somejan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:16:
Eén feature dat ik in nog geen enkele wachtwoordmanager ben tegengekomen is een functie van meerdere gescheiden wachtwoordkluizen, met eigen wachtwoorden. Zodat niet alle vertrouwen in één master wachtwoord hoeft te zitten. Zodat ik mijn alledaagse wachtwoorden in de 'laag risico' kluis kan zetten, die ik standaard open zet in de browser extensie en automatisch ingevuld kan worden. En mijn belangrijkste wachtwoorden in een maximaal beveiligde kluis die ik alleen open doe als ik er één van nodig heb. En zodat ik niet met mijn hoofdwachtwoord ook op de webinterface van de wachtwoordmanager moet inloggen om het account te beheren (zoals bij Bitwarden).
En idealiter moet de laag risico kluis wel weten voor welke domeinen ik in de extra beveiligde kluis iets heb opgeslagen, zodat de wachtwoordmanager dan om het goede kluiswachtwoord kan vragen.
Kent er iemand een wachtwoordmanager die dit ondersteunt? Met Keepass kan je meerdere kluizen maken, maar zijn er ook browser plugins waarmee je die efficiënt kan gebruiken?
@
lanedirt Is dat iets voor AliasVault? Het lijkt me persoonlijk een killer feature voor beveiligingsnerds.
Misschien als workaround: geeft aan dat je standaard maar 1x hoef in te loggen (geen timeout). Vink bij de belangrijkere wachtwoorden aan dat je een tweede login/hoofdwachtwoord nodig hebt. Dan heb je in ieder geval een onderscheid tussen de twee groepen wachtwoorden en een snellere workflow.
Ik deel overigens je usercase. Ik zocht ook zoiets.
Wat ik verder ook nog zoek is dat Windows Hello automatisch het wachtwoord invult zonder dat ik iets hoef te klikken, net als bij Edge. Dus: je ziet een wachtwoord veld => Windows Hello activeert en scant gezicht => vult automatisch velden in => logt automatisch in.
Hoe het bij de meeste Password Managers gaat:
- je klikt op een wachtwoord veld
- klikt op icoontje password manager
- je klikt op inloggen met windows hello
- je klikt op OK om te bevestigen dat je bent ingelogd met Windows Hello
- je klikt nogmaals op de wachtwoord velden
- je klikt op de knop inloggen
Ongelooflijk dat wachtwoordmanagers vinden dat dit een prettige workflow is. Je klikt je suf, 6x in plaats van 1x. Ze kunnen een hoop leren van Microsoft Edge. Jammer dat ik Microsoft niet als een betrouwbare partner zie in het beheren van mijn wachtwoorden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.