Natuurlijk hebben deze fondsen goede rendementen laten zien, dat hebben zo'n beetje alle wereldfondsen of portfolios met een bepaalde aandelen/obligaties mix in de afgelopen jaren.peter00 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 22:40:
[...]
beleg ik ook in sinds een aantal jaren. Zeer goede rendementen.
Mijn stelling is dat de kosten juist op de lange termijn aantikken. Veel mensen denken: ach, die 1 of 2% kosten, dat is niets. Maar het is niet 1 of 2%, het is bijvoorbeeld 15% (1/6) of 30% (2/6) gebaseerd op lange termijn rednementen. 30% van je rendement over een periode van zeg 25 jaar weggeven is een fortuin, en dat terwijl het niet nodig is aangezien je tegenwoordig een index portfolio kunt samenstellen met kosten lager dan 0.5%. Onderzoek laat zien dat index fondsen het meestal beter doen dan actief beheerde fondsen, en dat tegen veel lagere kosten.Moet je niet doen voor de korte termijn, want dan worden de kosten wat hoog.
hier heb je een voorbeeld van een vergelijking tussen een laag en hoge kosten belegging op lange termijn:
https://www.bogleheads.org/wiki/File:Highcost-lowcost.jpg
Wat zijn de jaarlijkse kosten dan?De kosten worden redelijk transparant weergegeven op de pagina van de profielfondsen.
Ik heb de kosten bekeken op de pagina van zo'n profielfonds, maar ze zijn mij niet duidelijk (zie mijn post).
meer specifiek: is de genoemde 0.9% lopende kosten de totale jaarlijkse kosten?
Zit bijvoorbeeld de genoemde management kosten erin?
en aangezien de profielfondsen beleggen in andere onderliggende fondsen, betaal je hier opnieuw de jaarlijkse kosten van deze fondsen? Dat is wel te verwachten, want deze fondsen doen het niet voor niets. En als deze kosten (en de management fee) niet in de 0.9% zitten, dan worden de totale kosten erg hoog.
ik vergelijk het niet met zelf in individuele aandelen beleggen (en al helemaal geen opties) maar met index trackers/ETFs.Nog altijd wel een stuk goedkoper dan zelf beleggen en erbij blijven, zeker met bijvoorbeeld opties.
Bijvoorbeeld de Vanguard All world aandelen index tracker, kosten 0.25% per jaar.
doe je 50% spaargeld, en 50% zo'n wereld tracker, dan ben je voor 0.125% per jaar klaar.
De banken zullen als tegenargument gebruiken dat ze hun fondsen met hun expertise actief beheren (aandelen/fondsen selecteren ipv een index volgen) en dat ze hun geld dus waard zijn, maar keer op keer blijkt dat ze op lange termijn de index niet kunnen verslaan. Vaak gebruiken ze benchmarks zoals de MSCI world index om hun prestaties te meten, en je ziet ze zo'n index meestal proberen te volgen met hun beleggingsbeleid. Waarom dan niet in een MSCI World index zelf beleggen tegen veel lagere kosten?