ELO systeem is superieur. Word ook in schaken en tennis gebruikt dacht ik.
Natuurlijk kun je dat niet helemaal vergelijken met landenvoetbal waar zoiets als het wijzigen van een coach kan betekenen dat een land van pruts voetbal naar beter voetbal gaat en alle 21 spelers kunnen 4 jaar later natuurlijk vervangen zijn door andere. Maar ze hebben het ELO systeem een beetje aangepast aan de unieke eigenschappen van voetbal en het is dus een veel beter systeem dan dat van de FIFA om relatieve sterktes tussen teams te kunnen berekenen. Je zou het ELO systeem dus ook kunnen zien als een graadmeter voor de mogelijkheid van een land om goede spelers en een goede coach voor te brengen. (en dus een goed landenteam) Eigenlijk zou je de top 100 van top voetballers langs het ELO lijstje moeten leggen om te zien of het een ook beetje overeenkomt. Dat de beste voetballers van het moment ook uit de beste landen komen.
Plus je zou ook een gelijkaardig systeem kunnen opzetten voor aanvallers en middenvelders en keepers maar da's wel heel veel werk (elke goede actie krijg je punten af of punten bij gebaseerd op wie je voorbij liep of welke verdediger een perfecte tackel op je uitvoerde ..etc etc)
En als straks nummer 1 2 en 3 en 4 in dit WK beter overeenkomen met de ELO rating dan met die van de FIFA dan zegt dat genoeg. Wanneer gaat de FIFA nu eens ten onder of maakt het volledig schoon schip. Quatar 2022 gaat absoluut niet door gaan.
Volgens de huidge ELO ratings:
Nederland 76% kans op winst tegen België
Belgie zijn beste team bereikte het hoogste ELO op 9 September 1981 met 1916 punten en als we winnen tegen Argentinië die momenteel 2040 punten hebben dan krijgen we ongeveer 10 punten bij en kan iedereen zeggen dat onze ploeg even goed is als die van 1981
Van Gaal een EGO heeft van meer dan 9000
Magnus Carlsen een rating heeft van 2877 en dus makkelijk in zijn eentje van elk team zou kunnen winnen mocht er schaak gespeeld worden ipv voetbal.
Oh ja en voordeel percentage Argentinië België is 69% in het voordeel van Argentinië maar in de meeste ELO rating systemen spelen alle spelers tegen alle spelers terwijl in landen voetbal landen van verschillende continenten bijna nooit tegen elkaar spelen ... alleen maar op het WK zelf.
Dus in dit rating systeem zit ook een hele geschiedenis. Zeg maar de laatste 30 wedstrijden van elk land maar omdat Belgie in zijn laatste 30 wedstrijden nauwelijks heeft gespeeld tegen landen die in hun laatste 30 wedstrijden tegen Argentinië heeft gespeeld geeft het wel een vertekend beeld.
De invloed van het team van 1981 op dit Belgische elftal is in de werlkelijkheid dan ook miniem en hetzelfde geld voor het team van Maradona. Maar in de ELO ratings heb je hier en daar een puntje dat van de jaren 80 komt.
Maar ik zit blijkbaar in het topic van de Nederlandse kwartfinale en niet dat van de belgen.
Ahum:
Nederland ELO 2094
Costa Rica ELO 1805
De waarschijnlijkheid dat Nederland wint is 84%
Maar dit is een gek WK dus trek er maar 30% vanaf.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst maar volgens het ELO systeem is de garantie in dit geval 84% voor Nederland en 16% voor Costa Rica. Gokkers doe er iets mee!
edit:
* Kain_niaK denkt terug aan die ene dag lang lang geleden toen ik in het Gröninger stadium een voetbal wedstrijd aan het bekijken was. Er liep een daar een ventje op het veld. Hij speelde best goed. Mijn neef zei nog: Ja die zit bij mij op school. Drie maal raden wie dat ventje was
[
Voor 77% gewijzigd door
Kain_niaK op 03-07-2014 18:39
]