Onrust, oorlog en IS in het Midden-Oosten Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 56 Laatste
Acties:
  • 261.982 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:34

ManiacsHouse

Scheisse!

XWB schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:17:
Vanochtend waren rebellen in het presidentieel paleis, dus het is nu definitief over.

SMO done right :7
d:)b
Ja kan Vladje een puntje aan zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Dagje kerstmarkt in Duitsland en je mist schijnbaar veel.

Er is dus tijdelijk een overgangsregering waarbij de minister president (die voorheen onder Assad werkte) de macht zal overdragen aan wat er ook besloten wordt.

HTS en Jolani lijken hier dus okee mee.

‘HTS leader Abu Mohammed al-Jolani warned fighters against attacking state facilities, which he said will remain under the prime minister’s supervision “until they are officially handed over.”’ www.washingtonpost.com/world/2024/1...

Shashank Joshi (@shashj.bsky.social) 8 december 2024

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
CVTTPD2DQ schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:32:
[...]

Turkije heeft de meest radicale Islamistische groepen gesteund, met als doel de SDF (Koerdische coalitie) in het Westen dwars te zitten. Een Koerdische staat, die als uitvalsbasis kan dienen voor Koerdische nationalisten in de regio (van Iran tot Turkije) staat zeer laag op het wensenlijstje van Erdogan. Of op het lijstje van Iran.

De SDF houdt het tot nu toe vol dankzij steun van de VS; ze zijn ook de groepering die het best omspringt met mensenrechten en minderheidsgroepen.

We kunnen hopen dat de regionale machten Syrië een stabiele, multi-etnische regering gunnen. Maar het is niet vanzelfsprekend.
Ik ben vooral benieuwd of Erdogan zijn proxy oorlog via HTS zal doorzetten en straks achter de Koerden aangaat.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
XWB schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:29:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of Erdogan zijn proxy oorlog via HTS zal doorzetten en straks achter de Koerden aangaat.
HTS staat niet onder Turkije of Erdogan. Dat is de SNA.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
XWB schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:17:
Vanochtend waren rebellen in het presidentieel paleis, dus het is nu definitief over.

SMO done right :7
De rebellen hebben zelfs een verklaring op de Staats-tv gegeven zie video via https://www.rtl.nl/nieuws...ellen-verovering-damascus

Het is nu afwachten of Syrië echt de goede kant op gaat of dat ze een wolf in schaapskleren zijn.

Edit: Ik zag net tijdens het journaal van de NOS wel al dat er zowel vanuit Libanon als Turkije al stromen vluchtelingen zijn die terug willen naar Syrië. Andersom ook mensen die naar Libanon willen vluchten maar nog niet lukken.

[ Voor 18% gewijzigd door martwoutnl op 08-12-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Israël bemoeit zich er ook even tegenaan:
Reportedly Israeli aircraft launch raid on Mezzeh military airport and other areas in the countryside of Daraa and Quneitra
Israeli air strikes on Inkhil Airport, Tal al-Tha'alib, Khalkhala (the largest military base for the Syrian army), Daraa and Sweida
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DN3_NanZbQ1td8Cw3o6VcY-b8oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVrKgolWX4Jq3faYTX0AWsUZ.jpg?f=fotoalbum_large
Israel is currently launching a large aerial attack in Syria after the downfall of Assad. Heavy military equipment and ammo depots are bombed. East Syria: an airstrike targeted moments ago the town of Mayadin (South Deir ez-Zur province)

De SNA en Turkye kunnen zich weer focussen op de koerden:

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 08-12-2024 13:23 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Vreemde actie van Israel. Potentieel jaag je de nieuwe gezaghebbers helemaal tegen het harnas met zulke acties. Maar misschien ook expres, want goede relaties met Syrië en je moet de Golanhoogte wellicht teruggeven.

De SNA valt ook weer de SDF aan. Manbij is daarbij ingenomen door de Turkse proxy.

Edit: Ah - Tens heeft het ook genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 08-12-2024 13:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yakolev schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:26:
Vreemde actie van Israel. Potentieel jaag je de nieuwe gezaghebbers helemaal tegen het harnas met zulke acties. Maar misschien ook expres, want goede relaties met Syrië en je moet de Golanhoogte wellicht teruggeven.
Niet heel vreemd vanuit Israëlisch oogpunt. Voordat je het weet heeft hezbollah ineens een lading 500kg vliegtuigbommen of 10 ton ammo voor handvuurwapens etc in bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-12-2024 13:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 24-06 18:18

hneel

denkt er het zijne van

Wie werd er nu door Israel gebombardeerd? Het leger van Assad of de rebellen? Dat wordt me uit de berichten niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
hneel schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:37:
Wie werd er nu door Israel gebombardeerd? Het leger van Assad of de rebellen? Dat wordt me uit de berichten niet duidelijk.
Syrische munitiedepots worden gebombardeerd, als ik het goed begrepen heb.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:34:
[...]

Niet heel vreemd vanuit Israëlisch oogpunt. Voordat je het weet heeft hezbollah ineens een lading 500kg vliegtuigbommen etc in bezig.
Hezbollah is ondertussen de aartsvijand van het nieuwe Syrie. Die gaan niet even wapens oppikken in Syrië.

In de woorden van Jolani
We are open to friendship with everyone in the region - including Israel. We don't have enemies other than the Assad regime, Hezbollah and Iran. What Israel did against Hezbollah in Lebanon helped us a great deal. Now we are taking care of the rest."
Grappig genoeg noemt hij Rusland daarbij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
XWB schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:39:
[...]

Syrische munitiedepots worden gebombardeerd, als ik het goed begrepen heb.
yep, maar ook vliegvelden. En zo te zien een hoog punt bij Damascus, zou zomaar een radar kunnen zijn
18 minutes ago - 33°32′N 36°16′E
Suspected Israeli airstrikes hit Mezzeh and Mount Qasioun in Damascus
https://x.com/omar_alharir/status/1865712995751350436
2 hours ago - 33°28′N 36°13′E
Reportedly Israeli aircraft launch raid on Mezzeh military airport and other areas in the countryside of Daraa and Quneitra
Ook de andere vliegvelden in de regio worden genoemd

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Yakolev schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:41:
[...]

Hezbollah is ondertussen de aartsvijand van het nieuwe Syrie. Die gaan niet even wapens oppikken in Syrië.

In de woorden van Jolani

[...]

Dat kunnen net zo goed holle woorden zijn, zolang er geen politieke afspraken gemaakt worden zal Israël niets aan het toeval overlaten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Hezbollah is ondertussen de aartsvijand van het nieuwe Syrie.
Hezbollah, geen partij in de acties van de laatste dagen (afgezien van een te late poging om strijders in Homs te krijgen), kon wel eens één van de grootste verliezers zijn. Geen aanvoer van hulp meer vanuit het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tens schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:21:

De SNA en Turkye kunnen zich weer focussen op de koerden:
[Twitter]
Stukje speculatie

Hoeveel Amerikaanse steun krijgen de Koerden nog wanneer Trump president is? Want Trump heeft de Koerden al eerder in de steek gelaten, ik kan mij voorstellen dat Erdogan nu een kans ziet om de Koerden voorgoed op te rollen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
XWB schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:04:
[...]

Stukje speculatie

Hoeveel Amerikaanse steun krijgen de Koerden nog wanneer Trump president is? Want Trump heeft de Koerden al eerder in de steek gelaten, ik kan mij voorstellen dat Erdogan nu een kans ziet om de Koerden voorgoed op te rollen.
Trump is een ongeleid projectiel, weet morgen niet meer wat hij vandaag beloofd heeft. Voor hetzelfde geld zitten er in februari meer dan 10k Amerikaanse pax in Syrië.

en de Koerden oprollen? Erdogan is als de dood voor een Koerdische staat, maar 40 miljoen Koerden in de regio poets je niet weg al hebben ze het geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f36fh5zFrKIPHuuEkIwdU8qb5KA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XF5TLKbx8vFmPaVDWDA3xVd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:01:
[...]

Hezbollah, geen partij in de acties van de laatste dagen (afgezien van een te late poging om strijders in Homs te krijgen), kon wel eens één van de grootste verliezers zijn. Geen aanvoer van hulp meer vanuit het oosten.
Iedereen legt wat mij betreft veel te veel focus op het verlies van Rusland (die nog altijd een deal kunnen sluiten met de nieuwe overheersers), maar in mijn optiek is de echte grote verliezer Iran en al haar buitenlandse ambities.

Hezbollah en Iran verliezen hun connectie (in mindere mate ook Hamas) - De mogelijkheid om Hezbollah weer opnieuw op te bouwen is moeilijker dan ooit geworden. Dit is een enorm verlies voor het regime in Teheran.

Belangrijkste is dat Syrië welvaart en stabiliteit tegemoet gaat. De afgelopen 2 weken aan externe communicatie vanuit HTS en Jolani geven mij wel heel erg veel moed. Ze moeten wel harde beslissingen gaan maken wat betreft de SNA, SDF, Russen, Amerikanen en Turkije, allemaal partijen die hun macht op heel Syrië bedreigen. Hopelijk is men pragmatisch en is er geen geweld meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Rebellen De nieuwe regering plaatst troepen in Tartous.

[ Voor 18% gewijzigd door Yakolev op 08-12-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Yakolev schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:37:
[...]

Iedereen legt wat mij betreft veel te veel focus op het verlies van Rusland (die nog altijd een deal kunnen sluiten met de nieuwe overheersers), maar in mijn optiek is de echte grote verliezer Iran en al haar buitenlandse ambities.
Gezichtverlies (de beschermer van Assad blijkt niet een echte beschermer dit zal doorwerken in andere landen waar Rusland grote invloed heeft/wil hebben) is tamelijk groot, invloed op wat er in Syrië gebeurd krijgen ze niet terug. Ze kunnen hopen op gebruik van havens, maar dat kan jaren duren.
Hezbollah en Iran verliezen hun connectie (in mindere mate ook Hamas) - De mogelijkheid om Hezbollah weer opnieuw op te bouwen is moeilijker dan ooit geworden. Dit is een enorm verlies voor het regime in Teheran.
hier ook gezichtverlies/invloedsverlies is pijnlijk. en wat ik zei, Hezbollah als grootste verliezer.
Belangrijkste is dat Syrië welvaart en stabiliteit tegemoet gaat.
Dat inderdaad, alleen:
SNA is alweer stevig in gevecht met SDF
IS is er nog steeds, de eenheid gesmeed door 'een vijand van mijn vijand is mijn vriend' zal gauw afbrokkelen.
Als HTS de grootste machtsfactor blijkt is een Taliban scenario niet ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tens schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:16:
[...]

Trump is een ongeleid projectiel, weet morgen niet meer wat hij vandaag beloofd heeft. Voor hetzelfde geld zitten er in februari meer dan 10k Amerikaanse pax in Syrië.

en de Koerden oprollen? Erdogan is als de dood voor een Koerdische staat, maar 40 miljoen Koerden in de regio poets je niet weg al hebben ze het geprobeerd.
Nou had ik het specifiek over de Koerden in Syrië, dat zijn er geen 40 miljoen. Maar 'oprollen' hoeft niet zo letterlijk genomen te worden, Turkije kan ook een poging ondernemen om de bufferzone in het noorden van Syrië verder uit te breiden. Want als Trump niet komt helpen, kan Erdogan de grenzen een beetje opschuiven tot zover hij het veilig genoeg acht.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
XWB schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:57:
[...]

Nou had ik het specifiek over de Koerden in Syrië, dat zijn er geen 40 miljoen. Maar 'oprollen' hoeft niet zo letterlijk genomen te worden, Turkije kan ook een poging ondernemen om de bufferzone in het noorden van Syrië verder uit te breiden. Want als Trump niet komt helpen, kan Erdogan de grenzen een beetje opschuiven tot zover hij het veilig genoeg acht.
Een bufferzone is net zo effectief als de nieuwe grenscontroles van NL. Het hele grensgebied controleren is niet te doen. Over het grootste deel heb je geen weg nodig om de grens over te kunnen steken, alleen terreinkennis. en dan heb je de grenzen naar Irak en Iran ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Damascus is nu niet veroverd door HTS, maar door rebellen uit het zuiden. Zou dat nog wat kunnen betekenen? In hoeverre komen die groepen met elkaar overeen?
Op liveuamap heeft het allemaal dezelfde kleur groen.

[ Voor 14% gewijzigd door hneel op 08-12-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tens schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:08:
[...]

Een bufferzone is net zo effectief als de nieuwe grenscontroles van NL. Het hele grensgebied controleren is niet te doen. Over het grootste deel heb je geen weg nodig om de grens over te kunnen steken, alleen terreinkennis. en dan heb je de grenzen naar Irak en Iran ook nog.
Over de effectiviteit kan ik niets zeggen, maar dat houdt Erdogan niet tegen. Feit is dat er een bufferzone is (Wikipedia: Second Northern Syria Buffer Zone) en de lengte daarvan kan nog uitgebreid worden.

Er wordt al gevochten in Manbij en ik denk dat de Koerden terug achter de rivier geduwd zullen worden. Vervolgens kan Turkije de Koerden in Ayn al Arab aanvallen om de bufferzone compleet te maken.

Turkish warplanes have reportedly bombarded the building of the Manbij Civil Council, the SDF reports. Heavy clashes between Turkish-backed SNA and SDF forces are ongoing in the city. SDF claims an SNA infiltration group was neutralized.

NOELREPORTS (@noelreports.com) 8 december 2024

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tens schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:08:
[...]

Je kunt ook je eigen land gebruiken als bufferzone. Bufferzone is niets meer of minder dan landjepik. De geschiedenis wijst dat uit. Ik ben er trouwens niet principieel op tegen omdat het kan zorgen dat de andere partij defensief overmacht heeft en daarmee er geen conflict ontstaat omdat die partij geen offensieve plannen heeft. Maar ook dat blijkt niet altijd waar te zijn.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

In de woorden van Jolani

[...]

Hij noemt ook allerlei andere groeperingen niet.

Deze quote komt uit Israëlische media.

Context matters.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Jerie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:36:
Privévliegtuig opgestegen van Damascus https://globe.adsbexchange.com/?icao=09a05e / https://www.flightradar24.com/C5SKY/38430f7d

[popiblaat]Misschien zitten er wel oorlogsmisdadigers in[/]
De grote vraag nu is waar dat vliegtuig nu is, verongelukt of niet?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Slasher schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:56:
[...]

De grote vraag nu is waar dat vliegtuig nu is, verongelukt of niet?
Mijn grote vraag is: waar is Assad. Want ik wil hem voor het gerecht (ICC) zien voor zijn oorlogsmisdaden. Gaat waarschijnlijk niet gebeuren hoor, maar toch (want hetzelfde dachten we ook bij o.a. Milosovic).

Dat het vliegtuig verongelukt is, gelooft men op Bellingcat Discord niets van omdat OSintDefender dat deelde (waar is dan het wrakstuk en waarom is hier geen fysiek bewijs van? Is het eerste dat je zoekt wanneer het vliegtuig van een regent neerstort). Waarschijnlijk is de transponder uitgezet. Er is ook (nog?) een Syrisch vliegtuig gesignaleerd boven Turkije.

Argumenten die ik lees op Bellingcat Discord:

1) Flightradar is ondersteunend bewijs voor fysiek bewijs, niet leidend.

2) De omgeving wordt zwaar gejammed, dat wordt ook beaamd door mensen die werken met locatiedata aldaar.

3) De snelheden en lat/lon coördinaten kloppen waarschijnlijk niet omdat de IL-76 naar minder dan 40 knots heeft gevlogen.

4) Er is precedent dat ADS-B receivers in Syrië gejammed zijn. De meest dichtbijzijnde zijn dan Cyprus en Israel. Dat er jamming is vanuit Latakia / Kmeimim staat ook vast, zie

One of my favourite tools is this GPS Jamning Map, which shows GPS interference levels across much of the world The map showed a high level of GPS interference in the Latakia area as of the latest update on Nov. 27 gpsjam.org?lat=34.77001...

Giancarlo Fiorella (@giancarlofiorella.bsky.social) 30 november 2024

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:nbm5sthf54yn2nn3wdlklw5v/bafkreidfk7yqipyr5vnd2kijgv6m6uaywfcx3i5hwpn7iq5gzti7z4q6pi@jpeg

Hier is trouwens nog een ander RU toestel boven TR:

Assad is going to Russia thru Turkish airspace?: RuAF 223rd squadron heavy lifter is flying over Turkish airspace very likely with the deposed Syrian dictator on board.

Bosphorus Observer (@yoruk.bsky.social) 8 december 2024

[ Voor 38% gewijzigd door Jerie op 08-12-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
De de facto leider van Syrië is nu Mohammed Ghazi al-Jalali. Hij leidt de overgangsregering.

Dit is hoe strongmen werken:

Nadat de facade is gevallen, is de vriendschap ook direct over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:37:
[...]
Rusland is hier toch de ‘wereldmacht’, niet Iran? :)

Net zoals die (rare) terugtocht uit Afghanistan gezichtsverlies was voor de VS, is dit nog groter gezichtsverlies voor Rusland.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Fires broke out due to Israeli occupation aircraft targeting the intelligence and customs buildings in the Syrian capital, Damascus.

Aaliyah 🇮🇪🇵🇸 (@aaliyahxx.bsky.social) 8 december 2024

(Niet mijn woorden, heb ook geen bewijs voor wie de dader is, maar dat er brand is kunnen we wel vaststellen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 08-12-2024 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Als het van de oppositie afhangt krijgt Syrië een nieuwe grondwet en komen er verkiezingen:
De Syrische oppositie werkt aan een overgangsregering die de volledige uitvoerende macht krijgt. De leider van de Syrische Oppositie Coalitie (SOC) pleit voor een overgangsperiode van anderhalf jaar om een "veilige, neutrale en rustige" situatie te creëren voor het houden van vrije verkiezingen, meldt Reuters.

In het eerste half jaar zou een grondwet opgesteld moeten worden, stelt SOC-leider Hadi Al Bahra. Daarin moet staan hoe het landsbestuur eruit moet komen te zien. Daarna kunnen er volgens hem verkiezingen gehouden worden.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 08-12-2024 16:34 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:30:
[Bluesky]

(Niet mijn woorden, heb ook geen bewijs voor wie de dader is, maar dat er brand is kunnen we wel vaststellen.)
Dat Twitter account krijgt iig een -1 qua geloofwaardigheid door de vlaggetjes. ;)

Ik vind ook de term ‘occupation aircraft’ wat raar.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 08-12-2024 16:34 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:34:
[...]

Dat Twitter account krijgt iig een -1 qua geloofwaardigheid door de vlaggetjes. ;)

Ik vind ook de term ‘occupation aircraft’ wat raar.
Het is Bsky en ze is duidelijk een moslima die pro Palestina is. Het gaat mij om de brand, niet om de eventuele dader. Misschien is FIRMS hier nog handig bij om de brand te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Het effect van de situatie in Syrië op het gestolen graan van Rusland mag er ook wezen:

Russian stolen grain transportation disrupted: Tartus-bound Matros Pozynich is adrift west of Cyprus, waiting for instructions.

Bosphorus Observer (@yoruk.bsky.social) 8 december 2024

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:dc5tsew6wfnv5zuujfndjtan/bafkreiesypu4mzc2mjj7ftsfc2fftt7joct7vk2uwtb3e644cwozrlve4e@jpeg

Genieten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:27:
[...]

Rusland is hier toch de ‘wereldmacht’, niet Iran? :)

Net zoals die (rare) terugtocht uit Afghanistan gezichtsverlies was voor de VS, is dit nog groter gezichtsverlies voor Rusland.
Sorry wat?

20 jaar aan nation building, biljoenen dollars, duizenden coalitie soldaten dood is minder groot gezichtsverlies dan een relatief kleine expeditie om een dictator aan de macht te houden?

En net zoals als bij de VS in Afghanistan, zijn we het over 2-3 jaar bij de Russen in Syrië vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yakolev schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:19:
[...]

Sorry wat?

20 jaar aan nation building, biljoenen dollars, duizenden coalitie soldaten dood is minder groot gezichtsverlies dan een relatief kleine expeditie om een dictator aan de macht te houden?

En net zoals als bij de VS in Afghanistan, zijn we het over 2-3 jaar bij de Russen in Syrië vergeten.
Je kunt het niet met elkaar vergelijken.

Bij VS was het een gigantische kostenpost die te weinig opleverde. Trump heeft destijds gezegd dat de VS zich terug zou trekken. Tja, dat is vragen om ellende.

Voor Rusland was Syrië geen kostenpost. Het was een springplank voor Afrika. Die zijn ze nu kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Syrische ambassades veranderen de vlag naar die van Free Syrian Army (bovenste streep groen i.p.v. rood). In ieder geval sprake van in Spanje, Qatar, en Zweden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tens schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:46:
[...]

yep, maar ook vliegvelden. En zo te zien een hoog punt bij Damascus, zou zomaar een radar kunnen zijn

[...]

https://x.com/omar_alharir/status/1865712995751350436

[...]
Ook de andere vliegvelden in de regio worden genoemd
Nu ook met videobeelden:

Mezzeh airbase near Damascus being struck by Israeli fighter jets. Possibly to destroy equipment before it falls into the hands of rebel forces.

NOELREPORTS (@noelreports.com) 8 december 2024

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
eh, Syrian Opposition, (hoop dat iemand kan vertellen wie dat zijn) claimt:
Syrian Opposition reports that The United States Military has issued a warning to SNA and HTS not to encroach on SDF areas in Deir Ez Zor and Raqqa, including the Western Bank of the Euphrates River
https://x.com/VivaRevolt/status/1865782464687313297

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:23:
[...]

Je kunt het niet met elkaar vergelijken.

Bij VS was het een gigantische kostenpost die te weinig opleverde. Trump heeft destijds gezegd dat de VS zich terug zou trekken. Tja, dat is vragen om ellende.

Voor Rusland was Syrië geen kostenpost. Het was een springplank voor Afrika. Die zijn ze nu kwijt.
De vergelijking maakte ik dus ook aanvankelijk niet.

Beide basissen zijn allebei trouwens nog niet verloren, ondanks HTS aanwezigheid in Tartus en Latakia. Ik vind het erg voorbarig om dat dus nu al te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yakolev schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:13:
[...]

De vergelijking maakte ik dus ook aanvankelijk niet.

Beide basissen zijn allebei trouwens nog niet verloren, ondanks HTS aanwezigheid in Tartus en Latakia. Ik vind het erg voorbarig om dat dus nu al te stellen.
Ja hoor, er is niets aan de hand. Vandaar dat dat graanschip stilstond, en er allemaal IL-76 heen en weer vliegen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:06:
eh, Syrian Opposition, (hoop dat iemand kan vertellen wie dat zijn) claimt:

[...]

https://x.com/VivaRevolt/status/1865782464687313297
Nou, er is een Wikipedia artikel over:
Wikipedia: Syrian opposition maar die is denk ik wel out of date.

Je maakt hier dan ook een goed punt waar we de komende toekomst rekening mee moeten houden: wie spreekt hier namens wie? Ik denk dat het de interim regering betreft, en dus de facto de verschillende facties, alvorens er verkiezingen zijn, maar of iedereen het daarmee eens is dat weten we niet.

Helaas is deze situatie ook een prima mogelijkheid voor allerlei sociopaten ed. om dingen te jatten, stuk te maken, e.a. vormen van criminaliteit.

Bovendien zullen diverse belangengroepen, inclusief een belangengroep die Assad terug wil hebben, aan de touwtjes proberen te trekken.

Het is absoluut geen stabiele situatie, ook niet na de uiteindelijke verkiezingen zal blijken welke minderheden er aan het kortste eind gaan trekken. Wel lijkt het qua geweld vooralsnog mee te vallen. Het is (nog) geen burgeroorlog, en daar mogen we tevreden over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GeSr5B0WIAAKJj8?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

En jawel. Meneer zit in Rusland.

https://www.nu.nl/buitenl...rijgt-politiek-asiel.html

Compleet onbetrouwbaar volk dat Rusland. Die riepen ergens dat ze van niks wisten en vooral niet bij gesprekken over een eventuele aftocht waren betrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:14

HaterFrame

Well... Poo came out!

ManiacsHouse schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:13:

Compleet onbetrouwbaar volk dat Rusland. Die riepen ergens dat ze van niks wisten en vooral niet bij gesprekken over een eventuele aftocht waren betrokken...
Tsja, dat was te verwachten.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Opmerkelijk verloop van omstandigheden dit alles. Timing, tempo, er zitten flinke gaten in de observaties beschikbaar, het wordt nog een flinke klus om het plaatje compleet te krijgen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wat ze zeggen is altijd het tegenovergestelde wat echt zo is. Ook in dit geval ;)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:35:
Opmerkelijk verloop van omstandigheden dit alles. Timing, tempo, er zitten flinke gaten in de observaties beschikbaar, het wordt nog een flinke klus om het plaatje compleet te krijgen.
Wat heb je in de afgelopen 11 dagen dan gemist?

Ik was er afgelopen nacht live bij, heb het van minuut tot minuut mee kunnen maken (van een afstand).

Met name die Sednaya gevangenis, maakte me emotioneel. Wat een mensonterend gedrocht was dat. Voor degenen die dachten dat dit een vredelievend regime was: think again. Zie ook de aanvallen met chemische wapens waar Assad eigenlijk voor terecht zou moeten staan bij ICC.

Bij Livemap maakte men alleen confirmed losses gebieden groen. Het woestijngebied daar wisten we van dat daar waarschijnlijk nauwelijks iemand zich bevindt. We wisten ook dat de conscripts niet zo bereid zijn om te vechten. Bij Homs is nog wel een aardig gevecht geweest, waarschijnlijk omdat Hezbollah zich bemoeide. Die zijn dankzij Israël verzwakt, en Rusland door Oekraïne. Daardoor is dit afschuwelijke regime gevallen.

We zagen een vliegtuig van Damascus opstijgen en die ging richting Alevitisch gebied (Latakia/Tartus). Daar zijn Gps-storingen (we weten waarvandaan die komen :z). Aldaar is dat toestel uit het zicht geraakt. Vervolgens is een toestel opgestegen van Latakia naar Rusland, over Turkije heen. Daar is Assad nu asiel verleend. Zijn gezin was daar al.

Ondertussen bombardeerd Israël er vrolijk op los in Syrië. Dit zodat de zware wapens niet gebruikt kunnen worden voor offensieve doeleinden. Ik zie dat in de huidige context alleen maar positief in. Syriers hebben nu geen wapens nodig, maar de wilskracht om hun land, economie, en democratische rechtsstaat op te bouwen. Na zo'n lange tijd van gezamelijke onderdrukking is dat iets dat ze allen, ondanks hun verschillen gemeen hebben. Of dat ook zo blijft, gaan we zien (ik denk helaas van niet :P)

Het enige teleurstellende is dat deze ontzettend *** nu in Rusland zit terwijl hij in Den Haag hoort te zitten. Maar ik heb nog hoop. B. Assad is nu nutteloos voor Rusland, dus misschien doen ze hem weg als bargaining chip. Hetzelfde geldt ook voor ene E. Snowden.

Oh, en het volgende regime dat van mij mag vallen is de facto van een zekere Khomeini ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Slasher schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:51:
[...]

Wat ze zeggen is altijd het tegenovergestelde wat echt zo is. Ook in dit geval ;)
Oh ja tuurlijk :+ effe vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:47
Dat heb je met autoritaire regimes. Ze lijken lange tijd stabiel tot ze plots in elkaar storten. De gelijkenissen met Sovjet-Unie, Yougoslavië, Irak, Libië,... zijn er in ieder geval.

Die schijn van stabiliteit is misschien aantrekkelijk voor sommige mensen maar ik verkies zelf toch het veel meer zichtbare geruzie van een democratie.

Welk autoritair regime zal het volgende zijn? Iran? Rusland? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Rusland lijkt al op de achtergrond bezig met het behouden van de vlieg- en marinebasis in Latakia en Tartous.
Op korte termijn lijkt er dus inderdaad geen gevaar voor ze te zijn, dat scheelt al een moeizame evacuatie.

Kremlin to TASS: “Russian officials are in touch with representatives of armed Syrian opposition, whose leaders have guaranteed security of Russian military bases and diplomatic missions on the Syrian territory” tass.com/world/1884227

Shashank Joshi (@shashj.bsky.social) 8 december 2024

Het is al sommigen opgevallen dat er een shift is in taal richting HTS vanuit de Russen. Het zijn geen terroristen meer, naar gewapende oppositie. Heel benieuwd of Jolani receptive is richting deze overtures.

In geopolitieke sense zal de Verenigde Staten hoogstwaarschijnlijk verlangen van HTS dat de Russen moeten vertrekken, ze kunnen namelijk naast het opschorten van sancties, ook HTS van hun terrorisme lijst halen - Dat is een goede motivator. Echter, Trump is natuurlijk zelf ook een wildcard - Die heeft het volgens mij niet zo op Islamisten.

We gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:06
Ik weet het niet. Eerst maar eens aankijken hoe die Jolani daadwerkelijk beleid uitvoert, zijn geschiedenis ziet er niet bepaald goed uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Pic or it didn't happen! :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:nqoyeaps3igsuq2apdn2uz7p/bafkreifiue7ghqwf52jrbmmtftbdlyhk4d34khhqncwnyeeyo23x45dzbu@jpeg
https://bsky.app/profile/khomutinnikov.nl/post/3lct24xm7ds2q

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:03:
Dat heb je met autoritaire regimes. Ze lijken lange tijd stabiel tot ze plots in elkaar storten. De gelijkenissen met Sovjet-Unie, Yougoslavië, Irak, Libië,... zijn er in ieder geval.

Die schijn van stabiliteit is misschien aantrekkelijk voor sommige mensen maar ik verkies zelf toch het veel meer zichtbare geruzie van een democratie.

Trump II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:05:
Gebrabbel over Tartous en Khmeimim.
Nog een interessante thread over bovenstaande onderwerp van Dara Massicot.

Het gaat erover dat als Rusland echt overgaat tot terugtrekking van de Syrische basissen, dan is het gelijk heel duidelijk door de omvang van zo'n operatie. Iets om dus in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De Amerikanen zijn IS doelen aan het aanvallen in centraal-Syrië. Er is nu een machtsvacuüm in het gebied, zal nog even duren voordat de andere gewapende groepen deze kant op komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Yakolev schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:05:
Rusland lijkt al op de achtergrond bezig met het behouden van de vlieg- en marinebasis in Latakia en Tartous.
Op korte termijn lijkt er dus inderdaad geen gevaar voor ze te zijn, dat scheelt al een moeizame evacuatie.

[Bluesky]

Het is al sommigen opgevallen dat er een shift is in taal richting HTS vanuit de Russen. Het zijn geen terroristen meer, naar gewapende oppositie. Heel benieuwd of Jolani receptive is richting deze overtures.

[Twitter]

In geopolitieke sense zal de Verenigde Staten hoogstwaarschijnlijk verlangen van HTS dat de Russen moeten vertrekken, ze kunnen namelijk naast het opschorten van sancties, ook HTS van hun terrorisme lijst halen - Dat is een goede motivator. Echter, Trump is natuurlijk zelf ook een wildcard - Die heeft het volgens mij niet zo op Islamisten.

We gaan het zien.
Lijkt me toch dat HTS ook wel uit eigen beweging die Russen daar weg gaat halen nadat ze jaren de syrische bevolking gebombardeerd hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Veel verkeersdrukte bij de Libanese grens. Mensen keren terug naar Syrië, andere vluchten weg uit angst voor wraakacties.
Er is nog geen halve dag voorbij sinds de bekendmaking, zondag in de vroege uren, van het vertrek van dictator Bashar al-Assad. Maar hier, nabij de Libanese grensovergang Masnaa, staan de auto’s ’s middags al rijen dik. Honderden, zo niet duizenden Syrische gezinnen hebben op stel en sprong besloten terug te keren naar hun dorpen of steden, vaak zonder te weten wat ze precies zullen aantreffen. Wat is er over van hun huis? Hoe is hun wijk eraan toe?

Dat ze eerst in een file belanden, nemen ze glimlachend voor lief. Om hen heen wordt met vlaggen gezwaaid. Logisch, zou je denken, maar dit is niet zomaar een vlag. Het groen-wit-zwart (rode sterren in het midden) is sinds 2011 de vlag van de opstand, en staat mijlenver van de officiële vlag die het Assad-bewind hanteerde.
Deze vrouw wil in elk geval terug naar Syrië:
Even verderop, bij de grensovergang, zit de 42-jarige Hind (‘geen achternaam’) te wachten tot ze kan oversteken. Haar auto zit zo propvol met kinderen en kleinkinderen dat haar echtgenoot er niet meer bij kon. Schouderophalend: ‘Die komt later.’

De euforie over de voorbije 48 uur is van haar gezicht te lezen, al valt het niet mee om de juiste woorden te vinden. ‘Heel eerlijk, ik kan nog steeds niet geloven dat hij (Assad, red.) weg is.’
Hetzelfde voor deze man, die zijn land sinds 2014 niet meer gezien heeft:
Hetzelfde ongeloof staat in de ogen van Maher Mohammed Awad (32) die zijn peuter op de arm draagt. Door alle opwinding heeft hij nauwelijks geslapen. In 2014 heeft hij zijn land voor het laatst gezien, en nu gaat hij terug naar Zabadani, een grensstad ten westen van Damascus. ‘We zullen eindelijk in vrede leven’, zegt hij tevreden.
Maar mensen die rijk geworden zijn onder de vleugels van Assad nemen het hazenpad:
Zaterdagavond, ruimschoots vóór de definitieve val van Assad, meldden Syrische gezinnen zich al in de hotels van de Libanese hoofdstad Beiroet. Vermoedelijk overheerst bij hen angst. Wat als er oude rekeningen worden vereffend?

Met name in de middenklasse (of wat daarvan over is) zijn er veel families die hun fortuin hebben verdiend onder de vleugels van de Assad-clan. Abu Mohammad al-Jolani, de leider van rebellenbeweging HTS, heeft iedereen op het hart gedrukt geen wraak te nemen, maar wie zegt dat mensen zich daaraan zullen houden?
Bijvoorbeeld deze soldaat:
‘Als dit een echte revolutie is, merken we het vanzelf’, zegt Ahmad Said (37) zuinigjes, een peuk tussen zijn vingers. Met zijn gezin en schoonfamilie komt hij naar Libanon. ‘Voor hoelang? Geen idee.’

Tot twee maanden geleden diende hij als soldaat in Assads leger. Gevraagd naar de reden van zijn vertrek, heeft ook hij het over fawda – Arabisch voor chaos. Over de gevallen president houdt hij zich op de vlakte.
En dan zijn er nog de verhalen van gemartelde mensen:
Wat de één afschrikt (onzekerheid, chaos), ziet de ander als de geboorteweeën van een nieuw Syrië. Tot die laatste groep behoort de 24-jarige Ahmad Ali die bijna een decennium in ballingschap heeft geleefd. Hij deed mee aan anti-Assad-demonstraties, werd opgepakt, gemarteld (‘Kijk maar op m’n wang, ze hebben me met brandende staven bewerkt’) en wist uiteindelijk te vluchten.

Ali is een weeskind. Iedereen is dood: zijn vader, zijn moeder, zijn broers. Hun huis lag vlakbij een Russische vliegbasis, nabij de Middellandse Zee, en werd gebombardeerd. ‘Een ongeluk, zeiden ze.’ Van het huis is niks meer over. Zijn zus stierf in een van Assads vele martelkamers.
Deze jongeman gaat in elk geval op zoek naar de graven van zijn familie:
En nu? Ali weet precies wat hij als eerste gaat doen, zodra hij aankomt. ‘De graven van mijn ouders en broers zoeken. Die heb ik nog nooit gezien. Ik weet niet eens waar ze precies liggen.’ Daarna kan hij voor het eerst weer slapen in zijn eigen wijk in de kuststad Latakia, huis of geen huis. ‘Desnoods ga ik op de grond liggen.’
Voor de smokkelaars is het weer goed geld verdienen:
Smokkelaars

Hij neemt afscheid, en loopt met grote passen richting de grens. Let wel: niet de officiële grensovergang, want de Libanese autoriteiten weten niks van zijn aanwezigheid. Hij is ooit het land in gesmokkeld, en laat zich er nu – net als tientallen anderen – weer uit smokkelen. Buiten het zicht van de grenswachten overhandigt hij de smokkelaar een stapeltje bankbiljetten. Dan kan hij gaan, op een drafje de heuvels in, richting het graf van zijn ouders.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-06 22:20
*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 09-12-2024 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YKla schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:52:
[...]

Lijkt me toch dat HTS ook wel uit eigen beweging die Russen daar weg gaat halen nadat ze jaren de syrische bevolking gebombardeerd hebben?
Ik vermoed dat ook wel op den duur,

Echter wellicht kan zo'n beslissing vertraagd worden, Syrië staat er namelijk economisch ontzettend slecht voor. Er zijn nog heel veel sancties, en nu zijn Iraanse schepen met olie en brandstof die het Assad regime steunden weer omgedraaid. Rusland kan potentieel hier op korte termijn dmv voedsel en brandstof (die ze allebei in grote getalen hebben) verlichting bieden.

HTS en anderen moeten nu gaan laten zien dat ze beter dan het Assad regime kunnen zorgen voor de bevolking. Dat gaat heel erg moeilijk als men honger heeft en de brandstof prijzen flink omhoog gaan. Op dat tweede kunnen de Koerden wel een rol van betekenis spelen (die hebben de olievelden in handen) maar of zij momenteel iets willen doen terwijl ze aangevallen worden door de SNA?

Men zal pragmatisch moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Yakolev schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:59:
[...]

Ik vermoed dat ook wel op den duur,

Echter wellicht kan zo'n beslissing vertraagd worden, Syrië staat er namelijk economisch ontzettend slecht voor. Er zijn nog heel veel sancties, en nu zijn Iraanse schepen met olie en brandstof die het Assad regime steunden weer omgedraaid. Rusland kan potentieel hier op korte termijn dmv voedsel en brandstof (die ze allebei in grote getalen hebben) verlichting bieden.

HTS en anderen moeten nu gaan laten zien dat ze beter dan het Assad regime kunnen zorgen voor de bevolking. Dat gaat heel erg moeilijk als men honger heeft en de brandstof prijzen flink omhoog gaan. Op dat tweede kunnen de Koerden wel een rol van betekenis spelen (die hebben de olievelden in handen) maar of zij momenteel iets willen doen terwijl ze aangevallen worden door de SNA?

Men zal pragmatisch moeten zijn.
Ja of ga samenwerken met de Koerden. Laat SNA lekker opbokken richting Damascas en creëer in het noorden een safe zone of soverein deel voor minderheden. Win-win voor iedereen. Maar of al die religies even over hun eigen schaduw heen kunnen stappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:12
Het lijkt me toch sterk dat de Russen met hun basis daar een free pass gaan krijgen..? Jarenlang de inwoners van Syrië geterroriseerd, en de Russen huisvesten de gevluchte tiran.

Of zal het een slim spelletje zijn dat ze Assad ruilen tegen behoud van die marine basis. Naja... we shall see.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het is geen actueel beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 20:36
Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe machthebbers in Syrië omgaan met het Russisch vraagstuk. De Russen zullen alles op alles zetten om hun basis te behouden. Aan de ene kant zou je denken dat het Syrische volk ze onder geen voorwaarde meer op hun grondgebied meer wil hebben. Aan de andere kant zal er ook geen pro westers sentiment zijn in Syrië en anti westers zijn creëert ook wel een band. Zie bijvoorbeeld de taliban die nu ook goede diplomatieke banden onderhouden met Rusland ondanks hun geschiedenis. Het zou me dan ook weinig verbazen als er toch goede diplomatieke relaties onderhouden zullen worden met behoud van de militaire basis tussen een nieuw regime en Rusland. En cynisch als ik ben heeft Rusland een prima “goodwill gesture” in handen met Assad; het behoud van de basis in ruil voor uitlevering van Assad zodat hij terecht kan staan in Syrië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 20:36
Sjoerd001 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:06:
Het lijkt me toch sterk dat de Russen met hun basis daar een free pass gaan krijgen..? Jarenlang de inwoners van Syrië geterroriseerd, en de Russen huisvesten de gevluchte tiran.

Of zal het een slim spelletje zijn dat ze Assad ruilen tegen behoud van die marine basis. Naja... we shall see.
You beat me to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Sjoerd001 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:06:

Of ze ruilen m samen met Snowden, Quincy Promes en nog wat anderen om Oekraine te beëindigen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Vermeende filmpjes en foto's van Assad's wagenpark duiken op. Peperdure bolides, terwijl z'n volk in armoede lijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 22:58
Jerie schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:23:
Vermeende filmpjes en foto's van Assad's wagenpark duiken op. Peperdure bolides, terwijl z'n volk in armoede lijdt.
Dat is overall zo, enkel Rutte gebruikt de Fiets..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:42

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wozmro schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:03:

putin is geobsedeerd met de val van Gaddafi en wilt niet op dezelfde manier eindigen.
https://www.reuters.com/a...ath-images-idUSR4E7K701B/
https://www.mirror.co.uk/...verthrown-killed-30328000
https://global.espreso.tv...nds-putin-of-gaddafis-end

Nu Assad gevallen is en russische buitenlandse beleid bewezen waardeloos is, kan putin naar de telefoonnummer van Biden zoeken voor de end-game.

Een rus met genoeg vakkennis of inside knowledge om in april 2021 de verloop van de oorlog in Oekraïne te voorspellen.

Hij heeft al 80 % gelijk gehaald zoals niemand in rusland durfte weerstand te bieden aan Prigozhin's veldtocht richting moskou, maar wordt zijn endgame ook behaald?

Zolotov and Rosgvardia will quickly join NATO en putin wordt achtergelaten met slechts 1 telefoontje aan Biden. Om te vragen naar het sturen van US Marines om moskou van op hol geslagen russische commandanten te verdedigen.

US Marines hebben de reputatie van het boeltje slopen. Als je dacht dat de Japanners tijdens WOII hardcore zijn, totdat je ontdekt hoe Marines veelvouden aan Japanse troepen tijdens WOII in een moeras gesloopt hebben.

rusland heeft een lange tijd het idee van het onbetrouwbare Westen verkocht. Westerse steun aan een land is goed tot aan de verkiezingen dat de russen met de nodige troll farms kunnen beïnvloeden. Bij team rusland aansluiten werd als zekerheid aan dictators verkocht en Assad was goed bewijs om te laten zien hoe betrouwbaar en langdurig de russische steun is.

Nu de russische steun/invloed bewezen onbetrouwbaar is, gaat iedereen de russische invloed/steun voor iets anders inruilen. Niemand wilt nog iets met rusland te maken hebben, is strategisch een goede uitkomst. Niemand wilt dat de Oekraïners de rebellen op hun grondgebied gaan trainen, bewapenen,... om hetzelfde te doen als wat in de voorbije weken in Syrië gebeurd is. Erdogan's invloed wordt ook erkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Voor de val van Assad had Iran al een kosten/batenanalyse gemaakt en geconcludeerd dat het te duur zou zijn om Assad nog langer te helpen:

Iran ‘lost faith’ in Assad before his ousting
Iran had lost faith in now-deposed Syrian president Bashar al-Assad before his fall from power, according to analysts and insiders, and its foreign minister told him that a weakened Tehran could no longer send more forces to support his regime.

When Iranian foreign minister Abbas Araghchi visited Damascus last week, days after Syria’s second-largest city of Aleppo fell to the rebels, Syrian president Bashar al-Assad claimed that “his retreat from Aleppo was tactical and that he remained in control,” said an insider in Tehran’s government.
Toch hadden ze de val niet zo snel verwacht:
“Araghchi responded that Iran was no longer in a position to send forces to support him anyway. But we did not expect the collapse to come so quickly or expose such hollowness in his regime. This came as a shock to us, too.”

Saeed Laylaz, an analyst close to the reformist government of Masoud Pezeshkian, said: “Assad had become more of a liability than an ally, which means his time had run out. Defending him was no longer justifiable, even if it marked a major setback for Iran.

“Continuing to support him simply didn’t make sense and would have had unaffordable costs.”
Ook Iran was gefrustreerd geraakt over Assad, hij was gewoon lui geworden ofzo :?
The insider said there had been long-standing frustration with Assad in Tehran. “For more than a year, it was clear his time had passed. He had become an obstacle, a liability — some even called him a betrayer. His inaction cost us dearly, and he aligned himself with regional actors who promised him a future that never materialised.”

In the aftermath of Assad’s fall to insurgents led by Hayat Tahrir al-Sham (HTS), a Sunni rebel group, recriminations have mounted within Tehran’s leadership. “People within his regime were leaking information about the whereabouts of Iranian commanders,” the insider claimed. “Assad turned his back on us when we needed him most.”
Alsnog blijft dit een klap voor Iran, maar Tehran zal lessen trekken:
“Unfortunately, everything we built over 40 years fell apart overnight,” he said on state television. “Rebuilding our position will be extremely difficult. We must ensure this does not happen in Iraq or Yemen. It’s time to tighten our belts elsewhere.”

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 09-12-2024 00:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
https://www.vrt.be/vrtnws...dden-oosten-rudi-vranckx/

Europa zal zich hier zeker niet afzijdig mogen houden en zal zijn diplomatische rol moeten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
YKla schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:52:
[...]

Het zal nog even duren voor we het ware gezicht van HTS zien, of dat iets positiefs betekent voor de Syrische burgers kunnen we alleen maar hopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 09-12-2024 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vanuit Koerdistan krijgen de Russische militairen vrijgeleides om te vertrekken naar Turkije lijkt het:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inmiddels bombardeert Israël diverse (Iraanse?) faciliteiten in Syrië.

🇮🇱🔥🇸🇾 Israel strikes chemical weapons sites and long-range rockets in Syria, Israeli Foreign Minister says, - AP ❗️"This was done to prevent the sites from falling into the hands of hostile actors," he said.

MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 9 december 2024

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Haha, wat een filmpje en bijgevoegde text hierboven.

Anyway,

Gevechten zijn nog altijd gaande in en rondom Manbij tussen de SNA en de SFD (MMC - Manbij Military Council). De SNA zou steun krijgen van de Turkse Luchtmacht - Zo ver de Amerikaanse diplomatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Toch weer nog wat extra info over mogelijke Russische afspraken wat betreft het behoud van de basissen.

Assad’s Downfall Marks a New Realignment in the Middle East
https://www.wsj.com/artic...-the-middle-east-ed9cb441
Bases on Syria’s Mediterranean coast—the naval facility in Tartus, which Russia leased for 49 years in 2017 and the airfield at Khmeimim—are crucial for Russia’s ability to project its authority in the Middle East and Africa, where it is participating in far-flung conflicts in Libya, Sudan, Central African Republic, Mali and Niger.

Some diplomats involved in the talks on Syria between Russia, Iran, Turkey and leading Arab nations that were held in Doha, Qatar, on Saturday—hours before Assad’s downfall—said Russia likely received commitments that it could maintain these bases as part of a transition.

It is unclear, however, to what extent those commitments would be honored by the Syrian rebels, especially given Russia’s record of bombing Syrian cities into rubble over the past decade. One factor is that the future Syrian government would likely be interested in at least some military cooperation with Moscow because most of its weaponry, seized from Assad, is of Russian or Soviet origin.
For now, the Syrian rebels are treating Russia in a different category from Iran. A rebel statement following the fall of Aleppo said the Syrian people have no quarrel with Russia. While rebels gleefully ransacked the embassy of Iran in Damascus, the Russian mission was spared.

[ Voor 9% gewijzigd door Yakolev op 09-12-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Yakolev schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:45:
Toch weer nog wat extra info over mogelijke Russische afspraken wat betreft het behoud van de basissen.

[Twitter]

Assad’s Downfall Marks a New Realignment in the Middle East
https://www.wsj.com/artic...-the-middle-east-ed9cb441
Zouden ze Assad willen uitleveren in ruil? Assad in Rusland heeft 0 waarde voor Poetin en is enkel een blok aan het been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Normal service will resume shortly:
Damascus Transport Department Official: Damascus and Aleppo International Airports Will Be Operating for Domestic Flights Within Days
https://syria.liveuamap.c...artment-official-damascus

Damascus is natuurlijk redelijk onbeschadigd uit de strijd gekomen.

/edit:
En ondertussen is Israel de Golan hoogte even aan het uitbreiden:
https://syria.liveuamap.c...eases-new-footage-showing
The Israeli army releases new footage showing the Paratroopers Brigade being deployed to the buffer zone on the border between Israel and Syria.Yesterday, the Israeli army's 210th "Bashan" Regional Division, which is tasked with the Golan Heights area, began to deploy forces to the buffer zone inside Syrian territory, including atop the Syrian side of Mount Hermon
https://syria.liveuamap.c...trate-syrian-territory-in
Israeli tanks penetrate Syrian territory in Quneitra, two and a half to three kilometers deep.

[ Voor 54% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2024 13:07 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Vrouwen mogen in ieder geval dragen wat ze willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
De Taliban in Afghanistan zei in het begin ook dat ze gematigd gingen zijn. Meisjes mochten naar school blijven gaan, het heeft niet lang geduurd.

Dus het blijft oppassen.

Maar onder Assad was er heel erg veel slecht. Maar het was wel seculier dus hopen maar dat dit zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:28:
De Taliban in Afghanistan zei in het begin ook dat ze gematigd gingen zijn. Meisjes mochten naar school blijven gaan, het heeft niet lang geduurd.

Dus het blijft oppassen.

Maar onder Assad was er heel erg veel slecht. Maar het was wel seculier dus hopen maar dat dit zo blijft.
De Taliban hoefden ook niet echt te concurreren met andere groeperingen (behalve IS) waardoor zij al vanaf het begin stevig in het zadel zaten. HTS heeft nog een legio aan andere gewapende groepen waarmee zij de vrede moeten bewaren in een redelijk seculiere samenleving.

Als er verandering komt, dan zal het waarschijnlijk geleidelijk gebeuren. Je wilt niet de urbane bevolking gelijk op Dag 1 tegen je krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Zeker, en ik hoorde ook op de radio dat er veel Syriërs van plan zijn om terug te keren om mee te helpen het land terug op te bouwen. Dat stemt ook positief.

(Dat gaat mogelijk over best veel slimme mensen die Europa dan zal moeten missen, dat kan nog een dingetje worden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik hoorde vanochtend op de radio een vergelijking met de val van de Shah van Iran in 1979. Die was in veel opzichten wel te vergelijken met Assad.
Ook toen werd Khomeini gezien als welliswaar conservatief islamitisch, maar tegelijk toch wel redelijk en tolerant naar minderheden en andersdenkenden. We weten hoe dat is gelopen.

Maar ja, de tijd zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wozmro schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:44:
Zeker, en ik hoorde ook op de radio dat er veel Syriërs van plan zijn om terug te keren om mee te helpen het land terug op te bouwen. Dat stemt ook positief.

(Dat gaat mogelijk over best veel slimme mensen die Europa dan zal moeten missen, dat kan nog een dingetje worden)
Schijnbaar was het ietwat druk op de weg om vanuit Turkije terug te keren naar damascus:

🇸🇾🤩🇹🇷 Syrians are returning home, to Damascus, from Türkiye.

MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 9 december 2024

Kan de beelden verder niet verifiëren of dit idd ook echt op de terugweg is etc.

NTV Harber reports that thousands of Syrian refugees are returning home and have "flooded" the Turkish-Syrian border. www.ntv.com.tr/galeri/turki...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 9 december 2024

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2024 14:20 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brrrrr, last minute opruiming door het oude regime:
https://syria.liveuamap.com/
On the day the Assad regime fell, news circulated about a group of detainees being taken from Sednaya to an unknown destination. Today, a group of rebels discovered a secret room in Harsta Hospital, located in the Damascus suburbs, where they found the bodies of these detainees, each with name tags on them
Sednaya was volgens mij die bekende gevangenis voor politieke tegenstanders van Assad?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:19:

Sednaya was volgens mij die bekende gevangenis voor politieke tegenstanders van Assad?
each with name tags on them
Beetje vreemd, als je haastig nog wat vijanden van het regime wilt executeren, alsnog iedereen even een name tag geven. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:19:
https://syria.liveuamap.com/

[...]

Ja, Sednaya / Saydnaya. Zoek er maar op in deze thread, kom je zat info tegen.

edit:
O, valt wat tegen, vooral m'n eigen brouwsels. Check specifiek https://saydnaya.amnesty.org voor een inkijkje in deze gevangenis. Het is heftig, maar ja dat is een bezoek aan Hohenschönhausen (Stasi gevangenis) en Sachsenhausen (WOII-concentratiekamp) ook.

[ Voor 26% gewijzigd door Jerie op 09-12-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Yakolev schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:45:
HTS is zoals te verwachten was meer anti-VS dan anti-Rusland, maar wel opvallend dat ze al afspraken maken namens de nieuwe regering.

Benieuwd wat Rusland geboden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:27:
[...]

HTS is zoals te verwachten was meer anti-VS dan anti-Rusland, maar wel opvallend dat ze al afspraken maken namens de nieuwe regering.

Gebakken lucht in de vorm van Roebels? Niemand wil die hebben, behalve degenen die niets hebben. Dan ben je blij want hoop doet leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:27:
[...]

Ja, ik ben ook vrij benieuwd hoe dat in zijn werk is gegaan. Het lijkt me toch niet dat de Arabische staten of Turkije voor HTS praten, maar invloed zullen ze zeker wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:10

FreakNL

Well do ya punk?

Trishul schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:10:
Ik weet het niet. Eerst maar eens aankijken hoe die Jolani daadwerkelijk beleid uitvoert, zijn geschiedenis ziet er niet bepaald goed uit.
De ene dictator voor de andere, toch?

Ik heb niet de hoop dat het in deze regio ooit nog goedkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
FreakNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:37:
[...]

Ik struin aardig wat rond maar ik kan nergens vinden of Al-Jolani ook een bom op zijn kop krijgt van Israël als ze de kans krijgen. Hij zal waarschijnlijk in zijn nieuwe rol wel iets zichtbaarder en makkelijker te traceren gaan worden.

Kan iemand hier dat een beetje duiden? Of zouden ze daar zelf ook nog niet uit zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:52
Tens schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:21:
[...]

[...]

Beetje vreemd, als je haastig nog wat vijanden van het regime wilt executeren, alsnog iedereen even een name tag geven. :?
Die hadden ze nog om uit de gevangenis neem ik aan, dus eerder andersom, in alle haast niet even de tags verwijderen.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:06
FreakNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:37:
[...]

Het zal ook nooit goed komen. Teveel buitenlandse inmenging, decennia aan verdeel en heers strategieën die er toegepast zijn door partijen zoals de VS, VK, Rusland, Israël, Saudi-Arabie, Iran, enz.

En dat gebeurt nog steeds, zie je nu ook weer met de partijen die de rebellen ondersteuning gaven. Ook is dit weer een religieus conflict. De 'seculieren' (relatief gezien) zijn weggejaagd, wat er nu voor terugkomt? Nou, koffiedik kijken. Maar ik trap er niet in dat er nu een seculiere regering zal komen, dat wordt simpelweg niet getolereerd in de regio en daar zullen de bovengenoemde partijen ook een stokje voor steken. Klinkt erg zwart, maar de regio moet instabiel blijven om hun belangen te kunnen dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online

Schijnbaar is de politieke transitie in Doha op 7 December tussen een groep Arabische landen, Turkije, Rusland en Iran besproken.

Dit zouden de doelen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAh0qZ4OtLeMKML_vGmuSNu9iCw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RpctTnExboeV00AynLH4LbtN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6TsRQHWcD5cHRT36ZOeUAoN6Xw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6m7rYZ4nE01XBDo1dprOYf2P.png?f=fotoalbum_tile
Vanuit Turkije werd het volgende naar HTS gecommuniceerd, waar ze mee akkoord gingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3IqOjD9eGnn101rzrQpsWDp7XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dY9AGShXiteEBjhnzJ5C3uwK.jpg?f=fotoalbum_large
Rusland gaf daarna het nieuws aan Assad, waarna hij denk ik hoogstwaarschijnlijk vertrok naar Moskou.

Interessant mocht dit allemaal waar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Dersan schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:46:
[...]

Ik struin aardig wat rond maar ik kan nergens vinden of Al-Jolani ook een bom op zijn kop krijgt van Israël als ze de kans krijgen. Hij zal waarschijnlijk in zijn nieuwe rol wel iets zichtbaarder en makkelijker te traceren gaan worden.

Kan iemand hier dat een beetje duiden? Of zouden ze daar zelf ook nog niet uit zijn?
Iets tussen:
Syrië wordt een vreedzame democratie,
en:
Abu Mohammad al-Jolani blijkt niet zo vredelievend, wordt net zo'n dictator als Assad en Al Qaida en ISIS krijgen alle ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:10

FreakNL

Well do ya punk?

Wat is eigenlijk de laatste succesvolle regime-change geweest? (vanuit het perspectief van de vrije/Westerse wereld?).. Joegoslavie misschien?

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 09-12-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Dersan schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:46:
[...]

Israël heeft in ieder geval chemische wapendepots gebombardeerd, iets dat we mogen toejuichen. Die troep moet de wereld uit, en een nieuw, vredelievend regime heeft daar niets aan.

Ik denk ook dat als IL of US wil, ze deze meneer vrij eenvoudig om kunnen leggen. Maar waarom zouden ze dat nu willen? Ook EU heeft behoefte aan stabiliteit in het land; dan kunnen asielzoekers (over het algemeen) terug naar hun land van herkomst, en dat scoort goed bij rechts en links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
FreakNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:00:
Wat is eigenlijk de laatste succesvolle regime-change geweest? (vanuit het perspectief van de vrije/Westerse wereld?).. Joegoslavie misschien?
Wellicht beter een apart topic hiervoor maken.
Denk dat je ten zuiden van de VS moet zoeken. De VS heeft een vinger in de pap gehad in vrijwel elk Latijns Amerikaans land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Democratie in wording, de straat op als je je zin niet krijgt.
Het lijkt een kleine groep.
Deir Ezzor: Protesters chant against SDF: The people want the FSA to enter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwb4PHB67ig_Ro3gwbIzmhUiZy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hiaj91Rk0IyFaiSc4gQg67d3.jpg?f=fotoalbum_large

https://x.com/syria7ra/status/1866093227444449315

[ Voor 25% gewijzigd door Tens op 09-12-2024 19:26 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle onderwerpen omtrent Israël/Palestina zijn hier offtopic.

Het is hier niet de bedoeling om het wel en wee van de islam/jihad/sharia te bediscussiëren.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid