Afgelopen week de zoektocht gestart naar een wachtwoord manager om mijn ouders te ontlasten. Gebruikte zelf tot nu toe Chrome passwords, maar als zij overgaan dan moet ik er zelf ook maar aan geloven.
Het is jammer dat voor een dergelijke belangrijk onderdeel de TS van dit topic niet actueel is. Meerdere managers ontbreken. Maar na het doornemen van heel wat pagina's en wat googelen toch wel een lijstje gemaakt van mogelijke opties. Belangrijkste afwegingen bij het kiezen was toch wel de compatibiliteit met alle apparaten. Daarnaast gebruiksvriendelijkheid en kosten.
De iPad 3 met IOS 9.3.5 van mijn ouders zorgde ervoor dat veel managers afvielen.
LastPass: IOS 10.0 of hoger
1Password: IOS 11.0 of hoger
Dashlane: IOS 11.0 of hoger
Bitwarden: IOS 9.0 of hoger, maar enkel 64bit apparaten
Ik had vooral mijn oog op Bitwarden laten vallen (open source, ziet er goed uit etc.), maar helaas viel ook die af. Eigenlijk bleven er maar twee over: Enpass en Keepass. Daarbij had Keepass een streepje voor (gevoelsmatig i.v.m. open source), maar daar liep ik toch wel stuk op de gebruiksvriendelijkheid. Het ziet er erg gedateerd uit (
https://keepass.info/screenshots/keepass_2x/main_big.png), meerdere apps voor hetzelfde besturingssysteem etc. Zelfs als redelijk technisch persoon voelde Keepass als ingewikkeld.
Dus nu ben ik al een week over op Enpass. Vooralsnog alleen op Windows Desktop geprobeerd. Alles vanuit Chrome overgezet. Eerste probleem: lege lijnen bij het importeren van het .csv bestand van Chrome. Blijbaar een windows/unix dingetje. Oplossing: .cvs openen met Notepad++ en bewerken, formaat, unix indeling en opnieuw opslaan. Daarna kun je het importeren in Enpass. Ervaringen tot dusver:
+ Gemakkelijk in gebruik
+ Brede ondersteuning
+ Gratis op desktop, eenmalig 10 euro per mobiel besturingssysteem per account (valt dus mee)
+ Backup/Synchronisatie met eigen NAS/Cloud
+ Windows 10 Mobile app
- Autofill (in Chrome) werkt (nog) niet optimaal. Het is meer manueel autofill; klik op de extensie, type je wachtwoord/pin in en kies de login die je wilt gebruiken. De huidige beta van versie 6 gaat dit wel veranderen volgens mij, dus ben benieuwd. Tot nu toe het enige wat echt wennen is.