Password Managers discussietopic
Introductie
Password Managers… Iedereen kent het wel, een kladpapier met wachtwoorden, een stapel post-its, een Excel document, of gewoon hetzelfde wachtwoord overal gebruiken. Password Managers bieden een alternatief door veilig al je wachtwoorden van al je logins op te slaan. Maar zijn ze wel zo veilig? Welke is nou beter? En hoe kun je je huidige Password Manager nog beter maken?Voor die vragen is dit discussie- en reviewtopic geopend.
Waarom een Password Manager gebruiken?
Van het gebruik van een enkel wachtwoord is al jaren bekend dat dat niet handig is om redenen die geen uitleg behoeven. Het onthouden van meerdere wachtwoorden vergt echter veel van je geheugen, zeker nu voor elke website/bestelling/account een login nodig is. Daarnaast is het veranderen van wachtwoorden een crime, iets wat toch nodig blijkt door de vele hacks, leaks en affaires als heartbleed.Voordelen
- Slechts één wachtwoord voor alle accounts
- Extreem moeilijke wachtwoorden kunnen gebruikt worden voor alle accounts (je hoeft ze toch niet te onthouden)
- Door de encryptie moeilijk te kraken
- Meeste Password Managers vullen wachtwoorden automatisch in, dus snellen dan copy paste uit het Excel document
- Meeste Password Managers zijn eenvoudig te synchroniseren, dus op al je apparaten te gebruiken
- Eigenlijk slechts één, als je het hoofdwachtwoord vergeet… Tsja… Zorg dat dat niet gebeurt!
- Misschien toch nog een tweede; zorg dat anderen je hoofdwachtwoord nóóit krijgen
Password Managers op de markt
Een overzicht van een groot aantal Password Managers op de markt.(Beschikbare platform staan in cursief onder de URL)
- 1Password
- Android, iOS, Windows, Mac, Blackberry, Windows Phone
- DashLane
- Android, iOS, Windows, Mac
- Intuitive Password
- Web
- Keepass
- Android, iOS, Windows, Mac, Blackberry, Windows Phone, Symbian, Linux
- Keeper Password Manager & Digital Vault
- Android, iOS, Windows, Mac, Web, Windows Phone, Linux, Kindle, Nook
- LastPass
- Android, iOS, Windows, Mac, Blackberry, Windows Phone, Symbian, Linux
- Norton Identity Safe
- Android, iOS, Windows, Mac
- Passpack
- Web
- PasswordBox
- Android, iOS, Windows, Mac, Kindle
- Roboform
- Android, iOS, Windows, Mac, Blackberry, Windows Phone, Symbian, Palm OS
- Sticky Password
- Android, iOS, Windows
- SplashID
- Android, iOS, Windows, Mac, Blackberry, Windows Phone, Symbian, Palm OS
Cloudstorage wel of niet?
Van de bovenstaande Password Managers zijn er een aantal die webbased zijn, of de mogelijkheid bieden via de cloud wachtwoorden te synchroniseren. Is dit handig? Zelf heb ik hier een duidelijke mening over; ja handig, maar nee absoluut niet te adviseren. Je geeft al je inloggegevens uit handen aan een derde partij waarvan je niet weet wat ermee gebeurt.Toch is dat slechts mijn mening, wat vinden jullie?
Syncen via iCloud, Dropbox, Sugansync, etc. is dat dan wel een optie? Ik heb genoeg vertrouwen in de encryptie dat ik mijn database op dropbox heb staan. Toch ben ik nieuwsgierig naar de mening van de mede-tweakers.
Functionaliteit
Ervaring over gebruiksgemak, functies, tips & trucs per Manager worden hier toegevoegd.Two-factor, YubiKey, etc. Er zijn Managers die er gebruik van maken, ook deze ervaringen worden hier toegevoegd.
Mis je iets in de topicstart?
Aanvullingen en tips voor de topicstart kun je altijd per direct message aan mij kenbaar maken. Het is de bedoeling om de topicstart een levend document te houden.Poll: Welke Password Manager gebuiken jullie?
• 1Password
• DashLane
• Intuitive Password
• Keepass
• Keeper Password
• Lastpass
• Norton Identity Safe
• Passpack
• Passwordbox
• Roboform
• Sticky Password
• SplashID