Links rijden @ <vmax ascociaal, ongewenst, onwettig, of....?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Naar aanleiding van een discussie over links rijden met een snelheid die lager ligt dan de maximum snelheid in Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 12 kwam de suggestie om het in een apart topic verder te bespreken, dus bij deze... Brand hier verder los, zou ik zeggen! :)

Edit: De discussie begint (denk ik, correct me if I'm wrong :)) ongeveer hier en spitst zich toe op of het acceptabel is om links te rijden als je niet de maximum snelheid rijdt. Het ene kamp zegt: Vmax (maximum snelheid) is iets wat je op de linkerbaan altijd moet nastreven, het andere kamp zegt: Als ik niemand hinder op het moment dat ik naar links kom, kan ik daarna prima mijn eigen snelheid blijven rijden.

Argumenten aangehaald zijn:
- Ik wil tijd winnen door harder te rijden dus andere moeten zich aanpassen.
- Ik wil hard rijden dus anderen moeten zich aan mij aanpassen.
- Ik wil langzamer rijden dus anderen moeten zich aan mij aanpassen.
- Ik wil minder verbruiken maar toch de vrachtwagen kunnen inhalen dus anderen moeten zich aan mij aanpassen.

Aanvullingen op TS zijn welkom ;)

[ Voor 78% gewijzigd door naitsoezn op 24-08-2014 17:27 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien goed om de discussie even in te leiden, enkel een onderwerp is nog geen discussie. Je linkt ook niet naar de inleiding, dus geef even wat context en wellicht jouw mening/stelling.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:25

iChaos

It's Lupus.

Niet asociaal, mits goed uitgevoerd. Ik rijd regelmatig in een auto die boven 110km/h wel erg licht aan begint te voelen en waar ik, zolang hij niet zwaar beladen is, niet graag 120-130 mee rijd op lange stukken omdat het voelt alsof hij bij een kleine abrupte beweging al niet meer te controleren gaat zijn. Als ik moet inhalen terwijl ik 110 rijdt gas ik bij tot 120, erlangs, en snel weer terug. Als een linksrijder nog moet remmen wanneer ik 120-130 voor hem rijd en ik met een meer dan acceptabele afstand tot hem naar links kwam, zit hij wmb fout. Soms time ik dat misschien wat minder, bijvoorbeeld omdat er net een vrachtwagen voor me komt opduiken en ik niet de afstand heb om op rechts naar 120 te gaan, dan doe ik mijn best om naar links te komen zonder iemand te storen en zo snel mogelijk weer naar rechts te gaan, en zolang ik er geen gewoonte van maak om dat heel kut te plannen voor de linksrijders en het heel soms gebeurt dat iemand op links lichtjes moet bijremmen, vind ik dat ik niet asociaal bezig ben. (lichtjes bijremmen, niet in de ankers moeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-07 21:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

naitsoezn schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:14:
- Ik wil minder verbruiken maar toch de vrachtwagen kunnen inhalen dus anderen moeten zich aan mij aanpassen.
Deze argumenten snap ik niet helemaal? Omdat jij wilt inhalen (ongeacht de snelheid) moeten anderen zich aan jou aanpassen? Als jij iemand inhaalt en beide jullie eigen snelheid kunnen rijden hoeft geen een van jullie je toch aan te passen - afgezien van de rijstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Wat mij opvalt is dat de mensen die dat doen pas naar rechts gaan als je er echt achter zit. Hierdoor heb ik al moeten remmen en misschien ook mijn achterliggers. Ik laat even buiten beschouwing dat dit irritant vind maar het is ook slecht voor het milieu , zonde van de brandstof en kan gevaarlijke situaties opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:01
Het hangt natuurlijk van de situatie af, ik ga er even vanuit dat je op iemand af komt rijden die al links rijdt, niet iemand die hem er zo voor kwakt.

Als iemand Vmax rijdt @ gps of iets harder en is gewoon normaal bezig met auto's voorbij rijden (dus niet kruipend er voorbij) moet je niet klagen als je er achter zit en harder wilt. Gewoon wachten dus.

Rijdt iemand Vmax @ teller is het hetzelfde verhaal. Al zou het gewenst zijn om ff iets gas bij te geven om eventuele inhaal acties vlotter te laten verlopen

Als je (kruipend) een auto inhaald bij een snelheid lager als Vmax ben je gewoon een eikel. Gewoon ff gas bijgeven dus.

Even aangenomen dat we het hier over normale personen auto's en de wat nieuwere busjes hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 24-08-2014 17:49 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:31

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik heb het gevoel in deze discussie dat de extremen naar boven worden gehaald en deze op elkaars kampen worden geprojecteerd.
99% van mijn inhaal acties heb ik van niemand last en als het goed is ook niemand last van mij.
Als ik me dan toch in een kamp moet voegen, dan heb ik een hekel aan alle mensen die met 5km/u verschil gaan inhalen en mij daarvoor laten remmen (gas loslaten kan ik nog mee leven).
Ik rij altijd rechts tenzij ik aan het inhalen ben, dus zodra ik links rijdt de de auto voor mij gaat dan naar links om in te halen is dat 1 te laat. 2 bijna altijd te langzaam ik zit er immers al op een afstand van minder dan 3 seconde, ik ben immers al bezig met inhalen.
Ik rij elke dag met 135km/u op de GPS naar werk en weer terug. het is dan jammer dat ik dan moet remmen tot 100km/u. (kost al een tijd) en daarna nog even moet wachten. Als dit gedoe achter de rug is kan ik weer accelereren naar 135 GPS, en daar doet mijn auto ook weer 10 seconde over.

Aan de andere kant. Ik geef extra gas als ik merk dat ik iemand klem ga rijden, zodat die persoon achter mij normaal naar de linker baan kan komen (snelheden van 150GPS zijn geen uitzondering als de situatie daarom vraagt. of als ik merk dat ik met mijn auto het klem rijden niet kan voorkomen dan ga ik overdreven naar rechts om aan te geven dat de persoon voor mij kan inhalen voor mij. (soms krijg ik daar echt spijt van maar dat is dan mijn keuze geweest).

Ik heb wel eens een chervolet spark biofeul eco bak gereden, gewoon niet inhalen als de snelweg niet leeg is, had je maar een betere auto moeten uitzoeken :).in 40 seconden van de 100 naar de 120 is niet grappig als dat je maximale acceleratie is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind het zo gek dat mensen niet gewoon even gas bijgeven bij het inhalen. Ik rij vaak over de A27 heen en die bestaat op dat stuk uit twee rijstroken. Elke dag gaan daar minuten verloren omdat velen met een lage snelheid vrachtwagens inhalen. De voorste haalt dan in met 100km/u. Die daar achter wilt 105km/u rijden dus zodra de voorste weg is gaat hij die nog inhalen. Die daar achter wilt echter 110km/u rijden dus die gaat beiden inhalen. En dan ben je alweer bij een volgende vrachtwagen waar iemand anders met 100km/u voorop rijdt. Als al die mensen tijdens het inhalen gas bij geven kan de gehele linker rijstrook op dat moment keurig met 120km/u doorrijden. Maar door mensen die te langzaam inhalen wisselt het tempo tussen 90 en 110km/u.

En als je auto niet kan versnellen naar 130km/u in een acceptabele snelheid moet je dat ook niet proberen en op de rechter rijstrook blijven. Daar hoor je dan thuis.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 24-08-2014 17:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

MewBie schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:37:
Het hangt natuurlijk van de situatie af, ik ga er even vanuit dat je op iemand af komt rijden die al links rijdt, niet iemand die hem er zo voor kwakt.

Als iemand Vmax rijdt @ gps of iets harder en is gewoon normaal bezig met auto's voorbij rijden (dus niet kruipend er voorbij) moet je niet klagen als je er achter zit en harder wilt. Gewoon wachten dus.

Rijdt iemand Vmax @ teller is het hetzelfde verhaal. Al zou het gewenst zijn om ff iets gas bij te geven om eventuele inhaal acties vlotter te laten verlopen

Als je kruipend een auto inhaald bij een snelheid lager als Vmax ben je gewoon een eikel. Gewoon ff gas bijgeven dus.

Even aangenomen dat we het hier over normale personen auto's en de wat nieuwere busjes hebben.
QFT.

Als je willens en wetens harder dan Vmax wilt rijden, moet je niet huilen als iemand op Vmax iemand anders inhaalt. Je moet niet verwachten dat andere mensen snelheidsovertredingen willen begaan omdat jij dat zonodig wel wilt.

Als iemand beduidend langzamer rijdt dan Vmax, maar daarmee wel iemand anders inhaalt, is dat an sich geen probleem, totdat iemand anders achterop komt rijden die wel Vmax wilt. Op dat moment wordt namelijk doorstroming van het verkeer belemmerd. Ook als degene die achterop komt harder dan Vmax rijdt, overigens. Maar nogmaals: tot op zekere hoogte heeft die recht van klagen, maar zie ook het vorige punt. Het is dan wel zo netjes als de eerste persoon versnelt tot Vmax, zodat die mensen achter hem zo min mogelijk tot last is.

Ik rij regelmatig op de snelweg niet harder dan 100, ook als dat wel mag. Puur om brandstof te besparen. Echter, als ik dan een vrachtwagen wil inhalen, doe ik dat wel altijd op zo'n manier dat ik anderen (die sneller rijden) zo min mogelijk tot last ben. Dat betekent dat ik of wacht dat er een groter gat achter me onstaat, zodat ik die vrachtwagen met 100 kan inhalen, zonder dat er iemand achterop komt rijden, of (als er niet snel zo'n gat komt) ik geef gas bij en versnel net zo lang (maar ga niet veel harder dan Vmax (op GPS, dat is)) totdat ik de vrachtwagen (of wat dan ook) voorbij ben en ga dan gauw weer naar rechts, om daarna weer af te zakken naar 100km/u.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je een rijbaan opschuift mag jouw handeling het achterop komende verkeer niet hinderen. Dat is zoals het in het wetbook staat. Verder mag het verkeer niet harder rijden dan Vmax en dit is Vmax op de gps en niet Vmax op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 15:53

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Brilsmurfffje schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:54:
Als je een rijbaan opschuift mag jouw handeling het achterop komende verkeer niet hinderen. Dat is zoals het in het wetbook staat.
Volkomen mee eens, maar maak dat die idioten eens duidelijk die zonder richtingaanwijzer ineens naar de linkerbaan zwaaien en dan beduidend langzamer dan Vmax een vrachtwagen inhalen.
Verder mag het verkeer niet harder rijden dan Vmax en dit is Vmax op de gps en niet Vmax op de teller.
Ook volkomen mee eens. Als ik op Vmax + flitsmarge aan het inhalen ben, dan ga ik echt niet verder versnellen als er iemand met Vmax + 30 aan komt scheuren. Ik zal zo snel mogelijk naar rechts gaan, maar als het even niet gaat (treintje op Vmax - 5), dan wacht hij maar even. En ook ik kan me behoorlijk ergeren aan automobilisten die beduidend langzamer dan Vmax de linkerbaan bezet houden (zeker als het rechts leeg is).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Het grootste probleem heb ik met mensen die 'm dr gewoon voor flikkeren met 95@130 of langzamer. Zonder te spiegelen of moedwillig, dan weet ik niet, maar WTF. :? (Incl vrachtwagens soms)

En voor de rest, mensen die denken dat ze de Vmax rijden, maar in werkelijkheid:
-95GPS rijden ipv 100
-er 130 toegestaan is op het traject tussen 19.00 en 06.00.
En dan maar boos worden op mij omdat ik "te hard wil rijden" met m'n 130 ofzo?! :?
Schoolmeesters, I guess..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

AlexanderB schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:15:
Het grootste probleem heb ik met mensen die 'm dr gewoon voor flikkeren met 95@130 of langzamer. Zonder te spiegelen of moedwillig, dan weet ik niet, maar WTF. :? (Incl vrachtwagens soms)

En voor de rest, mensen die denken dat ze de Vmax rijden, maar in werkelijkheid:
-95GPS rijden ipv 100
En dan maar boos worden op mij omdat ik "te hard wil rijden" met m'n 130 ofzo?! :?
gewoon flits flits en tot dicht op de bumper naderen en dan voldoende afstand houden, bericht is dan hopelijk aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:06

Zorian

What the fox?

Als je op de linkerbaan rijdt heb je minstens de VMAX te rijden. Doe je dat niet? Blijf dan even lekker op de rechterbaan voortsukkelen. Mensen die onder de VMAX op de linkerbaan rijden kan ik me groen en geel aan ergeren. Ik heb wel eens gehad dat iemand op de linkerbaan zodanig veel slomer reed dat het verkeer op de rechterbaan het verkeer op de linkerbaan met gemak voorbij tufte. Diegene heb ik dan ook na een tijdje even subtiel duidelijk gemaakt dat ie op moest zouten van de linkerbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Zorian schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:22:
Als je op de linkerbaan rijdt heb je minstens de VMAX te rijden.
Ik heb genoeg situaties meegemaakt dat Vmax niet echt veilig was (file bijvoorbeeld), maar onder normale omstandigheden geef ik je volkomen gelijk.
Doe je dat niet? Blijf dan even lekker op de rechterbaan voortsukkelen. Mensen die onder de VMAX op de linkerbaan rijden kan ik me groen en geel aan ergeren. Ik heb wel eens gehad dat iemand op de linkerbaan zodanig veel slomer reed dat het verkeer op de rechterbaan het verkeer op de linkerbaan met gemak voorbij tufte. Diegene heb ik dan ook na een tijdje even subtiel duidelijk gemaakt dat ie op moest zouten van de linkerbaan.
Subtiliteit is in die situatie niet goed besteed. En ja, dat maak ik ook vaak genoeg (te vaak) mee. Ik maak het overigens ook wel eens mee dat iemand denkt mij met Vmax +30 rechts in te moeten halen (waarop ze vervolgens hard in de ankers moeten om niet op die vrachtwagen te knallen die ik net -met dank aan mijn voorligger- met Vmax - 20 aan het inhalen ben). Rechts inhalen is overigens een probleem dat ik in Duitsland eigenlijk niet tegen kom.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vmax is de maximum snelheid, niet het minimum. Als iedereen gewoon netjes rechts aanhoudt dan kan je best een paar seconde wachten tot je er weer langs kan.

Om nou te zeggen dat iedereen op de linkerbaan de Vmax moet rijden vind ik erg overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deveon schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:12:
Vmax is de maximum snelheid, niet het minimum. Als iedereen gewoon netjes rechts aanhoudt dan kan je best een paar seconde wachten tot je er weer langs kan.

Om nou te zeggen dat iedereen op de linkerbaan de Vmax moet rijden vind ik erg overdreven.
Het gaat niet om die paar seconden, het gaat om de vele minuten die al die secondes bij elkaar opgeteld zijn. En vaak zijn het meerdere mensen die gehinderd worden door een enkel persoon dus dat alles bij elkaar opgeteld is een flinke vertraging.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:27

Cyphax

Moderator LNX
Als je op de linkerbaan rijdt heb je minstens de VMAX te rijden. Doe je dat niet? Blijf dan even lekker op de rechterbaan voortsukkelen.
Ik moet kiezen tussen te hard rijden (of mensen achter me laten afremmen maar dat wil je niet geloof ik?) of ~80 rijden achter een vrachtwagen en dus met slecht zicht? Dat is toch geen redelijke vraag? Dat is dus eigenlijk alleen op 2-baans-snelwegen als de A15.

Ik vind het bij dit soort dingen altijd heel eenvoudig: hinder een ander niet onnodig, maar laten we ook coulant naar elkaar toe doen en niet meteen overal door op de tenen zijn getrapt. Rij je graag 140 en zit er op de linkse baan iemand een vrachtwagen in te halen met 120km/u, dan zou het mooi zijn als je je dat niet gaat zitten aantrekken. Da's zo zonde van de energie ook. :)
Tsurany schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:17:
[...]

Het gaat niet om die paar seconden, het gaat om de vele minuten die al die secondes bij elkaar opgeteld zijn. En vaak zijn het meerdere mensen die gehinderd worden door een enkel persoon dus dat alles bij elkaar opgeteld is een flinke vertraging.
Die vele minuten vertraging worden veroorzaakt door mensen die de maximumsnelheid overtreden. Kijk ik vind het prima, van mij mag je, maar ik vind dat niet zo'n sterk argument. Als iedereen bij wijze van spreken zich netjes aan de maximumsnelheid houdt is het probleem toch opgelost? Je hebt alleen dan nog in de praktijk last van mensen die een vrachtwagen willen inhalen en nog snelheid moeten maken, maar daar doe je sowieso niets aan, behalve een of 2 extra banen aanleggen.

[ Voor 31% gewijzigd door Cyphax op 24-08-2014 19:22 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
Vmax of niet, ik wil een ander niet tot last zijn op de weg. En wilt iemand harder rijden dan ik / of harder dan de Xmax. Lekker laten doen en ik doe mijn best om niemand te hinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 22:42

3DDude

I void warranty's

Als je (kruipend) een auto inhaald bij een snelheid lager als Vmax ben je gewoon een eikel. Gewoon ff gas bijgeven dus.

Dit dus, :)
ga je inhalen ga je dat niet met 3km/u verschil doen. Je gaat vlot er voorbij en weer naar rechts indien de situatie dat weer toe staat

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:37

D4NG3R

kiwi

:)

Ik lees alleen maar ikke ikke ikke. Mensen hebben zich aan te passen aan de rest van het verkeer, ik ben het ook lang niet altijd eens met de rijstijl van anderen; maar zal toch met het verkeer mee moeten.

Anyhow: Probeer op z'n minst de maximaal aangegeven snelheid te rijden, zeker als je inhaalt moet je het niet flikken om op een 130KM stuk met bijv 115KM een vrachtwagen in te gaan halen. Op dat moment rijd je gewoon minimaal 130KM.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

misschien moeten we eens een tweakersmeet houden op de A15, de snelle jongens stappen in de auto van de 90 rijders en de 90 rijders rijden mee met de snelle jongens, wellicht leert iedereen er nog iets van :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 16:37

D4NG3R

kiwi

:)

Smuggler schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:35:
misschien moeten we eens een tweakersmeet houden op de A15, de snelle jongens stappen in de auto van de 90 rijders en de 90 rijders rijden mee met de snelle jongens, wellicht leert iedereen er nog iets van :)
Als het goed is lees je bij je 1e rijles op de snelweg al dat je vlot moet inhalen.

Doe gewoon alsof iedereen behalve ikke een totale idioot is, en pas je hier op aan. Als je met regelmaat haast hebt kan je er ook over denken om gewoon 10 minuten eerder van huis te gaan. Doe je niet alleen jezelf, maar ook anderen een plezier mee.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Smuggler schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:35:
Welk deel van de A15 stel je voor :?

Ik zou eerder de A4 bij Schiphol voorstellen, is een leuk stuk met 5 rijstroken waar je 130 mag.
D4NG3R schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:38:
[...]
Als het goed is leer je bij je 1e rijles op de snelweg al dat je vlot moet inhalen.
Volkomen waar, maar er zijn teveel mensen die niet durven (zelfde met invoegen).

[ Voor 23% gewijzigd door Freee!! op 24-08-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-07 15:15
Naar aanleiding van een discussie over links rijden met een snelheid die lager ligt dan de maximum snelheid in Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 12 kwam de suggestie om het in een apart topic verder te bespreken, dus bij deze... Brand hier verder los, zou ik zeggen! :)

Edit: De discussie begint (denk ik, correct me if I'm wrong :)) ongeveer hier en spitst zich toe op of het acceptabel is om links te rijden als je niet de maximum snelheid rijdt. Het ene kamp zegt: Vmax (maximum snelheid) is iets wat je op de linkerbaan altijd moet nastreven, het andere kamp zegt: Als ik niemand hinder op het moment dat ik naar links kom, kan ik daarna prima mijn eigen snelheid blijven rijden.

Aanvullingen op TS zijn welkom ;)
Er is in nederland een maximum snelheid ingesteld. Deze is niet verplicht om te rijden.
Dit staat los van of je op de linker of rechterbaan rijd.

Daarnaast is het zo dat "de plaats op de weg is rechts"
Wat dus inhoud dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Eigenlijk is het meeste hierboven al gezegd: hangt van de situatie af.

Ik vind niet dat Vmax op de linkerbaan altijd nagestreefd moet worden. Bij snelwegen met een Vmax van 100 mag die verplichting nog wel, maar bij 130 km/h is het verschil tussen vrachtwagens en de Vmax gewoon te groot. Dan moet je als automobilist die onder de Vmax wilt rijden (110, ik zeg maar wat) gewoon kunnen inhalen als de situatie het toelaat.

Wat ik echter vaak fout zie gaan is de inhaal manoeuvre zelf. Vanmiddag rijd ik op de A9 met 120 km/h. Er doemt een serie vrachtwagens op die op de 2 rechter banen rijden. Ik ga ruim van tevoren naar links.
Opa Bokma echter, die in zijn Opel Agila kennelijk al een tijdje achter de vrachtwagens plakt, besluit opeens dat het wel welletjes is. Met een snelheid van 95km/h hoekt Opa zijn Agila even naar links, juist op het moment dat ik hem ga passeren.
Ik kon mijn zonnebril en andere aanverwante artikelen weer eens door de auto heen zien vliegen omdat er weer maximale remkracht gebruikt mocht worden.
Wat mij betreft had Opa Agila hier gewoon een artikel 5 mogen hebben en had hij zich volgende week even bij het CBR mogen vervoegen om zijn rijgeschiktheid te laten onderzoeken.

Ik zie dat soort situaties meer gebeuren. Als je inhaalt op links, versnel dan in iedergeval of indien je perse met een significant lagere snelheid wilt inhalen, zorg dat er voldoende ruimte tussen invoegen en je achterligger is. Door het snelheidsverschil en vaak ook door de korte afstand met invoegen, kan de achterligger vervolgens de ankers uitgooien en dat vind ik niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 12:31

breinonline

Are you afraid to be known?

D4NG3R schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:30:
[...]

Ik lees alleen maar ikke ikke ikke. Mensen hebben zich aan te passen aan de rest van het verkeer, ik ben het ook lang niet altijd eens met de rijstijl van anderen; maar zal toch met het verkeer mee moeten.

Anyhow: Probeer op z'n minst maximaal de maximaal aangegeven snelheid te rijden, zeker als je inhaalt moet je het niet flikken om op een 130KM stuk met bijv 115KM een vrachtwagen in te gaan halen. Op dat moment rijd je gewoon minimaal 130KM.
De Vmax is niet voor niets de maximale snelheid.

Mijn ervaring: iedereen die niet de snelheid rijdt die jij rijdt is irritant. Of je nu te hard, de Vmax of daarbeneden rijdt. Je hebt je aan te passen aan het overige verkeer, dat geldt als je liever wat minder hard rijdt maar dat geldt ook als je graag de Vmax wilt rijden. Als je dat niet wilt dan zoek je het circuit maar op (trouwens, daar kom je ook nog anderen tegen die je dan in de weg zitten).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

breinonline schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:51:
[...]

De Vmax is niet voor niets de maximale snelheid.

Mijn ervaring: iedereen die niet de snelheid rijdt die jij rijdt is irritant. Of je nu te hard, de Vmax of daarbeneden rijdt. Je hebt je aan te passen aan het overige verkeer, dat geldt als je liever wat minder hard rijdt maar dat geldt ook als je graag de Vmax wilt rijden. Als je dat niet wilt dan zoek je het circuit maar op (trouwens, daar kom je ook nog anderen tegen die je dan in de weg zitten).
Iedereen die jij tegenkomt in het verkeer, (en vooral op de snelweg) rijdt NIET jouw snelheid.
Diegene die dezelfde snelheid rijden zullen op de zelfde afstand van jouw blijven en zal je niet hoeven in te halen.
Echter van 99% heb ik echt geen last, enkel de enkeling die denkt koning in het verkeer te zijn met z'n 95km/u.

Elke auto die voor me rijdt haal ik in anders komt die auto niet vlak voor mij te rijden.
Elke auto die ik niet heb ingehaald en achter mij zit rijdt sneller dan mij en daarvoor ga ik aan de kant en daarna zie ik die auto ook nooit meer omdat deze auto sneller rijdt.
Auto's met mijn snelheid kom ik dus nooit tegen of ze moeten toevallig op hetzelfde moment invoegen op de snelweg waar ik op dat moment rij.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 24-08-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Smuggler schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:56:
[...]

Iedereen die jij tegenkomt in het verkeer, en vooral op de snelweg rijdt NIET jouw snelheid.
Diegene die dezelfde snelheid rijden zullen op de zelfde afstand van jouw blijven en zal je niet hoeven in te halen.
Echter van 99% heb ik echt geen last, enkel de enkeling die denkt koning in het verkeer te zijn met z'n 95km/u.

Elke auto die voor me rijdt haal ik in anders komt die auto niet vlak voor mij te rijden.
Elke auto die ik niet heb ingehaald en achter mij zit rijdt sneller dan mij en daarvoor ga ik aan de kant en daarna zie ik die auto ook nooit meer omdat deze auto sneller rijdt.
Auto's met mijn snelheid kom ik dus nooit tegen of ze moeten toevallig op hetzelfde moment invoegen op de snelweg waar ik op dat moment rij.
Je vergeet de idioten die haasje-over spelen. Eerst halen ze je in met Vmax + waanzin, tijdje later haal jij ze in met Vmax. Een tijdje later herhaalt het spelletje zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Freee!! schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:59:
[...]

Je vergeet de idioten die haasje-over spelen. Eerst halen ze je in met Vmax + waanzin, tijdje later haal jij ze in met Vmax. Een tijdje later herhaalt het spelletje zich.
Die mensen mogen helemaal van de weg af ze zorgen voor veel onnodige inhaalmanoeuvres.
Maar zullen we niet van het onderwerp veranderen.

Mijn oplossing is vaak simpel als ik de eerste keer de persoon ben die hem inhaalt en ik moet hem daarna nog een keer inhalen, dan rij ik 150 totdat die persoon niet meer in mijn spiegels zichtbaar is, dan heb ik er geen last meer van. immers mijn snelheid gemiddeld lag al hoger anders had ik hem niet ingehaald.
mocht die persoon van achter mij komen dan gaat mijn cruise controle een standje lager en dan ben ik erook vanaf na een aantal km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 12:31

breinonline

Are you afraid to be known?

Smuggler schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:56:
[...]
Iedereen die jij tegenkomt in het verkeer, (en vooral op de snelweg) rijdt NIET jouw snelheid.
Precies. Iedereen die langzamer rijdt, daar moet je langs. Iedereen die harder rijdt krijg je achterop. Jouw verhaal gaat alleen op als je de Vmax aanhoudt. Dan heb je alleen 'last' van diegenen die langzamer gaan. Maar dat gaat meestal ook niet op omdat er altijd mensen zijn die menen harder dan de Vmax te mogen.
Echter van 99% heb ik echt geen last, enkel de enkeling die denkt koning in het verkeer te zijn met z'n 95km/u
Ik lees hier een enorm waardeoordeel in. In mijn ogen menen de mensen die alleen de Vmax aan willen houden de koningen van de weg te zijn. Het is een Vmax, geen verplichte snelheid. En iedereen heeft dus met iedereen rekening te houden en veel mensen vinden dat irritant :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-07 21:55

Bommes

Capo del formaggio

BounceCloud schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:50:
Eigenlijk is het meeste hierboven al gezegd: hangt van de situatie af.

Ik vind niet dat Vmax op de linkerbaan altijd nagestreefd moet worden. Bij snelwegen met een Vmax van 100 mag die verplichting nog wel, maar bij 130 km/h is het verschil tussen vrachtwagens en de Vmax gewoon te groot. Dan moet je als automobilist die onder de Vmax wilt rijden (110, ik zeg maar wat) gewoon kunnen inhalen als de situatie het toelaat.

Wat ik echter vaak fout zie gaan is de inhaal manoeuvre zelf. Vanmiddag rijd ik op de A9 met 120 km/h. Er doemt een serie vrachtwagens op die op de 2 rechter banen rijden. Ik ga ruim van tevoren naar links.
Opa Bokma echter, die in zijn Opel Agila kennelijk al een tijdje achter de vrachtwagens plakt, besluit opeens dat het wel welletjes is. Met een snelheid van 95km/h hoekt Opa zijn Agila even naar links, juist op het moment dat ik hem ga passeren.
Ik kon mijn zonnebril en andere aanverwante artikelen weer eens door de auto heen zien vliegen omdat er weer maximale remkracht gebruikt mocht worden.
Wat mij betreft had Opa Agila hier gewoon een artikel 5 mogen hebben en had hij zich volgende week even bij het CBR mogen vervoegen om zijn rijgeschiktheid te laten onderzoeken.

Ik zie dat soort situaties meer gebeuren. Als je inhaalt op links, versnel dan in iedergeval of indien je perse met een significant lagere snelheid wilt inhalen, zorg dat er voldoende ruimte tussen invoegen en je achterligger is. Door het snelheidsverschil en vaak ook door de korte afstand met invoegen, kan de achterligger vervolgens de ankers uitgooien en dat vind ik niet de bedoeling.
Als je de 2 vrachtwagens hebt gezien heb je ook vast de Agila gezien en er dus op kunnen anticiperen dat hij misschien wel eens naar links zou kunnen komen.
Natuurlijk dient hij te spiegelen en niet naar links te komen als er al iemand aan komt maar zulke situaties kun je gewoon zien aankomen.
Gelijk met invoeg stroken, rijtje auto op de invoeg strook dan kun je er donder op zeggen dat er van die grapjassen tussen zitten die meteen naar de meest linkse baan hoeken omdat ze het invoegen te langzaam vonden gaan. Dat daar al verkeer met Vmax aankomt maakt ze meestal niet veel uit.
Ook dat zie je gewoon aan komen en in dergelijke situaties tik ik de cruise-control alvast ff uit en houd ik er rekening mee dat ik nog meer moet af remmen.
Misschien omdat ik redelijk wat motor rijd anticipeer ik daar anders op. Ik ga mezelf niet in de situatie brengen dat ik zo moet ankeren om een "botsing" te voorkomen.

Als je er van uit gaat dat een ieder op de weg er is om jouw dood te rijden of op zijn minst jou aanwezigheid niet opmerkt dan anticipeer je wat meer op anderen en hun onverwachte bewegingen (die vaak niet eens onverwacht zijn).

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
In Belgie is het merendeel van autostrades doorgaans tweebaans. Ik vind persoonlijk dat als je links rijdt, tenzij bij zeer druk verkeer uiteraard, dat je daar altijd Vmax moet rijden. Geen discussie over. Als je trager wilt rijden, prima, maar dan mag je tussen de vrachtwagens traag gaan rijden.

Als je auto zoals hierboven iemand aanhaalt boven de 110 wobbly aanvoelt, dan lijkt het me dubbel en dik zo veilig dat je nog eens 20km/h trager rijdt en rechts gaat hangen. Wil je een treintje vrachtwagens voorbij steken? Doe dat dan aan Vmax minstens. Door links te rijden en onder de Vmax te rijden hou je alleen maar het verkeer achter je op wat anders sneller weg zou zijn OF zich makkelijker kan verspreiden over de andere rijstrook. Als mensen links hangen en het achteropkomend verkeer vertragen levert dat een sneeuwbaleffect op met ongewenste rem-acties tot gevolg en zo krijg je op onze snelwegen vaak files of harmonica/accordeon effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 08:28
HyperBart schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:10:
In Belgie is het merendeel van autostrades doorgaans tweebaans. Ik vind persoonlijk dat als je links rijdt, tenzij bij zeer druk verkeer uiteraard, dat je daar altijd Vmax moet rijden. Geen discussie over. Als je trager wilt rijden, prima, maar dan mag je tussen de vrachtwagens traag gaan rijden.

Als je auto zoals hierboven iemand aanhaalt boven de 110 wobbly aanvoelt, dan lijkt het me dubbel en dik zo veilig dat je nog eens 20km/h trager rijdt en rechts gaat hangen. Wil je een treintje vrachtwagens voorbij steken? Doe dat dan aan Vmax minstens. Door links te rijden en onder de Vmax te rijden hou je alleen maar het verkeer achter je op wat anders sneller weg zou zijn OF zich makkelijker kan verspreiden over de andere rijstrook. Als mensen links hangen en het achteropkomend verkeer vertragen levert dat een sneeuwbaleffect op met ongewenste rem-acties tot gevolg en zo krijg je op onze snelwegen vaak files of harmonica/accordeon effect.
:)B Zo hoort het.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik haal vaak genoeg met 100-110 in. Maar als ik dat doe dan zorg ik er wel voor dat er niemand achter me zit zodra ik inhaal. Als het drukker is dan geef ik even gas bij zodat ik even snel ga en dan haal ik in. De enige reden die iemand heeft omdat niet te doen is dat hij een trage auto heeft (oldtimers), anders moet je gewoon naar vmax of zich aan passen aan de snelheid van de linkerhelft. Degene die van helft wisselt heeft zich maar aan te passen imho.
Het probleem is dat een boel van die eikels die met 100 inhalen als het druk is geen idee hebben wat er gebeurt als het achterliggende verkeer gas los moet laten of moet remmen. Hierdoor krijg je een harmonica effect en spookfiles.
Tijdens de spits neem ik ondertussen al nauwelijks meer de moeite om links te rijden, heletijd remmen en accelerern tussen 90-110 is gewoon zwaar iritant. Dan tuf ik wel met 90 achter een vrachtwagen aan wat haast net zo snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21

Ibex

^^ met stom.

TL;DR, maar:
• links rijden (als er rechts nog plaats is): :r
• <vmax linker baanvak prima, als het bij het inhalen is, of als je even zo vriendelijk kan zijn om naar rechts te gaan zodra de mogelijkheid er is om het vlotter verkeer door te laten.
• <vmax op gewone wegen (60 waar je 70 mag) de hele !#$% baan maar dan wel tegen 60 blijven doorgaan als je dan in de bebouwde kom komt... (mensen die gewoon overal 60 rijden): :r

Van dat eerste hebben ze hier in .be nogal wat weg sinds er hier trajectcontrole staat. Mensen die gewoon kilometers aan een stuk op het middeste vak rijden zonder dat er op het rechtervak iemand te bespeuren is in de wijde omtrek. Dan moet ik (op vmax rijdend) helemaal naar het linkervak gaan, om dan weer helemaal naar het rechtervak te gaan omdat die !#@$ #$%( !#@$ zo een verschrikkelijke @#$% is. Poeh, dat lucht op.

[ Voor 33% gewijzigd door Ibex op 25-08-2014 07:54 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je op de linkerbaan rijdt heb je minstens de VMAX te rijden.
Ook maximaal overigens. Daar komt het MAX gedeelte in VMAX weer vandaan.

Zelf vind ik het niet netjes om ruim onder VMAX links te gaan rijden als auto met mensen achter je, maar als we het hebben over VMAX op de teller ipv VMAX op gps, dan vraag ik me weer af waar mensen zich druk over maken, die paar km/u verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-07 15:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bommes schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:04:
[...]

Als je de 2 vrachtwagens hebt gezien heb je ook vast de Agila gezien en er dus op kunnen anticiperen dat hij misschien wel eens naar links zou kunnen komen.
Dan moet je ook bij elke twee achter elkaar rijdende vrachtwagens anticiperen dat die achterste wel eens naar links kan komen. Dan moet je op een voorrangsweg ook bij elke zijstraat anticiperen dat die wachtende daar links zomaar even de weg op kan rijden.

Uiteraard moet je dat doen. Maar wat is volgens jou dan concreet de actie die je bij dat anticiperen moet ondernemen? Ik heb eens bij iemand in de auto gezeten die letterlijk bij elke zijstraat waar een auto stond afremde naar 50 km/h. Is dat wat jij onder anticiperen verstaat? Moet ik voor die opa Bokma dan ook afremmen tot 100 km/h zodat ik maar 5 km/h hoef bij te remmen als hij besluit naar links te komen?
Mijn achterliggers zullen mij dankbaar zijn. (ja, dat laatste is sarcasme)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:36
Ik proef een beetje uit dit topic dat men vindt recht te hebben om op de linkerbaan vmax te rijden en andere rijders zich daar maar moeten aanpassen. Ik vind dat iedereen zijn eigen snelheid moet kunnen rijden, zolang het geen gevaarlijke situaties oplevert. In principe rijdt iedereen rechts (lezen jullie mee, vmax-continu-linksrijders??) en je gaat alleen naar links om een langzamer voertuig in te halen, mits je daarmee vmax niet overschrijdt.
Dus wanneer ik 110@120 rijdt op de rechterbaan en een auto wil inhalen die 105 rijdt, doe ik dat met 110 op de linkerbaan (zodra het rijdbeeld dat toestaat). Wanneer een auto met vmax achterop komt, dan is het verstandig voor hem om snelheid te minderen, tenzij hij een ongeluk wilt veroorzaken.

Degenen die vinden dat ik links maar gelijk vmax moeten gaan rijden, zeggen daarmee eigenlijk dat ik links vmax moet rijden, of anders rechts moet blijven hangen achter het langzaamste voertuig. Verwoord ik het zo goed? Dat komt een beetje egoïstisch over op mij, eerlijk gezegd.

Misschien moeten de snelheidsduivels op de linkerbaan zich eens goed afvragen waarom ze persee continu vmax moeten rijden, en of hun dagelijkse planning niet op de schop moet. Tenslotte, je kunt iemand die met 100 inhaalt op de linkerbaan niet de schuld geven dat je het te druk hebt, te gehaast bent, et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:37

Shunt

Boe

Ik vind dit echt machtig mooi, sinds het ontstaan is in het weg misbruikers topic zit ik al heerlijk te lurken met een bak popcorn (een paar refills ondertussen).

En wat mij op valt is dat er met name twee situaties te pas en te onpas in de zelfde discussie gebruikt worden,

Verhaal een, iemand rijd lekker snelheid X en haalt daar bij eigenlijk constant in en irriteert zich aan het langzame verkeer dat besluit in te voegen (net voor de neus van zijn auto) met een langzame snelheid en hier door moet afremmen.

Verhaal twee, iemand rijd heerlijk op zijn gemak met een snelheid onder de vmax en besluit vrachtwagens in te gaan halen. Doet dit waneer er ruimte is en met de zelfde snelheid als hij eerst reed.
Er komt volgens in hun beleving een verhaal een persoon aan die met Vmax + een hoop aan komt rijden terwijl hij al lang en breed aan het inhalen is en gaat dan kleven en flitsen en irritant doen.

En het mooie is iedereen loopt door elkaar heen op de totaal andere verhalen te reageren.

Voor de wet is het heel simpel.
Bij het uit voeren van je bijzondere verrichting mag jij niemand hinderen ongeacht welke snelheid je rijd of hoe mooi je auto is. Dus als jij voor iemand gaat in halen en hij moet remmen VOOR dat jij je bijzondere verrichting hebt afgehandeld ben je fout bezig.

Rijd jij al lekker op de linker baan bij het inhalen van de vrachtwagen of whatever en iemand komt achter op drukken is hij hoe dan ook fout. Ja het is soms vervelend als je langzaam inhaalt en ik probeer zelf ook altijd zo snel mogelijk weg te zijn als er sneller verkeer achter me zit maar zolang jij bij het uit voeren van de bijzondere verrichting niemand lastig valt / hinderde is er wettelijk gezien niets aan het handje.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
segil schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:49:
Degenen die vinden dat ik links maar gelijk vmax moeten gaan rijden, zeggen daarmee eigenlijk dat ik links vmax moet rijden, of anders rechts moet blijven hangen achter het langzaamste voertuig. Verwoord ik het zo goed? Dat komt een beetje egoïstisch over op mij, eerlijk gezegd.
Een stuk minder egoïstisch dan hem links ervoor te gooien en hele rij auto's stil te zetten omdat jij niet de standaard snelheid wilt rijden.

Ik rij regelmatig genoeg 120 waar 130 mag (vind het hele gedoe met 130 onzinnig, kost alleen hoop meer benzine), en dan haal ik in met 120 als er niemand achter me zit die sneller gaat. Is dat echter wel het geval, dan ga ik op zijn minst tijdens de inhaalactie even 130 rijden, dat zie ik dan als basis beleefdheid.

Tegelijkertijd heb ik weer weinig behoefte om zo snel mogelijk naar rechts te gaan als ik VMAX rijd en iemand er met 150 langs wil. Oh ik blijf niet links plakken als er rechts niks is, maar ik ga ook niet even snel naar rechts tussen twee vrachtwagens om hem erlangs te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-07 07:53
Ik moet hier toegeven dat ik op de buitenbaan van Eindhoven wel een links plakker ben, maar hierbij wel een context.

De buitenring is 80km/h. Als je rechts 80 durft te rijden heb je binnen no-time een vrachtwagen op je bumper hangen. Standaard rij ik hier 90km/h wat al 10km/h te hard is, maar wat ik voor mijn eigen veiligheid acceptabel vind.

Als ik met 90km/h een auto inhaal die wel 80km/h durft te rijden krijg ik in de ochtend spits regelmatig een achterligger in mijn kofferbak. Voor mijn gevoel haal ik met 10km/h verschil toch redelijk snel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In het verkeer zullen mensen die vmax rijden en mensen die niet de vmax rijden zich beiden aan moeten passen. Lijkt me niet meer dan normaal. Niemand kan overal de vmax rijden en als je een paar kilometer harder wilt rijden als een vrachtwagen kun je ook wel even wachten met je inhaalpoging.

Lijkt me een vanzelfsprekendheid en meestal gaat het ook gewoon zo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tjeerdtq schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:10:
Ik moet hier toegeven dat ik op de buitenbaan van Eindhoven wel een links plakker ben, maar hierbij wel een context.

De buitenring is 80km/h. Als je rechts 80 durft te rijden heb je binnen no-time een vrachtwagen op je bumper hangen. Standaard rij ik hier 90km/h wat al 10km/h te hard is, maar wat ik voor mijn eigen veiligheid acceptabel vind.

Als ik met 90km/h een auto inhaal die wel 80km/h durft te rijden krijg ik in de ochtend spits regelmatig een achterligger in mijn kofferbak. Voor mijn gevoel haal ik met 10km/h verschil toch redelijk snel in.
En terecht. Die ring is gewoon een snelweg, alleen het bordje ontbreekt :P

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:30
Snelheid @ GPS vind ik wel zo'n raar issue in deze discussie eigenlijk.
Ik kijk op mijn teller hoe hard ik rij. Ja, er kan wat verschil zitten tussen mijn teller en de daadwerkelijk gereden snelheid, maar moet iedereen dan maar zo'n ding in de auto monteren om te kijken hoe hard ze gaan? Schaf dan de kilometerteller in de auto maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

pdebie schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:14:
Snelheid @ GPS vind ik wel zo'n raar issue in deze discussie eigenlijk.
Ik kijk op mijn teller hoe hard ik rij. Ja, er kan wat verschil zitten tussen mijn teller en de daadwerkelijk gereden snelheid, maar moet iedereen dan maar zo'n ding in de auto monteren om te kijken hoe hard ze gaan? Schaf dan de kilometerteller in de auto maar af.
Sommige autos hebben een tellerafwijking waar he niet goed van wordt. De topper van recente auto's die ik gereden heb is een Toyota Hiace. Bijna 15km/uur langzamer, bij 135 reed je 120. En ja hij stond op de goede maat banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

GoldenSample schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:23:
[...]

Sommige autos hebben een tellerafwijking waar he niet goed van wordt. De topper van recente auto's die ik gereden heb is een Toyota Hiace. Bijna 15km/uur langzamer, bij 135 reed je 120. En ja hij stond op de goede maat banden.
En nog plakken al die bouwvakkers op je bumper :+

Prius en verwanten hebben ook een afwijking van 6 tot 8 km/h en dan heb je nog mensen die denken dat die snelheid klopt dus die rijden van 95km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
GoldenSample schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:23:
[...]

Maar zou je dan niet gewoon naar de garage gaan? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 09:30

backupdevice

Boeh!

dDze dus.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07 22:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Fantastische discussie hier :)

Inhalen doe je met een voldoende groot snelheidsverschil. Doe je dat niet, dan ben je niet netjes bezig.
Bij het gaan inhalen moet je zorgen dat je niet direct iemand hindert. Iemand die 500 meter daar achter rijd wordt dan niet direct gehinderd. (situatie en snelheid afhankelijk)
Iemand die netjes aan het inhalen is (zelfs met < Vmax) en jij komt aanrijden dan heb je gewoon te wachten. Ruim op tijd je gas los en er is geen probleem.

Als je even moet wachten heb je gewoon pech. Je kan mensen niet verplichten om 130 te rijden waar toegestaan. Uiteraard is 85 op de eerste rijstrook ook niet de bedoeling.

En verder anticiperen, dan hoef je ook niet in de ankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik MOET reageren, ondanks dat ik in Duitsland woon en vaak op links met 200+ over de autobahn.

De mentaliteit hier is heel anders mbt de snelheid en links blijven rijden. Het is simpelweg gevaarlijk om zonder goed te kijken maar links te blijven hangen. De duitse snelwegen zijn anders opgebouwd en daardoor is het ook bijna altijd mogelijk om snelle auto's voorbij te laten maar zodra ik in nederland kom... en ik hou mij ALTIJD aan de snelheid... Wil ik in 10 minuten alweer weg.

De doorsnee Nederlandse automobilist is simpelweg Asociaal en houdt geen rekening met anderen als het gaat om snelheid. "want je mag hier maar 100/110/130"

Auto's wegdrukken is een no-go, maar een vriendelijk knipperlicht naar links "pas op, ik ben een beetje sneller en ik zie dat u naar rechts verschuiven kunt" moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 09:30

backupdevice

Boeh!

Aan de andere kant. De temperatuur zal de komende weken lekker onder de 15 graden belanden en blijven waardoor alle Senioren niet meer willen fietsen, dus niet meer met de auto en fietsendrager de weg opgaan en dus ook niet meer mij en andere proberen te vermoorden met hun rijgedrag.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Waar ik echt enigszins droevig van kan worden zijn de mensen die consequent langzamer rijden dan toegestaan op allle andere wegen dan snelwegen.
Als mensen op de snelweg langzamer rijden dan de max.snelheid kun je inhalen.
Maar 90 rijden op een 100 km weg e.d. daar krijg ik soms echt iets van.
Wegens drukte op de tegemoetkomende baan kun je vaak niet veilig er voorbij en dus ben je veroordeeld ook 90 te toeren.
Het lokt vaak ook gevaarlijke inhaalmanoeuvres uit van types die dan toch perse' er voorbij willen.

Op de snelweg rijd ik meestal 125 op de meter en dat is dan 120 op gps.
Wanneer ik inhaal probeer ik niemand te hinderen en geeft wat extra gas bij als ik links zit (kleine moeite, twee/drie tikjes op de plus van de cc).
Werkt prima en lokt weinig irritatie op heb ik het idee.

Wat ik zelf irritant vind zijn mensen (helaas meestal type vertegenwoordiger met leasewagen en altijd tijd te kort) die je dan nog dicht op je bumper gaan zitten. Soms kun je niet sneller vanwege de auto's voor je die ook 110 rijden links en dan is dat drukken echt asociaal imho.

Overigens ben ik een groot voorstander van drie of meerbaanswegen zoals je veel in Duitsland ziet.
Geen gesodemieter met 110-110km op links omdat er weer een vrachtwagen/caravan inhaalt met plus 2 km snelheidsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Langzamer rijden dan toegestaan op een provinciale weg vind ik ook gruwelijk irritant ja, zeker gezien in Nederland de weg bijna zonder uitzondering prima geschikt is voor V-Max + 20km/uur, zeker als je dat vergelijkt met sommige andere landen.

Neem bijvoorbeeld eens een snelweg afrit in Duitsland waar een bordje 70 bij staat en eentje in Nederland, die in Nederland kom je met een beetje aardige auto in droog weer met 100 nog prima door, dat hoef je in Duitsland veelal niet te proberen.

Kan overigens nog mooier, in Portugal kwam ik veel al tegen dat er een bordje 70 stond waar het ook echt met 70 al vrij vlot ging. Probleem was alleen dat het bordje veelal halverwege de bocht stond. :P
En over Bosnië zal ik het maar helemaal niet hebben :+ Daar ben je af en toe blij dat je maar 1 tegenligger op je jouw weghelft tegen kwam in een blinde bocht. :P
scenix_ schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:45:
Ik MOET reageren, ondanks dat ik in Duitsland woon en vaak op links met 200+ over de autobahn.

De mentaliteit hier is heel anders mbt de snelheid en links blijven rijden. Het is simpelweg gevaarlijk om zonder goed te kijken maar links te blijven hangen. De duitse snelwegen zijn anders opgebouwd en daardoor is het ook bijna altijd mogelijk om snelle auto's voorbij te laten maar zodra ik in nederland kom... en ik hou mij ALTIJD aan de snelheid... Wil ik in 10 minuten alweer weg.

De doorsnee Nederlandse automobilist is simpelweg Asociaal en houdt geen rekening met anderen als het gaat om snelheid. "want je mag hier maar 100/110/130"

Auto's wegdrukken is een no-go, maar een vriendelijk knipperlicht naar links "pas op, ik ben een beetje sneller en ik zie dat u naar rechts verschuiven kunt" moet kunnen.
Half me eens.

Als het erg rustig is heb je veelal gelijk, als het iets drukker is dan zijn er nog steeds wat links plakkers maar vooral mensen die bij 3 rijstroken in het midden blijven rijden. Verder is het drukken veelal ook afhankelijk van de nieuwprijs van de auto -> hoe duurder de auto hoe meer er geduwd werd. Maar vooral die middenplakkers vond ik zelf irritant. Ik heb helaas een niet zo bijster zwaar gemotoriseerd autotje dus het hangt erg van de weg af hoe hard ik rijd (helling op zakt de snelheid gewoon terug), dan is het nogal onnodig om een constante slalom te moeten doen tussen mensen die onnodig op de middenbaan rijden en de linkerbaan.

Overigens ben ik heel eerlijk, ik duw ook wel eens op als iemand niet naar rechts gaat terwijl het wel gekund had, waarom? Omdat het helpt. Seinen van te voren doe ik ook wel eens in Nederland, ook daar weer: omdat het gewoon werkt, vaak zat gehad, zeker als ik in volumewagens reed (met een ontzettend trage 100 - 130 acceleratie) werkt het vaak zat bijvoorbeeld: als er een sufferd 50 meter voor je na een paar minuten achter een vrachtwagen vandaan besluit te kruipen. Flink seinen en de toeter er bij en veel gaan weer keurig naar rechts achter het vrachtautotje.

Overigens vind ik het prima als je met minder dan de max snelheid inhaalt, ga alleen weer snel naar rechts en zorg voor voldoende snelheidsverschil. Als je het geen probleem vind om 100 - 110 te rijden wees dan ook zo flink om kort even 95 te gaan rijden om de gene achter je er langs te laten ipv stug links te blijven rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 25-08-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Maasluip schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 08:31:
[...]

Dan moet je ook bij elke twee achter elkaar rijdende vrachtwagens anticiperen dat die achterste wel eens naar links kan komen. Dan moet je op een voorrangsweg ook bij elke zijstraat anticiperen dat die wachtende daar links zomaar even de weg op kan rijden.

Uiteraard moet je dat doen. Maar wat is volgens jou dan concreet de actie die je bij dat anticiperen moet ondernemen? Ik heb eens bij iemand in de auto gezeten die letterlijk bij elke zijstraat waar een auto stond afremde naar 50 km/h. Is dat wat jij onder anticiperen verstaat? Moet ik voor die opa Bokma dan ook afremmen tot 100 km/h zodat ik maar 5 km/h hoef bij te remmen als hij besluit naar links te komen?
Mijn achterliggers zullen mij dankbaar zijn. (ja, dat laatste is sarcasme)
Ja ook bij die vrachtwagens moet je daarop bedacht zijn. Als je een beetje kilometers rijd zul je dat zelf ook wel weten, zeker op de snelwegen waar geen inhaal verbod geld voor het vrachtverkeer.
Natuurlijk hoef je niet af te remmen tot 100 maar je kunt er wel rekening mee houden dat je dat misschien wel moet doen.
Natuurlijk is het nog steeds irritant als ze naar links duiken met 90 en een beetje maar menen dat je het niet ziet aankomen is onveiliger voor je zelf dan voor hun. Ben je er op bedacht dan reageer je ook anders een zul je minder snel geïrriteerd zijn.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
Daniel36 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:00:
Waar ik echt enigszins droevig van kan worden zijn de mensen die consequent langzamer rijden dan toegestaan op allle andere wegen dan snelwegen.
En de vrachtwagen dan die ook op een 100 weg maar 80 mag?
Daar heb je nu eenmaal mee te maken en kun je echt niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Wceend schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:59:
[...]

En de vrachtwagen dan die ook op een 100 weg maar 80 mag?
Daar heb je nu eenmaal mee te maken en kun je echt niets aan veranderen.
Dat ids waar maar die mogen niet sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Laatst online: 16:01

Snow_King

Konijn is stoer!

-95GPS rijden ipv 100
Inderdaad, daar komt ook de hele discussie uit naar voren.

Ik rijd vaak zat >150, maar als er dan iemand voor mij zit met Vmax, dan zeur ik niet. Echter zat ik laatst achter iemand die met zo'n 100km/h een 3-tal vrachtwagens wilde inhalen en met gemak opzij had kunnen gaan, maar dat niet ziet en/of wil. (Nee, ik kleef écht niet).

Het probleem is niet zo zeer dat mensen asociaal rijden, nee, autorijden is zeer egoïstisch, dat is eigenlijk het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bommes schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:57:
[...]

Ja ook bij die vrachtwagens moet je daarop bedacht zijn. Als je een beetje kilometers rijd zul je dat zelf ook wel weten, zeker op de snelwegen waar geen inhaal verbod geld voor het vrachtverkeer.
Natuurlijk hoef je niet af te remmen tot 100 maar je kunt er wel rekening mee houden dat je dat misschien wel moet doen.
Het probleem is dat dit compleet nietszeggend is in de situatie die BounceCloud schetst. Ik kan rekening houden wat ik wil, maar als iemand op het laatste moment zijn auto naar links gooit terwijl ik 40 km/h harder rij, wat heb ik er dan aan dat ik daar "rekening mee gehouden" heb? Je zegt zelf dat je er op moet anticiperen, maar nogmaals: welke concrete maatregelen moet je nemen zodat je dit niet gebeurt? Je begint zelf met "cruisecontrol uitzetten en rekening houden dat je moet remmen", maar dan nog kan het voorkomen dat iemand zo kort voor je invoegt dat je losse spullen door de auto vliegen.

Dus moet ik dan toch maar 100 km/h gaan rijden om te voorkomen dat ik niet 40 km/h harder rij dan diegene die even op het laatste moment naar links komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
-95GPS rijden ipv 100
Niet iedereen rijdt constant met een navigatie in de auto en de km-teller kan wat afwijking vertonen. 5km/u verschil. Kom op man, stel je niet aan.

En de bordjes geven een maximaal toegestane snelheid aan, geen minimaal verplichte.

[ Voor 12% gewijzigd door PdeBie op 25-08-2014 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:47

Bob Popcorn

Plop!

Brilsmurfffje schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 18:19:
[...]

gewoon flits flits en tot dicht op de bumper naderen en dan voldoende afstand houden, bericht is dan hopelijk aangekomen.
De boodschap voor een enkeltje remmentest idd. :X

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Maasluip schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:18:
[...]

Het probleem is dat dit compleet nietszeggend is in de situatie die BounceCloud schetst. Ik kan rekening houden wat ik wil, maar als iemand op het laatste moment zijn auto naar links gooit terwijl ik 40 km/h harder rij, wat heb ik er dan aan dat ik daar "rekening mee gehouden" heb? Je zegt zelf dat je er op moet anticiperen, maar nogmaals: welke concrete maatregelen moet je nemen zodat je dit niet gebeurt? Je begint zelf met "cruisecontrol uitzetten en rekening houden dat je moet remmen", maar dan nog kan het voorkomen dat iemand zo kort voor je invoegt dat je losse spullen door de auto vliegen.

Dus moet ik dan toch maar 100 km/h gaan rijden om te voorkomen dat ik niet 40 km/h harder rij dan diegene die even op het laatste moment naar links komt?
Ik rijd net geen 60 duizend zakelijke kilometers per jaar en heb de oplossing ook niet maar de keren dat er bij mij zooi door de auto vliegt kan ik me niet heugen :X
En dat komt niet omdat er niets in mijn auto ligt. ;)
Hoe het ook uitgelegd word. ..Vmax is precies dat, het is geen verplichting. Rijd je langzamer heb je rekening met elkaar te houden maar rijd je harder dan evengoed.
Een ook al rijd iedereen zijn toegestane snelheid blijven er nog verschillen en dien je op te leten.
En heel vaak betekend dat dat je geen vmax kunt rijden (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:36
Equator schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:44:
Fantastische discussie hier :)

Inhalen doe je met een voldoende groot snelheidsverschil. Doe je dat niet, dan ben je niet netjes bezig.
Bij het gaan inhalen moet je zorgen dat je niet direct iemand hindert. Iemand die 500 meter daar achter rijd wordt dan niet direct gehinderd. (situatie en snelheid afhankelijk)
Iemand die netjes aan het inhalen is (zelfs met < Vmax) en jij komt aanrijden dan heb je gewoon te wachten. Ruim op tijd je gas los en er is geen probleem.

Als je even moet wachten heb je gewoon pech. Je kan mensen niet verplichten om 130 te rijden waar toegestaan. Uiteraard is 85 op de eerste rijstrook ook niet de bedoeling.

En verder anticiperen, dan hoef je ook niet in de ankers.
Dit dus, prima verwoord! Geven en nemen.
Daniel36 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:00:
Wegens drukte op de tegemoetkomende baan kun je vaak niet veilig er voorbij en dus ben je veroordeeld ook 90 te toeren.
Het lokt vaak ook gevaarlijke inhaalmanoeuvres uit van types die dan toch perse' er voorbij willen.
Om even in jouw bewoordingen te blijven, vind ik het droevig dat anderen vinden dat ik maar vmax moet gaan rijden. Vmin =/ Vmax ! Maar daar lijkt het bij sommigen wel op. "Oohh, je mag hier MAXIMAAL 80 km/h, dus dan moeten we dat ook maar allemaal doen"?? Wat als ik nu liever 70/80 wil rijden? Wat als het weer niet toestaat om 80 te rijden? Of problemen met mijn auto? Of het feit dat ik mij veiliger voel bij 70 dan 80 km/h? Want geloof me, er zijn voldoende mensen bij die helemaal niet relaxed in een auto zitten, en met angst rijden (vanwege de gevolgen van een eerder ongeluk, of iets vergelijkbaars). Houdt daar ook rekening mee, zou ik zeggen.

70/80 moet kunnen, 90/100 ook. 20/80 natuurlijk niet, maar dat lijkt me evident. En 70/80 lokt geen gevaarlijke inhaalmanoeuvres uit, dat doet nog altijd degene die inhaalt.

Tenslotte, zoals eerder gezegd... als je persee Vmax moet rijden omdat je anders ergens te laat komt, dan zou ik maar iets aan je eigen planning of gemoedstoestand doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maasluip schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:18:
[...]

Anticiperen is (bijvoorbeeld) rekening houden met het feit dat iemand die ook harder rijdt dan de vrachtwagens ook wel eens in kan gaan halen. Dat kan dus nooit een verassing voor je zijn.
Klootzakken die de auto plotseling voor je gooien waardoor je in de ankers moet kan je niet op anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

pdebie schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:19:
[...]
En de bordjes geven een maximaal toegestane snelheid aan, geen minimaal verplichte.
Maar als er meer dan twee rijstroken zijn, zou er eigenlijk ook wel een minimum snelheid moeten zijn voor de linker.

NB: File is weer een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

pdebie schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:19:
[...]

Niet iedereen rijdt constant met een navigatie in de auto en de km-teller kan wat afwijking vertonen. 5km/u verschil. Kom op man, stel je niet aan.

Netjes m'n post afgeknipt, ik bedoel dat ze 100@100 denken te rijden, terwijl ze in werkelijkheid 95@130 rijden.. Maar wel schoolmeesteren, "want je mag niet zo hard"

En dan maar klagen dat "zullie" zo hard rijden, en met "160" (134GPS) voorbij komen vliegen. Dat mag gewoon na 19.00, als er (100)[06.00-19.00] staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als jouw teller 160 aangeeft terwijl je 134 op GPS rijdt, dan is er iets goed mis met je teller of met je GPS. :)

Ik heb wel wat afwijking gezien, maar tot 160 nog nooit meer dan 5-10km/u waarbij de teller meer aangaf dan de GPS.

[ Voor 34% gewijzigd door Equator op 25-08-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:46

vhal

ಠ_ಠ

scenix_ schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:45:

Ach, onderschat de gemiddelde Duitser ook niet helemaal. ;( Die knallen hem ook gewoon op de linkerbaan om vervolgens tergendlangzaam iemand in te halen.

Het beste is maar even tot 10 tellen in zulke sitaties ipv als een gek te gaan knipperen/seinen/weetikveelwat. Wat win men er nou uiteindelijk mee?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
AlexanderB schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:58:
[...]

Netjes m'n post afgeknipt, ik bedoel dat ze 100@100 denken te rijden, terwijl ze in werkelijkheid 95@130 rijden.. Maar wel schoolmeesteren, "want je mag niet zo hard"

En dan maar klagen dat "zullie" zo hard rijden, en met "160" (134GPS) voorbij komen vliegen. Dat mag gewoon na 19.00, als er (100)[06.00-19.00] staat.
Ik knip je post niet af. Ik pik er gewoon 1 regeltje uit zoals jij het opsomt ;)

Maar als je zo'n groot verschil tussen teller en GPS hebt, moet je toch eens naar de garage gaan met je auto, een ander GPS apparaatje kopen of een fatsoenlijke wiel/bandenmaat monteren onder je auto. Iets klopt er niet. :)
Freee!! schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:56:
[...]

Maar als er meer dan twee rijstroken zijn, zou er eigenlijk ook wel een minimum snelheid moeten zijn voor de linker.
Want? Die snelheid geldt voor alle banen. Anders wordt het helemaal zo'n wirwar aan maximum snelheden. En men heeft er toch al zo'n moeite mee in dit land. Zo moeilijk om maximaal 120 te rijden (ook al is de weg ruimbaans geschikt voor 130+). :F

[ Voor 24% gewijzigd door PdeBie op 25-08-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Equator schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:01:
Als jouw teller 160 aangeeft terwijl je 134 op GPS rijdt, dan is er iets goed mis met je teller of met je GPS. :)

Ik heb wel wat afwijking gezien, maar tot 160 nog nooit meer dan 5-10km/u waarbij de teller meer aangaf dan de GPS.
Nee, maar 135GPS ziet er voor veel van die 95 rijdende schoolmeesters uit als 160. Is nog lastig in te schatten voor veel mensen..

[edit:] en mijn snelheidsmeter geeft gewoon correct aan, het ging om mijn interpretatie bij de gedachtegang om met 95@130 naar links te komen als dat niet fatsoenlijk kan, en zelfs boos te worden op de auto achter ze, als dat achteropkomend verkeer dankzij hard remmen nog net een botsing weet te voorkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door AlexanderB op 25-08-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bob Popcorn schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:42:
[...]

De boodschap voor een enkeltje remmentest idd. :X
Ik moet zeggen ik zou dat graag nog eens een keer zien, iemand die hem er lekker achterop parkeerd en dat ze dan naar de rechter gaan. Ben benieuwd hoe lang de remmer en de duwer hun rijbewijs kwijt zijn. Ik zet in op: enorme boete voor het kleven. Voor de remmer artikel 5 met poging tot doodslag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

AlexanderB schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:09:
[...]

Nee, maar 135GPS ziet er voor veel van die 95 rijdende schoolmeesters uit als 160. Is nog lastig in te schatten voor veel mensen..
Mensen die minder vaak op de weg zitten en daardoor wat minder zeker zijn zullen die snelheid inderdaad erg hard vinden. Maar ook zij moeten een vrachtwagen in kunnen halen. Als ze dat met 95km/u doen waar je 120 mag, dan is dat vervelend voor de rest van het verkeer, maar geen reden om ze met lichtsignalen aan de kant te krijgen. Nogmaals, als ze hem er plotseling voorgooien mag je wat mij betreft boos worden, het heeft alleen geen nut :)

Ik rijd regelmatig op de cc. Zeg maar gerust 90% van de tijd. Ik stel de cc altijd net boven de vmax in. Als ik met 122 een vrachtwagen inhaal en er komt een opdringerige vent achter me zitten die op 3 meter afstand aan het kleven is, ga ik geen seconde sneller rijden. Je wacht maar even. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

segil schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:50:
[...]

Dit dus, prima verwoord! Geven en nemen.

[...]

Om even in jouw bewoordingen te blijven, vind ik het droevig dat anderen vinden dat ik maar vmax moet gaan rijden. Vmin =/ Vmax ! Maar daar lijkt het bij sommigen wel op. "Oohh, je mag hier MAXIMAAL 80 km/h, dus dan moeten we dat ook maar allemaal doen"?? Wat als ik nu liever 70/80 wil rijden? Wat als het weer niet toestaat om 80 te rijden? Of problemen met mijn auto? Of het feit dat ik mij veiliger voel bij 70 dan 80 km/h? Want geloof me, er zijn voldoende mensen bij die helemaal niet relaxed in een auto zitten, en met angst rijden (vanwege de gevolgen van een eerder ongeluk, of iets vergelijkbaars). Houdt daar ook rekening mee, zou ik zeggen.

70/80 moet kunnen, 90/100 ook. 20/80 natuurlijk niet, maar dat lijkt me evident. En 70/80 lokt geen gevaarlijke inhaalmanoeuvres uit, dat doet nog altijd degene die inhaalt.

Tenslotte, zoals eerder gezegd... als je persee Vmax moet rijden omdat je anders ergens te laat komt, dan zou ik maar iets aan je eigen planning of gemoedstoestand doen :)
Het probleem is dat veel mensen zich kunnen opvreten als iemand anders, zonder duidelijk aantoonbare redenen, niet Vmax rijdt op provinciale wegen waar je niet kan/mag inhalen. Vrachtwagens, landbouwvoertuigen en auto's met aanhanger zijn direct duidelijk. Een reguliere auto in fatsoenlijke staat heeft technisch gezien geen enkele reden om op een rechte weg geen Vmax te rijden. Een beetje regen mag ook geen probleem veroorzaken (als dat wel zo is, moet je hoognodig je banden laten nakijken). Hoosbuien of gladheid door ijzel/sneeuw is natuurlijk wel weer evident waarom je daar niet met Vmax door/over wilt rijden. Als je geen 80 op een rechte 80km weg durft te rijden, moet je je andere dingen gaan afvragen (en wellicht hulp zoeken). Als je breekbare spullen vervoert, haal je meer winst door wat meer afstand tot je voorligger te nemen dan door langzamer te gaan rijden: met 70 bij een ongeluk betrokken raken zijn je spullen hoogstwaarschijnlijk net zo stuk als met 80.

Ik heb 2 en een half jaar lang op 65km rijden van mijn huis gewerkt. Kon ik alleen komen door bijna de volledige afstand over een enkele provinciale weg te rijden. Als ik kon doorrijden, was dat in een uurtje te doen. Ik heb daar regelmatig langer over gedaan omdat ik dan bijna de hele route iemand voor me had zitten die 65-70 reedt op GPS, waar de staat en inrichting van die weg 80 prima faciliteerd. Die weg (N18) is tijdens de spits te druk om in te kunnen halen, op de schaarse punten waar het al mag. Het is niet dat ik dan haast heb, maar het is gewoon zonde van de tijd als het niet noodzakelijk is, wat er voor zorgt dat je je daaraan kan opvreten.

Vroeg of laat knap je dan en ga je toch inhalen, met alle risico's van dien. Natuurlijk doe je dat gevaarlijke inhalen zelf en ben je dat niet verplicht; anderzijds, als die andere persoon zich wat beter aan de Vmax snelheid hield, was er geen aanleiding geweest om in te willen halen. Wat die persoon namelijk wel doet is een belemmering van de doorstroom genereren. Dus (onbedoeld) uitlokken van gevaarlijk weggedrag door anderen is dan helemaal niet zo ver gegrepen.

Ik heb het ooit eens in Blik op de Weg voorbij zien komen: iemand die 60 reed op een 80 weg, waar de een na de ander die auto ging inhalen, terwijl dat niet mocht (doorgetrokken streep) en/of gevaarlijk was. Politie zette de langzaamrijder aan de kant: die kreeg geen boete, maar werd toch verzocht wat sneller te rijden als er geen directe reden was zo langzaam te rijden (die was er ook niet). Op deze manier ontstonden er namelijk veel meer gevaarlijke situaties, dan als die man gewoon 80 had gereden.

Dat is dan ook de paradox bij mensen die angstig achter het stuur zitten. Die gaan langzamer rijden dan toegestaan, omdat ze dan het gevoel hebben de boel beter onder controle te kunnen houden (het gaat allemaal minder snel, dus heb je meer tijd om te reageren), omdat "er zoveel gekken op de weg zijn die gevaarlijke acties uithalen". En juist omdat ze langzamer rijden, zoeken ze die gevaarlijke situaties onbedoeld op. Uiteraard gevolgd door het argument: "kijk dat bedoel ik nou, weer zo'n gek. Daarom rijd ik wat langzamer". Geef wat meer gas, en je kan ineens een stuk rustiger rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

pdebie schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:09:
[...]
Want? Die snelheid geldt voor alle banen. Anders wordt het helemaal zo'n wirwar aan maximum snelheden. En men heeft er toch al zo'n moeite mee in dit land. Zo moeilijk om maximaal 120 te rijden (ook al is de weg ruimbaans geschikt voor 130+). :F
Lees nog eens goed, ik heb het over een minimumsnelheid voor de linkerbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zie je in duitsland nog wel eens helling-op (links minimaal 90 midden 60) als het 3 baans is. Ik ben ze tegen gekomen hoor, van rechts naar links: vrachtwagen, auto met caravan/camper die er toch niet voorbij komt wegens gebrek aan motorvermogen/niet terug geschakeld, nog een auto met caravan die daar weer voorbij rijd. 3 banen breed dus. Dat je niet eens zo ver links mag rijden met zn lange combinatie is weer een ander verhaal overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Freee!! schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:30:
[...]

Lees nog eens goed, ik heb het over een minimumsnelheid voor de linkerbaan.
Excuses. Verkeerd gelezen. Maar......

die minimum snelheid is er ook. Die is namelijk hetzelfde als overal op de snelweg, namelijk 60km/u.

http://www.rijksoverheid....-voor-het-wegverkeer.html

[ Voor 4% gewijzigd door PdeBie op 25-08-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 12:16

KoffieNT

banaan

Ik vind dat je ten alle tijden rechts op de weg moet rijden, ongeacht je snelheid. Wanneer je een auto wil inhalen, dan doe je dat met de maximaal toegestane snelheid op de linkerbaan. Het lijkt me vanzelfsprekend dat je in je spiegels kijkt voordat je naar links komt en al helemaal wanneer je minder dan de Vmax rijdt. Wanneer de auto die je in wil halen al de Vmax rijdt, zul je gas bij moeten geven (10+ km/u) om er niet langs te kruipen en zo eventuele auto's die op de linkerbaan achter je rijden op te houden en irritatie te voorkomen. Na het inhalen ga je gewoon weer naar rechts. Dus om de topicvraag te beantwoorden: Links rijden @ vmax (of niet) terwijl er rechts geen verkeer is vind ik asociaal, ongewenst en het is onwettig.

Over minimale snelheid: Je auto moet minimaal 60 kunnen om de snelweg op te mogen. Levensgevaarlijk om met die snelheid op de snelweg te rijden, maar dat is niet mijn punt.
Ik vind dat je minimaal de snelheid van vrachtwagens moet gaan rijden, want inhalende vrachtwagens is voor niemand leuk.

Over maximale snelheid: Ik vind dat je niet kunt gaan klagen over iemand die de Vmax rijdt (of 10km harder) op de linkerbaan omdat hij aan het inhalen is (zoals bovenstaande). Wel mag je klagen als ie links rijdt, zonder dat er rechts een auto zit, ongeacht zijn snelheid.

just my 2 centos

edit: Oepsie. Ik zie dat ik de topictitel geinterpreteerd heb als >=VMAX en niet <VMAX. Zie een paar reacties hieronder.

[ Voor 4% gewijzigd door KoffieNT op 25-08-2014 15:36 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

pdebie schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:00:
[...]

die minimum snelheid is er ook. Die is namelijk hetzelfde als overal op de snelweg, namelijk 60km/u.

Maar het rijden met die minimumsnelheid op de linkerbaan is (behoudens files/ongelukken) dus vrijwel zeker een overtreding van artikel 5 van diezelfde wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:33
Helft van de discussie gaat hier over dat men het recht heeft vmax op links te rijden. Maar in de topictitel staat toch echt <vmax.

Dat vind ik persoonlijk ook echt wel strontirritant. Rijd ook regelmatig de A28 af van Zwolle richting Amersfoort, maar daar lijkt het eerlijk gezegd eerder regel dan uitzondering dat je vrachtwagens met 100 inhaalt. Zo moeilijk moet het toch niet zijn een klein beetje gas te geven. Weet ook best wel dat er wel eens iemand tussen zit die wat langzamer gaat, en weet ook dat ik geen recht tot klagen heb als het op vmax gaat, maar keer op keer is het gewoon weer zo dat het substantieel te langzaam gaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 12:16

KoffieNT

banaan

jip_86 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:24:
Helft van de discussie gaat hier over dat men het recht heeft vmax op links te rijden. Maar in de topictitel staat toch echt <vmax.

Dat vind ik persoonlijk ook echt wel strontirritant. Rijd ook regelmatig de A28 af van Zwolle richting Amersfoort, maar daar lijkt het eerlijk gezegd eerder regel dan uitzondering dat je vrachtwagens met 100 inhaalt. Zo moeilijk moet het toch niet zijn een klein beetje gas te geven. Weet ook best wel dat er wel eens iemand tussen zit die wat langzamer gaat, en weet ook dat ik geen recht tot klagen heb als het op vmax gaat, maar keer op keer is het gewoon weer zo dat het substantieel te langzaam gaat :(
Oh! Dat heb ik inderdaad ook verkeerd gelezen :$.

Hogere snelheid dan Vmax is op zich wel oke (maar niet te absurd en ja, waar ligt die grens? Wat ik niet vind kunnen, is wanneer iemand 200@130 voorbij komt knallen, met 150 wel, mits rustig op de weg), maar ik blijf er dan toch bij dat je naar rechts moet wanneer dat kan.

[ Voor 3% gewijzigd door KoffieNT op 25-08-2014 15:32 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Freee!! schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:07:
[...]

Maar het rijden met die minimumsnelheid op de linkerbaan is (behoudens files/ongelukken) dus vrijwel zeker een overtreding van artikel 5 van diezelfde wet.
Die minimumsnelheid is er niet, in die link staat zelfs dat er geen minimumsnelheid is. En zonder noodzaak 60 km/h op de rechterbaan van de autosnelweg rijden zal net zo goed artikel 5 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:12
pdebie schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:00:
[...]

Dit gaat alleen over de minimale snelheid die je moet kunnen rijden, niet over de minimale snelheid die je werkelijk rijdt.

Het probleem met het maken van een regel voor een minimum snelheid is dat je allerlei uitzonderingen op de regel moet gaan benoemen wanneer hiervan afgeweken mag worden, zo krijg je dus een draak van een verkeersregel.
(minimale snelheid van 60km per uur tenzij file, ongeval, gladheid, overstekende kikkers, klaarovers, spoken op de weg ect.)
Handiger is het zo als het nu is geregeld, zodra mensen een gevaarlijke situatie veroorzaken of het overige verkeer hinderen door (een gebrek aan) snelheid kunnen ze hiervoor beboet worden.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ReallyStupidGuy schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:40:
[...]
Handiger is het zo als het nu is geregeld, zodra mensen een gevaarlijke situatie veroorzaken of het overige verkeer hinderen door (een gebrek aan) snelheid kunnen ze hiervoor beboet worden.
Maar dat zou ook eens gehandhaafd moeten worden. Waar is de politie als je die eens een keer nodig hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Volgens mij komt het ook omdat mensen tegenwoordig niet meer weten hoe hard je overal mag, 80, 100, 120, 130. Ze rijden 100 op de teller of langzamer, bang om een hoge boete te krijgen. En ja dat gaat botsen met mensen die wel weten hoe hard ze mogen.

Lekker op de zelfde snelheid sukkelen zonder je aan het verkeer aan te passen is natuurlijk veel veiliger dan 5km/h te hard... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ReallyStupidGuy schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:40:
[...]

Dit gaat alleen over de minimale snelheid die je moet kunnen rijden, niet over de minimale snelheid die je werkelijk rijdt.
Ja klopt, maar afgezien van - door matrixborden aangegeven snelheden - is het dus eigenlijk 60km/u, mits je daarmee geen gevaarlijke situaties veroorzaakt (= artikel 5). :)

Wat ik alleen maar aan wil geven is dat Vmax geen verplichting is en dat het niet uitmaakt of je die snelheid op de linkerbaan of op de rechterbaan rijdt. Zolang je niemand gevaarlijk hindert mag het allemaal en is er niets aan de hand.

Als ik met 100km/u op een weg rij waar 120km/u gereden mag worden en ik zie dat ik ruim voldoende plek heb om een vrachtwagen in te halen, dan mag dat gewoon. Personen die ver van achteren dan gas los moeten laten (lees: dus niet hard in de remmen hoeven) hebben dan dus maar even het gas los te laten. Uiteraard is het dan aan mij de taak z.s.m. weer naar rechts te gaan, zodat die andere personen weer 120km/u kunnen rijden. Geven en nemen.

Natuurlijk zit ik fout als ik in een te krappe ruimte ineens naar links kom en dan maar 100km/u blijf rijden. Dat is gewoon een artikel 5 (al zal het bij een waarschuwing blijven, de programma's van wegmisbruikers etc. kennende). Maar in situaties waarin ik ruimte genoeg heb om naar links te gaan zonder daarbij iemand gevaarlijk te hinderen moet de persoon die 120km/u rijdt toch echt even geduld hebben. En niet omdat ik het zo nodig vind om 100km/u te moeten rijden, maar omdat het mij niet verplicht is om gas te moeten geven bij een inhaal actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:15
Ik heb een aantal keer in een eend gereden op een 130 snelweg. Dan haal ik ook wel vrachtwagens in, maar om stug links te blijven rijden met <130 km/h. (4bak geen overdrive, dan is 115km/uur toch wel de max die je kan/wil rijden.) voelt gewoonweg levensgevaarlijk.
* Biersteker is een rechterbaan rijder

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
GrooV schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:44:
Volgens mij komt het ook omdat mensen tegenwoordig niet meer weten hoe hard je overal mag, 80, 100, 120, 130. Ze rijden 100 op de teller of langzamer, bang om een hoge boete te krijgen. En ja dat gaat botsen met mensen die wel weten hoe hard ze mogen.

Lekker op de zelfde snelheid sukkelen zonder je aan het verkeer aan te passen is natuurlijk veel veiliger dan 5km/h te hard... |:(
Denk dat je hier wel een punt hebt. Er wordt overal op snelheid gecontroleerd en de staatskas is er blij mee.
En denk nu eens na hoeveel snelheden we hebben in dit land:
binnen bebouwde kom:
- 15 (woonerf) is uitleg van stapvoets van de rechter
- 30 zones en gewone straten
- 50 standaard binnen de bebouwde kom
- 70 sommige doorgaande wegen binnen bebouwde kom

buiten de bebouwde kom:
- 60 erf toegangs wegen
- 80 standaard snelheid
- 100 autowegen

Snelweg:
- 50/70/90 matrix borden
- 80 rondom sommige grote steden
- 90 glad wegdek
- 100
- 120
- 130 standaard

En dat is dan alleen nog maar voor de auto. Neem alle andere vervoersmiddelen erbij en je wordt gek

combineer dat met de flitsmanie van de overheid en iedere chauffeur wordt compleet gestoord en neemt maar het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

pdebie schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:49:
[...]
En niet omdat ik het zo nodig vind om 100km/u te moeten rijden, maar omdat het mij niet verplicht is om gas te moeten geven bij een inhaal actie.
Volgens mij ben je verplicht om een inhaalactie zo snel mogelijk af te ronden in verband met beperking van hinder en mogelijk gevaar voor anderen. Zolang je niet aan Vmax zit, hoort daar een snelheidsverhoging bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Laatst online: 15:51
Equator schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:19:

Ik rijd regelmatig op de cc. Zeg maar gerust 90% van de tijd. Ik stel de cc altijd net boven de vmax in. Als ik met 122 een vrachtwagen inhaal en er komt een opdringerige vent achter me zitten die op 3 meter afstand aan het kleven is, ga ik geen seconde sneller rijden. Je wacht maar even. :)
Waarom?
Het is toch een kleine moeite om gas te geven, in te halen en daarna naar rechts gaan, gas los laten.

Snap niet waarom mensen in aso's veranderen als ze in een auto stappen. Beetje rekening houden met elkaar is al teveel gevraagd.
Als je ziet dat iemand graag hard rijdt, dan ga je toch effe opzij. Nee hoor mensen blijven dan lekker links rijden, want je mag niet harder dan x km per uur.
Zie je een onzeker iemand die een vrachtwagen in probeert te halen, dan hou je toch een beetje afstand en laat je die persoon in alle rust in halen. Wat voor zin heeft het dan om te kleven/claxonneren/seinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
misschien willen die mensen geen gas geven ivm dat ze de vmax rijden. Je kunt ten slotte niemand dwingen een overtreding te begaan.
Misschien kunnen ze het niet eens omdat ze met hun 0.8 eco hok niet vooruit komen zonder terug te schakelen naar zijn 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Waarom zou ik een snelheidovertreding moeten begaan omdat iemand anders dat wilt?

Als je harder dan toegestaan wilt rijden, zul je moeten accepteren dat het meerendeel van de verkeersdeelnemers dat niet doen omdat ze geen risico op boetes willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Russel88 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:15:
[...]

Waarom?
Het is toch een kleine moeite om gas te geven, in te halen en daarna naar rechts gaan, gas los laten.

Snap niet waarom mensen in aso's veranderen als ze in een auto stappen. Beetje rekening houden met elkaar is al teveel gevraagd.
Als je ziet dat iemand graag hard rijdt, dan ga je toch effe opzij. Nee hoor mensen blijven dan lekker links rijden, want je mag niet harder dan x km per uur.
Nee, want dat betekend dat je zelf ook te hard moet rijden. Dat is toch onzin? De persoon die bewust te hard wilt rijden neemt het risico een keer achter iemand te komen die zich wel netjes aan de snelheid houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
De discussie gaat over < vmax, niet over te hard rijders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 13:22
De discussie gaat over links rijden @vmax

Wel mijn antwoord is duidelijk, de wet stelt dat je terug naar rechts moet.
Als jij je wettelijk aan de vmax wilt houden, hou je dan ook aan de wet die stelt dat je uiterst rechts moet rijden.

Komt erbij dat je ook niet kan afkomen met; ik rij toch de vmax
Want is jou kilometerteller geijkt?
Indien ja, excuses.
Indien nee, dan kan een andere auto een paar km sneller rijden voordat zijn teller aangeeft aan de vmax te zitten. Dus in dat geval is links blijven rijden @vmax niet alleen onwettelijk, maar ook nog eens associaal.

Dus echt veel discussie lijkt me dat niet nodig te hebben.

Qua inhalen rond < vmax.
Tja, dat moet kunnen - zo lang je de voorrangsregels maar respecteert en mensen die jou aan het inhalen zijn niet de pas afsnijdt (iets wat ik jammer genoeg in nederland nogal vaak tegenkom)
Pas op ... in Duitsland heb je dat ook voor als je op de middenstrook rijdt - daar kan je niet altijd even uitwijken naar links omdat er daar iemand aan komt gesjeest aan een snelheid die 50+ boven die van jou ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 14-07 12:03

ThunderNet

Flits!

Ik sukkel vaak genoeg links voorbij.. Als er niemand achter mij rijdt, dan heeft daar toch niemand last van?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:33
chime schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:28:
De discussie gaat over links rijden @vmax
Mierenneuken maar:
Titel: Links rijden @ <vmax ascociaal, ongewenst, onwettig, of....?
TS:
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:12
ThunderNet schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:30:
Ik sukkel vaak genoeg links voorbij.. Als er niemand achter mij rijdt, dan heeft daar toch niemand last van?
Dat lijkt me inderdaad geen probleem, maar als jij of je buurman van zijn baan afwijkt kan het gevaarlijker zijn dan een inhaalmanoeuvre zo snel mogelijk afronden.

Als ik er aankom zou ik het natuurlijk wel erg waarderen als je wat gas bijgeeft, maar over het algemeen lukt het me steeds beter om me niet meer kwaad te maken over het gedrag van andere mensen.

Ik zag hierboven dat een erg treffende opmerking, de meeste mensen doen de acties waaraan anderen zich irriteren uit egoisme en sommigen uit onwetendheid. In verhouding is er maar een erg klein deel dat bewust asociaal is en JOU wil jennen.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:00
chime schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:28:
Dus in dat geval is links blijven rijden @vmax niet alleen onwettelijk, maar ook nog eens associaal.
Links _blijven_ rijden terwijl je ook (realistisch) naar rechts kunt is in alle gevallen en snelheden asociaal en onwettig. Daar lijkt me inderdaad niet zo heel veel discussie over mogelijk, hooguit nog hoe groot het gat moet zijn voordat je naar rechts moet.

We hebben het dus eigenlijk per definitie wel over inhalen :P Zelf vind ik daar dat, wanneer ik niemand afsnijd, men maar moet wachten :) Laat ik voorop stellen dat ik zelden degene ben die voorop rijdt, maar als ik zelf vind dat ik voldoende hard rijd (wat eigenlijk altijd gewoon de maximum snelheid is) en met een voldoende groot verschil inhaal, en er komt iemand achterop vliegen, dat diegene best even gas los kan laten. Diegene zal daar over het algemeen namelijk alle tijd voor hebben gehad; als hij/zij/het er dan voor kiest volle bak door te racen en ergens ter hoogte van mijn achterbumper zijn ABS te gaan testen, tja... Maar goed, dat is dus een uiterste :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Freee!! schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:55:
[...]

Volgens mij ben je verplicht om een inhaalactie zo snel mogelijk af te ronden in verband met beperking van hinder en mogelijk gevaar voor anderen. Zolang je niet aan Vmax zit, hoort daar een snelheidsverhoging bij.
Ik ben benieuwd of je de bijbehorende verkeersregel kunt vinden. Hint: nee, dat kun je niet want die bestaat niet. Laten we wel wezen: als je met 110 een vrachtwagen inhaalt is dat ook gewoon niet gevaarlijk. "Hinderlijk" misschien in de zin van irritant, maar niet verboden volgens artikel 5, vergelijkbaar met een tractor die traag rijdt.

Het is goed gebruik en netjes om het zo snel mogelijk te doen om de doorstroming te bevorderen. Je zou nog kunnen beredeneren dat het niet toegestaan is om links van een ander te blijven rijden als je wel sneller kan, omdat je rechts moet houden (en dus maar moet versnellen of moet terugzakken om dat te doen) maar dat is ook afhankelijk van de situatie - als het filerijden is lukt dat natuurlijk niet altijd. Maar dat bepaalt geheel niet hoe snel er ingehaald moet worden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
Het ligt er puur aan in welke opening de 110 rijder z'n canta probeert te parkeren. Rijdt er niks in de eerste 200 meter achter hem op de inhaal strook prIma perfect grijp die kans. Ik ga voor je van het gas, rem zelfs af en zal gepast afstand houden! is het gaatje nog geen 20 meter, of gooit ie z'n canta 20 meter voor achteropkomend verkeer naar links dan is het een heel ander verhaal.

Ik vind dat er de laatste paar jaar enorm truttig wordt gereden. 5-6 jaar terug was het iedere vrijdag lekker met 150-160 naar huis knallen over de A9 van alkmaar tot de op/afrit van de N205.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1 2 3 4 Laatste