segil schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:50:
[...]
Dit dus, prima verwoord! Geven en nemen.
[...]
Om even in jouw bewoordingen te blijven, vind ik het droevig dat anderen vinden dat ik maar vmax moet gaan rijden. Vmin =/ Vmax ! Maar daar lijkt het bij sommigen wel op. "Oohh, je mag hier MAXIMAAL 80 km/h, dus dan moeten we dat ook maar allemaal doen"?? Wat als ik nu liever 70/80 wil rijden? Wat als het weer niet toestaat om 80 te rijden? Of problemen met mijn auto? Of het feit dat ik mij veiliger voel bij 70 dan 80 km/h? Want geloof me, er zijn voldoende mensen bij die helemaal niet relaxed in een auto zitten, en met angst rijden (vanwege de gevolgen van een eerder ongeluk, of iets vergelijkbaars). Houdt daar ook rekening mee, zou ik zeggen.
70/80 moet kunnen, 90/100 ook. 20/80 natuurlijk niet, maar dat lijkt me evident. En 70/80 lokt geen gevaarlijke inhaalmanoeuvres uit, dat doet nog altijd degene die inhaalt.
Tenslotte, zoals eerder gezegd... als je persee Vmax moet rijden omdat je anders ergens te laat komt, dan zou ik maar iets aan je eigen planning of gemoedstoestand doen

Het probleem is dat veel mensen zich kunnen opvreten als iemand anders, zonder duidelijk aantoonbare redenen, niet Vmax rijdt op provinciale wegen waar je niet kan/mag inhalen. Vrachtwagens, landbouwvoertuigen en auto's met aanhanger zijn direct duidelijk. Een reguliere auto in fatsoenlijke staat heeft technisch gezien geen enkele reden om op een rechte weg geen Vmax te rijden. Een beetje regen mag ook geen probleem veroorzaken (als dat wel zo is, moet je hoognodig je banden laten nakijken). Hoosbuien of gladheid door ijzel/sneeuw is natuurlijk wel weer evident waarom je daar niet met Vmax door/over wilt rijden. Als je geen 80 op een rechte 80km weg durft te rijden, moet je je andere dingen gaan afvragen (en wellicht hulp zoeken). Als je breekbare spullen vervoert, haal je meer winst door wat meer afstand tot je voorligger te nemen dan door langzamer te gaan rijden: met 70 bij een ongeluk betrokken raken zijn je spullen hoogstwaarschijnlijk net zo stuk als met 80.
Ik heb 2 en een half jaar lang op 65km rijden van mijn huis gewerkt. Kon ik alleen komen door bijna de volledige afstand over een enkele provinciale weg te rijden. Als ik kon doorrijden, was dat in een uurtje te doen. Ik heb daar regelmatig langer over gedaan omdat ik dan bijna de hele route iemand voor me had zitten die 65-70 reedt op GPS, waar de staat en inrichting van die weg 80 prima faciliteerd. Die weg (N18) is tijdens de spits te druk om in te kunnen halen, op de schaarse punten waar het al mag. Het is niet dat ik dan haast heb, maar het is gewoon zonde van de tijd als het niet noodzakelijk is, wat er voor zorgt dat je je daaraan kan opvreten.
Vroeg of laat knap je dan en ga je toch inhalen, met alle risico's van dien. Natuurlijk doe je dat gevaarlijke inhalen zelf en ben je dat niet verplicht; anderzijds, als die andere persoon zich wat beter aan de Vmax snelheid hield, was er geen aanleiding geweest om in te willen halen. Wat die persoon namelijk wel doet is een belemmering van de doorstroom genereren. Dus (onbedoeld) uitlokken van gevaarlijk weggedrag door anderen is dan helemaal niet zo ver gegrepen.
Ik heb het ooit eens in Blik op de Weg voorbij zien komen: iemand die 60 reed op een 80 weg, waar de een na de ander die auto ging inhalen, terwijl dat niet mocht (doorgetrokken streep) en/of gevaarlijk was. Politie zette de langzaamrijder aan de kant: die kreeg geen boete, maar werd toch verzocht wat sneller te rijden als er geen directe reden was zo langzaam te rijden (die was er ook niet). Op deze manier ontstonden er namelijk veel meer gevaarlijke situaties, dan als die man gewoon 80 had gereden.
Dat is dan ook de paradox bij mensen die angstig achter het stuur zitten. Die gaan langzamer rijden dan toegestaan, omdat ze dan het gevoel hebben de boel beter onder controle te kunnen houden (het gaat allemaal minder snel, dus heb je meer tijd om te reageren), omdat "er zoveel gekken op de weg zijn die gevaarlijke acties uithalen". En juist omdat ze langzamer rijden, zoeken ze die gevaarlijke situaties onbedoeld op. Uiteraard gevolgd door het argument: "kijk dat bedoel ik nou, weer zo'n gek. Daarom rijd ik wat langzamer". Geef wat meer gas, en je kan ineens een stuk rustiger rijden.