Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dweilen met de kraan open en met een zakdoek :/

Pagina: 1
Acties:

• botoo
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 10:47

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Kunnen we nu eindelijk eens serieus beginnen met de kudde mismodders van hun moderatie mogelijkheden te ontdoen?

Aanschrijven en hopen op verbetering helpt domweg niet of niet genoeg. Er zijn ofwel veel te veel verschillende mismodders en/ofwel veel notoire mismodders.

Een te slappe aanpak zoals nu helpt niet en hopen op een technische verbetering van het moderatie systeem, ondanks de hoeveelheid ideeën en voorstellen in Evaluatie topic: revisie moderatiesysteem wat inmiddels al ruim drie jaar loopt, kunnen we wel vergeten.

Of schaf T.net's modsysteem helemaal maar af en accepteer dat een deel van de gebruikers bepaald dat eens/oneens en populariteits modden belangrijker is dan modden op kwaliteit.

Shrek op een ezel . . .

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter

Shrek op een ezel . . .

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
angelina in 'nieuws: LG geeft G Watch update om corrosie en huidirritatie te voorkomen'

26 sollicitaties om het zonder moderatie mogelijkheden te doen.

Shrek op een ezel . . .

• Dorus
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06-01 08:48

Dorus

FP ProMod
Ik snap de klacht niet echt. Oke, die +3 moderaties zijn sterk overdreven, maar totaal werkt het systeem. Dankzij het gebruik van de mediaan tellen de -1 reacties even zwaar als de +3. Daarnaast vind ik beide voorbeelden juist gemodereerd. De eerste is een flauwe grap, maar niet offtopic, dus 0 (een goede grap mag best op +1), de tweede is gewoon een -1, ik heb geen idee waar het op slaat namelijk, maar ik vermoed een spellingfout die gewoon in 'geachte redactie' thuishoort.

Er is in het verleden wel degelijk geprobeerd om moderators 'op te voeden', maar dat heeft eigenlijk alleen maar als effect dat iedereen bang is afwijkend te modden, ik ben blij dat we daar vanaf zijn. +3 wordt nog steeds niet heel veel gebruikt, maar post's die +2 of +3 moeten zijn eindigen zelden nog op 0 of +1 dankzij bergen papegaaien. Zelf heb ik liever dat alle +2 post's ook echt +2 krijgen, ipv dat ze verdrinken in de zee van +1'tjes, ookal betekend dat dat er afentoe een onterechte +2 tussen zit.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
quote:
Dorus806 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 16:03:
Ik snap de klacht niet echt.
...
Oke, die +3 moderaties zijn sterk overdreven,
Je geeft zelf het antwoord al Dorus.
De rest van je, volledig valide, opmerking is al uitgebreid doorgesproken in het mismod en evaluatie topic.

Mijn klacht is het repeterende effect van een grote groep mismodders. Als daar nu eens een paar weken straf tegen opgetreden zou worden dan is een groot deel van het mismod probleem opgelost.

Shrek op een ezel . . .

• Dorus
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06-01 08:48

Dorus

FP ProMod
Begrijp ik nu goed dat je je er vooral aan ergert dat als je de Scorekaart opent er ook +3 moderaties bijstaan, terwijl de totale moderatie gewoon netjes en effectief -1 is? Ik zou bijna denken dat je de scorekaart gewoon verborgen wilt hebben zodat je dit leed niet onder ogen hoeft te komen. Zelf vind ik de scorekaart vooral nog wel nuttig om te bepalen of mijn moderaties lijkt van wat andere denken, of dat ik er in mijn eentje sta.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Nee, ik stoor me aan het feit hoeveel werk er in gaat zitten om mismoderaties te corrigeren en dan specifiek door toedoen van de imho moedwillige mismodders (degenen die geen behoefte hebben aan een kwaliteits score en degenen die van mening zijn dat ze er zelf wel een 'like' systeem oid van kunnen maken).

Shrek op een ezel . . .

• Rev-anche
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 04-01 04:49

Rev-anche

Zelfs invriezen helpt niet!

Rev-anche in 'plan: Development-round-up - Iteratie #55'

En let dan even op mijn reactie met Paul.
Het loopt soms gewoon de spuigaten uit, en dat is wat botoo volgens mij probeerd te zeggen.

Niets is dodelijker dan leven!

• pcgek
  • Registratie: april 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Het publiek wat er de laatste jaren is bijgekomen is behoorlijk anders denkend. Kun je een paar dingen doen:

Of je geeft toe aan je bezoekers maar dan kun je net zo goed dit modsysteem afschaffen. Of je houd vast aan zoals het is,maar met inzet van middelen om dat ook te kunnen handhaven. Een tussenweg zie ik eigenlijk niet echt.

De selecte groep die ooit was is opgegaan in de massa. Dat is waar deze site/bestuur al een aantal jaren geleden voor heeft gekozen. Zich richten op de Massa!

pcgek wijzigde deze reactie 06-08-2014 16:15 (5%)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
armageddon_2k1 in 'nieuws: Afbeeldingen en video's tonen iPhone 6 met A8-soc en nfc'

182 overduidelijke mismodders, als er daar nu 'even' actie op ondernomen word dan gaan we weer een stukje de goede richting op.

Shrek op een ezel . . .

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Vayra in 'nieuws: Afbeeldingen en video's tonen iPhone 6 met A8-soc en nfc'
En wederom een berg mismodders.

Bedekken met de mantel der liefde?

botoo wijzigde deze reactie 31-08-2014 02:09 (3%)

Shrek op een ezel . . .

• Xeonfan
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Maak je niet zo druk man.
Je kickt steeds het topic omhoog, daar is de edit knop voor, staat duidelijk aangegeven, dus jou gedrag is ook niet echt voorbeeldig ;)
Snap ook niet zo goed waar je je zorgen om maakt, bijna alles wat volgens mij -1 is staat op -1, de rest maakt allemaal niet zo veel uit in mijn ogen.
Het houd het gewoon overzichtelijk. Of een reactie nou +1, 2 of 3 is maakt toch niet zo veel uit?
Niet iedereen is even eerlijk met de +jes of -etjes.. daar moet je nou eenmaal mee leven.
Maar zoals ik al zeg, eigenlijk vind ik het altijd wel redelijk kloppen, en maak je niet zo druk man, zo belangrijk is het allemaal nou ook weer niet.

Xeonfan wijzigde deze reactie 31-08-2014 03:00 (3%)

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Daarom moet jij ook maar niet modereren, je begrijpt het systeem niet. Ben eens met botoo, diverse reactie's die in afvalputje behoren of normaal zijn krijgen +2 en +3 terwijl ze dat echt niet waard zijn. Ik ben ook voorstander om 90% van die mismodders zijn/haar rechten af te nemen voor minimaal 6 maanden

Het grote adblocking topic

• Xeonfan
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Dat vind ik wel heel kort door de bocht.. jij hebt totaal geen idee hoe ik modereer.
Ik geef eigenlijk nooit +2 of 3. omdat het voor mij niets toevoegd.
Geweldig iemand heeft 200 +3's boeie, ik kijk wel wat ik van de reactie vind.
Oke wat ik al zeg, het klopt niet altijd even goed, maar als je zo veel bezoekers hebt, kan dat ook gewoon niet anders.
Maarja mij kan het ook niet zo veel boeien.. Alleen was hier al een topic voor volgens mij, en vind ik het ook een beetje druk maken om niets.. Zijn jullie jaloers op die mensen ofzo, daar lijkt het wel een beetje op.

• player-x
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 26-01 22:04

player-x

Disruptive by design

Ook ik vind het huidige systeem van geen kant werken, vooral door de afgrijselijke 6x "Geef boost" functie, worden veel post volledig mis gemodereerd.

Ik zie regelmatig post scores opeens veranderen, als iemand opeens denkt, hier ben ik het wel of niet mee eens dus geef ik het een -1, 0 of +3 met boost.

Merk dat voor mensen zo als ik, die geen kudde dier zijn hier de dupe van worden, als ze een goed geformuleerde, maar afwijkende mening hebben.

Ik gaf ook een voorbeeld hoe het imho beter kan met een uitgebreide voorbeeld, maar daar wil men niet eens op reageren.
Betere moderatie beoordelings systeem tool

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Xeonfan, ik weet niet of je domweg aan het trollen bent of dat het een oprechte reactie van je is maar ik zal uitgaan van het laatste en uitleggen waarom ik dit topic geopend heb.

In het Het kleine-mismoderatietopic deel XXVII hebben we het over kleine mismoderaties, wat ik hier aan wil kaarten is de grote berg met mismods en de daarbij behorende grote hoeveelheid mismodders. Imho moet deze kudde moedwillige mismodders domweg van hun moderatiemogelijkheden ontdaan worden. Ja ik weet het, dat is een beslissing van de crew maar als je weet dat ikzelf ruim 8 jaar actief als crew bezig ben geweest met het moderatiesysteem dan kun misschien begrijpen dat ik wat meer van de materie afweet dan de gemiddelde user hier.

In de laatste 10 jaar is het resultaat van het moderatiesysteem (onderscheiding/waardering van reacties die iets toevoegen tov nonsense/ongewenste reacties) afgegleden naar een situatie die enorm veel input van een kleinere groep goedwillende modderen vergt om het eindresultaat aanvaardbaar te krijgen. Het Tweakers management team kan/wil er geen/weinig tijd aan besteden en wat we zien is dat er een steeds grotere hoeveelheid Fok/GS/Dumpert reacties op de FP staan die bovendien steeds meer onjuist gemodereerd worden.

Wat ik hier dus doe is een handreiking aan de huidige crew om met minimale inzet een maximaal effect te genereren (uitzetten die mismodders). Of dit werkt en of het huidige moderatiesysteem überhaupt nog te redden valt durf ik niet te zeggen, ik ben wat dat betreft tamelijk negatief gestemd, het heeft imho te lang geduurd om nog 'makkelijk' een structurele verandering aan te brengen.

Shrek op een ezel . . .

• Daan5000
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-02-2018
Schaf heel dat moderatiesysteem gewoon af. Gedaan met het try-harden om een +2 of +3 te krijgen door wat nutteloze links te posten of wat cijfertjes onder elkaar te zetten. Zowat 80% van de reactiemoderators beoordeelt op een niet neutrale manier. Hierbij worden veel te veel reacties die niet ieders mening volgen, maar wel beargumenteerd zijn, gewoonweg weggemod. Zelf beoordeel ik reacties nooit, omdat ik weet dat dit heel moeilijk op een neutrale manier kan. Enkel spam geef ik een -1'tje.

Er zijn andere manieren om reacties te beoordelen. Ik weet dat er veel tegenstanders zijn hier van het thumbs-up system, maar het werkt wel degelijk. Hierbij mag er dan wel alleen maar een mogelijkheid zijn om thumbs-up te geven en geen thumbs-down of je krijgt hetzelfde effect als bij het huidige moderatiesysteem. Ik zeg niet dat dit systeem goed gaat werken. Het is niet omdat dit op een andere website goed werkt dat dit op Tweakers ook zo zal zijn, maar dat kun je alleen maar ondervinden door het in de praktijk te testen. Dit kun je dan eventueel combineren met een 'report as spam'-button om de spam ervan tussen te halen.

• _David_
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-01 12:45

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Nee, een thumbs up systeem werkt niet. Dan krijg je de populairste opmerkingen uitgelicht ipv de meest informatief (kijk maar na grootte subreddits @ reddit)

Deze discussie hoort trouwens hier: Evaluatie topic: revisie moderatiesysteem

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Naast een hoog aantal mismodders lijken we een zelfde hoeveelheid idiote fipo plaatsers te hebben.

Een minuut nadat een frontpage artikel is geplaatst zie je al een loze reactie verschijnen waar vervolgens op wordt gereageerd. Kijk nou naar dit artikel van deze avond.
Een compleet nutteloze fipo binnen een minuut na het live gaan van het artikel geplaatst (dus de poster heeft écht niet het artikel gelezen), met een hele rits nutteloze opmerkingen er achter aan.

Het lijkt wel alsof de frontpage is overgenomen door mensen die echt geen idee hebben waar zij mee bezig zijn.
Scheve moderatie en zinloze posts... Het is een trend aan het worden die mij er toe zet om de frontpage steeds meer links te laten liggen.
Wanneer wordt hier eens tegen opgetreden?

Misschien een plan om reageren op nieuwsposts gewoon af te schaffen. Het heeft steeds minder toegevoegde waarde.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• teacup
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23-01 06:19

teacup

Think First, Write Later

Het moderatiesysteem is zo gek nog niet. Het vertrekt alleen vanuit een ander type gebruikers. Tweakers lijkt op de FP dit type niet meer aan te trekken.

Als ik naar een topic als nieuws: Wetenschappers bouwen goedkope microrobots die insectenzwermen nabootsen kijk dan illustreert dit de onbenulligheid van veel reacties. Anders kan ik het helaas niet noemen.

Ja, dat dan de moderatie ook derailleert is niet zo gek.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:27
Doodsverwensingen op de FP. 8)7

• Dirk
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08:50

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Waar? Want die tolereren we niet en verwijderen we zodra we ze opmerken.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• GioStyle
Bij 'Wetenschappers bouwen goedkope micorobots die insectenzwermen nabootsen' en dan zeg maar de 11e reactie.

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Je kan linken naar reacties door op de tijd en datum van die reactie te klikken

Jij bedoelt deze?
alexboon in 'nieuws: Wetenschappers bouwen goedkope microrobots die insectenzwermen nabootsen'
alexboon in 'nieuws: Wetenschappers bouwen goedkope microrobots die insectenzwermen nabootsen'

_David_ wijzigde deze reactie 21-09-2014 22:03 (6%)

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• GioStyle
Ja, die bedoel ik. Vandaag weer wat geleerd. ;)

GioStyle wijzigde deze reactie 21-09-2014 22:09 (22%)

• Dirk

Dirk

En weg. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Luuk1983
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 25-01 10:28
Ik erger me ook nogal aan mismoderaties. Nee, van mij hoeft niemand exact hetzelfde te vinden, maar veel mensen modereren op het feit of ze het eens zijn met de inhoud of niet. Terwijl, als je uit de modding FAQ de omschrijvingen pakt van de verschillende scores, dan heb je best wel een goede, objectieve maatstaven.

Voorbeeldje van een post van mezelf (niet om gelijk te krijgen, maar deze post was de reden om hier te posten ;)): Luuk1983 in 'nieuws: Directeuren Netflix en moederbedrijf van UPC ruziën over netneutraliteit'

Het artikel gaat over het feit of Netflix providers zou moeten betalen of niet. Nou kan ik me alle scores voorstellen, maar als je vervolgens 6 'ongewenst' moderaties krijgt...dan snapt iemand het volgens mij niet. Het gaat over Netflix, providers en kosten, dan zou ik zeggen: een ontopic post is het zondermeer (dus +1). Ik kan daarmee alles tussen +1 en +3 snappen aan de hand van je eigen criteria, daar kijk ik ook niemand op aan (hoewel +3 wel erg veel van het goede zou zijn), maar offtopic en ongewenst??

Ik zou in die gevallen graag de beweegredenen willen weten van die personen. Maar dit zouden wel personen zijn die ik onder een vergrootglas zou willen kunnen leggen om te kijken hoe ze verder modden. Natuurlijk, modden is persoonlijk, maar er zijn best een paar objectieve maatstaven waar je iemand best op kan 'afrekenen'.

AMD Ryzen 7 3700X | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 16GB Corsair vengence | MSI GTX1080 Gaming X | Kingston KC2000 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | Fractal Define C TG | Scythe Mugen 5 | Seasonic Focus Plus Gold 650 | HTC Vive

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Zijn meningmodders actief in dat topic, kijk ook eens naar de reactie boven je in de newspost.

Je kan over jouw post discussieren of het een +1 of +2 is, ikzelf neig naar een +2. Een 0 of -1 is idd modmisbruik.

wildhagen wijzigde deze reactie 22-09-2014 16:22 (3%)

Virussen? Scan ze hier!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
nieuws: Apple verkoopt tien miljoen exemplaren iPhone 6 en 6 Plus
Binnen een uur 50+ 'mee eens' modders. Daar kan wmb (moet imho) met de botte bijl een berg mismodders van hun moderatiemogelijkheden ontdaan worden.

Shrek op een ezel . . .

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Bij de nieuwsberichten over Apple (deze is inderdaad een mooi voorbeeld) heb je altijd ladingen fanboys/meningmodders.
Neigt een post naar negatief over Apple: -1
Is de post positief: +1 of +2
Zodra de karma onder een bepaald niveau zakt is het inderdaad maar beter om wat rechten in te perken.

(En dat nog los van het feit dat zowat de helft van de reacties alleen maar uit stemmingmakerij bestaat van haters of fanboys.)

PC | BMW Z3 Coupe

• player-x

player-x

Disruptive by design

quote:
MadMarky schreef op maandag 22 september 2014 @ 17:35:
Zodra de karma onder een bepaald niveau zakt is het inderdaad maar beter om wat rechten in te perken.
Geef het toch op tweakers geeft geen reet om het moderatie systeem meer, anders hadden ze wel echte actie ondernomen.

Het moderatie systeem loopt al jaren steeds meer achteruit, en de laatste jaren is er zelfs geen hhouden meer aan, want ze mogen dan wel zeggen dat het systeem beter is dan van bv Reddit, de laatste nieuws berichten waar de fanboys zich thuis voelen spreekt boekdelen daar tegen in.

Heb al eens voorgesteld, maak een paar dummy pagina's, met (praktijk) voorbeeld reacties, en laat ze die modereren, en na elke moderatie leg uit wat ze goed of fout hebben gedaan, en waarom.

Om een heel overdreven vergelijk te maken.

Tweakers geeft elke gebruiker de sleutels van een auto, zonder dat ze een rijbewijs hebben, en legt de gebruiksaanwijzing van de auto en verkeersregels in het handschoenen vakje, en zegt veel plezier er mee!

Is het dan verbazingwekkend dat er zoveel mis en mening's moderaties zijn? |:(

Want zolang er zelf geen goede uitleg is hoe men zou moeten modderen, hoe kan je dan verwachten dat mensen met mod rechten weten wat en hoe ze dat moeten doen.

Dit was mijn laatste poging: Betere moderatie beoordelings systeem tool

En er was zelf geen enkele reactie van tweakers zijn kant op het idee.

Om het heel bot te zeggen, het moderatie systeem en de ambtenaren achtige moderators kunnen van me rug op, ik ben klaar met het systeem!

• Dirk

Dirk

Bij deze heb je dan wel een antwoord op het bovenstaande topic. Eerder vond ik het gewoon niet nodig om te reageren, alle relevante argumenten werden toch al wel gegeven.

Verder is gerant zoals hierboven niet echt nuttig, als je je reactie op een constructieve wijze verpakt kom je veel verder.

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile / Nieuwsposter
player-x zegt het wat bot, maar er zit wel een kern van waarheid in. Het is bekend dat er bepaalde tekortkomingen zijn, maar er is weinig bereidheid tot aanpassingen. Dat is overigens iets waar we mee moeten leren leven, denk ik. Tweakers heeft weinig devcapaciteit en dat is nou eenmaal niet anders. Ik had het ook liever anders gezien.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Nee Rod, Tweakers heeft wel voldoende devcapaciteit maar het moderatiesysteem heeft domweg geen enkele prioriteit. Het enige wat wij, of beter gezegd jij/jullie als crew kunnen doen is rigoreus vinkjes uitzetten en een kudde mismodders op non-actief zetten. Nu heb ik dat al vaker betoogd en in het verleden zelfs al eens aangeboden om dat te willen doen, het resultaat ken je. Dweilen met de kraan open is het en blijft het ook zonder straffe aanpak.

Ik geef het op.
* botoo out

Shrek op een ezel . . .

• O88088
  • Laatst online: 11:15
Ik zou toch eens kijken naar modereren als privilege in plaats van recht. Dan heb je als nieuwe gebruiker ook wat om naar toe te werken, een soort van achievement als je je modrechten hebt verkregen. En ook eerder dat privilege weer afpakken bij overduidelijke mening- of compensatie mods.

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

quote:
botoo schreef op maandag 22 september 2014 @ 21:15:
Nee Rod, Tweakers heeft wel voldoende devcapaciteit maar het moderatiesysteem heeft domweg geen enkele prioriteit. Het enige wat wij, of beter gezegd jij/jullie als crew kunnen doen is rigoreus vinkjes uitzetten en een kudde mismodders op non-actief zetten. Nu heb ik dat al vaker betoogd en in het verleden zelfs al eens aangeboden om dat te willen doen, het resultaat ken je. Dweilen met de kraan open is het en blijft het ook zonder straffe aanpak.

Ik geef het op.
* botoo out
Ze hebben laatst 4 devvers ontslagen, dus ze hebben zeker geen voldoende devcapaciteit om dit soort dingen ook nog op te pakken, en natuurlijk heeft het moderatie systeem geen hoge prioriteiten, het brengt op geen enkele manier bezoekers of inkomsten naar Tweakers.

• Dirk

Dirk

quote:
Ronald8 schreef op maandag 22 september 2014 @ 21:22:
Ik zou toch eens kijken naar modereren als privilege in plaats van recht. Dan heb je als nieuwe gebruiker ook wat om naar toe te werken, een soort van achievement als je je modrechten hebt verkregen. En ook eerder dat privilege weer afpakken bij overduidelijke mening- of compensatie mods.
Als modereren (weer) een privilege wordt in plaats van een recht dan maak je weer mensen boos omdat ze niet aan de voorwaarden van dat privilege voldoen en omdat de moderators een elitair clubje zouden zijn. Aan de andere kant klopt het dat er nu te veel gebruikers zijn die aan het modereren zijn zonder te weten wat eigenlijk het doel is van het moderatiesysteem. Zelf heb ik eerder daarom wel gepleit voor een expliciete activatie van de moderatierechten met een verwijzing naar de ModeratieFAQ, om zo in ieder geval wat bewustwording te creëren.

• RoD
  • Niet online

RoD

quote:
Dirk schreef op maandag 22 september 2014 @ 21:35:
[...]

Als modereren (weer) een privilege wordt in plaats van een recht dan maak je weer mensen boos omdat ze niet aan de voorwaarden van dat privilege voldoen en omdat de moderators een elitair clubje zouden zijn. Aan de andere kant klopt het dat er nu te veel gebruikers zijn die aan het modereren zijn zonder te weten wat eigenlijk het doel is van het moderatiesysteem. Zelf heb ik eerder daarom wel gepleit voor een expliciete activatie van de moderatierechten met een verwijzing naar de ModeratieFAQ, om zo in ieder geval wat bewustwording te creëren.
Daar zie ik ook het meeste potentieel in. Een moderatiesysteem dat openstaat voor iedereen, maar waar wel een klein drempeltje voor wordt opgeworpen in de vorm van handmatige activatie met duidelijke verwijzingen naar een (simpele) mod-FAQ :)

• player-x

player-x

Disruptive by design

quote:
Dirk schreef op maandag 22 september 2014 @ 21:35:
Als modereren (weer) een privilege wordt in plaats van een recht dan maak je weer mensen boos omdat ze niet aan de voorwaarden van dat privilege voldoen en omdat de moderators een elitair clubje zouden zijn.
En het tegenovergestelde dat nu gebeurd is niet net zo erg, of zelfs erger! ????

Ik ben het spuug zat dat 100% ontopic goede posten van mij onderuit gehaald worden met 0 en -1 moderaties, die het liefst ook nog eens een boost krijgen!, puur omdat wat ik zeg niet populair is bv.
player-x in 'nieuws: Britse muziekindustrie stuurt 100 miljoen takedownverzoeken naar Google'

En als dat de eerste keer was geweest, zou ik er niet eens zo een probleem mee hebben, maar vooral gebruikers als ik die geen kudde dier zijn, en nog wel eens een keer tegen de stroming in zwemen, word tegenwoordig heel vaak voor eigen aparte mening flink afgestraft.

Kom verdomme eens als mods van jullie bureaucratische lui stool af, steek jullie koppen eens bij elkaar en schrijf eens een FP review over hoe het moderatie systeem moet werken, inclusief voorbeelden van ''Do's and Don'ts'' en eventueel een video, en geschiedenis, vraag bv Femme wat hij dacht toen hij het mod systeem in elkaar stak.

Maak er een leuk artikel, en je zult zien dat de moderaties op eens een stuk beter worden.
Want een beetje goede opvoeding doet vaak wonderen, en het artikel kan meteen worden geïntegreerd in de FAQ, en als reverentie/les materiaal gebruikt worden voor nieuwe modders.

Ook zou een optie kunnen zijn om de mod rechten te beperken aan de hand van de artikel Tags, iemand die zich als een idiote Apple, MS, nVidia of welk ander hot topic dan ook, als vervelende fanboy gedraagt, kan tijdelijk of permanent niet meer in die topics modereren.

En mod rechten moeten helemaal geen automatisch recht zijn, en er mogen imho best wel een aantal voorwaarden aan gesteld worden.
  • Minimaal aantal FP bezoekingen of post, welke het eerste komt.
  • Minimaal niveau van de Reactiescore.
  • Minimaal Karma score.
  • Minimaal het lezen van de mod-FAQ. met vinkje dat ze het hebben gelezen en begrepen.
  • Andere voorwaarden
Dat heeft niets met een elitair clubje te maken, maar met gewoon kwaliteitsverhoging, die echt heel hard nodig is, want het huidige systeem is niet of nouwelijks beter dan het Reddit of Disqus systeem.

En die hebben systemen hebben iig niet de pretentie die de P-mods van tweakers uitstralen.
quote:
Dirk schreef op maandag 22 september 2014 @ 20:57:
Bij deze heb je dan wel een antwoord op het bovenstaande topic. Eerder vond ik het gewoon niet nodig om te reageren, alle relevante argumenten werden toch al wel gegeven.
Ja gooi er maar een slotje op, geeft me nog meer het gevoel dat ik nog eens wat voor Tweakers wil doen. _/-\o_
Of zit het slot er op omdat ik een botte reactie heb geschreven over je/het reactie systeem? :?
quote:
Eens met de bovenstaande gebruikers, dit gaat gewoon niet werken, dit lijkt te veel op een modbot.
Hoe lijkt dat ook maar in de verste verte op de modbot ?

Als het automatisch niet werkt, zou het iig een gemiddelde waarde kunnen geven die als hulp gebruikt kan worden om te bepalen hoe iemand zijn mod rechten gebruikt, en of het om een enkel mis moderatie geval gaat, of dat het persoon het structureel doet..

Daarnaast zou na 48u die informatie ook aan de lezer kunnen laten zien, zodat die daar wat van kunnen leren
quote:
Verder is gerant zoals hierboven niet echt nuttig, als je je reactie op een constructieve wijze verpakt kom je veel verder.
Nou blijkbaar een een keer behoorlijk bot reageren heeft iig de discussie wel behoorlijk op gang gebracht. :P

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
quote:
_David_ schreef op maandag 22 september 2014 @ 21:29:
[...]

Ze hebben laatst 4 devvers ontslagen, dus ze hebben zeker geen voldoende devcapaciteit om dit soort dingen ook nog op te pakken,
Dat wist ik niet en dat betekent zeer waarschijnlijk wel dat er totaal geen enkele investering meer in het modsysteem gedaan zal worden.
quote:
en natuurlijk heeft het moderatie systeem geen hoge prioriteiten, het brengt op geen enkele manier bezoekers of inkomsten naar Tweakers.
Het moderatiesysteem heeft heel veel bijgedragen aan wat Tweakers ooit was, een site met veel know-how en met users die die know-how ook wilden delen, nu is het verworden tot meest loze reacties door users die weinig know-how hebben en degenen die dat wel hebben die hebben er steeds minder behoefte aan om dat te delen gezien het feit dat een zinvolle reactie ondergesneeuwd word door fipo's en voordringers met flauwekul en flames zoals op Fok/GS/Dumpert.

Ik vraag me af of er uberhaupt nog interesse is bij het management om hier iets aan te doen of dat er nog slechts uitsluitend gekeken wordt naar hersenloze bezoekersaantallen.

Degenen die er nu nog iets aan kan doen dat zijn jullie als crew, en dat kan zonder dev-tijd en zonder inmenging van het management en als jullie dat niet doen dan ben je toch alleen maar de afglijdende schaal aan het ondersteunen? Waarom zou je daar in hemelsmaal tijd aan willen spenderen?

Shrek op een ezel . . .

• Hippocampus
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14-01 17:52
Er komt vast een moment dat het mod systeem uitgezet wordt, of zelfs een stap verder, het reageren in totaal niet meer mogelijk is.
Volgens mij vreet het mod systeem meer tijd/energie dan nuttig is. ALS de waarde van de gemiddelde reactie daalt (dat wat hier al meer dan eens gesteld wordt) dan komt vanzelf het punt dat het ook geen nut meer heeft om nog te sorteren op relevantie.

De aanwas van breder publiek brengt ook een diversiteit aan reacties, die steeds vaker weinig tot niks toevoegen. Waarom zou Tnet het nog nodig vinden om door al die reacties heen te spitten om eventueel een nuttige toevoeging te vinden? Als het overgrote deel niet volgens de regels wil reageren of modereren dan spit je zelf maar door de reacties om nog iets nuttigs te vinden.

Dat gezegd hebbende denk ik dat er op de FP ook steeds minder de vraag is naar extra informatie maar er meer de nood is om gewoon je mening te ventileren.

De optie om een thumps up/down systeem te gebruiken, daar wil men niet aan, maar misschien zou je die twee naast elkaar kunnen gebruiken. bv door iedere user lekker te laten voten (up/down) en het modereren aan mods over te laten. Wil je modden ? dan vraag je het aan. Misbruik je het modden, ga je maar weer lekker voten. (o.i.d)

• Luuk1983
quote:
Hippocampus schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 02:37:
Er komt vast een moment dat het mod systeem uitgezet wordt, of zelfs een stap verder, het reageren in totaal niet meer mogelijk is.
Volgens mij vreet het mod systeem meer tijd/energie dan nuttig is. ALS de waarde van de gemiddelde reactie daalt (dat wat hier al meer dan eens gesteld wordt) dan komt vanzelf het punt dat het ook geen nut meer heeft om nog te sorteren op relevantie.

De aanwas van breder publiek brengt ook een diversiteit aan reacties, die steeds vaker weinig tot niks toevoegen. Waarom zou Tnet het nog nodig vinden om door al die reacties heen te spitten om eventueel een nuttige toevoeging te vinden? Als het overgrote deel niet volgens de regels wil reageren of modereren dan spit je zelf maar door de reacties om nog iets nuttigs te vinden.

Dat gezegd hebbende denk ik dat er op de FP ook steeds minder de vraag is naar extra informatie maar er meer de nood is om gewoon je mening te ventileren.

De optie om een thumps up/down systeem te gebruiken, daar wil men niet aan, maar misschien zou je die twee naast elkaar kunnen gebruiken. bv door iedere user lekker te laten voten (up/down) en het modereren aan mods over te laten. Wil je modden ? dan vraag je het aan. Misbruik je het modden, ga je maar weer lekker voten. (o.i.d)
Het is geen probleem als de waarde van een gemiddelde reactie daalt, als de moderatie enigszins volgens de richtlijnen gedaan werd. En die richtlijnen zijn best nog wel objectief. Dus modereren aan de hand van die richtlijnen en niet inhoudelijk of je het eens bent met diegene of het een goed stukje vind.

Ik bedoel, als iemand een een mooie reactie geeft met allerlei uitleg die niks met het artikel te maken heeft, dan krijgt die reactie gewoon een 0 van mij (want het is volledig offtopic). Ik heb qua gevoel ook wel de neiging om een +1 of +2 te geven voor de moeite en omdat het inhoudelijk misschien wel een goede reactie is, maar als het niks met het artikel te maken heeft is het gewoon een 0. Lijkt me best duidelijk deze richtlijnen: reviews: Tweakers moderatie faq

AMD Ryzen 7 3700X | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 16GB Corsair vengence | MSI GTX1080 Gaming X | Kingston KC2000 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | Fractal Define C TG | Scythe Mugen 5 | Seasonic Focus Plus Gold 650 | HTC Vive

• RoD
  • Niet online

RoD

quote:
player-x schreef op maandag 22 september 2014 @ 23:50:

Kom verdomme eens als mods van jullie bureaucratische lui stool af, steek jullie koppen eens bij elkaar en schrijf eens een FP review over hoe het moderatie systeem moet werken, inclusief voorbeelden van ''Do's and Don'ts'' en eventueel een video, en geschiedenis, vraag bv Femme wat hij dacht toen hij het mod systeem in elkaar stak.
Kun je even dimmen? Graag discussie op normale toon, en niet op deze manier.

• Luuk1983
quote:
player-x schreef op maandag 22 september 2014 @ 23:50:
Ik ben het met RoD eens dat je iets rustiger mag reageren, maar ik vind het wel een goed idee. Het geeft ook wel aan hoe hoog het bij sommige mensen zit.

• RoD
  • Niet online

RoD

Het lijkt mij geen goed idee. We kunnen wel handleidingen en dergelijke schrijven (we hebben overigens al een mod FAQ) maar die worden toch niet gelezen. Mensen gaan modereren maar hebben vaak geen idee dat er zoiets bestaat als richtlijnen. Vandaar ook de suggestie om iets meer een drempel op te werpen en nieuwe moderators in ieder geval langs de FAQ te leiden.

• Luuk1983
Ik denk dat het zou kunnen schelen als je in ieder geval de MOD FAQ makkelijker te vinden maakt, bijvoorbeeld een linkje vanuit de moderatie-popup die je krijgt als je een post gaan modereren? Ik zoek altijd maar op Google naar 'Tweakers MOD FAQ' als ik 'm moet vinden omdat ik 'm op Tweakers nooit kan vinden ;)

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Even als een buitenstaander die er niet aan denkt om op de FP te modden, maar wel ervaring heeft met een forumdeel waar veel nieuwe users binnenkomen (Aanbiedingen & Kortingscodes): handleidingen, waarschuwing, knipperende tekstboxen: helaas werkt het niet. In de Aankoopadviesforums zie je dat ook veel, ondanks alle waarschuwingen, templates enz krijg je toch veel topics zonder enige inzet of zonder enige informatie. In Centraal aanbiedingen topic. V2.0 is zelfs het continu hakken op "geen discussie" blijkbaar te moeilijk om te begrijpen, en dat gaat zowel op voor ervaren users ("meubilair") als nieuwelingen. Blijkbaar is iedereen rozeboxrodetekst-kleurenblind.

Ik denk dan ook niet dat een betere modfaq veel verschil zal maken. De mensen die nu meningmodden zullen dat toch blijven doen, zeker bij onderwerpen als Apple/Android, BREIN en dergelijke.

Als prive-persoon ben ik ook veel meer voorstander van wat milde drempels en opt-in systemen, wat in dit geval zou betekenen pas modden bij een bepaalde hoeveelheid karma of ervaring als je het specifiek aanvraagt. Maar dat is momenteel niet de algemene insteek.

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Luuk1983
quote:
gambieter schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 11:39:
In Centraal aanbiedingen topic. V2.0 is zelfs het continu hakken op "geen discussie" blijkbaar te moeilijk om te begrijpen, en dat gaat zowel op voor ervaren users ("meubilair") als nieuwelingen. Blijkbaar is iedereen rozeboxrodetekst-kleurenblind.
Fair enough, ik ben vooral passief aanwezig in dat forum en ik snap precies wat je bedoeld. Dan is inderdaad een drempel opwerpen een beter idee. Hoewel een klein linkje (vraagteken-symbool ofzo?) vanuit het mod-popupje ook een goed idee is denk ik.

Ik denk dat het tweeledig moet zijn: de drempel moet wat hoger, dus preventie. Zo krijg je hopelijk betere modders. Daarnaast is controleren een middel. Nu kan je niet zien wie mod, maar ik zou best mensen die naar mijn mening echt verkeerd/onlogisch gemod hebben willen rapporteren. En als iemand onevenredig veel rapporten krijgt is er misschien iets niet goed. Maar goed, ook daar kan weer misbruik van gemaakt worden, dus elk voordeel heb z'n nadeel he ;)

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Laten zien wie wat mod lijkt me een heel slecht idee, krijg je alleen maar gedoe zoals "Hij gaf mij een -1 dus ik hem ook!"

Ik ben ook voor een drempel op werpen, en mensen niet meer laten moderen of reageren als hun karma onder de -100 is.

• Luuk1983
quote:
_David_ schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:15:
Laten zien wie wat mod lijkt me een heel slecht idee, krijg je alleen maar gedoe zoals "Hij gaf mij een -1 dus ik hem ook!"
Dat gaat me wat ver, ik bedoelde meer (in het algemeen) dat je kan rapporteren dat bij een bepaalde post een -1 echt 'onmogelijk' is zonder dat je daarbij kan zien wie de score gegeven heeft.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
botoo schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 02:00:
[...]
Dat wist ik niet en dat betekent zeer waarschijnlijk wel dat er totaal geen enkele investering meer in het modsysteem gedaan zal worden.
[...]
Het moderatiesysteem heeft heel veel bijgedragen aan wat Tweakers ooit was, een site met veel know-how en met users die die know-how ook wilden delen, nu is het verworden tot meest loze reacties door users die weinig know-how hebben en degenen die dat wel hebben die hebben er steeds minder behoefte aan om dat te delen gezien het feit dat een zinvolle reactie ondergesneeuwd word door fipo's en voordringers met flauwekul en flames zoals op Fok/GS/Dumpert.

Ik vraag me af of er uberhaupt nog interesse is bij het management om hier iets aan te doen of dat er nog slechts uitsluitend gekeken wordt naar hersenloze bezoekersaantallen.
Fipo's en trolls zijn er altijd al geweest. Het is de laatste jaren helaas wel massaler geworden, met name doordat de strijd tussen Apple en Google/Android veel fanatici op de been brengt die elke gelegenheid aangrijpen om hun afkeer te uiten voor de tegenpartij.

Ik ben het met je eens dat mensen met een fanatieke overtuiging die een gebrek aan inbeeldingsvermogen en respect hebben voor gebruikers met een andere overtuiging beter niet kunnen modereren. Het 'gezeik' van anti-fanboys zorgt er ook voor dat onze community een onvriendelijke reputatie krijgt.

Als ik kijk naar hoe het moderatiesysteem werkt dan gaat het globaal best goed. Er wordt veel gemodereerd en de uitkomsten zijn meestal goed verdedigbaar. Als eens/oneens-moderaties de overhand zouden hebben, hadden moderators wel massaal voor de uitersten in hun beoordeling gekozen maar dat gebeurt niet. De meeste reacties hebben een 0 of +1. Het gaat wel eens fout als er in een thread teveel moderators actief zijn die emotioneel geladen zijn.

Het is mijn inziens naïef om te denken dat alle problemen met het moderatiesysteem als sneeuw voor de zon verdwijnen als modereren een privilege wordt voor een groepje elitemoderators. Hoe zorgen we dan voor voldoende volume? Sowieso zullen er altijd reacties zijn die een andere score hebben dan je zelf wenselijk vind. Nu kun je in ieder geval nog zelf een bijdrage leveren om een score recht te zetten, dat is niet mogelijk als je geen moderatierechten meer hebt. Een doodgeslagen moderatiesysteem waar gebruikers geen invloed op hebben zal ook voor velen een frustratie worden.

Modereren is geen kunst waarvoor je een bijzondere training moet volgen. Iemand moet gewoon zijn gezond verstand volgen en doen wat logisch is. De scores zijn zelfverklarend. Om goed te kunnen modereren is het wel van belang om een zekere afstand tot het onderwerp te kunnen bewaren, zodat emoties niet de overhand hebben bij het maken van een afweging over de beoordeling. Ik denk niet dat we die heethoofden Minority Report-style kunnen uitschakelen voordat ze hun daad begaan.

Pasklare oplossingen heb ik niet voorhanden. Ik vind wel dat het probleem niet alleen bij de moderaties ligt maar ook bij reageerders die flamebaits en trolls plaatsen of op de man spelen. Het huidige moderatiesysteem doet hier niets aan.

Wat ideeën:

- Reactiethreads sorteren op kwaliteit (vaak geopperd, moeten we eens gaan doen).

- Betere tools maken voor PowerMods.

- Pas een score laten zien als een reactie minimaal door twee (of drie?) personen op dezelfde manier is beoordeeld. Is eenvoudig te realiseren en voorkomt dat een reactie na één mismod verkeerd staat, tot ongenoegen van de reageerder en lezers die zich hier aan storen. ProMods en PowerMods kunnen wel direct zichtbare beoordelingen geven.

- Afschaffen van de -1 en vervangen door een 'ongewenst' / 'meld misbruik'-knopje of iets in die geest om trollers aan te geven. Onterechte negatieve beoordeling worden als zeer storend ervaren, dat is nu niet meer mogelijk. Het moderatiesysteem zal minder polariserend werken en wordt minder leuk voor meningmodders. We laten het afstraffen over aan PowerMods die geacht worden een weloverwogen oordeel te kunnen geven. Het legt wel meer taken en verantwoordelijkheden bij de PowerMods, die zouden gebruikers moeten aanspreken op ongewenst gedrag en in sommige gevallen reacties onzichtbaar moeten maken. Wat mij betreft sturen we dan een verzoek naar de reageerder om de reactie aan te passen zodat hij een tweede kans krijgt maar zijn reactie en aanhangende thread in de tussentijd niet meer discussie uitlokt. Ik ben zelf geen voorstander van overmoderatie maar vindt wel dat er inmiddels actiever opgetreden mag worden tegen herhaaldelijke onvriendelijke trolls die de sfeer verzieken. Eventueel kunnen we bij veel meldingen een reactie automatisch onzichtbaar maken.

- Moderatieprivilege alleen geven aan gebruikers die niet gereageerd hebben op het artikel of recente vergelijkbare nieuwsartikelen (te herkennen aan onderwerpkoppelingen). Discutabel of dit helpt om irrationele heethoofden uit te sluiten. Iemand die nooit reageert kan zijn gang blijven gaan. In moderatieprivileges op basis van karma geloof ik niet. Emotionele / heethoofdige fanboys hebben vaak veel karma.

- Betere tools aanbieden om discutabele moderaties te detecteren. Ergens een plekje maken waar reacties met veel uiteenlopende moderaties inzichtelijk gemaakt worden zodat serieuze moderators hierop kunnen springen om met vereende krachten een bepaalde score af te dwingen.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Je hoeft geen groepje elite moderators te hebben, je hoeft alleen bij de rotte appels de mod-mogelijkheden uit te zetten. Ik denk dat als daar 2 weken extra aandacht door de /16 crew aan besteed word dat je klaar bent.

En nee, we lossen er niet mee op dat de notoire fanboy/Fok/GS/fipo/onzin reageerders hun onzin niet meer spuien, maar we verwijzen dat soort ongewenste reacties veel sneller en makkelijker naar de haringkelder en daarmee deels uit het zicht.

Makkelijke oplossing voor een deel van de problemen waarbij er een gerede mogelijkheid ontstaat dat het afglijden naar beneden een halt wordt toegeroepen.
quote:
Allemaal dev-tijd ideeën en daarmee veroordeeld om in de ideeën box te blijven.

Shrek op een ezel . . .

• Tribits
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 26-01 20:20

Tribits

Onkruid vergaat niet

quote:
Femme schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:22:1
[...]
Wat ideeën:

- Reactiethreads sorteren op kwaliteit (vaak geopperd, moeten we eens gaan doen).
Die is inderdaad wel vaker langs gekomen in het evaluatie topic moderatie systeem. Waar het volgens mij meestal op vastliep was dat het nog al lastig was een goede sorteermethode te vinden die reacties met de hoogste score bovenaan zet maar tegelijkertijd de thread structuur in stand houdt.
quote:
- Pas een score laten zien als een reactie minimaal door twee (of drie?) personen op dezelfde manier is beoordeeld. Is eenvoudig te realiseren en voorkomt dat een reactie na één mismod verkeerd staat, tot ongenoegen van de reageerder en lezers die zich hier aan storen. ProMods en PowerMods kunnen wel direct zichtbare beoordelingen geven.
Ik ben er een beetje bang voor dat dit als neveneffect zal hebben dat het mensen ontmoedigt om te modereren. Iedereen ziet graag resultaat van zijn actie en als dat met enige regelmaat niet het geval is omdat er nog te weinig moderatie plaats heeft gevonden zullen gebruikers stoppen met modereren. Dan beland je in een vicieuze cirkel. Los daarvan komen mismods ook nog al eens vrij massaal voor. Zelfs als tien gebruikers dezelfde score geven is dat nog geen garantie dat het de juiste score is, zie bijvoorbeeld de aanvallende reacties naar de redactie de laatste paar dagen, die krijgen vrij massaal hoge scores terwijl ze in principe ongewenst zijn.

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

quote:
gambieter schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 11:39:
V2.0[/TOPIC] is zelfs het continu hakken op "geen discussie" blijkbaar te moeilijk om te begrijpen, en dat gaat zowel op voor ervaren users ("meubilair") als nieuwelingen. Blijkbaar is iedereen rozeboxrodetekst-kleurenblind.
Logisch, die boxen staan vaak zo vol goed bedoelde maar irrelevante of overdadig volumineuze teksten dat het vanzelf een blinde vlek wordt.

Persuader of bytes.

• RoD
  • Niet online

RoD

quote:
Femme schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:22:

- Afschaffen van de -1 en vervangen door een 'ongewenst' / 'meld misbruik'-knopje of iets in die geest om trollers aan te geven. Onterechte negatieve beoordeling worden als zeer storend ervaren, dat is nu niet meer mogelijk. Het moderatiesysteem zal minder polariserend werken en wordt minder leuk voor meningmodders. We laten het afstraffen over aan PowerMods die geacht worden een weloverwogen oordeel te kunnen geven. Het legt wel meer taken en verantwoordelijkheden bij de PowerMods, die zouden gebruikers moeten aanspreken op ongewenst gedrag en in sommige gevallen reacties onzichtbaar moeten maken. Wat mij betreft sturen we dan een verzoek naar de reageerder om de reactie aan te passen zodat hij een tweede kans krijgt maar zijn reactie en aanhangende thread in de tussentijd niet meer discussie uitlokt. Ik ben zelf geen voorstander van overmoderatie maar vindt wel dat er inmiddels actiever opgetreden mag worden tegen herhaaldelijke onvriendelijke trolls die de sfeer verzieken. Eventueel kunnen we bij veel meldingen een reactie automatisch onzichtbaar maken.
Ik zie dit niet echt zitten. We hebben onze handen al vol aan mismodders. Het kost namelijk wel wat tijd om die mails op te stellen waarmee we gebruikers waarschuwen. Om dan ook nog alle ongewenste reacties uit te moeten mesten, dat lijkt me niet handig. Behalve als het leger PowerMods wordt verdubbeld ;)

Wat ik wel met je eens ben is dat er in sommige threads wat meer de bezem door mag. Op de FP heerst meer vrijheid dan op het forum, en alhoewel dat wordt ondervangen met het moderatiesysteem, komt het de sfeer niet altijd ten goede. Vooral apple/android zijn ware veldslagen. Ik zie er ook wel wat in om gebruikers sneller aan te pakken, al zullen we daar in het begin veel weerstand mee kweken. De fanboydiscussies worden nu min of meer toegestaan en als we dat nu aan gaan pakken zal er een poosje flink de bijl in moeten worden gezet. Ik zie overigens niets in het gebruikers zelf aan laten passen van hun reactie als een soort tweede kans. Dat kost veel te veel tijd (we moeten na het signaleren van een post nog eens controleren of de post is aangepast en dan eventueel alsnog ingrijpen) en veel gebruikers posten reacties om er vervolgens niet meer naar te kijken.

Tenzij er nieuwe technische mogelijkheden komen om mismodders en ongewenste reacties sneller te kunnen aanpakken lijkt me het uitbreiden van het takenpakket van PowerMods geen goed idee.
quote:
- Moderatieprivilege alleen geven aan gebruikers die niet gereageerd hebben op het artikel of recente vergelijkbare nieuwsartikelen (te herkennen aan onderwerpkoppelingen). Discutabel of dit helpt om irrationele heethoofden uit te sluiten. Iemand die nooit reageert kan zijn gang blijven gaan. In moderatieprivileges op basis van karma geloof ik niet. Emotionele / heethoofdige fanboys hebben vaak veel karma.
Ik denk niet dat dit veel helpt. Harde cijfers heb ik niet, maar ik denk niet zozeer dat de grootste heethoofden op de FP ook de meest fanatieke mods zijn. Ik denk eerder dat veel van hen een afkeer tegen het moderatiesysteem hebben.
quote:
- Betere tools aanbieden om discutabele moderaties te detecteren. Ergens een plekje maken waar reacties met veel uiteenlopende moderaties inzichtelijk gemaakt worden zodat serieuze moderators hierop kunnen springen om met vereende krachten een bepaalde score af te dwingen.
We hebben al een tool om mods met een grote afwijking in moderaties te detecteren. Wat echter het meeste werk kost is het opstellen van de emails met voorbeelden. Als ik nou bijvoorbeeld aan kon vinken over welke moderaties ik een email wil sturen dan zou dat al heel veel tijd schelen. Nu moet ik steeds reactie-url's kopiëren, daar de moderatie van de gebruiker bij invullen en als laatste nog aangeven wat er precies mis mee is. Met het aanvinken van reacties hoef je alleen nog maar een uitleg te plaatsen.

• Tribits
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 26-01 20:20

Tribits

Onkruid vergaat niet

quote:
RoD schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 19:25:
[...]

Ik zie dit niet echt zitten. We hebben onze handen al vol aan mismodders. Het kost namelijk wel wat tijd om die mails op te stellen waarmee we gebruikers waarschuwen. Om dan ook nog alle ongewenste reacties uit te moeten mesten, dat lijkt me niet handig. Behalve als het leger PowerMods wordt verdubbeld ;)
Ben nog steeds van mening dat het extra werk wel mee zal vallen. Ten eerste zal je met het verdwijnen van de -1 score ook al van een aanzienlijk deel van de mismodders af zijn. Ten tweede kan je de reactie waarop een abuse melding is gekomen sorteren op het aantal meldingen, op het moment dat het te druk wordt laat je de reacties met een laag aantal meldingen gewoon voor wat ze zijn. Bovendien zullen gebruikers merken dat onterechte meldingen geen effect hebben zodat het systeem een zekere zelfregulerende werking heeft. Mailtjes brengen wel meer werk mee maar kunnen in de vorm van standaard mailtjes waarbij je uit een aantal standaard redenen kan kiezen waarom een reactie ongewenst is.

Ben overigens wel van mening dat het indruist tegen het principe dat het moderatie systeem zoveel mogelijk zelf regulerend moet zijn en zo min mogelijk interventie van de Tweakers crew moet vragen.

Tribits wijzigde deze reactie 03-10-2014 21:05 (8%)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 10:24

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

quote:
Tribits schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 03:11:
Ik ben er een beetje bang voor dat dit als neveneffect zal hebben dat het mensen ontmoedigt om te modereren. Iedereen ziet graag resultaat van zijn actie en als dat met enige regelmaat niet het geval is omdat er nog te weinig moderatie plaats heeft gevonden zullen gebruikers stoppen met modereren.
Een simpele oplossing is dat gewone gebruikers altijd en onmiddelijk hun eigen score zien. Dus zodra je op +1 klikt krijg _jij_ een +1 te zien. Het boeit eigenlijk niet wat de score is die andere zien. Jij hebt je zegje gedaan en ziet de post voortaan op de score die jij de post waard vindt. Anderen krijgen de post pas te zien als er voldoende stemmen zijn. De power/pro-modjes zou ik er van uitzonderen.

Er wordt al bijgehouden wie welke moderatie heeft gedaan dus technisch zou dat niet al te ingewikkeld moeten zijn.

Als variant zou je het minimaal aantal stemmen instelbaar kunnen maken. Gebruikers kunnen dan zelf kiezen of 1 stem genoeg is of dat ze pas een score willen zien als er al 10 stemmen zijn gedaan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zorg er dan ook voor dat mensen die een bepaalde hoeveelheid lage moderatiescores hebben gehad het recht wordt ontnomen om überhaupt reacties te plaatsen. Of in ieder geval voor een bepaalde tijd.
Lijkt mij een goed middel in de strijd om al die loze reacties van de FP te bannen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Spookie
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04-06-2018
quote:
op kwaliteit? dus dan krijg je alle +3 berichten boven aan?

[quote] - Betere tools maken voor PowerMods.

Wat wil je dat PowerMods kunnen? Mij lijkt het slim zoals al geoppert heb dat mensen voor X aantal (uur) niet kunnen posten na een report.
quote:
Tja.. is dat niet symptoombestrijding?
quote:
Klinkt goed, alleen moeten dan wel meer mensen die report kunnen behandelen denk ik.., :)
Al zal ik wel -1 laten en de meld knop gebruiken voor misbruik
quote:
Idd, niet doen :)
quote:
Goed idee:)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True