Hippe Lip schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:35:
[...]
@
Locolau
Dank voor je advies. Dat zet me weer eens aan het werk. Ik zou best willen overstappen, maar mijn probleem is dat ik LastPass al heel veel jaren gebruik en daar nu echt honderden records in zitten. Niet alleen van mezelf, maar ik beheer ook zaken van anderen. Dat maakt een overstap niet eenvoudig. En bij veel records heb ik dan ook nog aantekeningen staan.
Automatisch overhevelen van LastPass (LP) naar een ander lijkt me een risky business, zeker met al die aantekeningen.
Ik heb al eens eerder vergeleken, maar kwam daar niet zo uit. Overwegingen zijn dan
- 1Password,
- Bitwarden,
- Nordpass en
- Proton
Het moet automatisch synchroniseren tussen alle apparaten waarop ik het gebruik.
LP heeft een eigen 2FA-authenticator en die werk naadloos samen met LP zelf. Hebben anderen dat ook? Of is er een PW-manager die ze samen in één heeft?
En last, but certainly not least: mijn vrouw is volkomen a-technisch (digibeet) en vindt LP nogal ingewikkeld in gebruik. Het zou mooi zijn als het eenvoudiger kan zonder aan de veiligheid te peuteren.
Ik ben erg benieuwd naar hoe anderen hier tegen deze afwegingen aankijken.
Vanwege die verschillende breaches bij LastPass (familie abo) ben ik daar ruim een jaar geleden vertrokken. Eerst naar 1Password, maar die bleek geen ondersteuning te hebben voor de toenmalige oude iPhone 7 (met iOS 15) van mijn zoon. Tweede keuze werd toen Keeper (ook weer familie abo), want die gebruikte mijn vrouw op haar werk ook en vond die erg prettig en die had nog wel ondersteuning voor iOS 15.
Stappen die ik toen heb doorlopen van LastPass naar Keeper (en ook 1Password):
1: Zowel de desktop app van LastPass als Keeper installeren op Mac of Windows.
2: In Keeper aangeven dat je wilt importeren vanuit LastPass
3: Even wachten, de boel nakijken en alles was overgezet.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik zo niet weet wat er met eventuele aantekeningen is gebeurd, die heb ik niet zo veel en weet oprecht niet meer wat ermee gebeurd is. Losse notities werden wel netjes meegenomen.
In het begin had Keeper nog geen ondersteuning voor FaceID, maar ondertussen wel en dat scheelt weer een ww intypen.
Aangezien ik dit zowel bij 1Password als bij Keeper heb gezien, verwacht ik dat alle 'grote jongens' dit overzetten gewoon ondersteunen.