De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste
Acties:
  • 279.736 views

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

*kuch* zie sig *kuch*

Alleen nog even actief gaat posten in Graphics voor extra exposure :+

[ Voor 64% gewijzigd door .oisyn op 20-10-2014 16:21 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:22
.oisyn schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:21:
*kuch* zie sig *kuch*

Alleen nog even actief gaat posten in Graphics voor extra exposure :+
Ik ben voor die positie zwaar over...under... not qualified at all. Mijn toekomst is dus grauw? :P

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08-2025

GateKeaper

#1 Procastinator

BikkelZ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:48:
.. Ik moet er aan de ene kant niet aan denken om wat anders te gaan doen dan programmeren maar aan de andere kant om te blijven hangen op een bepaald salaris is ook niet super aantrekkelijk. ...
Waarom niet? Als het "eindsalaris" gewoon (ruim-) voldoende is om normaal rond te komen zonder je zorgen te hoeven maken. Niet dat je je saldo hoeft te checken voordat je boodschappen moet afrekenen zeg maar. En je auto kan laten repareren zonder dat je je zorgen hoeft te maken voor de hypotheek.

Waarom zou het dan een probleem zijn als het salaris op een gegeven moment vast komt te staan? (Inflatiecorrectie buiten beschouwing gelaten).

Voor mij weegt plezier hebben in mijn werk echt fors zwaarder dan een hoger salaris. Ik ken mensen die elke dag met tegenzin naar hun werk gaan, terwijl ik er (inmiddels weer) met plezier mee bezig ben. Doe me dan maar een iets minder hoog salaris hoor! Zolang ik maar kan doen, wat ik leuk vind.

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-01 20:51
Soultaker schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:57:
Schrijf er dan een scriptje voor. Je bent programmeur of niet?
Voor een éénmalige actie ga ik geen scriptje schrijven. Heb weinig zin om de SLN-files kapot te maken. Via de UI is het veiliger. Het is geen leuk werkje, maar op een 20 minuten was het handmatig gedaan. Scriptje maken kan gemakkelijk langer duren....
Cloud schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:05:
[...]
Dat ^^ :Y

Ik moet zeggen, soms doe ik dat ook wel iets te snel. Dan maak ik een vet mooi tooltje wat achteraf meer werk blijkt dan alles met de hand doen. Maar het is zo leuk :P
Ik ben er zeker van dat het langer duurt om een tooltje te maken. Aangezien ik onder heel wat tijdsdruk zit (deadlines), ga ik mijn tijd niet echt verspillen aan zulke "nutteloze" zaken ;). Ik kan moeilijk verantwoorden dat de geschatte tijd van een taak plotseling dubbel zo lang is omdat ik een leuk tooltje wou schrijven ;).

Kosten-baten verhaaltje hé.

[ Voor 43% gewijzigd door Styxxy op 20-10-2014 16:28 ]

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:46
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:48:
Career planning: Where do old devs go to?

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst? Hopen jullie ook naar een management rol door te groeien of willen jullie net liever blijven programmeren?
Zoals ik het nu zie verwacht ik op termijn lead developer te worden. We werken nu met 1 frontender en 1 backender (ikzeidegek) maar iedereen is het erover eens dat we uitbreiding nodig hebben omdat er steeds meer onze kant op gepusht wordt. Nu is er nog geen echte rolverdeling over het nemen van beslissingen, maar backend is toch vaak leidend. Ik wil daarom schoolverlaters gaan aannemen in de diverse richtingen en hen gaan begeleiden. Komt bij dat de manager die ook de IT onder zich heeft over een paar jaar met pensioen gaat en daarvan taken naar mij geschoven worden (als in: regel de overgang naar een load balanced omgeving maar e.d.).
Dat is 5 jaar vooruit gekeken en dat vind ik voorlopig ver genoeg. 8)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
Vanochtend TaskBoard tegengekomen en even een draai gegeven in een Docker container met nginx. Na wat hacken werkte het dan toch helemaal en ik moet zeggen dat het lekker werkt voor zo'n simpele app. Dus mocht er nog iemand een simpele kanban tool zoeken, dan zou ik echt even hiernaar kijken!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Lijkt op Trello.

Verwijderd

Alex) schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:54:
[...]

Ik wil wel verder groeien, maar dan richting solution architect o.i.d.. Ik wil absoluut geen management- of salesrol.
Dat je geen echte salesrol wil, kan ik begrijpen. Wat vind je niet fijn aan een management rol?

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:40:
[...]

Dat je geen echte salesrol wil, kan ik begrijpen. Wat vind je niet fijn aan een management rol?
De hele dag verplicht niks moeten doen en achterover hangen. :+

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:40:
[...]

Hangt er vanaf in hoeverre het management is :)

Ik zie mezelf best wel als teamlead of -misschien- projectlead, maar ik wil me wel bezig (blijven) houden met de technische kant van de zaak. Ik heb weinig feeling met de projectmanagementkant (budget, tijd, enz.).

We are shaping the future

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik ben nu een tijdje team lead. Het is een stuk minder coden en meer het ondersteunen van teamleden, maar eerlijk gezegd bevalt het me wel :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

BikkelZ

CMD+Z

GateKeaper schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:25:
[...]

Waarom niet? Als het "eindsalaris" gewoon (ruim-) voldoende is om normaal rond te komen zonder je zorgen te hoeven maken. Niet dat je je saldo hoeft te checken voordat je boodschappen moet afrekenen zeg maar. En je auto kan laten repareren zonder dat je je zorgen hoeft te maken voor de hypotheek.

Waarom zou het dan een probleem zijn als het salaris op een gegeven moment vast komt te staan? (Inflatiecorrectie buiten beschouwing gelaten).

Voor mij weegt plezier hebben in mijn werk echt fors zwaarder dan een hoger salaris. Ik ken mensen die elke dag met tegenzin naar hun werk gaan, terwijl ik er (inmiddels weer) met plezier mee bezig ben. Doe me dan maar een iets minder hoog salaris hoor! Zolang ik maar kan doen, wat ik leuk vind.
Nou klopt ook wel geld maakt niet gelukkig maar geen geld maakt wel ongelukkig. Ik wil gewoon geen zorgen aan mijn kop hebben wat dat betreft. Ondanks dat ik geen extreme luxe eisen heb in mijn leven zit ik nog niet op dat punt en ik weet ook niet of het gaat lukken met alleen dev blijven. Dat is althans de angst. Voorlopig blijf ik nog beter worden en dus in theorie meer geld waard zijn maar goed ik weet niet of degene die mijn salaris gaat betalen daar het zelfde over denkt.

iOS developer

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:55

ZaZ

Tweakers abonnee

BikkelZ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:46:
[...]

Nou klopt ook wel geld maakt niet gelukkig maar geen geld maakt wel ongelukkig. Ik wil gewoon geen zorgen aan mijn kop hebben wat dat betreft. Ondanks dat ik geen extreme luxe eisen heb in mijn leven zit ik nog niet op dat punt en ik weet ook niet of het gaat lukken met alleen dev blijven. Dat is althans de angst. Voorlopig blijf ik nog beter worden en dus in theorie meer geld waard zijn maar goed ik weet niet of degene die mijn salaris gaat betalen daar het zelfde over denkt.
Zijn punt is ook dat je niet perse meer hoeft te verdienen als je geen geldzorgen hebt.
Daar komt ook bij dat als je meer verdient je meer gaat uitgeven. Groter huis, duurdere auto, dus hogere lasten. Dat is gewoon hoe het meestal gaat. Plezier (of geen plezier) is de enige constante en die is ook heel wat waard.

Ik verdien bij mijn werkgever niet superveel, maar heb een leuke baan en op 5 minuten reistijd. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik niet allemaal moeilijke wegen ga bewandelen om net dat beetje extra in salaris eruit te trekken.
Ik heb een eigen bedrijfje eraast en daar trek ik wat geld uit. Het plan was om met minimale effort een €500 per maand te genereren zodat je 'onbezorgd' leuke spulletjes kan kopen wanneer je dat wilt en het met de vrouw thuis niet hoeft te overleggen :+
Dat doe ik nu een paar jaar en het bedrag is inmiddels een €2000 of soms meer dat bovenop mijn vast salaris komt (€3500) en er zit nog een stuk meer rek in.
Met dat heb ik eigenlijk besloten om mijn vaste dienstverband te zien als leuke bezigheid en die zorgt voor de hypotheek, eten, kinderopvang en dergelijke en de ambitie daarin is beperkt tot enkel beter worden in wat ik doe.

De extra inkomsten is zakgeld om mee te spelen en dat bevalt prima.

Lekker op de bank

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

.oisyn schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:46:
Ik ben nu een tijdje team lead. Het is een stuk minder coden en meer het ondersteunen van teamleden, maar eerlijk gezegd bevalt het me wel :)
Als je team competent genoeg is wel :+ Minder goede developers die het ook nog eens beter denken te weten daarentegen..

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik merk dat bij een goede samenwerking het kennisniveau van het gehele team (per afdeling dan) ook nog op ongeveer hetzelfde niveau moet zijn. Ik heb een project gedaan op school waarbij we een goede programmeur hadden en twee onervaren medeprogrammeurs die nog nooit met ASP hebben gewerkt. Dan is het lastig omdat je gezamenlijk code moet verantwoorden en je kan niet even MVC werken, want OOP wordt nog niet door iedereen begrepen.

Heel irritant maar een ongelooflijk nuttige ervaring moet ik zeggen.

• Rutix
  • Laatst online: 22-12-2025
EddoH schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 17:11:
[...]

Als je team competent genoeg is wel :+ Minder goede developers die het ook nog eens beter denken te weten daarentegen..
Dat is ook een leer moment als team lead zijnde :). Ook met zulke mensen moet je om kunnen gaan ^^

Nothing to see here!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-01 15:43
.oisyn schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:46:
Ik ben een paar jaar team lead geweest. Daarna ging ik eigenlijk alleen nog maar Technical Designs schrijven en support geven aan andere projecten. Dus toen begonnen mijn managers/directeuren me maar Solution Architect te noemen...

Of ik er blij mee ben weet ik nog niet, het is wel leuk werk, maar het coden mis ik af en toe nog wel.

LinkedIn - Collega worden?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:51
Ik zou het niet willen. Zou ook niet 100% van de tijd willen programmeren, maar 25/25/50 instructies geven/interactie ontwerpen/programmeren zou ik enorm blij van worden :)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-01 20:31

alienfruit

the alien you never expected

BikkelZ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:09:
65000 UKP is dat veel voor Londen?
Genoeg hoor, je kan alleen niet alleen in centraal londen wonen. Verder kan je ook gewoon £450-600 per dag vangen als een contractor. Dat ga ik komend jaar denk ik doen.

[ Voor 19% gewijzigd door alienfruit op 20-10-2014 19:38 ]

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rutix schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 17:42:
[...]

Dat is ook een leer moment als team lead zijnde :). Ook met zulke mensen moet je om kunnen gaan ^^
Zeker waar, maar het maakt het soms wel een beetje frustrerend of wordt je geduld op de proef gesteld. Uiteindelijk moet je als team lead ook je team en de individuen daarin naar een hoger niveau zien te tillen, dat is deel van je verantwoordelijkheid.

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Als ik oplossingen van mensen tegen kom die er bij zeiden van: "Tja, het werkte", gaf dat bijna altijd aan dat je het net zo goed weer helemaal wel kon knikkeren en opnieuw kon beginnen...

Maar even iets in elkaar klussen dat werkt is niet altijd even erg, zolang je het maar op korte termijn weer schrapt en verbetert met de inzichten die je dan hebt. (a la Wikipedia: Software prototyping ). Mijn ervaring is dat als je het niet snel refactored dat het of voor altijd er in blijft zitten ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Gleighton op 20-10-2014 22:49 ]

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Zit al redelijk krap qua tijd en is er nu ineens ook nog een laptop van een kennis die stom is geweest.
Normaal gesproken doe ik geen oplapklusjes meer, maar dit vond ik toch wel lullig.
Windows was gecrashed en alle foto's stonden er nog op. Ik zei "geen probleem, breng die laptop en ik kijk er wel even naar wanneer ik tijd heb"
Hebben ze 'm toch aan een andere kennis gegeven die 'handig' is en gewoon de recovery partitie heeft teruggezet.
Ze konden alleen de foto's nergens vinden(!)

Ondertussen lekker films downloaden op de 'verse' Windows en uiteindelijk die laptop bij mij langsgebracht met de vraag waar de foto's nu dan staan, want hun kennis wist het niet. }:O

Kreeg heel erg het gevoel van HAD GELUISTERD! Eigen stomme schuld etcetera, maar er stonden natuurlijk ook foto's op van geboorte kinderen enzo, kortom: Alle foto's van de laatste 5 jaar en geen backup.

Vind het ook lullig om ze te laten zitten, maar ben nu al de hele avond bezig met dat kolereding.
Denk dat ik zo'n 75% nog kan terughalen.

Zo.... dat moest ik effe kwijt :P

Lekker op de bank

• azerty
  • Nu online
Ik zou ze een paar meppen rond hun oren geven, ze goed de les lezen en zorgen dat ze back-ups maken.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bij teruggeven eerst verhaal ophangen dat ze dom zijn geweest, dat op die manier verwijderde bestanden worden overschreven, enzovoort. Pas op het einde wanneer de schrik erin zit vertellen dat je nog iets hebt kunnen herstellen.

En verder ben je te goed voor deze wereld :P

Ik begin na een paar weken Java te begrijpen waarom er iets als Joda-Time bestaat. Godallemachtig :X

En sowieso, als ik overdag weer C# mag programmeren heb ik het gevoel alsof ik van een antieke typemachine naar de nieuwste versie van TeXNicCenter ga ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:52

Pizzalucht

Snotneus.

Ookal krijg je ze aan de backup, dan nog weet je het niet zeker.
Heb al een paar keer gehad dat ik bij mijn ouders langs ging en om een "duistere" reden de kabel uit de NAS was gehaald :| Dan schiet een backup natuurlijk niet op.

En natuurlijk vrolijk de meldingen van de backup software wegklikken :+

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:38

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Mja wij doen er wel makkelijk over, maar voor gebruikers is het abracadabra. Genoeg "professionals" die ook geen fatsoenlijke backup hebben of wat dan ook hoor..

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

kenneth schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:43:
Bij teruggeven eerst verhaal ophangen dat ze dom zijn geweest, dat op die manier verwijderde bestanden worden overschreven, enzovoort. Pas op het einde wanneer de schrik erin zit vertellen dat je nog iets hebt kunnen herstellen.

En verder ben je te goed voor deze wereld :P
Ik heb nog een schuur die van de buitenkant gestuct moet worden en hij is zo'n handige Harry.
Misschien maar een dealtje maken dat ik de spullen regel en dan mag hij voor mij aan de arbeid.
Zoiets moet het maar worden ofzo.

Is het trouwens nog gelukt met die svn->hg conversie?

Lekker op de bank

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-01 09:29

Firesphere

Yoshis before Hoshis

ZaZ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:33:
Zit al redelijk krap qua tijd en is er nu ineens ook nog een laptop van een kennis die stom is geweest.
Normaal gesproken doe ik geen oplapklusjes meer, maar dit vond ik toch wel lullig.
Windows was gecrashed en alle foto's stonden er nog op. Ik zei "geen probleem, breng die laptop en ik kijk er wel even naar wanneer ik tijd heb"
Hebben ze 'm toch aan een andere kennis gegeven die 'handig' is en gewoon de recovery partitie heeft teruggezet.

Ondertussen lekker films downloaden op de 'verse' Windows en uiteindelijk die laptop bij mij langsgebracht met de vraag waar de foto's nu dan staan, want hun kennis wist het niet. }:O

Kreeg heel erg het gevoel van HAD GELUISTERD! Eigen stomme schuld etcetera, maar er stonden natuurlijk ook foto's op van geboorte kinderen enzo, kortom: Alle foto's van de laatste 5 jaar en geen backup.

Vind het ook lullig om ze te laten zitten, maar ben nu al de hele avond bezig met dat kolereding.

Sorry, maar dit kan ik echt niet terughalen. Heb je een backup?

Hardleers blijft hardleers, tot je ze hard leert.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Zoiets doe je misschien met wat documenten ofzo, maar niet met alle fotos van 5 jaar lang + geboortefotos :+

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Firesphere schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:52:
[...]

Sorry, maar dit kan ik echt niet terughalen. Heb je een backup?

Hardleers blijft hardleers, tot je ze hard leert.
Mja, daar ben ik iets milder in. Ik zie ook allemaal meuk als sollicitatiebrieven, gedichten en administratie. Daar ga ik niet aan beginnen. Het is namelijk ook zo dat alles wat je terughaalt, je 10 keer verschillend terughaalt en moet gaan checken welke nog ok is.
Maar foto's van toch ook wel grote momenten uit het leven vind ik iets anders. Dat moet gewoon als het nog kan.

Lekker op de bank

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Waarom staat er trouwens toch altijd pr0n in het mapje 'auto-onderdelen-marktplaats'? :+

Lekker op de bank

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:01

F.West98

Alweer 17 jaar hier

* F.West98 gaat op zoek naar dat mapje
Nope, niets gevonden :(

[ Voor 2% gewijzigd door F.West98 op 21-10-2014 00:13 . Reden: De mapje, jonguh ]

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Douweegbertje

Douweegbertje

Van je kennis zelf? :+ Dikke buttplug in zijn reet. Wat zul je dan opkijken.

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

De vriendin daarvan is de kennis. Hem ken ik niet echt.
Desondanks zit ik niet op foto's of filmpjes van hemzelf te wachten.

Lekker op de bank

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:01

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Geef je de laptop weer terug, met een mapje "Herstelde items" en dan realiseren ze zich ineens dat ze dat ook nog hadden :+

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Eindelijk vrijwel alle achterstallige projecties weggewerkt. Zit nu met Commodore 64 Assembly Language Arcade Game Programming op de e-Reader mezelf weer eens in oude meuk in te lezen. Eens za ik mijn droom waar maken! O+
ZaZ schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 00:05:
Waarom staat er trouwens toch altijd pr0n in het mapje 'auto-onderdelen-marktplaats'? :+
<_<

>_>

[ Voor 34% gewijzigd door BikkelZ op 21-10-2014 01:15 ]

iOS developer

• azerty
  • Nu online
ZaZ schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 00:05:
Echt niet hoor:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ck5Hb/e860150eca.png

• Douweegbertje

Douweegbertje

Je moet je wel erg vervelen om in de nacht een paar mapjes aan te maken :+

• azerty
  • Nu online
Procrastination. Nog genoeg werk te doen, maar geen zin :p

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-01 14:49

ElkeBxl

Tassendraagster

Tsss, met zo'n mentaliteit kom je er niet he ;)

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Caelorum
  • Laatst online: 08:51
ZaZ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:59:
[...]

Mja, daar ben ik iets milder in. Ik zie ook allemaal meuk als sollicitatiebrieven, gedichten en administratie. Daar ga ik niet aan beginnen. Het is namelijk ook zo dat alles wat je terughaalt, je 10 keer verschillend terughaalt en moet gaan checken welke nog ok is.
Maar foto's van toch ook wel grote momenten uit het leven vind ik iets anders. Dat moet gewoon als het nog kan.
Kan je er niet gewoon een deduplicator of hoe zo iets ook alweer heet er overheen halen en dan alles teruggeven? Eventuele dubbelen die er dan nog zijn mogen ze zelf uitzoeken lijkt me :P

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

ZaZ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:48:

Is het trouwens nog gelukt met die svn->hg conversie?
Geen tijd meer gehad, ik heb SubGit gebookmarkt, zover ben ik gekomen :+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

ZaZ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:33:

Ik vraag me af waarom wij dat eigenlijk blijven slikken. Al sinds ik informaticabeheer studeerde op het middelbaar, kwamen familie en vrienden naar me toe voor een herinstallatie van Windows, het terugkrijgen van bestanden en het installeren van de tv. In het begin had ik daar geen problemen mee maar op een gegeven moment begin je te merken dat elke keer je die persoon ziet, ze wel het een of ander voorhebben met hun pc.

Enkele jaren geleden vroeg de baas van de frituur waar ik toen vakantiewerk deed, of ik niet bij een klant van hem kon langsgaan om een Facebook account aan te maken. 8)7 Ja, sorry maar ik heb toch echt wel wat beters te doen dan dat.

Tegenwoordig zeg ik tegen de meeste mensen dat ik in de softwarewereld zit en dat ik eigenlijk niet zo heel handig ben met al die herinstallaties, configuraties en hardwareproblemen. Er zit trouwens wel een kern van waarheid in: ik ben geen held in dat soort zaken.

Verplichte Oatmeal:
Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/theoatmeal-img/comics/computers/header.png

• dev10
  • Laatst online: 12-01 14:26
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:16:
[...]
Tegenwoordig zeg ik tegen de meeste mensen dat ik in de softwarewereld zit en dat ik eigenlijk niet zo heel handig ben met al die herinstallaties, configuraties en hardwareproblemen. Er zit trouwens wel een kern van waarheid in: ik ben geen held in dat soort zaken.
Dit vooral inderdaad. Ik kan goed met computers overweg, zolang ze goed werken. Op het moment dat ik tegen een probleem op loop kan ik het vaak oplossen omdat ik weet waar ik naar moet zoeken. Ik zeg ook gewoon heel vaak: ik ben programmeur, geen systeembeheerder.

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-01 10:14
Volgens mij is iedereen die hier in de devschuur rond lurkt iemand die weet wat een computer kan doen en goed is in google gebruiken. Vaak komt het ook neer op dat mensen het niet verkeerd willen doen en hun handje vastgehouden willen hebben. En blijven nadenken, een link klikken die je oneindig veel HD films geeft voor niks en je internet 1.000x sneller maakt is niet slim 8)7

Wanneer iemand echt gezocht heeft en een uniek probleem heeft wil ik best wel mee kijken of helpen. Een tijd geleden had ik iemand waar het ip adres toegekend werdt, alleen was het in de trant van 192.0.1.35. Ieder ander apparaat zat op de 192.168.1.x. Uiteindelijk opgelost door een goedkope lan kaartje erin te knallen en die on board uit te zetten.

• Hipska
  • Laatst online: 12-01 10:30
kenneth schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:01:
[...]

Geen tijd meer gehad, ik heb SubGit gebookmarkt, zover ben ik gekomen :+
Idem hier, ik vraag me nog steeds af of SubGit de tool is voor mijn situatie.

Ik gebruik tot op heden git-svn om een (sourceforge) svn repo te klonen en om changes te kunnen volgen dmv git of een git client.

Verwijderd

P-Storm schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:47:
Volgens mij is iedereen die hier in de devschuur rond lurkt iemand die weet wat een computer kan doen en goed is in google gebruiken. Vaak komt het ook neer op dat mensen het niet verkeerd willen doen en hun handje vastgehouden willen hebben. En blijven nadenken, een link klikken die je oneindig veel HD films geeft voor niks en je internet 1.000x sneller maakt is niet slim 8)7

Wanneer iemand echt gezocht heeft en een uniek probleem heeft wil ik best wel mee kijken of helpen. Een tijd geleden had ik iemand waar het ip adres toegekend werdt, alleen was het in de trant van 192.0.1.35. Ieder ander apparaat zat op de 192.168.1.x. Uiteindelijk opgelost door een goedkope lan kaartje erin te knallen en die on board uit te zetten.
Ik denk dat het probleem vaak ligt bij het feit dat mensen lui zijn. Waarom zouden ze zelf de moeite doen iets op te zoeken in plaats van het gewoon te vragen aan iemand waarvan ze zeker weten dat hij het kan? In 90% van de gevallen heb ik nog nooit met het programma waarbij ze hulp nodig hebben gewerkt. Als ik op zoek moet naar een functie, zoek ik gewoon in de logische menu's naar waar de optie zou kunnen zitten.

Hetzelfde met andere problemen: Typ het probleem in op Google en de kans is groot dat er al iemand anders was die hetzelfde probleem had. Lees de guide even door en probeer het zelf. Done!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

P-Storm schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:47:
Volgens mij is iedereen die hier in de devschuur rond lurkt iemand die weet wat een computer kan doen en goed is in google gebruiken

...

Een tijd geleden had ik iemand waar het ip adres toegekend werdt, alleen was het in de trant van 192.0.1.35. Ieder ander apparaat zat op de 192.168.1.x. Uiteindelijk opgelost door een goedkope lan kaartje erin te knallen en die on board uit te zetten.
Ja, want het ip-adres zal ook echt gelockt worden door het onboard lan-chipje. 8)7 Mocht je DHCP echt niet werkend krijgen (waarvan ik niet zou weten waarom niet), dan kan je toch altijd nog het ip handmatig toewijzen.

DHCP issues... dat mag toch echt geen tijd kosten. :>
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 10:06:
[...]
Ik denk dat het probleem vaak ligt bij het feit dat mensen lui zijn. Waarom zouden ze zelf de moeite doen iets op te zoeken in plaats van het gewoon te vragen aan iemand waarvan ze zeker weten dat hij het kan?
Dat! Heb er zelf ook een even last van gehad. Ik ben echt iemand die dingen zelf uitzoekt, maar ik heb een tijdje tegenover iemand gezeten die op een bepaald onderwerp overal direct het antwoord op wist, en het antwoord ook zonder vragen gewoon vertelde. Daar heb ik toch wel een tijdje gebruik van gemaakt. O-)

[ Voor 29% gewijzigd door GateKeaper op 21-10-2014 10:16 ]

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-01 16:45
Obligate XKCD:
'Hey Megan, it's your father. How do I print out a flowchart?'

Misschien moet ik dat T-shirt maar eens gaan dragen als ik weer een printer moet herinstalleren of zo.

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-01 10:14
GateKeaper schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 10:13:
[...]

Ja, want het ip-adres zal ook echt gelockt worden door het onboard lan-chipje. 8)7 Mocht je DHCP echt niet werkend krijgen (waarvan ik niet zou weten waarom niet), dan kan je toch altijd nog het ip handmatig toewijzen.

DHCP issues... dat mag toch echt geen tijd kosten. :>

[...]

Dat! Heb er zelf ook een even last van gehad. Ik ben echt iemand die dingen zelf uitzoekt, maar ik heb een tijdje tegenover iemand gezeten die op een bepaald onderwerp overal direct het antwoord op wist, en het antwoord ook zonder vragen gewoon vertelde. Daar heb ik toch wel een tijdje gebruik van gemaakt. O-)
Handmatig toewijzen heb ik toen ook geprobeerd, en het rare was dat die bit nog steeds niet meewerkte 8)7 . Toen moest ik de afweging maken tussen of nog aantal uren verder zoeken of ik zeg dat het stuk is en prop er zo iets in.

En inderdaad de XKCD, dan net zo goed gelijk the oatmeal erachter aan.

[ Voor 6% gewijzigd door P-Storm op 21-10-2014 10:25 ]

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Backups zijn irritant. Gewoon onthechten, dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. (Het lukt aardig, er zijn niet zo heel veel dingen meer die ik overzet van computer naar computer.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

incaz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 10:49:
Backups zijn irritant. Gewoon onthechten, dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. (Het lukt aardig, er zijn niet zo heel veel dingen meer die ik overzet van computer naar computer.)
Ik heb nu gewoon mijn 'Documenten' folder en 'Dev' drive naar een 2é en 3é locatie gesynct d.m.v BTSync. Werkt best wel prettig. Een "echte" backup is het niet. Maar mocht de laptop crashen of gestolen worden, heb ik altijd de laatste versie ergens anders staan. Een "echte" backup is toch vaak weer 24 uur oud.

Verwijderd

Eigenlijk zijn ze dat niet.
Aan kennissen raad ik gewoonlijk Dropbox aan: zet gewoon al je bestanden daar in en ze worden automatisch in de cloud gezet. Indien je over veel foto's beschikt, koop je een externe harde schijf en sync je die met je PC via een tool als SyncToy.

*profit*

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:11:
[...]

Aan kennissen raad ik gewoonlijk Dropbox aan: zet gewoon al je bestanden daar in en ze worden automatisch in de cloud gezet.
*profit*
Of automatisch verwijderd. :+

nieuws: Dropbox-gebruikers verliezen bestanden door bug

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:54
Ik ben zelf momenteel best te spreken over CrashPlan. Voor nog geen 10 euro per maand heb ik alle belangrijke en minder belangrijke bestanden gebackupped in hun cloud.

Dit zou ik ook bij anderen aanraden te gebruiken, voor individuen is het ook maar 5 euro per maand of zo. Uiteraard ook Dropbox en OneDrive gebruiken voor de normale documenten.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Alex)
Dropbox is geen backup, Dropbox is een synchronisatietool. Als iemand je Dropbox hackt, je wachtwoord wijzigt en alle files wegflikkert worden ook alle files lokaal weggegooid.

Een externe HDD is een goede backupmogelijkheid zolang je deze niet constant aan je computer laat hangen (CryptoLocker, iemand?) en is verder net zo kwetsbaar voor externe invloeden als je gewone pc (inbraak, brand, een hypere peuter die er een glas cola overheen mikt, ...).

Een goede backupstrategie bestaat uit meerdere componenten: naast lokale kopie (zoals een externe HDD) heb je ook een offsite backup, bijvoorbeeld bij CrashPlan. Als je daar het geld niet voor over heb regel je iets met een vriend: zij een HDD/NASje bij jou, jij een HDD/NAS bij hun en je synct met elkaar via het web.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

GateKeaper schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:08:
[...]

Ik heb nu gewoon mijn 'Documenten' folder en 'Dev' drive naar een 2é en 3é locatie gesynct d.m.v BTSync. Werkt best wel prettig. Een "echte" backup is het niet. Maar mocht de laptop crashen of gestolen worden, heb ik altijd de laatste versie ergens anders staan. Een "echte" backup is toch vaak weer 24 uur oud.
Ik backup alle relevante folders van al mijn Windows devices via de standaard Windows backup feature (met geschiedenis!) naar mijn NAS. Op mijn NAS staat vervolgens een headless CrashPlan client die de boel backupt naar de cloud. Betaal maar $5/maand, want ik heb een jaar abo voor maar 1 client (mijn NAS) :)

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 21-10-2014 11:38 ]

• incaz
Gatekeeper: kan ik niet betalen.

Rubinski: ik heb er verscheidene malen mee geprutst, maar het kostte mij toch meer tijd om het goed op te zetten dan ik interessant vond. Heeft mijn mening over backups dus niet veranderd.

Ik heb een paar dingen gesynct met onedrive, maar eigenlijk moet ik de encryptie nog in orde brengen, het zint me niks dat ze daar unencrypted staan. En da's dan weer gedoe. Maar zoals gezegd: van het meeste vind ik het verlies niet onoverkomelijk. Geeft ook heel weinig gedoe.

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

@incaz. (not sure if serious though)

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-JdqQliI88t8/UftvjwNnM4I/AAAAAAAAAMo/l0_OX9X9oXM/s1600/tumblr_l5zzx87u0z1qbmyk3o1_400.jpg

• incaz
Redelijk serious. Ik red me prima, maar heb zeker niet het geld over om dat daaraan te besteden. Voor mij maakt het wezenlijk uit, en dan zijn er heel veel andere dingen die ik liever doe.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:22
Enige kennis van HTML die m'n vriendin heeft gaat terug naar de periode dat ze een website bouwde voor haar moeder, inclusief gifjes van katten en... Marquees. Dus waar komt ze nu mee aanzetten?
http://jsfiddle.net/g83q8ku9/2/

Misschien had ik haar jsfiddle niet moeten laten zien... :P

Edit: Wees gerust, de YOLO is alleen ironisch bedoeld :+

[ Voor 9% gewijzigd door Merethil op 21-10-2014 11:52 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Microsoft moet die toetscombinaties eens gaan uitvogelen. Sommige werken bijna overal, sommige als Ctrl-Backspace nog niet eens in de helft van de gevallen.

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

incaz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:48:
Redelijk serious. Ik red me prima, maar heb zeker niet het geld over om dat daaraan te besteden. Voor mij maakt het wezenlijk uit, en dan zijn er heel veel andere dingen die ik liever doe.
BTSync is gratis, je hebt enkel een locatie nodig om naar heen te syncen. Een 2é laptop / pc, vrienden / kennissen? Volgens mij kan je zelfs syncen naar een oude smarthpone die in de kast ligt, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik denk dat je bedoelde dat je SyncToy niet begrijpt? Of begrijp je Dropbox niet? Dropbox is downloaden, installeren, klaar. En SyncToy ook zo goed als.

• Alex)
De friend-to-friend-optie van CrashPlan is ook gratis, je betaalt alleen als je gebruik maakt van CrashPlan Central (hun cloudstorage-optie)

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ghehehe, loop je met PHP tegen iets nieuws aan:

PHP is blijkbaar maximaal beperkt om 1000 inputvelden toe te staan bij een POST-request. Ik liep dus net tegen een nieuwe error op welke ik in 10 jaar tijd nooit ontdekt had:
"Input variables exceeded 1000. To increase the limit change max_input_vars in php.ini" 8)7

Maar, waarom eigenlijk? :/ Geheugenverbruik?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 16:56

TheNephilim

Wtfuzzle

AW_Bos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:06:

PHP is blijkbaar maximaal beperkt om 1000 inputvelden toe te staan bij een POST-request. Ik liep dus net tegen een nieuwe error op welke ik in 10 jaar tijd nooit ontdekt had:
"Input variables exceeded 1000. To increase the limit change max_input_vars in php.ini" 8)7

Misschien een maatregel tegen een bepaalde DoS ofzo? Kan ik me iets bij voorstellen in ieder geval xd

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
AW_Bos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:06:

http://www.ocert.org/advisories/ocert-2011-003.html

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kijk, dat maakt alles duidelijk. Nu maar eens kijken hoe ik dit kan veranderen in mijn applicatie. Want een pagina met een variabel aantal invulvakjes blijft natuurlijk een draak wat stukken simpeler kan ;).

200 treinen * 6 invulvakjes is toch teveel van het goede :+

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:54
AW_Bos schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:18:
Kijk, dat maakt alles duidelijk. Nu maar eens kijken hoe ik dit kan veranderen in mijn applicatie. Want een pagina met een variabel aantal invulvakjes blijft natuurlijk een draak wat stukken simpeler kan ;).

200 treinen * 6 invulvakjes is toch teveel van het goede :+
Kun je er niet gewoon labels van maken met een 'Edit' knop er achter die het dan omtovert in een text veld?
Bij opslaan verstuur je dan alleen deze textvelden of eventueel bij een onblur de wijzigingen via javascript versturen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• incaz
GateKeaper: dat zeg ik, gedoe. Tweede locatie etc... (En ik neem aan een always-on locatie.) Onthechten is veel makkelijker :)
Maar wel handig om me te realiseren dat btsync een commerciele clouddienst is, terwijl bittorrent sync een gratis tool is die niet via clouds hoeft te lopen.

• Hipska
  • Laatst online: 12-01 10:30
Die zou ik sowieso niet vertrouwen
All rights reserved - BTSync.com is not affiliated with BitTorrent Inc.
en
Your data won't be shared with anyone but you are free to totally encrypt your data to guarantee their confidentiality.

[ Voor 36% gewijzigd door Hipska op 21-10-2014 12:33 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

incaz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:26:
GateKeaper: dat zeg ik, gedoe. Tweede locatie etc... (En ik neem aan een always-on locatie.) Onthechten is veel makkelijker :)
Gewoon helemaal niets opslaan is nog makkelijker. Ik vind het een dom argument, er zijn gewoon dingen die je wilt bewaren (foto's van je kids, belangrijke documenten, etc.). En het opzetten van een redelijke backup is helemaal geen "gedoe". Dat jij er een slechte ervaring mee heb impliceert niet dat het altijd zo is.

• incaz
.oisyn schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:36:
[...]

Gewoon helemaal niets opslaan is nog makkelijker. Ik vind het een dom argument, er zijn gewoon dingen die je wilt bewaren (foto's van je kids, belangrijke documenten, etc.).
Dat is helemaal geen dom argument, er zijn gewoon heel weinig dingen die *ik* wil bewaren. Als jij die zaken wel hebt, zou ik zeggen dat je vooral wel moet backuppen :)

De gewoon helemaal niet opslaan-strategie doe ik ook trouwens :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

incaz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:47:
[...]

Dat is helemaal geen dom argument, er zijn gewoon heel weinig dingen die *ik* wil bewaren.
Sorry maar dat is niet wat je suggereerde:
Backups zijn irritant. Gewoon onthechten, dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.
Je geeft hier iemand de "tip" om er gewoon niet om te geven. Dat vind ik een domme methode, want het gaat lang niet altijd op. Naast het feit dat het helemaal niet "irritant" is om backups goed te regelen.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Oja, back-ups. Windows Back-up is zo aardig om niet te gaan zeuren als het maken van een back-up niet lukt. Zie ik dus zojuist dat mijn laatste back-up al meer dan een maand oud is...

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Windows Backup zeurt wel, maar in de notification center dat veel mensen uitzetten omdat het standaard zeurt ;)

• Rutix
Crashplan is echt geniaal :) voor zo weinig geld unlimited backup space \o/. Volgens mijn laatste backup report van Crashplan heb ik 250GB gebackupped staan daar :+.

Nothing to see here!

• incaz
.oisyn, het is een prima methode :)
En als jij het een dom argument vindt dat ik er zo tegenaan kijk, dan vind ik 'backups zijn helemaal niet irritant' net zo dom, want dat is net zozeer een persoonlijke visie.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je spreekt jezelf echt enorm tegen nu :)
er zijn gewoon heel weinig dingen die *ik* wil bewaren
..
Als jij die zaken wel hebt, zou ik zeggen dat je vooral wel moet backuppen
Hier ging je mee met het feit dat er weldegelijk zaken zouden kunnen bestaan die je wilt backuppen. De tip die je geeft ie daarom dus niet bijzonder handig. Edoch zeg je nu weer dat het een prima methode is, terwijl je daarnet nog toegaf dat de methode inderdaad niet bruikbaar is voor als je dingen wilt bewaren 8)7.

Verder kunnen we in de context van het ontstaan van de discussie wel redelijk opmaken dat er mensen waren die iets wilde bewaren, anders hoefde ze ook geen backups te maken.
En als jij het een dom argument vindt dat ik er zo tegenaan kijk, dan vind ik 'backups zijn helemaal niet irritant' net zo dom, want dat is net zozeer een persoonlijke visie.
Het is een redelijk vaststaand feit dat je vanuit Windows binnen 2 minuten een werkend backup plan kunt hebben naar een externe hardeschrijf of netwerklocatie. Dat jij dat "irritant" vind wil er bij mij niet in. Maar goed, je hebt eigenlijk nog helemaal geen argumenten gegeven waarom het dan zo irritant is.

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 21-10-2014 13:12 ]

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-01 16:45
.oisyn schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:36:
[...]

Ik backup alle relevante folders van al mijn Windows devices via de standaard Windows backup feature (met geschiedenis!) naar mijn NAS. Op mijn NAS staat vervolgens een headless CrashPlan client die de boel backupt naar de cloud. Betaal maar $5/maand, want ik heb een jaar abo voor maar 1 client (mijn NAS) :)
Dit dus :)

• incaz
.oisyn schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:10:
Het is een redelijk vaststaand feit dat je vanuit Windows binnen 2 minuten een werkend backup plan kunt hebben naar een externe hardeschrijf of netwerklocatie. Dat jij dat "irritant" vind wil er bij mij niet in. Maar goed, je hebt eigenlijk nog helemaal geen argumenten gegeven waarom het dan zo irritant is.
Alleen moet je dan die netwerklocatie of externe harde schijf regelen. Dat duurt bij mij zeker meer dan twee minuten want die heb ik niet (meer) voorhanden. Bovendien is een lokale NAS ofzo niet echt een optie - als ik belangrijke zaken heb dan moeten die ook een inbraak of brand kunnen overleven. En dat maakt het regelen nog wat ingewikkelder.

Overigens had ik al eerder aangegeven dat ik een paar belangrijke dingen op onedrive heb staan. Ik heb het idee dat je hier van harte wilt aantonen dat er allemaal niks van klopt, maar dat zijn semantische spelletjes. Dat mag van mij hoor, iedereen moet een hobby hebben en het kan een prima besteding zijn van een regenachtige dinsdagmiddag.
Alleen gaat dat er dan niet om dat je niet zou begrijpen wat ik zeg, want dat is prima uit mijn reacties te halen, als je leest om te begrijpen ipv leest om aan te vallen.

Verwijderd

Alex) schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:14:
Dropbox is geen backup, Dropbox is een synchronisatietool. Als iemand je Dropbox hackt, je wachtwoord wijzigt en alle files wegflikkert worden ook alle files lokaal weggegooid.

Een externe HDD is een goede backupmogelijkheid zolang je deze niet constant aan je computer laat hangen (CryptoLocker, iemand?) en is verder net zo kwetsbaar voor externe invloeden als je gewone pc (inbraak, brand, een hypere peuter die er een glas cola overheen mikt, ...).

Een goede backupstrategie bestaat uit meerdere componenten: naast lokale kopie (zoals een externe HDD) heb je ook een offsite backup, bijvoorbeeld bij CrashPlan. Als je daar het geld niet voor over heb regel je iets met een vriend: zij een HDD/NASje bij jou, jij een HDD/NAS bij hun en je synct met elkaar via het web.
Dropbox is inderdaad geen backup maar kan daar wel prima voor gebruikt worden.

De 2 situaties die je hierboven beschrijft kunnen inderdaad voorvallen maar er valt wel iets aan te doen: als een kind een glas cola over je externe HDD giet, heb je de files nog steeds op je pc staan. Je koopt dus gewoon een nieuwe HDD en kopieert al je gegevens op deze nieuwe schijf.

Natuurlijk is het beter om een hele backup strategie te hebben, inclusief off-site backups en iets zoals Crashplan. Helaas is dat voor de modale man (want daar had ik het over) een beetje te veel van het goeie. Zij willen een eenvoudige manier die liefst van al gratis is om hun data in de meeste gevallen veilig te stellen.

De meeste data gaat niet verloren door een brand of inbraak maar juist omdat dit soort mensen virussen op hun pc krijgen die hun data doodleuk gaat weggooien of encrypten.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

incaz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:24:
[...]

Alleen moet je dan die netwerklocatie of externe harde schijf regelen. Dat duurt bij mij zeker meer dan twee minuten want die heb ik niet (meer) voorhanden. Bovendien is een lokale NAS ofzo niet echt een optie - als ik belangrijke zaken heb dan moeten die ook een inbraak of brand kunnen overleven. En dat maakt het regelen nog wat ingewikkelder.
Mwoa. Het blijft een risico-afweging. Beter dek je je natuurlijk wel in, maar de kans op brand of inbraak is natuurlijk redelijk klein vergeleken met bijvoorbeeld hardwarefalen. Bovendien zou je prima kunnen backuppen naar dropbox of vergelijkbare cloud sync dienst. Althans, een "echte" backup is het niet (al is het wel aan te raden de backup-folder te syncen ipv de documenten zelf, zodat een onbedoelde verwijder-actie niet meteen het bestand in de cloud ook wegsodemietert), maar het biedt een behoorlijk goede redundantie en daar is het de meeste mensen vooral om te doen.
Overigens had ik al eerder aangegeven dat ik een paar belangrijke dingen op onedrive heb staan.
Ik heb het idee dat je hier van harte wilt aantonen dat er allemaal niks van klopt, maar dat zijn semantische spelletjes.
Ik reageerde louter op je opmerking dat je moet "onthechten". Dat vind ik gewoonweg geen realistische oplossing. Wat je er verder bij bedenkt waarom ik daar op in ga moet je zelf weten maar daar herken ik me niet echt in moet ik zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 21-10-2014 13:48 ]

Verwijderd

.oisyn schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:45:
[...]

Mwoa. Het blijft een risico-afweging. Beter dek je je natuurlijk wel in, maar de kans op brand of inbraak is natuurlijk redelijk klein vergeleken met bijvoorbeeld hardwarefalen. Bovendien zou je prima kunnen backuppen naar dropbox of vergelijkbare cloud sync dienst. Althans, een "echte" backup is het niet (al is het wel aan te raden de backup-folder te syncen ipv de documenten zelf, zodat een onbedoelde verwijder-actie niet meteen het bestand in de cloud ook wegsodemietert), maar het biedt een behoorlijk goede redundantie en daar is het de meeste mensen vooral om te doen.

[...]
Dit is exact wat ik probeerde te zeggen :)
.oisyn is duidelijk een pak beter in het verwoorden van dat soort zaken.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Wtf, met de access_token van de Graph Explorer krijg ik andere resultaten dan met een access_token die ik zelf ophaal :/

• Cloud
  • Registratie: November 2001

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Nu we het toch over xkcd's hadden, is deze hier al voorbijgekomen:
Afbeeldingslocatie: https://flickrcode.files.wordpress.com/2014/10/xkcd-1425.png?w=584

Flickr heeft die 'opgelost': http://code.flickr.net/20...cing-flickr-park-or-bird/ :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Cloud schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:03:
Nu we het toch over xkcd's hadden, is deze hier al voorbijgekomen:
[afbeelding]

Flickr heeft die 'opgelost': http://code.flickr.net/20...cing-flickr-park-or-bird/ :)
Ik herinner me de XKCD nog goed maar weet niet of hij hier voorbijgekomen was. Het is wel altijd leuk om te zien hoe programmeurs of bedrijven op deze XKCD "problemen" inspelen. Zo was er een tijdje geleden ook StackSort.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Iemand anders nog spam mailtjes gehad van "Het Datacenter & Cloud Dossier 2014"?

• azerty
  • Nu online
Skyaero schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:33:
Iemand anders nog spam mailtjes gehad van "Het Datacenter & Cloud Dossier 2014"?
Post hem hier anders eens (in MO tags?)?

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04-2025
Sinds vandaag duurt het starten van de java webapplicatie in debug mode letterlijk 5 minuten. gisteren was het paar seconden. Dit terwijl ik heel weinig veranderd heb en de veranderingen ook nog eens terug gedraaid heb om te kijken of het daaraan lag.

Hoe kan dit ineens? Heeft eclipse/gwt of wat dan ook zichzelf op achtergrond geupdate naar een buggy versie ofzo?

• ZpAz
  • Laatst online: 12-01 13:13
Jongens jongens. Ik ga ook eens automated tests proberen voor een project hoor. Ben al met al zo lang bezig geweest met het opzetten van de meuk dat ik me afvraag of ik ooit de magische grens bereik waarbij het rendabel zou moeten zijn.

Nog is het niet perfect want het afhandelen van exceptions gaat blijkbaar niet lekker. Nja, dan eerst maar enkel tests schrijven die geen exception's gooien. Zucht...

Heb nu wel mijn dev-server omgeving mooi in Vagrant staan, dat is dan wel weer mooi. :)

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Automated tests zijn met name rendabel als je regelmatig een stabiele release moet opleveren. Menselijke testers zijn duur en zijn beter in het vinden van andere problemen dan unit tests.

iOS developer

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

ZpAz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:31:
Heb nu wel mijn dev-server omgeving mooi in Vagrant staan, dat is dan wel weer mooi. :)
Dat heb ik ook eens geprobeerd, alleen moest ik de vagrant box opnieuw opstarten als ik bestanden wilde toevoegen aan de shared folder :/

• incaz
Welnee, daar heb je gebruikers voor :)

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:59
TheNephilim schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:38:
[...]
Dat heb ik ook eens geprobeerd, alleen moest ik de vagrant box opnieuw opstarten als ik bestanden wilde toevoegen aan de shared folder :/
Dan heb je waarschijnlijk synced folders opgezet via rsync. Beste is NFS (werkt niet op windows) of SMB(werkt nog niet op linux) en anders provider afhankelijk AFAIK. Virtualbox shared folders werkt heel simpel, is alleen traag. (PHP app op shared folder laad ontzettend traag) http://docs.vagrantup.com/v2/synced-folders

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:20
ZpAz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:31:
Kan je hier meer van vertellen? Ben wel benieuwd!

• ZpAz
  • Laatst online: 12-01 13:13
TheNephilim schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:38:
[...]

Werkt hier wel goed, hij shared automatisch de folder waarin je de Vagrant server start met de server zelf in /vagrant. Standaard gaat dat via Virtual Box shared folders, maar dat was nogal traag. Maar bij het "provisioning" van Vagrant kan je ook instellen dat hij een NFS share moet aanmaken en dat dan mount naar /vagrant en dat gaat een behoorlijk stuk sneller.
Ryur schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:52:
[...]

Kan je hier meer van vertellen? Ben wel benieuwd!
Met vagrant kan je in een Vagrantfile aanmaken en deze bij je project stoppen. In de betreffende Vagrantfile staat configuratie voor een virtuele machine. (Zogenaamde boxes). Als je dan Vagrant up aanroept in de root van je folder maakt hij een virtuele machine aan met de gegevens uit je Vagrantfile. En start hij deze op.

Deze virtuele machine kan bijvoorbeeld een complete LAMP stack met de juiste plugins bevatten zodat niet elke developer zijn eigen Lamp stack hoeft te installeren en te configureren waar elke developer weer een net iets andere configuratie heeft.

Daarna zorgt hij er voor dat de bestanden vanuit je project root ook binnen de virtuele machine beschikbaar zijn. Dat met poort forwarding zorgt er voor dat als bijvoorbeeld je Apache server aan staat in de virtuele machine je dit direct kan benaderen vanaf je eigen machine.

Dit hoeft natuurlijk niet persee voor PHP gebruikt te worden, alles wat je op een development server zou draaien zou je hiermee ook kunnen doen. Het is echt geautomatiseerd virtuele machine's aanmaken met developement omgevingen er op.

Ik zou zeggen lees de site een beetje door.

[ Voor 52% gewijzigd door ZpAz op 21-10-2014 17:19 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Nu we het toch over vagrant hebben, al wat oudere link (misschien heb ik 'm zelfs uit dit topic), maar wel relevant voor sommige denk ik: https://puphpet.com/

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.