Toon posts:

[ZyXEL][NAS] Het ZyXEL NSA325 v2 ervaringentopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Anoniem: 387522

Topicstarter
Mede-auteur:
  • ItaloMike
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 13:59

ItaloMike

[openingspost verbeteren - PM me even dat je mede-auteur wilt zijn]

In dit topic ervaringen met de NSA325 v2, een 2-bay NAS van ZyXEL.

• De productpagina van ZyXEL, waar ook de handleiding is te vinden.
  • Productfoto's.
Professionele reviews

Bekende problemen
  • Luidruchtige ventilator. Een bekend probleem is, dat veel exemplaren een slechte fan hebben. ZyXEL heeft een tijd lang gratis een nieuwe fan opgestuurd, maar is daar om onduidelijke redenen mee gestopt. Sjoerdfoto bijvoorbeeld kreeg de keuze tussen de NAS opsturen ter reparatie en zelf een nieuwe ventilator kopen. Met het advies om deze te kopen, hetzelfde type als dat ze eerst gratis opstuurden. Er is in de NAS een aansluiting voor een fan met PWM kabel.

Links naar alternatieve software, met disclaimer.

[Voor 75% gewijzigd door ItaloMike op 30-07-2014 22:37]

• F55
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-01 01:51
Zelf deze nu twee maanden in gebruik en erg tevreden, het geluid probleem is opgelost en de NAS is muisstil
De NSA325's die nu worden uitgeleverd zijn voorzien van een andere stillere ventilator. De oude varianten hadden een ADDA ventilator en de nieuwe NSA325's zijn voorzien van een YS Tech variant.

[Voor 0% gewijzigd door F55 op 19-06-2014 19:39. Reden: taal fout]

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:11
Handleiding voor het plaatsen van een nieuwe ventilator:
code:
1
http://speedy.sh/94xuf/lueftertausch.pdf

Elke ventilator van 80×80mm en max. 20mm dik is in principe geschikt en kan gemakkelijk met de handleiding in- en uitgebouwd worden.

Ik ben ook redelijk tevreden met mijn NSA325-v2. Als je van "zelf doen" houd is het een prima en goedkope NAS.

Wil je echter een kant-en-klaar systeem dat gemakkelijk uitgebreid kan worden met velerlei applicaties dan zijn NAS-systemen van andere fabrikanten veel geschikter en meer gebruikersvriendelijk.
Deze systemen van o.a. Synology, QNAP en Asustor zijn wel iets duurder dan ZyXEL maar daar krijg je veel gebruikersgemak voor terug, o.a. een verfijndere, meer volwassen firmware, actieve firmware- en applicatieontwikkeling door de fabrikant (en open source door de gebruikerscommunity).
NAS-systemen hebben bij ZyXEL een lage prioriteit en maken slechts een zeer klein deel uit van het totale productgamma.

Mijn volgende NAS zal echter geen ZyXEL zijn:
  • geen actieve applicatieontwikkeling: vrijwel geen updates van ZyXEL applicaties (lees: dus sterk verouderde versies) en verwacht vooral niet dat er nieuwe applicaties worden toegevoegd.
  • applicaties zijn vaak beperkt in functionaliteit (NZBGet, Python) in vergelijking met de open source variant.
ZYPKG-pakketten
  • het zelf maken van een ZYPKG applicatiepakket is tijdrovend vanwege gebrekkige info en geen ondersteuning vanuit ZyXEL (dit valt buiten de reguliere ondersteuning)
    code:
    1

http://speedy.sh/wWZv6/zyxel-nsa-device-package-installing-guide-04.docx
  • veel noodzakelijke dependencies ontbreken en moeten nageinstalleerd worden maar dat is vrijwel onmogelijk omdat het "syteem"gedeelte read-only is.
  • de open source firmware en toolchains (cross en native) zijn wel te verkrijgen via ZyXEL en worden ook prompt na aanvraag ter download klaargezet.
Open source
Open source pakketten installeren of maken kan echter wel
  • met third-party software: Fonz Fun Plug (ffp).

[Voor 3% gewijzigd door ariekanari op 24-06-2014 18:17]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Anoniem: 331225

Ik heb hem ook. Heb er sabnzdb, couchpotato, sickbeard en calibre cops erop geïnstalleerd. Werkt perfect en dat voor 80 euro

• ItaloMike

ItaloMike

il Liquidatore

Topicstarter
Ikzelf kom dus van een Synology (DS109) af en vind de ZyXel NSA325-V2 (i.c.m. met 2x 3TB HGST NAS in RAID1) een verademing. Waarom? Omdat ik het menu gewoon plain & simple vind. In de Synology menu's zocht ik me werkelijkwaar een breuk!

Ik wilde geen astronomisch bedrag uit gaan geven aan een kastje dat in de meterkast staat en alleen als netwerkschijf dient (in mijn geval). En aangezien er ook nog twee schijven in moesten, heb ik uiteindelijk voor de ZyXel NSA325-V2 gekozen i.p.v. een QNAP TS-2xx of Synology DS-2xx.

De ZyXel biedt wat mij betreft veel waar voor zijn geld! Een 2-disk NAS met RAID mogelijkheden, 512MB werkgeheugen en een, voor mij, ruim aanbod aan packages voor onder de 100 euro!

p.s. ik heb (gelukkig) een stille fan, de YS Tech variant.. ;)

[Voor 4% gewijzigd door ItaloMike op 15-07-2014 00:30]

Anoniem: 331225

http://forum.nas-central....f8211de8871bac6085d878c9e . Een handig forum met diverse tutorials voor andere sabnzdb e.d.

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09-2021
Wil er misschien eentje halen voor m'n vader. Hoef em alleen als media/itunes server, time machine en download systeem te gebruiken. Wat zijn de snelheden die NZBGet en/of SABnzbd kunnen halen?

• ItaloMike

ItaloMike

il Liquidatore

Topicstarter
Ik haal het maximale uit mijn verbinding = 2.5-3 MB/sec.. :)

[Voor 5% gewijzigd door ItaloMike op 30-07-2014 21:07]

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-01 15:56
Ik heb er ook 1. Eigenlijk ben ik zeer tevreden. Geen slikke user interface zoals bij de bekende nas merken maar tot zover is de interface vrij gemakkelijk geweest!

Wat extra info over de Fonz Fun Plug. Het is een third party package maar je hoeft er niet veel voor te doen! De Fonz fun_plug bevat o.a. ssh(d), lighttpd, rsync(d), buildtools, editors, midnight commander, transmission, nzbget en openvpn

Hier zijn een aantal tutorials:
http://zyxel.nas-central.org/wiki/FFP_as_zypkg
http://nas-tweaks.net/371..._plug-0-7-on-nas-devices/

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• ariekanari
De installatie van ffp (Fonz Fun Plug) kan nog eenvoudiger met een kant-en-klaar installatiepakket.

Enkele Duitstalige installatiehandleidingen, deze gemakkelijk te volgen door de vele afbeeldingen.
http://fr32k.de/wiki/ffp/anleitungen/ffp-paket

Hoe NZBGet installeren (voor gebruik met ffp)
http://fr32k.de/wiki/ffp/anleitungen/nzbget-installation

Voor het installeren van
• CouchPotatoServer
• SickBeard (SickRage branch)
• Mylar

Zie: http://forum.nas-central.org/viewtopic.php?f=249&t=10881

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 17:43
Ik ben op zoek naar een goede NAS voor weinig geld, voor opslag foto's, films en documenten. Nu kwam ik uit bij deze nas. Ik vraag mij alleen af of deze NAS ook buiten je eigen netwerk te benaderen is. Dit is namelijk een vereiste.

Welke HDD kan je het beste in een NAS zetten? Klopt het dat een WD Red speciaal voor een NAS gemaakt is? Ik wil in eerste instantie 1 HDD in de nas plaatsen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
WD vertelt je graag dat een Red speciaal voor NASsen is gemaakt. Dat is niet zo. Een Red ondersteund TLER, een hack die moet voorkomen dat hij door slechte raid managers uit de array wordt gegooid bij een bad sector.
Vrijwel iedere NAS (inclusief de '325) draait Linux software raid, die daar geen last van heeft.
Ik vraag mij alleen af of deze NAS ook buiten je eigen netwerk te benaderen is.
Definieer 'buiten je eigen netwerk te benaderen'. De NAS heeft ondersteuning voor o.a. FTP, waarmee je files kunt benaderen, maar je moet wel zelf wat poort forwarding doen.

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 17:43
Oke, bedankt voor deze toelichting.

Ik bedoel dat als ik op school zit, bestanden ook kan openen op mijn laptop die dan op de nas staan. Het maakt niet uit met welke methode ik ze kan openen/bewerken. Port forwarden is geen probleem, dit heb ik wel vaker gedaan. Ik heb wel gebruik gemaakt van FTP en dit lijkt mij wel een goede manier.

• xxxneoxxx
  • Laatst online: 23-01 08:54
Hee top. Ik dacht dat dit topic dood was, maar schijnbaar zit er toch leven in. :P

Heb een vraagje. Ik verwacht binnenkort deze NAS. Weet nog niet wat ik er aan disks in wil gooien (voornamelijk: welke grootte, 2-3 of 4 GB), maar ik zat er aan te denken om te beginnen met 1 disk om er later nog eenzelfde bij te zetten. Wil ze vervolgens gemirrored draaien. Kan dit met deze nas? Lijkt mij op zich wel, maar als er een 2e disk bijgeplaatst wordt, moet disk 1 vast weer "leeg".. Of niet?

• X_pl0visi0n
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-01 10:25
xxxneoxxx schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:07:
Heb een vraagje. Ik verwacht binnenkort deze NAS. Weet nog niet wat ik er aan disks in wil gooien (voornamelijk: welke grootte, 2-3 of 4 GB)
haha, ik verwacht em eerstdaags, en heb gekozen voor 2x 3TB WD red. prijs prestatie zit wel goed imho
via redcoon besteld. 294€ verzending incl. voor al het bovenstaande.

• Moulijn
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-06-2015
Ik me ook verdiept in het nas gebeuren en op basis van recensies besloten voor de NSA325v2 te gaan. Met de nieuwe ventilator erin begreep ik dat hij veel minder geluid maakt en je krijgt waar voor je geld. Over één dingetje twijfel ik nog. NZBGet kan je als package installeren, maar dan versie 11. Nu ben ik alleen bekend met versie 13. In hoeverre kun je in versie 11 allerlei zaken instellen? Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid dat hij .nzb files haalt uit een Dropboxmap (wordt ook meegeleverd) of een andere map waar ik dan via ftp nzb's naar toe kan sturen? Heeft iemand een printscreen van NZBGet voor me? Ik ben erg benieuwd!

• xxxneoxxx
Heb zelf de NAS nog niet, en nog geen disks. NAS is onderweg uit Duitsland, disks moet ik nog over beslissen waar die vandaan gaan komen en welke het worden. :P

Maar ik zie niet in waarom NZBget niet met een dropbox folder zou kunnen werken om eerlijk te zijn. Volgens mij kan je, zelfs bij oudere versies van NZBget (en SABnzb) een hot folder in stellen die eens in de zoveel tijd gescand wordt op nieuwe NZB files o.i.d.. Of dit nou een dropbox folder of normale folder is, maakt denk ik niet zo heel veel verschil. Zelf ga ik allicht een onedrive folder proberen te gebruiken hier voor - indien mogelijk.

• coster1
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Moulijn schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 14:53:
Ik me ook verdiept in het nas gebeuren en op basis van recensies besloten voor de NSA325v2 te gaan. Met de nieuwe ventilator erin begreep ik dat hij veel minder geluid maakt en je krijgt waar voor je geld. Over één dingetje twijfel ik nog. NZBGet kan je als package installeren, maar dan versie 11. Nu ben ik alleen bekend met versie 13. In hoeverre kun je in versie 11 allerlei zaken instellen? Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid dat hij .nzb files haalt uit een Dropboxmap (wordt ook meegeleverd) of een andere map waar ik dan via ftp nzb's naar toe kan sturen? Heeft iemand een printscreen van NZBGet voor me? Ik ben erg benieuwd!
Bij de standaard (torrent) manager kun je wel gewoon torrent files uit dropbox laten halen. Dit zal dan ook wel met NZB files lukken

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:04
heb deze nu ook een paar dagen, maar hoe kan ik op afstand deze NAS benaderen? dus buiten mijn eigen netwerk? bij Synology kan je een username aanmaken en daarmee naar een webadres gaan. Maar bij deze heb ik dat nog niet gevonden.

verder erg tevreden. De kopieersnelheid van bestanden van en naar de NAS is erg rap. Filmpjes streamen naar de WD TV Live moet ik nog even testen, maar dat zal vast wel los lopen.

• coster1
  • Nu online
Waah schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:21:
heb deze nu ook een paar dagen, maar hoe kan ik op afstand deze NAS benaderen? dus buiten mijn eigen netwerk? bij Synology kan je een username aanmaken en daarmee naar een webadres gaan. Maar bij deze heb ik dat nog niet gevonden.

verder erg tevreden. De kopieersnelheid van bestanden van en naar de NAS is erg rap. Filmpjes streamen naar de WD TV Live moet ik nog even testen, maar dat zal vast wel los lopen.
Dmv portforwarding op de modem. Vul dan daar het interne ipadres van de Nas in, en log in vanaf uw externe ipadres

[Voor 7% gewijzigd door coster1 op 26-08-2014 11:44. Reden: aanvulling]

• Waah
coster1 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:34:
[...]

Dmv portforwarding op de modem. Vul dan daar het interne ipadres van de Nas in, en log in vanaf uw externe ipadres
en dan je eigen IP adres intikken (niet 192..... maar de externe) neem ik aan? ik vind een weblink handiger. dacht dat zoiets ook mogelijk was standaard met de Zyxel.

• coster1
  • Nu online
Waah schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:45:
[...]

en dan je eigen IP adres intikken (niet 192..... maar de externe) neem ik aan? ik vind een weblink handiger. dacht dat zoiets ook mogelijk was standaard met de Zyxel.
Ja

Ben nu thuis, en kom erachter dat je dus ook een account op MyZyXEL kunt aanmaken en dus een link kunt gebruiken ipv je externe ipadres...

Wordt vervolgd...

account aangemaakt op https://www.myzyxel.com/m...haLaO1ynknvrkLOlQzNp65In0

Daarna invullen onder het kopje network->DyDNS ->service provider (myzyxel.in.th)
Dan je aangemaakte gebruikersnaam+wachtwoord...

Hierna kun je inloggen op http://myzyxel.in.th/index.php

Helaas slaat hij bij mij de instellingen niet op dus moet ik alsnog via het externe ipadres inloggen.
Hopelijk heb jij meer succes ermee

[Voor 36% gewijzigd door coster1 op 26-08-2014 16:38]

• xxxneoxxx
Heb inmiddels de NAS up and running (well, sort of) met 2 Toshiba 3tb schijven er in, in mirror. Smart package geïnstalleerd en vanmiddag een FFP usb stick gemaakt. Wil er uiteindelijk couchpotato, en sickbeard op gaan draaien. Gaan downloaden vanaf usenet dus.
Vroeg mij af wat het meest flexibel werkt op de 325. Sabnzb of toch Nzbget? Beide uiteraard uit de niet standaard Zyxel repository, aangezien de standaard beschikbare nzbget daar wel heel erg oud is. Iemand ervaring met beide op de 325 en een specifieke voorkeur voor een van beide pakketten om wat voor reden dan ook?

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:16
Ik had 2 Sata schijven over en zoch daar nog een nuttige bestemming voor. Aangezien deze NAS niet duur is en goede reviews krijgt, was de keuze snel gemaakt.

Ik gebruik de NAS als mediaserver en als back-up machine. Beide taken doet hij uitstekend!

Gelukkig heeft mijn NAS al de YS Tech fan, dus hij is ook best wel stil.

• Moulijn
Misschien goed om te weten: de voorgestelde stillere fan in de openingspost past niet in de NSA325 v1. Heb hem helaas moeten terugsturen, was te groot...

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-01 12:52
Iemand ervaringen met de nieuwe firmware 4.71?

The Latest Firmware Version V4.71(AALS.0)
Release Date 2014-08-29

Vraag me af of je nog dezelfde zypkg's en ffp kan gebruiken, of dat je dit opnieuw moet installeren.
4.71 komt niet voor op de FTP server, op de Duitse FTP komt 4.71 helemaal niet voor.
ftp://ftp.zyxel-tech.de/

Anoniem: 220645

ik kreeg een pop up voor firmware update bij aanloggen op de nas. Is deze ok, of iemand problemen ?

• Jan121
  • Laatst online: 21-01 12:52
Hmm, Zyxel met ffp is vatbaar voor CVE-2014-6271 (Shellshock)
http://web.nvd.nist.gov/v...tail?vulnId=CVE-2014-6271

Topicstarter
Hoi Moulijn,

Wat raar en vervelend dat het bij jou niet goed is gegaan. De 80mm variant (waar in de post naar gelinkt wordt) zou moeten passen. Die hebben al veel mensen (waaronder ik) ingebouwd. Welke ventilator paste precies niet? Dat is wel handig om te weten voor anderen.

Topicstarter
Anoniem: 220645 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:36:
ik kreeg een pop up voor firmware update bij aanloggen op de nas. Is deze ok, of iemand problemen ?
Ik heb hem ook net geïnstalleerd, tot nu toe geen problemen, maar ik ben geen power user.

Topicstarter
Ik zet alle services die mogelijk iets met Bash doen uit, totdat het goed gepatched wordt door Zyxel.

nieuws: Nieuwe patch voor Bash-bug beschikbaar

• xxxneoxxx
..en de Bash bug patch lost het issue niet helemaal op schijnt..

Heb trouwens gisteren op verschillende fora al gelezen dat het los patchen van bash in FFP de boel sloopt, (geen telnet danwel SSH meer mogelijk!) dus ik zou er even wat terughoudend mee zijn.

Noob linux vraag: Heb SSH aanstaan vanuit FFP, maar vraag mij wel een beetje af hoe vatbaar wij zijn. Ik bedoel, zonder root account op het ding heb je toch uberhaubt geen bash beschikbaar?

[Voor 7% gewijzigd door xxxneoxxx op 26-09-2014 09:43]

• Mijzelf
  • Niet online
Anoniem: 387522 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 09:02:
[...]

Ik zet alle services die mogelijk iets met Bash doen uit, totdat het goed gepatched wordt door Zyxel.
ZyXEL hoeft niets te patchen. De firmware draait geen bash, maar busybox sh. Alleen ffp (wat expliciet niet onder verantwoordelijkheid van ZyXEL valt) heeft bash.
Noob linux vraag: Heb SSH aanstaan vanuit FFP, maar vraag mij wel een beetje af hoe vatbaar wij zijn. Ik bedoel, zonder root account op het ding heb je toch uberhaubt geen bash beschikbaar?
Met alleen ssh ben je niet vatbaar. Misschien als je een webserver via ffp zou draaien. Ik weet niet hoe de CGI van lighttpd werkt.

Overigens lijken de problemen met KyleK's bash update voorbij: http://forum.nas-central.....php?f=249&t=15973#p87665

• Moulijn
Anoniem: 387522 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 08:59:
Hoi Moulijn,

Wat raar en vervelend dat het bij jou niet goed is gegaan. De 80mm variant (waar in de post naar gelinkt wordt) zou moeten passen. Die hebben al veel mensen (waaronder ik) ingebouwd. Welke ventilator paste precies niet? Dat is wel handig om te weten voor anderen.
De fan die in de openingspost wordt gepromoot, dus de Coolink Type: SWiF2-80L. Heb even contact gehad met Zyxel en die adviseren voor de v1 een 60 x 60 x 20 mm...Daar begin ik maar niet meer aan, hij gaat toch naar de meterkast :)

Anoniem: 220645

Thx voor de update.
Anoniem: 387522 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 09:00:
[...]

Ik heb hem ook net geïnstalleerd, tot nu toe geen problemen, maar ik ben geen power user.

• xxxneoxxx
Mijzelf schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 10:23:
[...]

ZyXEL hoeft niets te patchen. De firmware draait geen bash, maar busybox sh. Alleen ffp (wat expliciet niet onder verantwoordelijkheid van ZyXEL valt) heeft bash.

[...]
Met alleen ssh ben je niet vatbaar. Misschien als je een webserver via ffp zou draaien. Ik weet niet hoe de CGI van lighttpd werkt.

Overigens lijken de problemen met KyleK's bash update voorbij: http://forum.nas-central.....php?f=249&t=15973#p87665
Kan inderdaad bevestigen dat:

code:
1
2
$ wget http://kylek.is-a-geek.org:31337/files/ffp/0.7-arm/bash-4.3.25-arm-3.txz
$ funpkg -u bash-4.3.25-arm-3.txz

..van http://forum.nas-central.....php?f=249&t=15973#p87669 inderdaad Bash lijkt te patchen waardoor FFP niet meer vatbaar zou moeten zijn. Voor in hoeverre het dit uberhaubt was dan. :P

• xxxneoxxx
Iemand inmiddels hands-on eraring met NZBget op de Zyxel? En dan doe ik specifiek op nieuwere versies. ;)

Heb zelf nog 11 draaien, maar vrij mij af of 12 het doet (is wel beschikbaar zie ik) en of het meerwaarde biedt t.o.v. 11 op ons nasje. :)

• coster1
  • Nu online
Is mis de mogelijkheid om films in de (chrome) browser te kunnen kijken zonder plugin. Op school kan ik nu geen films kijken omdat wij geen plugins kunnen installeren :(
Kan dit niet anders ingesteld worden dat er geen aparte plugin nodig is?

• nickyk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-01 15:34
ariekanari schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:09:

Voor het installeren van
• CouchPotatoServer
• SickBeard (SickRage branch)
• Mylar

Zie: http://forum.nas-central.org/viewtopic.php?f=249&t=10881
Nice, ga ik proberen!

[Voor 26% gewijzigd door nickyk op 06-10-2014 00:39]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
Afgelopen zaterdag mijn Zyxel NSA325 V2 ontangen. Aankomend weekend wil ik deze gaan inrichten. Ik heb hiervoor 2 Seagate 3TB HDD's ST3000DM001. Nu de vraag ga ik ze in RAID 0 of JBOD zetten. RAID1 is niet persé benodigd, ik ga ervoor zorgen dat er een backup van de belangrijkste data op een andere HDD staat.

JBOD:
Voordeel: Als één van de HDD's crashed is de andere HDD nog in tact en de data nog te benaderen;
Nadeel: Snelheidsverlies t.o.v. RAID0.

RAID0:
Nadeel: Als één van de HDD's crashed is de andere HDD niet meer in tact en de data niet meer te benaderen;
Voordeel: Snelheid (al wordt dit in sommige schrijven, afgedaan als miniem).

Waar hebben jullie voor gekozen en met welke reden?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Mijzelf
  • Niet online
Jumpman schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:16:
JBOD:
Nadeel: Snelheidsverlies t.o.v. RAID0.
Dat is niet waar. Raid0 geeft alleen snelheidswinst als de disk zelf de bottleneck is in de hele constructie. Maar aangezien iedere moderne schijf 120MB/sec haalt, en je netwerk niet sneller kan, zit daar je bottleneck.
In de praktijk kan je SoC overigens die 120MB/sec niet aan, en is die dus beperkend.

JBOD is theoretisch sneller dan RAID0 wanneer beide volumes tegelijk worden aangesproken. Je kunt dan namelijk de ene schijf lezen/schrijven terwijl de andere aan het seeken is. Niet dat je dat zult merken, behalve in laboratorium omstandigheden.

• Jumpman
Klopt, ik heb even wat verder gezocht.

Snelheidwinst met RAID 0 is nihil. aangezien je bottleneck je netwerkverbinding is naar je nas toe. en dat is nog altijd de vertragende factor. Met JBOD heb je inderdaad niet de controle waar de data naar toe geschreven wordt. maar anderzijds heb je ook geen controle over welke harde schijf er stuk gaat.

Ik ga dus voor JBOD.

• spObb32p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:46
Waarschijnlijk een verschrikkelijke n00b vraag, ik heb echter al heel wat tijd besteed aan speuren op internet en in de handleiding, dus daarom toch maar de vraag: Hoe kan ik bestanden op de NAS verplaatsen van de ene naar de andere map? Als ik dat doe via mijn laptop (en dus windows explorer) duurt verschrikkelijk lang. Ik vermoed als ik een shell zou hebben op de Zyxel dat dit rechtstreeks en dus veel sneller zal gaan.
Wat moet ik hier mee doen?

Update: Ik heb inmiddels via een telnet shell kunnen inloggen op de NAS en heb de bestanden kunnen verplaatsen. Ik vraag me nu toch af of hier niet een GUI voor is. Wie weet 't?

[Voor 16% gewijzigd door spObb32p op 24-10-2014 23:18]

• Mijzelf
  • Niet online
Je hebt een 'onderliggende' share, met de naam van het volume. Daarin bevinden zich de andere shares. Als je daartussen verplaatst, gaat het direct.
Je kunt alleen als admin op die share inloggen, en misschien moet je bij nieuwere firmwares eerst die share activeren.

Als je tussen twee schijven wilt verplaatsen wordt het lastiger. De GUI bevat ergens een webbased filebrowser, en daarmee kun je ook verplaatsen. Maar dat lukt niet met batches, dacht ik.

• spObb32p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:46
Mijzelf schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 08:18:
Je hebt een 'onderliggende' share, met de naam van het volume. Daarin bevinden zich de andere shares. Als je daartussen verplaatst, gaat het direct.
Je kunt alleen als admin op die share inloggen, en misschien moet je bij nieuwere firmwares eerst die share activeren.

Als je tussen twee schijven wilt verplaatsen wordt het lastiger. De GUI bevat ergens een webbased filebrowser, en daarmee kun je ook verplaatsen. Maar dat lukt niet met batches, dacht ik.
Ontzettend bedankt! Jouw oplossing werkt perfect. :)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:14
Zit er sterk over te denken om deze NAS als eerste NAS te gaan gebruiken. Ben het een beetje zat om altijd mijn PC aan te moeten hebben als ik de AC Ryan aan het werk wil hebben. Natuurlijk kan ik aan de AC Ryan ook een HDD koppelen maar dat is toch net iets anders. De Zyxel spreekt mij erg aan qua prijs, de 2 bays is top. Kan ik 2x een HDD 3 a 4 GB plaatsen.

Ik lees dat hij ook een bittorent client heeft, maar gezien ik eigenlijk alleen maar usenet gebruik vroeg ik mij af of hier bijvoorbeeld sabnzb op kon draaien?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:55
Freakie1NL schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:27:
Ik lees dat hij ook een bittorent client heeft, maar gezien ik eigenlijk alleen maar usenet gebruik vroeg ik mij af of hier bijvoorbeeld sabnzb op kon draaien?
Als je even rondkijkt in dit topic, het is maar twee pagina's, dan vind je het antwoord op je vraag meerdere malen... >:)

[Voor 22% gewijzigd door wmn79 op 28-10-2014 17:26]

• Freakie1NL
wmn79 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:19:
[...]

Als je even rondkijkt in dit topic, het is maar twee pagina's, dan vind je het antwoord op je vraag meerdere malen... >:)
8)7 |:(

Ik zie het, dank.

• Freakie1NL
Betreft externe HDD's.

File system support:
Internal HDD: EXT4
External HDD: NTFS, EXT2, EXT3, EXT4, FAT32, ReiserFS, XFS

[Voor 77% gewijzigd door Freakie1NL op 28-10-2014 18:38]

• Moulijn
Ik heb een probleem met het verwijderen of verplaatsen van bestanden die gedownload zijn met de standaard NZBGet package. Deze bestanden worden bij mij in de volgende map geplaatst: /admin/download/nzbget/dst
Volgens mij is dat de standaard plek. Wil ik nu echter bestanden verwijderen of verplaatsen dan geeft hij zowel in de verkenner weergave als via de administration pagina (en dan shares) aan dat ik door "Unix User \root" gemachtigd moet worden om de bewerking uit te voeren. Dit terwijl ik gewoon als Admin ben ingelogd. Iemand een idee?

• DaveCool
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-01 20:19
Ik ben benieuwd of de andere eigenaren van deze NAS het volgende ook is opgemerkt:

De capaciteit van de schijven in de NAS is lager dan wat je van je schijf zou verwachten (of lager dan onder windows).

Ik heb er een 1x 4TB schijf inzitten. Dat is dus 4.000.000.000.000 bytes, wat dan weer overeenkomt met 3.64TB (3.725GB). Nu geeft zowel de firmware van de NAS als de schijfmapping onder Windows 7 aan dat de disk 'slechts' een capaciteit heeft van 3.666GB (ofwel 3.58TB). Waar is die 59GB gebleven?

Hebben jullie dit ook al gemerkt?
Komt dit door een bug in de ZyXel firmware, of is er iets anders aan de hand?

P.S. Wanneer ik de 4TB schijf uit de NAS haal (gaat heel makkelijk zoals jullie weten), en direct in een Windows7 systeem prik, dan geeft hij WEL netjes de 3.725GB aan. Terwijl de NAS dus 3.666GB aangeeft...

Ben benieuwd naar jullie checks.
Dave

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Kan wellicht iets te maken hebben met een verborgen paritie o.i.d.

• Mijzelf
  • Niet online
DaveCool schreef op donderdag 06 november 2014 @ 12:41:
De capaciteit van de schijven in de NAS is lager dan wat je van je schijf zou verwachten (of lager dan onder windows).
Heb je de schijven geformatteerd onder Windows, en gekeken wat dan de opgegeven schijf capaciteit is? En over het netwerk?
Wanneer ik de 4TB schijf uit de NAS haal, en direct in een Windows7 systeem prik, dan geeft hij WEL netjes de 3.725GB aan. Terwijl de NAS dus 3.666GB aangeeft...
Aangezien Windows niet overweg kan met het bestandssysteem van de NAS, neem ik aan dat Windows de rauwe grootte van de schijf en/of de partities laat zien. De NAS kan -uiteraard- wel overweg met die bestandssystemen, en kan dus nauwkeuriger zijn.
Ik heb geen idee wat de NAS precies bedoeld met 'capaciteit'. Dat kan de vrije ruimte op een lege, geformatteerde partitie zijn. Het kan het geschatte totaalvolume aan files zijn die erop kunnen. De ruimte die is gereserveerd voor het systeem kan eraf zijn.

• DaveCool
Wat antwoorden op bovenstaande:
* Verborgen partitie: Nee, heb ik gecontroleerd met een partitie manager onder windows. Er is welliswaar een verborgen partitie van zo'n 487MB groot, maar de partitie manager geeft wel de goede totale grootte van de schijf weer.
* Ja, ook inderdaad geprobeerd de schijf onder windows te formateren. De capaciteit is dan 'gewoon' netjes de 3.725GB. Wanneer ik hem dan dus weer in de NAS zet en initialiseer, dan geeft de NAS software aan dat het 3.666GB is.
* Als ik via het netwerk de gemapte netwerkschijf bekijk, geeft hij ook 3.666GB aan.
* Zoals gezegd, als ik via de firmware de status bekijk, dan geeft de firmware als capaciteit 3.58TB (=3.666GB) aan.

Maar kunnen jullie niet gewoon eens kijken? Hebben jullie hetzelfde? Dus wanneer je bij status in de firmware kijkt, dat de capaciteit dan lager is dan het aantal TB op de schijf?

• shyblue
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-06-2022
@DaveCool De meeste Linux distributions met een ext3 of ext4 filesytem reserveren 5% van de HDD. Mogelijk Zyxel ook.

• Jumpman
Maakt iemand hier gebruikt van Twonky Media Server?

Deze staat standaard aan na installatie van de ZyXEL NSA325 V2 en heeft eigen mappen aangemaakt (music, photos, video etc.). Nu wil ik alle mappen weggooien en mijn eigen structuur erop zetten. Ik roep de shares namelijk zelf op in Kodi/XBMC als SMB shares.

Ik vroeg me ook af of Twonky iets aan je files of filenames veranderd toevoegd, dit moet ik namelijk helemaal niet hebben, omdat alles nu goed staat?

• Mijzelf
  • Niet online
@DaveCool: Ik heb voor je gekeken. Mijn NAS heeft 2 80GB schijven. Volgens de webinterface hebben ze allebei een capaciteit van 72.87GB. Wat Windows ervan vind weet ik niet. Ik heb geen Windows systemen.
De grootte van de schijven en partities is:
cat /proc/partitions | grep -e "sd[a|b]"
   8        0   78150744 sda
   8        1     514048 sda1
   8        2   77634112 sda2
   8       16   78150744 sdb
   8       17     514048 sdb1
   8       18   77634112 sdb2
De schijven zijn dus 78150744*1024=80026361856 bytes, de data partities zijn 79497330688 bytes = 79.49GB = 74.04GiB.
De filesysteem informatie is
df  | grep /dev/md | sort | uniq -w 12
/dev/md0        76414528 59301436  17113092  78% /etc/zyxel/zy-pkgs
/dev/md1        76414528 29090736  47323792  39% /i-data/7295626c
Dus beide partities hebben 76414528*1024=78248476672 bytes = 78.24GB = 72.87GiB capaciteit.
Dat laatste getal komt overeen met het getal in de webinterface. Dus ik neem aan dat het de capaciteit van de geformatteerde partitie in GiB's geeft.
Ten opzichte van de ongeformatteerde partitie ben ik dus 1.1GiB kwijt. Dat is iets meer dan 1%

• Freakie1NL
Vraag.

Heb zojuist mijn NSA 325 V2 binnen gehad waarin ik tevens 2x HGST 3 TB (7200 RPM) in Raid 1 geplaats heb.

Nu lijkt mij file transfer gecapt op 10mb/s. Dit gaat via PC > Router/modem (Zyxel) > NSA 325 V2. Op mijn PC heb ik 2 externe HDDs via USB 2.0 aangesloten. Hiervan wil ik de bestanden verplaatsen (dus niet kopiëren) naar de NAS. Echter blijft via Windows de transfer op ongeveer 10 a 11 mb/s liggen. Als ik tegelijkertijd nog een 2 transfer sessie start dan komt de max al snel rond de 18 mb/s in totaal te liggen.

Iemand enige idee wat het capt? De LAN kabel en netwerk kaart lijkt mij niet gezien bij 2 transfers wel een hogere doorvoer mogelijk is.

Is het anders een idee om direct via mijn externe HDDs te verplaatsen door deze aan de NAS te koppelen in plaats van mijn desktop (iets wat ik zo ie zo ga doen). Hoe verplaats ik in dit geval de gegevens dan? Heb de NAS pas net en moet nog wennen aan de interface op dit moment heb ik de NAS als netwerk schijf aan Windows toegevoegd. Ik wil echter de bestanden op de externe HDD's herorganiseren.

Groet!

*EDIT*
:/ Ziet er naar uit dat ik intern CAT5 cables heb liggen i.p.v minimaal Cat5e. Heb zelf deze kabels nooit aangelegd maar op 1tje staat op de zijkant Vellerman 8025 UTP Cat5. Zonder de E, zoek je echter op internet dan is dit wel een Cat5e kabel. Waarschijnlijk hebben ze het product geupgrade in de loop der jaren. Alvorens ik ga vervangen; hoe kan het dat ik met 2 filetransfer wel over de 10MB/s kom en dus over de 100Mb/s en ik lees dat je een Cat5 van een Cat5e kan herkennen aan het feit dat een Cat5 een rode kabel heeft een Cat5E een oranje, de rest van de paren zijn wel gelijk. Klopt dit?

*EDIT2*

Het is inderdaad de Cat kabel. Heb hier nu 2x CAT5e aangesloten en nu haalt hij 25 MB/s de max van USB 2.0 zo ongeveer? Scheelt slechts 12 uur op het kopiëren van 500 GB. Nu deze kabel nog strippen en wegwerken.

[Voor 27% gewijzigd door Freakie1NL op 11-11-2014 13:32]

• Jumpman
Jumpman schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 19:03:
Maakt iemand hier gebruikt van Twonky Media Server?

Deze staat standaard aan na installatie van de ZyXEL NSA325 V2 en heeft eigen mappen aangemaakt (music, photos, video etc.). Nu wil ik alle mappen weggooien en mijn eigen structuur erop zetten. Ik roep de shares namelijk zelf op in Kodi/XBMC als SMB shares.

Ik vroeg me ook af of Twonky iets aan je files of filenames veranderd toevoegd, dit moet ik namelijk helemaal niet hebben, omdat alles nu goed staat?
Vanavond begonnen met veel data naar de NSA325 V2 kopiëren. De mappen music, photos en videos kan je dus niet weggooien (pre defined geeft hij aan bij shares), en hebben waarschijnlijk ook verder niets met Twonky te maken.

Misschien kan ik ze er op een manier wel af gooien, want ik heb liever alleen mijn eigen indeling er alleen op, maar dit moet ik nog uitzoeken.
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 02:36:
Vraag.

Heb zojuist mijn NSA 325 V2 binnen gehad waarin ik tevens 2x HGST 3 TB (7200 RPM) in Raid 1 geplaats heb.

Nu lijkt mij file transfer gecapt op 10mb/s. Dit gaat via PC > Router/modem (Zyxel) > NSA 325 V2. Op mijn PC heb ik 2 externe HDDs via USB 2.0 aangesloten. Hiervan wil ik de bestanden verplaatsen (dus niet kopiëren) naar de NAS. Echter blijft via Windows de transfer op ongeveer 10 a 11 mb/s liggen. Als ik tegelijkertijd nog een 2 transfer sessie start dan komt de max al snel rond de 18 mb/s in totaal te liggen.

Iemand enige idee wat het capt? De LAN kabel en netwerk kaart lijkt mij niet gezien bij 2 transfers wel een hogere doorvoer mogelijk is.

Is het anders een idee om direct via mijn externe HDDs te verplaatsen door deze aan de NAS te koppelen in plaats van mijn desktop (iets wat ik zo ie zo ga doen). Hoe verplaats ik in dit geval de gegevens dan? Heb de NAS pas net en moet nog wennen aan de interface op dit moment heb ik de NAS als netwerk schijf aan Windows toegevoegd. Ik wil echter de bestanden op de externe HDD's herorganiseren.

Groet!

*EDIT*
:/ Ziet er naar uit dat ik intern CAT5 cables heb liggen i.p.v minimaal Cat5e. Heb zelf deze kabels nooit aangelegd maar op 1tje staat op de zijkant Vellerman 8025 UTP Cat5. Zonder de E, zoek je echter op internet dan is dit wel een Cat5e kabel. Waarschijnlijk hebben ze het product geupgrade in de loop der jaren. Alvorens ik ga vervangen; hoe kan het dat ik met 2 filetransfer wel over de 10MB/s kom en dus over de 100Mb/s en ik lees dat je een Cat5 van een Cat5e kan herkennen aan het feit dat een Cat5 een rode kabel heeft een Cat5E een oranje, de rest van de paren zijn wel gelijk. Klopt dit?

*EDIT2*

Het is inderdaad de Cat kabel. Heb hier nu 2x CAT5e aangesloten en nu haalt hij 25 MB/s de max van USB 2.0 zo ongeveer? Scheelt slechts 12 uur op het kopiëren van 500 GB. Nu deze kabel nog strippen en wegwerken.
De CAT kabel kan je testen door gewoon één grote file van de PC naar de NSA325 V2 te sturen. 1000 Mbps kan maximaal 125,0 MB/s aan, 100 Mbps kan maximaal 12,5 Mbps aan.

De USB 2.0 zou ook nog weleens de bottleneck kunnen zijn. Je moet hier even doorheen, als alles op de NSA325 V2 staat, dan is USB 2.0 i.i.g. niet meer je bottleneck. ;)

[Voor 16% gewijzigd door Jumpman op 12-11-2014 00:09]

• DaveCool
Hoi Freakie1NL, ja bij het lezen van jouw vraag leek mij dit ook aan je LAN kabels te liggen en inderdaad -zoals Jumpman aangeeft- mogelijk ook aan je USB 2.0 snelheid.
Ik heb recent al mijn LAN kabels vervangen voor FTP cat.6 kabels en haal tussen 40-60MB/s naar de NAS. Dat is o.a. afhankelijk van type file, maar ook van de bron (interne HDD of interne SSD, externe HDD via USB 2.0 of via 3.0, etc, etc).

Dat je snelheid hoger kan liggen dan 10MB/s is een soort schijn van windows; die geeft niet altijd de juiste snelheid aan (dat zie je bijv. ook wanneer je kopieert naar een USB stickje en windows geeft aan dat hij al klaar is, maar je ziet het ledje op je stick nog knipperen. Als je hem er dan te snel uittrekt, dan zijn vaak je bestanden corrupt...).

Kopieren door direct je ext. HDD aan de NAS te hangen heb ik geen ervaring mee (weet wel dat er een speciale kopieer knop voorop zit). Ik heb zelf ook alles via de LAN overgepompt.

Succes

P.S. misschien kan je een check voor mij doen: wat is jouw totale capaciteit van je schijven in de NAS? Komt dit overeen met het aantal TB dat de schijven hebben? Of ligt dit lager?
In mijn geval heb ik er een 1x 4TB schijf in zitten, maar de NAS geeft aan dat er een lagere capaciteit is (3666GB vs 3725GB).

• Moulijn
Moulijn schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:01:
Ik heb een probleem met het verwijderen of verplaatsen van bestanden die gedownload zijn met de standaard NZBGet package. Deze bestanden worden bij mij in de volgende map geplaatst: /admin/download/nzbget/dst
Volgens mij is dat de standaard plek. Wil ik nu echter bestanden verwijderen of verplaatsen dan geeft hij zowel in de verkenner weergave als via de administration pagina (en dan shares) aan dat ik door "Unix User \root" gemachtigd moet worden om de bewerking uit te voeren. Dit terwijl ik gewoon als Admin ben ingelogd. Iemand een idee?
Niemand?

• xxxneoxxx
Als je de lokatie enadert vanuit de verkenner, vraagt ie dan om credentials? Zo ja, vul dan eens niet admin + wachtwoord in, maar root + wachtwoord.. ;)

De admin user is in de standaard firmware volgens mij een acronym van de ROOT user. En als dat nog niet lukt, proberen via een telnet/ssh client. Kan je meestal credentials meegeven..

Vraagje vanuit mijn kant: iemand Sichbeard/Sickrage draaiend op de Zyxel? Zo ja.. Gebruik je ook torrent functionaliteit? Heb 2 series die mijn wederhelft volgt, maar die schijnbaar niet echt op usenet indexing sites meer "gespot" worden. Als torrent zijn de afleveringen wel beschikbaar; echter, vanuit Sickrage is er qua torrents niet echt heel veel in te stellen zo blijkt.. Zoek wat ervaringen..

[Voor 33% gewijzigd door xxxneoxxx op 12-11-2014 14:16]

• Jumpman
Wat een heerlijke NAS voor zijn prijs (voor € 59,00 bij Redcoon destijds), gewoon +/- 60,0 MB/s upload stabiel (PC - NAS, zit twee UTP patch tussen van 2 meter CAT5e en in de muur ook nog twee keer 20 meter CAT5e).

• Freakie1NL
DaveCool dank voor het antwoord.

Het is inderdaad de kabel, dit is gewoon een oude Cat5. Heb inmiddels Cat5e liggen en toen liep ik tegen de max van USB 2.0. Als die leeg zijn dan ga ik over naar interne PC > NAS. Even nog de Cat5E kabel strippen en langs de muur leggen, nu ligt hij zo door de kamer.

Is wel zo dat ik de NAS dan op een andere plaats wil dan eerst bedacht, heb namelijk geen zin om ook een nieuwe kabel naar een opbergkamer te trekken die ik verder niet gebruik.

Echter betekend dit dat ik de NAS waarschijnlijk achter een 1000 Mb/s switch moet gaan plaatsen om niet te veel met kabels te moeten kloten. Dit lijkt mij verder geen invloed hebben op de snelheid? Teminste meetbare praktijk invloed op 60MB/S mag er best 1 MB/s vanaf als dit mijn kabel gemak vergroot. Setup zal dan waarschijnlijk worden.

Modem/Router > Cat5E > Gigabyte Switch > 1x> 5e naar PC en 1x> 5e naar NAS.

Volgens mij moet dit prima lukken?

Heeft er iemand trouwens ervaring met de back-up functie, in de zin van beschermen tegen HDD failure. Weet dat sommige Tweakers anders gek worden wat ik hier met back-up bedoel.

De manual is daar niet helemaal duidelijk over en ik kan het nog niet testen omdat ik nog al mijn data over moet zetten. Maar wat is nu het geval ik heb 2x HGST Desktar NAS 3TB in Raid 1 geplaatst. En nu ben ik mijn externe HDD's die aan mijn PC hangen leeg aan het trekken om me te realiseren dat het wel erg zonde dat ik straks 2 dure HDD's heb staan en dat de externe HDD's dan leeg niets te doen staan.
Beide externe HDD's zijn 1 TB, dus totaal 2TB.

Nu wil ik eigenlijk de 2 interne NAS schijven in RAID 0 gaan plaatsen, en dan alleen belangrijke documenten back-upen. Films en dergelijke zou vervelend zijn maar niets meer dan dat. Bepaalde prive documenten,films en foto's wil ik echter wel een back-up van hebben. Die 2x 1TB externe hardeschijf zou hiervoor moeten dienen. Is dit een beetje makkelijk te realiseren met de NAS. Dus van alleen backup naar externe HDD van de volgende mappen; prive foto etc. En dan public film negeren.
Ik kan het natuurlijk ook testen, maar antwoord waardeer ik enorm gezien het over nogal wat data gaat en dit de benodigde tijd kost.

Groet

• Moulijn
Freakie1NL schreef op donderdag 13 november 2014 @ 00:38:
DaveCool dank voor het antwoord.

Het is inderdaad de kabel, dit is gewoon een oude Cat5. Heb inmiddels Cat5e liggen en toen liep ik tegen de max van USB 2.0. Als die leeg zijn dan ga ik over naar interne PC > NAS. Even nog de Cat5E kabel strippen en langs de muur leggen, nu ligt hij zo door de kamer.

Is wel zo dat ik de NAS dan op een andere plaats wil dan eerst bedacht, heb namelijk geen zin om ook een nieuwe kabel naar een opbergkamer te trekken die ik verder niet gebruik.

Echter betekend dit dat ik de NAS waarschijnlijk achter een 1000 Mb/s switch moet gaan plaatsen om niet te veel met kabels te moeten kloten. Dit lijkt mij verder geen invloed hebben op de snelheid? Teminste meetbare praktijk invloed op 60MB/S mag er best 1 MB/s vanaf als dit mijn kabel gemak vergroot. Setup zal dan waarschijnlijk worden.

Modem/Router > Cat5E > Gigabyte Switch > 1x> 5e naar PC en 1x> 5e naar NAS.

Volgens mij moet dit prima lukken?

Heeft er iemand trouwens ervaring met de back-up functie, in de zin van beschermen tegen HDD failure. Weet dat sommige Tweakers anders gek worden wat ik hier met back-up bedoel.

De manual is daar niet helemaal duidelijk over en ik kan het nog niet testen omdat ik nog al mijn data over moet zetten. Maar wat is nu het geval ik heb 2x HGST Desktar NAS 3TB in Raid 1 geplaatst. En nu ben ik mijn externe HDD's die aan mijn PC hangen leeg aan het trekken om me te realiseren dat het wel erg zonde dat ik straks 2 dure HDD's heb staan en dat de externe HDD's dan leeg niets te doen staan.
Beide externe HDD's zijn 1 TB, dus totaal 2TB.

Nu wil ik eigenlijk de 2 interne NAS schijven in RAID 0 gaan plaatsen, en dan alleen belangrijke documenten back-upen. Films en dergelijke zou vervelend zijn maar niets meer dan dat. Bepaalde prive documenten,films en foto's wil ik echter wel een back-up van hebben. Die 2x 1TB externe hardeschijf zou hiervoor moeten dienen. Is dit een beetje makkelijk te realiseren met de NAS. Dus van alleen backup naar externe HDD van de volgende mappen; prive foto etc. En dan public film negeren.
Ik kan het natuurlijk ook testen, maar antwoord waardeer ik enorm gezien het over nogal wat data gaat en dit de benodigde tijd kost.

Groet
Back up met een externe hdd gaat bij mij prima. Bij mij doet de NAS een wekelijkse back up van mijn foto's en documenten. Is per map instelbaar. HDD hangt aan de USB 3.0; ideaal.

• Jumpman
Zoiets wil ik ook gaan regelen, en dan het liefst op een andere NAS op een andere locatie.

• Moulijn
xxxneoxxx schreef op woensdag 12 november 2014 @ 14:12:
[...]

Als je de lokatie enadert vanuit de verkenner, vraagt ie dan om credentials? Zo ja, vul dan eens niet admin + wachtwoord in, maar root + wachtwoord.. ;)

De admin user is in de standaard firmware volgens mij een acronym van de ROOT user. En als dat nog niet lukt, proberen via een telnet/ssh client. Kan je meestal credentials meegeven..
Bedankt voor de tip, ben er uiteindelijk via Bitvise SSH Client ingekomen... :)

• xxxneoxxx
Moulijn schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 14:27:
[...]

Bedankt voor de tip, ben er uiteindelijk via Bitvise SSH Client ingekomen... :)
No problem, heb je in ieder geval een workaround. ;)

Wil je echt nog eens een goeie oplossing hebben zal je via postprocessing scripts moeten gaan werken. O.a. nzbtomedia is dan een goeie optie:
https://github.com/clinton-hall/nzbToMedia

Deze scripts kunnen o.a. voor je regelen dat een download nadat deze klaar is, verplaatst wordt naar een andere map, of dat er per download een submap (denk bijv. filmnaam) aangemaakt wordt etc etc. Een andere optie is om iedereen rechten te geven op de aangemaakte mappen na de download. Het kost even wat tijd om op te zetten, maar dan heb je ook wat, en aangezien iedereen dan rechten heeft op de folders kan je ze ouderwetsch ook vanuit bijv. je Windows explorer verplaatsen, hernoemen en verwijderen.

• masvma
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05-2022
Ik krijg het niet voor elkaar om een share te benaderen op de NAS in Windows.
Ik heb de NAS geconfigureerd met de standaard instellingen en vervolgens een nieuwe share aangemaakt, admin als owner en Permission Type public.
Wanneer ik naar Start, uitvoeren ga (Windows 7) en vervolgens het volgende intype;
\\ip-adres NAS\share naam krijg ik steeds de melding "Geen toegang tot ...."
Wat doe ik verkeerd of moet ik nog installeren?
De standaard aangemaakte shares kan ik ook niet benaderen op deze manier en onder Netwerk in de verkenner staat mijn NAS als media-apparaat en kan ik hem dus ook niet benaderen als netwerkschijf.

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-01 17:12

Tammesp

Next is now

Goedeavond mede Tweakers,

Ik heb nog 1 makkelijke vraag voordat ik deze NAS wil kopen, kan deze NAS het makkelijk aan om HD kwaliteit te streamen naar mijn Samsung Smart TV/PC?

Alvast bedankt!

Samsung Galaxy S20+ 5G - Samsung Tab S2 - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

• Jumpman
Makkelijk! Ik heb SMB shares voor me HTPC gemaakt, 1080p 60Hz vloeiend.

• Waah
Ik gebruik de NAS vooral als foto-opslag. Ik heb de NAS toegevoegd als schijf, maar deze maakt bij het starten van windows niet gelijk verbinding. Dat is wel nodig om de online backup te starten (pogoplug online, is geen app voor direct op de nas voor). Hoe kan ik zorgen dat eerst verbinding wordt gemaakt, en daarna pas de backup software start?

• Mijzelf
  • Niet online
Je kunt mogelijk je backupsoftware laten backuppen naar \\nsa325\<sharename>?

• Waah
Mijzelf schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:00:
Je kunt mogelijk je backupsoftware laten backuppen naar \\nsa325\<sharename>?
dat doe ik nu. hij leest de info VAN de nas, en upload die naar de cloud. msar als de software de nas niet ziet bij opstarten geeft die een fout en loopt die niet door. De nas wordt pas verbonden als schijf als ik hem open... en daardoor gaat het mis.

• Freakie1NL
Weet niet zeker of deze vraag hier thuis hoort, zo niet dan hoor ik het graag.

Ik heb nu een tijdje mijn NSA325 V2 met plezier in gebruik, heb wat minder tijd gehad om hem in te stellen dan gewild dus het 1 en ander moet er nog aan gebeuren, maar dat heeft geen haast.

Nu zit ik met het volgende: ik heb nog een oude laptop staan die ik gebruik om een monitor aan te sturen. Nu is het zo dat het nog een Celeron is en draait op Windows XP. Ding is eigenlijk te langzaam voor 720P films die op de NAS staan (wifi is snel genoeg). Dit is omdat ik de NAS als een schijf benader en de laptop dus het render werk doet. Ik heb namelijk geen idee hoe ik met de mediaserver van de NSA werkend krijg in combinatie met Windows XP. De mediaserver vind o.a. mijn Onkyo netwerk receiver en mijn AC Ryan dus daar ligt het niet aan.

Heb ondertussen Windows Media Connect op de laptop gezet maar ik vind nog steeds geen UPnP server. Als ik mijn eigen desktop met Vista gebruik vind hij de NSA wel als UPnP server.

Wie weet een applicatie voor Windows XP waarmee ik de mediaserver op de NSA kan gebruiken om het reken werk te doen.

• TereZz
  • Laatst online: 09:11
Sta op het punt deze mas te bestellen voor, 85euro lijkt me niet veel voor zo'n nas. Rest me alleen nog 1 vraag, wat voor snelheid kan deze nas icm nzbget halen. Haalt hij 200mbps?

• slayerrp
  • Laatst online: 15:28
Hopelijk kan iemand me helpen met een FTP probleempje naar mn ZyXEL NSA325.

Ik heb de MetaRepository geinstalleerd en Dropbear geinstalleerd als SSH Server.
Op mijn laptop maak ik dmv SecureCRT een tunnel naar poort 22 op de NAS.
Dmv portforwarding kan ik nu netjes overal bijkomen, scheelt heel veel open poortjes op m'n router.

Nu wil ik eigenlijk ook een veilige FTP sessie opzetten.
Als eerste even de connectie naar de FTP server getest door normale poort 21 te forwarden op mn router, dit werkt.

Nu met secureCRT een tunnel ingesteld als volgt : Local address : localhost:21, Remote address : 192.168.1.10:21

Filezilla ingesteld als volgt : Host : 127.0.0.1 Port:21

Hieronder de log van FileZilla :

Antwoord: 220---------- Welcome to Pure-FTPd [TLS] ----------
Antwoord: 220-You are user number 1 of 10 allowed.
Antwoord: 220-Local time is now 19:46. Server port: 21.
Antwoord: 220-This is a private system - No anonymous login
Antwoord: 220-IPv6 connections are also welcome on this server.
Antwoord: 220 You will be disconnected after 15 minutes of inactivity.
Opdracht: USER *****
Antwoord: 331 User ***** OK. Password required
Opdracht: PASS ******
Antwoord: 230 OK. Current restricted directory is /
Opdracht: OPTS UTF8 ON
Antwoord: 200 OK, UTF-8 enabled
Status: Verbonden
Status: Mappenlijst ophalen...
Opdracht: PWD
Antwoord: 257 "/" is your current location
Opdracht: TYPE I
Antwoord: 200 TYPE is now 8-bit binary
Opdracht: PORT 127,0,0,1,24,193
Antwoord: 500 I won't open a connection to 127.0.0.1 (only to 192.168.1.10)
Fout: Ontvangen van mappenlijst is mislukt

Al even iets gewijzigd, las dat ik zeker van actieve modus gebruik moet maken

Hopelijk heeft iemand van jullie zoiets ook al weten te maken. Gok dat ik gewoon vastloop op een stomme fout.

Heb uiteraard zelf al ff gegoogled, daar komt met met overdrachtsmodus Actief of Passief, helaas beide zelfde fout.

Dus even resume, ik wil of FTP over een SSH tunnel werkend krijgen of een net zo veilige oplossing (las iets over SFTP?)

Mocht iemand dit werkend hebben (of misschien nog een betere oplossing hebben) dan hoor ik het graag :) _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door slayerrp op 13-12-2014 20:33]

• Mijzelf
  • Niet online
FTP gebruikt meer dan 1 poort.
Antwoord: 227 Entering Passive Mode (192,168,1,10,182,168)
Hier heeft hij poort 182*256 + 168 geopend, en de client moet daaraan verbinden. Maar die heb je niet getunneld, dus dat lukt niet. Dit *zou* je op kunnen lossen door de data port range te beperken (in het webinterface) en al die poorten te tunnellen, maar het is eenvoudiger door gewoon SCP te gebruiken. Dit zit ingebouwd in Dropbear, en ik denk dat Filezilla het ook wel ondersteund. Zo niet, dan zou je eens naar WinSCP kunnen kijken.

• slayerrp
Ik zat net door m'n log te spitten en zie inderdaad een succesvolle connectie naar de NAS :
2014-12-13 20:33:14 built-in-service info User *****(192.168.1.10) login FTP success

Dan moet ik inderdaad een range tunnelen... Ik ga dan inderdaad maar eens even kijken naar bijv WINSCP.

Dankje Mijzelf !

• slayerrp
Ik heb inmiddels WINSCP draaiende.... Waarom heb ik dit niet eerder gedaan.... |:( |:(

• Alteitfet
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-11-2022
Heb een aantal maanden van de NAS gebruik gemaakt, nooit problemen gehad tot we over gingen stappen op Ziggo. Nu heeft hij geen internet verbinding meer... de blauwe led en de groene van de hdd branden wel, iemand enig idee?

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01 00:22
Alteitfet schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:30:
Heb een aantal maanden van de NAS gebruik gemaakt, nooit problemen gehad tot we over gingen stappen op Ziggo. Nu heeft hij geen internet verbinding meer... de blauwe led en de groene van de hdd branden wel, iemand enig idee?
IP adressen vernieuwen, check je modem instellingen en de firewall, staat port-forwarding aan, en staat die nog op de juiste poort ingesteld, paar basis dingetjes die het allemaal kunnen zijn. Je hebt namelijk een nieuw netwerk als het ware, dus die dingen moeten opnieuw worden ingesteld.

• Freakie1NL
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om zijn Gallery 3 installatie folder (niet het installatie pakket zelf) te willen delen? Ik krijg hem maar niet geïnstalleerd, PHP is al actief en heb hem 1x werkend gehad. Echter nu na 1 reset maakt hij de map Gallery 3 wel aan maar deze blijft geheel leeg en is niet eens een fractie van het installatie bestand

• Freakie1NL
Freakie1NL schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:01:
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om zijn Gallery 3 installatie folder (niet het installatie pakket zelf) te willen delen? Ik krijg hem maar niet geïnstalleerd, PHP is al actief en heb hem 1x werkend gehad. Echter nu na 1 reset maakt hij de map Gallery 3 wel aan maar deze blijft geheel leeg en is niet eens een fractie van het installatie bestand
De gehele admin map kan veilig worden weggehaald (verplaatst) waarna de Zyxel opnieuw alles zal downloaden en installeren op verzoek. Gallery 3 uiteindelijk werkend gekregen maar dat is traag als dikke strond, beetje 100 foto's uploaden en je bent 10 uur verder ofzo lijkt wel. Heb er maar gekozen om dan port 80 te forwarden en via hier toegang te geven tot de media speler van de Zyxel zelf.

Zit alleen met FTP te kloten, is er iemand hier die FTP port forwarding werkend heeft. Waar ik een beetje over struikel of dat ik UPnP nou juist wel of niet aan moeten zetten in de Zyxel als ik via mijn router al aan port forwarding doe. Bijvoorbeeld poort 12 komt aan bij poort 21 van de Zyxel. Dan lukt het mij wel om op de FTP van de Zyxel te komen maar daarna niets, ik vermoed dan ook dat de Zyxel daarna de poort aanpast. Hoe kan ik dat zien, of hoe heeft iemand hem hier ingesteld?

• Ceejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 19:55
Heb hier op mijn NSA 320 Plex geinstalleerd. Ziet er wel mooi uit via wdtv live met de art en zo, maar afspelen video en audio doet ie niet. Ik krijg de wat cryptische omschrijving
"bladeren door inhoud. bladeren door inhoud niet ondersteund."

Iemand ervaring hiermee? Op mijn android foontje doet de plex app het wel, maar dan alleen video en ook geen muziek!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:24
Beste Tweakers,

Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Gisteren deze NAS gekocht en alles werkte direct, hij vond wel een nieuwere firmware, deze geïnstalleerd en ook daarna werkte alles netjes.

Alleen vanmorgen kon ik hem niet meer vinden, hij krijgt geen IP adres van de router en het lijkt wel of hij steeds reboot.

Ik kan er nu dus eigenlijk niets mee.... weet iemand de oplossing?

Ik heb via dit forum deze ftp gevonden: ftp://ftp2.zyxel.com/NSA325_v2/firmware/ Maar ik ben zou even niet weten hoe ik hem moet flashen naar zo'n versie. (Als dit kan welk bestand moet ik dan hebben?)

Hoop dat jullie me kunnen helpen, zit toch met mijn handen in het spreekwoordelijke haar!

--EDIT: Net terug van de winkel, zij konden hem ook niet maken. Was alleen niet op voorraad... dus 3 - 5 dagen wachten.

Maar als iemand de oplossing wist... zet hem neer voor het nageslacht!

[Voor 12% gewijzigd door JustMyOpinion op 31-12-2014 13:29. Reden: Update status]

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:16
Misschien een domme vraag, maar deze Nas lijkt me ook wel fijn voor mijn doeleinden. Nu ben ik er nog niet helemaal in thuis, maar ik wil hem koppelen aan mijn Android Box, MiniMX Neo 8.
Ik zie op de achterkant 1 Ethernet aansluiting. Nu lijkt me dat ik de NAS rechtstreeks aansluit op mijn router. Kan ik vanaf dan automatisch de Nas beanderen via mijn MiniMX of moet ik de miniMX weer aansluiten aan de NAS. In dit geval kom ik namelijk een ethernetpoort te kort lijkt me.

PSN ID Binloading_nl

• Mijzelf
  • Niet online
Het hele idee van een netwerk is dat apparaten die daarop zijn aangesloten met elkaar kunnen praten. Dus als de NAS en jouw MiniMX allebei op de router zijn aangesloten (evt wireless) kunnen ze met elkaar praten.

Of die MiniMX en de NAS elkaar iets te zeggen hebben is een ander verhaal. Daar weet ik niets van.

• steefje
Okay,

Dank voor je antwoord. dat wist ik idd niet.

PSN ID Binloading_nl

• Freakie1NL
JustMyOpinion schreef op woensdag 31 december 2014 @ 10:40:
Beste Tweakers,

Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Gisteren deze NAS gekocht en alles werkte direct, hij vond wel een nieuwere firmware, deze geïnstalleerd en ook daarna werkte alles netjes.

Alleen vanmorgen kon ik hem niet meer vinden, hij krijgt geen IP adres van de router en het lijkt wel of hij steeds reboot.

Ik kan er nu dus eigenlijk niets mee.... weet iemand de oplossing?

Ik heb via dit forum deze ftp gevonden: ftp://ftp2.zyxel.com/NSA325_v2/firmware/ Maar ik ben zou even niet weten hoe ik hem moet flashen naar zo'n versie. (Als dit kan welk bestand moet ik dan hebben?)

Hoop dat jullie me kunnen helpen, zit toch met mijn handen in het spreekwoordelijke haar!

--EDIT: Net terug van de winkel, zij konden hem ook niet maken. Was alleen niet op voorraad... dus 3 - 5 dagen wachten.

Maar als iemand de oplossing wist... zet hem neer voor het nageslacht!
Toevallig een oude V1 meegehad i.p.v de nieuwer v2?

Anoniem: 648899

Ik heb sinds de Kerstvakantie de NSA325 v2. Installeren ging allemaal prima.

Sinds gisteren heb ik een probleem dat ik de NAS niet meer kan benaderen via de NAS Starter Utility. Ik heb al van alles geprobeerd (reset, opnieuw installeren, virusscanner uit, etc), maar helaas werkt niets. Het programma heeft in het begin wel gewerkt, maar nu dus niet meer.

De NAS komt met de melding "The NAS is not responding please check it".

Ik kan wel bestanden kopieren via de verkenner, maar ik kan niet meer inloggen op de NAS om instellingen en wachtwoorden aan te kunnen passen.

Wie herkent dit probleem en heeft hier wellicht een oplossing voor?

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 648899 op 11-01-2015 14:46]

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-01 20:15
Ik ken de NAS Start Utility niet, maar kan je wel de web interface bereiken? Kan je een Telnet verbinding opzetten?
Heeft je NAS niet toevallig een dynamisch IP en is dat veranderd in de tussentijd?

• ariekanari
Eerst inloggen op je router om het ip-adres van de nas controleren en daarna rechtstreeks inloggen op de nas m.b.t. het ip-adres. In plaats van het ip-adres zou ook \\NSA325-v2 moeten werken.
Je kunt ook proberen eerst je computer opnieuw op te starten daarna kun je vaak wel inloggen.

• Ellej_Harmsen
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-01 14:11
Hoi, ik ben erg slecht in het werken met software, ik weet altijd wel wat ik wil, maar nooit hoe het echt moet.
ik denk er over om deze nas te kopen, maar ik weet niet of wat ik wil werkt met deze nas.
Dit zijn de dingen die ik met de nas zou willen:
1. ik wil alle bestanden op mijn NAS hebben staan (inclusief de backups). (kan als het goed is op alle NAS apparaten)
2. ik wil mappen op de NAS kunnen delen met andere apparaten zoals laptop of computter (kan als het goed is op alle NAS apparaten)
3. ik wil offline access kunnen hebben tot de bestanden op de NAS. (dus de bestanden moeten fysiek op mijn pc aanwezig zijn)
4. ik wil buitenshuis (via vpn of een cloud(-site)) toegang hebben tot de bestanden op de NAS.
5. ik wil als ik een tijd geen netwerk heb gehad op mijn laptop en gewerkt heb aan mijn bestanden dat mijn nas en mijn laptop hun bestanden synchroniseren als ik weer online kom.

Ik heb het geprobeerd algemeen te formuleren, maar ik zal het nu wat persoonlijker willen uitleggen:
ik heb thuis een gamecomputer, een laptop, een mobiel en een vriendin met laptop en mobiel. Het idee is dat we de multimediabestanden (films en muziek, vooral heel veel films :) ) fysiek op de nas zetten en zolang we online zijn (dus binnens en buitens huis) we fysiek bij de bestanden op de nas kunnen en daar vanaf bijvoorbeeld een film kunnen afspelen. (het is dus niet de bedoeling om het als multimediaspeler te gebruiken, maar meer als cloud en de bestanden via het netwerk te benaderen en dan op de laptop of computter af te kunnen spelen). Volgens mij is dit basaal voor idere nas (FTP server) en is dit geen probleem. En ik was van plan om als ik deze bestanden vanuit het werk wil benaderen ik via een VPN verbinding ik gewoon op het thuisnetwerk kan.

Wat ik ook wil en wat mij moeilijker lijkt is dat ik de persoonlijke bestanden van mijzelf fysiek op mijn laptop, computer EN op de nas wil hebben. Zodat als ik geen netwerk heb, bijvoorbeeld op reis, ik wel bij mijn belangrijkste bestanden kan. Wat ik wil is dat als ik thuis kom hij mijn (bewerkte / aangemaakte) bestanden synchroniseert met mijn nas (en direct ook met mijn computer). Ik vermoed dat dit ook prima mogelijk is, maar ik weet niet hoe. Verder vraag ik mij af wat er gebeurd als ik een bestand bewerk op mijn laptop EN op mijn computer, hoe gaat hij er dan mee om, neemt hij de laatste of geeft hij dan 2 versies weer op de nas.

Verder wil ik (basaal) back-ups opslaan op de nas, maar dat is weer niet moeilijk. Mijn vraag gaat voornamelijk over het synchroniseren, of dat kan en hoe dat werkt. Verder zou ik het fijn vinden om een link te krijgen waarin staat hoe ik dit allemaal zou moeten regelen. Ik vind het best leuk om uit te zoeken hoe iets werkt, maar dit is allemaal nieuw voor me en een hulpje in de goede richting zou erg werken.
Groet en Alvast bedankt

• steefje
Ik zie dat deze NAS SATA 1&2 ondersteunt. Maakt het nog uit of ik schijven neem van 5400 of 7200 rpm.
En in hoeverre maakt het uit of ik specifiek voor NAS schijven ga. Ik snap het verschil qua 24/7 draaien, maar ik moet zeggen dat ik daar wat minder waarde aan hecht.

PSN ID Binloading_nl

• Jumpman
steefje schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:27:
Ik zie dat deze NAS SATA 1&2 ondersteunt. Maakt het nog uit of ik schijven neem van 5400 of 7200 rpm.
En in hoeverre maakt het uit of ik specifiek voor NAS schijven ga. Ik snap het verschil qua 24/7 draaien, maar ik moet zeggen dat ik daar wat minder waarde aan hecht.
Een 5400 RPM HDD is snel zat, gezien je bottleneck in de NIC van 1 Gb/s zit. 5400 RPM HDD's worden minder warm en verbruiken iets minder energie. Op specifieke NAS HDD's worden vaak beter specificaties en garanties afgegeven, maar kosten vaak meer. Dit is dus een keuze.

• ariekanari
Ellej_Harmsen schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:21:
Hoi, ik ben erg slecht in het werken met software, ik weet altijd wel wat ik wil, maar nooit hoe het echt moet.
Ben je een beetje thuis in Linux? Ben je niet bang om de command-line interface terminal te gebruiken?
Ik zal niet je hele bericht quoten maar puntsgewijs antwoorden.
  1. bestanden/backup op NAS: mogelijk
  2. mappen delen: mogelijk (moet ook wel; zonder geen toegang tot (1)
  3. bestanden op pc/laptop en tegelijkertijd op NAS: mogelijk (maar waarschijnlijk wil je geen verschillen tussen deze bestanden. Dus is synchronisatie vereist. Zie punt (5)
  4. Met DNS-service is de NAS via een extern netwerk (bijv. internet) benaderbaar: mogelijk
  5. Synchronisatie: ik weet niet of dit out-of-the-box wordt ondersteund. Misschien via ffp?
Punt 5) grijpt terug op mijn eerdere vraag of je enigszins thuis bent/niet bang bent voor Linux.
De door ZyXEL meegeleverde applicaties worden m.i. halfslachtig ondersteund. Deze apps zijn meestal ouder versies en krijgen sporadisch een update of helemaal geen. ZyXEL heeft net de NAS540 geïntroduceerd dus alle resources zijn daar opgericht. Support voor oudere systemen (w.o. NSA325-v2) is mogelijk beperkt. Anders gezegt: verwacht hier niet te veel van.

Als je een beetje thuis bent in Linux kun je FFP installeren (dat gaat gewoon via de webGUI). Maar om andere community of third-party apps te installeren moet je veelal gebruikmaken van de command line interface.
De persoon die je het best kan adviseren of er (automatich) gesynchroniseerd kan worden is Mijzelf.

Mijn algemene advies is, als je niet erg thuis bent in Linux of het gebruik van de command line om dan geen ZyXEL NAS aan te schaffen maar een NAS van Synology, QNAP of Asustor. Deze NASsen zijn duurder maar de firmware stabieler en volwassener is, en zeer regelmatig wordt bijgewerkt. Daarnaast bieden zij meer apps (zowel officiële als vanuit de community) die ook regelmatig geüpdate worden (i.t.t. ZyXEL of veel actiever dan ZyXEL) en gemakkelijk via de webinterface geïnstalleerd kunnen worden. Tussen de aangeboden apps is mogelijk ook een automatische synchronisatie app of tool.
Bij de systemen van Synology, QNAP of Asustor heeft een gemiddelde gebruiker in het algemeen geen gedoe met Linux of de command line en kan alles via de webinterface worden geïnstalleerd en ingericht.
Bij ZyXEL wordt je hier min of meer gedwongen de command line te gebruiken omdat zonder community apps niet kunnen worden gebruikt of geïnstalleerd.Ik beweer of zeg hiermee niet dat dit per se ingewikkeld of moeilijk is maar geeft mogelijk wel enig gedoe. Gedoe dat je met de andere genoemde merken zeer waarschijnlijk niet hebt.

[Voor 8% gewijzigd door ariekanari op 13-01-2015 18:14]

• steefje
mmm zojuist deze nas binnen gehad. Installatie verliep zeer soepel. Vervolgens Netwerk drive gestart in het configuratiescherm en in zie deze ook mooi staan in mijn verkenner. Echter, kan ik er geen files heen slepen of droppen.Dat leek me niet het meest spannende. u ben niet gemachtigd om de bewerking uit te voeren is de fijne boodschap van WIndows 8.
Vervolgens getracht om rechten toe te kennen aan de map, maar dat mag ook niet.

PSN ID Binloading_nl

Anoniem: 165772

steefje schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:48:
mmm zojuist deze nas binnen gehad. Installatie verliep zeer soepel. Vervolgens Netwerk drive gestart in het configuratiescherm en in zie deze ook mooi staan in mijn verkenner. Echter, kan ik er geen files heen slepen of droppen.Dat leek me niet het meest spannende. u ben niet gemachtigd om de bewerking uit te voeren is de fijne boodschap van WIndows 8.
Vervolgens getracht om rechten toe te kennen aan de map, maar dat mag ook niet.
Heb je een user aangemaakt in de NAS?
Sharing->Users->Add User.
Als je dat niet doet heb je alleen Admin met een waarschijnlijk al aangepast wachtwoord.
Per user zul je een Share moeten delen onder Sharing->Shares->Add Share (of Edit Share).

Succes.

Anoniem: 165772

Sinds gisteren heb ik deze NAS. Wat lopen spelen en intern gaat alles prima.
Maar zodra ik iets met packages wil doen lukt dat niet. Hij kan niet connecten aan het internet.

Op de router (KPN Experia Box V8) heb ik een vast adres toegekend en ook even de DMZ op dat adres opengezet, wat helaas ook niet helpt.

Ik heb wel FFP geïnstalleerd door zelf de ZYPKGS te vullen, maar het "uwsiteloader.sh" script komt ook niet verder omdat de NAS het internet niet op kan.

Iemand een idee wat nog voorkomt dat de NAS het internet op kan? Ik dacht niet dat er een poort nodig is hiervoor (DMZ zet alles open en dat werkt ook niet).

Alvast bedankt.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee