Meetapparaten
In mijn blog over Dennis2 was ik afhankelijk van een geleende energiemeter, de Voltcraft Energy Monitor 3000. Dit keer wilde ik beter voorbereid zijn. Ik heb uit Duitsland voor 35 euro incl. verzenden een Voltcraft Energy Logger 3500 gehaald, dat is een intern iets verbeterde variant van de Energy Monitor 3000 met SD-kaartslot waarop meetgegevens kunnen worden opgeslagen. Verwacht er niet teveel van, hij slaat het maar elke 30 seconden op. Yay, we rijden Haarlem uit.
Energy Logger 3500
Schiet nooit foto's op f/1.4 als je wil dat meer dan een haardikte scherp is...
Omdat de Energy Logger een consumentenapparaat is en dus als zodanig basically aan geen enkele nauwkeurigheidsklasse hoeft te voldoen had ik niet bepaald het volste vertrouwen in het ding. Ik heb hem dus opengemaakt (want, seriously, wat heb je aan een apparaat waarvan je niet weet hoe het werkt?) en vond tot mijn verbazing en genoegen een Arch Meter PS1000 True RMS energy meter/logger referentie-ontwerp. Dit noemt zichzelf True RMS maar is dat niet 100%: in plaats van de heating power van een filmweerstand te meten en zodoende exact de integraal van stroom te berekenen zodat je een hele precieze AC-meting doet, zit hier een DSP in die gewoon ontieglijk snel op de conventionele manier (shuntweerstand, temperatuurcompensatie, spanningsmeting, en dan spanning*stroom doen en optellen) meet zodat je min of meer een even goede meting krijgt als True RMS, ten koste van het extra stroomverbruik dat die DSP met zich meebrengt. Maar dat maakt mij niet uit; ik was al blij om te zien dat dit een goede meter was die in theorie egen enkel probleem met nauwkeurigheid moet hebben.
Arch Meter PS1000 inside!
Hier worden we blij van! Iets waar datasheets van bestaat, en dat niet onder een druppel epoxy zit.
Het leuke van deze meter is dat hij niet alleen - zoals je ziet - uitstekend in elkaar zit en van een uitstekende meetchip (voor het geld) is voorzien, maar dat hij ook zowel modbaar als herprogrammeerbaar lijkt. Er zit volgens de datasheet géén lockable geheugen in, en hij kan via een seriële poort - die de lieve devvers van Voltcraft voor ons op een makkelijke plek op de printplaat hebben gezet - worden geherprogrammeerd. De rekenkern in deze meter is een 8052, wat in feite een snellere versie is van de alomtegenwoordige 8051. Nieuw modmeat!
En wat is dat, een seriële poort?
Ondanks dat heb ik toch een echte energy analyzer gekocht, namelijk een Elcontrol Microvip mk1.1, een oud beestje dat echter wél 'echt' true rms meet en 1% accuraat is. Met een kalibratierapport van 2 jaar geleden voelde ik me wel redelijk safe. Bovendien meet de Microvip een heel stuk sneller dan mijn Energy Logger, waardoor ik wat beter kan zien wat de PC nou aan het doen is. Nu heb ik twee meters die ik tegen elkaar kan gebruiken om het verbruik te verifiëren. Hierbij moet ik zeggen: ik heb de Energy Monitor 3000 en Logger 3500 ook nog in een klein informeel testje tegen elkaar gezet, en er zit geen zichtbaar verschil tussen de twee voor zover ik kan zien. Ze lijken identieke en even nauwkeurige metingen te geven.
Naast deze AC-meetapparatuur heb ik ook nog mijn V&A prutsmultimeter van samenkopen.net (niks tegen die specifieke actie, maar dit is dus absoluut geen Fluke 15/17-vervanger. De kwaliteit komt niet in de buurt, maar de prijs wel...). Ook heb ik mijn Fluke 111 voor de stroommetingen en andere algemene multimeterdingen.
bron :
http://webcache.googleuse...&cd=4&hl=nl&ct=clnk&gl=nl