De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik ben vooral nieuwsgierig in welke mate Yesilgöz bereid is zich woke op te stellen ten aanzien van de rekrutering. Er zullen niet alleen schietijzers, maar ook poppetjes bij moeten - heel veel zelfs. En hoewel ik het zo voor me zie dat ze graag een regiment maakt met koninginnen en princesjes, denk ik niet dat dát de beste strategie wordt?

Als je echt mensen wilt trekken, dan moet je ze aantrekken waar Defensie een goede propositie kan bieden. Niet zelden is dat de onderkant van de samenleving gebleken. Bij Defensie ben je nooit kansarm, zogezegd. Ik probeer me te herinneren wanneer Yesilgöz voor het laatst heeft aangepapt met die smaldelen van de samenleving waar Defensie het toch wel deels van zal moeten gaan hebben. Haar opstelling met betrekking tot alles wat er in Gaza gebeurd is beloofd alvast weinig goeds...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helixes schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:26:
Ik ben vooral nieuwsgierig in welke mate Yesilgöz bereid is zich woke op te stellen ten aanzien van de rekrutering. Er zullen niet alleen schietijzers, maar ook poppetjes bij moeten - heel veel zelfs. En hoewel ik het zo voor me zie dat ze graag een regiment maakt met koninginnen en princesjes, denk ik niet dat dát de beste strategie wordt?

Als je echt mensen wilt trekken, dan moet je ze aantrekken waar Defensie een goede propositie kan bieden. Niet zelden is dat de onderkant van de samenleving gebleken. Bij Defensie ben je nooit kansarm, zogezegd. Ik probeer me te herinneren wanneer Yesilgöz voor het laatst heeft aangepapt met die smaldelen van de samenleving waar Defensie het toch wel deels van zal moeten gaan hebben. Haar opstelling met betrekking tot alles wat er in Gaza gebeurd is beloofd alvast weinig goeds...
Maar dat past toch prima in het hardline straatje van de VVD. Geteisem van straat halen en een stukje Rust, Reinheid en Regelmaat geven. Al dan niet vrijwillig.

Misschien wat offtopic, maar Portugal heeft het volgens mij goed gezien met een drone carrier:
Wikipedia: NRP D. João II

Is dat ook niet iets voor NL? Lijkt redelijk visionair geweest te zijn. En de kosten vallen alles mee @DaniëlWW2

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2026 15:54 ]

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:05:
[...]

Dit kan je enorm verknallen als bewindspersoon.
En dan zijn de gevolgen enorm. De opbouw van strijdkrachten duurt jaren met veel en complexe vraagstukken en lange termijn strategische beslissingen. Dat nota bene zij hier leiding over gaat geven. :X
Je hebt gelijk. Ik was daarnaast ook nog internationale samenwerking vergeten waar wij een persoon met sterke présence moeten hebben en waar de komende jaren harde beslissingen genomen moeten worden. Op z'n best wordt het 4 jaar stilstand (en dat is al rampzalig in de huidige tijd) maar ik ben bang dat dat nog te positief is gedacht.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:16:
Ja verdomme zeg... Had Brekelmans daar lekker gelaten. Was net ingewerkt.
Bij uitstek het ministerie waar je het volledig kunt verprutsen zonder veel schade voor je loopbaan. Burgers noch journalisten interesseert het wat daar gebeurt, de generaals zwijgen en de actiebereidheid van het personeel is laag. Nu ze kan strooien met miljarden moet zelfs Yesilgoz daar wel zonder schade uit kunnen komen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Misschien wat offtopic, maar Portugal heeft het volgens mij goed gezien met een drone carrier:

Is dat ook niet iets voor NL? Lijkt redelijk visionair geweest te zijn. En de kosten vallen alles mee @DaniëlWW2
Ik twijfel een beetje of dat visionair is of gewoon een voorbeeld van traditioneel denken. Zo visionair is een vliegdekschip toch niet? Is een drone alleen maar een goedkoper vliegtuig?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@downtime wanneer is die schuit besteld? Ze waren er vroeg bij ;)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:56:
@downtime wanneer is die schuit besteld? Ze waren er vroeg bij ;)
Eind 2023. Toen waren drones ook allerminst nieuw. Het Wikipedia artikel vermeldt helaas niet wanneer ze zijn begonnen om de eisen voor het schip op te stellen. Misschien is het concept al 20 jaar geleden geboren en dan waren ze inderdaad visionair om toen al te weten dat drones zo belangrijk zouden worden.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@downtime tender is in 21 uitgeschreven. En ja natuurlijk lag het voor de hand dat drones een grotere rol gingen spelen. Maar voorlopig lopen ze aardig voor zo.

Punt is, we kunnen er wel wat meer bouwen.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-02 21:39
DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:51:
Oh kom op zeg. Kunnen we alsjeblieft iemand competent krijgen, juist nu. :-(
https://nos.nl/artikel/26...sie-melden-haagse-bronnen
Iemand van een partij die al decennia lang vooraan heeft gestaan bij het helpen slopen van Defensie.
Het eerste wat bij me op komt is hypocriet.
MikeyMan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Maar dat past toch prima in het hardline straatje van de VVD. Geteisem van straat halen en een stukje Rust, Reinheid en Regelmaat geven. Al dan niet vrijwillig.

Vandaag toevallig een discussie/gesprek over met een paar cursisten.
1 ervan is groot voorstander van het Finse model :
Iedereen in dienst voor anderhalf tot 2 jaar, man, vrouw en alles ertussen punt.
Daarna ben je reservist tot je 40 en blijf je oproepbaar tot je 55.

Dus ook die moeilijk opvoedbare prinsjes en prinsesjes die liever zitten te swippen, tiktokken en wat nog meer

Hoewel ik het aan 1 kant volledig met hem eens ben : het is niet de taak van Defensie om iemand anders zijn enkelbijters op te voeden dan wel de maatschappelijk probleem gevallen op te nemen/voeden.
Dit moet je ook niet willen :
Je zit met hele volksstammen die constante sturing nodig hebben en je niet kan vertrouwen, laat staan zelfstandig kan laten denken.
Kan je net zo goed van Heutz weer omdopen naar wat het vroeger was : straf compagnieën.

[ Voor 8% gewijzigd door dierkx36 op 05-02-2026 19:00 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
dierkx36 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:54:
[...]

Iemand van een partij die al decennia lang vooraan heeft gestaan bij het helpen slopen van Defensie.
Dat is natuurlijk niet alleen aan de VVD. Zo ongeveer de enige partijen die Defensie niet actief hebben gesloopt zijn GL, PvdD en de SP. En dat is niet omdat ze voor Defensie-uitgaven waren. Nee, dat is omdat ze niks te zeggen hadden. Alleen de SGP is hier zonder zonde.

De VVD is er alleen wel hypocriet in omdat ze al jaren roepen dat het allemaal niet had gemoeten, maar ze er zelf wel steeds mee hebben ingestemd en anderen de schuld geven. Ook dat is nog niet eens mijn grootste bezwaar. Mijn grootste bezwaar is de politieke erfenis van Yeşilgöz. Ze is nota bene voor VVD standaarden zelfs populistisch, opportunistisch en hypocriet en alleen maar bezig met haar machtspositie in plaats van landsbelang. Dat is het laatste dat je op Defensie wil hebben.

Ik heb zeer lage verwachtingen van dit kabinet, eigenlijk niet veel hoger dan de totale ramp die het vorige kabinet was. Er zijn maar twee dingen waarop ik hoop, dezelfde als het vorige kabinet.

1) Eindelijk een begin maken aan de bouw van kerncentrales. Dat is voor mij ook mede een kwestie van nationale veiligheid. Behalve een stabiel energienet, speelt ook dat je beter je energiebronnen kan diversificeren van wind op zee (als de Russen weer vervelend gaan doen en de vele zeldzame metalen), zonnepanelen uit China (die dingen zijn eigenlijk behoorlijk simpel, maar we maken ze hier gewoon nauwelijks) en olie of gas uit een rijtje dictaturen. Met name van die tweede en derde wil je gewoon niet (langer) afhankelijk zijn. Een kerncentrale is ondertussen gewoon een gigantische waterkoker die kookt op een apart element. Ideaal is dat element ook thorium omdat dit spul over de hele wereld te vinden is en niet geconcentreerd in bepaalde landen. Of je moet uitzoeken hoe je uranium fatsoenlijk uit de oceanen kan halen. Want daar zit het meeste uranium namelijk. Australië kan ook want die lijken het meeste te hebben, maar nauwelijks ontgonnen. Daarnaast, tja het is zeker niet ondenkbaar meer dat we kernwapens moeten ontwikkelen en dan zijn kerncentrales ook erg handig om de kosten te drukken.

2) Een tien jarenbegroting voor Defensie. Stop nu met die jaarlijkse budgetten, supplementen etc. Er moet gewoon een wet komen die het regelt voor minstens het komende decennium. Nu er geen meerderheidskabinet is en brede politieke en maatschappelijke steun, kan je dit van rechts tot links regelen. Maar regel dan ook echt alles van faciliteiten zoals kazernes, fatsoenlijke oefenterreinen, opslagdepots, strategische voorraden, investeringen in het spoornet, stroom/communicatiekabels, pijpleidingen, ICT infrastructuur, zoveel mogelijk energieautonomie etc etc etc. Ik wil een maatschappelijk deltaplan voor nationale veiligheid in de breedste zin en dat zeg ik als sociaaldemocraat en als militair historicus. Ik weet heel goed wat er echt gevraagd word en hoe instabieler deze wereld word, hoe meer nodig zal zijn voor onze veiligheid en welvaart. En als de politici het een beetje willen leren, dan moeten ze even op bezoek gaan in bijvoorbeeld Finland voor wat ideeën.

Maar nu krijgen we Yeşilgöz en weet ik dat dit bij voorbaat kansloos is...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-02 21:39
DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:23:
[...]

Nat is natuurlijk niet alleen aan de VVD. Zo ongeveer de enige partijen die Defensie niet actief hebben gesloopt zijn GL, PvdD en de SP. En dat is niet omdat ze voor Defensie-uitgaven waren. Nee, dat is omdat ze niks te zeggen hadden. Alleen de SGP is hier zonder zonde.

De VVD is er alleen wel hypocriet in omdat ze al jaren roepen dat het allemaal niet had gemoeten, maar ze er zelf wel steeds mee hebben ingestemd en anderen de schuld geven. Ook dat is nog niet eens mijn grootste bezwaar. Mijn grootste bezwaar is de politieke erfenis van Yeşilgöz. Ze is nota bene voor VVD standaarden zelfs populistisch, opportunistisch en hypocriet en alleen maar bezig met haar machtspositie in plaats van landsbelang. Dat is het laatste dat je op Defensie wil hebben.

Ik heb zeer lage verwachtingen van dit kabinet, eigenlijk niet veel hoger dan de totale ramp die het vorige kabinet was. Er zijn maar twee dingen waarop ik hoop, dezelfde als het vorige kabinet.

1) Eindelijk een begin maken aan de bouw van kerncentrales. Dat is voor mij ook mede een kwestie van nationale veiligheid. Behalve een stabiel energienet, speelt ook dat je beter je energiebronnen kan diversificeren van wind op zee (als de Russen weer vervelend gaan doen en de vele zeldzame metalen), zonnepanelen uit China (die dingen zijn eigenlijk behoorlijk simpel, maar we maken ze hier gewoon nauwelijks) en olie of gas uit een rijtje dictaturen. Met name van die tweede en derde wil je gewoon niet (langer) afhankelijk zijn. Een kerncentrale is ondertussen gewoon een gigantische waterkoker die kookt op een apart element. Ideaal is dat element ook thorium omdat dit spul over de hele wereld te vinden is en niet geconcentreerd in bepaalde landen. Of je moet uitzoeken hoe je uranium fatsoenlijk uit de oceanen kan halen. Want daar zit het meeste uranium namelijk. Australië kan ook want die lijken het meeste te hebben, maar nauwelijks ontgonnen. Daarnaast, tja het is zeker niet ondenkbaar meer dat we kernwapens moeten ontwikkelen en dan zijn kerncentrales ook erg handig om de kosten te drukken.

2) Een tien jarenbegroting voor Defensie. Stop nu met die jaarlijkse budgetten, supplementen etc. Er moet gewoon een wet komen die het regelt voor minstens het komende decennium. Nu er geen meerderheidskabinet is en brede politieke en maatschappelijke steun, kan je dit van rechts tot links regelen. Maar regel dan ook echt alles van faciliteiten zoals kazernes, fatsoenlijke oefenterreinen, opslagdepots, strategische voorraden, investeringen in het spoornet, stroom/communicatiekabels, pijpleidingen, ICT infrastructuur, zoveel mogelijk energieautonomie etc etc etc. Ik wil een maatschappelijk deltaplan voor nationale veiligheid in de breedste zin en dat zeg ik als sociaaldemocraat en als militair historicus. Ik weet heel goed wat er echt gevraagd word en hoe instabieler deze wereld word, hoe meer nodig zal zijn voor onze veiligheid en welvaart. En als de politici het een beetje willen leren, dan moeten ze even op bezoek gaan in bijvoorbeeld Finland voor wat ideeën.

Maar nu krijgen we Yeşilgöz en weet ik dat dit bij voorbaat kansloos is...
Sinds balkende is er al geen één kabinet meer geweest die een plan kon of wou maken die langer liep dan hun eigen regeer periode.
En stel dat ze het besluit nemen een budget voor 10 jaar vast te zetten :
"Vast "is alleen vast in de politiek totdat ze het willen veranderen (snel geld nodig hebben)

Nee, ik sluit me helemaal bij je aan : 'k heb ook weinig vertrouwen in deze comedyshow.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dierkx36 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:54:
[...]

[...]

Vandaag toevallig een discussie/gesprek over met een paar cursisten.
1 ervan is groot voorstander van het Finse model :
Iedereen in dienst voor anderhalf tot 2 jaar, man, vrouw en alles ertussen punt.
Daarna ben je reservist tot je 40 en blijf je oproepbaar tot je 55.

Dus ook die moeilijk opvoedbare prinsjes en prinsesjes die liever zitten te swippen, tiktokken en wat nog meer

Hoewel ik het aan 1 kant volledig met hem eens ben : het is niet de taak van Defensie om iemand anders zijn enkelbijters op te voeden dan wel de maatschappelijk probleem gevallen op te nemen/voeden.
Dit moet je ook niet willen :
Je zit met hele volksstammen die constante sturing nodig hebben en je niet kan vertrouwen, laat staan zelfstandig kan laten denken.
Kan je net zo goed van Heutz weer omdopen naar wat het vroeger was : straf compagnieën.
Ik zou er om een paar redenen wel voor zijn:
- nee het is niet de verantwoordelijkheid van defensie om die lui op te voeden. Maar het alternatief is steeds minder opvoeding lijkt wel. Dan geef ik de voorkeur aan een gedegen opleiding waarbij samenwerken en respect als basisprincipes worden aangeleerd
- toen we nog dienstplicht hadden kende iedereen wel iemand die in dienst zat of had gezeten. Wat dat betreft minder een ver van je bed show
- we hebben hoe dan ook wat weerbaarheid nodig. Een forse reserve voor noodgevallen kan geen kwaad. Moeten we wel wat beter nadenken hoe we dat in gaan zetten als de nood aan de man is.
- als iedereen moet is het geen uitzondering meer. En dus ook minder een nadeel voor je carrière. Ik zou best ook die basistraining wel willen doen, of bij de reserve. Maar dat ga ik nu echt niet meer geregeld krijgen met de baas.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 05-02-2026 19:53 ]

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:38
DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:51:
Oh kom op zeg. Kunnen we alsjeblieft iemand competent krijgen, juist nu. :-(
https://nos.nl/artikel/26...sie-melden-haagse-bronnen
*knip*, hou het een beetje vriendelijk graag. Ze is een slechte partijleider maar heeft het als minister echt prima gedaan en dat zal bij DEF niet anders zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 06-02-2026 09:31 ]

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:52

gws24

Thinking is hard!

AMARONE schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 00:38:
[...]

*knip* Ze is een slechte partijleider maar heeft het als minister echt prima gedaan en dat zal bij DEF niet anders zijn.
Wat heeft ze als minister dan prima gedaan? Oprechte vraag want het enige wat op mijn netvlies staat is haar 'leugen' over het aantal gezinsherenigingen. Nou was dit na de val van het kabinet maar dit is juist waarom ik geen hoge pet van haar op heb; dat populisme voor eigen (partij) gewin als er verkiezingen aan komen en natuurlijk het oerdomme besluit om met de PVV te gaan regeren.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 06-02-2026 09:31 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
@gws24 @AMARONE Ik herinner me vooral de schaduwteams die ze inzette tegen overlastgevers - tegen de wet en buiten het toezicht van de Kamer om bron.

Dat je dat als Min V&J doet is extra schadelijk, omdat je juist verantwoordelijk bent voor de handhaving van de wet - en maakt je verder ongeschikt voor die post. Het is in die zin jammer dat we niet met terugwerkende kracht moties van wantrouwen tegen bewindspersonen kunnen inzetten: Dilan Yesilgöz is ongeschikt als bewindspersoon.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste