ariekanari schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:36:
Eerlijk gezegd vind ik 2 branduren om een tv te testen aan de zeer krappe kant.
Dat is misschien alleen redelijk als je tussen het moment van aankoop en aflevering al spijt of twijfels hebt. In dat geval neem een tv niet in gebruik of zeer beperkt (de zeer arbitraire max van 2 uur) en retourneer het product.
Voor het daadwerkelijk beoordelen van de tv heb je aanzienlijk meer tijd nodig.
Je bent zo een half uur verder als de stappen van de installatiewizards ("eerste keer ingebruiknemen") moeten worden doorlopen. Daarna moet je de beeldinstellingen etc. op z'n minst nog een beetje afgesteld worden om de scherpe randjes er af te halen. De tijd die daarna resteert om de tv te beoordelen kan alleen met goed testmateriaal worden uitgevoerd en waarna mogelijk testonderdelen moeten worden herhaald worden om hetgeen geconstateerd is te bevestigen.
Een gemiddelde consument regelt de tv in, zet 'm aan, kijkt wat tv (voornamelijk langs kanalen zappen) en probeert enkele functies uit (bijv. smart-tv).
Ze zijn dus hoofdzakelijk afhankelijk van bronmateriaal dat op dat moment wordt uitgezonden en waardoor eventuele problemen niet gemakkelijk geconstateerd kunnen worden. En zeker niet gemakkelijk herhaald (voor de bevestiging) kunnen worden: want een reguliere tv-uitzending.
Dit is niet hoe deze wet in elkaar steekt. Zoals dus al gezegd is de proefperiode een reflectie van wat je in een winkel kunt. In een winkel kun je een toestel immers ook niet zodanig uitgebreid testen als jij vindt dat nodig is.
Zo kun je ook niet eerst een proefrit met je auto naar Frankrijk maken om te testen of de auto bij lange ritten ook wel lekker zit.
Als consument heb je daarbij ook de zogenoemde onderzoeksplicht. Als consument ben jij er voor verantwoordelijk te onderzoeken of een toestel voldoet aan jouw eisen. Dit kan uitzoeken aan de hand van productspecificaties en productomschrijvingen, door vragen te stellen aan de verkoper over het product of door testresultaten te lezen.
Dit kan door middel van het aflezen van de productspecificaties en productomschrijving, door je te informeren bij de verkoper, door testresultaten te lezen en door het product uit te proberen.
In een fysieke winkel kun je het product daar uitproberen, via een webwinkel heb je hier de Wet koop op afstand voor. Een termijn van 2 probeeruren is dus meer dan redelijk omdat je het product uitgebreid kunt testen met verschillende bronnen en situaties. Je hebt zelfs het voordeel dit thuis op je gemak kunt doen.
Als jij als consument dan besluit om de eerste de beste zender of film op te zetten en te gaan kijken, dan onthoud jij jezelf van je onderzoeksplicht en heb je het product blijkbaar in gebruik genomen. Je recht vervalt dan en dat is meer dan redelijk.
Dan lijkt het allemaal goed te zitten, totdat op een ander tijdstip bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd of ander fragment met weinig tot zeer snelle bewegingen en het toestel finaal door de mand valt vanwege bijvoorbeeld banding.
Je haalt hier twee zaken door elkaar. Een toestel uitproberen is iets anders dan defecten constateren. Je hebt immers altijd recht op reparatie of vervanging bij mankementen aan een toestel.
En zoals eerder dus al gezegd, als jij je twee uren verbruikt hebt aan een film, dan is dat jammer maar je eigen schuld. Je kunt ook niet bij een autoverkoper achteraf gaan klagen dat de auto niet lekker op een snelweg rijdt als jij tijdens de proefrit alleen maar binnen de bebouwde kom rijdt. Had je maar aan je onderzoeksplicht moeten voldoen.
ariekanari schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:04:
Heb ik problemen met veel branduren. Ja, natuurlijk wel. Als ik een nieuw exemplaar koop, te weten een ongeopende en ongebruikt product: echt nieuw.
Een door een klant retourgezonden product is echter niet meer nieuw. Misschien wel z.g.a.n. (zonder zichtbare gebruikssporen) maar niet nieuw in de zin van ongeopend en ongebruikt.
Webshops en winkels moeten retourgezonden producten niet als nieuw verkopen maar als gebruikt met vermelding van de staat. Bijvoorbeeld: z.g.a.n, of zeer goed, goed, etc. En op die exemplaren een korting geven op de nieuwprijs van het artikel in dezelfde (web)winkel.
Gewoon keurig aangegeven dat een exemplaar "Door klanten geretourneerd is binnen de zichtperiode" of het een demomodel betreft. Dan heb je als klant de keuze (en gok).
Webwinkels moeten dat niet, aangezien ze daar niet toe verplicht zijn. Als consument ben jij verplicht om het product tijdens de testperiode nieuw te laten zonder schade toe te brengen zodat het toestel weer verkocht kan worden. Dat is per wet ook bepaald en zo ook bij de ConsuWijzer terug te lezen:
"Nee, u mag het product niet in gebruik nemen.
Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt."
Immers hebben ondernemers ook rechten en dit recht is meer dan redelijk.
Alleen bij aantoonbare, zeer duidelijke mankementen of defecten wordt het product retour genomen.
Kleine mankementen zijn dus van rekening voor de consument: het gok element maar waarvoor het product met een korting kon worden aangeschaft.
Met gokelement bedoel ik hier retourgezonden binnen de zichtperiode om
- consument had spijt maar product heeft geen mankementen of gebreken;
- consument heeft mankementen of gebreken geconstateerd en daarom het product retourgezonden
In de eerste situatie heb je een koopje. Een goed product met korting verkregen. In het tweede, kan je een probleem hebben. De ene consument is kritischer dan een andere.
Mankementen zijn nooit voor rekening van de consument maar altijd voor de verkoper. Wel blijft de vraag of er spraken is van een mankement. Iets dergelijks als Backlight Bleeding is immers inherent aan LCD en dus geen mankement. De mate waarin Backlight Bleeding ontstaat en of dit acceptabel is, is ook weer afhankelijk van vele aspecten.
Van een televisietoestel van € 3000,- kun je verwachten dat de uniformiteit van achtergrondverlichting kwalitatief beter is dan van een toestel van € 300,-. Prijs zegt immers ook iets over de kwaliteit. Maar ook bij een toestel van € 3000,- kun je geen perfectie verwachten en zul je eigenschappen, en dus geen mankementen, als consument moeten slikken.
Wanneer er daadwerkelijk een mankement is, kan het toestel dus per definitie retour gestuurd worden. Dan heb je dus recht op reparatie, vervanging of binnen 14 dagen restitutie van het aankoopbedrag inclusief betaalde verzendkosten voor ontvangen en retourneren.
Een dergelijk product kan dus niet meer door de verkoper verkocht worden als nieuw. Wel als tweedehands / gebruikt / showmodel waarbij je eveneens als consument ook bepaalde rechten hebt en als ondernemer bepaalde plichten. Echter kun je als consument een product niet na uitgebreid gebruikt te hebben na 13 dagen een product retourneren met de melding dat het toestel met defect, bijvoorbeeld een HDMI-ingang die niet werkt, toch niet voldoet. Wel heb je als consument recht op vervanging of reparatie indien er andere defecten ontstaan.
Dit is overigens een van de redenen dat ik bijvoorkeur televisies niet bestel bij een webshop met eigen voorraad. Tussen de eigen voorraad zitten vaak retourgezonden exemplaren.
Ik geef de voorkeur aan een product met een levering van enkele dagen (product op voorraad bij de groothandel) zodat je (een grotere kans op) een nieuw product hebt..
Bij plasma-discounter had ik afgelopen zomer een tv gekocht (TX-40AS640E).
Mijn exemplaar was echter niet goed dus heb ik een omruiling aangevraagd. Dat verliep allemaal zeer vlot maar hebben mij wel tweemaal een retourgezonden toestel gestuurd. Geopend en gebruikt. Beide exemplaren zonder gebruikssporen maar wel met technische defecten en dus niet voor niets retourgezonden andere klanten.
Geen idee wat jij voor defecten hebt ondervonden, maar indien er ook daadwerkelijk spraken is van een defect, dan kun je het toestel altijd retourneren. De tijd dat je het toestel hebt gebruikt is immers irrelevant daar je recht hebt op een goed werkend product.
Maar ik vermoed dat het hier gaat om een geval "Ik vind dat het een defect is". Ik kan mij herinneren dat jij eens geklaagd hebt over de uniformiteit van het toestel.
Wat je vaak ziet is dat verkopers de discussie uit de weg gaan en het toestel omruilen terwijl er geen spraken is van een defect. Het omgeruilde toestel gaat vervolgens weer de verkoop in als het volgens de verkoper niet defect is. Maar ik weet het fijne er niet van.
Het verschil tussen Amazon en plasma-discounter - in het geval van retourgezonden producten - is dat Amazon retourgezonden producten niet als nieuw verkoopt maar plasma-discounter wel.
Op de website van plasma-discounter staat keurig vermeld of een product nieuw of een demo betreft. Maar als je een nieuw product besteld betekent dit niet dat je ook een nieuw product krijgt. Ze sturen rustig een demo model.
Plasma discounter is een prima webwinkel (goede aftersales, snelle omruiling en had snel m'n geld retour na twee omruilingen) maar zodra er in deze webwinkel van een product naast een nieuw ook een demomodel verkrijgbaar is dan zou ik dat product daar niet bestellen omdat je dan een zeer grote kans loopt het demoproduct te ontvangen.
Plasma-discounter lijkt gewoon per wet te handelen. De toestellen die jij ontvangen hebt zijn hoogstwaarschijnlijk geen demomodellen maar volgens de wet dus gewoon nieuwe artikelen. Jouw mening of het dan wel of niet nieuw is, is irrelevant voor deze discussie. Plasma-discounter mag het product dus als nieuw verkopen. Zelfs al zou het toestel een showroommodel betreffen, heeft Plasma-discounter het recht om het toestel als nieuw te verkopen. Als consument mag je dan wel weer direct de koop ontbinden zodra je hier binnen de afkoelperiode achter komt en heb je het recht om nooit meer een koopovereenkomst met deze winkel aan te gaan. Dan kun jij je wenden tot een ondernemer met voorwaarden waar jij achter staat, zoals die van Amazon.