Maasluip schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 07:23:
[...]
Dat is weer zo'n compleet nutteloze reactie. Als je aan het inhalen bent kun je toch niet naar rechts? En in de wet staat toch niet dat alleen de mensen die vmax rijden rechts moeten rijden? Dus ook alle mensen die harder dan vmax rijden moeten uiterst rechts rijden.
En waar staat in de wet dat je niet mag inhalen als je vmax rijdt?
Dit is weer tekenend voor vrijwel elke verkeersdiscussie hier. Iemand zegt A en als reactie komt er iemand die situatie B-Z in zijn hoofd bedenkt en zijn reactie daar op baseert.
Als je quote doe het dan goed en niet enkel een kleine scheet van de reactie.
In mijn reactie was ik duidelijk dat inhalen < vmax moet kunnen - zo lang je anderen maar niet gaat afkappen (dus ook hier weer wet volgen en voorrang geven) en dat je daarna terug opschuift naar de rechterkant.
Als je vlak daarna nog iets kan inhalen mag je daar best blijven tuffelen <vmax. (wat ook weer de wet duidelijk stelt)
Maar een vrachtwagen die 1 km verder rijdt <> "vlak daarna"
Komt erbij dat ik toch nergens stel dat je moet inhalen @vmax (wie bedenkt er nu situatie B-Z?

)
In Nederland ben ik niet 100% zeker, maar in Belgie is de minimale snelheid die je op een snelweg moet rijden 70km/u
Kan het wel niet aanraden - vrachtwagens houden er niet altijd rekening mee dat een auto zo traag rijdt.
Hou je je aan die minimale snelheid dan mag je altijd inhalen - mits je bij het veranderen van wegvak natuurlijk voorrang verleend aan de weggebruikers die daar al zitten.
Links blijven rijden @vmax is een ander verhaal - dat is stug blijven verder rijden op links omdat je gewoon redeneert dat jij aan de max snelheid rijdt en dat toch niemand anders sneller mag..
Maar qua reistijd maakt het gewoon geen drol uit of je nu @vmax rijdt of iets trager/sneller.
Je spreekt echt van minuten.
Maar heb je op je traject ook maar 1 verkeerslicht, gewoon 1, dan kan het al zijn dat al je winst/verlies gewoon in 1 trek wordt weggeveegd als je toekomt en het is respectievelijk rood/groen.
Qua brandstof ... daar is iets trager rijden in een hoge versnelling dan weer vaak interessanter
Dus sneller op rijden / op je bestemming geraken <> ecologisch rijden.
Maar eigenlijk is dit topic een non-discussie omdat de verkeerswet hier rond vrij duidelijk is.
Het is eerder een verhaal van niet genoeg opvolging door politie dat er jammer genoeg veel mensen zijn die:
- stug in het midden blijven rijden @100/110
- @100 wel vinden dat ze toch nog voorbij die vrachtwagen mogen die vlak voor hen rijd (hoewel kort achter hen links al een auto aankomt @120/130
- lekker lang links blijven rijden omdat ze toch de max rijden (volgens hun eigen niet-geijkte tellertje) of omdat 1 km verder een vrachtwagen rijdt die ze dan kunnen inhalen.
Dit gecombineerd met een vrij gebrekkig verkeersinzicht: een redelijk aantal chauffeurs kijkt echt niet verder dan hun neus lang is.