Even een nieuwe post om het overzichtelijk te houden.
------------------------------------------------------------------------------
Edit:
Onderstaand laat ik even staan voor het geval het toch nog lukt. Op de een of andere manier wordt de Sony Updater toch weer geactiveerd en werd een update geïnstalleerd waarna alsnog al mijn werk voor niks geweest is.
Heb nu als oplossing maar deze app erop gezet die een extra set navigatieknoppen op je scherm zet.
Google Play: Back Button (No root)
Voor reparatie aanbieden lijkt me verder zinloos aangezien het nu echt wel zeker een softwareprobleem is.
------------------------------------------------------------------------------
Nadat ik gisteren last kreeg van niet functionerende navigatieknoppen heb ik e.e.a. geprobeerd en uiteindelijk lijkt de conclusie dat het probleem veroorzaakt wordt door de Xperia updater software of een van de andere Sony apps.
Na een softwarematige reset to factory settings werken de navigatieknoppen prima tot de Xperia updater de kans gekregen heeft om te updaten.
Als iemand met hetzelfde probleem onderstaande eens zou willen proberen, dan is het probleem misschien beter te pinpointen:
- Open 'Settings' -> 'Apps' -> '...' -> 'Show system' -> 'Software update'
- Klik op disable
- Kies voor de optie om te origineel versie terug te zetten.
- Reboot de telefoon
- Controleer in het home scherm vervolgens of al je navigatieknoppen weer correct werken.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Via onderstaand stappenplan heb ik de boel uiteindelijk weer (voorlopig) werkend gekregen. Hopelijk is het anderen ook tot hulp:
- Maak een backup van alle data die je niet kwijt wilt.
- Schakel de telefoon uit
- Verwijder de SIMkaart en evt ook de SD-kaart om de data zeker veilig te houden.
- Schakel de telefoon weer in.
- Open 'Settings' -> 'Backup & reset', kies voor 'Factory data reset' en bevestig met 'Reset phone' en 'Erase everything'
- Wacht tot de telefoon weer opnieuw opgestart is en de welkoms wizard toont
- Kies je voorkeurstaal, vink 'I am aware of the important information' aan en klik op 'Get started'
- Skip 'Insert SIM card'
- Skip 'Select Wi-Fi network'
- Selecteer de correcte setting bij 'Date & time' en klik 'next'
- Geef je voor- en achternaam op bij 'Name' en klik 'next'
- Google services: Selecteer de vinkjes naar eigen keuze en klik 'next' (Ik vink zelf alles uit)
- Xperia services: Idem. Waarschijnlijk zet iedereen hier alles uit. Meuk... Klik 'next'
- Klik 'Finish' in het 'You're ready to go' scherm
- In de pop-up 'Data disclaimer' klik je 'next', vinkje naar keuze aan/uit en 'ok'
- Controleer in het home scherm vervolgens dat al je navigatieknoppen weer correct werken.
- Open 'Settings' -> 'About phone' -> 'Software update' -> '...' -> 'Settings'
- Selecteer de optie 'Do not update automatically'
- Open de app 'What's new', selecteer 'Not now' en open het menu 'Settings'
- Bij 'Auto update apps' selecteer je 'off'
- Turn of 'Show notifications' en confirm het pop-up bericht
- Controleer in het home scherm vervolgens dat al je navigatieknoppen weer correct werken.
- Schakel de telefoon uit
- Plaats SIM-kaart en evt SD-kaart en schakel de telefoon weer in.
- Configureer en installeer nu weer je apps naar keuze.
Zodra je een pop-up krijgt van een Sony app dat er een update is:
- Hou de melding ingedrukt tot er een kleine i verschijnt en klik daarop.
- Zet alle meldingen uit van de betreffende app.
- Klik nogmaals op de i om de app te disablen of te un-installen.
Note:
1: Toen ik tijdens het maken van bovenstaand stappenplan mijn magnetische lader aansloot op de intussen bijna lege accu stopte de navigatieknoppen er weer mee. Nadat ik de lader los haalde werkten ze meteen weer. Het is nu reproduceerbaar, dus ik kan niet navigeren met de lader eraan... Sony blijft verbazen...
[
Voor 17% gewijzigd door
Farmerwood op 20-11-2016 23:03
. Reden: Alternatief toegevoegd om alleen de Software updater terug te zetten naar een vorige versie ]