DaniëlWW2 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:02:
[...]
Dat snap ik, maar dat is mijn punt niet.
11de blijft waarschijnlijk licht en dan zijn het die mortieren of 105mm licht geschut aanschaffen. Dat is qua vuurkracht en bereik, vrij beperkt. Juist daar kunnen verschillende typen drones, een grote impact hebben. Ze zijn ook nog eens een stuk makkelijker te vervoeren dan een stuk geschut.
Daarnaast vermoed ik al langer dat er ook wat anders gaat komen. Het duidelijkste functionele verschil tussen een regiment en een brigade is dat een regiment in de regel bestaat uit een aantal bataljons van een wapen. Een brigade is een samenstelling van bataljons van verschillende wapenen. Een brigade hoort ook een stuk meer zelfvoorzienend te zijn dan een regiment.
Als ik naar de 11de, 13de en 43ste kijk, dan zijn dat momenteel geen brigades, maar infanterieregimenten. Vrijwel alle ondersteunende eenheden die je in een brigade zou verwachten, zijn nu georganiseerd in aparte commando's. Nu zat ik eens te kijken en ja hoor, de zware artillerie gaat weer organisch naar de 13de en 43ste, zie:
https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/eenheden/oocl/vuursteun-commando
Dat gaat ook met veel van die andere commando's gebeuren. Maar dit is echt voor de 13de en 43ste. De 11de gaat denk ik echt anders worden, mede omdat als die commando's organisch naar andere brigades gaan, de 11de er minder makkelijk beroep op kan doen. De 11de heeft de 120mm mortieren al en ze zullen wel een manier gaan of moeten vinden, om ermee om te gaan. Ik vermoed dat ze ook alle Bushmasters krijgen. En alles wijst erop, dat de 11de, de brigade gaat worden die in een noodsituatie in Oost-Europa, binnen een zeer korte periode in de Baltische Staten moet zijn en het dan ook even vol moet kunnen houden. De 11de lijkt mij dan ook de brigade die juist veel meer heeft aan drones en andere mobiele vuurkracht, veel antitankraketten etc.
Regimenten zijn in Nederland puur ceremonieel, niks anders
Er zit geen commando structuur achter, geen bevelsvoering , het is om een eenheid een binding met de geschiedenis van een X wapen dan wel dienst vak te geven.
Ondanks dat eenheden toebehoren aan een bepaald regiment (allemaal dus) vallen zij met commando en bevelsvoering, logistieke lijn etc direct onder de Brigades waar ze aan gekoppeld zijn
Dus de huidige Brigades zijn geen infanterie regimenten, maar nog steeds zelfstandige Brigades, alleen infanterie zwaar omdat er geen zwaar pantser meer
is was
Dat de 11de Afdwaling onder 43 Mech valt, en de 41 Afdeling onder 13 Licht, klopt, ALLEEN betekend dat niet dat zij alleen voor DIE Brigade werken.
155mm zijn Brigade plus fire assets (Brigade en Divisie) , wat in realiteit gaat betekenen dat 155mm ingezet gaan worden voor prep fires, HPT (High Payoff Targets) en HVT (High Value Targets)
Hoe moet je dit zien ?
155mm gaat voornamelijk aangestuurd worden (beschikbaar zijn) voor Duitsland, de BVE's, de speciale mensen en FO-ers bij D-cies (heavy weapons compagnies)
Een simpel FO-ertje bij een A-Compagnie van een infanterie eenheid : kleine kans dat die ooit van zijn leven beschikking krijgt over 155mm assets (laat staan PULS)
Heel misschien als hij geluk heeft dat zijn cie het zwaarte punt van het gevecht heeft, en zijn Chief heel goed kan slijmen op Brigade niveau, anders kan hij (en zij) hun Call For Fire wel door pushen maar komen ze gewoon in de wachtrij te staan
Het is best mogelijk dat (what-if scenario) AMB in het vak naast 13 Licht/43 Mech zitten dat zij wel direct de beschikking hebben over de 155mm assets van die Brigade, dat hangt helemaal van de opdracht en zwaarte van het gevecht af.
[FYI]
Voor degene die het interesseert, hier even een snel en simpele lijst over vuursteun middelen , op welk niveau ze zitten en wie er gebruik van kan maken :
- PULS : Divisie middel - HVT en HPT - Duitsland, BVE en speciale mensen
- 155mm : Brigade en divisie middel - prep fires, HVT en HPT - Duitsland, BVE, speciale mensen, FO-er D-cie, Bat en cie niveau INDIEN zwaarte gevecht daadwerkelijk in hun vak valt / er fire units vrij zijn.
- 120mm , Bat niveau, verk, inf en Cav.
- 81mm, Cie/Esk niveau, inf en Cav
- 60mm (Mariniers) , cie en pel niveau
Over de organisatorische structuur :
Na de grote bezuining van 2000 werd er besloten een aantal onderdelen onder te brengen in aparte organistatie (VUSTCO, TD, LOG etc)
Kwa bevelsvoering vielen ze nog onder de brigade waar desbetreffende eenheid was aangekoppeld, alleen de aansturing kwa vanuit voorgenoemde organistatie.
(Centraliseren van middelen is de beste verwoording)
Deze organisatie was ook verantwoordelijk voor : opleiding/training, doctrine/procedures/protocollen door ontwikkelen, ondersteunen van eenheden die waren ondergebracht bij X brigade
Bij de komende (huidige) re-organisatie worden de eenheden weer vast aan een Brigade geplakt, ze krijgen hun aansturing/bevelsvoering dus vanuit de Brigade.
De organisatie waar deze eenheden voorheen onder vielen worden kleiner, geven geen aansturing meer aan deze eenheden maar zijn puur voor ondersteuning (opleiding/training, doctrine/procedures/protocollen door ontwikkelen, testen nieuw material)
Eigenlijk zoals vroeger dus.
AMB blijft idd een Licht middel, met 120mm en 81mm tot hun beschikking.
105mm gaat er nooit komen.
Zullen ze voertuigen krijgen, zoals bv Bushmaster : indien dat een vereiste is voor hun missie/opdracht ja, alleen gaan ze deze voertuigen niet vast in het bestand krijgen.
Ze zullen wel als eerste in een crisis gebied zitten indien het er op aan komt, maar niet op de manier wat jij denkt.
Baltische staten is momenteel de playground voor 13 Licht, afgewisseld door 43 Mech.
Stel dat scenario zal het 13 Licht zijn die als eerste richting de Baltische staten word gestuurd.
Over drones :
Wat ik hiervoor al tikte : iedereen krijgt drones, iedereen.
Wie wat krijgt en hoeveel is nog onbekend, dit word nog onderzocht omdat eenheden andere eisen en verzoeken hebben.
Paar dingen staan kwa drone verdeling wel al vast, maar daar is naar mijn weten nog niks officieëls over uitgebracht.
(Dit zal wel tijdens de Defensie nota bekend worden gemaakt denk ik)
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.