barrymossel schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 07:59:
Ik begrijp het ergens wel. Foto's en filmpjes (wat ik erg belangrijk vind in een telefoon) zijn echt niet goed. Beetje tegenlicht en je hebt een half-witte foto. Ook is 2GB voor deze telefoon toch echt net te weinig (door bloatware), want een beetje grote apps (Angry Birds) moeten iedere keer herstarten. Ook is de telefoon echt niet zo snel als een vergelijkbare OPO. Enige echte voordeel (in mijn ogen) aan de telefoon is het formaat (i.c.m. de specs).
Ben ik dan de enige die eigenlijk niet veel problemen heeft van de foto's / filmpjes? Of zijn mijn verwachtingen anders? Ik weet dat hij niet class-leading is (en ik mis de optical stabilization soms) maar ik ben best tevreden met wat de camera weet te doen.
Alleen de auto mode is r*k in mijn mening en oversharpened van alles.
foto direct van de camera
Vind het best OK. Heb ook berg aan fotos' en vooral filmpjes (korte 4K filmpjes dan) die buiten in de zonnige dagen van begin deze maand genomen zijn waar ik gewoon onder de indruk van ben, helemaal als je het vooral downsized (Lanczos of Blackman) naar full-hd. Ze zijn alleen van m'n zoontje en die share ik niet zo graag public online. 4K filmen zuipt batterij trouwens, en ik durf de telefoon niet echt warm te laten worden vanwege alle glas verhalen

.
De eerste batch met foto's die ik maakte onder het motto 'leuk nieuwe telefoon!' waren om te huilen. Auto-mode uitzetten helpt een hoop

, en zorgen dat je lens niet onder de vetvlekken zit helpt ook.
Nee, hij is niet class-leading en wie weet hadden mensen er dus gewoon meer van verwacht.. of blijven mensen denken dat meer megapixels beter zou moeten zijn in een telefoon, maar ik ben er best blij mee.
In 'normaal' of 'goed' licht is het een stap vooruit ten opzichte van mijn HTC One Mini (m4), in slechte belichting zijn ze ongeveer hetzelfde (niet geweldig dus).
De camera in de HTC One Mini werd ook over gezegd dat ie rot was, en dat het hele ultra-pixel idee niet werkte zonder OIS.. ze hebben een punt over de OIS (want echt goed in weinig licht was mijn M4 niet) maar de plaatjes die ik op vakantie geschoten heb vond ik af en toe toch bijzonder goed gelukt.
(M4 fotos direct uit de camera, eentje hoog in de zonnige bergen dus licht zat, de andere stukken lager en met wolken en mist overal)
plaatje 1 -
plaatje 2