Afgelopen week druk geweest met eea, ik heb inmiddels met de koper de zaak afgehandeld maar heb nooit echt de tijd gepakt om hier te reageren.
Oorspronkelijk kwam ik hier met twee vragen, een juridische vraag (wie is schuldig bij defecten onderweg in deze situatie?) en een technische vraag (wat kan er mis zijn met de laptop?).
Op de tweede vraag heb ik nu een antwoord: dingen met het moederbord, dat moet vervangen worden. (of gerepareerd door sebastius

)
Op de eerste vraag heb ik nog steeds niet een echt exact antwoord. Eerst waren er een aantal pagina's die mij vertelden dat ik juridisch niet aansprakelijk was, daarna kwamen er een heleboel pagina's die mij vertelden dat ik het beste gewoon mijn verlies kon nemen. Floppus en alfatrion beweren met hetzelfde burgelijk wetboek compleet iets anders, ik heb niet genoeg verstand van zaken om te zeggen: die heeft gelijk.
26 juli heb ik daarom maar een mailtje naar de koper gestuurd met het voorstel om de schade 50/50 te delen, zijn we in ieder geval van het gedoe af. Restwaarde heb ik op 90 geschat (RAM: 20; HDD: 30; stylus: 5-20; overig: 10-50, licenties: 20), waardoor de schade op 150 uitkwam, 75pp. In het mailtje voorgesteld om 1) 240-75=165 terug te storten of 2) laptop terug te sturen en 75 terug te storten.
Koper ging akkoord met 1), dus daarom 165 teruggestort op zijn rekening. Zaak gesloten.
Om af te sluiten: bedankt voor alle reageersels in dit topic! Hoewel een groot deel van de posts eerdere posts aan het herhalen waren heb ik toch nog wat nuttige informatie mogen meekrijgen. Met name dank voor de reacties met links naar manuals van Dell en het burgerlijk wetboek, dingen die ik zelf niet zo 1-2-3 kon vinden.
De algemene tendens zakte in de loop van het topic wel erg af inderdaad, maar dat was niet de reden voor mij om niet te reageren. Een week geleden was de zaak al ongeveer opgelost en ik verwachte ook niet zoveel reacties meer. Ik zag vandaag echter dit topic onderaan de frontpage staan, tsja, dat helpt het aantal posts wel

Hoe dan ook, de zaak is ondanks al het gewirwar toch afgesloten op een manier waar zowel ik als verkoper als de koper niet helemaal blij mee zijn, maar ook niet ontevreden, en dat is mooi.
Dank voor alle reacties!