downtime schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:06:
[...]
Dat klinkt even logisch als: Ik ben bang dat mijn meest waardevolle spullen uit mijn kluis gestolen kunnen worden en daarom leg ik ze liever naast de kluis. Dan kunnen ze nooit uit de kluis gestolen worden.
Ja maar wacht even: dan ga je er vanuit dat de allerbelangrijkste wachtwoorden op een briefje oid in huis rondzwerven. Dat hoeft niet zo te zijn.
Om antwoord te geven op jouw vraag @
kadoendra: Ik heb van diensten die gaan over mijn identiteit, email en mijn thuisnetwerk (router, SSID, NAS, etc) de wachtwoorden in mijn hoofd zitten. Ik heb een aantal zinnetjes bedacht waarvan ik bepaalde letters en cijfers pak zodat er een op het oog random onsamenhangend wachtwoord ontstaat. Gaat prima voor mij.
Ik las laatst ook een handige tip dat je juist wel alle wachtwoorden in je manager kunt opslaan, maar dat je deze wachtwoorden incompleet opslaat. Anders gezegd laat je jouw wachtwoordmanager een sterk wachtwoord genereren, en vervolgens voeg je daar nog een door jou bedacht uniek algoritme van woorden/letters en eventueel cijfers of speciale tekens aan toe die je bij elk inlogmoment handmatig toevoegd. Dan krijg je bijvoorbeeld dit voor een Tweakers account:
gu))(y!€66)felmbTweakers2017 is het wachtwoord, maar alleen
gu))(y!€66)felmb sla je dan op in de wachtwoordmanager. Nou is de naam Tweakers toevoegen misschien niet zo'n slimme, maar je kan vast zelf een algoritme cq ezelsbruggetje verzinnen die op dit idee voortborduurt. En je hoeft dit natuurlijk niet op elke site, dienst of apparaat toe te passen, maar bij de belangrijkste. Dan blijft het overzichtelijk en beheersbaar