Laptop verkocht via markplaats, bij aankomst defect

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 55.837 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 18:22
Beste medetweakers, hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem:
  • Op 14 juni plaatste ik op markplaats een advertentie waarin ik een Dell XT2 aanbood. Dezelfde advertentie heb ik op de tweakers V&A ook geplaatst, je kunt hem hier vinden.
  • Op 26 juni kreeg ik een reactie, of ik hem voor 200 wilde verkopen. Na overleg overeengekomen de laptop te verkopen voor 240 euro inclusief Windows 8.1 en Office 2010. De laptop zou aangetekend verzonden worden voor 8.05 euro door PostNL.
  • Op 27 juni heb ik via Reddit keys voor Windows en Office gekocht, op 28 juni de software en drivers geinstalleerd en op 30 juni op de post gedaan.
  • Op 2 juli krijg ik een mailtje dat het pakket is aangekomen. Diezelfde avond een mailtje dat de laptop kapot is, hij weigert op te starten.
  • De dagen erna wat overlegt over wat het exacte probleem zou kunnen zijn, wij beiden snappen niet wat de oorzaak van het probleem is en wiens schuld het is. Ik kan mij niet bedenken wat ik verkeerd zou hebben kunnen doen, de laptop werkte perfect voordat hij op de post ging en hij was degelijk verpakt. Ik heb geen filmpje oid van de werkende laptop + inpakken gemaakt, dus geen bewijs dat hij het hier deed. Maar de laptop doet het niet na uitpakken.
Mijn twee vragen zijn:
  1. Wat is de oorzaak van het probleem?
  2. Wie is verantwoordelijk voor het probleem?
Als ik een antwoord op de eerste vraag had was de tweede vraag een stuk simpeler, maar beide vragen zijn voor mij vooralsnog onopgelost.

Hier de gehele conversatie: (Is er geen UBB-code voor het kunnen in- en uitklappen van lange stukken tekst?)

Mail van koper naar verkoper, donderdag 26 juni 2014 14:59:27:
Reactie op uw advertentie 'Dell XT2 laptop+tablet; 5GB RAM, touchscreen, stylus'

Hallo *knip* ,

Is Office geinstalleerd, en wat is de laagste prijs die je wilt ontvangen. Als ik hem van je zou kopen moet ik bijna 200 km rijden. Tijd en geld meegenomen, zou je hem voor 200 euro verkopen?

Groet
[naam]

GEINTERESSEERDE
[naam]
9 jaar actief op Marktplaats
Bel: [telefoonnummer]
Mail van verkoper naar koper, donderdag 26 juni 2014 20:49:08:
Hallo,

Je wilt de laptop per se ophalen? Aangetekend verzenden via PostNL kost 8.05 euro, dan ben je verzekerd tot 500 euro.

Met 200 ga ik akkoord, voor dat geld krijg je de laptop met Ubuntu en Libreoffice geïnstalleerd en een oplader mee.

Voor 240 euro installeer ik een legale Windows 8.1 met Office 2010 op de laptop. Op dit moment staat op de laptop weliswaar al Windows 8.1 Pro geïnstalleerd, maar deze licentie heb ik via mijn faculteit gekregen en is voor zover ik weet persoonsgebonden.

Groeten,

*knip*
Mail van koper naar verkoper, donderdag 26 juni 2014 22:05:20:
Hoi *knip* ,

Top, ik ga voor de 240 euro met een legale Windows 8.1 en Office 2010 en dan voor het aangetekend verzenden, dus 248,05.

Ik kan het bedrag pas zondag overmaken, omdat ik niet in Nederland ben nu.

Als je mij je rekening nummer door geeft, maak ik het geld over.

Groeten
[naam]
Mail van verkoper naar koper, vrijdag 27 juni 2014 11:18:49:
Hallo,

Oke, ik ga vandaag de laptop opnieuw installeren, kan hij maandag of eventueel dinsdag op de post, heb je hem een dag later in huis.

Mijn rekeningnummer:
[rekeningnummer]
tnv [naam]

Wat is je adres?

Groeten,

*knip*
Mail van koper naar verkoper, vrijdag 27 juni 2014 11:27:20:
Hij gaat naar mijn moeder *knip* :

[adres]

Alvast een fijn weekend!
Mail van koper naar verkoper, zaterdag 28 juni 2014 8:06:13:
Hallo *knip* ,

Het geld is overgemaakt.

Nogmaals het adres: [adres]

Groeten,
[naam]
Mail van verkoper naar koper, zaterdag 28 juni 2014 19:46:55:
Hallo,

Je zit bij de ING? Het geld is hier (Rabobank) namelijk nog niet zichtbaar en de ING staat bekend om de slechte infrastructuur ;)

Laptop is opnieuw geïnstalleerd en werkt als een trein. De vingerafdruklezer en een aantal knopjes onderaan het scherm werken op dit moment niet, om ze wel aan de praat te krijgen moet ik een heleboel Dell rommel installeren die de laptop enorm vertragen.

Aangezien ik niet over het Microsoft account van je moeder beschik heb ik een lokaal aangemaakt in Windows, met gebruikersnaam [naam] en zonder een wachtwoord. Om apps vanuit de store te installeren moet zij zich eerst aanmelden met een Microsoft account.

Ik zal de laptop vanavond inpakken, dan kan hij maandag of eventueel dinsdag op de post.

Groeten,

*knip*
Mail van koper naar verkoper, zondag 29 juni 2014 1:33:45:
Hoi *knip* ,

Ik ga de Laptop zelf gebruiken. Ik zoek een kleinere laptop en de XT2 vind ik gewoon super. Geen probleem van de vingerlezer en de knopjes. Ik gebruik hem voor mijn werk (Word, Excel, PP en Outlook) dus 'snelheid' is belangrijk.

Ik laat hem naar mijn moeder sturen, omdat zij altijd thuis is.

Groeten
[naam]
Mail van koper naar verkoper, zondag 29 juni 2014 10:18:01:
Het geld is bij mij afgeschreven *knip* .

Groeten
[naam]
Mail van verkoper naar koper, maandag 30 juni 2014 13:38:41:
Hallo,

Ik zie dat er 240,08 ipv 248,05 is overgemaakt?

Als je een snelle laptop wilt kan ik je ook nog aanbevelen een SSD in te bouwen. Ik heb bij mijn huidige laptop mijn harde schijf vervangen door deze SSD, Windows start hierdoor in een paar seconden op en reageert altijd veel sneller, als ik nu op een snelkoppeling klik dan opent het programma onmiddelijk, alles voelt veel sneller aan dan met een SSD.
De Dell XT2 beschikt over een 1.8" harde schijf, waar 2.5" veel gangbaarder is. 1.8" SSDs zijn relatief zeldzaam, als je een SSD wilt zou ik een mSATA SSD pakken en die in het slot waar de WWAN-kaart in past prikken. Deze en deze SSD zijn bijvoorbeeld een zeer goede keus.

De laptop staat ingepakt klaar, ik heb er ook nog gratis een Chinese oplader bij gedaan. Dell doet wel een beetje moeilijk bij Chinese opladers, er verschijnt een kort meldinkje in het scherm, maar als je dan op de F3-toets (?) drukt dan werkt het allemaal prima.

Groeten,

*knip*
Mail van koper naar verkoper, maandag 30 juni 2014 21:24:23:
Hallo *knip* ,

Verontschuldiging, ik heb inderdaad te weinig overgemaakt. De 8 euro is inmiddels onderweg.

Ik zal met jouw verhaal in de hand achter de mSATA SSD gaan. Ik heb er zelf niet zoveel verstand van, maar ik begrijp wat je bedoeld en heb in mijn relatiekring wel iemand die er wat mee kan. Dank voor de (extra) lader. Ik heb zelf altijd met DELL gewerkt en heb zelf ook wel wat extra laders.

Groeten
[naam]
Mail van verkoper naar koper, maandag 30 juni 2014 23:07:47:
Hallo,

Maakt niet zoveel uit, ik zie het resterende bedrag vanzelf tegemoet :)

Mocht je ooit nog eens voor een SSD gaan, dit zijn de productcodes die je nodig hebt bij herinstallatie van de software, de iso-bestanden kun je wel ergens van de Microsoft-site halen:
Windows 8.1: [key]
Microsoft Office 2010 standard: [key]

Het pakket heb ik vanmiddag op de post gedaan, dit is de trackingcode:
[trackingcode]

Alvast veel plezier met de laptop!

Groeten,

*knip*
Mail van koper naar verkoper, maandag 30 juni 2014 23:42:38:
Dank *knip* , voor je zorg ten aanzien van de verkoop, mochten we er niet uitkomen, dan doe ik graag een beroep op je.

Groeten
[naam]
Mail van koper naar verkoper, woensdag 2 juli 2014 17:02:40:
Hallo *knip* ,

Ik heb het pakket ontvangen. Laptop was netjes ingepakt. ank daarvoor!

Groeten
[naam]
Mail van verkoper naar koper, woensdag 2 juli 2014 17:46:48:
Blij dat te horen!

Groeten,

*knip*
Mail van koper naar verkoper, woensdag 2 juli 2014 17:52:49:
Hallo *knip* ,

Helaas start de laptop niet op.

Als ik hem aanzet met de chinese lader, gaat het 'caps lock lampje branden. het blauwe lampje boven F4 gaat knipperen en het blauwe lampje boven F5 blijft blanden. Na verloop van tijd gaat het lampje boven F4 constant branden.

De laptop geeft geen geluid of zo.

Als ik een orgininele lader van DELL aan de laptop hang, gaat er een oranje lampje branden

Het je enig idee of ik dit kan verhelpen?

Groeten
[naam]
Mail van verkoper naar koper, woensdag 2 juli 2014 19:27:46:
Hallo,

Hm, vreemd. Voor de herinstallatie had ik de laptop icm de Chinese lader opgestart om te controleren of ik nog wat bestanden in Windows en Ubuntu had staan. Tijdens en na de herinstallatie hing ik de laptop steeds aan een originele Dell lader gehad. Na de herinstallatie heb ik de laptop nog een paar keer opnieuw opgestart om de videokaartdrivers en de touchscreendrivers te installeren.
Alleen icm de Chinese lader kreeg ik een scherm van het BIOS te zien met een waarschuwing dat de oplader onofficieel was, met de andere oplader heb ik geen enkel probleem gehad.
Ik heb mbv Google deze afbeelding gevonden:
http://i.imgur.com/UWeBQ.jpg
Ik neem aan dat het lampje boven F4 de NUMLOCK is, ik weet niet wat het lampje boven de F5 betekend. Ik vermoed dat er uit deze lampjes, net als de CAPS LOCK, ook niet heel veel informatie te halen valt.
Wat zeggen de lampjes rechtsonder het scherm (harde schijf, accu, WiFi en Bluetooth) exact?
Ik neem aan dat het accu-lampje constant oranje brandt?
Wat geeft het lampje van de harde schijf aan?
De lampjes van WiFi en Bluetooth zijn waarschijnlijk iets minder interessant, maar wat geven deze aan? Voor zover ik weet is de Bluetooth-module van de laptop niet gemonteerd, dus dat lampje zal ook wel niet branden?

Als je de laptop een kwartier aan een originele Dell lader hangt (maakt de lader goed contact, wat doet het accu-lampje?) en daarna nog eens probeert, wat gebeurt er dan?

Ik kan mij ook niet voorstellen dat er met de verzending iets mis is gegaan?

Kun je al het bovenstaande proberen en vertellen wat er gebeurd?

Groeten,

*knip*
Mail van koper naar verkoper, woensdag 2 juli 2014 20:38:59:
Ik ga hem nu op spanning zetten en dan mail ik je later.

[naam]
Mail van koper naar verkoper, woensdag 2 juli 2014 20:46:51:
Ik ben niet thuis, heb de laptop en de chinese lader meegenomen. Kan ik die ook gebruiken om hem 'op te laden'?
Mail van verkoper naar koper, woensdag 2 juli 2014 21:41:09:
In principe zou hij de eerste keer dat je probeerde moeten opstarten, ongeacht welke lader gebruikt werd. Dat ging toen niet, dus ik durf nu niet te zeggen dat je de Chinese lader kunt gebruiken. Ik zou voor de zekerheid een originele Dell lader pakken.
Mail van koper naar verkoper, donderdag 3 juli 2014 23:38:34:
Ik kon niet eerder reageren, omdat ik niet thuis was.

Ik heb de Dell aan de originele lader gehangen. Meteen na het insteken kleurt het lampje blauw en gaat dan uit. Na een aantal minuten, gaat het lampje van de lader oranje knipperen. Na een kwartiertje heb ik de Dell aangezet en dan is de procedure gelijk zoals ik het eerder heb aangegeven.

Ik stel voor dat ik de laptop aangetekend naar u terug stuur en dat u dan zorgdraagt dat de Laptop opstart met de originele lader.

Als de Dell weer werkt, stuur u hem dan weer aangetekend terug.

Ik zal de kosten dragen voor het naar u toe sturen, dan ga ik ervan uit dat u de kosten draagt voor het retour sturen.

Wilt u mij uw adres doorgeven?

Groeten
[naam]
Mail van verkoper naar koper, vrijdag 4 juli 2014 10:20:37:
Hallo,

Ik vind dit een beetje een moeilijke zaak. Toen ik de laptop op de post deed functioneerde hij perfect. Maar toen hij bij jou aankwam deed hij niets. Ik zou niet weten hoe of wat, maar bij de verzending zal dan toch iets mis moeten zijn gegaan.
Nu kunnen we dus wel moeilijk gaan doen door de laptop heen en weer te sturen en hopen dat de schade repareerbaar is, maar het lijkt mij het meest verstandig om eerst maar eens bij PostNL aan te kloppen.
Het pakket was aangetekend verzonden en zou daarom tot 500 euro verzekerd moeten zijn. Volgens http://www.postnl.nl/vers...erzendopties/aangetekend/ zou een van ons (Wie? Staat vrij onduidelijk aangegeven) contact opnemen met de klantenservice van PostNL.

Ik heb daarom dit formulier ingevuld, met de volgende tekst:
Hallo,

Ik heb een laptop via PostNL als aangetekend pakket verstuurd. Voor de verzending deed de laptop het perfect, na de verzending weigert de laptop op te starten, hij komt zelfs niet meer in het BIOS van de laptop tijdens het booten.
Ik heb wat over en weer gemaild met de ontvanger, maar wij beide kunnen niet begrijpen wat de oorzaak is van het probleem en wat de oplossing van het defect zou kunnen zijn.
Aangezien de laptop aangetekend verzonden was en daarmee tot 500 euro verzekerd zou moeten zijn vraag ik daarom om een refund als oplossing van het probleem.

Ik hoor graag uw antwoord.

Groeten,

*knip*

Ik hoop dat men snel reageert (men beloofd binnen 48 uur te reageren) en dat we via deze weg een oplossing vinden.

Groeten,

*knip*
Mail van koper naar verkoper, vrijdag 4 juli 2014 21:56:14:
Nou lekker dan! Ik heb je aangegeven dat ik de laptop wilde ophalen, maar jij gaf aan dat aangetekend verzenden een goede optie was.

Daarnaast kom je met een chinese later en nu wil je dat ik via post nl het ga opkossen.

Nee dus, jij gaat het oplossen!

Mocht je echt voor de moeilijke weg kiezen, dan zal ik je alvast helpen. ik werk bij justitie. Via jou IP adres kan ik makkelijk achterhalen waar je woont. ik zal de laptop laten onderzoeken wat er fout zit en dat lijkt in eerste instantie de voeding.

De keuze is aan jou!
Mail van verkoper naar koper, vrijdag 4 juli 2014 23:29:57:
Hallo,

Rustig aan, als de schade mijn schuld is zal ik alles vergoeden, maar voor zover ik nu kan zien is de schade niet mijn schuld. Mocht de schade namelijk door PostNL zijn ontstaan en wij volgen jouw stappenplan van nogmaals verzenden, onderzoeken, hopelijk repareren en opnieuw verzenden, dan lijkt het mij moeilijker om PostNL verantwoordelijk te houden.
We wachten wat mij betreft daarom eerst af hoe het zit met PostNL, als zij kunnen aantonen dat het niet hun schuld is dan kunnen we daarna verder gaan zoeken naar een oplossing.

Verder: verdraai mijn poging tot vriendelijkheid asjesblieft niet tot een verwijt.
Ik heb dit letterlijk gezegd:
"Je wilt de laptop per se ophalen? Aangetekend verzenden via PostNL kost 8.05 euro, dan ben je verzekerd tot 500 euro."
Aan jou was de keuze: 200km reizen of voor 8.05 euro aangetekend verzenden. Met verzending via PostNL heb ik tot nu toe altijd goede ervaringen gehad, daarom leek verzenden mij een efficiëntere manier van zaken doen dan 200 km reizen. Ik heb dit slechts gezegd om jou tot voordeel te zijn, voor mij zou het makkelijker zijn dat jij de laptop kwam ophalen, dan hoefde ik niet moeite te doen om de laptop in te pakken en naar het postkantoor te brengen.

In de advertentie heb ik gezegd: ik verkoop deze laptop. Als je graag de originele, exacte tekst wil dan kan ik die waarschijnlijk ook nog wel tevoorschijn halen. Ik heb niet gesproken over een ophaler, maar wel, puur als een extra service richting jou, een eenvoudige oplader bij het pakket gedaan. Je verwijt mij toch niet dit stukje vriendelijkheid?

"Nee dus, jij gaat het oplossen!"
Ben ik toch mee bezig? Ik heb je in het mailtje verteld dat ik al contact met PostNL had opgenomen! Verder: voor zover ik weet heb ik alles gedaan wat ik had te doen. Ik ken niet het hele wetboek letterlijk uit mijn hoofd, maar bij mijn weten ligt de verantwoordelijkheid officieel niet bij mij, maar bij jou, jij hebt toch bij PostNL getekend dat het pakket in goede staat was aangekomen?
Mijn voorstel: laten we samen tot een oplossing komen.

Wellicht kies ik niet voor de makkelijkste weg. Ik ben student informatica en student technische wiskunde en had als ik wilde mijn ip met het grootste gemak kunnen verbergen via constructies als Whonix waardoor ik onvindbaar zou zijn. Maar waarom zou ik dat doen? Ik probeer gewoon eerlijk en transparant te zijn in wat ik doe.

Nogmaals: laten we het samen oplossen. Ik heb nog steeds geen idee wat er mis zou kunnen zijn gegaan met de laptop. Het verbaast mij namelijk nogal dat jij geen biosschermpjes ziet en er geen piepjes hoort.
Enige wat mij nog te binnen schiet is dit: wat voor effect heeft het aansluiten van een externe monitor op de laptop, dus aankoppelen voordat je opstart en kijken wat er gebeurd nadat je op de aan/uitknop drukt?

Vind je het goed als ik deze hele mailconversatie op een forum plaats en daar advies vraag om hoe te handelen? Ik zal alle namen, adressen en andere persoonlijke gegevens vervangen door '[naam]'.

Hopelijk reageert PostNL snel en kunnen we tot een goede oplossing komen.

Groeten,

*knip*
Mail van koper naar verkoper, vrijdag 4 juli 2014 23:51:38:
De laptop was goed verpakt. Er was geen schade aan de doos en de laptop kon niet bewegen in de doos.

Ik wil gewoon een werkende laptop, wat moet ik bij Post.nl melden, hij doet het niet dus wil ik een vergoeding.

Ik ga zelf wel uitzoeken wat ermee aan de hand is en dan laat ik het je wel weten wat er aan de hand is
Mail van verkoper naar koper, zaterdag 5 juli 2014 13:20:40:
Je hebt hier volledig gelijk in.
Volgende week woensdag en donderdag heb ik twee belangrijke tentamens, tot die tijd ben ik niet in staat naar Lopikerkapel te reizen om te kijken wat de oorzaak van het probleem is, die week erna eventueel wel. Beschik jij over de mogelijkheid te (laten) onderzoeken wat de exacte oorzaak van het probleem is? Als we dat weten zijn we al een hele stap verder.

Ik heb al een reactie van PostNL gekregen, men zegt dat als wij kunnen aantonen dat de schade tijdens het verzendproces is ontstaan dat we aanspraak kunnen maken op de verzekering. Ik zal het exacte mailtje naar je doorsturen.

Nogmaals mijn vraag: vind je het goed als ik de hele mailconversatie op het forum van tweakers.net plaats en daar om advies vraag, advies over wat het exacte probleem zou kunnen zijn, over hoe die schade ontstaan zou kunnen zijn en advies over welke stappen het beste te ondernemen, stappen voor mij, voor jou en richting PostNL? Misschien helpt dat ook. Als je dit een goed plan vindt dan zal ik daar een forumthread aanmaken en je de link geven zodat je ook kunt meelezen.
Mail van koper naar verkoper, maandag 7 juli 2014 9:47:40:
Ik heb iemand naar de laptop laten kijken en die geeft aan dat de gelijkrichter vrijwel zeker kapot is.

Ik ga hem vanmiddag wegbrengen, naar een computer zaak, zodat ik daar meer zekerheid over heb.

Het is allemaal jammer, het is een mooie laptop en ik wil hem gewoon graag gaan gebruiken.

Ik hou je op de hoogte!
Mail van verkoper naar koper, dinsdag 8 juli 2014 21:11:41:
De gelijkrichter kapot? Hij bedoelt de gelijkrichter in de oplader? Bij mijn weten is er geen wisselstroom in de laptop aanwezig dat omgezet moet worden naar gelijkstroom, voor zover ik weet is er dan ook geen gelijkrichter aanwezig in de laptop zelf, dus hoe kan het dan dat de laptop niet opstart met een originele oplader van Dell terwijl er tegelijkertijd wel enkele lampjes branden?

Wat betreft de computerzaak: ik weet niet hoeveel zo'n controle kost? Mocht het namelijk zo zijn dat ik schuldig ben aan het probleem (nogmaals, ik zou niet weten hoe) dan heb ik niet heel veel trek om honderden euro's aan de computerzaak te gaan betalen, dan zou het eenvoudiger zijn om gewoon een andere laptop van marktplaats te halen.

Ik hoor het graag als er meer informatie is!
Mail van koper naar verkoper, donderdag 10 juli 2014 15:36:01:
Hallo *knip*,

Ik heb de laptop bij een computer reparatie bedrijf gebracht bij ons in IJsselstein.

Informatie kan inwinnen bij *knip* De contactpersoon is de heer *knip* .

De reden dat de laptop niet werkt is een combinatie van harde schijf en voeding. Daarnaast is het licentielabel van Microsoft uit de Laptop gescheurd, wat vraagtekens bij *knip* oproept. De schade kan volgens de heer *knip* niet door transport zijn gekomen, toen ik hem verteld hoe de laptop was verpakt.

Zoals k al zei, ik een werkende Laptop. Ik ben speciaal twee keer naar het computerbedrijf moeten rijden, voor het wegbrengen en ophalen. Deze laptop werkt niet. Ik ga je hem daarom aangetekend terug sturen.

Wil je mij je adresgegevens mailen?

Groeten
[naam]
Vrijdagmiddag 11 juli heb ik met het computerbedrijf gebeld. Dit is wat mij is verteld: (heb het gesprek niet opgenomen, dus geen exacte tekst, indien nodig is die wel bij de NSA op te vragen ;) )
Koper is naar computerbedrijf gegaan, heeft samen met computerdeskundige geprobeerd de laptop op te starten. Computerdeskundige vermoed problemen met de harde schijf en voeding. Koper is direct daarna weer naar huis gegaan.
Zaterdagavond 12 juli heb ik de koper gebeld, op vrijdag ook al twee pogingen gedaan, maar er werd niet opgenomen. Globale inhoud:
Koper wil een werkende laptop aangezien hij 240 euro heeft betaald, verkoper snapt niet wat het probleem van de laptop is en wat hij verkeerd zou kunnen hebben gedaan. Koper vraagd of hij de laptop kan versturen naar verkoper, dan kan verkoper er zelf naar kijken. Verkoper wijst dit eerst af, hij is een beetje bang geworden voor verzenden. Verkoper vraagt of hij er even over mag nadenken en of hij vanavond GoT mag raadplegen inclusief mailconversatie. Koper gaat akkoord, verkoper zal diezelfde avond, zondag of maandag terugbellen. Verkoper vraagt ook nog naar het verschil tussen kopers mailtje en telefoongesprek computerbedrijf, het verschil tussen 1 keer rijden en "speciaal twee keer naar het computerbedrijf moeten rijden, voor het wegbrengen en ophalen". Koper zegt dat dat er niet toe doet, dat hij 2 keer naar het computerbedrijf is geweest maar dat het de eerste keer gesloten was.
Ik weet niet in welk forumdeel dit topic het beste kan omdat ik zowel op technisch gebied (waarom werkt de laptop niet?) als op juridisch gebied (wie is schuldig?) advies nodig heb.

Ik weet niet echt met de situatie raad, hopelijk kan iemand mij helpen!

[ Voor 0% gewijzigd door gambieter op 12-07-2014 22:18 . Reden: Geen enkele naam gebruiken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik weet niet wat voor kinderachtige koper jij bent tegengekomen, maar er valt verder weinig te doen.

Je verstuurt een werkend product, bij aankomst werkt die niet.
Daarbij heeft deze als koper de cruciale fout gemaakt dat hij andere willekeurige laders op heeft aangesloten.

Zijn vervolgacties doen daar weinig aan af, zoals een extern bedrijf inschakelen.

Je moet zelf even kijken hoe coulant je wilt zijn. Je verplichting is grotendeels vervallen door zijn eigen acties, en dan heb ik het niet over zijn onbeleefdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Juridisch: het gaat hier om een overeenkomst tussen twee consumenten. De koper heeft dan recht op kosteloos herstel indien hij kan bewijzen dat het product bij aflevering defect was. Hij zou ook de voeding kunnen hebben opgeblazen. Voor ontbinding is daarnaast nog een ingebrekestelling met een redelijke termijn nodig.

ALS bewezen is het probleem al bij aflevering aanwezig was, dan kun je het product laten herstellen. Wederzijdse ontbinding is wellicht ook een oplossing.

Met PostNL heeft koper weinig te maken, omdat jij de overeenkomst hebt gesloten met PostNL.

De mail van 4 juli 2014 om 21:56 van de koper is totaal ongepast. Als je van je af zou willen bijten kun je hem een vragen naar wie zijn baas is, zodat je daar het oneigenlijk gebruik van de justitiële apparatuur eens kunt bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op marktplaats is normaal toch garantie tot aan de deur? Netjes is wat anders, maar als je zeker weet dat laptop in orde was toen je hem opstuurde zou ik niks doen.

Maar zo werkt Marktplaats natuurlijk wel, het zijn ja allemaal tweedehands goederen die daar veelal verhandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Google ftw:
https://www.juridischloke...foon/miskoop-marktplaats/
Het filmpje op de site zegt DIKKE pech als het product kapot is na de zending. Voor de koper, dan had je hem maar op moeten halen.

Ons advies:
Als u tegen de koper heeft gezegd dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen. Als een onderdeel stuk is, moet u dat uit uw zelf melden. Ook als het product of een onderdeel anders werkt, dan de koper kan verwachten.

De koper heeft ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat de koper het product zelf ook moet controleren. De koper moet in eerste instantie bewijzen dat het product niet werkt. En dat het product al niet werkte toen u het verkocht aan de koper.

Wat kan ik doen?

Als de koper kan aantonen dat het product al stuk was toen u het verkocht, dan moet u alsnog een werkend product aanbieden. Of het geld teruggeven aan de koper.

Indien de koper contact met u opneemt, kunt u in overleg proberen tot een oplossing te komen. Heeft u vragen of u in uw situatie iets kunt doen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket.

Site is vrij duidelijk je moet het product controleren voor de koop, als je dat niet doet en het werkt niet dan is dat jouw probleem. Daarom is het dus nooit slim om iets te laten verzenden via marktplaats!!
Nu kun je aardig zijn of hem gewoon die site sturen en zegt suc6 ermee...

[ Voor 12% gewijzigd door Haas_nl op 12-07-2014 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat ik mij herinner uit eerdere topics is idd vergelijkbaar met wat Haas zegt: bij tweedehands verkoop eigenlijk geen garantie en onderzoeksplicht.

En zeker als de koper ondertussen er zelf mee is gaan kloten, lijkt het mij vrijwel zeker dat de koper gewoon een probleem heeft, en niet jij.

Overigens valt het mij op hoeveel mensen wel niet bij justitie wonen, en hoe makkelijk iedereen IP-adressen tot iemands woonadres kan nachecken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb toch grote twijfels bij de koper, al bij die 'rare typefout' van de betaling lees het gewoon raar.

Maar dan komt het:
Mocht je echt voor de moeilijke weg kiezen, dan zal ik je alvast helpen. ik werk bij justitie. Via jou IP adres kan ik makkelijk achterhalen waar je woont. ik zal de laptop laten onderzoeken wat er fout zit en dat lijkt in eerste instantie de voeding.
En hier had enige communicatie meteen bij mij gestopt. Weer zo'n 'ik lul maar wat maar het klinkt best imporerend' gezwam over IP adres, justitie etc. Hier begint mijn 7de verkoopzintuig al raar te doen.

Jij blijft daarin btw erg netjes, laat iemand anders er naar kijken:
Ik heb iemand naar de laptop laten kijken en die geeft aan dat de gelijkrichter vrijwel zeker kapot is.
Dat had die 'bekende' zeker gezien via de fluxcapicatoren bij de retour-resinator te meten? :?

Vervolgens:
De reden dat de laptop niet werkt is een combinatie van harde schijf en voeding. Daarnaast is het licentielabel van Microsoft uit de Laptop gescheurd, wat vraagtekens bij De Wit oproept. De schade kan volgens de heer Nederhoff niet door transport zijn gekomen, toen ik hem verteld hoe de laptop was verpakt.
Zeker dezelfde kennis als die kennis erboven?

Maar, jij neemt contact op:
vermoed problemen
Ah, dus niet is zeker.

Ik zou hier persoonlijk niet meer aan doen, als er iets kapot is gegaan is het door of zijn eigen onkunde (ik ben bekend met die chinese adapters op HP laptops), of door transport. In beide gevallen, risico koper.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
Bedankt voor de reacties!

Ik zal de koper vanavond bellen en hem mededelen dat ik aan mijn verplichtingen heb gedaan en mij zal terugtrekken. Mocht hij nog meer informatie willen, ik zal dan ook nog wel een mailtje met een link naar dit forumtopic sturen.
alfatrion schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 20:50:
[tekst]

De mail van 4 juli 2014 om 21:56 van de koper is totaal ongepast. Als je van je af zou willen bijten kun je hem een vragen naar wie zijn baas is, zodat je daar het oneigenlijk gebruik van de justitiële apparatuur eens kunt bespreken.
Ik denk dat ik veels te aardig ben om dit kooltje bij het vuur te gooien :p

edit: koper neemt telefoon niet op, daarom dit mailtje gestuurd op zaterdag 12 juli 2014 21:31:35:
Hallo,

Ik heb een forumtopic aangemaakt, zie eiPi10 in "Laptop verkocht via markplaats, bij aankomst defect"
In totaal 6 reacties gehad, allemaal met dezelfde boodschap: verkoper heeft aan zijn verplichtingen voldaan, koper moet de zaak zelf maar oplossen.
Als ik de reacties met hun onderbouwing en externe weblinks zo lees dan ga ik hierin mee.

Daarom: succes met de laptop, hopelijk krijg je hem weer aan de praat.

Groeten,

Frederik

[ Voor 30% gewijzigd door eiPionezero op 12-07-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Misschien ligt het aan mij, maar waarom heb je er zo‘n chinese lader bijgedaan? Ik kan mij best voorstellen dat die lader het probleem heeft veroorzaakt... Ik ga er toch vanuit dat je ook een originele lader bij hebt gedaan. Waarom dan per se die chinese lader ook nog eens? Zeker als er in de bios al meteen een melding van komt.

Men zegt het altijd bij gewone pc‘s ook: nooit besparen op de voeding!

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

eiPi10 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:25:
Bedankt voor de reacties!

Ik zal de koper vanavond bellen en hem mededelen dat ik aan mijn verplichtingen heb gedaan en mij zal terugtrekken. Mocht hij nog meer informatie willen, ik zal dan ook nog wel een mailtje met een link naar dit forumtopic sturen.

[...]

Ik denk dat ik veels te aardig ben om dit kooltje bij het vuur te gooien :p

edit: koper neemt telefoon niet op, daarom dit mailtje gestuurd op zaterdag 12 juli 2014 21:31:35:

[...]
Verder nog dit:
rijdag 4 juli 2014 21:56:14:
Wat een loser, dit kan je ook opvatten als intimidatie als deze persoon echt bij jusitie werkt zal dit onder machtsmisbruik vallen, en dus strafbaar zijn,maar aan zijn comment te lezen is het gewoon een balie medewerker bij een gerechtsbank. _/-\o_ .
skelleniels schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:41:
Misschien ligt het aan mij, maar waarom heb je er zo‘n chinese lader bijgedaan? Ik kan mij best voorstellen dat die lader het probleem heeft veroorzaakt... Ik ga er toch vanuit dat je ook een originele lader bij hebt gedaan. Waarom dan per se die chinese lader ook nog eens? Zeker als er in de bios al meteen een melding van komt.

Ik lees dit als dat hij er extra lader heeft mee gedaan, van Chinese makelij. mocht dit in de advertentie gestaan hebben is hier niks mis mee.

[ Voor 22% gewijzigd door D0gtag op 12-07-2014 21:43 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 21:22
eiPi10 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 20:27:
Koper is naar computerbedrijf gegaan, heeft samen met computerdeskundige geprobeerd de laptop op te starten. Computerdeskundige vermoed problemen met de harde schijf en voeding. Koper is direct daarna weer naar huis gegaan.
Gezien de eerder beschreven symptomen (laptop gaat helemaal niet aan?) getuigt het verdenken van de harddisk niet van kennis van zaken, imo.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 20:51:
Op marktplaats is normaal toch garantie tot aan de deur? Netjes is wat anders, maar als je zeker weet dat laptop in orde was toen je hem opstuurde zou ik niks doen.
Dat vind ik ook behoorlijk onbeschoft. :/

Los van juridische aansprakelijkheid, lijkt het me dat TS en koper niets hebben afgesproken over het risico van verzending. Stel dat het inderdaad transportschade betreft, dan lijkt het me niet onredelijk om de kosten te delen.. het probleem is alleen dat dat moeilijk vast te stellen is..

Draai het eens om, als TS koper was (en hij had de boel echt niet gesloopt) dan zou hij toch ook niet zonder meer genoegen nemen met een kapotte laptop, omdat de verkoper claimt dat hij 't werkend heeft opgestuurd.. ik snap de koper heel goed, het zou 'm alleen sieren als 'ie wat beschaafder zou reageren ;)

Verder, TS blijft netjes en is meedenkend (dat lijkt me toch wel een minimum ipv. 'niets doen'), bij de koper ligt dat helaas anders.. ik had je 't ook niet kwalijk genomen als 'm het zelf liet uitzoeken na die ongepaste justitie-opmerking..

[ Voor 9% gewijzigd door Thralas op 12-07-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
D0gtag schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:42:

Ik lees dit als dat hij er extra lader heeft mee gedaan, van Chinese makelij. mocht dit in de advertentie gestaan hebben is hier niks mis mee.
Daar gast het niet om, het gaat om het feit dat zo een chinese lader voor problemen kan zorgen en als leek ga je er gewoon van uit dat dat werkt. Ik lees ook dat de TS de chinese lader enkel gwbruikt heeft om eens op te starten, maar voor de rest de originele gebruikte. Was dit de enige keer dat die chinese lader gebruikt is en het dus een "nieuwe" is? Of heeft de TS al een tijd die lader en hem wel vaak gebruikt? In het tweede geval ga ik er vanuit dat die lader inderdaad gewoon in orde is, maarin het eerste geval is het 1 keer goed gegaan met die lader...

Welk merk is die lader?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Vaak willen laptops wel eens niet opstarten als de accu defect is geraakt. Probeer eens met de orginele adaptor en de accu uit de laptop.

Ik dacht dat dit het tweakers forum is :? De link naar de Faq al gestuurd :?

Blij dat ik tegenwoordig met mijn huidige baan geen direct klant contact meer heb, wat een kwallen heb je er bij tegenwoordig :/

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Thralas schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:46:
Los van juridische aansprakelijkheid, lijkt het me dat TS en koper niets hebben afgesproken over het risico van verzending.
Het risico daarvan ligt bij de verkoper. Partijen zijn een plaats overeengekomen voor de aflevering: de voordeur van de koper. Het risico gaat over op de koper op het moment dat het product de drempel van de voordeur heeft gepasseerd. Afgezien van het voorgaande mag de koper hierop ook vertrouwen omdat hij betaald heeft voor aangetekende verzending. Daarmee is het product ook meteen verzekerd tot een bedrag van 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:35

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

VasZaitsev schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:12:
Wat ik mij herinner uit eerdere topics is idd vergelijkbaar met wat Haas zegt: bij tweedehands verkoop eigenlijk geen garantie en onderzoeksplicht.

En zeker als de koper ondertussen er zelf mee is gaan kloten, lijkt het mij vrijwel zeker dat de koper gewoon een probleem heeft, en niet jij.

Overigens valt het mij op hoeveel mensen wel niet bij justitie wonen, en hoe makkelijk iedereen IP-adressen tot iemands woonadres kan nachecken.
Er ligt inderdaad geen ENKELE plicht bij de verkoper, jij hebt hem 2 opties gegeven, dus verzekerd verzenden of ophalen en meneer heeft gekozen voor verzending en weet dus ook dat hij daarmee een relatief risico loopt. Meneer beweert daarna dat product niet werkt, en dat een iemand heeft gezegd dat de adapter defect heeft > vanaf dat moment moet eigenlijk al een grote rode vlag worden waargenomen > want dan moeten er helemaal geen lichtjes gaan branden.
Ik zou me dan ook echt helemaal niet meer druk maken over dit geval en gewoon afwachten wat meneer de agent gaat doen, in het ergste geval gaat hij nog erger huilen, wat een misselijk persoon ben jij tegen het lijf gelopen, hoe jammer dat ook is :'(

Dat gefuck over mensen met hun IP-adressen ben ik helaas ook al eens tegengekomen, ik heb toendertijd iets (aangetekend) verzonden en van tevoren alles gefotografeerd.

Pakket komt aan en blijkt dus ook "kapot te zijn", ik zeg niks over mijn foto's en stuur terug dat het product werkend verzonden is en meneer komt met zijn gezwam over IP-adressen achterhalen en dat meneer bij Justitie zat. Heb meneer de foto's toegestuurd en gezegd dat ie z'n best mag doen met zijn IP adres maar dat ik er klaar mee was, meneer heeft nooit meer iets van zich laten horen, hoe raar toch O-)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
skelleniels schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:41:

In de advertentie heb ik het niet over een oplader gehad, het ging puur en alleen om de laptop. Als extra service heb ik er een Chinese oplader bijgedaan. Deze oplader heeft het altijd prima gedaan in combinatie met de laptop (half jaar gebruikt, daarna een tweedehands originele Dell lader gekocht om van het op F3 drukken tijdens het opstarten af te zijn), Dell wil mij alleen graag een originele oplader aansmeren en daarom geeft het BIOS die waarschuwing ;)
[tekst]

Los van juridische aansprakelijkheid, lijkt het me dat TS en koper niets hebben afgesproken over het risico van verzending. Stel dat het inderdaad transportschade betreft, dan lijkt het me niet onredelijk om de kosten te delen.. het probleem is alleen dat dat moeilijk vast te stellen is..

Draai het eens om, als TS koper was (en hij had de boel echt niet gesloopt) dan zou hij toch ook niet zonder meer genoegen nemen met een kapotte laptop, omdat de verkoper claimt dat hij 't werkend heeft opgestuurd..

Verder, TS blijft netjes en is meedenkend (dat lijkt me toch wel een minimum ipv. 'niets doen'), bij de koper ligt dat helaas anders.. ik had je 't ook niet kwalijk genomen als 'm het zelf liet uitzoeken na die ongepaste justitie-opmerking..
Klopt, daarom probeerde ik ook mee te denken om het probleem te achterhalen. Ik kan alleen niets verzinnen wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn.
Indien de voeding kapot was, waarom dan wel lampjes en geen piepjes?
Indien de harde schijf kapot is, waarom dan geen BIOS scherm?
Indien het scherm kapot is, waarom dan geen piepje icm de Chinese lader bij het opstarten?
De aanwezigheid van de lampjes en de afwezigheid van een BIOS-scherm en piepjes begrijp ik niet.

Nog niets gehoord van koper, als hij belt of mailt zal ik het nog wel laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:08
Ik zou de laptop direct terug laten sturen, zodat je zelf kan kijken wat er aan de hand is. Nu is het maar een beetje raden en wordt het een welles–nietesspel.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

[...]

Ik denk niet dat je mensen moet uitleggen wat het risico van verzenden is, dat kan de verkoper hopelijk ook zelf bedenken toch? Wil je zeker weten dat hij het doet moet je hem ophalen, wil je of kan je dat niet dan neem je dit risico. Als ik spullen koop via mp en de verkoper blijkt ondeugdelijke producten te leveren dan neem ik niet eens de moeite om een mail te sturen. Ik ga bij hogere bedragen standaard langs om een product op te halen. Ebay is anders want daar heb je paypal :+

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 02:00

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Om het probleem maar eens proberen te tackelen.
Ik vermoed dat het een mobo of geheugen module probleem is.

In 1e instantie vermoed ik het mobo > waarom is er uberhaupt van een Chinees merk gebruikt gemaakt?

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Ik had na zijn reactie over "werken bij justitie" al lang gereageerd: Stik er maar in als het op zo'n manier moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
crzyhiphopazn,

Door wie is het probleem veroorzaakt, denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Laatst online: 12:27

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Daarbij, de eerste mail dat de laptop niet functioneert is bijna een uur nadat hij meldt dat de laptop prima verpakt was...

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Als ik alles zo eens doorlees dan zijn er hier twee punten:
1: Werkend opgestuurd
2: Kapot ontvangen

Punt 1: TS heeft aangegeven dat laptop met zowel originele en chinese lader werkt en heeft laptop verzekerd opgestuurd via PostNL

Punt 2: Koper heeft laptop ontvangen geeft aan dat laptop niet meer opstart volgens extern bedrijf mobo+hd combo.

Ik zou bijna zeggen dat de laptop een val heeft gemaakt in de verpakking waardoor er iets is beschadigd dus iets wat niet te zien valt aan de doos etc.. maar wel uiteindelijk aan de laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
mrjraider schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:28:
Als ik alles zo eens doorlees dan zijn er hier twee punten:
1: Werkend opgestuurd
2: Kapot ontvangen
Of een van beide partijen liegt. Ik weet wel wie ik het voordeel van de twijfel gun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
En dat is? De koper of de verkoper? In dit geval zeg ik de verkoper aangezien de koper gelijk dreigt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:03
Dat je als particulier geen garantie hoeft te geven, is een misvatting. Als je een werkende laptop verkoopt, moet 'ie ook werken. Ook dat is garantie.

That having said, bekruipen de berichten van de koper mij als de bijna standaard marktplaatsoplichting waarbij na ontvangst wordt geklaagd dat er iets niet goed is.

Als het mij zou overkomen zou ik zeggen: 'we laten een onafhankelijke derde de laptop onderzoeken. We schieten allebei het hele bedrag van de kosten van het onderzoek voor. Degene die gelijk heeft, krijgt zijn geld terug'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

alfatrion schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:30:
[...]

Of een van beide partijen liegt. Ik weet wel wie ik het voordeel van de twijfel gun.
Het hoeft geen leugen te zijn, het kan tijdens transport gebeurd zijn het kan ook domweg pech zijn dat iets kapot is gegaan. (ik heb wel is een laptop aan me ouders gegeven waarbij de laptop hdd een 5 minuten bij aankomst het begeven had). Het maakt verder niet uit en ik snap de reactie van de koper gedeeltelijk maar de verkoper probeert het probleem op te lossen daarbij is de koper alleen bezig zijn geld terug te halen. (dit had de verkoper kunnen voorkomen door hem zelf op te gaan halen).
StevenK schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:41:
Dat je als particulier geen garantie hoeft te geven, is een misvatting. Als je een werkende laptop verkoopt, moet 'ie ook werken. Ook dat is garantie.
Alleen dat is geen garantie vrijbrief omdat je als koper moet aantonen dat het product al niet werkte bij de verkoper, wat dus een onmogelijke is aangezien je als koper ook zelf de verantwoordelijkheid hebt om deze werking vooraf te controleren. Dit is in dit geval niet gebeurd, de schuld ligt dan bij de koper.
Maar alles leuk en aardig maar als de koper en verkoper samen werken voor een oplossing ipv ik wil me geld terug (of melden dat je de verkopers adres wel kan achter halen want je werkt immers bij justitie..).
Het is al eerder gezegd maar na die opmerking zou ik gezegd hebben of ie niet meteen de laptop kan laten maken bij het CSI lab.
Ik stel voor dat de koper de laptop gewoon terug stuurt/brengt zodat jij (verkoper) ernaar kan kijken. Niet mee eens, pech gehad dan he. Het is maar een laptop van 200€ en onafhankelijk onderzoek kost aanzienlijk meer.

[ Voor 45% gewijzigd door D0gtag op 12-07-2014 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
StevenK schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:41:
Als het mij zou overkomen zou ik zeggen: 'we laten een onafhankelijke derde de laptop onderzoeken. We schieten allebei het hele bedrag van de kosten van het onderzoek voor. Degene die gelijk heeft, krijgt zijn geld terug'.
Welke vragen zou je dan beantwoord willen zien? Veel grote partijen willen alleen kijken naar wat er stuk is en hoeveel het kost om het te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:28
D0gtag schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:42:
[...]

Het hoeft geen leugen te zijn, het kan tijdens transport gebeurd zijn het kan ook domweg pech zijn dat iets kapot is gegaan. (ik heb wel is een laptop aan me ouders gegeven waarbij de laptop hdd een 5 minuten bij aankomst het begeven had). Het maakt verder niet uit en ik snap de reactie van de koper gedeeltelijk maar de verkoper probeert het probleem op te lossen daarbij is de koper alleen bezig zijn geld terug te halen. (dit had de verkoper kunnen voorkomen door hem zelf op te gaan halen).

[...]

Alleen dat is geen garantie omdat je als koper moet aantonen dat het product al niet werkte bij de verkoper, wat dus een onmogelijke is aangezien je als koper ook zelf de verantwoordelijkheid hebt om deze werking vooraf te controleren. Dit is in dit geval niet gebeurd, de schuld ligt dan bij de koper.
Maar alles leuk en aardig maar als de koper en verkoper samen werken voor een oplossing ipv ik wil me geld terug (of melden dat je de verkopers adres wel kan achter halen want je werkt immers bij justitie..).
De scam is om een werkend product te kopen. En de verkoper dan een kapot identiek product terug te sturen.
Dus voor de TS. heb je de serienummers opgeschreven of een andere manier om te zien of de laptop die je terug krijgt dezelfde is?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
D0gtag schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:42:
Alleen dat is geen garantie omdat je als koper moet aantonen dat het product al niet werkte bij de verkoper, (...)
Garantie is een waarborg waarbij de koper bepaalde rechten heeft als zich een bepaald iets voordoet. Bij de wettelijke garantie is dat iets het niet beantwoorden aan de gerechtvaardigde verwachtingen ten tijden van de aflevering (dat valt hier samen met de bezorging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

RocketKoen schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:50:
[...]

De scam is om een werkend product te kopen. En de verkoper dan een kapot identiek product terug te sturen.
Dus voor de TS. heb je de serienummers opgeschreven of een andere manier om te zien of de laptop die je terug krijgt dezelfde is?
Ja ik snap wat de scam is maar dit hoeft nog geen scam te zijn snap jij dat :+
Schrijf jij van alle laptops die jij verkoopt alle onderdelen serie # op? Nee die heeft hij dus ook niet het is maar een lappie van 200€ mensen.
De kopende partij heeft geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

alfatrion schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:52:
[...]

Garantie is een waarborg waarbij de koper bepaalde rechten heeft als zich een bepaald iets voordoet. Bij de wettelijke garantie is dat iets het niet beantwoorden aan de gerechtvaardigde verwachtingen ten tijden van de aflevering (dat valt hier samen met de bezorging).
Verkeerd woord gebruikt, de definitie van garantie is me duidelijk :+
Plus een dubble post, gaat lekker vandaag

[ Voor 4% gewijzigd door D0gtag op 12-07-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[paranoid mode]

Of de koper had zelf al zo'n soortgelijke laptop waarvan het moederbord kapot was. De koper heeft het moederbord verwisselt met de werkende laptop en zegt nu dat de laptop van de TS kapot is.

})

Edit: oh spuit elf :P

[ Voor 5% gewijzigd door silmaril8 op 12-07-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
@silmaril8: ik ben erg fan van conspiracy theories, maar laten we eerst de meest voor de hand liggende mogelijkheden bij langs gaan ;)

Van de buitenkant kan ik de laptop herkennen, in een hoekje van de behuizing zit namelijk een karakteristiek deukje. Ik heb ooit eens bij dell.com gecontroleerd tot wanneer de garantie gold, de laptop heb ik toen toegevoegd aan 'my products', de service tag van de XT2 is bij mij bekend.

Ik heb weinig zin om de laptop naar mij te laten opsturen voor controle. Ik verwacht namelijk dat dat extra moeilijk situaties gaat opleveren wbt wie er schuldig is en wanneer de schade is toegebracht. Stel dat ik de oorzaak van het probleem vind, hoe kan ik dan aantonen wiens probleem het is? In de ogen van de koper zal ik altijd de schuldige blijven en mijn werk niet onafhankelijk uitvoeren.
Naar koper reizen is ook niet zo aantrekkelijk vanwege de lange reistijd. Koper hier laten komen heeft ook een heleboel nadelen.

De beste oplossing zou inderdaad zijn om een onafhankelijke derde te laten onderzoeken wat de oorzaak van het probleem is. De exacte schade achterhalen lijkt mij nog wel te doen, maar het moment waarop de schade is aangebracht is een stuk moeilijker te achterhalen... En dan hebben we het nog niet eens over de kosten van zo'n onderzoek, daar gaat al gauw meer geld in zitten dan in de laptop zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik betwijfel ten zeerste of al die moeite wel nodig is. Verkoper heeft zijn onderzoeksplicht verzuimt omdat ie opsturen ook prima vond, apparaat is werkend opgestuurd, volgens jou, en niet werkend aangekomen, aldus de verkoper.

Slechte HDD lijkt mij een zeer kleine kans, die 1.8" HDD's zijn nagenoeg onmogelijk te slopen, dat zijn diezelfde dingen die ook in oude iPod Classics zaten/zitten, en volgens mij moet je ook behoorlijk je best doen om een mobo te kunnen beschadigen met een val. Dat zou, denk ik, ook heel wat schade aan de buitenkant moeten geven.

Ondertussen is dat ding wss ook al geopend door hem/kennis/computerwinkel, en dan is het al heel wat makkelijker om een mobo te beschadigen. En het idee dat koper zijn kapotte laptop naar jou wilt sturen, en jouw werkende wilt houden, is imo realistischer dan een laptop die uit het niets stukgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Mail van koper naar verkoper, zondag 29 juni 2014 1:33:45:
Hoi *knip* ,

Ik ga de Laptop zelf gebruiken. Ik zoek een kleinere laptop en de XT2 vind ik gewoon super. Geen probleem van de vingerlezer en de knopjes. Ik gebruik hem voor mijn werk (Word, Excel, PP en Outlook) dus 'snelheid' is belangrijk.

Ik laat hem naar mijn moeder sturen, omdat zij altijd thuis is.

Groeten
[naam]
Mail van koper naar verkoper, vrijdag 4 juli 2014 21:56:14:
Nou lekker dan! Ik heb je aangegeven dat ik de laptop wilde ophalen, maar jij gaf aan dat aangetekend verzenden een goede optie was.

Daarnaast kom je met een chinese later en nu wil je dat ik via post nl het ga opkossen.

Nee dus, jij gaat het oplossen!

De keuze is aan jou!
Ik lees die tekst en zie dan iets raars.
Justitie die privé laptops toestaat, geloof je het zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Hoezo niet, je kan een werk laptop en een prive laptop hebben.. Wat is daar nu raar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Jij bent wél verantwoordelijk voor het versturen (of kwijtraken tijdens verzending) van de laptop, zie hier:
Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
http://blog.iusmentis.com...bij-particuliere-verkoop/

Het is dus ook jouw taak dat het product in dezelfde conditie bij de koper aankomt. In je advertentie staat namelijk dat verzenden ook mogelijk is. Vervelend natuurlijk dat de laptop niet goed aankomt, maar ik weet niet of PostNL heel veel te verwijten valt. Het zou natuurlijk ook nog kunnen gaan om gewoon om pech.

Over de uitspraken van de koper kan ik vrij kort zijn. Stom. Maar wellicht reageerde de koper gewoon in een opwelling en dacht hij dat hij opgelicht werd. Je zal namelijk de eerste niet zijn, en al helemaal niet op Marktplaats. De rest van de gesprekken vond ik overigens netjes, zelfs na het opstootje.

Als ik de verkoper was dan zou ik er gewoon voor willen zorgen dat alles in orde kwam. Volgens mij zijn beide partijen daar, voor zo ver het binnen hun macht ligt, op uit. Zorg er dan gewoon samen voor dat het zo snel mogelijk wordt opgelost.

De laptop op kosten van koper terug te sturen, na te laten kijken en eventueel op kosten van verkoper weer heen te zenden, lijkt mij niet echt onredelijk. De verkoper hoeft niet 200km te reizen en heeft tevens de laptop weer in zijn bezit. Er kan dan sneller en beter naar de laptop gekeken worden en het geld eventueel ook al even teruggestort worden. De deal kan dan misschien alsnog afketsen, maar dan houden beide partijen er nog een goed gevoel aan over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

VasZaitsev schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 23:59:
Ik betwijfel ten zeerste of al die moeite wel nodig is. Verkoper heeft zijn onderzoeksplicht verzuimt omdat ie opsturen ook prima vond, apparaat is werkend opgestuurd, volgens jou, en niet werkend aangekomen, aldus de verkoper.

Slechte HDD lijkt mij een zeer kleine kans, die 1.8" HDD's zijn nagenoeg onmogelijk te slopen, dat zijn diezelfde dingen die ook in oude iPod Classics zaten/zitten, en volgens mij moet je ook behoorlijk je best doen om een mobo te kunnen beschadigen met een val. Dat zou, denk ik, ook heel wat schade aan de buitenkant moeten geven.

Ondertussen is dat ding wss ook al geopend door hem/kennis/computerwinkel, en dan is het al heel wat makkelijker om een mobo te beschadigen. En het idee dat koper zijn kapotte laptop naar jou wilt sturen, en jouw werkende wilt houden, is imo realistischer dan een laptop die uit het niets stukgaat.
En een gulden tip: geef in geen geval je adres aan meneer, want dit kan alleen maar ellende opleveren, als ik zie hoe meneer reageert op jou doodneutrale en fatsoenlijke manier van communiceren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

oohh schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:05:
Jij bent wél verantwoordelijk voor het versturen (of kwijtraken tijdens verzending) van de laptop, zie hier:

[...]

Het is dus ook jouw taak dat het product in dezelfde conditie bij de koper aankomt. In je advertentie staat namelijk dat verzenden ook mogelijk is. Vervelend natuurlijk dat de laptop niet goed aankomt, maar ik weet niet of PostNL heel veel te verwijten valt. Het zou natuurlijk ook nog kunnen gaan om gewoon om pech.

Over de uitspraken van de koper kan ik vrij kort zijn. Stom. Maar wellicht reageerde de koper gewoon in een opwelling en dacht hij dat hij opgelicht werd. Je zal namelijk de eerste niet zijn, en al helemaal niet op Marktplaats. De rest van de gesprekken vond ik overigens netjes, zelfs na het opstootje.

Als ik de verkoper was dan zou ik er gewoon voor willen zorgen dat alles in orde kwam. Volgens mij zijn beide partijen daar, voor zo ver het binnen hun macht ligt, op uit. Zorg er dan gewoon samen voor dat het zo snel mogelijk wordt opgelost.

De laptop op kosten van koper terug te sturen, na te laten kijken en eventueel op kosten van verkoper weer heen te zenden, lijkt mij niet echt onredelijk. De verkoper hoeft niet 200km te reizen en heeft tevens de laptop weer in zijn bezit. Er kan dan sneller en beter naar de laptop gekeken worden en het geld eventueel ook al even teruggestort worden. De deal kan dan misschien alsnog afketsen, maar dan houden beide partijen er nog een goed gevoel aan over. :)
Wat je hier mist, is dat er staat: kwijtraken.
Dit is dus niet het geval, en zou dit het geval zijn, hij heeft het extra aangetekend verzonden dus zou het kwijt zijn geraakt was TNT de schuldige (of PostNL, maakt me ook geen zier uit, moeten ze maar niet zo vaak van naam veranderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

oohh schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:05:

[...]

Wellicht, maar de verkoper gaf ook een optie om optie om op te halen, en de koper koos voor verzenden. Dan vraag ik mij eerlijk gezegd af bij wie nou het risico ligt.
Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied. Als aspirant-koper kun je dan maar beter zelf even navragen hoe de verkoper zich de aflevering had voorgesteld. En wel graag vóórdat je de koop sluit.
Of misschien dan:
Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper.
In de advertentie staat ophalen geniet de voorkeur, of dat nou expliciet vermelden is dat iemand het op moet komen halen, is ook een leuk discussiepunt.

De hele shit wéér terugverzenden is imo vragen om problemen, dan kun je het hele gezeik namelijk wéér krijgen. Want, stel nou, de koper liegt nu, en dat ding doet het weldegelijk. Hij stuurt hem toch op, en miraculeus komt de laptop wél kapot aan bij de verkoper. Of wat nou als de koper stiekem een andere terugstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

VasZaitsev schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:14:

De hele shit wéér terugverzenden is imo vragen om problemen, dan kun je het hele gezeik namelijk wéér krijgen. Want, stel nou, de koper liegt nu, en dat ding doet het weldegelijk. Hij stuurt hem toch op, en miraculeus komt de laptop wél kapot aan bij de verkoper. Of wat nou als de koper stiekem een andere terugstuurt?
Daar kom je heel makkelijk achter door het gewicht op de Track and Trace te vergelijken met die van jou, verpakkingsmateriaal zal geen 500G verschil zijn...

Maar ik zou zoals ik eerder al zei gewoon niet terug laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Nu online
kuusj98 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:18:
[...]

Daar kom je heel makkelijk achter door het gewicht op de Track and Trace te vergelijken met die van jou, verpakkingsmateriaal zal geen 500G verschil zijn...

Maar ik zou zoals ik eerder al zei gewoon niet terug laten komen.
Waarom niet? De koper heeft het geld op zijn rekening staan, dus dat kan hem niet meer afgenomen worden als er een verkeerde laptop opgestuurd wordt. Dan zijn er mijns inziens twee mogelijkheden:

1. Laptop werkt niet, verkoper krijgt hem niet meer aan de praat. Geld terugstorten.
2. Laptop werkt wel. Geld terugstorten en afzien van een verder verkooptraject.

In beide gevallen gewoon geld terugstorten, want als je hem nog een keer gaat opsturen dan heb je mogelijk weer hetzelfde probleem. Natuurlijk is het vervelend, want: tijd en geld, maar uiteindelijk heb je dan je laptop terug (al dan niet kapot) en de koper heeft zijn geld weer op zijn rekening. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
mrjraider schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:04:
Hoezo niet, je kan een werk laptop en een prive laptop hebben.. Wat is daar nu raar aan?
Ik vind het gewoon een vaag verhaal en zou er niks van geloven dat de genoemde persoon bij justitie werkt, als ik die teksten zo lees. Hij gebruikt hem voor zijn werk (dan zou je denken bij justitie), dat vind ik raar aan die tekst. In de mails begint hij ook erg snel dat hij bij justitie werkt, dat zou je nooit zomaar roepen als je er echt werkt. Het lijkt gewoon een middel om een koop ongedaan te maken of een andere truc uit te halen.

Als ik het ook leest moet die laptop zonder batterij ook starten, heeft die dat geprobeerd? Verder zou ik vragen om foto's van de laptop, waarin je ziet dat hij aanstaat en dat problemen vertoont.
Zijn klachten lijken op een batterij probleem:
ftp://ftp.dell.com/manual...ervice%20manual_nl-nl.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Erwinvz1 op 13-07-2014 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En wie zegt dat hij niet kapot gegaan is omdat de koper hem heeft laten stuiteren? Of er een ongeschikte voeding op aangesloten heeft? Dan heeft de koper hem gemold, en zit de verkoper met een dooie laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

VasZaitsev schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:33:
En wie zegt dat hij niet kapot gegaan is omdat de koper hem heeft laten stuiteren? Of er een ongeschikte voeding op aangesloten heeft? Dan heeft de koper hem gemold, en zit de verkoper met een dooie laptop.
Dat is dus in een notendop wat ik probeer te vertellen...

Maar het is aan de OP om te bepalen wat hij doet, hij heeft nu iig wel een algemeen beeld over wat voor opties hij heeft en hoe hij deze kan afwegen. Daar zijn we toch goed in hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pas
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 13:42

pas

Het is heel simpel, jij hebt een werkende laptop opgestuurd en daarmee klaar.

Je neemt als koper het risico door hem te laten opsturen. Wil je als koper zekerheid ga je het product ophalen en kijk je of het product werkt. Er kan zoveel mee gebeurd zijn, de laptop kan gevallen zijn tijdens transport, de koper kan ermee geknoeid hebben, onderdelen verwisseld etc.

Ook het gedreig met "ik werk bij justitie" doet bij mij de alarmbellen rinkelen ; scam !

Gewoon niet meer op reageren, dikke pech en niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Koper
Bedreigingen, zeer professioneel als deze persoon echt bij Justitie werkt. (Ik acht dit 0% waarschijnlijk) Ik zou in dit geval onmiddelijk voor de moeilijke weg kiezen en hun hier van op de hoogte stellen en alle contact verbreken waarbij ik ook zou aangeven tegemoet te zien naar de resultaten van hun onderzoek en dat de koffie klaar staat. ;)

Maarrrrrr iemand die zijn toevlucht neemt tot zo'n domme kreet is misschien ook wel desperate omdat hij denkt dat hij net voor $$$$ is geflest. Kan alle kanten op dit. Koffiedik kijken.

Moeilijk allemaal.

edit edit: grrr was slechts aanname van iemand hierboven
edit
[quote][b]Openen/b]
Ondertussen is dat ding wss ook al geopend door hem/kennis/computerwinkel,
[/quote]

Oh ik lees dat net.
Ik zou zeggen, pech voor hun.
Zuur als ze oprecht zijn maar als je hem eerst laat openen door iemand ben je wat mij betreft 'af' :w

[ Voor 16% gewijzigd door MrMonkE op 13-07-2014 02:30 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zulke zaken vallen onder civiel recht en mocht koper bij justitie werken krijgt hij nog geen steeds geen korting op de kosten van zo'n procedure die de waarde van de laptop ver te boven gaan.
Een rechtsbijstand verzekering begint er ook niet aan omdat het goedkoper is om bedrag van de laptop te betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ondanks dat ik vind dat je meer dan voldoende hebt gedaan om koper te helpen blijft het wel een vreemde regeling die bepaalt dat jij als verkoper niet aansprakelijk bent voor eventuele schade.

Ik heb hier nog een defecte laptop liggen, gaat niet meer aan. Als ik die nu te koop aanbied en overeen kom dat ik deze naar de koper verzend dan komt de laptop defect aan en blijkbaar heeft koper vervolgens geen poot om op te staan. Dat vind ik toch wel erg bijzonder en best krom.

Om dit te voorkomen koop ik overigens nooit een product wat naar mij verzonden wordt. Dan ga ik het liever ophalen en ter plekke testen of het functioneert.

Bij 'justitie' weet overigen 98% niet eens wat een hacker is, die 2% die dat wel weet hoeft niet naar een computerspeciaalzaak om te laten constateren wat er vermoedelijk mis is met een laptop.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 13-07-2014 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:03
Aghanim schreef op zondag 13 juli 2014 @ 08:01:
Ondanks dat ik vind dat je meer dan voldoende hebt gedaan om koper te helpen blijft het wel een vreemde regeling die bepaalt dat jij als verkoper niet aansprakelijk bent voor eventuele schade.

Ik heb hier nog een defecte laptop liggen, gaat niet meer aan. Als ik die nu te koop aanbied en overeen kom dat ik deze naar de koper verzend dan komt de laptop defect aan en blijkbaar heeft koper vervolgens geen poot om op te staan. Dat vind ik toch wel erg bijzonder en best krom.
Dat zie je verkeerd. Op het moment dat jij zegt dat de laptop goed is terwijl dat niet zo is, ben je toch echt aansprakelijk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
kuusj98 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:08:
Wat je hier mist, is dat er staat: kwijtraken.
Je hecht te veel waarde aan dat ene woordje. Het risico (dat er iets met het product gebeurt) gaat over op de koper op het moment dat het product is afgeleverd (art. 7:10 lid 1 BW). Onder aflevering wordt verstaan het in de macht van de koper brengen (art. 7:9 lid 2 BW). En de plaats van aflevering is hier de voordeur van de koper (art. 6:41 BW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 13 juli 2014 @ 08:04:
[...]

Dat zie je verkeerd. Op het moment dat jij zegt dat de laptop goed is terwijl dat niet zo is, ben je toch echt aansprakelijk.
Dat is leuk in theorie maar in de praktijk krijg je dan de situatie zoals TS heeft. TS zegt dat de laptop goed is, koper constateert dat de laptop niet werkt. Ik kan dus ook prima van een defecte laptop zeggen dat deze goed werkt en vervolgens opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:29

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Met dit soort dingen zou ik gewoon zelf inschatten wat het beste 'voelt'.

Bijv. is het een student/scholier voor wie 200 euro een enorm bedrag is? Dan zou ik overwegen de deal weer terug te draaien en/of coulance te bieden (50/50) en het meer een les-moment maken.

Gaat het de persoon/koper meer om de 'eer' maar vertrouw je de zaak niet - dan zou ik mijzelf ook wat verdedigend opstellen en wat meer achter de 'regels' schuilen.

Is het echt gewoon domme pech? Dan zou ik zelfs op coulance basis de deal weer ongedaan maken (alle verzendkosten etc. voor koper, product terug, geld terug)

Tenslotte zou je dat zelf ook het prettigst vinden als je zoiets zou overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jari401
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-10 10:09
Lastige zaak, tegenwoordig gebruik ik altijd bij mijn zoekopdracht een straal van <25km vanuit mijn woonplaats, bij grotere aankopen iets verder.
Het risico blijft altijd als je spullen zonder garantie koopt, en een brandend huis kun je niet verzekeren.

Er staan zoveel spullen op marktplaats, en anders wacht je een maandje en dan staat er weer nieuw spul op. (allicht dichtbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-10 20:23
Aghanim schreef op zondag 13 juli 2014 @ 08:23:
[...]

Dat is leuk in theorie maar in de praktijk krijg je dan de situatie zoals TS heeft. TS zegt dat de laptop goed is, koper constateert dat de laptop niet werkt. Ik kan dus ook prima van een defecte laptop zeggen dat deze goed werkt en vervolgens opsturen.
daarom zegt de theorie; dan had koper hem maar op moeten halen. misschien een beetje krom, maar goed.

Zowel koper als verkoper heeft onderzoeksplicht voor de koop plaats vind. koper ziet af van zijn onderzoeksplicht door het te laten versturen. Koop vind plaats voordat koper het product ziet.

Ik maak altijd een filmpje van datgene dat ik verkoop.

even laptop laten zien, liefst met nu.nl of tweakers.net ofzo open, even langs het serienummer, en hoe hij ingepakt is.

kleine moeite, en dan kan je het iig bewijzen. voorkomt een hoop wellus/nietus dat je nu natuurlijk wel hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door htn02 op 13-07-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
htn02 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:51:
daarom zegt de theorie; dan had koper hem maar op moeten halen.
Waar zegt de theorie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:53

Ardana

Mens

Andere insteek: koper heeft persoonsgegevens van verkoper, verkoper heeft persoonsgegevens van koper (tenminste, ik ga ervan uit dat betaling via de bank gedaan is).

Wat levert onderzoek daar op?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Waarom snapt nooit iemand dat de theorie gebaseerd is op de praktijk, uit de praktijk blijkt dat er geen andere oplossing is dan dat de koper voordat hij iets koopt het product moet bekijken.
Enige verschil tussen praktijk en theorie is dat theorie duidelijk en makkelijk is terwijl de praktijk dirty en vaag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:23

MsG

Forumzwerver

Hoi Fredje :w

De PostNL-verzekering tot vijfhonderd euro is de grootste wassen neus die er bestaat trouwens. Het gaat echt puur om het niet kwijtraken van de zending. Ik had eens een beschadiging tijdens transport en dat wimpelen ze enorm af. Daarnaast als je geen aankoopbon of iets dergelijks hebt vang je bij hun ook al gauw bot. Die optie is alleen handig als je wil dat de ontvanger echt moet tekenen voor ontvangst, zodat hij niet bij iemand anders komt.

Overigens wel bijzonder dat de antwoorden op Tweakers relatief zijn aan de topicstarter. Er zijn ook legio topics vanuit kopersperspectief in dit scenario, dan worden er hele andere dingen gezegd :-P.

[ Voor 18% gewijzigd door MsG op 13-07-2014 12:12 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:52
;)
MsG schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:11:

De PostNL-verzekering tot vijfhonderd euro is de grootste wassen neus die er bestaat trouwens. Het gaat echt puur om het niet kwijtraken van de zending. Ik had eens een beschadiging tijdens transport en dat wimpelen ze enorm af. Daarnaast als je geen aankoopbon of iets dergelijks hebt vang je bij hun ook al gauw bot. Die optie is alleen handig als je wil dat de ontvanger echt moet tekenen voor ontvangst, zodat hij niet bij iemand anders komt.

Overigens wel bijzonder dat de antwoorden op Tweakers relatief zijn aan de topicstarter. Er zijn ook legio topics vanuit kopersperspectief in dit scenario, dan worden er hele andere dingen gezegd :-P.
De post heeft een keer een spruitstuk van mn auto laten vallen. Reken er maar op dat ik het aankoopbedrag terug kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
...
Issue is hier dat de koper daadwerkelijk is gaan rommelen.

Die had nooit of te nimmer andere laders aan die laptop moeten gaan hangen.
Normale consument heeft ook niet een stapel laders die hij zomaar even aan een latop kan hangen, laat staan dat het uitgerekend een voor hetzelfde model is.

Als verkoper kun je coulant zijn, echter heeft de koper al zijn credit al verloren, dus is het geen verplichting meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Nu online
Iblies schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:19:
[...]

Issue is hier dat de koper daadwerkelijk is gaan rommelen.

Die had nooit of te nimmer andere laders aan die laptop moeten gaan hangen.
Die 'Chinese' lader is nota bene nog door de verkoper geleverd. En dan moet je het de koper kwalijk nemen dat hij die lader gaat gebruiken en het apparaat mogelijk kapot is gegaan? Hij geeft zelf al aan dat hij er niet heel veel verstand van heeft. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha justitie..
Wees aub niet naief en laat die gast verrekken.. Had hij maar een nieuwe moeten kopen.. Zou hij dan ook zo tof gaan lopen doen tegen de verkoper?

Als ik jou was had ik mooi aangifte gedaan voor smaad en intimidatie.. Kijken hoe stoer hij is als zijn baas ziet dat hij buiten zijn werk met zn functie loopt te smijten om zn gelijk af te dwingen en zijn geld terug te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 07:54
Heeft de verkoper nog reactie gehad van de koper? Of is het bij het laatste mailtje gebleven?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 17:09
Is het probleem met die laptop niet gewoon dat de accu net even dat beetje te leeg is geraakt? Ik zou de laptop even inpluggen aan de lader. En dan het stekkertje halverwege erin doen, en een uurtje laten staan.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
  • Laatst online: 04-08 14:27
Mocht je er helemaal niet meer uitkomen;
Deel het verlies? Laat de laptop verdwijnen (koper deelt filmpje waar hij de laptop met een moker tot moes ramt) .. en verkoper betaald helft ontvangen bedrag terug?

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:51
Dit is dus het moment waarop ik zeg: Je hebt je best gedaan, Tijd om er een eind aan te breien. Jij blijft zeer netjes en meelevend en neemt zelf contact op met postNL (Iets was de gemiddelde verkoper de tijd niet eens voor zou nemen). Ook houd je de koper netjes op de hoogte maar toch gaat ie met zulke dreigementen lopen smijten.

Ik zou zeggen wacht postnl lekker af en anders vette pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kukelinho
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 09:37
Je kan een kleine check doen of de koper bekend is bij justitie. De kans is niet groot, maar als hij bekend is dan zegt dat wel iets.
klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
oohh schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:22:
[...]

Die 'Chinese' lader is nota bene nog door de verkoper geleverd. En dan moet je het de koper kwalijk nemen dat hij die lader gaat gebruiken en het apparaat mogelijk kapot is gegaan? Hij geeft zelf al aan dat hij er niet heel veel verstand van heeft. 8)7
Des te meer reden om niet willekeurig andere adapters er aan hangen die je "toevallig" thuis hebt liggen. En dat is niet negatief bedoelt, maar het eerste wat ik mij afvraag is waarom iemand meerdere adapters thuis heeft liggen, maar geen werkende laptop.

Het kan allemaal toeval zijn,
als je als verkoper te goeder trouw bent en je hebt een werkend product verstuurd, mag je coulant zijn, maar zoals eerder aangegeven, je hebt geen verplichtingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:17

XallaX

Meow

Grappig maar iemand die bij justitie werkt weet dat dit niet zomaar zo gaat ...

@TS Ik zou de laptop niet terug laten sturen of ophalen of ter plaatse gaan kijken of je kunt helpen met het oplossen van het probleem.
Koper heeft een probleem, laat hem maar aantonen wat er defect is al dan niet door een 'officieel' onderzoek. Wie eist bewijst is het per slot van rekening nog altijd in Nederland.

Een tip voor TS:
Woont de koper toevallig aan de L...O... 16 x (x = willekeurige letter) op dat adres wonen diverse minder betrouwbare/gezellige personen namelijk. Betreft een recreatiepark ... je bent gewaarschuwd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:59
Iblies schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:55:
[...]
Des te meer reden om niet willekeurig andere adapters er aan hangen die je "toevallig" thuis hebt liggen. En dat is niet negatief bedoelt, maar het eerste wat ik mij afvraag is waarom iemand meerdere adapters thuis heeft liggen, maar geen werkende laptop.
Je leest compleet over het een en ander heen en blijft maar stug volhouden dat de koper willekeurige adapters eraan hangt.
Wat oohh je ook al duidelijk probeerde te maken is dat de Chinese lader meegeleverd is door de verkoper, de koper geeft aan meerdere laders thuis te hebben maar zegt nergens dat hij die gebruikt heeft.
Uit een van de mails die de verkoper hier plaatste:
De laptop staat ingepakt klaar, ik heb er ook nog gratis een Chinese oplader bij gedaan. Dell doet wel een beetje moeilijk bij Chinese opladers, er verschijnt een kort meldinkje in het scherm, maar als je dan op de F3-toets (?) drukt dan werkt het allemaal prima.
En de koper zegt het volgende over de bewuste lader:
Helaas start de laptop niet op.

Als ik hem aanzet met de chinese lader, gaat het 'caps lock lampje branden. het blauwe lampje boven F4 gaat knipperen en het blauwe lampje boven F5 blijft blanden. Na verloop van tijd gaat het lampje boven F4 constant branden.

De laptop geeft geen geluid of zo.

Als ik een orgininele lader van DELL aan de laptop hang, gaat er een oranje lampje branden

Het je enig idee of ik dit kan verhelpen?

[ Voor 22% gewijzigd door ninjazx9r98 op 13-07-2014 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

DaPi schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:42:
Mocht je er helemaal niet meer uitkomen;
Deel het verlies? Laat de laptop verdwijnen (koper deelt filmpje waar hij de laptop met een moker tot moes ramt) .. en verkoper betaald helft ontvangen bedrag terug?
Flawless plan , Sherlock. O_o

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-10 04:26
kuusj98 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:06:
[...]

En een gulden tip: geef in geen geval je adres aan meneer, want dit kan alleen maar ellende opleveren, als ik zie hoe meneer reageert op jou doodneutrale en fatsoenlijke manier van communiceren,
Wat nou als ie em opgehaald had, dan had ie z'n adres wel... maar dan was dit allen waarschijnlijk ook nooit gebeurt :o

Ik snap alleen niet waarom hier niet meer over PostNL gepraat word. Als jij kan bewijzen dat het pakket goed verpakt was(de koper zei het zelfs) dan is PostNL alles te verwijten als het tijdens transport gebeurt is. Ik zou nog eens contact opnemen met PostNL

[ Voor 23% gewijzigd door MrFax op 13-07-2014 13:25 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Als ie em had opgehaald dan kon de laptop daar getest worden en was ie defect dan was er geen koop/verkoop en dan was dit probleem er niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:33

JT

VETAK y0

NIET je adres geven, dit klinkt als een persoon die in staat is tot de nodige agressie. De politie zal je ook niet helpen tot eventuele agressie geschied is.

Dit is trouwens ook de reden dat ik bij gevoelige producten altijd van tevoren aangeef dat verzenden op eigen risico is ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 02:37:
Zulke zaken vallen onder civiel recht en mocht koper bij justitie werken krijgt hij nog geen steeds geen korting op de kosten van zo'n procedure die de waarde van de laptop ver te boven gaan.
Een rechtsbijstand verzekering begint er ook niet aan omdat het goedkoper is om bedrag van de laptop te betalen.
Hij doelde waarschijnlijk op oplichting dat wel onder strafrecht valt ;)

Bij aangetekende verzending is de inhoud van uw pakket tot maximaal 500 euro verzekerd tegen verlies of beschadiging. Dat geeft rust en een veilig gevoel. Zo heeft u meer zekerheid bij het versturen van een pakket binnen Nederland.

edit: zelfs onderaan:
Let op: om voor schadevergoeding in aanmerking te komen, hebt u het verzendbewijs nodig.

Aldus PostNL: http://www.postnl.nl/vers...erzendopties/aangetekend/

[ Voor 58% gewijzigd door MrFax op 13-07-2014 13:33 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 02:37:
Politie doet er ook niks mee; door de grote hoeveelheden problemen bij internetverkoop wordt er alleen iets gedaan als blijkt dat je het maximale hebt gedaan aan vooronderzoek/checken op werking en staat van product. Het product laten opsturen zonder bewijs te hebben dat deze werkt is voor de politie al genoeg reden om er niks actief mee te doen.
MrFax schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:26:
[...]

Bij aangetekende verzending is de inhoud van uw pakket tot maximaal 500 euro verzekerd tegen verlies of beschadiging. Dat geeft rust en een veilig gevoel. Zo heeft u meer zekerheid bij het versturen van een pakket binnen Nederland.

Aldus PostNL: http://www.postnl.nl/vers...erzendopties/aangetekend/
Jij gelooft blind alle reclameteksten die je tegenkomt? :) Zoals die kopersbeschering op Paypal bijvoorbeeld?

[ Voor 27% gewijzigd door JT op 13-07-2014 13:31 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
JT schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:29:
[...]

Politie doet er ook niks mee; door de grote hoeveelheden problemen bij internetverkoop wordt er alleen iets gedaan als blijkt dat je het maximale hebt gedaan aan vooronderzoek/checken op werking en staat van product. Het product laten opsturen zonder bewijs te hebben dat deze werkt is voor de politie al genoeg reden om er niks actief mee te doen.

[...]

Jij gelooft blind alle reclameteksten die je tegenkomt? :) Zoals die kopersbeschering op Paypal bijvoorbeeld?
Hun bieden je dit aan, daar mag je niet over liegen. Ik kan ook nergens voorwaarden vinden over deze garantie dus dan geloof ik wat er hier staat. Anders is dit misleiding(misschien wel oplichting) en is PostNL in de fout.

[ Voor 10% gewijzigd door MrFax op 13-07-2014 13:34 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ze bieden ongetwijfeld wat ze zeggen maar dan onderr hele strikte voorwaarden. En die passen niet in de reclametekst.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Dell error code http://forums.majorgeeks.com/showthread.php?t=276178

Misschien is het geheugen los gaan zitten tijdens de verzending of iets dergelijks..en is er een makkelijke oplossing... / geen makkelijk oplossing :o

[ Voor 57% gewijzigd door hendrikjan op 13-07-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
JT schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:34:
Ze bieden ongetwijfeld wat ze zeggen maar dan onderr hele strikte voorwaarden. En die passen niet in de reclametekst.
Wat voor voorwaarden zou je daar onder kunnen plakken dan?

Ja je krijgt die garantie alleen als er 100% zeker is dat het PostNL haar fout is?

Dat is 99% van de tijd nooit zo, ook hier. En als iedereen bij PostNL netjes zijn werk doet(en eerlijk) zou de postbode uiteindelijk gezegd moeten hebben dat het pakket in [insert plaats] was gevallen, en dan had koper het pakket kunnen weigeren, en dan was PostNL nu alles te verwijten. Maar je weet natuurlijk niet dat er wat fout was gegaan bij PostNL.

Bij DHL heb ik wel eens een keer gehad dat de leveraar het zei en dat ik het pakket mocht openmaken voordat ik hoefte te ondertekenen. Dat is nou netjes werk :)

[ Voor 36% gewijzigd door MrFax op 13-07-2014 13:43 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Precies.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:16
eiPi10 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:02:
[...]

In de advertentie heb ik het niet over een oplader gehad, het ging puur en alleen om de laptop. Als extra service heb ik er een Chinese oplader bijgedaan. Deze oplader heeft het altijd prima gedaan in combinatie met de laptop (half jaar gebruikt, daarna een tweedehands originele Dell lader gekocht om van het op F3 drukken tijdens het opstarten af te zijn), Dell wil mij alleen graag een originele oplader aansmeren en daarom geeft het BIOS die waarschuwing ;)
Ik ben bang dat het misschien toch door die chinese lader allemaal gekomen is. Kans is best aanwezig dat die tijdens transport kapot is gegaan en daarna de accu van de laptop kapot heeft gemaakt.

Chinese namaak spul is niet van dezelfde kwaliteit. Dell geeft die warning echt niet alleen om een originele lader aan te smeren, chinees namaak spul is gewoon vaak van slechte (gevaarlijke) kwaliteit. Google er maar eens op waarin namaak en originele laders worden vergeleken, je zal schrikken. (en ja ik heb ook voor heel veel geld accessoires uit china gehaald ipv origineel maar no way dat je de kwaliteit mag vergelijken).

Kan jij je nog herinneren of de symptomen (verschil van branden van lampjes bij aansluiten originele lader/chinese lader) overeenkomen zoals het bij jou was? Ik heb jou namelijk alleen over een f3 melding gehoord maar niet hierover. Zo niet dan geeft de chinese voeding waarschijnlijk nu slechte spanning wat het gedrag/defect kan veroorzaken. Je kan ook vragen of hij hem probeert op te starten zonder accu + orignele voeding

Samenvatting van het verhaal: Geen Chinese namaak meuk meer kopen als het om voedingen gaat! Als je het al doet, doe het dan op eigen risico en ga het niet doorverkopen/geven. Daar komen problemen van

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 13-07-2014 14:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Je hebt chinese meuk, en chinese meuk. De echt vreselijk goedkope laptopladers zijn idd behoorlijk gevaarlijk, maar je kan ook best degelijke voedingen kopen, die alsnog een stuk goedkoper zijn dan een echte Dell, want eerlijk is eerlijk, originele voedingen zijn gewoon schreeuwend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Ik heb met Chinese laders vaak last van een instabiele voltage(getest, zou slechte kwaliteit transformator zijn geweest) en dat zou de klap kunnen zijn geweest. Ik zelf heb er nooit de grootste problemen mee gehad zelfs niet met de voltageveranderingen.

[ Voor 41% gewijzigd door MrFax op 13-07-2014 13:45 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:16
VasZaitsev schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:43:
Je hebt chinese meuk, en chinese meuk. De echt vreselijk goedkope laptopladers zijn idd behoorlijk gevaarlijk, maar je kan ook best degelijke voedingen kopen, die alsnog een stuk goedkoper zijn dan een echte Dell, want eerlijk is eerlijk, originele voedingen zijn gewoon schreeuwend duur.
eens maarja hoe weet je dat van tevoren? Chinese maken ook weer alles van elkaar na dus dan moet je echt ieder item eigenlijk openhalen en onderzoeken (batches verschillen ook weer onderling)

en duur? Ach, ik vindt een fake lader die je laptop molt een stuk duurder ;)
En nogmaals, ik ben pro chinese meuk hoor, er komen hier wekelijks veel pakketjes binnen. Ik pas echter wel op wat ik koop, kabeltjes/behuizigingen etc durf ik nog wel aan. Voedingen, nee dank je. (nadat een chinese sata/usb voeding mijn hdd wist door te branden :/)

check die scope op 2:18 :|

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 13-07-2014 14:03 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
htn02 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:51:
Zowel koper als verkoper heeft onderzoeksplicht voor de koop plaats vind. koper ziet af van zijn onderzoeksplicht door het te laten versturen. Koop vind plaats voordat koper het product ziet.
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij (IANAL) is al dat geleuter over 'onderzoeksplicht' helemaal niet relevant. Er is immers geen onenigheid over de eigenschappen van het goed; dat het ding niet naar behoren functioneert staat buiten kijf.
Iblies schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:55:
als je als verkoper te goeder trouw bent en je hebt een werkend product verstuurd, mag je coulant zijn, maar zoals eerder aangegeven, je hebt geen verplichtingen meer.
Daar dachten de twee juristen/advocaten alhier anders over?
Politie doet er ook niks mee; door de grote hoeveelheden problemen bij internetverkoop wordt er alleen iets gedaan als blijkt dat je het maximale hebt gedaan aan vooronderzoek/checken op werking en staat van product
Er is geen sprake van een (verdenking van) een strafbaar feit, nogal logisch dat je dan niets te zoeken hebt bij de politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Thralas schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:51:
[...]

Er is geen sprake van een (verdenking van) een strafbaar feit, nogal logisch dat je dan niets te zoeken hebt bij de politie.
De verdenking kan zijn oplichting (verkopen van een defect product als werkend). Maar als jij niet zelf hebt vastgesteld dat het product werkt dan zegt de politie gewoon "eigen schuld dikke bult".

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Ah juist. Maar gelukkig beschuldigen koper en verkoper elkaar in dit geval nog niet van oplichting. Kan me inderdaad wel voorstellen dat er weinig prioriteit aan wordt gegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Thralas schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:01:
Ah juist. Maar gelukkig beschuldigen koper en verkoper elkaar in dit geval nog niet van oplichting. Kan me inderdaad wel voorstellen dat er weinig prioriteit aan wordt gegeven ;)
Ik ergens ook wel maar ik denk toch dat het belangrijk is dat er iemand op zoek gaat naar een methode om met internet-verkoop aangiftes iets te doen, op een efficiente manier zodat je veel van die dingen kunt behandelen (aka efficient).

Maar goed, dat is een andere discussie. TS hoeft niet heel erg bang te zijn voor politie ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 13-07-2014 14:09 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

[...]

Knip

[...]

Door met PayPal betaald te hebben enige maanden geleden voor een product welke niet geleverd is, heb ik door PayPal wel mijn geld terug gekregen. Als ik dit betaald had met iDeal of iets anders dan kon ik wel fluiten naar het geld.
Ze zullen dit zeker niet in alle gevallen toekennen maar in mijn geval hebben ze dus zeker wel kopersbescherming geleverd.

Wat is momenteel de status van dit alles of heeft de TS zich helemaal terug getrokken?

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Famous schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:20:
[...]

Door met PayPal betaald te hebben enige maanden geleden voor een product welke niet geleverd is, heb ik door PayPal wel mijn geld terug gekregen. Als ik dit betaald had met iDeal of iets anders dan kon ik wel fluiten naar het geld.
Ze zullen dit zeker niet in alle gevallen toekennen maar in mijn geval hebben ze dus zeker wel kopersbescherming geleverd.
Ik kreeg 0 terug. En alleen maar omdat de rekeninghouder geen tegoed meer had op de Paypalrekening zelf.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Ik vraag me eigenlijk af of de persoon in kwestie ook reageert of zelfs leest? Aangezien hij ook dingen kan verduidelijken. Op het moment is het een heen en weer spelleke aan het worden zonder duidelijke oplossing.

Ik stel voor dat eerst eens onderzocht gaat worden wat er defect is geraakt en dan bepalen hoe dit eventueel heeft kunnen gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-10 06:28
Nou ten eerste mogen het duidelijk zijn dat jij als verkoper geen verplichtingen meer hebt.
Indien je verder uit coulance gaat werken met de koper kan je uiteraard google rondgaan met dit issue ( laptop die geen beeld meer geeft, niet qua rechten blabla want jij hoeft in principe niks meer te doen )
Zelf heb ik een HP laptop van mijn buurman onlangs gemaakt, het enige wat de laptop deed was aangaan ( zonder beeld ) en caps + wifi die branden of knipperde.
Hier enige uitleg hoe het uiteindelijk op een vreemde manier opgelost is:
HP G62 geeft geen beeld meer

Althans ik hoop dat ik er niet volledig naast zit, maar hoe ik het zo begrijp is dat er geen beeld meer is, en dat probleem had ik met de hp van de buren ook. Ook hier is een ''chinees'' adapter in gebruik en geen origineel. Maar uiteindelijk op een vreemde manier wel opgelost.

Maar hoe ga jij dit oplossen?
Stel het is een eerlijk / betrouwbaar persoon (die uit zelf verdediging is gaan roepen met justitie en ip adressen omdat hij geen raad meer wist maar wel gewoon goed aardig is) dan kan je langsgaan of het op die postmanier laten doen
Stel het is een oplichter / niet betrouwbaar en eventueel gevaarlijk, dan zou ik alles laten zitten, zolang jij van jezelf weet dat je niks fout gedaan hebt en een werkend product verstuurd heb

Het enige wat je kan doen om achter deze persoonlijkheid te komen is toch proberen te googlen naar deze persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
ninjazx9r98 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:11:
[...]

Je leest compleet over het een en ander heen en blijft maar stug volhouden dat de koper willekeurige adapters eraan hangt.
Wat oohh je ook al duidelijk probeerde te maken is dat de Chinese lader meegeleverd is door de verkoper, de koper geeft aan meerdere laders thuis te hebben maar zegt nergens dat hij die gebruikt heeft.
Uit een van de mails die de verkoper hier plaatste:

[...]

En de koper zegt het volgende over de bewuste lader:

[...]
En het werkte toch?

Daarbij laat de koper achterwege te melden welke Dell-adapter hij gebruikt heeft met de kennisgeving dat hij meerdere thuis heeft liggen.

Je kunt niet meer met zekerheid oorzaak-gevolg vaststellen.

Bij aankomst kapot, na het aansluiten van de Chinese lader, of is er nog meer gebeurt waar je geen weet van hebt?

Gezien de manier waarop koper heeft gekozen om te communiceren is er genoeg reden om je handen er van af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Laatst online: 17-12-2024
Het is misschien al gezegd... maar eh.. Heb je het serie nummer al gechecked???? Zowel op de behuizing als via de software in de hardware???
Het kan zijn dat je bespeeld wordt door iemand die een bestaande laptop van het zelfde type, die daar nog een slaatje probeert uit te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
JeroenC schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:44:
Nou ten eerste mogen het duidelijk zijn dat jij als verkoper geen verplichtingen meer hebt.
Je bent nu al de tweede die dit beweert. Moreel of juridisch? In het eerste geval snap ik je standpunt, in het tweede geval kun je die conclusie helemaal niet trekken.

Claimen dat de verkoper geen verplichtingen meer heeft? Natuurlijk wel, hij dient de laptop te leveren zoals overeengekomen (werkend), en volgens mij wordt dat nu juist door de verkoper betwist..

Waar ik dan wel weer benieuwd naar ben (en de huisjuristen nog niet over heb gehoord), is bij wie de bewijslast ligt. Ik heb het vermoeden bij de koper (op basis van "wie stelt, bewijst", want onderzoeksplicht lijkt me hier totaal irrelevant?), maar IANAL.
Ja. Als je het topic even doorgenomen had dan had je ook gelezen dat TS de laptop (nog) niet retour heeft ontvangen. Bovendien lijkt me dat minder voor de hand liggend dan de overige opties (onbedoelde schade door koper, vervoerder of verkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
De bewijslast ligt bij de koper, omdat wie stelt moet bewijzen (art. 150 Rv). En de koper stelt dat bij hem een non-conform product. De verkoper dit stellig betwisten: "ik heb gecontroleerd dat het ding werkte voordat ik het heb verzonden". En kan een verklaring van de koper overhandigen waarin deze aangeeft dat "hij zelf ook nog wel een paar voedingen had liggen".

De mededelingsplicht en onderzoeksplicht lijken mij hier ook niet relevant. Partijen zijn het er overeens dat de koper een werkend product mocht verwachten, dus is dat geen geschilpunt. De koper mocht overigens een werkend tweedehandsproduct verwachten (art. 7:17 lid 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Thralas schreef op zondag 13 juli 2014 @ 15:44:
[...]

Je bent nu al de tweede die dit beweert. Moreel of juridisch? In het eerste geval snap ik je standpunt, in het tweede geval kun je die conclusie helemaal niet trekken.

Claimen dat de verkoper geen verplichtingen meer heeft? Natuurlijk wel, hij dient de laptop te leveren zoals overeengekomen (werkend), en volgens mij wordt dat nu juist door de verkoper betwist..
...
Waarom zou je de conclusie niet kunnen trekken.
De verkoper heeft een werkend product verstuurd, het hoe en wat bij koper is gebeurd is niet helemaal duidelijk. Het is een warrig verhaal waarbij een aantal zaken niet kunnen worden uitgesloten en de koper slaat tevens bedreigingen uit.

Als verkoper kun je daar weinig mee.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.