Afgelopen week mijn ZyXEL NAS aan de netwerk familie gehangen. Het was even puzzelen om het ook werkelijk in het netwerk geïdentificeerd te krijgen en zodanig dat ik ook met behulp van de software er ook wat mee kon. Na wat Googelen hier en daar is het toch gelukt en kon ik er zowel met de software als in de Windows (7) verkenner bij en er bestanden op en af halen. Wel was het jammer dat hij niet duidelijk aangaf dat de HDD vooraf geformatteerd zou worden. Het bouwen van een RAID (1) structuur op twee schijven voorspelde dit voor mij natuurlijk wel al een beetje maar ik had nog verwacht dat de software mij zou vragen welke schijf moet dienen als mirror en welke niet. Dit gebeurde niet en het was simpelweg een kwestie van: HDD er in zetten > NAS aansluiten in netwerk > software draaien en NAS detecteren > Formatteren HDD voor RAID partitie.
Uiteindelijk was het zover en waren de HDD's gereed. Ik wilde een grote map met foto's archiveren op de NAS en omdat het niet al te snel ging over het netwerk (snelheid varieerde tussen de 1MB en 100KB's per seconde) heb ik hem 's nachts laten kopiëren (via Windows Explorer) in de hoop dat het 's morgens wel voltooid zou zijn. Niets bleek helaas minder waar, na de eerste paar mappen was hij al gestopt omdat hij ineens 'geen rechten' had om de map te benaderen. Ik begrijp nog steeds niet hoe dat komt. Aangezien mijn nieuwe PC bijna up and running is, wil ik het op de nieuwe rig nog een keer proberen, hopelijk gaat het beter. Als iemand nu al een idee heeft waar dit aan kan liggen, dan hoor ik het graag.
Een ander gek issue wat ik met de software heb is de File Browser app. Ik heb een aantal gebruikers aangemaakt via de NAS software zelf met enkel lees rechten op de foto map. Als ik het uittest door in te loggen in één van de accounts en de File Browser app open, dan kan ik gewoon alle andere mappen inzien en naast lezen, ook schrijven en deleten. Ook hier heb ik geen flauw idee wat er aan de hand is en hoe ik het oplos. Ik dacht er nog aan in Windows de restricties aan te passen maar de ZyXEL NAS heeft zijn eigen rechtensysteem over de directory structuur wat je in Windows niet kan aanpassen.
TL;DR versie: Ik denk dat de NAS een hoop potentie heeft maar dat ik er nog niet helemaal uit ben hoe hem nou correct te configureren. Met name hoe het rechten verleent. De instructies en manuals geven een hoop generieke info. Niet zozeer de technische diepte in om ook te troubleshooten. Dat mis ik nu wel.
Als iemand een idee heeft over mijn vorenstaand genoemde issues, dan is het denk ik goed om te weten dat ik een standaard KPN ExperiaBox netwerkje heb thuis. NAS aan een kabeltje, 2x 2TB schijven (WD Red) in RAID 1 opstelling er in. Windows 7 machine draadloos. uPNP aan en de fotomap gemound als schijf z:\ in Windows. Hulp is zeer welkom.