Dat is natuurlijk niet alleen aan de VVD. Zo ongeveer de enige partijen die Defensie niet actief hebben gesloopt zijn GL, PvdD en de SP. En dat is niet omdat ze voor Defensie-uitgaven waren. Nee, dat is omdat ze niks te zeggen hadden. Alleen de SGP is hier zonder zonde.
De VVD is er alleen wel hypocriet in omdat ze al jaren roepen dat het allemaal niet had gemoeten, maar ze er zelf wel steeds mee hebben ingestemd en anderen de schuld geven. Ook dat is nog niet eens mijn grootste bezwaar. Mijn grootste bezwaar is de politieke erfenis van Yeşilgöz. Ze is nota bene voor VVD standaarden zelfs populistisch, opportunistisch en hypocriet en alleen maar bezig met haar machtspositie in plaats van landsbelang. Dat is het laatste dat je op Defensie wil hebben.
Ik heb zeer lage verwachtingen van dit kabinet, eigenlijk niet veel hoger dan de totale ramp die het vorige kabinet was. Er zijn maar twee dingen waarop ik hoop, dezelfde als het vorige kabinet.
1) Eindelijk een begin maken aan de bouw van kerncentrales. Dat is voor mij ook mede een kwestie van nationale veiligheid. Behalve een stabiel energienet, speelt ook dat je beter je energiebronnen kan diversificeren van wind op zee (als de Russen weer vervelend gaan doen en de vele zeldzame metalen), zonnepanelen uit China (die dingen zijn eigenlijk behoorlijk simpel, maar we maken ze hier gewoon nauwelijks) en olie of gas uit een rijtje dictaturen. Met name van die tweede en derde wil je gewoon niet (langer) afhankelijk zijn. Een kerncentrale is ondertussen gewoon een gigantische waterkoker die kookt op een apart element. Ideaal is dat element ook thorium omdat dit spul over de hele wereld te vinden is en niet geconcentreerd in bepaalde landen. Of je moet uitzoeken hoe je uranium fatsoenlijk uit de oceanen kan halen. Want daar zit het meeste uranium namelijk. Australië kan ook want die lijken het meeste te hebben, maar nauwelijks ontgonnen. Daarnaast, tja het is zeker niet ondenkbaar meer dat we kernwapens moeten ontwikkelen en dan zijn kerncentrales ook erg handig om de kosten te drukken.
2) Een tien jarenbegroting voor Defensie. Stop nu met die jaarlijkse budgetten, supplementen etc. Er moet gewoon een wet komen die het regelt voor minstens het komende decennium. Nu er geen meerderheidskabinet is en brede politieke en maatschappelijke steun, kan je dit van rechts tot links regelen. Maar regel dan ook echt alles van faciliteiten zoals kazernes, fatsoenlijke oefenterreinen, opslagdepots, strategische voorraden, investeringen in het spoornet, stroom/communicatiekabels, pijpleidingen, ICT infrastructuur, zoveel mogelijk energieautonomie etc etc etc. Ik wil een maatschappelijk deltaplan voor nationale veiligheid in de breedste zin en dat zeg ik als sociaaldemocraat en als militair historicus. Ik weet heel goed wat er echt gevraagd word en hoe instabieler deze wereld word, hoe meer nodig zal zijn voor onze veiligheid en welvaart. En als de politici het een beetje willen leren, dan moeten ze even op bezoek gaan in bijvoorbeeld Finland voor wat ideeën.
Maar nu krijgen we Yeşilgöz en weet ik dat dit bij voorbaat kansloos is...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.