Snippo schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:33:
Het gaat er ook niet om wat de reactie precies is maar om het feit dat hij dat niet kan onderdrukken wanneer hij zichzelf dreigt te verliezen.
Als hij voor de derde keer een elleboog zou hebben gegeven dan was zijn straf waarschijnlijk net zo hoog geweest.
Als Suarez zelf en de personen die achter hem staan nu zouden toegeven dat dit echt niet kan, dan zou de straf wat mij betreft ook wel wat minder kunnen. Maar juist omdat ze er zo luchtig over doen moet de FIFA gewoon keihard duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.
Dat die straf vervolgens het probleem niet oplost is niet zozeer het probleem van de FIFA (al zie ik die een sterspeler nog geen levenslange schorsing geven, dus zou het wel zo slim van ze zijn om het probleem goed aan te pakken).
Dat was dus precies mijn hele punt: dat gebeurt dus nooit! Daarom vind ik deze hele straf ook zo buiten proporties. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar als nog niemand een vergelijking met bijvoorbeeld Pepe gemaakt heeft zou me dat verbazen. Die heeft toch echt al wel wat méér (en wat mij betreft ergere) schandalige overtredingen gemaakt dan Suarez, maar wordt hij als een recidivist bestraft? Nee dus. Dat heet met twee maten meten en dat is dus precies wat hier aan de hand is. De FIFA die denkt een voorbeeld te moeten stellen omdat de halve (media)wereld over Suarez heen valt. Ik zou best kunnen leven met het laten meewegen van eerdere feiten in het bestraffen van een speler, maar dan moet je dat dus altijd doen en niet één speler misbruiken om een voorbeeld te stellen. En 'juridisch' gezien is dat al helemaal niet vol te houden zonder van tevoren aan te kondigen dat je per ingang van dag X dat mee gaat laten wegen in de strafmaat. Ik verwacht dan ook dat er in het beroep weinig tot niets overblijft van die vier maanden. Ik zou het nog terecht vinden ook!
Edit: Deze reactie zegt wat mij betreft alles:
Ook Jérôme Valcke, secretaris-generaal van de FIFA, liet van zich horen. Suárez moet volgens Valcke professionele hulp zoeken om te voorkomen dat hij in de toekomst nog een keer tegenstanders gaat bijten. "Ik weet niet of zoiets bestaat, maar hij moet hier iets aan doen. Dit kan echt niet'', zei Valcke.
Tot zover ben ik het met hem eens.
"Als het nou de eerste keer was geweest, had je kunnen spreken van een incident'', vindt Valcke. "Maar als je dit vaker doet, is het geen incident meer. Daarom hebben we met deze schorsing ook een voorbeeld willen stellen."
Precies waar ik al bang voor was. Dit kan toch niet waar zijn? Zoals ik hierboven al aangeef zijn er veel meer recidivisten in het voetbal en die worden ook niet steeds zwaarder gestraft!
Volgens Valcke heeft de FIFA met de langste schorsing ooit op een WK een daad willen stellen. ,,Honderden miljoenen mensen hebben dit gezien. Je wilt eigenlijk niet dat je kinderen, de jonge voetballertjes, zulke dingen op het WK te zien krijgen.''
Maar van kopstoten, elleboogstoten en aanverwante zaken is het niet erg als je kinderen dat zien? Wederom een mooi staaltje met twee maten meten...
[
Voor 24% gewijzigd door
Jorizzz op 28-06-2014 10:38
. Reden: Nieuwsbericht NOS met reactie van FIFA ]