Toon posts:

[ZyXEL][NAS] Het ZyXEL NSA325 v2 ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 09:17
Bedankt voor de tip Jan de Boer,

Ben nu in ieder geval een stap verder. Al ontgaat me even de logica. Heb ik namelijk ook niet terug teruggelezen in de manual.
Ik krijg nu wel files op de NAS. Echter als ik inlog via ZCloud app, zie ik mijn bestanden alleen staan bij bestandsbeheer, maar niet bij Muziek (uiteraard ook ingelogd op de app als user en niet als admin)

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@Jan de Boer:
Als hij het internet niet opkan, ligt dat
• Aan de firewall in de router, of
• Aan een verkeerde default gateway, of
• Aan een verkeerde DNS.

DMZ heeft er niets mee te maken. Je kunt de gateway vinden met het commando 'route'. Er moet een regel 'default' zijn met daarachter het IP (of de naam) van je router.
De DNS kun je vinden met 'cat /etc/resolv.conf'. Die moet een nameserver bevatten, mogelijk je router, mogelijk de DNS van je ISP.

Testen kun je met 'ping google.com'. Als hij zegt 'Unknown host' o.i.d, heb je geen DNS, of is die niet bereikbaar. Als hij zegt 'Network not reachable', heb je geen goede gateway. Als hij gaat pingen maar je krijgt alleen timeouts, is het een (externe) firewall of een verkeerde gateway (of is Google down). Als hij gewoon pingt heb je geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:58:
@Jan de Boer:
Als hij het internet niet opkan, ligt dat
• Aan de firewall in de router, of
• Aan een verkeerde default gateway, of
• Aan een verkeerde DNS.

Bedankt voor je reply Mijzelf.

- op de router (KPN) staat de firewall niet aan
- de gateway is het adres van de router
- dns 1 is de router, dns 2 is 1 van de twee ISP dns adressen

Ervaringen:
~ # cat /etc/resolv.conf
nameserver 192.168.2.254
nameserver 195.121.1.34
~ # ping www.google.com
ping: bad address 'www.google.com'
~ # route
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.2.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 egiga0
default 192.168.2.254 0.0.0.0 UG 50 0 0 egiga0
~ # traceroute 192.168.2.254
traceroute to 192.168.2.254 (192.168.2.254), 30 hops max, 38 byte packets
1 * * *
2 * * *
3 * * *
knip
27 * * *
28 * * *
29 * * *
30 * * *
Pingen naar het router adres geeft geen response. Pingen naar een adres in de 192.168.2.* reeks gaat goed.

Er zal vast op de router iets niet goed staan, maar ik zou het niet weten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
En pingen naar een ip adres buiten? 8.8.8.8 of zo?

Kun je vanaf een ander apparaat wel je router pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pingen vanaf de nas naar 8.8.8.8 lukt niet.
Pingen van een ander device naar 192.168.2.254 lukt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Fuzzy. Om de een of andere reden wil je router dus geen verkeer van de NAS verwerken. Router al gereboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-10 14:32
Ik zou alles iig uit de router ongedaan maken wat met de NAS te maken heeft (bijv de DMZ). Out of the box zou het volgens mij gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:41:
Fuzzy. Om de een of andere reden wil je router dus geen verkeer van de NAS verwerken. Router al gereboot?
YES!!

Rebooten van de router deed het hem!

Ik kan naar buiten pingen, de packagelijst laden en de rest ga ik daarna wel ontdekken.

Bedankt Mijzelf. Dat was de gouden tip.

Dat ik daar niet zelf aan gedacht heb, maar het blijft altijd vaag dat je dan toch niet weet wat de oorzaak was. Ik hou het voorlopig maar op instabiele software op de experia box. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Het is me eindelijk gelukt om de Nas nu zo in te stellen dat het werkt zoals ik wil. Ik moet zeggen dat ik de gebruiksaanwijzing daarin niet helemaal duidelijk vind.
Ik heb alleen nog wat problemen met Get NZB. Hij download nu alles in mijn Administrator Folder, terwijl ik juist wil dat het bestand in mijn User map komt.
Je kan bij de Settings wel aangeven in welke map het moet komen, maar ik kan daar niet aangeven dat ik het in mijn User Folder wil hebben. Iemand tips?

Daarnaast zou ik mijn NAS graag extern willen benaderen via mijn Iphone of via een web gui.
Het lijkt me dat ik dan een statisch Ip adres moet toekennen aan mijn NAS. Als ik dit gedaan heb, kan ik dan van iedere willekeurige plek verbinding maken door mijn IP adres inclusief geforwarde port in te typen?

[ Voor 24% gewijzigd door steefje op 19-01-2015 14:34 ]

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 12:06
Ik heb deze NAS ook in gebruik en ben er erg tevreden over. Maar toch ben ik benieuwd of er iemand bekend is met zelf Linux op dit ding installeren (FFP is volgens mij geen Linux zover ik begrijp).

Op de Arch pagina (http://archlinuxarm.org/platforms/armv5/zyxel-nsa325) zie ik dat de hardware wel ondersteund wordt maar ik ben erg benieuwd naar de ervaringen.

Hoofdreden hiervoor is dat ik graag Playstation Media Server wil gebruiken i.p.v. de standaard UPnP/DLNA server (Twonky?). Laatstgenoemde verliest namelijk elke keer dat ik het ding uitzet z'n configuratie...

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Linux is een kernel. De NAS draait al Linux. FFP is inderdaad geen Linux in de zin dat het userland software is. Arch is niet meer Linux dan de stock firmware. Overgens kun je ook Debian installeren.

Playstation Media Server is een Java applicatie. Je kunt Java ook onder FFP installeren (Of eigenlijk heeft FFP er niets mee te maken, het is slechts een platform om Java te starten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschie_73
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 13:11
Is het ook mogelijk om vpn te instaleren op de nas? Zo ja is er ergens een beschrijving hoe dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Volgens mij kan je dit wel instellen. je kan het iig instellen bij je downloadprogramma.

Ik zit zelf met een probleem dat ik NZBGet gebruik en al mijn films download in mijn Admin Folder, uiteraard wil ik deze naar mijn User folder veranderen. In de huidige versie van NZBGet kan dit kennelijk niet.
Het is me nu uiteindelijk gelukt om FFP te installeren. Het schijnt dan mogelijk te zijn om wel een nieuwere versie van NZBGet te installeren, waardoor ik dus wel mijn downloads kan opslaan in mijn User folder.

Ik snap alleen totaal niet wat ik moet doen nadat ik FFP heb geinstaleerd. Via diverse manuals schijn ik middels wat commandos wat zaken te moeten updaten....maar voor mij is het echt abracadabra waar ik wat moet invoeren.

Edit:
Inmiddels kan ik met putty een command shell openen. Echter wordt er gevraagd om mn login en password.
login kan ik invullen, password kan ik op een of andere manier niet eens typen....

[ Voor 11% gewijzigd door steefje op 29-01-2015 18:57 ]

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 10:19
Ik wil graag een Zyxel nas aanschaffen, en ben niet vies van Linux oid :-) Mijn idee is om van bepaalde folders de data te repliceren naar Onedrive als offline backup.

Is dat met de firmware of addons van Zyxel standaard al mogelijk? Onedrive is via een truck ook wel te benaderen via webdav. Werkt bijv. davfs2 op de Zyxel firmware ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een vrachtwagen kan je ook onedrive niet benaderen hoor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stinga84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 22:48
Helaas is sinds afgelopen weekend mijn ZyXel NSA325 v2 niet meer te benaderen en reageert deze nergens meer op... Het powerknop-lampje knippert iedere paar seconden kort blauw. In de handleiding van de NAS staat helemaal niets over een kort knipperend blauwe power led.

Daarnaast knippert het groene lampje op de voedingsadapter iedere paar seconden; van zwak groen telkens kort naar fel groen. Als ik de voedingsadapter tegen mijn oor houd, lijkt deze iets te willen doen, maar stopt deze gelijk weer en is het stil; iedere paar seconden opnieuw.

Geprobeerd:
- reset via ingedrukt houden power-knop: er gebeurt niets.
- reset via pinnetje in reset knop aan de achterkant: er gebeurt niets.
- reset door stekker er uit en weer er in te doen: er gebeurt niets.

Zelf vermoed (en hoop!!) ik dat de voedingsadapter stuk is.

Heeft een van jullie ervaring hiermee, of een idee wat er aan de hand kan zijn?

In elk geval wil ik morgenavond met de NAS langs de winkel; de NAS is net een jaar oud en valt dus ruim binnen de 2 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Volgens mij hoort dat ledje constant te branden. Dus ik neem aan dat je voeding stuk is, en de spanning inzakt op het moment dat de NAS een schijf probeert op te spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Heb gister mijn PC direct via LAN aangesloten ipv via een Powerline. Snelheid ging van 8mb/s naar bijna 90 mb/s. Mijn netwerkschijf is daarmee kwa write sneller dan de schijf die nog in de PC zit...

Dus ik moet maar een directe LAN-kabel gaan trekken. Ben tot nu toe best tevreden met de Zyxel. Al krijg ik op afstand benaderen nog altijd niet voor elkaar. Maar dat ga ik wel weer proberen na de overstap van Ziggo naar Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:25
Ik kan plots de webinterface niet meer benaderen. De nas komt wel gewoon in beeld bij netwerkpagina in windows.

Zijn ipadres zou 192.168.2.1 moeten zijn. Echter kan er dan geen pagina weergeven worden. Als je 192.168.2.1:9000 doet kom je wel in de logytech plugin. (Nooit gebruikt overigens, maar staat ook een icoontje van in het windowsnetwerkscherm.

Ook zie ik op mijn experiabox (v9) geen nas tussen de ipadressen staan. :s

Zowel nas als de Experiabox resetten, helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 14:41
Ik heb een Zyxel NSA 325 V2 NAS, deze is helemaal ingericht, hiervan wil ik sommige mappen synchen met mijn Shuttle KD20 NAS Nu heb ik Backup Planner geactiveerd, maar volgens mij werkt die alleen met andere Zyxel NSA NAS'en.

Heef iemand ook de situatie dat hij bepaalde mappen van de NSA 325 V2 synchroniseerd naar een ander geen Zyxel NAS, en hoe heb je dit dan ingericht?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Blo0odyHell schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 18:51:
Ik kan plots de webinterface niet meer benaderen. De nas komt wel gewoon in beeld bij netwerkpagina in windows.

Zijn ipadres zou 192.168.2.1 moeten zijn. Echter kan er dan geen pagina weergeven worden. Als je 192.168.2.1:9000 doet kom je wel in de logytech plugin. (Nooit gebruikt overigens, maar staat ook een icoontje van in het windowsnetwerkscherm.

Ook zie ik op mijn experiabox (v9) geen nas tussen de ipadressen staan. :s

Zowel nas als de Experiabox resetten, helpt niet.
Nas utility van Zyxel zou hem wel meoten kunnen vinden me thinks.. Of in de webinterface van je router kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stinga84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 22:48
Mijzelf schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:43:
Volgens mij hoort dat ledje constant te branden. Dus ik neem aan dat je voeding stuk is, en de spanning inzakt op het moment dat de NAS een schijf probeert op te spinnen.
Helaas bleek het niet om een kapotte voeding te gaan, na een test met een andere voeding nieuw uit doos... Zodra je de voeding inplugt in het stopcontact, maar niet aansluit op de NAS, brandt het lampje gewoon continu. De ZyXel NSA325 v2 is nu onder garantie opgestuurd ter reparatie/vervanging. Naar verwachting heb ik hem binnen twee weken terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
xxxneoxxx schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 23:19:
[...]

Nas utility van Zyxel zou hem wel meoten kunnen vinden me thinks.. Of in de webinterface van je router kijken..
Eindelijk weer tijd om er wat aan te doen. Is het al op miraculeuse wijze opgelost. Plots na dagen er niet in te kunnen, kan ik er weer in. Heel vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Blo0odyHell schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:19:
[...]

Eindelijk weer tijd om er wat aan te doen. Is het al op miraculeuse wijze opgelost. Plots na dagen er niet in te kunnen, kan ik er weer in. Heel vreemd!
Heeft alles in je huis een vast IP, het kan anders maar zo zijn de router het IP die je NAS heeft (volgens jou) aan een anders device leased. Wellicht is dit device uit geweest, of uit huis en zit je NAS weer op de oude plek (het IP dat hij claimed). Daarom moet je alle IP's van je belangrijkste hardware waar je bij wil buiten de DHCP range vast leggen, of definitief claimen in de DHCP range, zodat hij dit IP niet meer uitdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Jumpman schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:51:
[...]

Heeft alles in je huis een vast IP, het kan anders maar zo zijn de router het IP die je NAS heeft (volgens jou) aan een anders device leased. Wellicht is dit device uit geweest, of uit huis en zit je NAS weer op de oude plek (het IP dat hij claimed). Daarom moet je alle IP's van je belangrijkste hardware waar je bij wil buiten de DHCP range vast leggen, of definitief claimen in de DHCP range, zodat hij dit IP niet meer uitdeelt.
Daar zeg je me wat! Ik heb inderdaad, tijdje terug, ip vastgezet op 192.168.2.1

Mijn nas gaat snachts uit. Zou dan een ander apparaat het ip gejat hebben. Dat zou de boel verklaren

Ik verander hem nu naar 25. Zover komen mijn ips nooit.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Blo0odyHell schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:05:
[...]

Daar zeg je me wat! Ik heb inderdaad, tijdje terug, ip vastgezet op 192.168.2.1

Mijn nas gaat snachts uit. Zou dan een ander apparaat het ip gejat hebben. Dat zou de boel verklaren

Ik verander hem nu naar 25. Zover komen mijn ips nooit.

Bedankt!
Dan is dat inderdaad waarschijnlijk gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Yep, dat doe ik zelf hier ook. Dhcp range bekeken, en voor de apparaten die een gereserveerd ip adres moeten hebben er eentje uit de einde van de range uitgedeeld. Gaat altijd goed eigenlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffonz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 09:30
Ik wil naast mijn synology de Zyxel als 2e NAS aanschaffen voor backup. Een vereiste van Synology is dat deze dan wel rsync moet ondersteunen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffonz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 09:30
xxxneoxxx schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:28:
Yep, dat doe ik zelf hier ook. Dhcp range bekeken, en voor de apparaten die een gereserveerd ip adres moeten hebben er eentje uit de einde van de range uitgedeeld. Gaat altijd goed eigenlijk. ;)
Bij mijn dhcp-server kan ik zelf de range instellen. Ik heb m tussen 192.168.0.100 en .254 ingesteld. Handmatige adressen stel ik vanaf .2 in (.1 is de dhcp server/router zelf). Zo krijg ik nooit conflicten.
Ik neem aan dat op bijna alle dhcp servers de range in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
De NAS ondersteund geen rsync. Maar het zit wel in FFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-09 09:31
Ik heb zojuist een NSA310S gekocht als starter NAS om eens te kijken of ik het wat vind. Nu wil ik couchpotato en sickbeard er op zetten, maar ik heb geen idee hoe.

Iemand die ergens een linkje weet? Ik zie alleen eerder een post met een script oid. Is er nergens een stap voor stap youtube filmpje? :)

Googlen levert mij 0 op voor Zyxel, alleen voor synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Klopt, die had ik inderdaad al gevonden. Daar refereerde ik naar toen ik zei "een script oid".
Ik snap helemaal niks van wat daar staat. Ik hoopte dat er ergens een video of stap voor stap beschrijving was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Dat is de stap voor stap beschrijving. :P

Makkelijker is het helaas niet weg te zetten. Dit is gewoon en NAS waarbij, wil je extra functionaliteit/apps gebruiken, je er echt ff wat effort in moet stoppen vrees ik. Wil je dat niet, dan is een synology of een qnap misschien een betere optie voor je, aangezien hier het merendeel van de apps van grafisch en next-next finish niveau is.

Maar in het kort over die link: download FFP, installeer FFP, zet vervolgens de scriptjes e.d. lokaal, en voeg de repositories toe. Installeer de afhankelijkheden en configureer daarna de genoemde apps. En ja, voor een hoop zaken (FFP installatie e.d.) zal je op dezelfde site even de guide op moeten zoeken. Zelfde met het instellen van de apps. Nas-central is een bron van informatie, daar is echt genoeg te vinden.

Als je het niet begrijpt, gewoon beginnen en kijken hoe ver je komt. Daarna zelf zoeken naar een oplossing. Dat is hoe iedereen het hier voor elkaar krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
xxxneoxxx schreef op zondag 05 april 2015 @ 10:55:
Dat is de stap voor stap beschrijving. :P

Makkelijker is het helaas niet weg te zetten. Dit is gewoon en NAS waarbij, wil je extra functionaliteit/apps gebruiken, je er echt ff wat effort in moet stoppen vrees ik. Wil je dat niet, dan is een synology of een qnap misschien een betere optie voor je, aangezien hier het merendeel van de apps van grafisch en next-next finish niveau is.

Maar in het kort over die link: download FFP, installeer FFP, zet vervolgens de scriptjes e.d. lokaal, en voeg de repositories toe. Installeer de afhankelijkheden en configureer daarna de genoemde apps. En ja, voor een hoop zaken (FFP installatie e.d.) zal je op dezelfde site even de guide op moeten zoeken. Zelfde met het instellen van de apps. Nas-central is een bron van informatie, daar is echt genoeg te vinden.

Als je het niet begrijpt, gewoon beginnen en kijken hoe ver je komt. Daarna zelf zoeken naar een oplossing. Dat is hoe iedereen het hier voor elkaar krijgt. ;)
Thanks! Genoeg informatie om mij in ieder geval aan het googlen en lezen te krijgen!
Uit de eerdere pagina kon ik niet opmaken waar het script geplaatst moet worden en hoe. Dit helpt mij al op weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
De ventilator genoemd in de OP is die ook te gebruiken in de NSA310s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Lijkt me niet. Het is een 80mm ventilator, terwijl de 310s niet breder is dan een centimeter of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjap1984
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-02-2022
Mede tweakers ik hoop dat dit topic nog bekeken wordt.
ik heb mijn zyxel deze week gekocht en hoop hem vrijdag in huis te hebben.
Had alleen een vraag over de Fun plug.

ik lees op verschillende sites dat het installeren op een stick kan.
Deze doe je dan in de nas ff opnieuw opstarten en klaar.
Andere methode is dus via de package manager de ZYPKG file installeren.

Ik heb dus meerdere opties.

Wat ik eigenlijk nergens terug kan vinden is of de fun plug alleen een add-on is waar je alles mee kunt gaan doen, of dat het de huidige zyxel software vervangt.
Kan ik dus als ik de fun plug installeer nog steeds de nas benaderen via de ip en via de website aanpassingen doen?

Ik begrijp dat ffp via telnet of ssh werkt.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk. 8)7

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
FFP werkt naast de Zyxel software, zonder problemen. Ook wanneer je hem gewoon op je HDD installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjap1984
Ok super bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 15:55

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hee, een topic voor de 325!

Zelf deze NAS sinds januari 2014 in mijn bezit. 2x 1TB erin zitten waar ik mijn foto's op back-up van een andere ext. HDD, staan in RAID1.

NAS is via een Cat6 SSTP aangesloten op de router (WD MyNet 900), en mijn MacBook weer via eenzelfde SSTP kabel aan de router.
De verbinding via smb (benader hem via finder, inloggen en bestandjes heen en weer slepen), is niet zo bar snel. 5 a 6 mb/s. Ik heb het idee dat dat veel sneller moet kunnen.

Verder werkt het helemaal prima. Ding staat niet 24/7 aan, eigenlijk alleen als ik iets wil back-uppen of benaderen. Volgens mij zou ik er veel meer mee kunnen (iTunes server of dropbox map), maar daar ben ik niet zo in thuis.

Wat ik me wel afvroeg: stel ik wil er 2x 2TB in doen. Moet ik dan eerst de ene schijf eruit halen en een nieuwe erin, zodat daar alles op gekopieerd word en dan de andere? Of gewoon beide eruit trekken, nieuwe erin doen en dan vanaf de andere HDD alles weer kopieëren?

Super bedankt alvast voor reacties!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Schrijven (SMB) gaat hier met 60 MB/s en lezen nog sneller, ik dacht iets van 80 MB/s. Er zit ergens iets niet goed in je netwerk, of je hebt geen 1 Gbit apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Jumpman schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:37:
Schrijven (SMB) gaat hier met 60 MB/s en lezen nog sneller, ik dacht iets van 80 MB/s. Er zit ergens iets niet goed in je netwerk, of je hebt geen 1 Gbit apparatuur.
Vaag.. Cat6 kabels (trekken wel >120mb/s internetconnectie).
WD MyNet N900 pricewatch: WD My Net N900 Best aardig O+

Gigabit kaart in m'n MacBook Pro mid 2010.

Wat ik ook raar vind: Het enig noemenswaardig grote bestanden zijn foto's op mijn NAS. Via de webinterface zegt hij dat er ruim 780 GB in gebruik is, terwijl in de finder, toon info er maar 435 GB in gebruik is. Dit klopt ook, aangezien dit exact gelijk is aan mijn externe HDD met hoofdopslag.

Wat ik zie als ik verbind via de finder/windows verkenner:

1TB disk 1
admin
documents
music
photo
public
video

Die disk 1 lijkt mij de andere schijf te zijn..wut? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Sjoerdfoto schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:29:

Wat ik me wel afvroeg: stel ik wil er 2x 2TB in doen. Moet ik dan eerst de ene schijf eruit halen en een nieuwe erin, zodat daar alles op gekopieerd word en dan de andere? Of gewoon beide eruit trekken, nieuwe erin doen en dan vanaf de andere HDD alles weer kopieëren?
Je zou een backup kunnen maken, nieuwe schijven plaatsen en daarna de backup weer terug kunnen plaatsen.

Makkelijker is waarschijnlijk gewoon RAID daarvoor gebruiken. Als je een RAID-1 configuratie hebt, dan kun je eerst 1 schrijf vervangen en de RAID configuratie rebuilden. Daarna kun je de 2e schijf vervangen en rebuilden. Vervolgens kun je dan de RAID uitbreiden om de extra ruimte te gebruiken. Rebuilden en uitbreiden kost wel tijd, maar je kunt de NAS gewoon blijven gebruiken.
Zelf heb ik nu een Synology en kan de opties niet even gauw opzoeken, maar dit moet zich vanzelf wijzen in het menu.
Let er wel op dat er altijd een risico is dat bij een rebuild er fouten optreden, dus zorg er zeker voor dat alle belangrijke bestanden op een backup staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Flitzer schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:09:
[...]

Je zou een backup kunnen maken, nieuwe schijven plaatsen en daarna de backup weer terug kunnen plaatsen.

Makkelijker is waarschijnlijk gewoon RAID daarvoor gebruiken. Als je een RAID-1 configuratie hebt, dan kun je eerst 1 schrijf vervangen en de RAID configuratie rebuilden. Daarna kun je de 2e schijf vervangen en rebuilden. Vervolgens kun je dan de RAID uitbreiden om de extra ruimte te gebruiken. Rebuilden en uitbreiden kost wel tijd, maar je kunt de NAS gewoon blijven gebruiken.
Zelf heb ik nu een Synology en kan de opties niet even gauw opzoeken, maar dit moet zich vanzelf wijzen in het menu.
Let er wel op dat er altijd een risico is dat bij een rebuild er fouten optreden, dus zorg er zeker voor dat alle belangrijke bestanden op een backup staan.
Helder, thanks!

Ik denk, test het snelheidspuntje even uit op een 2015 Macbook Air. Blijk dat al een stuk sneller te zijn, want die heeft USB 3.0 :+ Laptop uit 2010 en alleen USB 2.0.. ja dan zit daar de bottleneck :P

Maar ik haal alsnog geen 50-80 mb/s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
? Wat heeft USB met de doorvoer van die NAS te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

In mijn geval best veel, aangezien ik eigenlijk alleen tussen een externe HDD (via USB) en m'n NAS werk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjap1984
Vraagje.
Ik heb mijn nas binnen en draaiend (Werkt super ;-) ).
Nou heb ik owncloud geïnstalleerd wat ook goed werkt maar ik wil graag de poortnummer aanpassen.
ik heb nog een webserver draaien op poort 80 en die moet in stand blijven.

Volgens google moet ik de poort aanpassen op de apache server maar hoe kom ik daar bij in mijn nas?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 11:24
Iemand ervaring met de laatste firmware 4.80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
@sjap1984: Wat bedoel je precies? Die webserver draait op een ander apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb deze nas zojuist aangeschaft maar weet eigenlijk niet hoe deze vanaf buiten mijn thuisnetwerk (via internet) te benaderen. Inloggen via een no-ip adres leukt prima, hoe of met welk protocol kan ik dus buitenshuis op de nas bestanden toevoegen of verwijderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je hebt een aantal mogelijkheden. De standaard webinterface biedt een paar mogelijkheden om files te up- en downloaded. Verder kun je owncloud installeren. Die bied via de webinterface ook die mogelijkheden, maar je kunt ook clientsoftware installeren om het wat gelikter te maken.
Verder heb je een ftp server waarmee je FTP en FTPES kunt gebruiken. Je kunt ook de ssh package installeren, dan heb je de beschikking over SFTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sijz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-03-2021
Sinds gisteren heb ik ook de NSA325 binnen met 2x 3TB red van WD.

Heb mijn oude externe harde schijf gekopieerd, super handig met 1 druk op de knop. Wel jammer dat je de bestanden dan niet gelijk aan de juiste mappen kan toewijzen.

Ben daarom ook de bestanden aan het verplaatsen (124GB), dit gaat schreeuwend langzaam. Dit gaat met 3MB/sec.

Doe ik iets verkeerd? Of zijn er bepaalde instellingen die ik moet wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ja, je doet iets verkeerd. Als je files 'van buitenaf' gaat verplaatsen van de ene share naar de ander, dan wordt de file gedown- en geupload, wat inderdaad traag is.

Je hebt een aantal mogelijkheden. Files verplaatsen binnen een share gaat snel (dat is alleen administratief). Speciaal voor dit soort acties is er een 'onderkoepelende' share, met een naam als 'Volume_1' of zoiets. Binnen deze share kun je de files verplaatsen.

Mogelijkheid 2 is de webinterface. Via de filebrowser kun je ook files verplaatsen. De actie vindt dan op de NAS plaats.

Mogelijkheid 3 is inloggen met ssh, en de verplaatsing vanaf de commandline doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:17
Ik zag gister een nieuwe package (bij de normale lijst van packages/firmware)
myZyXELcloud-Agent

Wat blijkt: is voor DynDNS (op afstand inloggen) met een eigen webadres.
Je kan een ****.zyxel.me account aanmaken en daar je nas op benaderen. Wel moet je zelf de port forwaring op je router goed instellen, maar het werkt prima!

kan nu FTP en web configurator benaderen. Alleen P2P krijg ik nog niet goed geforward (maar dat zal aan mij liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sijz
Mijzelf schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:45:
Je hebt een aantal mogelijkheden. Files verplaatsen binnen een share gaat snel (dat is alleen administratief). Speciaal voor dit soort acties is er een 'onderkoepelende' share, met een naam als 'Volume_1' of zoiets. Binnen deze share kun je de files verplaatsen.
Dit werkt perfect! _/-\o_

• sijz
Zijn er ook mensen die last hebben dat de film stopt tijdens het streamen?

Ik stream een 1080P bestand van rond de 7GB naar mijn Samsung TV F9000. Na de eerste minuut stopt de film. Na een herstart gaat de film ongeveer een 1,15 uur zonder problemen door. Om vervolgens weer te stoppen. Heerlijk zo vlak voor het einde van de film.

De router is een standaard ziggo ubee.

Het lijkt erop dat het redelijke vaste tijden zijn. Instellingen? Heb het zelf nog niet gevonden, dus tips zijn meer dan welkom.

Edit: Na het e.e.a te hebben getest de oplossing gevonden: enable jumbo frames.

[ Voor 8% gewijzigd door sijz op 19-10-2015 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djoezz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05-2021
Hallo,

Ik heb deze NAS nu inmiddels bijna een jaar denk ik en hij bevalt redelijk.
Hij staat bij mij in de meterkast en omdat ik stadsverwarming heb staat daar ook de warmtewisselaar.
Daardoor staat mijn CPU temperaturr eigenlijk altijd zo rond de 60 C.
De bar is nog wel groen, maar ik lees op diverse fora dat de meeste een CPU temperatuur van rond de 40 C hebben.

Is de 60C die ik heb een probleem en zo ja, wat gaat er dan fout?

Bedankt vast voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Als jouw NAS al een jaar op 60C zit, is het blijkbaar geen acuut probleem. Maar het gaat over levensduur. Bij een hogere temperatuur 'slijten' de chips en condensatoren gewoon sneller. Of dat een significant probleem is weet ik niet.
Overigens denk ik niet dat de CPU het probleem is. De condensatoren eromheen kunnen minder hebben, en de schijf wordt ook niet blij van erg hoge temperaturen. Persoonlijk vind ik dat veel enger dan de NAS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben hier nieuw en heb een vraag. Ik probeer bij Myzyxel mijn NAS aan te melden, ik vul het serie nummer in (S......) en het MAC adres en krijg dan de melding "Invalid Serial Number" Heeft iemand anders dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Zelf nu al meer dan een jaar een tevreden NSA 325 V2 gebruiker, vandaag ook maar zijn broer de NAS540 gekocht voor € 115,00.

Volgens mij is dit een hele goede deal: http://www.redcoon.nl/B570463-ZyXEL-NAS540_Tot-en-met-4-Bays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Laatst online: 05-10 12:59
Ik heb inmiddels ook de aanbieding van Redcoon besteld. een 4-bay nas voor €115,- is een koopje...
Nu vraag ik me af of Zyxel ook als VPN server kan worden gebruikt zoals een Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 20:32
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:25:
Ik ben hier nieuw en heb een vraag. Ik probeer bij Myzyxel mijn NAS aan te melden, ik vul het serie nummer in (S......) en het MAC adres en krijg dan de melding "Invalid Serial Number" Heeft iemand anders dat ook?
ja, ik ook

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:04
Ik weet het niet zeker, maar is MyZyxelCloud alleen beschikbaar voor de NAS520 en NAS540?

Dit vond ik via Google: https://www.google.nl/#q=myzyxelcloud+nsa325v2
No, myZyXELcloud is only supported on NAS540 at present and it requires the ... Therefore, NSA325v2 still does not support this feature.
Dit staat tussen de zoekopdrachten. De pagina zelf is niet op te roepen.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 11:38

Rexomnium

Vincam aut moriar

Hoe krijg ik het voor elkaar om NZBGet op de NAS540 direct in de standaardmappen (movies,music, etc.) te laten downloaden? Nu download ie in \\NAS540\admin\download\nzbget\dst, maar als ik daar vandaan iets wil verplaatsen, kan dat alleen via Windows verkenner en met mijn computer als tussenstation :/

[ Voor 53% gewijzigd door Rexomnium op 14-01-2016 23:08 ]

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Door middel van post processing scripts. Maar dat is meer een nzbget gerelateerde vraag me dunkt, en heeft niet zo veel met de specifieke nas te maken lijkt mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02-2023
Meneer de Bruin schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:06:
Hoe krijg ik het voor elkaar om NZBGet op de NAS540 direct in de standaardmappen (movies,music, etc.) te laten downloaden? Nu download ie in \\NAS540\admin\download\nzbget\dst, maar als ik daar vandaan iets wil verplaatsen, kan dat alleen via Windows verkenner en met mijn computer als tussenstation :/
Mijzelf schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:45:
Als je files 'van buitenaf' gaat verplaatsen van de ene share naar de ander, dan wordt de file gedown- en geupload, wat inderdaad traag is.

Mogelijkheid 2 is de webinterface. Via de filebrowser kun je ook files verplaatsen. De actie vindt dan op de NAS plaats.

Mogelijkheid 3 is inloggen met ssh, en de verplaatsing vanaf de commandline doen.
Heb dit ding al jaren en lees nu pas hoe je makkelijk van en naar de verschillende shares kunt kopieren. (Hoevaak heb ik al minuten per keer van mijn leven verspild!! ). Vroeg me soms al eens af waar die Volume1 share voor diende. Ach ja. Je wordt ouder, maar niet slimmer...

[ Voor 36% gewijzigd door Ceejay op 16-01-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2SC
  • Laatst online: 14-02-2024

2SC

Heb deze NAS nu een jaartje, sinds deze week is hij niet meer benaderbaar. De bovenste led (system led) blijft knipperen, de leds van de HDDs zijn wel gewoon groen.
Heb hem al opnieuw opgestart een paar keer, aan internet kabel ligt het niet. Ook een harde reset heeft geen effect gehad. Heb het vermoeden dat het een firmware issue is. Iemand bekent met dit probleem en weet hoe het op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat kan een gedegradeerde flash zijn. Voor de 325v1 is er een tooltje om dat te verhelpen, maar zie zal niet op een v2 werken. Ik zal kijken of ik een v2 tooltje kan regelen.

Dat tooltje is overigens een script op een USB stick, die een firmware file op diezelfde USB stick zal flashen. Dat script wordt tamelijk vroeg in het boot proces aangeroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2SC

2SC

Mijzelf schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 11:57:
Dat kan een gedegradeerde flash zijn. Voor de 325v1 is er een tooltje om dat te verhelpen, maar zie zal niet op een v2 werken. Ik zal kijken of ik een v2 tooltje kan regelen.

Dat tooltje is overigens een script op een USB stick, die een firmware file op diezelfde USB stick zal flashen. Dat script wordt tamelijk vroeg in het boot proces aangeroepen.
Zou super fijn zijn, thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Deze zou moeten werken: NSA325v2_480AALS0C0_UpgradeKey.zip
Unzippen naar een FAT geformatteerde USB stick. Prik hem in 1 van de achter poorten van de NAS (de front poort werkt niet), en boot hem. Als het goed is wordt 1 van de leds (sys?) amber, en na halve minuut of zo zet hij zich weer uit. Verwijder stick en zet hem weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2SC

2SC

Mijzelf schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:50:
Deze zou moeten werken: NSA325v2_480AALS0C0_UpgradeKey.zip
Unzippen naar een FAT geformatteerde USB stick. Prik hem in 1 van de achter poorten van de NAS (de front poort werkt niet), en boot hem. Als het goed is wordt 1 van de leds (sys?) amber, en na halve minuut of zo zet hij zich weer uit. Verwijder stick en zet hem weer aan.
Bedankt, hij werkt weer!! *O*

Helaas iets te vroeg gejuicht. Wanneer ik hem opnieuw start doet het probleem zich weer voor namelijk. Als ik dan hem dan uitzet, en start met de USB werkt het weer. Heb je dit vaker gezien?

Hij lijkt het weer gewoon de doen. Na de boot met usb bleef de CPU steeds op 100% hangen door Twonky. Nadat ik deze uit heb gevinkt boot hij weer normaal :)

[ Voor 24% gewijzigd door 2SC op 24-01-2016 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-10 19:34
Is het iemand wel eens gelukt om zijn NAS te registreren op myzyxel.com? Ik krijg telkens de foutmelding "invalid serial number" terwijl ik deze invoer zoals hij onderop de nas staat. Deze melding krijg ik zowel bij het registreren van een NSA310 als een NAS540. Mail gestuurd naar zyxel maar daar heb ik na een paar dagen nog steeds geen reactie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02-2023
Wat zou het voordeel zijn van registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
Weet iemand wat de Abnormal Bug precies is? Blijkbaar heb ik daar geen last van gehad.

[ Voor 40% gewijzigd door pasarica op 06-02-2016 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik kan in jouw link niets vinden wat lijkt op een 'abnormal bug'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:03
Laatste Firmware update V4.80(AALS.1) spreek over een "Abnormal Bug" fix.

Maar wat die betreffende bugfix is, wordt totaal niet duidelijk...
Kan ook niks vinden op het Duitse forum.

hoi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik heb AALS.0 en AALS.1 gedownload, uitgepakt en een diff gedraaid. Het lijkt erop dat de ondersteuning van VLC voor mediastreaming is verwijderd en vervangen door 'Media Player'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos99
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-06-2023
zie dat er nog steeds reacties binnenkomen op deze topic

kreeg anderhalve week geleden een waarschuwing van een back-up programma dat er "een" harde schijf kapot aan het gaan was, maar ja, welke?

inmiddels is mijn in januari 2014 gekochte Zyxel 325-2 NAS ter ziele. Dit weekend wilde de NAS niet meer opstarten. Vandaag gecontroleerd, bleken de 2 harde schijven rood-gloeiend in de behuizing te hangen

geprobeerd data uit te lezen via NAS-herstel programma; geeft lege schijven aan; ze zullen toch niet allebei kapot zijn?

iemand ervaring met herstel via Linux? of toch maar een Synology? (mijn QNAP 419 draait inmiddels een jaar of 6 zonder problemen, maar geen ondersteuning meer)

hoor graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Mijn NSA325-V2 wordt erg traag als er nog maar 10% schijfruimte (~500GB) is, hebben jullie ook deze ervaring? Ik snap dat hij een keer in de beveiliging schiet maar om nu altijd 500GB niet te kunnen gebruiken, dit lijkt me wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader2003
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-11-2022
Ik heb al enige tijd een NSA325 v2 met ffp 0.7 draaien op usb echter heb ik vaak dat deze last heeft van netwerk dropouts.
Bij een kopieer actie of bij een uitpak actie via nzbget is deze niet meer benaderbaar..
De Cpu draait dan op 100%.
Ik heb er alleen nzbget 16.4 op draaien maar met de vorige versies had ik dit probleem ook al.
Iemand tips?

[ Voor 25% gewijzigd door Crusader2003 op 23-03-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
Volgens mij is uitpakken een vrij intensieve actie, dus dat zou wel voor 100% cpu kunnen zorgen. Misschien kan je het cpu gebruik limiteren?

Zijn er hier mensen die ook SickBeard/Gear/Rage draaien? Deze tools gaan support voor Python < 2.7.9 droppen, maar volgens mij is er nog geen Python > 2.7.8 package beschikbaar in een repository. Zijn er anderen ook die tegen dit probleem aanlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je zou over kunnen stappen op Entware-ng, deze heeft Python 2.7.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
Thanks! Ik had geen idee dat er nog andere repository software was voor de NSA325, behalve FFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Leuk, weer alles opnieuw in gaan richten als het net goed draait. :')

Hopelijk voegt iemand Python 7.7.9 nog ergens toe aan een repo op een manier zodat niet weer alles overhoop moet want dit is wel weer irri..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
Ik denk dat ik het in een uurtje gefixt heb :) Gewoon even zorgen dat alles dat je in de /ffp folder ook ergens anders hebt staan, zoals de databases en configs van sickbeard / couchpotato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
@xxxneoxxx: FFP begint een beetje te kraken. Het is niet meer onderhouden sinds 2012. Er komen nog wel nieuwe pakketten bij, maar de basis is oud. Verder heeft het geen centraal package management.

Entware-ng is fonkelnieuw, de -ng variant is eind vorig jaar ontstaan uit een aantal Entware forks voor verschillende NASsen, en heeft een prima package manager. (opkg).

Dus overstappen is even werk, maar de verwachting is dat je weer jaren vooruit kunt met een rolling release. En het installeren is veel makkelijker. Installeren van Python is gewoon
opkg install python
en alle afhankelijkheden worden vanzelf meegenomen.

Overigens zit in Fonz' repository (voor FFP) ook een Python 3.2.2. Geen idee of die ook voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
Vandaag heeft m'n NSA325v2 een update geïnstalleerd maar de changelog is wel erg summier. Kan iemand iets zinnigs zeggen over V4.81(AALS.0)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
pasarica schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:10:
Vandaag heeft m'n NSA325v2 een update geïnstalleerd maar de changelog is wel erg summier. Kan iemand iets zinnigs zeggen over V4.81(AALS.0)?
Uit de Release Notes:

Features
Modification in 4.81(AALS.0) | May/19/2016

[Enhancement]
Hide the httpd version information for security consideration.
Reboots the device when servername is modified to make sure all the services apply the correct servername.

[Bug fixed]
Fixed the ftp security issue.
Fixed the issue that the scheduled tasks, including backup plan and power schedule, don’t execute at the right time when daylight saving is enabled.

[Package]
3/8
ZyXEL Confidential
http://www.zyxel.com

[NZBGet]
Upgrade unrar to untar more files which was compressed by newer compress tool

[Memopal]
Take off redundant double quotes while executing memopal.

[GoogleDrive]
1. Fix that GoogleDriveClient won't update if the sync path contains blank.
2. Only remove the folder's contents instead of the entire folder while users delete there
accounts.

[BackupPlanner]
Modify daylight saving for schedule job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Tijdelijk is mijn ZyXEL NSA325-V2 voor 90% vol (Er is nog steeds meer dan 540 GB vrij), maar het kopiëren gaat enorm traag, telkens loopt hij terug van zijn maximum naar enkel kbps zeg maar. Als ik files eraf haal zodat er nog maar 85% vol is, dan kopieert hij wel constant op de maximale snelheid. Het RAM zit lang niet vol en de netwerkcondities zijn hetlzefde bij beide kopieer acties, ook in de logs is niets te zien. Het lijkt wel als hij 90% vol is, dat er iets gebeurt waardoor hij tegen gaat sputteren, wat kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrdekker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 16:25
Jumpman schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:44:
Tijdelijk is mijn ZyXEL NSA325-V2 voor 90% vol (Er is nog steeds meer dan 540 GB vrij), maar het kopiëren gaat enorm traag,

...
Klopt! Heb ik ook gehad. Ik had destijds maar 1 harde schijf in de NAS. Ik had niet door dat de schijf zo vol zat en was bang dat de schijf stuk aan het gaan was. Dit omdat hij erg veel herrie ging maken. Daarom heb ik snel een extra harde schijf bijgeprikt en daarna wat data verplaatst. Nu heb ik nergens meer last van. Het zal wel een NSA325 issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
chrdekker schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:21:
[...]

Klopt! Heb ik ook gehad. Ik had destijds maar 1 harde schijf in de NAS. Ik had niet door dat de schijf zo vol zat en was bang dat de schijf stuk aan het gaan was. Dit omdat hij erg veel herrie ging maken. Daarom heb ik snel een extra harde schijf bijgeprikt en daarna wat data verplaatst. Nu heb ik nergens meer last van. Het zal wel een NSA325 issue zijn.
Hmmm, ik heb twee harddisks er inzitten. Ik heb ook twee NAS'en (de ene een back-up van de andere). Ik ben wat aan het kopiëren waardoor de ene nu behoorlijk volg begint te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MistrX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

MistrX

Kwam zag en overwon

Afgelopen week mijn ZyXEL NAS aan de netwerk familie gehangen. Het was even puzzelen om het ook werkelijk in het netwerk geïdentificeerd te krijgen en zodanig dat ik ook met behulp van de software er ook wat mee kon. Na wat Googelen hier en daar is het toch gelukt en kon ik er zowel met de software als in de Windows (7) verkenner bij en er bestanden op en af halen. Wel was het jammer dat hij niet duidelijk aangaf dat de HDD vooraf geformatteerd zou worden. Het bouwen van een RAID (1) structuur op twee schijven voorspelde dit voor mij natuurlijk wel al een beetje maar ik had nog verwacht dat de software mij zou vragen welke schijf moet dienen als mirror en welke niet. Dit gebeurde niet en het was simpelweg een kwestie van: HDD er in zetten > NAS aansluiten in netwerk > software draaien en NAS detecteren > Formatteren HDD voor RAID partitie.

Uiteindelijk was het zover en waren de HDD's gereed. Ik wilde een grote map met foto's archiveren op de NAS en omdat het niet al te snel ging over het netwerk (snelheid varieerde tussen de 1MB en 100KB's per seconde) heb ik hem 's nachts laten kopiëren (via Windows Explorer) in de hoop dat het 's morgens wel voltooid zou zijn. Niets bleek helaas minder waar, na de eerste paar mappen was hij al gestopt omdat hij ineens 'geen rechten' had om de map te benaderen. Ik begrijp nog steeds niet hoe dat komt. Aangezien mijn nieuwe PC bijna up and running is, wil ik het op de nieuwe rig nog een keer proberen, hopelijk gaat het beter. Als iemand nu al een idee heeft waar dit aan kan liggen, dan hoor ik het graag. :)

Een ander gek issue wat ik met de software heb is de File Browser app. Ik heb een aantal gebruikers aangemaakt via de NAS software zelf met enkel lees rechten op de foto map. Als ik het uittest door in te loggen in één van de accounts en de File Browser app open, dan kan ik gewoon alle andere mappen inzien en naast lezen, ook schrijven en deleten. Ook hier heb ik geen flauw idee wat er aan de hand is en hoe ik het oplos. Ik dacht er nog aan in Windows de restricties aan te passen maar de ZyXEL NAS heeft zijn eigen rechtensysteem over de directory structuur wat je in Windows niet kan aanpassen.

TL;DR versie: Ik denk dat de NAS een hoop potentie heeft maar dat ik er nog niet helemaal uit ben hoe hem nou correct te configureren. Met name hoe het rechten verleent. De instructies en manuals geven een hoop generieke info. Niet zozeer de technische diepte in om ook te troubleshooten. Dat mis ik nu wel.

Als iemand een idee heeft over mijn vorenstaand genoemde issues, dan is het denk ik goed om te weten dat ik een standaard KPN ExperiaBox netwerkje heb thuis. NAS aan een kabeltje, 2x 2TB schijven (WD Red) in RAID 1 opstelling er in. Windows 7 machine draadloos. uPNP aan en de fotomap gemound als schijf z:\ in Windows. Hulp is zeer welkom. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfkuipers
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-01-2022
Ik heb een ZyXEL NAS320, 4 jaar oud, met 2x 1TB HD, ingericht als RAID-1. Dit apparaat heeft de geest gegeven - sys led blinking, en niet meer goed te krijgen (althans niet door mij). De HD's zijn zo te zien wel goed. Uiteraard staat daar veel data op die ik graag wil bewaren.

Nu wil ik een nieuwe ZyXEL NAS326 kopen. Hoe kan ik het beste de HD's van de oude NAS naar de nieuwe overzetten? Bij gewoon inpluggen verwacht ik eigenlijk een initialisatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Klopt. Een NAS326 accepteert geen schijven uit een een van de NSA's, ze moeten ge-herformatteerd worden.

In theorie kun je één schijf initialiseren, de overblijvende in de NAS of op een ander Linux systeem handmatig assembleren & mounten, de data overzetten, en de tweede schijf aan de array toevoegen.

Ik heb er hier wat meer over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfkuipers
Bedankt voor de link, Mijzelf. Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfkuipers
Ik ben wat verder. Het NAS326 is geleverd, en in principe operationeel. Een van mijn HD's heb ik overgebracht naar het nieuwe NAS. Ik heb firmware 5.20 geïnstalleerd (deel van het initialisatieproces, want het was uiteraard afgeleverd met een oudere versie. Weliswaar niet verplicht, maar ik heb het wel gedaan). Ssh werkt nu ook goed (dat is een stuk eenvoudiger dan op de NSA320, waar ik wel wat problemen gehad heb om ffp werkend te krijgen).

Ik probeer nu om MetaRepository te installeren, en daar loop ik tegen een probleem aan. Ik heb volgens de instructies web_prefix in admin\zy-pkgs\ gezet en daarna MetaRepository enabled en gestart. Maar daarna krijg ik in de lijst van applicaties na een refresh alleen maar de standaard Zyxel toepassingen, zoals ik die ook al kende van mijn NSA320. MetaRepository is opeens weer geheel verdwenen (op de 320 had ik gewoon de mixture zoals ook in de documentatie staat). Ik kan dus ook Random Tools en Entware-ng niet installeren.

In het filesysteem staat nu wel een folder admin\zy-pkgs\MetaRepository, maar die is verder leeg.

Het lijkt er een beetje op alsof op de NAS326 het nieuwe UI (in 5.20) anders reageert als op de NSA320, waardoor MetaRepository niet goed meer werkt. Voordat ik deze firmware installeerde heb ik heel even rondgekeken en gezien dat de package manager (dus in 5.10) er ongeveer zo uitzag als ik gewend was op de NSA320. Maar dat is kennelijk geheel omgewerkt in 5.20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ja, firmware 5.20 heeft de oude interface geheel gedumpt ten gunste van een desktop vol icons. Overigens werkt MR wel op 5.20.
De directory \admin\zy-pkgs\MetaRepository zou gevuld moeten worden bij een package refresh. Dat is even zoeken, in 'App Center'->'All Apps' (of zoiets) staat een refresh icoontje.

Als dat niet werkt kun je proberen MR handmatig te starten. Login als root over ssh, en execute
/i-data/sysvol/.PKG/MetaRepository/etc/init.d/MetaRepository enable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfkuipers
Ik heb dit geprobeerd.

Het lijkt erop dat de apps van MR tijdelijk wel even terugkomen, maar daarna weer verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfkuipers
Ben nu bezig met het kopiëren van HD2 naar HD1. Dit kan nog wel een tijdje duren, zo te zien.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste