[ZyXEL][NAS] Het ZyXEL NSA325 v2 ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sfkuipers schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:15:
Ik heb dit geprobeerd.

Het lijkt erop dat de apps van MR tijdelijk wel even terugkomen, maar daarna weer verdwijnen.
Da's raar. De enige manier die ik kan verzinnen is dat MR eerst werkt, dan wordt uitgeschakeld, en dat dan nog eens de pakketlijst wordt opgehaald.

De package manager download normaal gesproken ZYPKG_INFO.tgz van ftp://ftp2.zyxel.com/<NAS>/zypkg/<firmware>/. Hierin zit de file ZYPKGS, welke word opgeslagen in /i-data/.system/zy-pkgs/, en dit is de lijst met beschikbare pakketten.
Als MR actief is, zet hij de web_prefix file om naar http://localhost:59999/, en start een webserver op poort 59999. Als de package manager vervolgens ZYPKG_INFO.tgz probeert te downloaden, (van http://localhost:59999/NAS326/zypkg/5.20/ in jouw geval), zit er een cgi script tussen die de files van verschillende repositories ophaalt, en samenvoegt tot één ZYPKG_INFO.tgz.
De package manager weet dus niet dat de pakketten uit verschillende repo's komen, en kan dus ook niet sommige pakketten bij nader inzien eruit gooien.

Bij iedere update van de package list wordt de lokale kopie van ZYPKGS overschreven, dus als je MR uitschakeld en de lijst update, zijn de extra pakketten inderdaad verdwenen.
Dat uitschakelen moet redelijk 'normaal' gebeuren. Een crash van MR (van zijn webserver dus, verder draait er niets) is niet genoeg, dan blijft web_prefix staan, en kan de package manager zijn server niet meer vinden, met als gevolg dat ZYPKGS blijft zoals hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:33
Is het iemand al opgevallen dat er nieuwe firmware beschikbaar is (NAS540).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

^ Dat is een andere type als de 325 V2?

In het geval van de 325 V2 heb ik laatst nog de V4.81 erop gezet. Heeft iemand met deze versie ervaring met het erop zetten van Plex? Een FFP Stick dat lukt allemaal wel. Inloggen via putty en telenet gaat allemaal prima. Maar dan..
http://forum.nas-central.org/viewtopic.php?f=249&t=7603

Ik heb het .bin bestand voor de laatste versie nog te pakken kunnen krijgen, die heb ik bij de bestanden op de FFP stick bijgevoegd voordat ik hieraan begon. Maar of hij kent de commando's niet, of hij kan het bestand niet vinden...

Ik zit een beetje hopeloos vast dus. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Joopieboy op 04-12-2016 17:14 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Joopieboy schreef op zondag 4 december 2016 @ 17:07:
Ik zit een beetje hopeloos vast dus. :P
Sinds kort kun je via MetaRepository een webbased grafische installer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Top, dank voor deze tip!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillyWilly19
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09-2022
Hoi Allemaal,
Ik heb gisteren een 2e hdd in mijn Nas erbij geplaatst en daarna via de settingspagina de migratie van Jbod naar Raid 1 aangezet.

Weet iemand hoe lang dit proces ongeveer kan duren?

Ik heb namelijk tijdens het proces een keer op F5 gedrukt om de webpagina te verversen maar nu kan ik de progressie niet meer zien en na 15u kan ik nog steeds niet inloggen op de Nas.
Krijg dan allen een please wait icoontje.

Het zijn twee WD red 3tb HDD op de 1e schijf stond ongeveer 1,5Tb aan data.
En de hdd leds op de nas zelf gaan om en om aan en uit (groen).

Als iemand een idee heeft of het proces nog gewoon bezig is of dat ik beter iets anders kan doen dan hoor ik het graag.

Stekker er even uit was voldoende, Daarna was de NAS weer gewoon bereikbaar en was deze begonnen met het kopieren van de data naar de tweede schijf.

[ Voor 10% gewijzigd door SillyWilly19 op 29-12-2016 07:05 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:45
Gisteren deze NAS besteld (bij bol.com, en die haal het weer bij retourplaza vandaan) en morgen komt hij binnen. Is een nieuwe gesealde doos.
Ik lees net pas het stukje over de ventilator.
Ik hoop niet dat dit nog de voorraad is van de ventilator problemen.

We zullen zien :)

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb hem inmiddels binnen en er zit een YS Tech variant in.
Nu is dat zover ik begrijp het goede model.

Echter is de ventilator lijkt het wel uit onbalans.
Het lijkt net alsof hij steeds een nieuwe zwaai krijgt (zo klinkt het).
Is dit bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
* KICK *

Niemand?

Ik kwam wel dit topic tegen: http://forum.zyxel.com/vi...59eee53c2b140837272c58b37
Nu is alleen nog de vraag of dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
knorde schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:12:
* KICK *

Niemand?

Ik kwam wel dit topic tegen: http://forum.zyxel.com/vi...59eee53c2b140837272c58b37
Nu is alleen nog de vraag of dit normaal is?
Die van mij draait sinds oktober 2014, goede NAS voor € 69,00, geen fan problemen hier. Ook de Y.S. Tech fan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Jumpman schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:05:
[...]

Die van mij draait sinds oktober 2014, goede NAS voor € 69,00, geen fan problemen hier. Ook de Y.S. Tech fan.
Als jij in een stille ruimte bent (moet echt stil zijn) hoor je de fan niet "pulsen" om de 3 seconden zo ongeveer"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
knorde schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:08:
[...]

Als jij in een stille ruimte bent (moet echt stil zijn) hoor je de fan niet "pulsen" om de 3 seconden zo ongeveer"?
Nee nooit gehoord, de NAS heeft eerst op kantoor naast mijn werk PC gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik bedoel echt stil, niet naast een draaiende pc haha.

Zou je eens willen testen door echt alleen de nas te hebben aan staan en met je oor vlakbij de ventilator? Het klinkt misschien wat gek maar je zou mij er heel erg mee helpen haha.

EDIT

Ik heb hem (tijdelijk) vervangen door een 120mm ventilator.
Deze doet hetzelfde effect, het lijkt dus te zitten in de aansturing.

Mijn schoonvader heeft dezelfde NAS dus ik ben eens bij hem gaan luisteren.
Deze doet ook hetzelfde, ik denk dus dat het "normaal" is (of er moeten toevallig 2 dezelfde problemen hebben).

[ Voor 41% gewijzigd door knorde op 09-07-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan de adapter niet meer vinden. Aan welke eisen moet de adapter voldoen, netsnoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Mijn voeding is 12V 5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
knorde schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:47:
Ik heb hem inmiddels binnen en er zit een YS Tech variant in.
Nu is dat zover ik begrijp het goede model.

Echter is de ventilator lijkt het wel uit onbalans.
Het lijkt net alsof hij steeds een nieuwe zwaai krijgt (zo klinkt het).
Is dit bij jullie ook zo?
Mijn ventilator maakt ook een op en neergaand geluid. Hij staat daarom ook in de garage :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Admiral Freebee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:11:
[...]

Mijn ventilator maakt ook een op en neergaand geluid. Hij staat daarom ook in de garage :P
Die van mij staat inmiddels ook in de kelder, gelijk heerlijke temps en nergens (meer) last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb momenteel een vreemd probleem met deze NAS op één computer in het huis.
Mijn Windows 10 desktop is met een ethernet kabel verbonden met een modem/router combinatie. Op deze modem/router is ook de NSA325v2 aangesloten.

Verder heb ik een Windows 10 laptop die normaal niet bekabeld aangesloten is. Hiermee kan ik over wifi prima de NAS benaderen maar de snelheid is aan de lage kant door de draadloze verbinding.

Gisteren wou ik een hele hoop gegevens kopiëren van de NAS naar de laptop. Ik heb hiervoor de laptop met een ethernet kabel aangesloten. Ik kan de NAS pingen en de webinterface benaderen. Windows geeft echter aan dat er geen toegang verkregen kan worden tot de gegevens op de netwerkshare. Via wifi werkt het wel.

Het enige vreemde dat ik aan de setup kan vinden is dat de laptop enkel een 100mbit netwerkkaart heeft (cheape Dell laptop) terwijl mijn desktop een gigabit verbinding heeft. Ik dacht dus eerst aan de optie om jumbo frames te gebruiken maar deze staan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nieuw in het NAS wereldje en heb mijzelf een tijdje geleden een Zyxel NAS326 aangeschaft. Nu ben ik aan het proberen om nzbget aan de praat te krijgen maar ik zit vast ... Als ik in de appcenter van de NAS nzbget download dan moet ik op een gegeven moment een paswoord en username invullen op een doorgelinkt tabblad (http://192.168.0.156:6789/)... wat is dit?? Moet ik hier admin en dan mijn pw invullen of is dit nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 20:33
Volgens mij is dat de NZBget webgui, kan dat?
Probeer het eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhaans
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01-2022
Ik heb sinds een tijdje een NAS van Zyxel, de NSA325. Sinds kort reageerde de NAS ineens slecht of niet en via de beheersoftware kwam ik er achter dat een van de 3TB harde schijven aan werd geduid als “degraded”. Ik wilde al een nieuwe schijf kopen, toen het “repair”-knopje ineens zichtbaar werd in de beheersoftware. Daarmee kregen de schijven de status “recovering” en na enige tijd “healthy”.

Maar omdat ik verschil bleef zien in omvang van de schijven klikte ik daarna op “scan filesystem”, waarna de NAS ineens weer onbereikbaar werd.. geen probleem dacht ik, er was een waarschuwing naar voren gekomen dat dit kon gebeuren tijdens de scan. Maar na 2 dagen werd ik toch wel ongerust. Toch maar hard gereset en in de beheersoftware hadden de schijven nu de status “resync 0,0%”. Maar de NAS loopt na iedere harde reset vast en de status veranderd ook niet qua percentage.

Ik weet het even niet meer: moet ik gewoon geduld hebben? Of zal ik de NAS laten repareren? Of moet ik reparatie vergeten en de gegevens veilig stellen? En bij het laatste: hoe pak ik dat aan? Gewoon inpluggen op mijn harde schijf werkt volgens mij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhaans
Een update: vanochtend maar even een harde reset gegeven en ik kon weer even inloggen. Blijkt dat de status weer veranderd is naar "healthy". Maar de NAS blijft vastlopen na een paar seconden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Als hij snel vastloopt denk ik dat je een hardware probleem hebt. Aangezien je systeem heeft (getracht te) resyncen neem ik aan dat je een raid1 array hebt. Je zou kunnen proberen die schijf die hij als slecht had aangeduid te verwijderen, en dan te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhaans
Mijzelf schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:03:
Als hij snel vastloopt denk ik dat je een hardware probleem hebt. Aangezien je systeem heeft (getracht te) resyncen neem ik aan dat je een raid1 array hebt. Je zou kunnen proberen die schijf die hij als slecht had aangeduid te verwijderen, en dan te booten.
Ben een n00b op NAS / netwerk gebied, maar kan een NAS met RAID1 opslag met maar 1 van de 2 schijven draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ja. Dat is het hele idee achter raid1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhaans
Voordat ik het zonder de schijf ging proberen toch maar de echte harde reset gedaan, via de pin achterop het apparaat (meerdere seconden na de tweede beep). En dat lijkt te werken! Wel alle instellingen weg, maar de volumes en data zijn intact! 😁

• E.O. Project
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-06 13:40
Ik heb sinds kort deze NAS (mijn eerste) en wil graag voor mezelf een gebruiksvriendelijke ervaring in elkaar zetten. Wat ik erg praktisch vind is als ik een map op mijn computer automatisch zou kunnen laten syncen met de NAS. Een beetje het idee van een desktop versie van Google drive of Dropbox. Heeft er iemand enige tips?

Van een collega hoorde ik dat seafile of Resillio misschien wel wat zou zijn. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 09:51
E.O. Project schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:51:
Ik heb sinds kort deze NAS (mijn eerste) en wil graag voor mezelf een gebruiksvriendelijke ervaring in elkaar zetten. Wat ik erg praktisch vind is als ik een map op mijn computer automatisch zou kunnen laten syncen met de NAS. Een beetje het idee van een desktop versie van Google drive of Dropbox. Heeft er iemand enige tips?

Van een collega hoorde ik dat seafile of Resillio misschien wel wat zou zijn. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Ikzelf vind (en gebruik) FreeFileSync wel erg prettig werken in combinatie met de NSA325-v2.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:21
pasarica schreef op woensdag 13 december 2017 @ 22:16:
[...]

Ikzelf vind (en gebruik) FreeFileSync wel erg prettig werken in combinatie met de NSA325-v2.
Of (zoals ik) de gratis software van Cobian backup.
Oogt net wat frisser dan FreeFileSync...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 09:51
roT- schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:42:
[...]

Of (zoals ik) de gratis software van Cobian backup.
Oogt net wat frisser dan FreeFileSync...
Nadeel hiervan is wel dat Cobian enkel onder Windows werkt daar waar FreeFileSync cross-platform (ik gebruik zowel Windows, MacOS als Linux) is.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Mijn eigen netwerkschijf (Seagate Central 2TB) heeft de geest gegeven, hij begon rooksignalen af te geven.
Nu ben ik op zoek naar een andere, betaalbare oplossing. Ik kan van iemand een ZyXel NSA 325 V2 met 2 x 2TB overnemen.
Ik wil graag op de schijf een FTP server installeren zodat ik de beelden van twee IP camera's kan opslaan op de schijf ipv op SD kaart want dat gaat niet altijd goed. Heeft iemand ervaring met het inrichten van een FTP server op deze NAS?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 15:30

jp

Je kan FTP server package vrij eenvoudig downloaden en aanzetten. In de praktijk gebruik ik het nooit, maar da's ander verhaal :)

Verwijderd

NSA325 herkent een WD MyBook externe disk niet.
Ik heb al enkele jaren een Zyxel NSA325v2, werkt prima. Nu heb ik een WesternDigital New MyBook externe disk aangeschaft om o.a. van de NSA325 backups te maken.
Maar de NSA325 herkent de MyBook niet. Ach ja, is een exFAT filesysteem, kent ie niet.
De MyBook geformatteerd als NTFS (met Windows10). Jammer; de NSA325 herkend MyBook nog steeds niet, zowel aan de USB3 poort voorop, als aan de USB2 poort achterop. Het USB lichtje op de NSA325 gaat steeds wel aan. Hoe krijg ik de MyBook disk aan de praat?

Verwijderd

De NSA325 is geupgrade naar de laatste versie V4.81(AALS.1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Er staat me bij dat er op de NSA325 een limiet is voor NTFS filesystemen van 2TiB. Dus misschien moet je je disk partitioneren.

[ Voor 5% gewijzigd door Mijzelf op 28-09-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
Ik heb al een tijdje dat ik vanuit Windows 10 opeens mijn shares op de 325 v2 niet meer kan benaderen. Werd nu opeens wel een beetje irritant dus even gegoogled. Meest waarschijnlijke scenario is dat de NAS standaard, SMB versie 1 doet. En Microsoft heeft dit gedisabled in een update van Windows 10 vanwege security issues in SMB versie 1. Dus, kun je, zonder dat je SMB v1 weer installeert, geen gebruik meer maken van SMB versie 1. Meest mooie oplossing zou zijn om versie 2 te gaan gebruiken van SMB, dan hoeft er niets aangepast te worden binnen windows waarmee je een potentieel security issue herintroduceert. Even gegoogled (jammer dat het forum van nas central niet meer is) maar dit blijkt niet zo gemakkelijk helaas.

Workaround zou zijn om gebruik te gaan maken van NFS shares. Alleen, kan je in de userinterface van de NAS volgens mij op een bestaande share niet ook NFS sharing aanzetten. Zucht. Dus, dat wordt alles verplaatsen van share 1 naar share 2, en ook alle programma's qua config aanpassen om naar de nieuwe share te downloaden etc..
Iemand anders al tegen dit issue aangelopen, denk ik te moeilijk of zijn er betere oplossingen die ik allicht gemist heb? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Het is mogelijk om Samba te vervangen door de Samba van Entware-ng. Het is beschikbaar via een mirror van de packages van nas-central.
Dit werkt, maar het is een beetje hoekig. Zo werkt de recycle bin niet.

Over NFS: je kunt de exports file zelf editen, en sharen wat je maar wilt. Alleen kun je dan beter Samba helemaal niet meer gebruiken. Het rechtenbeheer van Samba en NFS is niet compatibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Mijzelf schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:06:
Het is mogelijk om Samba te vervangen door de Samba van Entware-ng. Het is beschikbaar via een mirror van de packages van nas-central.
Dit werkt, maar het is een beetje hoekig. Zo werkt de recycle bin niet.

Over NFS: je kunt de exports file zelf editen, en sharen wat je maar wilt. Alleen kun je dan beter Samba helemaal niet meer gebruiken. Het rechtenbeheer van Samba en NFS is niet compatibel.
Naar wat ik lees, is de NFS implementatie niet helemaal lekker schijnbaar, en geef dit soms performance issues. Aangezien ik niet zo'n Linux held ben, wil ik die route dus toch graag vermijden. :)

Ben aan de slag gegaan om Entware te installeren. Meta repo was al aanwezig, en entware bij installeren is dan ook zo gebeurd. Daarna echter.. krijg ik het niet voor elkaar om opkg te starten om zo de samba replacement te installeren. :( Nu staat FFP ook nog geinstalleerd en lees in de readme dat dit issues kan geven. E.e.a geprobeerd maar vooralnog lukt het mij maar niet om opkg uberhaubt te starten. Ik zal vast iets sufs over het hoofd zien, maar krijg het niet voor elkaar. Hoe ver kom ik?

Ik heb de volgende repo toegevoegd in metarepository:

http://zyxel.diskstation.eu/Users/Mijzelf/zypkg-repo/fw4/

Zou volgens mij de goeie moeten zijn voor de NSA325-v2?

Vervolgens Entware-NG geinstalleerd via de package manager in de webui.. Ik zie dat de folders /opt/bin bestaan, met daarin een file opkg. (eigenlijk een link naar /usr/local/zy-pkgs/opt/bin)

Start ik vervolgens, als root, via een SSH sessie opkg update, dan volgde eerst een input output error. Om deze reden 777 rechten gezet op de file aangezien diverse fora melden dat dit wel eens het issue kan zijn.. Geen succes. Alhoewel nu de foutmelding volgt: -sh: opkg: command not found.

Ook als ik probeer, vanwege FFP, /opt/bin/opkg update te starten, volgt een 'input/output error'. Entware opnieuw installeren na verwijderen helpt niet. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik weet het even niet. Ben je ingelogd als root? Zo ja, zou ik als eerste proberen te rebooten nadat je Entware-ng hebt geinstalleerd, om alle mounts en symlinks 'netjes' te krijgen. Als je daarna nog steeds een 'Input/Output error' krijgt op
/opt/bin/opkg update
kijk dan met dmesg vanaf welk filesysteem die I/O error komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Mijzelf schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:07:
[...]

Ik weet het even niet. Ben je ingelogd als root? Zo ja, zou ik als eerste proberen te rebooten nadat je Entware-ng hebt geinstalleerd, om alle mounts en symlinks 'netjes' te krijgen. Als je daarna nog steeds een 'Input/Output error' krijgt op
/opt/bin/opkg update
kijk dan met dmesg vanaf welk filesysteem die I/O error komt.
Yep, gewoon een SSH sessie als root. Output van console en dmesg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
root@NAS:/# /opt/bin/opkg update
-sh: /opt/bin/opkg: Input/output error
root@NAS:/# cd /opt/bin/
root@NAS:/opt/bin# opkg
-sh: opkg: command not found
root@NAS:/opt/bin# opkg update
-sh: opkg: command not found
root@NAS:/opt/bin# dmesg
Linux version 2.6.31.8 (root@BuildMachine) (gcc version 4.3.2 (sdk3.3-ct-ng-1.4.1) ) #2 Fri Jun 23 11:03:47 CST 2017
CPU: Feroceon 88FR131 [56251311] revision 1 (ARMv5TE), cr=00053977
CPU: VIVT data cache, VIVT instruction cache
Machine: Feroceon-KW
Using UBoot passing parameters structure
Memory policy: ECC disabled, Data cache writeback
On node 0 totalpages: 131072
free_area_init_node: node 0, pgdat c0868014, node_mem_map c0888000
 Normal zone: 1024 pages used for memmap
 Normal zone: 0 pages reserved
 Normal zone: 130048 pages, LIFO batch:31
Built 1 zonelists in Zone order, mobility grouping off.  Total pages: 130048
Kernel command line: console=ttyS0,115200 mtdparts=nand_mtd:0x100000(uboot),0x80000(uboot_env),0x80000(key_store),0x80000(info),0xA00000(etc),0xA00000(kernel_1),0x2FC0000(rootfs1),0xA00000(kernel_2),0x2FC0000(rootfs2) root=/dev/nfs rw init=/init
PID hash table entries: 2048 (order: 11, 8192 bytes)
Dentry cache hash table entries: 65536 (order: 6, 262144 bytes)
Inode-cache hash table entries: 32768 (order: 5, 131072 bytes)
Memory: 512MB = 512MB total
Memory: 506752KB available (5360K code, 302K data, 2872K init, 0K highmem)
Hierarchical RCU implementation.
NR_IRQS:128
Console: colour dummy device 80x30
Calibrating delay loop... 1599.07 BogoMIPS (lpj=7995392)
Mount-cache hash table entries: 512
CPU: Testing write buffer coherency: ok
NET: Registered protocol family 16
Feroceon L2: Enabling L2
Feroceon L2: Cache support initialised.
invoking softwareStaggeredSpinUp()..., it will delay 5 seconds to spin up the second harddisk

Geen idee of je er wat mee kan. dmesg lijkt weinig output te geven van specifiek dit proces. Wat ik lees van Input/output errors wijst dit meestal op een issue met storage? Ik denk dat allicht iets met rechten/dependency ellende allicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat is een erg korte kernel log, ik kan me niet voorstellen dat er niet meer is.

Maar ik zie nu dat de I/O error van sh komt:
Wat geeft
ls -l /opt/bin/

Overigens zou je na 'cd /opt/bin/' './opkg' moeten uitvoeren, en niet 'opkg'. Linux kijkt standaard niet in de current directory voor executables, dus moet je dat expliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Mijzelf schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 16:43:
Dat is een erg korte kernel log, ik kan me niet voorstellen dat er niet meer is.

Maar ik zie nu dat de I/O error van sh komt:
Wat geeft
ls -l /opt/bin/

Overigens zou je na 'cd /opt/bin/' './opkg' moeten uitvoeren, en niet 'opkg'. Linux kijkt standaard niet in de current directory voor executables, dus moet je dat expliceren.
Ah, top. :P inderdaad wel redelijk dom, de ./ vergeten. 8)7
Zoals ik al aangaf, ben een redelijke Linux noob helaas. Gelukkig is dit wel leerzaam, dus ook al krijg ik het niet aan de praat dan leer ik er iig wel van. Ik ga vanavond even verder aan de slag. :)

Hmm, still no go:
code:
1
2
3
4
5
6
root@NAS:/opt/bin# ./opkg update
-sh: ./opkg: Input/output error

root@NAS:/# ls -l /opt/bin/
total 128
-rwxrwxrwx 1 root root 127636 Aug 16  2016 opkg

[ Voor 14% gewijzigd door xxxneoxxx op 22-10-2018 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
OK, dat is boeiend. Mijn versie is nieuwer:
admin@nas-server:/usr/local/zy-pkgs/opt/bin$ ls -l opkg
-rwxr-xr-x    1 root     root        130968 Jan  4  2018 opkg
maar jouw versie is de installer versie: http://pkg.entware.net/binaries/armv5/installer/

Een nieuwere opkg bestaat in http://pkg.entware.net/binaries/armv5/, maar die moet door de installer versie worden geïnstalleerd.

Er is iets mis gegaan bij de installatie, volgens mij doet die 'opkg update; opkg upgrade', en had hij dus de nieuwe opkg moeten hebben.
Twee sporen, kijk in /opt/var/log/ naar logfiles. De oudste zou de installatie log moeten bevatten (als je nog niet meer dan 9 keer hebt gereboot sindsdien).

Verder, kijk met ldd. Als je die niet hebt moet je RandomTools installeren. Op de gedownloade installer opkg:
admin@nas-server:/tmp$ ldd opkg 
	libgcc_s.so.1 => /opt/lib/libgcc_s.so.1 (0x4005c000)
	libc.so.6 => /opt/lib/libc.so.6 (0x40078000)
	/opt/lib/ld-linux.so.3 (0x40000000)
Als een van de dependencies niet bestaat ziet het er bij jou anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Schijnbaar 7 keer gereboot intussen ;) Dus inderdaad nog logging beschikbaar in tar format. Uitgepakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Opened logfile at Fri Oct 19 19:44:42 CEST 2018
Flushing memory buffer
    Starting up
Flushing done
[19:44:42] Create symlink /opt -> /usr/local/zy-pkgs/opt
[19:44:42] /opt/etc/init.d/rc.unslung is not available, start installer
[19:44:42]     Info: Opkg package manager deployment...
[19:44:42]     --19:44:42--  http://pkg.entware.net/binaries/armv5/installer/opkg
[19:44:42]     => `/opt/bin/opkg'
[19:44:42]     Resolving pkg.entware.net... 81.4.123.217
[19:44:42]     Connecting to pkg.entware.net[81.4.123.217]:80... connected.
[19:44:42]     HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
[19:44:42]     Length: 127,636 [application/octet-stream]
[19:44:42]     
[19:44:42]     0K .......... .......... .......... .......... .......... 40%    1.73 MB/s
[19:44:42]     50K .......... .......... .......... .......... .......... 80%    3.47 MB/s
[19:44:42]     100K .......... .......... ....                            100%    4.21 MB/s
[19:44:42]     19:44:42 (2.54 MB/s) - `/opt/bin/opkg' saved [127636/127636]
[19:44:42]     --19:44:42--  http://pkg.entware.net/binaries/armv5/installer/opkg.conf
[19:44:42]     => `/opt/etc/opkg.conf'
[19:44:42]     Resolving pkg.entware.net... 81.4.123.217
[19:44:42]     Connecting to pkg.entware.net[81.4.123.217]:80... connected.
[19:44:43]     HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
[19:44:43]     Length: 142 [application/octet-stream]
[19:44:43]     
[19:44:43]     0K                                                       100%    1.35 MB/s
[19:44:43]     19:44:42 (1.35 MB/s) - `/opt/etc/opkg.conf' saved [142/142]
[19:44:43]     --19:44:42--  http://pkg.entware.net/binaries/armv5/installer/libgcc_s.so.1
[19:44:43]     => `/opt/lib/libgcc_s.so.1'
[19:44:43]     Resolving pkg.entware.net... 81.4.123.217
[19:44:43]     Connecting to pkg.entware.net[81.4.123.217]:80... connected.
[19:44:43]     HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
[19:44:43]     Length: 55,220 [application/octet-stream]
[19:44:43]     0K .......... .......... .......... .......... .......... 92%    1.54 MB/s
[19:44:43]     50K ...                                                   100%    9.06 MB/s
[19:44:43]     19:44:43 (1.64 MB/s) - `/opt/lib/libgcc_s.so.1' saved [55220/55220]
[19:44:43]     --19:44:43--  http://downloads.zyxel.nas-central.org/Users/Entware-ng/binaries/armv5/installer/ld-2.22.so-2.6.24
[19:44:43]     => `/opt/lib/ld-2.22.so'
[19:44:53]     Resolving downloads.zyxel.nas-central.org... failed: Host not found.
[19:44:53]     --19:44:53--  http://downloads.zyxel.nas-central.org/Users/Entware-ng/binaries/armv5/installer/libc-2.22.so-2.6.24
[19:44:53]     => `/opt/lib/libc-2.22.so'
[19:45:08]     Resolving downloads.zyxel.nas-central.org... failed: Host not found.
[19:45:08]     Info: Basic packages installation...
[19:45:08]     /usr/local/zy-pkgs/etc/init.d/Entware-ng: line 596: /opt/bin/opkg: Input/output error
[19:45:08]     /usr/local/zy-pkgs/etc/init.d/Entware-ng: line 596: /opt/bin/opkg: Input/output error
[19:45:08]     /opt/usr/lib/locale/locale-archive: No such file or directory
[19:45:08]     Info: Congratulations!
[19:45:08]     Info: If there are no errors above then Entware-ng was successfully initialized.
[19:45:08]

Dus, zo te zien tijdens de install ook al input/output errors.. Lijkt erop of er alsnog een oude repo aangesproken wordt.. :( Als ik bij metarepository kijk zie ik de oude repo er nog wel bij staan:

# Mijzelf's repository
http://downloads.zyxel.na...Users/Mijzelf/zypkg-repo/

Is dat een kwestie van verwijderen als repo en opnieuw proberen te installeren allicht?

ldd opkg geeft:

code:
1
2
root@NAS:/opt/bin# ldd opkg
/bin/ldd: eval: line 1: ./opkg: Input/output error

Mjah. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
xxxneoxxx schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:01:
code:
1
2
3
[19:44:43]     --19:44:43--  http://downloads.zyxel.nas-central.org/Users/Entware-ng/binaries/armv5/installer/ld-2.22.so-2.6.24
[19:44:43]     => `/opt/lib/ld-2.22.so'
[19:44:53]     Resolving downloads.zyxel.nas-central.org... failed: Host not found.
Hier zit het probleem. Heb je MetaRepository geüpdate voor je Entware-ng installeerde? De laatste versie is aangepast voor het gebruik op mirrors. Zo schrijft hij ergens weg waar hij een pakket vandaan download, zodat dat pakket eventuele interne urls kan aanpassen. Zo ook Entware-ng.

Je kunt de Entware-ng disablen, vervolgens de inhoud van /opt/ weggooien (of /usr/local/zy-pkgs/opt/, als de symlink is opgeruimd), en /usr/local/zy-pkgs/etc/init.d/Entware-ng editen. Vervang downloads.zyxel.nas-central.org door zyxel.diskstation.eu, reboot de NAS, en enable Entware-ng weer.

In principe kun je ook Entware-ng verwijderen, MR updaten, en Entware-ng weer installeren. Maar als Entware-ng vanuit lokale cache wordt geïnstalleerd gaat dat niet werken, aangezien MR dan geen download doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:41:
Er staat me bij dat er op de NSA325 een limiet is voor NTFS filesystemen van 2TiB. Dus misschien moet je je disk partitioneren.
Helemaal goed, Myzelf. Na splitsen in 2x 2TiB ziet ie de partities prima. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Mijzelf schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:51:
[...]

Hier zit het probleem. Heb je MetaRepository geüpdate voor je Entware-ng installeerde? De laatste versie is aangepast voor het gebruik op mirrors. Zo schrijft hij ergens weg waar hij een pakket vandaan download, zodat dat pakket eventuele interne urls kan aanpassen. Zo ook Entware-ng.

Je kunt de Entware-ng disablen, vervolgens de inhoud van /opt/ weggooien (of /usr/local/zy-pkgs/opt/, als de symlink is opgeruimd), en /usr/local/zy-pkgs/etc/init.d/Entware-ng editen. Vervang downloads.zyxel.nas-central.org door zyxel.diskstation.eu, reboot de NAS, en enable Entware-ng weer.

In principe kun je ook Entware-ng verwijderen, MR updaten, en Entware-ng weer installeren. Maar als Entware-ng vanuit lokale cache wordt geïnstalleerd gaat dat niet werken, aangezien MR dan geen download doet.
Het was even prutsen en een hele hoop rebooten en proberen voordat de juiste URL in de Entware-ng file stond (direct de vi skills maar weer even opgehaald :+ ), maar uiteindelijk is het gelukt via jouw eerste methode. Ook SAMBA netjes geupgrade via de link die je eerder deelde naar een release die in ieder geval SMB2 doet! _/-\o_

Ur a lifesaver! Je hebt de NAS echt een 2e leven gegeven zo voor me. 8) :D Thanks again!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 23:58
@Mijzelf en @xxxneoxxx

Ik ben ook bezig mijn nsa 325-v2 klaar te maken voor smb2. Heb in een eerdere periode al geknutseld rondom ffp en jouw repo gedaan (Waarvoor dank!). Heb daardoor veel extra's uit de nsa kunnen halen.

Hetgeen hierboven natuurlijk teruggelezen. Kwam erachter dat de repo die ik gebruikte al van 2016 was. Zag ook het berichtje dat ik een repo kon toevoegen, dat gedaan en nu heb ik weer de laatste repo. Kreeg ook een update voor ffp.

Ik heb entware geinstalleerd, helaas krijg ik een ' 404 not found' bij packages. Ik heb entware al verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar kom nog niet verder.

Ik ben niet heel handig met linux, shells, etc maar begrijp wel ongeveer wat alles is en betekent. Met wat hulp en stappenplannen lukt het dan ook altijd wel. Dank alvast.

edit
Helaas is deze http://forum.nas-central....opic.php?t=21821&start=30
niet meer te raadplegen. nas-central lijkt off-line.

[ Voor 7% gewijzigd door aran op 02-01-2019 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Klopt. Heb er ook weinig hoop voor dat die ooit nog terug komt, anders was die site er inmiddels al wel weer geweest. Kwam er na wat Googlen achter dat het domein/ de fysieke server ooit verhuisd zo worden en er toen iets verloren is gegaan aan data - maar dit zou nog gerepareerd/gerestored zou worden. Dit laatste lijkt niet meer gebeurd helaas. Jammer, want de site was een mooie verzameling van tutorials en een bron van informatie. Met sites als the internet wayback machine an je nog wel e.e.a. uit gecachte versies halen maar downloads e.d., daarvoor zul je mirrors moeten gebruiken.

Je moet in de entware file echt een aparte repo toevoegen voor dat het werkt. Ik zal thuis de komende dagen eens kijken of ik de NAS nog kan benaderen om mijn file te bekijken en de inhoud hier te posten, dan zou het wel moeten werken als het goed is.

Helaas bleek bij mij het SMB 2.0 succes ook maar van korte duur. Het heeft een aantal weekjes perfect gewerkt. Daarna is de harddisk een keer volgelopen (Ik heb FFP ook verwijderd om SMB 2 aan de praat te krijgen - wat schijnbaar als bijeffect heeft dat ook de Couchpotato en Sickrage postprocessing scripts verwijderd werden...) en ook is in het dorp kort erna bij ons stroomuitval geweest. De nas is dus een paar keer over de kling gegaan en even later viel mij op dat de standaard pre-defined shares niet meer geserveerd worden, ook niet na opruimen disk en meerdere reboots van de nas.
Alles lijkt goed te staan en binnen de standaard webinterface van de nas zie ik ook gewoon de shares, SMB draait netjes maar de shares ergens anders vandaan benaderen (windows op een desktop, Android boxje van XBMC) lukt niet meer zo lijkt het. Nog eens een keer verder induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Thanks voor je reactie @xxxneoxxx

Jammer te lezen dat het nog niet helemaal goed werkt. Ik twijfel ook of ik nog toekomst moet zoeken in deze nas. Behalve dit heb ik echt veel plezier gehad van het ding, voor betrekkelijk weinig geld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eypo
Ik heb het hier gelukkig nu allemaal werken, maar ik kom er ook niet meer aan... Het hebben van bijvoorbeeld 2 NFS servers (stock en entware) is af en toe ook wel onduidelijk.
Ik zit zelf te twijfelen om Arch Linux te installeren (https://archlinuxarm.org/platforms/armv5/zyxel-nsa325).
Heeft iemand dat draaien en werkt dat een beetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxneoxxx
aran schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:30:

Jammer te lezen dat het nog niet helemaal goed werkt. Ik twijfel ook of ik nog toekomst moet zoeken in deze nas. Behalve dit heb ik echt veel plezier gehad van het ding, voor betrekkelijk weinig geld!
Ja, het niet meer beschikbaar zijn van het forum is wel irritant, gezien dat eigenlijk wel de plek was om support te krijgen en waar de community huisde.
Ik zal vanavond even kijken naar mijn entware config zodat je iig de goede repo toe kan voegen. Ik begrijp ook niet waarom het in mijn geval opeens niet meer werkt; ik heb zelf nog wat zitten vogelen met NFS (heb volgens mij de NFS share die ik eerder ter test aan had gemaakt ook nog verwijderd) wat mogelijk ook de SMB2 config om zeep geholpen heeft of zo. Dat is het enige wat ik verder nog kan bedenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
@Eypo ik kwam dat ook tegen. Ik vind het nog best leuk om wat te vogelen in de shell om te installeren. Maar voor het gebruikersgemak is een visuele interface wel noodzakelijk voor mij. Weet je of dat mogelijk is in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
@aran Ik denk niet echt dat dat mogelijk, het is natuurlijk gewoon linux. Maar ik denk dat het stappenplan vrij simpel is. Alleen nadelig dat je schijf geformateerd wordt... Zolang ik nog niet te erg tegen de limieten aanloop, ga ik er nog niet aan beginnen.
Ik weet ook niet of de distrubitie inmiddels te oud is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Eypo schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:41:
Ik weet ook niet of de distrubitie inmiddels te oud is...
Als je het over Arch hebt, nee die is niet te oud. De kernel en het rootfs wordt constant geüpdate. De huidige is van 2 december.
Overigens is het ook mogelijk om Debian te installeren, wat ik persoonlijk een wat logischer keuze vind voor een servertje dan bleeding edge Arch.

En voor je het vraagt, nee, ik heb met geen van beiden ervaring op de 325.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
aran schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:30:

Mocht je het nog een poging willen geven.. Dit zijn mijn repositories binnen Metarepository, iig nodig voor entware:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Official repository
ftp://ftp2.zyxel.com/+
# German mirror
# ftp://ftp.zyxel-tech.de/2.new_mirror/+
# German beta server
# ftp://ftp.zyxel-tech.de/+
# Mijzelf's repository
# http://downloads.zyxel.nas-central.org/Users/Mijzelf/zypkg-repo/
#repo voor Entware
http://zyxel.diskstation.eu/Users/Mijzelf/zypkg-repo/fw4/
# Local repository
#/i-data/md0/admin/MyRepo/
Het gaat dan specifiek over de repo van Entware, alles waar een "#" voor staat telt uiteraard niet (meer) mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aimless
  • Laatst online: 06:55
miss mensen die toch nog eens kijken hier. Ik gebruik deze NAS al jaren al mijn foto's staan er op. nu heb ik er Daan toevallig eens een paar van afgedrukt en merkte ik dat de kwaliteit niet op en top waren. toen zag Windows het compressed logo aangaf op deze foto's maar ik heb dat nergens aangezet of wat dan ook. nu merk ik dat dit met al mijn foto's is gebeurd. iets minder grappig dus. iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Het compressed logo? Wat betekend dat? Bij mijn weten zijn foto's altijd gecomprimeerd, tenzij ze in raw format zijn.

Zou het kunnen dat je een thumbnail aan het bekijken bent? Er kan software aanwezig zijn die thumbnails maakt van foto's en films. Maar in dat geval zou de originele data er ook nog moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
Let op bij gebruik van deze NAS: https://www.technadu.com/...ctive-exploitation/93627/.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik heb daar een patch voor geschreven. Installeren via MetaRepository.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hier het officiële bericht van ZyXEL: https://www.zyxel.com/sup...ity-of-NAS-products.shtml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Iemand die mij hier mee kan helpen?

Probleem is dat er een map niet meer benaderbaar is. De array was down maar na een scan weer healthy.

Log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
e2fsck 1.41.14 (22-Dec-2010)
Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes
Pass 2: Checking directory structure
Pass 3: Checking directory connectivity
Pass 4: Checking reference counts
Pass 5: Checking group summary information
/dev/md0: 145793/366223360 files (7.2% non-contiguous) 1190299571/1464882688 blocks
e2fsck -f -y return value:0

[ Voor 11% gewijzigd door Jumpman op 05-10-2020 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Inmiddels ben ik er achter dat de data nog wel op de HDD staat zo lijkt het, 80% is nog in gebruik (wat klopt met voorheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
@Jumpman Zie je nog wel andere shares? Heb je in het shares menu gekeken of je misschien de share moet re-enabelen?
Heb je shell access?

[ Voor 4% gewijzigd door Mijzelf op 07-10-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mijzelf schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:26:
@Jumpman Zie je nog wel andere shares? Heb je in het shares menu gekeken of je misschien de share moet re-enabelen?
Heb je shell access?
Andere Shares zie ik nog.
Eerst waren er shares met een rood vraagteken, na twee reboots werden ze normaal.
Een aantal shares zijn leeg, maar de data lijkt nog wel op de NAS te staan.
Ik kan dus nog gewoon in het OS van de NAS.
Ik kan via putty inloggen op de NAS met Telnet.
Deze melding is volgens mij niet goed: 7.2% non-contiguous... hij kan het filesysteem niet meer rebuilden.
Ik heb (te) weinig kennis van de commando's die ik kan doen in Putty.

[ Voor 14% gewijzigd door Jumpman op 07-10-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Het zou kunnen dat je data in lost+found staat. Login over ssh als root, en run
ls -l /i-data/md0/lost+found/

Ik twijfel even over data /md0/, het is een tijd geleden dat ik met een 325 gewerkt heb. Misschien moet dat /sysvol/ zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mijzelf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:35:
Het zou kunnen dat je data in lost+found staat. Login over ssh als root, en run
ls -l /i-data/md0/lost+found/

Ik twijfel even over data /md0/, het is een tijd geleden dat ik met een 325 gewerkt heb. Misschien moet dat /sysvol/ zijn.
Output md0:
code:
1
2
~$ ls: /i-data/md0/lost+found/: No such file or directory
-sh: ls:: not found

Output sysvol:
code:
1
2
~ $ ls: /i-data/sysvol/lost+found
-sh: ls:: not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Waarom staat er een : achter ls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mijzelf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:46:
Waarom staat er een : achter ls?

Geen idee, kopieer fout denk ik.
code:
1
2
~ $ ls -l /i-data/md0/lost+found/
-sh: s: not found

code:
1
2
 ~ $ ls /i-data/sysvol/lost+found
ls /i-data/sysvol/lost+found: No such file or directory

[ Voor 16% gewijzigd door Jumpman op 08-10-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Jumpman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:01:
code:
1
2
~ $ s -l /i-data/md0/lost+found/
-sh: s: not found
Zie je nou zelf niet dat je het (niet bestaande) commando 's' probeert uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mijzelf schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Zie je nou zelf niet dat je het (niet bestaande) commando 's' probeert uit te voeren?
De l was niet mee gekopieerd. De output is en blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat kan niet. Hij zou eventueel in de output ook een l hebben toegevoegd;
-sh: ls: not found
, maar dat lijkt me zéér onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Dit is de input en output:

~ $ ls -l /i-data/md0/lost+found/
ls: /i-data/md0/lost+found/: No such file or directory
~ $ ls -l /i-data/sysvol/lost+found/
ls: /i-data/sysvol/lost+found/: No such file or directory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
OK. Kijk met ls naar de inhoud van /i-data/, en vul die directories in in inplaats van sysvol:
ls /i-data/

De lost+found directory móét bestaan, en staat in de root van het filesysteem van de data partitie, die is gemount op /i-data/<iets>/ .
Als bij een filesystem corruptie lost clusters of files onstaan, worden die daarin gedumpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mijzelf schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:26:
OK. Kijk met ls naar de inhoud van /i-data/, en vul die directories in in inplaats van sysvol:
ls /i-data/

De lost+found directory móét bestaan, en staat in de root van het filesysteem van de data partitie, die is gemount op /i-data/<iets>/ .
Als bij een filesystem corruptie lost clusters of files onstaan, worden die daarin gedumpt.
Bedankt, in ieder geval weer wat verder. De map waar het om gaat en de lost+found map zijn niet te vinden.

~ $ ls /i-data/
c5896a1d md0
~ $ ls /i-data/md0
admin music photo public video

Inmiddels een Synology DS720+ met HDD's besteld om deze NAS te gaan vervangen, maar het zou fijn zijn de data nog te vinden. :)

Hmmm.. als de l een 1 b;lijkt te zijn:

~ $ ls /i-data/c5896a1d
APPS MUSIC VIDEOS aquota.user music public
MAP PICTURES admin lost+found photo video

Helaas krijg een permission denied op de lost+found map, terwijl ik wel als admin ben ingelogd. Op de voor mij belangrijke MAP krijg ik geen antwoord/permission denied.

[ Voor 30% gewijzigd door Jumpman op 17-10-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je moet als root inloggen om toegang te krijgen tot lost+found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mijzelf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:39:
Je moet als root inloggen om toegang te krijgen tot lost+found
Met root inderdaad de data gevonden. Nu uitzoeken hoe ik het weer terug krijg. Geen Linux kennis helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
cd  /i-data/c5896a1d/lost+found/
mkdir ../admin/gered/
mv * ../admin/gered/
chown -R admin ../admin/gered

En daarna staan ze in je admin share, in de subdirectory 'gered'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mijzelf schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:21:
mkdir ../admin/gered/
mv * ../admin/gered/

Okay, top! Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mijzelf schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:21:
mkdir ../admin/gered/
mv * ../admin/gered/

Ik heb alle data gekopieerd naar /i-data/c5896a1d/admin/gered.
Echter de NAS data die ik kan zien in de verkenner is van /i-data/md0/admin/gered

Dus heb ik geprobeerd alle data te kopieren daarnaar toe.

input:
/i-data/c5896a1d/admin/gered # mv * /i-data/md0/admin/gered

output:
mv: write error: No space left on device
mv: can't create '/i-data/md0/admin/gered/MAP_1

Er zijn dus twee volumes: md0 die je zie in de verkenner en c5896a1d die ik als root met putty zie.

In i-data/md0/admin/gered/map_1 zie ik zo'n 6,12 MB.

Het lijkt mij dat md0 volume klein is of afgesloten. Ik zou graag de data van /i-data/c5896a1d/admin/gered in mijn verkenner zien. Zodat ik het naar mij PC kan kopiëren.

[ Voor 11% gewijzigd door Jumpman op 28-10-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Oh, juist. Er is iets stuk in je volume management. Normaal gesproken is /i-data/md0 een symlink naar de file /etc/zyxel/sysvol, die op zijn beurt weer een symlink is naar /i-data/c5896a1d.
De reden hiervoor is dat je 2 volumes kunt hebben, en daarvan is er één de system volume, die onder andere de geinstalleerde packages bevat. Dus deze wil je vasthouden over een reboot heen. De directory /e-data/ zit op een ramdisk, en de mountpoints worden iedere boot opnieuw aangemaakt. (Dat c5896a1d zijn de eerste 4 bytes van de GUID van de raid array.)
Op de directory /etc/zyxel is een flash partitie gemount, en de file /etc/zyxel/sysvol blijft dus behouden. Vandaar.

Nu is er bij jou iets misgegaan, waarschijnlijk is /etc/zyxel/sysvol een directory geworden, en met je move heb je dus de flashpartitie volgeschreven. Zorg dat je die inhoud van \\<NAS>\admin\gered\ veiligstelt, want ik weet niet of het een reboot zal overleven. (Het zou zo maar kunnen dat het filesysteem corrupt is geraakt, wat als effect zal hebben dat hij bij boot opnieuw wordt geformatteerd)

Als je een geschikte editor hebt (dat zou de build-in editor van WinSCP kunnen zijn) kun je de file /etc/samba/samba.conf (of zoiets) editen zodat de admin directory niet langer /i-data/md0/admin/ is maar /i-data/c5896a1d/admin/. Vervolgens samba herstarten (als root):
/etc/init.d/samba.sh stop
/etc/init.d/samba.sh start
Nu zou je vanaf je PC naar de juiste admin directory moeten kijken.

Overigens kun je ook WinSCP gebruiken om de boel weg te kopieren, maar als het veel is wordt dat tijdrovend. Het is dan geencrypt, en met de CPU van de 325 kom je dan op ~1MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mijzelf schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:48:

Als je een geschikte editor hebt (dat zou de build-in editor van WinSCP kunnen zijn) kun je de file /etc/samba/samba.conf (of zoiets) editen zodat de admin directory niet langer /i-data/md0/admin/ is maar /i-data/c5896a1d/admin/. Vervolgens samba herstarten (als root):
/etc/init.d/samba.sh stop
/etc/init.d/samba.sh start
Nu zou je vanaf je PC naar de juiste admin directory moeten kijken.

Overigens kun je ook WinSCP gebruiken om de boel weg te kopieren, maar als het veel is wordt dat tijdrovend. Het is dan geencrypt, en met de CPU van de 325 kom je dan op ~1MB/sec.
Ik denk dat dit de enige optie nog is. Ik zal uitzoeken waar die samba.conf staat en hoe ik die kan edit-en. Bedankt weer zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Jumpman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:50:
Ik denk dat dit de enige optie nog is.
Nou, dat is natuurlijk zeker niet waar. Je hebt een schijf die in Linux mountable is waar je files op staan, gewoon in een directory. De hoeveelheid manieren om die files eraf te krijgen is natuurlijk legio, het gaat er hier om wat de makkelijkste (voor jou) manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs_schouten
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 18:38
Hi allen, en Mijzelf specifiek ;-)

ik heb al tijden een NSA325 v2, en heb nu de schijven vervangen door 2 grotere schijven. dit heb ik gedaan door eerst 1 van de 2 te vervangen, het raid 1 array te rebuilden, en vervolgens de ander te vervangen en opnieuw te rebuilden.

so far so good!

nu moet ik het volume uitbreiden, maar wat ik ook doe, iedere keer failed de consistency check!
enig idee hoe ik dit kan omzeilen/oplossen en toch het volume de volledige schijfgrootte te laten gebruiken?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
gijs_schouten schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:51:
iedere keer failed de consistency check!
Consistency check? Is dat de letterlijke naam?

Hoe groot waren de oude schijven, en hoe groot de nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs_schouten
Mijzelf schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:46:
[...]

Consistency check? Is dat de letterlijke naam?
Als ik de expand optie aanklik begint er een filesystem consistency check
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCywOM4Q_hUHDVfZ7s1H7BpzwF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mujm6fRXl8J9XFfmqTVcNpmw.jpg?f=fotoalbum_large
Die vervolgens ergens bij 23% failed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng17DjtOXWg66QlpirDznTlczKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rT03HvhY5mZCU2KSB8WBJSh.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe groot waren de oude schijven, en hoe groot de nieuwe?
De oude waren 2tb, de nieuwe 4tb.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat is waarschijnlijk e2fsck, die moet draaien voor resize2fs, en filesystem errors waarneemt. Voor we een work-around zoeken, kun je eerst het volgende checken:
Login over ssh, als root, en execute
fdisk -l

Het zou kunnen dat de oude schijven een MBR partitie tabel hadden, en dat die gekloont is. In dat geval kun je zowiezo de extra ruimte niet gebruiken op deze manier. fdisk kan dat vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs_schouten
Login over ssh, als root, en execute
fdisk -l
 WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sda'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted.

Disk /dev/sda: 4000.7 GB, 4000787030016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 486401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1      267350  2147483647+  ee  GPT

WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sdb'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted.

Disk /dev/sdb: 4000.7 GB, 4000787030016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 486401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1      267350  2147483647+  ee  GPT

Ziet er naar uit dat ze toch al GPT gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ah, mooi. Dan is het dus zaak om e2fsck met de hand te draaien. Het probleem hierbij is dat het moet draaien op een unmounted filesysteem, Dat is lastig omdat een aantal programma's het filesysteem gelocked houden.

Een manier om dit te doen is de firmware de boel te laten afsluiten. Bij het shutdownen wordt het script /etc/init.d/rc.shutdown gedraaid, daar kun je code injecteren. De nas heeft 1 bruikbare editor, vi, tenzij jij nog andere editors hebt geinstalleerd.

Na de regel '/sbin/swapoff' voeg je de regels
/sbin/telnetd
/bin/sh
toe. De eerste regel start een telnet daemon, de 2e is blocking, om de shutdown te stoppen. Daarna sluit je af met 'poweroff'. Je ssh sessie sluit, maar even later kun je inloggen over telnet.
Dan run je
umount /dev/md0
e2fsck.new /dev/md0
sync
Als dit klaar is kun je stroom eraf halen om te rebooten (het filesysteem is immers niet gemount), en opnieuw proberen het volume te vergroten.
rc.shutdown is automatisch gereset (staat op een ramdrive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVlieghe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-09-2022
Hey,

Kleine vraag over deze NAS: ik ben wat zaken aan het onderzoeken, en merkte nu net dat die precies een cluster size van 1mb aanhoudt. Dit terwijl de sector size (in admin-S.M.A.R.T.) gewoon op 512 bytes staat. RAID 1 config.

Op die manier is vb de GCC folder in de admin-share, gewoon al goed voor >80GB.

Enig idee wat hier mis zit?

Heel erg bedankt!

Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
SvenVlieghe schreef op maandag 16 november 2020 @ 03:37:
dat die precies een cluster size van 1mb aanhoudt.
Hoe kom je daarbij? De nas gebruikt ext3 filesystem met clusters van 4kB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs_schouten
/sbin/telnetd
/bin/sh
toe. De eerste regel start een telnet daemon, de 2e is blocking, om de shutdown te stoppen. Daarna sluit je af met 'poweroff'. Je ssh sessie sluit, maar even later kun je inloggen over telnet.
So far so good,

maar toch is de schijf niet unmounted blijkt uit de feedback van e2fsck:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fksEamUDY4QMQxnbHxJsNfUHBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gImBaQhXUDb4QMrIjjWHeJKW.png?f=user_large

kan dit komen doordat ik extra packages installed heb zoals jouw tweaks en in /opt/bin via python2 een nieuwere versie van sabnzbd heb draaien?

ik heb dat ooit lang geleden ingesteld, en weet niet goed meer hoe |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVlieghe
Mijzelf schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:02:
[...]

Hoe kom je daarbij? De nas gebruikt ext3 filesystem met clusters van 4kB.
Wel omdat die dat effectief zegt als ik de details open doe? :) De 'size on disk' is minstens 1MB, voor elk bestand <1MB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diJONKyBWp0IiW2d96B1RbgVuTo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CnznPiyTtqlu6DCfSlxGQLgj.png?f=user_large

Als ik de S.M.A.R.T. info bekijk, staat de cluster size per HDD ingesteld op 512. Nergens zie ik iets van 4K, of dat het filesystem ext3 is. Wel interessante info, ik dacht dat die ext4 gebruikte.

Bedankt,

Sven

[ Voor 36% gewijzigd door SvenVlieghe op 17-11-2020 06:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
@gijs_schouten Er draaien geen onverwachte processen. Al die processen tussen rechte haken zijn kernel processen, die kun je niet stoppen. Van de rest kun je per stuk vertellen waarom ze draaien. Behalve avahi-daemon.
Execute
cat /proc/mounts | grep md0
(terwijl je hier in shutdown hangt), Je krijgt een lijst van alle mounts van /dev/md0, met daarachter de mountpoints. Unmount die van achter naar voor, waarbij je het mountpoint meegeeft ipv het device.
umount /i-data/abcd1234/

Door opnieuw 'cat /proc/mounts' uit te voeren kun je zien of het gelukt is.

@SvenVlieghe Dat zijn de file properties zoals Windows die ziet. Bij mijn weten is 'Grootte op schijf' helemaal geen waarde die via Samba wordt doorgegeven. Dus Windows gokt maar wat. Als je deze informatie wilt weten moet je het op de nas zelf opvragen. Log in over ssh, en execute
ls -s "/i-data/md0/nas/Sven/docs/nog te sorteren/" 
Je krijgt de size on disk in 'blocks' van 1kB. Zoals je kunt zien is het altijd een veelvoud van 4.
(Het pad is gegokt op basis van jouw screenshot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVlieghe
Heel erg bedankt Mijzelf! Dit wist ik helemaal niet.

Klopt inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXJKX4WzYuuUCWupjNHtkBgMrTs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gH8DmExWZJ7KymCp59VsFv1x.png?f=user_large
Dus de échte situatie is véél gezonder dan wat ik dacht :)
Klopt inderdaad ook als je het over m'n hele NAS uitvoert, met 'du -sm' & 'df /dev/md0' gecontroleerd.

Is er eigenlijk een manier om dit op 512 te krijgen, of zou je dat niet aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs_schouten
code:
1
2
/sbin/telnetd
/bin/sh

toe
dit moest na de regels :
code:
1
2
3
4
# umount
/bin/umount `cat /proc/mounts|grep /dev/md|awk '{print $2}'` 2>/dev/null
/bin/umount `cat /proc/mounts|grep /dev/md|awk '{print $2}'` 2>/dev/null
/bin/umount /etc/zyxel
zijn.

met die aanpassing kon ik handmatig e2fsck draaien, wat aangaf dat er 1.1% non-contiguous files waren.

ik heb hierna het commando
code:
1
sync

uitgevoerd wat geen output gaf.

na een poweroff en herstart krijg ik helaas nog steeds dezelfde foutmelding in de GUI als ik de disk probeer te expanden (of te scannen/repairen)

ik denk dat ik ook de expansion vanaf de commandline moet doen...
zou je me daar ook nog mee kunnen helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
SvenVlieghe schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:18:
Is er eigenlijk een manier om dit op 512 te krijgen, of zou je dat niet aanraden?
512 kan niet. 1024 is het minimum. En ik zou het inderdaad niet aanraden. Slimmere jongens (en misschien ook wel meisjes) dan jij en ik hebben nagedacht over de optimale indeling van het ext filesysteem, en tenzij je heel specifieke storage eisen hebt, kun je daar maar beter niet aan gaan morrelen.
Een kleinere cluster size (of eigenlijk blocksize in ext speak (wat weer niet te verwarren is met de standaard block device block size in Linux)) heeft nogal wat performance impact. Om te beginnen werkt het fragmentatie in de hand. Verder is de grootte van een memory page ook 4kB, en door de implementatie van ext werkt het het meest geheugen efficient als de block size gelijk is aan de page size.
En verder hebben vrijwel alle grote harde schijven tegenwoordig een physical sector size van 4kB, ook al gebruiken ze een logical size van 512 bytes. Door niet te conformeren aan die 4kB (of een veelvoud daarvan) ben je infeite unalignment aan het forceren.
gijs_schouten schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:54:
ik heb hierna het commando
code:
1
sync

uitgevoerd wat geen output gaf.
Dat klopt. sync flusht de disk cache, en is blocking tot dat gebeurt is, maar heeft verder geen output. Is altijd verstandig om dat uit te voeren als je acties hebt gedaan op een niet gemounte schijf die je wilt ontkoppelen of uitzetten.
na een poweroff en herstart krijg ik helaas nog steeds dezelfde foutmelding in de GUI als ik de disk probeer te expanden (of te scannen/repairen)

ik denk dat ik ook de expansion vanaf de commandline moet doen...
zou je me daar ook nog mee kunnen helpen?
Ja, is goed. Kun je me de output van
cat /proc/partitions
cat /proc/mdstat
mdadm --examine /dev/sd[ab]2
geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs_schouten
Enorm bedankt voor je hulp, Mijzelf!

root@NAS:~# cat /proc/partitions
major minor  #blocks  name

7        0     143360 loop0
   8        0 3907018584 sda
   8        1     498688 sda1
   8        2 3906518016 sda2
   8       16 3907018584 sdb
   8       17     498688 sdb1
   8       18 3906518016 sdb2
  31        0       1024 mtdblock0
  31        1        512 mtdblock1
  31        2        512 mtdblock2
  31        3        512 mtdblock3
  31        4      10240 mtdblock4
  31        5      10240 mtdblock5
  31        6      48896 mtdblock6
  31        7      10240 mtdblock7
  31        8      48896 mtdblock8
   9        0 1952996792 md0
root@NAS:~# 

root@NAS:~# cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] 
md0 : active raid1 sdb2[2] sda2[3]
      1952996792 blocks super 1.2 [2/2] [UU]

unused devices: <none>
root@NAS:~# 

root@NAS:~# mdadm --examine /dev/sd[ab]2
/dev/sda2:
          Magic : a92b4efc
        Version : 1.2
    Feature Map : 0x0
     Array UUID : 369dc846:615edbba:ec9f4828:84a19b05
           Name : NAS:0  (local to host NAS)
  Creation Time : Fri Jul 29 19:43:01 2016
     Raid Level : raid1
   Raid Devices : 2

Avail Dev Size : 3906516992 (3725.55 GiB 4000.27 GB)
     Array Size : 1952996792 (1862.52 GiB 1999.87 GB)
  Used Dev Size : 1952996792 (1862.52 GiB 1999.87 GB)
    Data Offset : 2048 sectors
   Super Offset : 8 sectors
          State : clean
    Device UUID : b6f50dbb:c31b6a6c:ca08e313:acb20922

Update Time : Tue Nov 17 16:23:53 2020
       Checksum : e246ebed - correct
         Events : 618907

Device Role : Active device 1
   Array State : AA ('A' == active, '.' == missing)
/dev/sdb2:
          Magic : a92b4efc
        Version : 1.2
    Feature Map : 0x0
     Array UUID : 369dc846:615edbba:ec9f4828:84a19b05
           Name : NAS:0  (local to host NAS)
  Creation Time : Fri Jul 29 19:43:01 2016
     Raid Level : raid1
   Raid Devices : 2

Avail Dev Size : 3906516992 (3725.55 GiB 4000.27 GB)
     Array Size : 1952996792 (1862.52 GiB 1999.87 GB)
  Used Dev Size : 1952996792 (1862.52 GiB 1999.87 GB)
    Data Offset : 2048 sectors
   Super Offset : 8 sectors
          State : clean
    Device UUID : 161ebd69:572fe83e:9b017fcb:ed50bc25

Update Time : Tue Nov 17 16:23:53 2020
       Checksum : 1ec2bef3 - correct
         Events : 618907

Device Role : Active device 0
   Array State : AA ('A' == active, '.' == missing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
De partities (/dev/sda2 en /dev/sdb2) zijn bijna 4TB, maar de raid array is dat niet. Die is 'slechts' 2TB. Dus moet die eerst vergroot, en daarna het filesysteem.

Ga terug naar de shutdown status waar alles is geunmount is, en run
mdadm --grow /dev/md0
resize2fs /dev/md0
Dat zou het moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijs_schouten
Mijzelf schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:12:
De partities (/dev/sda2 en /dev/sdb2) zijn bijna 4TB, maar de raid array is dat niet. Die is 'slechts' 2TB. Dus moet die eerst vergroot, en daarna het filesysteem.

Ga terug naar de shutdown status waar alles is geunmount is, en run
mdadm --grow /dev/md0
resize2fs /dev/md0
Dat zou het moeten doen.
ik voel me wel echt een noob zo, maar helaas! nog geen succes... hieronder de output van de acties:
~ # mdadm --grow /dev/md0
mdadm: no changes to --grow
~ # resize2fs /dev/md0
resize2fs 1.41.14 (22-Dec-2010)
The filesystem is already 488249198 blocks long.  Nothing to do!
Pagina: 1 2 3 4 Laatste