Baexed schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:58:
[...]
De prijzen leken op hun hoogtepunt te zitten, waardoor mensen minder geneigd zijn deze te kopen (al dan niet met gekochte coins). Als er een crash plaats vindt dan willen mensen hiervan profiteren. Dit kan met het kopen van coins. Veel mensen kopen dus coins als ze merken dat er een crash is wat cashen betekent voor de coinssellers.
Dat is mijn vraag niet... Mijn vraag is hoe die coinsellers die markt kunnen beïnvloeden?
Uiteindelijk is het een kwestie van vraag en aanbod. Als er veel vraag is en weinig aanbod, stijgen prijzen, en als er meer aanbod dan vraag is dalen prijzen. Een producent kan invloed uitoefenen op het aanbod, maar een coinseller is geen producent en "maakt" geen kaarten, maar moet ze ook "gewoon" kopen. Als ze duur kopen en goedkoop verkopen, crashen ze weliswaar de markt, maar maken ze er meer verlies dan met de omgekeerde beweging goedgemaakt kan worden.
Inflatie heeft ook nog een rol in de prijsstelling in een markt. En dat is -mijns inziens- dan ook de enige manier waarop coinsellers invloed zouden kunnen uitoefenen. Door coins goedkoper of duurder te maken. Maar om een crash te veroorzaken zouden ze zelf (bewust) geen/minder coins moeten verkopen, waardoor de vraag (namelijk de moeglijkheid om kaarten te kopen) wordt beperkt, waardoor prijzen weer lager worden. Vervolgens zouden coinsellers dan kaarten tegen lagere prijzen kunnen kopen, die ze vervolgens voor meer coins kunnen verkopen, zodra ze de markt weer (meer) beschikking geven over hun eigen coins. Een dergelijk scenario geldt bovendien alleen als de grote meerderheid kaarten koopt met behulp van gekochte coins, en dan nog lijkt het mij echter veel en veel te ver gezocht. Dit omdat het alleen werkt als alle coinsellers er aan meewerken. Als er eentje namelijk niet meewerkt, zal hij de enige zijn die klandizie heeft, extreem veel verdienen, en het effect voor de rest zal te verwaarlozen zijn.
Bovendien had je het dan kunnen merken aan de prijzen die je betaalt voor coins, die zouden flink gestegen moeten zijn. Ik koop geen coins, dus ik weet het niet, maar ik heb over dergelijke verschijnselen in ieder geval niets gelezen op de diverse fora...
Maar goed, als je er wel in gelooft prima en laat het dan een impuls zijn om nooit coins te kopen, maar alleen "eerlijk" te verdienen!