Tijdens onze huwelijksreis heeft mijn telefoon het begeven door waterschade...
In dit topic is nog niets over waterschade vermeld, dus ik zal in dit geval de eerste zijn (de Z3 en de voorgaande Z telefoons en tablets op Tweakers overigens wel veelvuldig aangemeld met waterschade).
Gisteren kwam ik terug van vakantie en heb ik mijn toestel direct bij T-Mobile en vervolgens ook bij Sony gemeld. Er leek van beiden kant serieus op gereageerd te zijn en toen ik de T-shop stond, werd er ook een mooie video van de onderwatermogelijkheden aangetoond.
Hoe is het fout gegaan?
Geen idee, maar de waterschade was in het zwembad ontstaan die maximaal 1,1m diep is. Ik heb de telefoon er nog geen 30 minuten in gebruikt (in totaal) heeft de telefoon zo'n 5-10 minuten in het water gelegen. De foto's en video's kunnen de gehele tijdslijn weergeven, echter kan ik daar niet meer bij
Ik merkte dat het scherm na zo'n 15-20 minuten steeds donkerder werd, ik dacht dat het te maken had met het zonlicht en dat het wel aan mij zou liggen. Op de rand van het zwembad heb ik de telefoon afgedroogd en merkte ik dat het scherm niets meer deed en gewoon zwart bleef. De telefoon heb ik nog wel aan/uit kunnen zetten, maar het scherm leek al overleden te zijn.
De dagen daarna heb ik de telefoon nog vaak aan/uit gezet en een reset gegeven waardoor je af en toe wat trillingen voelde en ik ook 1 keer heel even een wit/grijzig beeld kreeg. Het rode ledje gaf af en toe wel een rood signaal af als je hem oplaadde, maar dat was niet altijd het geval.
Op de Dominicaanse Republiek (tijdens deze vakantie) heb ik ook maar wat rijst gekocht, want het was nu eenmaal schade die werd veroorzaakt door waterschade. De telefoon heb ik er 2 dagen in gelegd, maar het enige wat werkte was het rode ledje.
Het blijkt dat er op het Xperia forum van Sony en bij de consumentenbond klachten zijn binnen gekomen over de Z3 en het lijkt erop dat een oude wond weer is opgehaald bij Sony. Net als bij voorgaande modellen is de waterdichtheid niet altijd even betrouwbaar.
Ik heb de telefoon van tevoren thuis ook getest door de telefoon in een bak water te leggen. Ik heb de telefoon laten filmen terwijl deze in de waterbak van de hond lag, maar op een of andere manier zette de telefoon het filmen uit als hij even 10-20 seconden in de bak lag. Wellicht had dit te maken met de nabijheidssensor of met iets anders. Het filmen met de frontcam is ook niet goed gelukt. Wellicht was dit een beveiliging van de telefoon, want hij ging daardoor steeds terug naar het hoofdscherm. In alle gevallen had ik de klepjes dicht en zorgde ik ervoor dat je het scherm niet kon bedienen met het touchscreen. De no-touch snelkoppeling was hierbij ingeschakeld.
Wat betreft de klepjes, die gebruik ik nauwelijks. De simkaart blijft altijd op z'n plek zitten en de usbpoort gebruikte ik nauwelijks doordat ik mijn backups via Wifi naar de NAS stuur en de telefoon wordt met een magnetische kabel opgeladen.
De telefoon is gisterenavond (28 november) bij T-mobile ingeleverd en zal worden doorgestuurd naar Sony i.p.v. Dynafix. Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Edit: Meld waterschade, maar zeker ook spontane scheuren van het scherm altijd bij je verkoper!
Ik krijg sterk het geval dat er een productiefout is waardoor deze problemen te snel kunnen ontstaan. Zolang er geen valschade is en je scherm is gebarsten, dan moet deze op z'n minst worden beoordeeld door Sony..
[
Voor 6% gewijzigd door
Kiswum op 29-11-2014 18:38
]