@Phyxion:
Enkele opmerkingen van mijn kant:
- Je noemt kosten van 1.1 tot 1.75%, ik vind dit nog vrij hoog. Om een idee te krigen van de hoogte van de kosten: op lange termijn, zeg over de afgelopen 50 jaar, hebben aandelen wereldwijd gemiddeld een rendement gegeven van zo'n 6%. Als de kosten 1% zijn, dan gaat dus 1/6 = 15% op aan kosten, en bij 2% is dit al >30%!
- Ik weet niet hoe je wilt beleggen, maar meestal komt het met kosten hier op neer: je kunt bij een bank zelf in een aandelen fonds stappen, dan betaal je alleen de kosten van het fonds. Je ziet hier kosten al snel van rond de 1%. Je kunt ook bij veel banken (en vermogensbeheerders) het totale beheer uitbesteden, je geeft hen dan het geld, en zij verdelen het voor je in fondsen. Je betaalt hier ook al snel 1% voor, en dan komen de kosten van de fondsen zelf er nog bij, dus tegen de 2% is niet uitzonderlijk.
Dt betekent dat je 30% van je potentieele lange termijn opgeeft, en dat vind heel veel.
Waarom doen mensen dit toch massaal? Omdat ze geen verstand hebben van beleggen en al helemaal geen inzicht hebben in hoeveel potentieel rendement ze opgeven.
Wat is het alternatief? Sinds enkele jaren bestaan er zogenaamde Exchange Traded Funds (ETFs), ook wel trackers genoemd. Dit zijn gewoon aandelen (of obligatie) fondsen maar rechtsreeks op de beurs genoteerd. Kenmerk van deze ETFs zijn de lage kosten, je kunt dan de duurdere aandelenfondsen van banken vermijden.
Bijvoorbeeld: een bekende aanbieder is Vanguard, een algemeen aandelenfonds is bijvoorbeeld het Vanguard All World ETF, de kosten zijn slechts 0.25%
https://www.vanguard.nl/p...tId=9505&assetCode=EQUITY
Je moet wel iets leren over hoe je aandelen aankoopt via een beleggingsrekening, en je moet een zogenaamde asset allocatie maken: hoeveel stop je in aandelen, hoeveel stop je in vastrentende waarden (spaargeld, deposito's, obligaties).
hierboven zijn de ING mixfondsen genoemd die die verdeling voor je maken, maar je kunt dit eenvoudig zelf copieren:
als de verdeling van zo'n mixfonds is 50% aandelen, 50% vastrentend, dan stop je 50% van wat je wilt beleggen in dat Vanguard All World ETF, en de resterende 50% zet op een spaarekening.
Je kunt ook een obligaties ETF kiezen als alternatief voor spaargeld, maar omdat obligaties ingewikkeld zijn, en je momenteel nog meer rente krijgt op spaarrekeningen dan yield van een staatsleningen obligatiefondsen (ervan uitgaande dat er verder geen koerswinst meer mogelijk is) vind ik een simpele spaarrrekening een goed alternatief.
- mocht je het zelf willen doen via ETFs, dan is het enige dat je ieder jaar moet doen is herbalanceren om je gekozen ricisoprofiel van zeg 50% constant te houden (dus stel je belegt 10,000, waarvan 5000 in aandelen ETF, en dit is na een jaar gestegen naar 6000, dan verkoop je voor 500 en zet dit op je spaarekening zodat je verdeling weer 50/50 is).
- over als je geld nodig hebt op korte termijn: je moet er vanuit gaan dat er iedere dag het risico is dat aandelen(fondsen) tot wel 50% in waarde kunnen dalen bij een crisis (denk bijvoorbeeld 2008, maar nu een Grexit of wat voor aanleiding dan ook). En dat het jaren kan duren voordat dit zich hersteld heeft. Geld dat je op korte termijn nodig hebt, moet je dus niet in aandelen stoppen.
samenvattend: zelf doen is dus qua kosten aantrekkelijk, maar vergt wel iets meer aandacht en werk. als je het zo veel mogelijk wilt uitbestedwn, let op de kosten. Meer dan 1% vind ik te hoog.