Wat haarbal zegt klopt, het is een minimaal verschil, maar zodra je richting de 144 fps of daarboven gaat krijg je meer input lag met G-Sync actief. Blur Busters heeft dit ook getest en gaan daar dieper op in:
http://www.blurbusters.com/gsync/preview2/ Zelf merk ik ook een lichte microstutter als de fps boven 144 gaat.
Ik gebruik zelf in de meeste games een fps limit van 140. Helaas hebben niet alle games die mogelijkheid...
Een flickering in het scherm tijdens het laden van een game is een 'fout' van G-Sync. De meeste games genereren namelijk geen of zeer weinig frames tijdens laadschermen. G-Sync werkt pas vanaf 30fps, dus elke keer als de fps boven of onder de 30 komt gaat het scherm flickeren.
De snelste manier om te kijken of G-Sync actief, is door het OSD menu te openen van de ROG Swift. Rechtsbovenin staat er dan iets van: "G-SYNC mode @ 2560x1440 144hz". In het geval dan G-Sync niet actief is staat er: "Normal mode @ 2560x1440 144hz". Meest voorkomende redenen dat G-Sync niet werkt zijn het niet spelen in Fullscreen, 120hz modus (het scherm gaat dan uit zichzelf in ULMB mode) of V-Sync aan in-game (nVidia kan dat niet altijd overriden naar G-Sync).
Zelf verwacht ik niet te veel van die Acer 144hz IPS met G-Sync. Kijk bijvoorbeeld naar deze responstijd vergelijking van TFTCentral.co.uk:
In het geval 144hz duurt elke frame 1000/144=6,94 ms. De meeste schermen op bovenstaand overzicht halen dat gemiddeld niet. Dit zou dus betekenen dat zodra een nieuwe frame op het beeldscherm getoond wordt, de vorige nogsteeds zichtbaar is, wat als effect heeft dat bewegende beelden altijd onscherp zijn (ook wel Motion Blur genoemd).
Tenzij Acer een nieuw soort IPS paneel gebruikt wat een afdoende responstijd heeft wat we nog niet eerder gezien hebben zou ik hem niet snel boven de ROG Swift plaatsen. Zoals het er nu naar uitziet wordt het of heel veel motion blur, of heel veel RTC overshoot vanwege de enorme overdrive die het scherm nodig heeft om de responstijd laag te kunnen houden.
Nu is bewegingsonscherpte iets wat bij elke responstijd voorkomt, ook bij de ROG Swift. Om het tegen te gaan heeft de Swift ULMB (Ultra Low Motion Blur, a.k.a. LightBoost, Turbo 240 etc.). De Acer heeft zover ik heb kunnen vinden geen dergelijke mogelijkheid, omdat het in geval van reguliere IPS het niet veel effect zou hebben door de trage responstijd. Nu is ULMB ook niet compatibel met G-Sync, en zorgt het voor een opzettelijk flickering in het scherm. Ik heb het zelf uitgeprobeerd en zag inderdaad haarscherpe bewegende beelden, echter is de flicker voor mij te opvallend om het continue te gebruiken. Bovendien verkies ik geen tearing en stutter boven motion blur, dus voor mij gewoon standaard 144hz met G-Sync.