Ik zoek een beetje hulp en bevestiging. Ik heb een Z3c aangeschaft vorige week, maar gelijk na opstarten en standaard instellingen te hebben doorlopen, viel mij een ontzettend stotterende interface op. Ik ben ruim anderhalf jaar een Nexus 4 gewend en houdt je ze naast elkaar dan is de Nexus gewoon 5 keer soepeler. Dat kan niet kloppen.
Helaas wat weinig tijd, maar bijna elke avond weer even getest, soms is deze mooi vloeiend, maar meestal niet om aan te zien. Lastig te omschrijven, hij is razendsnel, alles reageert supersnel, maar de weergave is echt belabberd. Alsof deze tussen de 10 en 15fps maar laat zien in tegenstelling tot 120fps van de Nexus 4. Ook een Moto G ernaast gehouden, die is net zo smooth en soepel als de Nexus.
Voorbeeld: willekeurig tweakers artikel (tekst) in chrome browser, stilstaand beeld perfect strak, maar zodra je ook maar langzaam gaat scrollen, valt het niet meer te lezen, een brei. Scrol je 5 keer sneller op dezelfde pagina op een N4/Moto G... blijft perfect leesbaar.
Buiten dat is ie stukken vlotter dan de N4/Moto G. Elke avond probeer ik even opnieuw, hij deed mij denken aan mijn HTC Desire S die nooit Android 4.0 had mogen krijgen... zo lelijk traag gaan de animaties tussen de verschillende homeschermen, je kan de frames bijna tellen. Een GPU benchmark toonde aan dat er niets mis was met de rekenkracht, zowel CPU als GPU presteren zoals hoort.
Nu heb ik een aantal FPS apps getest en nu blijkt mijn Z3c 95% van de tijd op 30 fps te lopen en de Moto G en N4 beide constant 60 fps. Gewoon in 't homescreen. Iets wat zich duidelijk laat zien met deze
test app:
Op zich was mijn gedachte goed, maar de getallen in de meting tussen Z3c en N4 liggen wat dichter bij elkaar. De N4 begint netjes helemaal bij 60fps en daalt dan langzaam naarmate de belasting toeneemt. Nu zou je zeggen... 30 fps, is geen ramp. En is het zo verschillend met 60 fps? Ik denk het wel. Maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen zo lovend is op een apparaat die net als mijne, kennelijk maar de helft van frames genereert. Ik heb het toestel terug gezet naar fabrieksinstellingen, geen verschil. Zo clean als maar kan, alleen Wifi en dan in chrome tweakers.net openen en scrollen... onleesbaar bij de minste beweging. Er staan geen enkele, maar dan ook enkele energiebesparing aan. Deze heb ik ook aangezet en weer uit, helpt niet. Behalve als ik hem een 20 uur niet heb gebruikt, thuis kom, dan weer even pak dan is deze voor 3-5 minuten weer Nexus 4 smooth, met 60fps.. en daarna is het weer drama. Heeft iemand een idee wat die 30 fps veroorzaakt? Of weet iemand een app waarmee je de fps constant kan recorden terwijl je in chrome of apps zit?
Ik moet hem anders terugsturen, maar dat wil ik liever niet.... Ik heb hem met opzet niet in gebruik genomen omdat het onacceptabel is. Klinkt pietje precies, maar ik had niet voor niets een Nexus toen genomen. Ik ben ook maar naar een Media Markt gegaan, vergeleken met alle andere androids, ook met de Z3c uiteraard en die draaide echt smooth, dus moest wel 60fps zijn. Zelfs de 100 euro androids van nu draaien op 60fps als ik soepele interfaces voel. Moto E is duidelijk smoother.
Overigens doet de batterij het idd uitstekend. Wifi is constant aan en na eerste keer opladen gaat ie nu 4,5 dagen mee zonder bijladen, maar ook zonder sim en wellicht 2 uur screen on time.