
De echt belangrijke sites hebben toch MFA.
Ik kan met voorstellen dat dit voor de meeste gebruikers voldoende is. Voor mij is dat niet zo. Ik wil dat iemand die toevallig bij mijn computer kan komen niet al mijn wachtwoorden in kan zien. Het is voor mij niet altijd haalbaar mijn computer te locken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
wcduck schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:08:
[...]
Het is voor mij niet altijd haalbaar mijn computer te locken.
Je bent niet uniek, en daarom is er van alles ontwikkelt.
Dat kan met een automatische lock, bijvoorbeeld na 1 minuut inactiviteit. Of koppelen aan je mobiele telefoon als die buiten bereik gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
wcduck schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:08:
[...]
Het is voor mij niet altijd haalbaar mijn computer te locken.
In welke situatie is het dan niet mogelijk om je computer te locken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Phoolie schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:19:
[...]

In welke situatie is het dan niet mogelijk om je computer te locken?
Ik moet dan instantaan weg van mijn werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
wcduck schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:32:
[...]

Ik moet dan instantaan weg van mijn werkplek.
En dan is er echt geen seconde tijd meer om even op [Windows] + [L] te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Phoolie schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:36:
[...]

En dan is er echt geen seconde tijd meer om even op [Windows] + [L] te drukken?
Vaak wel, maar niet altijd. Daarnaast toont het scherm af en toe informatie die toegankelijk moet blijven. Dan heb ik liever dat de password manager zich automatisch lockt na ieder gebruik (of na 1 minuut).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whahas
Dat is een vrij specifiek 'probleem' als ik zo vrij mag zijn, @wcduck .

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

In dit specifieke geval zou ik eerder kiezen voor een passwordmanager op een apart device (wat je toch al meeneemt, een telefoon ligt voor de hand) en dan overtikken. Dan is er geen risico van toegang tot de passwordmanager als je zo snel weg moet van je werkplek, maar deze toch niet kunt locken omdat er dan dingen niet meer toegankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:29

3_s

Maar dan kan je die toch helemaal niet privé gebruiken? Want je zou maar net ingelogd zijn in je mailbox of bij de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik heb een lastig punt dat ik jullie graag wil voorhouden omdat ik met zoeken op internet niet uitkom.

Ik gebruik een
  • iPhone
  • iPad
  • MacBook
Verder heb ik een betaalde versie van Lastpass (LP). Er is een mogelijkheid om op een van die apparaten in te loggen in LP zonder wachtwoord. Dan krijg je op een van die andere devices een popup van de authenticator met de vraag of die login op [apparaat] OK is. Zo ja, dan ben je daar ingelogd.

Het vervelende is nu dat die popup wél op mijn iPad komt, maar niet op mijn iPhone. Dan zit ik achter mijn laptop en wil in LP inloggen. Dan komt de popup op de iPad, maar die ligt dan vaak ergens anders. De telefoon heb ik wél (bijna) altijd bij mee, maar daar komt die popup niet.

Heeft iemand een idee hoe ik die popup van de authenticator kan verhuizen (of dupliceren) naar mijn telefoon? Want op deze manier werkt het niet echt... |:(

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46
Ik probeer in Bitwarden mijn eerste Yubikey werkend te krijgen, maar ik krijg het niet werkend op mijn Android telefoon (OnePlus 8T).

Het instellen in mijn Bitwarden account en gebruik op Windows werkt vlekkeloos, zowel voor de app zelf als de Firefox browser extensie.

Met USB C wordt de Yubikey überhaupt niet herkend (maar ik wijt dat voor het gemak maar even aan een slechte connector), maar met NFC krijg ik na het scannen van de sleutel de foutmelding "no supported application for this nfc tag". Helaas levert het internet weinig resultaat op.

Iemand hier die dit toevallig herkent? Ik gebruik het trouwens als 2FA methode, niet als passwordless login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:06

Yucko

One clown to rule them all !

bitwarden doet vervelend vandaag icm met Edge.

bij de gebruiker en wachtwoordvelden geen popup om credentials te selecteren.
Klik ik dan op het Bitwarden icoontje rechts bovenin (van de extensie zelf) dan geeft hij wel een of meerdere items die volgens de URI van toepassing zouden moeten zijn, maar als je er daadwerkelijk eentje selecteert dan krijg ik de melding "Automatisch invullen mislukt; kopieer en plak je inloggegevens handmatig"

In Google Chrome browser geen issues

wel zie ik dat in Edge de extensie versie 2025.8.0 is terwijl Chrome nog op 2025.7.0 zit

Iemand anders die misschien 2025.8.0 reeds geïnstalleerd hebben in Chrome en kunnen bevestigen of de extensie wel of niet goed werkt ?

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

[deleted, verkeerde forumdeel]

[ Voor 91% gewijzigd door elsinga op 23-08-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:06

Yucko

One clown to rule them all !

Yucko schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:36:
bitwarden doet vervelend vandaag icm met Edge.

bij de gebruiker en wachtwoordvelden geen popup om credentials te selecteren.
Klik ik dan op het Bitwarden icoontje rechts bovenin (van de extensie zelf) dan geeft hij wel een of meerdere items die volgens de URI van toepassing zouden moeten zijn, maar als je er daadwerkelijk eentje selecteert dan krijg ik de melding "Automatisch invullen mislukt; kopieer en plak je inloggegevens handmatig"

In Google Chrome browser geen issues

wel zie ik dat in Edge de extensie versie 2025.8.0 is terwijl Chrome nog op 2025.7.0 zit

Iemand anders die misschien 2025.8.0 reeds geïnstalleerd hebben in Chrome en kunnen bevestigen of de extensie wel of niet goed werkt ?
van bovenstaand heb ik vandaag geen last meer.
Wel zie ik dat mijn extensie nu v2025.8.1 is, dus gok dat daar de oplossing in zit 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Yucko op 25-08-2025 13:30 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Uptown_MD
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 12:53
Ik heb net hetzelfde issue vandaag met Chrome dan en op een pas geinstalleerde laptop.

Versie 2025.8.2, iemand daar al een oplossing voor gevonden?

Het vreemde is dat het op mijn oude laptop met dezelfde versie van Chrome en Bitwarden wel nog werkt
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste