Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 14:03
Ik heb zelf een vermogensopbouw spaarplan via Brand New Day lopen en het bevalt me wel. Ik spaar elke maand 50 euro wat keurig netjes wordt belegd. Is het een periode wat moeilijker om te sparen dan kan je zo het bedrag aanpassen. Maar dat ben ik nog niet nodig geweest. Het rendement ziet er goed uit.
Ik ben begonnen met een bedrag van 2250 euro wat uit een woekerpolis kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 620028

Hou wel de rente in de gaten. Boven de 20.000 is toch zo zonde. Bij Argenta krijg je nu nog 1,75. Vastzetten tot 5 jaar is ook alweer gezakt. Dus niet echt interessant meer. Nog even en we komen onder die 1,3 procent vermogensbelasting. En je mag meer vermogensbelasting betalen dan dat het rente oplevert. Echt zuur als ik kijk dat alle omliggende landen geen vermogensbelasting hanteren. Ja prima, maar pas het dan aan, deze 1,3 % is gebaseerd op de rente van 2008. Net voor de crisis, toen je nog 4 procent en meer kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:54
Daarom ben ik overtuigd dat je vermogensbelasting moet betalen over het effectieve rendement dat je haalt, niet het fictieve. Dat levert de overheid hoogstwaarschijnlijk minder op -> not gonna happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 11:32
Tsurany schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:30:
[...]

Hangt van je spaargeld af. Eerste drie maanden gratis + 50 euro cash betekent dat ze effectief een jaar voor je betalen. Een jaar lang gratis 0,05% rente pakken en daarna weer stopzetten ;)
Die 50 euro krijg je alleen ook als je de overstap service gebruik. Dus even heen en weer switchen is wel erg makkelijk bedacht ;)

User Error -- Please Replace User

• Binnetie
Even terugkomende op mijn spaarplan bij Brand New Day. Ik heb een aantal vragen via de mail aan Brand New Day gesteld en deze werden erg duidelijk beantwoord. Ik had vragen over het stopzetten van de rekening (of dit kosteloos was). En waarom ik zelf het maandbedrag niet kon aanpassen.
Dat laatste kwam doordat ik nog gekoppeld was aan mijn financieel adviseur die een half jaar terug gestopt is. Ze hebben deze koppeling gestopt en nu kan ik zelf de maand bedragen aanpassen.

Even een rekensommetje voor mij.
Ik ben na aftrek van de kosten van de financieel adviseur (750 euro) gestart met €2198,98
Elke maand wordt er in 2 soorten fondsen belegt. De ene rekenen ze 0.5% en de andere 0.59% transactiekosten. Ik spaar elke maand 50 euro.
Ik heb nu 28 x 50 euro gestort (28 maanden ben ik bezig).Dat is €1400,-
Hierbij tel ik mijn startbedrag op: 1400+2192,98= €3592,98 zonder rente.
Momenteel wordt mijn maand inleg 50% in obligaties belegt en 50% in aandelen.
De waarde totaal is €4369,-. Met aftrek van alle kosten (adviseur en de rente per storing) is mijn eindwaarde: €4295,- met andere woorden. Ik heb na ruim 2,5 jaar de kosten van mijn adviseur terugverdient door de rente.

De vraag is of dit nu een goed resultaat is of niet.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het is wat lastig uit te rekenen omdat je elke maand geld stort. Maar als je even alleen naar de eindgetallen kijkt heb je een rendement van zo'n 19% in 2.5 jaar, dat doet geen bank je na. Wel jammer van de kosten van de financieel adviseur, want daardoor sta je nu eigenlijk op 0%. (je hebt 3593+750 uitgegeven, en je staat op 4295). Alles wat je waarde nu nog stijgt is dus pas winst. Als de komende jaren ook zo zijn en je stort vrolijk door kan het leuke winsten opleveren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-06 13:52
Ben zelf nu ook aan het kijken naar de opties bij Brand New Day, veel goede verhalen over gehoord en dat ze uitmuntend zijn in hun service.

@Binnetie
Was de financieel adviseur het waard? Als ik het goed begrijp heb je namelijk gewoon gebruik gemaakt van de standaard fondsen bij BND?

• Binnetie
De adviseur heeft mij los geholpen van mijn woekerpolis die ik via een een bank/verzekeraar had. Ik weet zo even niet meer welke dat was. Al heel lang was ik er mee bezig om dit op te zeggen en mijn geld terug te halen. Ik had me er eerlijk gezegd al bij neergelegd en weinig hoop meer. Een hele poos later werd ik benaderd door een adviseur die dit wel voor mij kon regelen. Die heeft mijn gegevens gekregen vanuit Helica financieel advies (die gingen stoppen).
We hebben alles onder de loep genomen en hij heeft het voor mij geregeld. Hierin zaten ook de kosten voor het maken van een deposito etc. Ik kon kiezen, of een factuur van hem of betalen uit het geld die vrij kwam uit de woekerpolis. Dat laatste leek me het beste omdat ik er al vanuit was gegaan dat ik het geld niet terug zag (die doemscenario's las je overal op internet).

Ik ben er dus blij mee. Maar volgens mij kan je het zelf ook regelen met behulp van BND. Voor mij was het meer het gehele trajact van het terughalen van het geld en het onderbrengen bij BND. Dat kostte was €750,-

@microkid, ik stort elke maand €50,- dat gaat via automatisch incasso.

Hier zie je een verloop van het sparen:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Capture_zps6965f295.png

[ Voor 8% gewijzigd door Binnetie op 17-09-2014 14:57 ]

• Tuttel
Ah juist op die manier, dan mag je zeker zeggen dat je een zeer mooi rendement gehaald hebt bij BND. Heb je nog een speciaal risico profiel gekozen en daarna alles uit handen gegeven aan BND?

• Binnetie
Ik heb gemiddeld gekozen volgens mij en ik zie dat er op dit moment voor 44% in obligaties wordt belegd en 56% in aandelen. De aandelen zijn van BND wereld Indexfonds:
Met dit indexfonds belegt u in een wereldwijd gespreide index bestaande uit ± 1.700 aandelen van bedrijven uit 23 ontwikkelde landen (MSCI World Index). Het valutarisico is voor u afgedekt. Jaarlijkse beheerkosten: 0,59%
En bij mij staat automatisch risico afbouw op aan.
Ik meende dat de beheerskosten voor het aandelen deel per maand is, maar dit is dus per jaar.
Wil je de verdeling van de beleggingen aanpassen dan gaat dit via de adviseur. Maar daarvan ben ik nu losgekoppeld. Ik vraag me alleen af of die adviseur dit wel actief deed. Volgens mij niet want hij is al bijna een jaar gestopt. Dus ik ga er vanuit dat BND dit doet.

[ Voor 19% gewijzigd door Binnetie op 17-09-2014 16:36 ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Microkid schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:01:
Het is wat lastig uit te rekenen omdat je elke maand geld stort. Maar als je even alleen naar de eindgetallen kijkt heb je een rendement van zo'n 19% in 2.5 jaar, dat doet geen bank je na.
Als ik de cijfers (2200 eenmalig, 50/mnd en dat 2 jaar en 4 maanden lang) bij berekenhet invul, dan komt het overeen met iets meer dan 10% rendement op jaarbasis. Die afgelopen paar jaar waren overigens goede jaren voor beleggers. De paar "5-sterren" mixfondsen met ook een 50/50-verhouding op morningstar die ik zo snel even bekeken heb deden over de afgelopen 3 jaar ook gemiddeld per jaar 11-12% rendement. Zelfs als daar nog beheerskosten bovenop komen zal je doorgaans nog altijd ruim boven de 10% zitten.

Volgens morningstar is echter het gemiddelde van 'Mixfondsen EUR Neutraal wereldwijd' 6,71% per jaar in de laatste drie jaar. Dus dat BND ook 10%+ haalt is vrij goed.

• Microkid

Microkid

Smile

Binnetie schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:34:
Wil je de verdeling van de beleggingen aanpassen dan gaat dit via de adviseur.
Onjuist. Je kan zelf je verdeling aanpassen via de BND website, zowel voor nieuwe stortingen als voor je gespaarde kapitaal. Dit doe je via "Rekening gegevens aanpassen > Aandelenverdeling". Daar heb je geen dure adviseur voor nodig. Wie heeft je dat verteld? Ik krijg een beetje de indruk dat die adviseur niet veel gedaan heeft voor die 750 euro.... Want ook een woekerpolis kan je gewoon zelf opzeggen en oversluiten. Heb ik zelf ook 2x gedaan, zonder adviseur.

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 17-09-2014 22:30 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Binnetie
Als ik de aandelenverdeling wil aanpassen krijg ik een popup dat ik dit via mijn adviseur moet doen. Ik kan dus niks aanpassen. Ik ben blij dat het uiteindelijk is goedgekomen en ik de kosten van de adviseur er nu uit heb.
Dat jij het zelf geregeld hebt, kan ik alleen maar op zeggen: Bravo!
Het verzoek van loskoppelen van adviseur heb ik gisteren ingediend.

Ik heb ook nog een deposito bij de Garantiebank, die is voor dat geld toen ook afgesloten + financieel gesprek en alles nalopen en 2x belastingaangifte. Dus weinig gedaan vind ik niet helemaal fair. Ik heb er wat aan gehad en dat telt.
Ik weet niet wat de rentes nu doen bij de Garantibank, maar mijn gouden termijn deposito duurt 5 jaar en begint bij 2,75 en loopt elk jaar op tot een kleine 6% rente (2012 afgesloten). Nadeel toen was dat je het eerste jaar geen geld kunt opnemen en na het eerst jaar opnemen betekent de opgebouwde rente als boete betalen. Ook kon je eenmalig een bedrag storten en niet bijsturen. Over 2,5 jaar wordt deze gesloten en het geld gestort. Het vrijgekomen geld kan ik dan weer deels bij BND neerzetten. Want ik mis dat geld niet.

• Microkid

Microkid

Smile

Binnetie schreef op woensdag 17 september 2014 @ 23:05:
Als ik de aandelenverdeling wil aanpassen krijg ik een popup dat ik dit via mijn adviseur moet doen. Ik kan dus niks aanpassen. Ik ben blij dat het uiteindelijk is goedgekomen en ik de kosten van de adviseur er nu uit heb.
Hmm, vreemd. Ik zou BND even bellen/mailen en vragen om dit voor jou open te stellen, dan kan je het zelf doen (als je dit tenmiste wilt) :)

• GioStyle
Wie kan mij vertellen wat de kosten zijn van bijv. BND?

Ik zie op de website staan:

-Beheerkosten (per jaar) (0,59% over vermogen)
-Stortingskosten (eenmalig) (0,50% over storting)

Is dat alles? Geen stiekeme addertjes onder het gras? Wat gebeurt er als je het vermogen opneemt? Betaal je daar geen percentage over?

Ik zie jullie al denken: "Ja, maar dat staat gewoon op de website". Naja, ben een beetje huiverig, want als ik andere beleggingssites zie dan zijn er meer (verborgen) kosten aan verbonden.

• Microkid

Microkid

Smile

Dat zijn de kosten, ja. Alleen de beheerkosten die ze noemen zijn over hun standaard fonds (Wereld Index). Er zijn nog andere fondsen, met andere percentages.

Obligatiefondsen 0,50%
BND Wereld Indexfonds 0,59%
BND Wereld Indexfonds niet euro-hedged 0,59%
BND Duurzaam Wereld Indexfonds 0,75%
BND Small Cap Wereld Indexfonds 0,80%
BND Emerging Markets Indexfonds 0,85%

Opnemen is gratis.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 17-09-2014 23:48 ]

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:11
Tuttel schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:31:
Ik heb zojuist mijn spaarcenten verhuist van Rabobank naar de gratis spaarrekening van KNAB, Flexibel Sparen 1,75%. Doorpakken naar Kwartaal Sparen tegen 1,8% is de moeite nog niet waard gezien je dan 5e per maand moet betalen, ondanks zelfs de actie dat je nu 50e bijgestort krijgt als je overstapt.
Hier ook, rekening openen is wel simpel geworden. en nu mijn Alex rekening opzeggen.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

• Binnetie
GioStyle schreef op woensdag 17 september 2014 @ 23:19:
Wie kan mij vertellen wat de kosten zijn van bijv. BND?

Ik zie op de website staan:

-Beheerkosten (per jaar) (0,59% over vermogen)
-Stortingskosten (eenmalig) (0,50% over storting)

Is dat alles? Geen stiekeme addertjes onder het gras? Wat gebeurt er als je het vermogen opneemt? Betaal je daar geen percentage over?

Ik zie jullie al denken: "Ja, maar dat staat gewoon op de website". Naja, ben een beetje huiverig, want als ik andere beleggingssites zie dan zijn er meer (verborgen) kosten aan verbonden.
Misschien heb je hier iets aan, deze vragen heb ik aan de klantenservice gevraagd en kreeg er snel antwoord op:
Hartelijk dank voor uw bericht. Ik zal stapsgewijs uw vragen beantwoorden.

- Bij het open van de rekening heb ik een aantal onttrekkingen gehad (betaling adviseur etc). Welke bedragen worden er elke maand nog meer aan mijn inleg onttrokken?
U betaalt enkel nog kosten voor uw product bij Brand New Day. Wij hebben twee soorten kosten: - stortingskosten, deze kosten betreffen (eenmalig) 0,5% over elke geldstorting. - Beheerkosten, deze kosten zijn per fonds verschillend, in uw geval betreffen deze kosten voor het aandelen gedeelte 0,59% per jaar, voor uw obligatie gedeelte zijn deze kosten 0,5% per jaar. Deze kosten worden per maand met uw waarde verrekend. U kunt de kosten per gewenste periode terugzien in uw online klantendomein onder het kopje 'rendement en kosten'.

- Stel in het ergste geval wil ik mijn rekening bij jullie opzeggen, zijn er dan kosten die ik moet betalen die wordt afgetrokken van de totale waarde op mijn rekening?
Bij het verkopen van uw participaties tijdens een regulier handelsmoment zullen wij geen kosten rekenen.
Brand New Day voert alle opdrachten automatisch een keer per maand door en dit gebeurt standaard op de eerste werkdag van de maand. U kunt te allen tijde kosteloos opzeggen, maar voordat de opdracht wordt doorgevoerd, zult u moeten wachten tot de eerste handelsdag van de daaropvolgende maand. Als voorbeeld: u besluit om op 10 oktober uw rekening op te zeggen en geeft hiervoor opdracht. Wij zullen dan uw beleggingen pas per maandag 3 november (het eerstvolgende handelsmoment) verkopen, waarna u de gelden enkele werkdagen later op uw tegenrekening ontvangt.

- Kan ik eenvoudig het maandbedrag aanpassen per maand? Met andere woorden, wanneer ik meer kan missen is dit dan eenvoudig zelf te regelen?
U kunt inderdaad eenvoudig uw maandbedrag wijzigen, dit kunt u doen in uw online klantendomein. Echter is dit in u geval nog niet mogelijk, dit omdat deze rechten voor uw financieel adviseur zijn voorbehouden. Wanneer wordt losgekoppeld van uw , reeds falliet verklaarde, financieel adviseur. U kunt uw verzoek tot loskoppelen via de mail indienen.

- Het rendement in mijn portefeuille is nu 24,41% maar wat zegt dit nu precies?
Dit betekent dat de totaal ingelegde waarde met 24,41% is gestegen.

- Klopt het het als ik zeg dat wanneer ik naar mijn grafiek kijk dat hoe verder de groene lijn zich boven de blauwe lijn bevind, hoe meer waarde ik heb behaald door rente?
Dit klopt inderdaad.

Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd.
Ik heb ze nog even gevraagd wie nu de beleggingspercentages aanpast. Deze veranderen namelijk elke maand, maar grote vraag is of BND dit doet of de adviseur. Ik vermoed BND omdat mijn adviseur al lang geleden gestopt is.

[ Voor 12% gewijzigd door Binnetie op 18-09-2014 09:08 ]

• GioStyle
Top! Ik ga binnenkort daar een rekening openen denk ik. Met de beleggingspercentages bedoel je dat de kosten voor inleg maandelijks variëren?

• Tuttel
En als je dit nou vergelijkt met bijvoorbeeld investeren in crowdfunding (GeldvoorElkaar) met een goede rating. Zou daar het risico groter zijn? Er staat meer vast, bij GvE krijg je een vast rentepercentage en het risico is dat je niet "alles" terug krijgt. Brand New Day is natuurlijk beleggen, maar daar kun je weer uitstappen, hoe denken jullie hierover?

• Binnetie
GioStyle schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:54:
Top! Ik ga binnenkort daar een rekening openen denk ik. Met de beleggingspercentages bedoel je dat de kosten voor inleg maandelijks variëren?
Ik weet niet hoe dat precies zit, maar ik bedoel meer dat het percentage waarin belegd wordt dus kan wisselen (hoeveel % in obligaties en hoeveel % in aandelen).

Ik heb nog even gevraagd hoe het zit met het aanpassen van de percentages waarin belegd wordt als je losgekoppeld bent van je adviseur (supersnelle reactie overigens):
In uw e-mail vraagt u wie de risicoverdeling van uw rekening in de gaten houdt. Brand New Day is een execution-only instelling. Dat betekent dat wij de klant niet mogen, maar ook niet kunnen adviseren. Het is dus van belang dat u zelf regelmatig inlogt op uw klantdomein en waar nodig uw vragen aan ons voorlegt. Zoals gezegd kunnen wij geen persoonlijk financieel advies geven. Wel kunnen we u informatie geven over onze fondsen en kunt u op onze website de koersontwikkeling inzien. Als iets voor u niet duidelijk is, kunt u ons uiteraard altijd e-mailen of bellen. Wij lichten een en ander dan graag voor u toe. Op basis van die informatie kunt u naar eigen inzicht aanpassingen maken.

Welke risicoverdeling u het beste kunt hanteren, is sterk afhankelijk van de mate waarin u risico kunt/wilt nemen en de mate waarin u een hoger verwacht rendement belangrijk vindt. Aandelen kennen een hoger verwacht rendement dan obligaties, maar zijn tevens gekoppeld aan een hoger risico. Wat het beste bij u past, kunnen wij dus niet zeggen: dit is zeer persoonlijk. Eventueel kunt u een onafhankelijk financieel adviseur bij u in de buurt vragen om u te helpen bij het bepalen van uw risicoverdeling, als u liever niet zelfstandig dergelijke keuzes maakt.

Nu uw rekening niet meer is gekoppeld aan een adviseur, kunt u de risicoverdeling op elk gewenst moment zelf wijzigen in uw klantdomein. Dit is kosteloos. Aanpassingen worden vervolgens doorgevoerd bij het eerstvolgende handelsmoment.
Wat ik vermoed is dat de verdeling obigaties/beleggingen dus al heel lang op 44/56% staat. Omdat de adviseur allang niet meer actief is. Het moet dus handmatig gedaan worden.
Dus dan wordt het tijd voor me om er in elk geval iets in te gaan verdiepen zodat ik het zelf kan aanpassen naar mijn persoonlijke smaak. De opa van mijn vriendin is de hele dag bezig met beleggen. Leuk om te zien hoe hij dat doet op 3 schermen. Misschien dat hij het voor me wil gaan doen, zolang het nog kan.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tuttel schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:10:
En als je dit nou vergelijkt met bijvoorbeeld investeren in crowdfunding (GeldvoorElkaar) met een goede rating. Zou daar het risico groter zijn? Er staat meer vast, bij GvE krijg je een vast rentepercentage en het risico is dat je niet "alles" terug krijgt. Brand New Day is natuurlijk beleggen, maar daar kun je weer uitstappen, hoe denken jullie hierover?
Ik zou GvE toch ook gewoon in de categorie beleggingen plaatsen hoor. Het zal wel het meest vergelijkbaar zijn met een (bedrijfs)obligatie (of het dat zelfs gewoon zijn?).
Binnetie schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:16:
Wat ik vermoed is dat de verdeling obigaties/beleggingen dus al heel lang op 44/56% staat.
Hou er ook rekening mee dat aandelen en obligaties niet even snel veranderen in waarde. Aandelen gaan doorgaans harder in beide richtingen.
Als dat periodiek gecorrigeerd wordt, zal daar dus af en toe scheefgroei in ontstaan.

• Microkid

Microkid

Smile

Binnetie schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:16:
Wat ik vermoed is dat de verdeling obigaties/beleggingen dus al heel lang op 44/56% staat. Omdat de adviseur allang niet meer actief is. Het moet dus handmatig gedaan worden.
Hoeft niet handmatig. Als je automatische risicoafbouw aanvinkt zal BND elk jaar het percentage wijzigen, zodat je naar mate aan het eind van de ingestelde looptijd komt meer (waardevaste) obligaties hebt dan aandelen. Heb ik ook zo staan voor m'n pensioenrekening. Momenteel nog het grootste gedeelte aandelen, maar elk jaar wordt het percentage netjes aangepast zodat ik tegen de tijd dat ik met pensioen ga/mag/kan ik weinig risico meer loop door schommelingen op de markt.

• Binnetie
Ah dan is dat het vast. Die staat bij mij aan. Dan heeft de adviseur er niks aan gedaan maar is dat automatisch aangepast. Ik had een neutraal profiel. Via de adviseur kon je een contract afsluiten van 10 eu per maand waarin je vragen mocht stellen en dat ze het voor je monitoren (ik heb de papieren er even over opgezocht).

Maar zijn er mensen die op deze manier ook hun pensioen goed voor elkaar willen hebben? Ik heb een pensioen regeling bij mijn werkgever en BND voor een extra zakcentje.

• Microkid

Microkid

Smile

Binnetie schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:20:
Ah dan is dat het vast. Die staat bij mij aan. Dan heeft de adviseur er niks aan gedaan maar is dat automatisch aangepast. Ik had een neutraal profiel. Via de adviseur kon je een contract afsluiten van 10 eu per maand waarin je vragen mocht stellen en dat ze het voor je monitoren (ik heb de papieren er even over opgezocht).

Maar zijn er mensen die op deze manier ook hun pensioen goed voor elkaar willen hebben? Ik heb een pensioen regeling bij mijn werkgever en BND voor een extra zakcentje.
De adviseur hoeft eigenlijk niets te monitoren, BND regelt dat gratis voor jou.
BND is inderdaad een prima optie om een extra pensioen te regelen. Doe ik ook, ik stort maandelijks een bedrag in een pensioenrekening. Dat mag je dan weer van de belasting aftrekken (indien je een pensioengat hebt), dus is het erg lucratief.

• Binnetie
Oke, dat is mij dan nog een stap te ver. Ik heb nu een pensioen via mijn werkgever en BND is afgesloten destijd voor het lange termijn sparen en de rekening bij de garantiebank voor het korte termijn sparen. Mijn einddatum staat op 1 mei 2049. En ik snapte eerst niet waarom dat was. Maar dat is het jaar dat ik met pensioen zou gaan (destijds mijn 65e). Dus voor een lekker extraatje voor mijn pensioen.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36

Matis

Rubber Rocket

Microkid schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:25:
De adviseur hoeft eigenlijk niets te monitoren, BND regelt dat gratis voor jou.
BND is inderdaad een prima optie om een extra pensioen te regelen. Doe ik ook, ik stort maandelijks een bedrag in een pensioenrekening. Dat mag je dan weer van de belasting aftrekken (indien je een pensioengat hebt), dus is het erg lucratief.
Ik ben momenteel 25 jaar. Het is wel erg definitief om dat geld nu al in een pensioenrekening te storten.
Momenteel heb ik "gewoon" een beleggingsrekening bij BND, mocht het nodig zijn, dan kan ik zo weer mijn spaargeld liquide.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Microkid

Microkid

Smile

Binnetie schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:59:
Oke, dat is mij dan nog een stap te ver. Ik heb nu een pensioen via mijn werkgever en BND is afgesloten destijd voor het lange termijn sparen en de rekening bij de garantiebank voor het korte termijn sparen. Mijn einddatum staat op 1 mei 2049. En ik snapte eerst niet waarom dat was. Maar dat is het jaar dat ik met pensioen zou gaan (destijds mijn 65e). Dus voor een lekker extraatje voor mijn pensioen.
Je kan hier 2 dingen mee doen: de rekening laten omzetten naar een geblokkeerde pensioenrekening. Je betaald dan geen belasting over de inleg (mits je een pensioengat hebt, maar dat heeft bijna iedereen ondertussen). Je krijgt dus 42% of 52% van de inleg terug (afhankelijk van je inkomen) en op je 65e betaal je minder belasting.
Of je doet het half om half: een deel laat je op de gewone spaarrekening staan (voor noodgevallen) en een deel zet je om naar pensioenrekening. Je stort geld in je pensioenrekening en indien nodig op de spaarrekening als je daar iets vanaf gehaald hebt.
Als je dat geld voor je aanvullend pensioen wilt gebruiken zou ik het zeker niet als gewone spaarrekening laten staan, dat kost je gewoon geld en dat is zonde. Een pensioenrekening is uiteindelijk financieel slimmer.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 18-09-2014 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:46

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Deze vraag komt natuurlijk vaker naar voren, maar wat is het "minimum" waarmee je kan beginnen. Ik begrijp dat als je 1 aandeel koopt je ook al aan het "beleggen" bent.

Over 4 maanden kan ik waarschijnlijk elke maand 800,- op zij zetten. Is het dan verstandig direct een combi te doen: spaar/beleggen etc. Of beter eerst tot het belastingvrije spaarbedrag te gaan en dan pas de focus op andere manier om mijn geld voor me te laten werken?

Ik ga er namelijk vanuit dat over 4 maanden mijn gespaarde centjes zijn opgegaan aan verhuizing/auto/kleding nieuw baan etc.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Microkid schreef op donderdag 18 september 2014 @ 21:41:
Als je dat geld voor je aanvullend pensioen wilt gebruiken zou ik het zeker niet als gewone spaarrekening laten staan, dat kost je gewoon geld en dat is zonde. Een pensioenrekening is uiteindelijk financieel slimmer.
De kans is wel groot dat je tegen die tijd de voordeeltjes voor ouderen vermindert zijn. Die regels worden al maar scherper, zeker zolang we met al die babyboomers 'opgescheept' blijven zitten.
Dus het is maar de vraag of de belasting die je nu bespaard ook echt meer is dan tegen die tijd alsnog betaald moet worden.

Wat daarnaast nog een voordeel is (vziw geldt dat, maar het is niet zo makkelijk terug te vinden op de site van de belastingdienst), is dat het ook niet meetelt voor je vermogen (hoewel er vast grenzen aan de hoogte zitten) en dus niet voor de heffing daarop. Dat voordeel hou je sowieso, ook als het voordeel van lagere belastingen voor ouderen tegen die tijd misschien wel niet meer bestaat.

Het heeft trouwens ook wel nadelen. Naast er niet bij kunnen zijn de regels mbt uitkeren ook vrij streng, je 'moet' er een pensioenvoorziening mee kopen en mag het niet eenmalig of onregelmatig laten uitkeren. (nouja, doe je dat toch, dan betaal daar flink extra voor)

[ Voor 11% gewijzigd door ACM op 21-09-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 22:16
SerealKiller schreef op zondag 21 september 2014 @ 09:33:
Deze vraag komt natuurlijk vaker naar voren, maar wat is het "minimum" waarmee je kan beginnen. Ik begrijp dat als je 1 aandeel koopt je ook al aan het "beleggen" bent.

Over 4 maanden kan ik waarschijnlijk elke maand 800,- op zij zetten. Is het dan verstandig direct een combi te doen: spaar/beleggen etc. Of beter eerst tot het belastingvrije spaarbedrag te gaan en dan pas de focus op andere manier om mijn geld voor me te laten werken?

Ik ga er namelijk vanuit dat over 4 maanden mijn gespaarde centjes zijn opgegaan aan verhuizing/auto/kleding nieuw baan etc.
Er is geen minimumbedrag, maar het is van belang om rekening te houden met de aanschafkosten van aandelen. Het is niet zinvol om 5 aandelen van 2 Euro aan te schaffen als de transactiekosten 4 Euro per transactie (koop en verkoop) zijn. Dan heb je pas rendement na een verdubbeling van de prijs van het aandeel.

Met 800 Euro per maand is het wellicht verstandiger om maandelijks in te leggen in verschillende indextrackers, aandelen- en/of obligatiefondsen bij een broker die daarvoor geen transactiekosten hanteert. Of je kiest er bijvoorbeeld voor om ieder kwartaal 2.400 Euro te gebruiken om aandelen te kopen van een bedrijf om de transactiekosten te minimaliseren. Besef wel dat diversificatie dan erg lastig wordt.

Kortom, er zijn voldoende mogelijkheden met 800 Euro per maand. Je moet tenslotte ergens beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
Tuttel schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:10:
Overal lees ik dat het goed gaat, zo ook hier bijv. Voorganger Boober is echter failliet gegaan en had 30% aan wanbetalingen op den duur.

Maar neem een kijkje op de website. Vaak wordt er op basis van vage info leningen in minder dan 2 dagen gevuld. Er staan meestal (niet altijd) totaal geen cijfers, geen ondernemingsplannen of financiële projecties op. Wanneer er wel iets in die richting opstaat, is het niet controleerbaar. Wat mij betreft een no-go.

De leners begrijp ik ook niet altijd. Je ziet dat de meest vaag omschreven projecten binnen enkele dagen gevuld worden. Zelfs particuliere leners die aangeven BKR geregistreerd te zijn of een hoge leeftijd hebben worden binnen enkele dagen gevuld. Gek genoeg bieden nieuwe leners toch nog relatief hoge rentes van 8%, terwijl die van 6% net zo snel worden gevuld. Dat betekent gewoon dat je te veel biedt (aanbod geld is groot), maar toch geen reden voor uitleners om niet meer uit te lenen.

Naast de 8% betaal je ook 0,95% aan GvE, maar dan wel over de oorspronkelijke hoofdsom, niet over het resterende krediet. Daarnaast betaal je eenmalig 1,25% en 125 tot 375 euro plaatsingskosten.

20k @8% voor 60 maanden is dus effectieve rente van 10,9%, aldus GvE zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door rr7r op 21-09-2014 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 13:45
Ik vraag me af wat de meningen hier zijn over diensten als Alex Belegingsbeheer of van Landschots Evy zijn.

Ik ben 8 jaar geleden met aandelen begonnen. Wat verloren, wat gewonnen maar vooral onderschat hoeveel tijd er bij komt kijken wil je het enigzins goed doen. Gevolg de laatste jaren misschien 5 transacties gedaan, zonde van de onkosten.
Nu het totaal aardig in de buurt komt van het instapbedrag van deze beheersdiensten ben ik dit aan het overwegen namelijk.

Op de midden lange termijn (<5j) verwacht ik het geld niet nodig te hebben vandaar dat ik bij beleggen wil blijven.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:58
Ik heb ING beheer een aantal maanden uitgeprobeerd. Die kopen dan allerlei fondsen voor je. Voordeel is een veel lagere "vanaf" instap en vergelijkbare tarieven.

Ik vond zelf het aantal verschillende aandelen bij alex te laag.

[ Voor 17% gewijzigd door hv08 op 22-09-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
De ASN Bank wijzigt de rente van onderstaande rekening(en) per 9 oktober 2014.

Sparen Nieuw rentepercentage Oud rentepercentage
ASN Ideaalsparen 1,4% 1,5%

Weer lager, houdt het dan nooit op?!? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 21:36

Matis

Rubber Rocket

hv08 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 17:12:
De ASN Bank wijzigt de rente van onderstaande rekening(en) per 9 oktober 2014.

Sparen Nieuw rentepercentage Oud rentepercentage
ASN Ideaalsparen 1,4% 1,5%

Weer lager, houdt het dan nooit op?!? :)
Wij hebben een (klein) kind spaarrekening. Onze dochter is nog geen half jaar oud en de rente is al van 2.5 naar 2.0 gedaald.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Dzine schreef op maandag 22 september 2014 @ 23:31:
Ik vraag me af wat de meningen hier zijn over diensten als Alex Belegingsbeheer of van Landschots Evy zijn.

Ik ben 8 jaar geleden met aandelen begonnen. Wat verloren, wat gewonnen maar vooral onderschat hoeveel tijd er bij komt kijken wil je het enigzins goed doen. Gevolg de laatste jaren misschien 5 transacties gedaan, zonde van de onkosten.
Nu het totaal aardig in de buurt komt van het instapbedrag van deze beheersdiensten ben ik dit aan het overwegen namelijk.

Op de midden lange termijn (<5j) verwacht ik het geld niet nodig te hebben vandaar dat ik bij beleggen wil blijven.
Onderzoek en historie wijzen uit dat beheerde fondsen te duur zijn en in verreweg de meeste gevallen niet in staat zijn om consequent de index te verslaan. Qua rendement ben je beter af met (low cost) ETFs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
Dzine schreef op maandag 22 september 2014 @ 23:31:

5 jaar is geen midden lange termijn :)

Vanuit een beleggingshorizon is <10 jaar kort, en >20 jaar lang. Op korte termijn beleggen is geen beleggen maar speculeren of traden.

Als je over 5 jaar het geld alweer nodig hebt, stop het dan in een deposito van 5 jaar. Als de beurs over 4 jaar weer crasht ben je in ieder geval je geld niet kwijt. Bij lange termijn beleggen speelt dat risico een stuk minder, en bouw je in de loop der jaren je portefeuille om in minder risicovolle producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Spijtig, Knab heeft sinds vandaag ook zijn rente verlaagd op flexibel sparen van 1,75% naar 1,65%. Alweer des te meer reden om naar beleggingen te kijken, want ik zie deze tendens op termijn nog niet zo heel snel bij trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tuttel schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:01:
Spijtig, Knab heeft sinds vandaag ook zijn rente verlaagd op flexibel sparen van 1,75% naar 1,65%. Alweer des te meer reden om naar beleggingen te kijken, want ik zie deze tendens op termijn nog niet zo heel snel bij trekken.
Waar heb je die info vandaan? Ik kijk net op mijn account en daar staat nog gewoon 1.75%

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Zat vandaag in de e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJDM
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-04-2022
Het is al een tijdje geleden dat de laatste tweaker wat gereageerd heeft, momenteel zit ik ook te kijken naar een goede vervanging voor de reguliere banken (bankspaarrekeningen). Hoe is het in de volgende maanden gegaan? Is het rendament nog steeds positief en zijn jullie nog tevreden?

Graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt.

Groeten Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik heb 3 rekeningen bij BND, over 2014 de volgende rendementen
#1 11,89%
#2 13,56%
#3 15,55%
Lijkt me prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Microkid schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:29:
Ik heb 3 rekeningen bij BND, over 2014 de volgende rendementen
#1 11,89%
#2 13,56%
#3 15,55%
Lijkt me prima :)
BND is, neem ik aan, Brand New Day? Die geven zelf over 2014 aan dat de rendementen het volgende waren:

Profiel 2014
Zeer offensief 8,94%
Offensief 8,93%
Neutraal 8,91%
Defensief 8,90%
Zeer defensief 8,88%

Dus hoe heb je dan 10+% rendement behaald over 2014?

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 09-02-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Xanaroth schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:19:
[...]
Geen idee. Ik heb gewoon de rendementen voor 2014 opgevraagd en dit kwam terug als resultaat.
Maar goed, ook >8% is natuurlijk super :)

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 09-02-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Laatst online: 22-08-2024
Aangezien sparen niets oplevert wil ik het gaan beleggen.
Ik heb verder geen verstand van de beurs en wil mij daar ook niet in verdiepen/tijd aan besteden.
Nu lees/hoor ik goede verhalen over BND.

De enige kosten volgens de site zijn de jaarlijkse kosten, en de storingskosten.'
Je kan in verschillende "standen" beleggen van defensief tot agressief.

Zit je ergens aan vast als je een rekening opent?
Ik begrijp dat je geld er direct kan afhalen? Maar in de praktijk moet er eerst goedkeuring komen van BND?

Zit er ergens een addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Je kunt het geld er altijd per de eerste werkdag van de aankomende maand weer afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
En dat is dus gelijk weer een groot nadeel van BND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ze hebben één vaste handelsdag per maand inderdaad. Als je wil inleggen dan moet je geld een paar dagen daarvoor er zijn (ze geven aan wanneer precies) en bij opnemen duurt het ook een dag of twee na die handelsdag voor je je geld op de rekening hebt. Dat is een nadeel, maar het zorgt ook voor lage kosten. BND is er niet om actief te handelen. Je zet er geld neer voor de lange termijn, en dan maakt die maand verder niet uit. Er is niet zoiets als "goedkeuring" nodig.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
timskiej schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:54:
Aangezien sparen niets oplevert wil ik het gaan beleggen.
Ik heb verder geen verstand van de beurs en wil mij daar ook niet in verdiepen/tijd aan besteden.
Ik vind dit persoonlijk zorgelijker dan het niet direct kunnen opnemen van je geld :) ik zou je toch willen adviseren je er enigszins in te verdiepen voordat je op basis van wat tips op tweakers zomaar geld in een fonds stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Microkid schreef op maandag 09 februari 2015 @ 15:10:
[...]

Geen idee. Ik heb gewoon de rendementen voor 2014 opgevraagd en dit kwam terug als resultaat.
Maar goed, ook >8% is natuurlijk super :)
Wellicht niet het hele jaar dezelfde inleg gehad? Als je halverwege ingestapt bent en het tweede deel van het jaar was beter, dan kan je best hoger uitkomen natuurlijk. Ik had in mijn eerste jaar ruim 18% trouwens...
Xanaroth schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:19:
[...]

BND is, neem ik aan, Brand New Day? Die geven zelf over 2014 aan dat de rendementen het volgende waren:

Profiel 2014
Zeer offensief 8,94%
Offensief 8,93%
Neutraal 8,91%
Defensief 8,90%
Zeer defensief 8,88%

Apart... Ik heb aan een rekening in 2014 niets gedaan (niets gestort, niets opgenomen) en volgens de site heb ik 7,65% rendement. Wellicht zijn deze percentages zonder kosten?

[ Voor 38% gewijzigd door ATS op 09-02-2015 21:19 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Laatst online: 22-08-2024
hv08 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:07:
[...]

Ik vind dit persoonlijk zorgelijker dan het niet direct kunnen opnemen van je geld :) ik zou je toch willen adviseren je er enigszins in te verdiepen voordat je op basis van wat tips op tweakers zomaar geld in een fonds stopt.
Misschien zeg ik het verkeerd in mijn eerste post.
Maar ik ga mij zeker verdiepen wat er nu gebeurd, en wat er met het geld gebeurd.
Ik wilde aangeven dat ik niet elke dag de koersen in de gaten ga houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:14
Dat BND ziet er interessant uit. Daar ga ik eens meer over lezen. Dat defensief profiel ziet er goed uit, maar eerst eens meer kleine letters opzoeken ;) .

Ik zit zelf in min of meer hetzelfde schuitje. Alhoewel ik niet zoveel (bij)verdien/overhoudt. Heb ik wel wat spaargeld. En op zich wat (basis)kennis van beleggen.
Van oudere mensen uit mijn omgeving hoor ik continu dat het belangrijk is om zo vroeg nogelijk te beginnen met beleggen en 'elke maand' te investeren (gewoon vaste tijdstippen).
En vooral aandelen met dividend zijn bij hun (ouderen/ervaren) altijd aangeraden (shell bv met 5% dividendrendement). Op de lange termijn dan.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Hier ook al een tijdje aan het kijken naar de alternatieven van regulier sparen. Ook dat gezeur met Griekenland en de Euro zit me niet lekker, als hier iets ploft, bestaat de kans dat de Euro flink onderuit gaat, of erger nog dat andere landen ook vertrekken. Hij is overigens nu al enorm gekelderd.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Laatst online: 07-06 11:53
Vandaag deposito geopend met een termijn van 1 jaar. 1.9% rente vang ik daar voor. Dit is nog een van de hoogste rentes in NL. Beleggen vind ik te ingewikkeld, al had ik er wel graag verstand van gehad. Olie aandelen was/is toch wel leuk om nu te kopen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

PM_Petrol schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 18:43:
Beleggen vind ik te ingewikkeld, al had ik er wel graag verstand van gehad.
Ik snap niet helemaal waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Het klopt dat er beleggingsproducten zijn die complex zijn of waarbij je uitgebreid zelf moeite moet doen... Maar er zijn ook beleggingsproducten waar effectief gewoon alles voor je geregeld wordt.

Vrijwel alle (grote) banken bieden tegenwoordig - net als de hier vaak genoemde Brand New Day - variant waarbij je domweg wat geld in hoeft te leggen en zij verder alles voor je regelen.
In de praktijk stellen ze meestal aan de hand van een enquete vast wat voor soort risicoprofiel bij jou past en wordt er dan periodiek een mix van diverse beleggingsfondsen voor je aangekocht. Die portefeuille wordt vervolgens periodiek opnieuw verdeelt om zo koersverschillen op te vangen en weer aan te sluiten bij je risicoprofiel.

Het potentiele rendement daarvan wordt uiteraard wat gedrukt door het feit dat ze daar een vergoeding voor verwachten, maar tegelijkertijd hoef je ook weer geen zorgen te maken om de meeste valkuilen (zoals je portefeuille niet meer laten passen bij je profiel of het teveel handelen en daardoor met relatief hoge transactiekosten te zitten).

Als je precies wilt weten hoe het werkt en je al die handelingen die ze voor je verrichten zelf wilt doen, dan wordt het natuurlijk lastiger... Maar het principe van aandelen (met of zonder dividend) en obligaties is niet zo heel moeilijk. Dat combineren tot een ETF of beleggingsfonds valt ook wel mee en die dan weer combineren tot een portefeuille ook :)

Bij die specifieke producten is het moeilijk deel het bepalen en bewaken van een goede spreiding, het maken van een selectie en het nemen van de aankoopbeslissingen.

Er zijn overigens ook hele complexe constructies met allerlei optie-varianten en geleende aandelen erbij... dat moet je sowieso allemaal mijden :P

De automatische producten (X bank "laten beleggen", robeco one, brand new day, etc) zou je prima een (klein?) deel van je vermogen in in kunnen leggen zonder je heel erg zorgen te hoeven maken over enge beleggingsproblemen.

In tegenstelling tot spaarrekeningen en deposito's zal je wel altijd moeten accepteren dat het ook omlaag kan, maar door allerlei oorzaken is de lange-termijntrend van een gespreide portefeuille wel gewoon omhoog en ook relatief hoger dan met sparen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Inderdaad, ik doe datzelfde bij de ING.

Zij beleggen voor mij, en ik betaal geloof ik 1% van mijn totaal belegde bedrag per jaar. In ruil daarvoor regelen ze verder alles (aankoop/verkoop/beheer/fondskeuzes/....).
Natuurlijk ligt je rendement relatief laag, helemaal met die kostenpost erbij, maar dat is weer een kwestie van risico<->rendement.

Zo'n grote speler (/naam) heeft natuurlijk een naam en reputatie op te houden, dus ze zullen niet zomaar willekeurig aandelen/fondsen uitkiezen of risico's nemen - eerder zullen ze wat defensiever en vooral professioneler/ervaren zijn waardoor je risico lager ligt dan als je zelf aan het werk gaat. Datzelde lagere risico vertaald zich wel in lager rendement (defensievere keuzes + jaarlijkse kosten) maar ligt toch nog aanzienlijk hoger dan sparen op dit moment.

Maar het blijft risico gevoelig - soms komen er ook rode cijfers langs, en dan moet je niet gelijk gaan panieken.

Met 1,2% belasting en veel spaarrentes die daar ondertussen onder zitten kost niks doen je ondertussen ook geld (als je wat meer spaargeld hebt...) waardoor dergelijke alternatieven steeds interessanter worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 12-02-2015 09:07 ]

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 15:18
Vergeet vooral niet het Box 1 sparen als je aanvullend pensioen wil hebben. Is nu nog belastingtechnisch voordelig (een deel van je inleg wordt afgetrokken van je IB) en geen VRH over het gespaarde kapitaal. Je mag er alleen niet aankomen tot je pensioen.
Ik heb zo'n rekening geopend bij Brand New Day (banksparen met beleggen), maar je kan ook banksparen met gewone rente doen.

Is wel afhankelijk van je jaarruimte van je pensioen e.d.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• daaf89
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-12-2023
Met betrekking tot investeren (geen idee of het al eerder genoemd is, 7 pagina's zijn me wel veel):

Je zou kunnen overwegen om het in een start-up te investeren, misschien wel een die is opgezet door andere studenten. Die zijn vaak heel enthousiast, maar krijgen iets maar lastig van de grond vanwege kapitaal tekort.
Een beetje goed uitzoeken, en je kunt er aardig wat aan over houden. Ik zou het niet met je volledige 17k proberen, maar een (heel) klein deel kan een hoop start ups volgens mij al helpen.

• JJDM
  • Laatst online: 19-04-2022
Even een vraagje, kan het je meer geld kosten dan alleen je inleg plus behaalde rendement?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Afhankelijk van de constructie: Uiteraard. Vraag het maar aan de mensen die beleggen met geleend geld. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 12-02-2015 21:00 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• ATS

ATS

JJDM schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:51:
Even een vraagje, kan het je meer geld kosten dan alleen je inleg plus behaalde rendement?
Zolang je je beperkt tot simpele producten zonder hefbomen, "winstversnellers", aandelenlease of aanverwanten: nee. Een aandeel kan waardeloos worden: inleg kwijt. Maar daar blijft het wel zo'n beetje bij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Ik ben ook aan het overwegen te starten met (simpel) beleggen. Ik wil dit niet actief doen, maar wel meer rendement binnen slepen dan de 1,5% van de spaarrekening.
Dan kom je uit op partijen als Robeco One, BND; vermogensbeheerders noem je dit soort partijen denk ik?
Kijkend op de site vermogensbeheer.nl zie ik echter dit soort partijen niet terug komen, dus zal niet helemaal kloppen.

Iemand een linkje waar een lijst is van dit soort aanbieders? Lastig zoeken zonder de juiste term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Laatst online: 22:54
Vermogensbeheerders ja, leuk misschien om dit lijstje erbij te pakken? http://wijzerbeleggen.nl/...heer-rampzalig-voor-alex/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
henkjobse schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:31:
Vermogensbeheerders ja, leuk misschien om dit lijstje erbij te pakken? http://wijzerbeleggen.nl/...heer-rampzalig-voor-alex/
Dank, zal eens rondneuzen op die site in zijn algemeen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 05-06 14:01

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik heb gisteren na lang twijfelen maar eens een beleggingsrekening bij de ING geopend. Betaalrekeningen lopen hier ook al dus vandaar dat dit ook mijn voorkeur had; ik heb dus geen exacte vergelijking van kosten etc gemaakt tov BND etc

Ben benieuwd of het me een beetje gaat bevallen. Is vooralsnog een beetje spielerei met 50 euro per maand. Heb me nu dus ook nog niet echt verdiept in de verschillende fondsen en gewoon de voorbeeldverdeling aangehouden.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zebby schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:58:
...
Dan kom je uit op partijen als Robeco One, BND; vermogensbeheerders noem je dit soort partijen denk ik?
...
Iemand een linkje waar een lijst is van dit soort aanbieders? Lastig zoeken zonder de juiste term.
Broker?
Zie bv http://www.brokertarieven.nl

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Zijn Brokers niet partijen bij wie je een beleggingsrekening kunt openen van verschillende soorten, maar vooral voor zelf beleggen? Ik wil dat men mijn geld voor me belegd, maakt me niet zo veel uit waar, als het maar een winst oplevert :)

Wat ik tot nu toe voor mezelf heb neergezet, voor partijen die dit doen met <10k inzet.

Bij inzet van 6k.

ING Beheer:

16€ per jaar vast
63€ variabel
50€ lopende kosten (verrekend in koers)

Uw totale beleggingskosten € 129
Dit is 2,16% van het te beleggen bedrag.
Rendement ~10%

Robeco ONE:

€84,60
1.41% over belegd vermogen.

Gemiddeld 8% rendement.

Brand New Day:

0.59% jaarlijks
0,50% per storting

35,4 + 30 = €65,40

Gemiddeld rendement ~7%

Evi beheer (van lanschot):

??? vanaf 10.000.
Kan niks specifieks vinden.

----
Iaw, ING lijkt het 't beste te doen, maar is ook meteen flink de duurste. Robeco zit er mooi tussenin. BND kan ik ook niet volledig helder krijgen, is dit nu vermogensbeheer of moet je zelf zaken bepalen?
Zoek nog andere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 21:52
ik ben voor mij zelf ook aan het kijken om dit soort dingen uit te zoeken.
Ben zelf nog aan het kijken naar Rabo Rendemix. Volgens de papieren ziet dat er ook niet slecht uit naar mijn idee. Hier hadden ze het bij de bank over een netto rendement van 5,6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 22:16
Zebby schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:17:
[...]

Zijn Brokers niet partijen bij wie je een beleggingsrekening kunt openen van verschillende soorten, maar vooral voor zelf beleggen? Ik wil dat men mijn geld voor me belegd, maakt me niet zo veel uit waar, als het maar een winst oplevert :)
Waarom kies je voor vermogensbeheer en niet voor zelf beleggen? Over het algemeen performen actieve beheerpartijen over een langere periode slechter dan de markt, onder andere door de hoge kosten. Zelf beleggen door middel van goedkope trackers van grote indexen is heel eenvoudig, een stuk goedkoper en vermoedelijk/waarschijnlijk met een beter rendement.

• Zebby
DeZaag schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:38:
[...]

Waarom kies je voor vermogensbeheer en niet voor zelf beleggen? Over het algemeen performen actieve beheerpartijen over een langere periode slechter dan de markt, onder andere door de hoge kosten. Zelf beleggen door middel van goedkope trackers van grote indexen is heel eenvoudig, een stuk goedkoper en vermoedelijk/waarschijnlijk met een beter rendement.
Ik vind dit eerlijk gezegd een lastige wereld om "in te komen". Waarschijnlijk is het een kwestie van starten en proberen, maar gezien de bedragen ben ik daar huiverig voor.

Wat ik wil is heel simpel. Met geen/weinig invloed van mijn hand en geen vereiste (voor)kennis meer geld binnenhalen dan mijn spaarrekening. 5-8% zou hierbij een mooi streven zijn, maar ik heb geen idee hoe reëel dat is. Moet je die vermogensbeheerders geloven dan moet dit makkelijk lukken.

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ten eerste moet je je natuurlijk realiseren dat behaalde resultaten in het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Inderdaad is het *gemiddelde* rendement op beleggingen nu 8%, maar wel met een grote standaardafwijking, dus het ene jaar +30% en het andere jaar -20%. Je moet voor jezelf beslissen of je het aankunt om te 'blijven zitten' als de beurs naar beneden valt, of dat je toch zenuwachtig wordt en snel alles (met een flink verlies) verkoopt.

Ten tweede kan je heel eenvoudig beginnen met indexbeleggen. Ik gebruik zelf Meesman (www.meesman.nl), vanwege de heldere structuur en omdat ik het fijn vindt dat het een wat persoonlijkere benadering heeft. Andere zweren bij DeGiro, Binck of Lynx. De eenvoudigste manier is instappen met een bepaald bedrag en dan maandelijks geld bijstorten, net zoals je bij je spaarrekening zou doen. Dit wordt automatisch belegd in het fonds en je hebt hier geen omkijken meer naar. Je hoeft dus niet actief de beurskoersen bij te houden en te bepalen wanneer je koopt of verkoopt.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zebby schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:26:
Wat ik wil is heel simpel. Met geen/weinig invloed van mijn hand en geen vereiste (voor)kennis meer geld binnenhalen dan mijn spaarrekening. 5-8% zou hierbij een mooi streven zijn, maar ik heb geen idee hoe reëel dat is. Moet je die vermogensbeheerders geloven dan moet dit makkelijk lukken.
Dat kan je ook bereiken door een van de eenvoudige, algemene mixfondsen te pakken. O.a. morningstar.nl geeft aardige overzichten van welke fondsen relatief goed werken. Ze hebben alleen wel een enorme lijst, maar niet bij welke banken je die producten kan kopen :/

Daaruit kan je o.a. zien dat ASN Duurzaam Mixfonds een goede keuze is (ook als je geen fan van duurzaam bent trouwens, gezien de score op morningstar), via diverse aanbieders af te sluiten (maar natuurlijk sowieso ASN en moeder/zuster SNS). Verder heeft ING diverse goeie fondsen (de Dynamic Mix fondsen hebben ook allemaal 5-sterren) volgens morningstar, daar kan je bovendien gratis in beleggen via ING's FitVermogen. Ook SNS heeft nog een paar soortgelijke fondsen die 5 sterren scoren.

Het grootste voordeel van bovengenoemde (en soortgelijke fondsen) is niet zozeer dat ze de indexen verslaan, maar dat je zo met 1 fonds een gespreide portefeuille hebt van aandelen, obligaties en dergelijke. En dat tegen wat minder kosten dan die vermogensbeheerders doen (die beleggen vaak ook weer in beleggingsfondsen).

Als je die spreiding zelf wilt doen, dan wordt de leercurve uiteraard gelijk een stuk hoger :P Maar je kan altijd later nog zelf dingen toevoegen als je vindt dat er bijvoorbeeld te weinig van een bepaald type aandelen in zo'n algemeen fonds zit.

Er zijn nog aanbieders die relatief weinig kosten (zoals ASN en ING's FitVermogen) in rekening brengen voor lage bedragen, dus je kan dan met beperkte risico's het "uitproberen". Helaas hebben de meeste wel e.o.a. minimumbedrag (zoals Binck Fundcoach, Rabobank, ABN en SNS) van zo rond de 15-20 euro per jaar (of bij Binck zelfs 60).

• Richard
  • Laatst online: 05-06 13:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

Zebby schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:26:
[...]

Ik vind dit eerlijk gezegd een lastige wereld om "in te komen". Waarschijnlijk is het een kwestie van starten en proberen, maar gezien de bedragen ben ik daar huiverig voor.

De schitterende eenvoud van indexbeleggen is een mooi boek om eens door te nemen.

20*350ZO45°

• Zebby
ACM schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:56:
[...]

Dat kan je ook bereiken door een van de eenvoudige, algemene mixfondsen te pakken. O.a. morningstar.nl geeft aardige overzichten van welke fondsen relatief goed werken. Ze hebben alleen wel een enorme lijst, maar niet bij welke banken je die producten kan kopen :/

Daaruit kan je o.a. zien dat ASN Duurzaam Mixfonds een goede keuze is (ook als je geen fan van duurzaam bent trouwens, gezien de score op morningstar), via diverse aanbieders af te sluiten (maar natuurlijk sowieso ASN en moeder/zuster SNS). Verder heeft ING diverse goeie fondsen (de Dynamic Mix fondsen hebben ook allemaal 5-sterren) volgens morningstar, daar kan je bovendien gratis in beleggen via ING's FitVermogen. Ook SNS heeft nog een paar soortgelijke fondsen die 5 sterren scoren.

Het grootste voordeel van bovengenoemde (en soortgelijke fondsen) is niet zozeer dat ze de indexen verslaan, maar dat je zo met 1 fonds een gespreide portefeuille hebt van aandelen, obligaties en dergelijke. En dat tegen wat minder kosten dan die vermogensbeheerders doen (die beleggen vaak ook weer in beleggingsfondsen).

Als je die spreiding zelf wilt doen, dan wordt de leercurve uiteraard gelijk een stuk hoger :P Maar je kan altijd later nog zelf dingen toevoegen als je vindt dat er bijvoorbeeld te weinig van een bepaald type aandelen in zo'n algemeen fonds zit.

Er zijn nog aanbieders die relatief weinig kosten (zoals ASN en ING's FitVermogen) in rekening brengen voor lage bedragen, dus je kan dan met beperkte risico's het "uitproberen". Helaas hebben de meeste wel e.o.a. minimumbedrag (zoals Binck Fundcoach, Rabobank, ABN en SNS) van zo rond de 15-20 euro per jaar (of bij Binck zelfs 60).
Als ik het dus goed begrijp is een vermogensbeheerder als Robeco One een soort tussenlaag die vervolgens mijn geld via o.a. mixfondsen belegd. Deze mixfondsen bevatten een variatie/spreiding van vormen waarin je kunt beleggen(obligaties, aandalen etc) zodat je dit niet zelf op detailniveau hoeft te doen.

Dit kan ik dus ook zelf door via (waarschijnlijk dan ING FitVermogen) ook door daar een rekening te openen en voor (bijvoorbeeld) 6000€ waarde aan ING Dynamic Mix Fund III te kopen (t.w.v. 29,92€). Dan ben ik eigenlijk van ~200 van die Mixfondsen, en huil ik als hij zakt en juich ik als hij stijgt?
(In de realiteit spreid ik dan waarschijnlijk wat uit over de verschillende risiconiveaus)

Alvast dank voor deze heldere uitleg, hoop dat ik hem goed begrijp :)

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:34
Ik geloof dat je enkel via de asnbank in de asn fondsen kan beleggen. Althans dat geven ze zelf aan (een tijdje geleden). De rendementen zijn wel erg goed, zeker het afgelopen jaar. De kosten zijn echt bizar laag om aandelen aan te houden in deze fondsen, ik geloof enkele eurocenten of euro's per kwartaal.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zebby schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:38:
Als ik het dus goed begrijp is een vermogensbeheerder als Robeco One een soort tussenlaag die vervolgens mijn geld via o.a. mixfondsen belegd. Deze mixfondsen bevatten een variatie/spreiding van vormen waarin je kunt beleggen(obligaties, aandalen etc) zodat je dit niet zelf op detailniveau hoeft te doen.
't Varieert wat een vermogensbeheerder doet. Sommige kopen direct aandelen.
Degene die voor grote groepen klanten en met lage instapgrenzen werken zijn wel over het algemeen met bulk bezig, volgens mij. Dus die maken dan zelf een of meerdere beleggingsfondsen of kopen gewoon posities daarin en laten het 'moeilijke' deel dus over aan de beheerders van die fondsen.
Dit kan ik dus ook zelf door via (waarschijnlijk dan ING FitVermogen) ook door daar een rekening te openen en voor (bijvoorbeeld) 6000€ waarde aan ING Dynamic Mix Fund III te kopen (t.w.v. 29,92€). Dan ben ik eigenlijk van ~200 van die Mixfondsen, en huil ik als hij zakt en juich ik als hij stijgt?
Je kan dat soort posities meestal ook gedeeltelijk kopen, dus bijvoorbeeld voor 100 euro en dan dus "3 en een beetje" kopen :)

Stijgen of dalen maakt natuurlijk verder niet uit in deze context, dat heb je ook met vermogenbeheerders en zowat alle andere vormen van beleggen.
(In de realiteit spreid ik dan waarschijnlijk wat uit over de verschillende risiconiveaus)
Let daarbij op dat waardes van obligaties en aandelen onafhankelijk van elkaar kunnen stijgen en dus ook dat diverse fondsen met elkaar uit de pas gaan lopen. Daardoor ga je op den duur afwijken van je originele verhouding tussen aandelen/obligaties/etc.

Echter heeft spreiden over risiconiveaus op zich niet zoveel nut, dan kan je beter een niveau hoger of lager gaan zitten, want dan doe je tenslotte effectief hetzelfde, maar dan met minder gedoe :P

Het kan nog nut hebben als de fondsen van verschillende aanbieders/beheerders komen of andere selecties maken (bijv alleen uit europa of alleen energieaandelen) zijn en dat soort dingen.
dieselb0y schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:51:
Ik geloof dat je enkel via de asnbank in de asn fondsen kan beleggen. Althans dat geven ze zelf aan (een tijdje geleden).
Neehoor. Je kan ze sowieso ook via SNS kopen, maar de beursgenoteerde kan je bij vrij veel banken kopen (iig ook bij Binck). Het Novib- en het Groenprojectenfonds zijn niet beursgenoteerd, de rest volgens mij wel, en kan je daardoor in principe alleen via ASN zelf (en vziw ook SNS) kopen.
De kosten zijn echt bizar laag om aandelen aan te houden in deze fondsen, ik geloof enkele eurocenten of euro's per kwartaal.
Los van de kosten die het fonds zelf berekent kost het bij ASN 0.2% per jaar van je inleg en 0.2% aan transactiekosten per keer. De meeste andere fondsverkopers hebben soortgelijke tarieven, maar uiteraard hier en daar wat variatie.

• Zebby
ACM schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:02:

[...]

Let daarbij op dat waardes van obligaties en aandelen onafhankelijk van elkaar kunnen stijgen en dus ook dat diverse fondsen met elkaar uit de pas gaan lopen. Daardoor ga je op den duur afwijken van je originele verhouding tussen aandelen/obligaties/etc.

Echter heeft spreiden over risiconiveaus op zich niet zoveel nut, dan kan je beter een niveau hoger of lager gaan zitten, want dan doe je tenslotte effectief hetzelfde, maar dan met minder gedoe :P

Het kan nog nut hebben als de fondsen van verschillende aanbieders/beheerders komen of andere selecties maken (bijv alleen uit europa of alleen energieaandelen) zijn en dat soort dingen.
Is het "erg" dat ze uit de pas lopen? Zolang het resultaat positief is hoef ik niet per se een verhouding. Althans, ik weet niet wat voor verhouding ik zou willen.

In principe eens, maar ik zou bijvoorbeeld voor een spreiding kunnen gaan van:
7500 gemiddeld risico.
2500 hoogste risico.

Dan zou ik bij wijze van niet mijn volledige beleggingsvermogen op het spel zetten.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zebby schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:58:
Is het "erg" dat ze uit de pas lopen? Zolang het resultaat positief is hoef ik niet per se een verhouding. Althans, ik weet niet wat voor verhouding ik zou willen.
Ja en nee. De verhouding tusssen laag en hoog risico doe je omdat dan bijvoorbeeld effecten van grote dalingen gedempt kunnen worden.

Stel twee verschillende verdelingen voor: 50/50 aandelen/obligaties (vaak "gematigd" genoemd) en 90/10 (vaak "aggresief" of "zeer aggresief" genoemd). Als dan de aandelenmarkt weer een keertje inzakt (bijv -30%) en de obligaties gewoon op tempo blijven (bijv +5%), dan is bij de eerste portefeuille het verlies zo'n 12,5% en bij de tweede zo'n 26,5%.

Nogal een verschil in gedrag. Uiteraard geldt het omgekeerde bij stijgingen; aandelen bewegen nou eenmaal beide kanten op meer en hebben op lange termijnen gezien een grotere stijging dan obligaties.

Als je begon met 50/50 en dat door stijgende aandelen (en dalende obligaties ?) hebt laten verschuiven naar 90/10, dan heb je dus uiteindelijk wel een enorme sprong gemaakt in risico dat je loopt bij verdere koersontwikkelingen.
In principe eens, maar ik zou bijvoorbeeld voor een spreiding kunnen gaan van:
7500 gemiddeld risico.
2500 hoogste risico.
Dat is prima. Maar het is niet zozeer dat die 'hoge risico'-mixfondsen daadwerkelijk alles wat ze beleggen met meer risico doen, de verschillen zitten vooral in de "asset allocation"; hoeveel aandelen, obligaties, "cash" en andere dingen ze aanhouden. Hoewel ook het type aandeel nog wel kan verschillen (wel/geen dividend, "waarde aandeel" vs "groei aandeel", meer/minder in technologie, etc).

Maar als die fondsen vooral verschillen in allocatie en niet zozeer in wat er dan geselecteerd wordt aan obligatie/aandeel/etc, dan beleg je effectief met jouw voorstel 75% in een fonds met bijvoorbeeld 30/70 of 40/60 aandelen/obligaties en 25% in een met 90/10 of 100/0.
Netto wordt dat dan uiteindelijk een verdeling van tussen de 47,5%/52,5% en 52,5%/47,5% aandelen/obligaties ;)

Had je net zo goed alles in een fonds met 50/50-verdeling kunnen steken :P

Dat is de reden dat diverse banken een stuk of 5 gradaties hebben voor dergelijke mixfondsen. Dan kies je er gewoon een en die bewaakt intern wel dat de verhouding ongeveer hetzelfde blijft gedurende het jaar.
Dan zou ik bij wijze van niet mijn volledige beleggingsvermogen op het spel zetten.
Spreiding van risico is absoluut een goed idee :) Maar de meeste beleggingsfondsen, zeker de genoemde mixfondsen, doen dat dus zelf al ;)

Je kan natuurlijk ook nog je risico spreiden over aanbieder, beleggingsstrategie, valuta, etc... of juist niet in (mix)fondsen gaan zitten en het zelf spreiden via allerlei losse aandelen en obligaties. Maar dat maakt het allemaal ingewikkelder en je wint er niet altijd wat mee, al is het alleen maar omdat de transactiekosten dan vaak relatief erg hoog worden :) En het kost je veel tijd om uit te zoeken wat je moet doen.

Dat laatste is ook een van de redenen dat index-fondsen/-beleggers ook genoemd worden in deze context als goede optie. Die doen uberhaupt niet aan zelf aan het verzinnen van goede selecties. De aanbieders van indexen (zoals MSCI World) kiezen doorgaans al (eigenlijk bij toeval) al aandelen en/of obligaties die vrij goed lopen en een goede spreiding bieden.

En in de praktijk blijkt dat sommige beleggingsfondsen "de index kunnen verslaan", maar lang niet alle. Dus een index (laten) volgen is ook geen gek idee in de praktijk, zeker als je blij bent als je dan weer wat uitzoekwerk kan laten vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Na wat meer te hebben ingelezen over beleggen en beleggingsrekeningen lijkt dit mij voorzichtig interessant. Ik zat nu vooral te kijken naar BND en ING Beheer (verder nog niet veel bekeken). Bij de BND kan je elke eerste dag van de maand er weer uitstappen, bij de ING kan dit op elk moment. ING heeft hier de voorkeur in natuurlijk maar BND is geen probleem. Ik wil niet al het geld gaan beleggen en ik weet wanneer ik iets uit wil geven en kan daarmee rekening houden. De BND lijkt iets goedkoper te zijn aan kosten bij neutraal risico; bij de ING kom ik uit op een 1,75% van het in te leggen bedrag terwijl de BND 0,59 + 0,50 = 1,09% is (als ik het goed begrijp). ING geeft iets meer historie over de rendementen in het verleden (uiteraard geen garantie), maar beide bedrijven lijken bij neutraal nooit echt ontzettend veel te verliezen.

Met de huidige lage rente lijkt het mij financiëel interessant om aan zo'n product te beginnen. Echter heb ik toch nog wat vragen/twijfels.
  • Ik lees eigenlijk overal dat het nooit verstandig is om te beleggen voor een korte termijn. Echter lees ik hier, en elders, dat het ook weinig nut heeft om het maar uit te stellen. Ik ben mij bewust van de risicos en ben bereid die te nemen, maar wil het wel graag beperken.
  • Volgend jaar rond deze tijd wil ik graag een huis aanschaffen en ik wil natuurlijk niet alles kwijt raken. Ik twijfel of het dan niet beter is om het risico verlagen naar defensief, alhoewel het verschil met neutraal en defensief in het verleden nooit echt groot geweest is. Het blijft natuurlijk een gok, maar omdat het over een aanzienlijk bedrag gaat is het eventuele rendement ook een stuk hoger dan met een spaarrekening. Mocht het jaar wat minder uitpakken dan lijkt het nooit veel meer dan een 5% verlies te zijn, op basis van resultaten uit het verleden. Het is uiteraard erg zuur maar het is niet alsof de huidige rente echt een interessant alternatief is.
  • Zoals aangegeven wil ik sowieso een gedeelte van het bedrag op de spaarrekening houden. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat handig is om hier op te laten staan. Ik zat sowieso aan een minimum te denken (zeg eens € 15.000), en het verder op te schalen naar een bepaald percentage. Aan de ene kant wil je dat percentage laag hebben (meer potentiëel rendement), maar aan de andere kant wil je ook weer niet té laag zitten (minder risico). Wat voor verhoudingen hebben jullie hierin?
  • Naast ING Beheer en BND zijn er natuurlijk nog veel meer vergelijkbare rekeningen. Welke bedrijven/rekeningen zijn nog interessant om te overwegen? Ik ben overigens niet geïnteresseerd in zelf beleggen, ik heb er gewoonweg de tijd niet voor. Wel kwam ik nog het ASN beleggingsfonds tegen (zoals duurzame obligaties). Dit lijkt ook redelijk interessant en je hoeft er verder ook niks mee te doen. De kosten hiervan zijn ook niet erg hoog (ongeveer zoals BND).

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09

AMDFreak

Intel is zo..

Zelf beleg in al enige tijd via ABN, icm een beleggingsrekening.

Alleen omdat ik er niet al teveel verstand van heb, koop ik ABN Profielfondsen. Deze heb je ook in diverse risico groottes.

Moet zeggen de behaalde redementen prima zijn, meer dan op een spaarrekening en persoonlijk zie ik die spaarrentes komende perioden niet stijgen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386200

@Phyxion:

Enkele opmerkingen van mijn kant:

- Je noemt kosten van 1.1 tot 1.75%, ik vind dit nog vrij hoog. Om een idee te krigen van de hoogte van de kosten: op lange termijn, zeg over de afgelopen 50 jaar, hebben aandelen wereldwijd gemiddeld een rendement gegeven van zo'n 6%. Als de kosten 1% zijn, dan gaat dus 1/6 = 15% op aan kosten, en bij 2% is dit al >30%!

- Ik weet niet hoe je wilt beleggen, maar meestal komt het met kosten hier op neer: je kunt bij een bank zelf in een aandelen fonds stappen, dan betaal je alleen de kosten van het fonds. Je ziet hier kosten al snel van rond de 1%. Je kunt ook bij veel banken (en vermogensbeheerders) het totale beheer uitbesteden, je geeft hen dan het geld, en zij verdelen het voor je in fondsen. Je betaalt hier ook al snel 1% voor, en dan komen de kosten van de fondsen zelf er nog bij, dus tegen de 2% is niet uitzonderlijk.
Dt betekent dat je 30% van je potentieele lange termijn opgeeft, en dat vind heel veel.
Waarom doen mensen dit toch massaal? Omdat ze geen verstand hebben van beleggen en al helemaal geen inzicht hebben in hoeveel potentieel rendement ze opgeven.

Wat is het alternatief? Sinds enkele jaren bestaan er zogenaamde Exchange Traded Funds (ETFs), ook wel trackers genoemd. Dit zijn gewoon aandelen (of obligatie) fondsen maar rechtsreeks op de beurs genoteerd. Kenmerk van deze ETFs zijn de lage kosten, je kunt dan de duurdere aandelenfondsen van banken vermijden.
Bijvoorbeeld: een bekende aanbieder is Vanguard, een algemeen aandelenfonds is bijvoorbeeld het Vanguard All World ETF, de kosten zijn slechts 0.25%
https://www.vanguard.nl/p...tId=9505&assetCode=EQUITY
Je moet wel iets leren over hoe je aandelen aankoopt via een beleggingsrekening, en je moet een zogenaamde asset allocatie maken: hoeveel stop je in aandelen, hoeveel stop je in vastrentende waarden (spaargeld, deposito's, obligaties).
hierboven zijn de ING mixfondsen genoemd die die verdeling voor je maken, maar je kunt dit eenvoudig zelf copieren:
als de verdeling van zo'n mixfonds is 50% aandelen, 50% vastrentend, dan stop je 50% van wat je wilt beleggen in dat Vanguard All World ETF, en de resterende 50% zet op een spaarekening.
Je kunt ook een obligaties ETF kiezen als alternatief voor spaargeld, maar omdat obligaties ingewikkeld zijn, en je momenteel nog meer rente krijgt op spaarrekeningen dan yield van een staatsleningen obligatiefondsen (ervan uitgaande dat er verder geen koerswinst meer mogelijk is) vind ik een simpele spaarrrekening een goed alternatief.

- mocht je het zelf willen doen via ETFs, dan is het enige dat je ieder jaar moet doen is herbalanceren om je gekozen ricisoprofiel van zeg 50% constant te houden (dus stel je belegt 10,000, waarvan 5000 in aandelen ETF, en dit is na een jaar gestegen naar 6000, dan verkoop je voor 500 en zet dit op je spaarekening zodat je verdeling weer 50/50 is).

- over als je geld nodig hebt op korte termijn: je moet er vanuit gaan dat er iedere dag het risico is dat aandelen(fondsen) tot wel 50% in waarde kunnen dalen bij een crisis (denk bijvoorbeeld 2008, maar nu een Grexit of wat voor aanleiding dan ook). En dat het jaren kan duren voordat dit zich hersteld heeft. Geld dat je op korte termijn nodig hebt, moet je dus niet in aandelen stoppen.

samenvattend: zelf doen is dus qua kosten aantrekkelijk, maar vergt wel iets meer aandacht en werk. als je het zo veel mogelijk wilt uitbestedwn, let op de kosten. Meer dan 1% vind ik te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMDFreak schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 22:24:
Zelf beleg in al enige tijd via ABN, icm een beleggingsrekening.

Alleen omdat ik er niet al teveel verstand van heb, koop ik ABN Profielfondsen. Deze heb je ook in diverse risico groottes.

Moet zeggen de behaalde redementen prima zijn, meer dan op een spaarrekening en persoonlijk zie ik die spaarrentes komende perioden niet stijgen.
Wat zijn de kosten van ABN mixfondsen?
ABN brengt zelf bijvoorvbeeld 0.9% ''lopende kosten'' per jaar in rekening volgens hun website (waarbij het overigens niet duidelijk is of dit de totale kosten zijn, er wordt bijvoorbeeld ook nog een managment vergoeding genoemd van 0,58%), maar als je kijkt waar dit ABN mixfonds in belegt, dan zijn dit opnieuw verschillende aandelen/obligatie fondsen, van andere aanbieders. Brengen deze ook hun jaarlijkse kosten in rekening? als dit het geval is, dan zijn de kosten buitensporig hoog.
Alleen in het gunstigste geval, als alle kosten zitten in de 0.9%, zou ik de kosten acceptabel vinden.

Probleem met aandelen fondsen van banken (en andere aanbieders) vind ik dat de kosten ten eerste ondoorzichtig zijn, en ten tweede aan de hoge kant. En deze kosten kunnen je een groot deel van je (lange termijn) rendement kosten, de meeste mensen hebben hier geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 10:18

DarkKnight

Narf

Ik vind de genoemde kosten hier écht hoog. Over 2014 geeft mijn kostenoverzicht aan dat er 0.49% kosten zijn gemaakt: 0.15% voor de Vanguard fonds zelf en 0.34% 'lopende kosten'. Dat vind ik fatsoenlijke hoogte qua kosten. Natuurlijk betekent dat, dat ik zelf alles moet doen en niets actief laat beheren, ondanks dat dit wel gestimuleerd wordt.

En ik sluit me aan bij salinas: Veel aanbieders zijn te ondoorzichtig mbt hun kosten. En ze vergelijken zichzelf altijd zo positief mogelijk ten opzichte van een 'benchmark'.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Anoniem: 386200 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:27:
@Phyxion:

Enkele opmerkingen van mijn kant:
*nom nom nom*
Die kosten zijn ook vrij hoog (zeker in verhouding met zelf beleggen), maar zoals aangegeven heb ik de tijd er niet voor om dat allemaal uit te zoeken. Die 1-2% neem ik voor lief, het is gewoon niet anders. Dat het inderdaad hard omlaag kan gaan begrijp ik, het blijft natuurlijk een risico. Ik wil ook zeker mijn risico proberen te beperken, maar helemaal zal nooit gaan natuurlijk (behalve de spaarrekening). Zeker omdat ik het geld op redelijk korte termijn wel wil kunnen gebruiken had ik wat twijfels/vragen. Dus, mocht hier nog iemand zijn met wat antwoorden/opmerkingen op en over mijn hierboven gestelde post dan is dat uiteraard welkom :+

Overigens kan je bij de ING heel eenvoudig de totale kosten uitrekenen, ze hebben er gewoon een pagina voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Phyxion op 22-02-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Phyxion schreef op zondag 22 februari 2015 @ 15:05:
[...]

Die kosten zijn ook vrij hoog (zeker in verhouding met zelf beleggen), maar zoals aangegeven heb ik de tijd er niet voor om dat allemaal uit te zoeken. Die 1-2% neem ik voor lief, het is gewoon niet anders. Dat het inderdaad hard omlaag kan gaan begrijp ik, het blijft natuurlijk een risico. Ik wil ook zeker mijn risico proberen te beperken, maar helemaal zal nooit gaan natuurlijk (behalve de spaarrekening). Zeker omdat ik het geld op redelijk korte termijn wel wil kunnen gebruiken had ik wat twijfels/vragen. Dus, mocht hier nog iemand zijn met wat antwoorden/opmerkingen op en over mijn hierboven gestelde post dan is dat uiteraard welkom :+
Geld op redelijke korte termijn nodig? Dan heb ik maar 1 advies eigenlijk: niet beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

hv08 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 15:07:
[...]

Geld op redelijke korte termijn nodig? Dan heb ik maar 1 advies eigenlijk: niet beleggen.
Over ~ 1 jaar. Voor wat meer uitleg (en waarom het mij toch nog wat interessant lijkt) hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Meesman heeft een minimum inleg van 10k als je eenmalig inlegt. Echter als je maandelijks het doet is het minimum per maand 100 euro, en je kan het maandelijkse direct stoppen. Mis ik nu iets, of kan je op deze manier dan ook eenmalig 100 euro inleggen door het direct weer stop te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Beleggen voor 1-2% kosten en 6%+ rendement is alsnog beter dan alleen geld op een spaar rekening.

Ik heb een beleggingsrekening geopend bij ASN met als doel ~10k in aandelen of mixfondsen zodra al het papierwerk rond is. Misschien dat ik na een jaar naar lagere kosten alternatieven ga kijken, maar voor nu is het een mooie instap.

@ACM: nogmaals dank voor je heldere uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zebby schreef op zondag 22 februari 2015 @ 23:42:
Beleggen voor 1-2% kosten en 6%+ rendement is alsnog beter dan alleen geld op een spaar rekening.
Besef wel dat die 6% een gemiddelde is over decennia gemeten. Op korte termijn, en dat kan jaren zijn, kan je rendement bij aandelen negatief zijn. Als je in 2000 in Nederlandse aandelen was gestapt (AEX), dan sta je nog steeds ''onderwater''.

Iedereen die denkt dat spaarrente maar 1% is en dus beleggen met 6% beter is, maakt een vergissing. Beleggen is geen alternatief voor spaargeld, Beleggen doe je voor lange termijn vermogensopbouw (of langzaam interen op vermogen bij pensioen) naast spaargeld. Denken dat je even snel een makkelijk rendement op aandelen kunt maken is gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Anoniem: 386200 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:47:
[...]

Besef wel dat die 6% een gemiddelde is over decennia gemeten. Op korte termijn, en dat kan jaren zijn, kan je rendement bij aandelen negatief zijn. Als je in 2000 in Nederlandse aandelen was gestapt (AEX), dan sta je nog steeds ''onderwater''.

Iedereen die denkt dat spaarrente maar 1% is en dus beleggen met 6% beter is, maakt een vergissing. Beleggen is geen alternatief voor spaargeld, Beleggen doe je voor lange termijn vermogensopbouw (of langzaam interen op vermogen bij pensioen) naast spaargeld. Denken dat je even snel een makkelijk rendement op aandelen kunt maken is gokken.
Maar kan je zoiets dan niet meer afdekken met obligaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 14:36
Ik spaar gewoon. Misschien dat er wel slagen zijn te maken met beleggen, maar de meeste get rich quick schemes zijn bullshit. Ik spaar 'gewoon' 1k per maand, en that's it. Beleggen klinkt allemaal wel leuk, maar die 1k per maand is zeker, beleggen niet.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er zit nog heel veel tussen sparen of beleggen om snel rijk te worden, Just_A_User.

Waar je overigens ook zeker van bent is dat op dit moment je spaargeld in waarde afneemt als je boven de VRH grens zit met je saldo. Ook sparen is dus niet zonder risico, in tegenstelling tot wat velen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Just_A_User schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:56:
Ik spaar gewoon. Misschien dat er wel slagen zijn te maken met beleggen, maar de meeste get rich quick schemes zijn bullshit. Ik spaar 'gewoon' 1k per maand, en that's it. Beleggen klinkt allemaal wel leuk, maar die 1k per maand is zeker, beleggen niet.
Beleggen is ook niet bedoeld als get rich quick scheme, maar als lange termijn vermogensopbouw met een redelijke verwachting van hoger rendement dan sparen. Zoals gezegd, momenteel neemt je spaargeld na aftrek van inflatie en 1.2% belasting in waarde af, dat lijkt me niet prettig. Je pensioenfonds belegt ook, en dat lijkt me niet de instantie die aan get rich quick schemes doet.
En je hoeft niet voor 100% te beleggen, 50% beleggen en 50% spaargeld is niet voor niets de meeste geadviseerde verdeling voor vermogensopbouw. En als 50% nog teveel risico voor je is, maak het dan bijvoorbeeld 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Phyxion schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:45:
[...]

Maar kan je zoiets dan niet meer afdekken met obligaties?
je bedoelt opties? Dat kan, maar daar moet je wel verstand van hebben en kost ook geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Nee, ik bedoel echt obligaties. Bij de beleggingsrekeningen heb je meer obligaties dan aandelen wanneer je voor een lager risico kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Phyxion schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:22:
Nee, ik bedoel echt obligaties. Bij de beleggingsrekeningen heb je meer obligaties dan aandelen wanneer je voor een lager risico kiest.
momenteel is de yield op Europese staatsleningen vergelijkbaar of lager dan rente op spaarrekeningen. Als je denkt dat de yield nog lager wordt (dankzij QE), zou je nog wat kunnen verdienen met obligaties die in waarde stijgen, maar dan ben je aan het speculeren.
Alleen met High Yield bedrijfsobligaties kun je de spaarrente verslaan, maar deze obligaties zijn net zo volatiel als aandelen.
Als je een aandelen/obligaties mixfonds neemt, met een klein % aandelen, kun je uiteraard minder verliezen als de beurs daalt, maar ook minder winnen dus ik weet niet of je hier veel mee opschiet voor de korte termijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 386200 op 23-02-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Anoniem: 386200 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:56:
[...]

momenteel is de yield op Europese staatsleningen vergelijkbaar of lager dan rente op spaarrekeningen. Als je denkt dat de yield nog lager wordt (dankzij QE), zou je nog wat kunnen verdienen met obligaties die in waarde stijgen, maar dan ben je aan het speculeren.
Alleen met High Yield bedrijfsobligaties kun je de spaarrente verslaan, maar deze obligaties zijn net zo volatiel als aandelen.
Als je een aandelen/obligaties mixfonds neemt, met een klein % aandelen, kun je uiteraard minder verliezen als de beurs daalt, maar ook minder winnen dus ik weet niet of je hier veel mee opschiet voor de korte termijn.
Precies, vandaar ook wat mijn twijfels. Het is vooral omdat resultaten in het verleden (i know...) best leuke resultaten hebben, ook op korte termijn, dat zo'n constructie mij lichtelijk interessant lijkt. Ik wil ook niet al mijn geld erin stoppen, zeker niet. Het blijft natuurlijk altijd glazen bol kijken, maar omdat de spaarrente gewoon niks is lijkt mij zoiets interessant toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 386200 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:47:
Op korte termijn, en dat kan jaren zijn, kan je rendement bij aandelen negatief zijn. Als je in 2000 in Nederlandse aandelen was gestapt (AEX), dan sta je nog steeds ''onderwater''.
Hoewel je gelijk hebt met dat specifieke feit, mag ik hopen dat niemand - die in dit soort contexten beleggingen overweegt - dan vervolgens uitsluitend in Nederlandse aandelen of uberhaupt uitsluitend in aandelen gaat beleggen :)

Bovendien hebben de meesten het hier over maandelijkse bedragen, waardoor je dan in theorie ook in het diepe dal na de piek (en de lagere momenten ervoor) hebt ingelegd en daar dan dus weer relatief sterk hebt geprofiteerd van de koersstijgingen die volgden.
Beleggen is geen alternatief voor spaargeld, Beleggen doe je voor lange termijn vermogensopbouw (of langzaam interen op vermogen bij pensioen) naast spaargeld. Denken dat je even snel een makkelijk rendement op aandelen kunt maken is gokken.
Op zich eens, met dien verstande dat er hier ook mensen aangeven uitsluitend te sparen met flinke bedragen en met als doel de lange termijn :)
(Wat je zelf ook later al zei in reactie op een ander)

[ Voor 11% gewijzigd door ACM op 23-02-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Anoniem: 386200 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 13:11:
[...]

Wat zijn de kosten van ABN mixfondsen?
ABN brengt zelf bijvoorvbeeld 0.9% ''lopende kosten'' per jaar in rekening volgens hun website (waarbij het overigens niet duidelijk is of dit de totale kosten zijn, er wordt bijvoorbeeld ook nog een managment vergoeding genoemd van 0,58%), maar als je kijkt waar dit ABN mixfonds in belegt, dan zijn dit opnieuw verschillende aandelen/obligatie fondsen, van andere aanbieders. Brengen deze ook hun jaarlijkse kosten in rekening? als dit het geval is, dan zijn de kosten buitensporig hoog.
Alleen in het gunstigste geval, als alle kosten zitten in de 0.9%, zou ik de kosten acceptabel vinden.

Probleem met aandelen fondsen van banken (en andere aanbieders) vind ik dat de kosten ten eerste ondoorzichtig zijn, en ten tweede aan de hoge kant. En deze kosten kunnen je een groot deel van je (lange termijn) rendement kosten, de meeste mensen hebben hier geen idee van.
beleg ik ook in sinds een aantal jaren. Zeer goede rendementen. Moet je niet doen voor de korte termijn, want dan worden de kosten wat hoog. De kosten worden redelijk transparant weergegeven op de pagina van de profielfondsen. Nog altijd wel een stuk goedkoper dan zelf beleggen en erbij blijven, zeker met bijvoorbeeld opties.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste