Dank voor de nieuwe reacties.
Er zijn drie mogelijke schuldigen: verkoper, PostNL en koper. Ik heb vanwege het gebrek aan filmpjes geen bewijs, maar ik weet dat de laptop het deed toen ik hem inpakte en dat ik wat dat betreft niet schuldig ben. De koper beweert dat de laptop kapot is aangekomen. Indien hij de waarheid spreekt kan hij niet de schuldige zijn en blijft PostNL over.
Omdat ik als verkoper niet heb gefilmd dat de laptop perfect werkte, dat ik de laptop afsloot en inpakte, is er geen bewijs dat ik onschuldig ben.
Omdat de koper geen filmpje heeft gemaakt van het uitpakken en de poging tot opstarten is er ook geen bewijs dat hij onschuldig is.
Er is geen bewijs, maar als ik van mijzelf weet dat ik de waarheid spreek (en ik ben bereid dat voor de rechter onder ede te verklaren) en als ik ervan uit ga dat de koper de waarheid spreekt dan is de conclusie simpelweg dat PostNL schuldig is, hoe onlogisch het ook is met alle lagen bubbeltjesplastic waarin de laptop verpakt zat. De reactie dat ik het mij te makkelijk maak door de schuld op PostNL af te wentelen lijken mij daarom ook niet correct.
En al helemaal omdat het probleem een loszittend RAM-bankje lijkt te zijn, losgetrild tijdens transport!
laurens0619 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:29:
[...]
Dit en Dit
Jij bent op zoek naar aansprakelijkheid, al is het niet de koper dan is het wel PostNL. Nou zoals het er nu uit ziet is er geen schuld maar pech.
Er is zoiets in het leven dat is domme pech. De kans op domme pech op defect bij een 3e hands (half chinees) product is natuurlijk wel wat groter dan bij een nieuw product. Dat je het op PostNL probeert te gooien vind ik onterecht, ze hebben aan hun plicht voldaan en het pakketje zonder beschadigingen verstuurd.
Voor wie is de pech nu, dat is de vraag, voor de verkoper of de koper?
Ik zou zeggen op zijn minst 50/50 maar eigenlijk toch voor jou. Want zeg nu eerlijk ,als jij van piet een laptop had gekocht (met een filmpje erbij dat hij werkte) voor 500 euro die door domme pech kapot gaat in de tijd tussen transport/openmaken nieuwe gebruiker. Was jij dan akkoord gegaan met: Ach dat is pech voor mij, ik betaal hem wel en gooi de laptop weg.
Geeft meteen ook aan waarom een filmpje maken van tevoren geen zin heeft

Kopen via de post kent nu eenmaal dit soort risico's. Voor de koper en de verkoper, ik vindt dat je deze risico's ook hoort te accepteren mocht je ervoor kiezen.
Dit slaat dus echt nergens op. Waarom zou het dan onterecht zijn om de schuld bij PostNL neer te leggen, als dat de meest voor de hand liggende optie is? En als ik jouw stukje zo lees is het dus het eerlijkst als Piet voor de kosten opdraait, ondanks dat hij kan bewijzen dat hij perfect heeft gehandeld en onschuldig is
De reactie om de laptop maar gewoon terug te nemen en te hopen dat ik hem maar aan de praat krijg ben ik het dan ook niet mee eens. Stel dat de laptop niet meer te repareren valt dan zit ik met de kostenpost, terwijl ik zeker weet dat de laptop het deed toen ik hem op de post deed en dat de schuld daarom bij PostNL of de koper ligt.
Mocht de koper echter ook onschuldig zijn dan is het ook niet fair om hem wel met de kosten te laten zitten, ondanks dat de koper niet altijd even meewerkend reageerde. Zolang het niet aannemelijk is dat de koper een oplichter is is het wat dat betreft ook niet goed om mij terug te trekken.
Het mailtje van zaterdagavond waarin ik wel zeg mij terug te trekken had ik daarom inderdaad beter niet kunnen versturen.
Hopelijk is het PostNL's schuld doordat een RAM-bankje is losgeraakt en kunnen we de zaak oplossen door de laptop open te schroeven, het bankje van 4GB eruit te halen, laptop testen met de resterende 1GB (BIOS scherm zien is voldoende), RAM terugplaatsen, opnieuw testen.
Op mijn mailtje van van vanmiddag heb ik nog een tweetal reacties gehad.
Mail van koper naar verkoper, maandag 14 juli 2014 14:21:00:
Ik zou geen bewijsmateriaal kunnen verzamelen.
De laptop was goed verpakt, maar at weet je. Er is geen beschadiging in de verpakking, dus alle argumenten die we/ik aandraag, dat zou zijn gebaseerd op aannames. Het product werkt niet.
Groeten
[naam]
Mail van koper naar verkoper, maandag 14 juli 2014 14:23:05:
Als jij er echt zo zeker van zou zijn dat hij goed is (al ben ik daaraan gaan twijfelen omdat je later aangaf dat je hem ook tweedehands heb gekocht, dat je zelf voorstelde om een andere, snellere harde schijf in te zetten), dan stuur ik heb gewoon naar je terug.
Jij zorgt dat hij werkt en ik kom hem bij je ophalen.
Simpel!
Ik denk dat het beste is om hem terug te mailen met het voorstel dat hij de laptop brengt en dat ik, onder toeziend oog van een filmcamera en de koper, de laptop probeer te repareren.
Mocht de oorzaak van het probleem inderdaad een loszittende SO-DIMM zijn dan kan ik dat repareren en kunnen we met de gefilmde informatie naar PostNL stappen om een vergoeding voor de geleden schade (oa brandstofkosten) te eisen.
Mocht ik het probleem niet kunnen vinden dan kan ik in ieder geval een inschatting maken van de oorzaak van het probleem. Mocht het probleem mijn schuld lijken te zijn dan krijgt de koper zijn geld terug + brandstofkosten, mocht het probleem zijn schuld lijken te zijn dan kan hij weer vertrekken, mocht het PostNL's schuld lijken te zijn dan kunnen we samen bewijsmateriaal samenstellen om het aankoopbedrag van PostNL terug te krijgen.
Wat kan ik het beste doen? Dit voorstel of toch nog wat anders?