Ik ben niet iemand die graag met zijn spullen showt, maar vooruit, een rondleiding door mijn kast. Mijn eerste waterkoeling, en 'Overkill' is my middle name.
Geen sponsor, alles uit eigen zak betaald.

Een
pricewatch: Lian Li PC-A79 . Gewoon, omdat ik dit de mooiste kast vind, en het 10 jaar mee moet kunnen gaan (minimaal, de vorige kast heeft het 12 jaar volgehouden)
Zoals te zien is ben ik geen liefhebber van
een hoerenkast met een venster en lampjes een wat meer aangeklede kast met een venster een lampjes. Strak, zwart, geen raam, niet echt moeders mooiste (maar ik ben de enige die er een stukje van ziet, staat normaal gesproken verstopt onder mijn bureau)
Wat meteen opvalt is de grote radiator bovenop. Fanguards er op gezet om de lamellen te beschermen, chroom omdat ik het wel een mooi contrast vind. Die 2 vulnippels komen zo meteen aan bod. Dat rare geval is de WiFi antenne.

De achterkant, met ook hier weer een uitstekende radiator. Er is maar 1 draad vanaf de WiFi antenne, door de manier van oprollen lijkt er ook een draad van de radiator te komen, maar dit is niet zo.

Een overzicht van de binnenkant, de rondleiding kan beginnen.

De pomp (en heel wat stof

)
De pomp is een
EK-XTOP Dual DDC 3.2 PWM (incl. 2x pump) voorzien van de
koelribben,
connectiegeval om een reservoir op te monteren en
reservoir.
Waarom deze zware overkill pomp? Deze is met 8 schroeven aan de bodem vast te zetten

(en het zit verder nergens vast, geen beugels)
(hier ga ik niet alles linken, maar alle onderdelen zijn van EKWB, alle fittingen en nippels zijn 'Black Nickel')
Vanuit de pomp een roterende rechte extender, naar een T-splitter. Zijtak splitter met een roterende extender aan een kraantje, daaraan een roterende 90° adapter met een stuk slang om het systeem makkelijk leeg te laten lopen. Nogmaals, ik geef geen donder om mooi uiterlijk, als het maar praktisch is.
En we gaan rechtdoor met een haakse roterende adapter met een
zwarte slang omhoog naar het volgende onderdeel met een verhaal. En strak langs de voeding, hier was ik het meeste bang voor, dat het niet zou passen. De Lian-Li PC-A79 is een gigantische kast als je hem voor het eerst ziet, maar voor mij bijna te klein

De videokaarten. 2x een
pricewatch: Asus GeForce GTX 780 Ti 3GB OC in SLI.
De hardware van mijn computer is alweer 4 jaar oud, en ik heb geen budget om alles in 1x nieuw te kopen, dus ik heb nu even tick-tock gedaan, de 'tick' van 4 jaar geleden was een
pricewatch: Asus Z97-DELUXE met daarin een
pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed en 2 setjes
pricewatch: G.Skill TridentX F3-2400C10D-16GTX . En deze videokaarten natuurlijk.
Maar nu weer terug naar de videokaarten. Ik had vol goede moed 2x een full cover inclusief backplate en verbindingsbrug aangeschaft (de laatste die te koop waren), maar deze 780ti kaarten zijn net iets anders

Ging dus niet passen. Met veel kijken en meten denken dat een
Thermospere zou passen (gelukkig niet gekocht), maar die passen ook niet. Dan maar een 'saaie'
EK-VGA Supremacy, die past wel. Fun fact: de aansluitingen van zo'n ding staan schuin omhoog. Een stukje rechte slang wordt dan in rare bochten gedwongen als je daarmee de korte route wil maken.
Dan maar een hele lange slang die in een lus zit, niemand die het ziet omdat ik toch geen venster heb.
Ingang blok van de onderste kaart (voor de kijkers rechts) heeft een korte extender en gaat met een haakse roterende adapter naar de pomp, die naar de volgende kaart gaat (voor de kijkers links) een langere met een haakse roterende adapter zodat ze mooi langs elkaar kunnen. En ja, die kaarten staan een beetje krom, waterblokken iets te strak aangedraaid

Ik zie nu op de foto dat er 1 van de koellichamen op de geheugenchips was scheef/los zit (kast zit alweer dicht), maar de hoge zijn
deze en de lagere zijn
deze van Conrad. Mooi strak zwart, in ieder geval mooier (en ook groter) dan die glimdingen die je bij computershops kan kopen.
Op de achtergrond (rechts van de koeler van de onderste kaart) is de
pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB zichtbaar. Dat is een echt heethoofd, maar aangeschaft in de tijd dat er nog geen koellichamen voor M.2 SSD's beschikbaar waren, dus daar maar zelf 2x een koellichaam opgeplakt. In mijn vorige kast (een CoolerMaster Stacker, oud model, met een CrossFlow ventilator) bleven deze mooi koel, nu wat minder. Dat koellichaam moet ik nog eens vervangen, even opmeten hoe veel hoogte ik daar heb, en die extra lage (omdat ik toendertijd bij aanschaf rekening met de videokaart moest houden) vervangen door wat maximaal past (desnoods de 'bovenste' ribben afzagen)

De volgende halte, de eerste radiator. En gelijk maar door naar de CPU.
Een
Coolstream XE 120 Single, een 60mm dikke radiator die ver aan de achterkant uitsteekt. Met 2x een
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm die als outtake gebruikt worden. In eerste instantie dacht ik van 'koele lucht van onder het bureau vandaan zuigen', maar dat resulteerde er in dat het interieur van de kast snel warmer werd. Dan maar omdraaien. Ventilatoren staan in een push-pull opstelling, gewoon, omdat het kan. Water een beetje afkoelen voordat het naar de CPU gaat.
Om vanaf de videokaarten bij de radiator te komen een 45° bocht en een extender om langs de ventilator te komen aan de ingang, aan de uitgang direct een nippel, slang is flexibel genoeg.
Niet helemaal flexibel, want het
blok is voorzien van 2x een
2x45° adapter. (en volgens mij zit het blauwe beschermfolie nog op het EKWB logo

)

Vanuit de CPU gaan we naar de bovenste radiator, een
Coolstream CE-280, 2x 140mm en 45mm dik. Bedoeling was om de radiator in de kast te monteren, maar dat leverde een conflict op met het moederbord. Dan maar op de kast, en de ventilatoren (2x
pricewatch: Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm ) in de kast. Ik heb een 25mm speling onder het bureau

Ventilatoren staan op intake, zuigen koele buitenlucht aan, in een pull-configuratie.
Het is moeilijk te zien, maar hier zit dus ook die 2e 'vul'nippel. Dat is eigenlijk een bleed-ventiel, als ik het systeem leeg laat lopen (of vul) kan hier lucht in en uit, waardoor het leeg laten lopen en vullen een stuk makkelijker is.
Voor de volledigheid: Vanaf de CPU een splitter, uitgang 'omhoog' de radiator in, uitgang 'rechtdoor' met een 90° adapter omhoog en met 1 van de 2 stukken doorzichtige slang naar het vulnippel. Kan ik eventueel kijken of er een luchtbel in zit, en als de pomp loopt heel voorzichtig de nippel losdraaien om de lucht te laten ontsnappen. Andere heldere slang is de vulslang.
Vanuit de 2e radiator gaat het water naar de 3e radiator, because 'why not?', een
25mm dikke 3x120mm met 3x
pricewatch: Noctua NF-S12A PWM chromax.black.swap, 120mm in een pull-configuratie als 'outtake' (maar dan over de harde schijven en SSD's). Heeft eigenlijk weinig zin, maar hoewel ik weinig om een mooi uiterlijk geef is slangen die niet extreem lang van helemaal boven naar helemaal beneden gaan altijd mooi. En ik had de ruimte, dacht ik. Deze ventilatoren hebben een minimum snelheid, terwijl de rest van de ventilatoren tot 35°C stilstaan. Op dit moment draaien ze 260rpm.

Plaatje van de buitenkant (en wat stof, en de WiFi antenne)

De voorkant van de kast, en dan met name de 4 spinnende schijven en 3 SSDs. Omdat er nu een radiator en ventilatoren aan de binnenkant van de kast zitten moeten de schijven 'achterstevoren' zitten. Dit heeft als gevolg dat de bekabeling extreem lang moet worden, de gele kabels zijn 1m, de rode 70cm, en het zit nog erg strak.

Nog een shot van de lelijke kant van de kast, de spaghetti. Ik heb nog iets de moeite genomen om het iets te bundelen, maar met al die verschillende lengtes is het ondoenlijk het mooi te krijgen. Grote blok is een
pricewatch: NZXT Internal USB Hub , daaronder zit nog een Corsair Link ding voor de voeding, speakertje, bedrading (groen) van de pomp gaat naar de CPU-fan uitgang, blauwe SATA kabel is van de BluRay speler... chaos. Kap kan ook nauwelijks dicht.
Wat ik nog niet heb genoemd zijn de ventilatoren in het zijpaneel, dat zijn 2x
pricewatch: Noctua NF-S12B redux-700, 120mm die permanent draaien als de computer aan staat.
Koelresultaten:
Boeien mij niet zo veel. Ik heb het gebouwd voor stilte en lange levensduur. Na een dag lang
Dutch Power Cows helpen bij de World Community Grid en GPUgrid heb ik nog nooit hogere temperaturen dan 45°C op de CPU gezien, maar ik doe ook niet aan overclocken. Wel heb ik dat de M.2 erg heet (als in: ik zie het tot 60°C gaan) is, maar dat is omdat er achter het reservoir niet veel airflow is. Ik zou eigenlijk de 2 ventilatoren in het zijpaneel (die altijd 100% draaien) moeten vervangen door andere, maar dan ga ik de 10dB stilte niet meer halen.
En verder langere schroeven en de rest van de ventilatoren voorzien van grills.
En op de hele lange termijn iets als een
pricewatch: Lamptron CW611 Fan/Watercooling Controller - 6 channel x 36W Black met sensoren voor de watertemperatuur bij ingang videokaarten, ingang achterradiator, ingang CPU, ingang bovenradiator en ingang reservoir. Of iets anders waarmee ik op al die punten de temperatuur kan meten en het tegelijk kan weergeven.
En ja, ik heb de optische drive weer recht gezet