Sinds deze week heb ik de 8X-H Plus en ben verdeeld enthousiast. Komt denk ik voornamelijk doordat ik voornamelijk met OSX, iOS en Windows-based systemen in aanraking kom en me altijd ver van de Android telefoons heb weten te houden.
Wat me opvalt is dat de hele interface nog wel erg hangt op de touch interface van een tablet/telefoon. En dat maakt het configureren met een flymouse (met toetsenbord) er niet eenvoudiger op. Ook de generieke werking (waar en waarom zit wat en hoe pas ik dat aan?) vind ik counter-intuïtief. Ik gooi dat vooral op het gebrek aan Android ervaring/kennis. Ik heb ene tijdje gewoon maar een oldskool USB toetsenbord aan gehangen, want dat keyboard op de flymouse is ook maar behelpen (maar altijd ontelbaar keer beter dan geen keyboard).
* BlaTieBla voelt een Urbanus grap aankomen
Ik ben wel voor de easy-way gegaan door de HardwareGuru versie aan te schaffen waarbij een aantal zaken al geregeld (zouden) zijn. Ik wil eigenlijk niet weten wat me zonder die add-on's te wachtte had gestaan.....
Mijn grootste probleem was om netwerk locaties (an-sich) toe te voegen. Content via de USB poort koppelen had ik vrij snel onder de knie (alhoewel die 'knie' bij iedere skin binnen XBMC weer ergens anders lijkt te zitten....), maar shares e.d. werkten gewoon niet.
Ik heb een Apple Server draaien met daarop verscheidende shares (benaderbaar via SMB, NFS en AFP) met content die normaal gekopieerd werden naar mijn vorige media speler (met 1TB harde schijf). Nu wilde ik de content gewoon op de server laten staan. Echter bij het toevoegen van netwerk locaties in de Minix kon de server nooit gevonden worden. Ik heb naam, IP adres, FQDN, etc allemaal geprobeerd. Niets werkte (keep that in mind). Op een gegeven moment kreeg ik een share binnen via SAMBA
Uiteindelijk besloten om een (Synology) NAS aan te schaffen. Dat werkte wel.... in ieder geval beter

.
Voorwaarde is wel dat je de content publiek (guest account) toegankelijk maakt. Iedere vorm van authenticatie wordt afgestraft Zo wordt smb://user:password@server.local/ of afp://user:password@server.local/ niet begrepen en het opvoeren van een u/p voor een netwerk locatie heb ik op andere plaatsen niet gezien.
Op OSX weet ik dat Apple in het verleden wel eens wat veranderingen heeft doorgevoerd die dergelijke u/p constructies van non-OSX devices niet toestaan. Op zich ook wel begrijpelijk want de username:password@ constructie is nu niet echt netjes.
Met de NAS liep ik vervolgens tegen problemen aan met DD/DTS passthrough aan. Alles (beeld en geluid) haperde als een gek na een seconde of 10

. Dat was het moment dat de Minix bijna door het raam naar buiten ging. Zonder de Passthrough optie werkte het wel goed, terwijl dat meer CPU zou moeten kosten, omdat het apparaat moet werken om de audio er uit te krijgen

.
Terug naar af; via USB werkt het wel en via (gigabit) ethernet niet (via WiFi overigens hetzelfde resultaat). De statistieken op de NAS lieten een fatsoenlijke datastroom zien (zo leek het). Vervolgens de UPnP sources geprobeerd en die (streams) liepen wel goed, maar dan kan je geen mooie bibliotheek laten bouwen binnen XBMC. Dus het lijkt protocol gerelateerd te zijn.
Uiteindelijk alleen Apple als protocol toegestaan (via guest account), de network connections opnieuw gemaakt etc.
EN NU DOET TIE UT!!!!!
Maar goed, nu die Apple server nog een keer proberen. Dat werkte ook (heel even) als ik alleen AFP als 'sharing protocol' gebruikte. Na een minuut of wat verloor de XBMC iedere connectie en crashte de boel uiteindelijk. Ik moest de spanning van de Minix afhalen en opnieuw opstarten om weer wat te kunnen doen.
Uiteindelijk heb ik die ook nog aan de praat gekregen. Probleem zat em in het feit dat ik een aantal VM's had draaien op de server (die via een 802.1q trunk aan mijn netwerk hangt) die hun (vm)interface in promiscious mode hadden staan. Toen ik dat uitzette werkte de Minix ook richting de Apple Server (let wel, wel op basis van guest/anonymous accounts!!)
Nu heb ik de komende dagen de tijd om me meer te verdiepen in het hele Android fenomeen, want daar ga ik me ook nog wel een paar keer over 'verbazen' ben ik bang.
Voorlopige conclusie: die Minix doosjes zijn
niet voor de doorsnee thuisgebruiker. Te veel instel mogelijkheden op meest ondoorgrondelijke plekken (zo lijkt het).
Als laatste nog een vraag; Ik heb nu een cinema experience plugin/add-on (exacte naam moet ik ff nazoeken) of zo die een script fout geeft. Ik vermoed dat die gewoon corrupt is geraakt door mijn gehannes, maar hoe kan ik die verherinstalleren? Er is/lijkt nml een afhankelijkheid met de gekozen XBMC skin.