De toren is een keer of 40 ingeflitst
daarom dacht de eigenaar ook dat ik niet helemaal in orde was geloof ik. Mijn flitser (430 ex II) geeft niet bepaald vol vermogen als ik hem gewoon in de hand hou en op de test knop duw. Maar ook jouw feedback is helder; het gebouw is nog te donker. Dank.
40 keer ingeflitst? Dat heb je dan gedaan door constant op één plek te blijven staan? Want in het midden is één gele plek te zien waar duidelijk geflitst is, maar verder niet.
The devil is in the details.
Zou je het gewenste effect ook kunnen bereiken door de toren met een zaklamp wat bij te schijnen?
Wat voor licht je gebruikt maakt niet uit, een zaklamp zou dus ook kunnen werken. Maar met een flits gooi je er natuurlijk wel veel meer licht in één keer uit
[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 31-08-2014 16:49 ]
Je kunt dat instellen. Gewoon manueel instellen op 1/1 (of zoveel je nodig denkt te hebben).jelveen schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 16:44:
De toren is een keer of 40 ingeflitstdaarom dacht de eigenaar ook dat ik niet helemaal in orde was geloof ik. Mijn flitser (430 ex II) geeft niet bepaald vol vermogen als ik hem gewoon in de hand hou en op de test knop duw. Maar ook jouw feedback is helder; het gebouw is nog te donker. Dank.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
@Hahn: ik ben veel heen en weer gaan lopen maar heb me inderdaad geconcentreerd op de middelste toren. Dat je zo weinig terugziet van al die flitsen is omdat ik dus niet wist dat het in te stellen is zoals Universal Creations nu verteld. Ik heb er verdikkeme nog de manual op nageslagen maar meen daarin toch echt gezien te hebben dat ik dat niet aan kon passen als ik de flitser gewoon los in de hand wilde hebben. Verkeerd gelezen dus waarschijnlijk. Dat ga ik uitzoeken en zeker anders doen de volgende keer.
@tobiasvs: wat ik op youtube van Mike Kelley kan zien gaat nog wel even paar bruggen verder zeg. Die construeert hele eigen afbeeldingen terwijl ik het "in camera" probeer te doen. Fascinerend om te zien hoe die man werkt.
@tobiasvs: wat ik op youtube van Mike Kelley kan zien gaat nog wel even paar bruggen verder zeg. Die construeert hele eigen afbeeldingen terwijl ik het "in camera" probeer te doen. Fascinerend om te zien hoe die man werkt.
Staat een link op de flickr-pagina naar een youtube-video waarin een bierblik-camera wordt gemaakt.jelveen schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:11:
@inquestos: bizarre plaat zoKan ik ergens meer lezen over hoe je dit gedaan hebt?
Over jouw foto: inderdaad gebouw te donker. En de wolken zijn niet uitgesmeerd genoeg om echt lekker zacht te zijn. Een langere of kortere belichting lijkt me dan wat aangenamer.
Je zou ook rond de schemer kunnen beginnen met fotograferen, en dan meerdere foto's combineren. Dan heb je het gebouw goed opgelicht, maar kun je later nog gebruik maken van langere sluitertijden voor de lucht.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Verwijderd
@ refused: Bizar perspectief, maar ik vind het verder een beetje een kiekje. Ik heb het idee dat er meer uit te halen valt.
@ Mr Pingu: Die eerste vind ik fantastisch! Super hoe die man qua kleuren in de omgeving op gaat.
Misschien dat de kadering nog een stukje nauwer kan, zodat de uitgang links er net af valt, maar verder niets meer aan doen en aan de muur hangen.
@ pdebie: Een goede eerste poging, maar de jas is nu het punt van aandacht (niet de persoon die 'm draagt). Dat maakt, samen met de kadering, de foto voor mij niet zo sterk.
@ inquestos: Leuk experiment en nog een voldoende scherpe foto ook. Van mij mag je hier mee doorprutsen.
@ jelveen: Ook een leuk experiment! Er is een vastgoedfotograaf in Amerika die hier heel goed in is, maar ik ben z'n naam even kwijt. Tips kan ik je niet echt geven helaas, maar keep it up!
Ik heb een poging gedaan om een soort stilleven te maken, bij gebrek aan een beter onderwerp die dag...
Money Plant by Woutoud, on Flickr
@ Mr Pingu: Die eerste vind ik fantastisch! Super hoe die man qua kleuren in de omgeving op gaat.
@ pdebie: Een goede eerste poging, maar de jas is nu het punt van aandacht (niet de persoon die 'm draagt). Dat maakt, samen met de kadering, de foto voor mij niet zo sterk.
@ inquestos: Leuk experiment en nog een voldoende scherpe foto ook. Van mij mag je hier mee doorprutsen.
@ jelveen: Ook een leuk experiment! Er is een vastgoedfotograaf in Amerika die hier heel goed in is, maar ik ben z'n naam even kwijt. Tips kan ik je niet echt geven helaas, maar keep it up!
Ik heb een poging gedaan om een soort stilleven te maken, bij gebrek aan een beter onderwerp die dag...

Mike Kelley, zoals al eerder aangegeven, bedoel je Woutoud. Heb ooit een keer een fantastische tutorial van hem gekocht.
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
@Woutoud technisch perfect maar de uitsnede misschien een beetje te 'normaal'. Recht van voren, plant en potje staan er helemaal op. Weet niet hoe het beter moet maar nu is het een plant in een pot. Wel mooi licht trouwens!
Ik ben met zwart-wit omzetting aan het experimenteren.
Edit: laatst ook al over gediscussieerd in het Fuji topic maar Flickr sharpent de boel wel.
Road to anywhere by Sluw Licht, on Flickr
Ik ben met zwart-wit omzetting aan het experimenteren.
Edit: laatst ook al over gediscussieerd in het Fuji topic maar Flickr sharpent de boel wel.

[ Voor 91% gewijzigd door Sluw op 02-09-2014 13:15 . Reden: Foto geüpdate ]
@WoutOud: hele simpele plaat als je em voor het eerst ziet, maar ik vind er meer inzitten: als je de reflectie van de pot bekijkt zie je de kamer, een tafel en aan het eind de fotograaf. Was dat ook je bedoeling? Want ik vind het er mooi uit komen, het kan zelfs iets versterkt worden.
(het deed me in eerste instantie erg aan Herman Finkers denken: volledig ingericht door Jan des Bouvrie, alleen die plant heb ik zelf meegenomen)
@Jelveen: veel al over gezegd over je foto. Ik vind de lucht mooi. In eerste instantie dacht ik dat de belichting op het kasteel een bouwlamp op de grond was, en mis daar dan ook scherpte. Ook het wijdhoekbeeld kan je compenseren, denk ik, gebouwen staan ietwat scheef.
(het deed me in eerste instantie erg aan Herman Finkers denken: volledig ingericht door Jan des Bouvrie, alleen die plant heb ik zelf meegenomen)
@Jelveen: veel al over gezegd over je foto. Ik vind de lucht mooi. In eerste instantie dacht ik dat de belichting op het kasteel een bouwlamp op de grond was, en mis daar dan ook scherpte. Ook het wijdhoekbeeld kan je compenseren, denk ik, gebouwen staan ietwat scheef.
Dank voor de reacties (:
En ja ik baal nu ook dat ie niet EXACT in het midden staat. Nouja zo leert men. Helaas heeft de kitlens best veel vervorming op het groothoek einde (ook na correctie) waardoor ik moeite heb om heel de foto recht te krijgen.
Over het algemeen ben ik wel erg tevreden over de foto's die ik de laatste tijd heb gemaakt. Voor mijn gevoel ben ik echt vooruit gegaan, ben dan ook wel 7000 kliks en 8 maanden verder. Desondanks ben ik tevreden met wat ik de laatste tijd op mijn flickr kan presenteren.
@Jelveen: Ik vind de compositie leuk maar helaas zit er te weinig licht in. Is overdag een optie? De wolken vind ik net als jolke wel mooi!
@Woutoud: Als eerst nogmaals dank voor het compliment. Nu jou foto: vind hem als "plant + vaas/pot" best mooi maar ik vind hem net niet "strak" genoeg. Beetje diffuse reflectie, misschien even oppoetsen om hem echt mooi te laten glimmen/reflecteren. Rechts is de tafel ook net iets groter dan links in het hoek
(Net zoals mijn foto net niet in het midden was, maar die perfectie is eigenlijk wel nodig.)
En ja ik baal nu ook dat ie niet EXACT in het midden staat. Nouja zo leert men. Helaas heeft de kitlens best veel vervorming op het groothoek einde (ook na correctie) waardoor ik moeite heb om heel de foto recht te krijgen.
Over het algemeen ben ik wel erg tevreden over de foto's die ik de laatste tijd heb gemaakt. Voor mijn gevoel ben ik echt vooruit gegaan, ben dan ook wel 7000 kliks en 8 maanden verder. Desondanks ben ik tevreden met wat ik de laatste tijd op mijn flickr kan presenteren.
@Jelveen: Ik vind de compositie leuk maar helaas zit er te weinig licht in. Is overdag een optie? De wolken vind ik net als jolke wel mooi!
@Woutoud: Als eerst nogmaals dank voor het compliment. Nu jou foto: vind hem als "plant + vaas/pot" best mooi maar ik vind hem net niet "strak" genoeg. Beetje diffuse reflectie, misschien even oppoetsen om hem echt mooi te laten glimmen/reflecteren. Rechts is de tafel ook net iets groter dan links in het hoek
(Net zoals mijn foto net niet in het midden was, maar die perfectie is eigenlijk wel nodig.)
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Dank voor de reacties op mijn 'man in tijgerprint' foto. Hier kan ik zeker wat mee 
Standpunt kan inderdaad beter. En wellicht dat ik even met hem mee had moeten lopen. Hij trekt aardig wat aandacht, dus wellicht dat het een betere plaat had opgeleverd (mensen die hem nakijken o.i.d., waardoor er meer 'verhaal' in de foto ontstaat).
Recht van voor, geef ik eerlijk toe, durfde ik nog niet aan. Zeker aangezien het vrij rustig in de straat was en men dus al snel doorheeft dat je ze op de foto zet. Maar die lef komt (hopelijk) met de tijd
Standpunt kan inderdaad beter. En wellicht dat ik even met hem mee had moeten lopen. Hij trekt aardig wat aandacht, dus wellicht dat het een betere plaat had opgeleverd (mensen die hem nakijken o.i.d., waardoor er meer 'verhaal' in de foto ontstaat).
Recht van voor, geef ik eerlijk toe, durfde ik nog niet aan. Zeker aangezien het vrij rustig in de straat was en men dus al snel doorheeft dat je ze op de foto zet. Maar die lef komt (hopelijk) met de tijd
@Woutoud: De plant doet me niet zo veel. Heb betere foto's van je gezien.
@Sluw: Apart dat je foto een "analoge" look heeft. Ik vind de paal of wat het ook moge zijn aan het eind van de pad een beetje in de weg staan/storend. Misschien is dat weg te poetsen?
Deze is van een tijdje geleden bovenaan de trap op het jaarbeursplein in Utrecht.
DSC_1006 by Sj44k13, on Flickr
@Sluw: Apart dat je foto een "analoge" look heeft. Ik vind de paal of wat het ook moge zijn aan het eind van de pad een beetje in de weg staan/storend. Misschien is dat weg te poetsen?
Deze is van een tijdje geleden bovenaan de trap op het jaarbeursplein in Utrecht.

Dan Sj44k13, zal 'm eens wegpoetsen maar vind juist die paal wel leuk. Mocht het een beetje netjes lukken dan gooi ik hem hier wel in 't topic. Dat analoge komt denk ik doordat het wit wat gelig is en ik vind de Fuji rendering altijd wel een beetje organisch.
Over je foto: vind de jaarbeurs wel erg aanwezig (en geen mooi gebouw
). De lucht is wel mooi belicht maar vind de compositie niet perse heel mooi. Komt ook door de lantaarnpalen. Ik vind daar die trap die er niet op staat best cool, zou ik denk ik interessanter in wideangle vinden
Over je foto: vind de jaarbeurs wel erg aanwezig (en geen mooi gebouw
Sluw: lijkt me een beetje teveel uitgebeten gedeeltes te bevatten? De paal zou ik zeker niet wegpoetsen want dat maakt de foto net interessant.
Sj44k13: de lucht is idd wel mooi maar de rest een stuk minder - vb wat rare lijnen (vb de witgrijze paden (?) onderaan die schuin lopen) of het net wat te overheersende gebouw links.
Sj44k13: de lucht is idd wel mooi maar de rest een stuk minder - vb wat rare lijnen (vb de witgrijze paden (?) onderaan die schuin lopen) of het net wat te overheersende gebouw links.
Dank moozzuzz, je hebt gelijk over het uitgebeten gedeelte. Had hem op m'n laptopscherm bewerkt, heb hem nu op m'n monitor aangepast (en m'n post geüpdate).
Paal wegpoetsen lukt me niet lekker en vind het ook niet nodig, juist leuk zo'n Franse paal
Paal wegpoetsen lukt me niet lekker en vind het ook niet nodig, juist leuk zo'n Franse paal
Verwijderd
@ Jolke: Leuk dat je de moeite hebt genomen om de foto goed te bekijken! De reflectie heeft namelijk wel even een digitale opschoning ontvangen. 
@ Sluw: Je foto mist voor mij een onderwerp, tenzij het serieus om die paal gaat... Dan vind ik het onderwerp niet zo boeiend.
Daarnaast vind ik het contrast wel erg druk nu, zonder het voor mij echt wat toevoegt.
@ Sj44k13: De lucht is wel gaaf, de rest van de foto vind ik een beetje... willekeurig. Wat wil je laten zien?
Probeerseltje! (Ja, het is een foto. Nee, geen photoshop gebruikt voor dit effect.)
Corvus Contrasta by Woutoud, on Flickr
@ Sluw: Je foto mist voor mij een onderwerp, tenzij het serieus om die paal gaat... Dan vind ik het onderwerp niet zo boeiend.
@ Sj44k13: De lucht is wel gaaf, de rest van de foto vind ik een beetje... willekeurig. Wat wil je laten zien?
Probeerseltje! (Ja, het is een foto. Nee, geen photoshop gebruikt voor dit effect.)

Hmmm, een silhouet is mooi tegen een mooie achtergrond.... Wat mij betreft een leuk probeersel waarbij die paal nog best aardig is en het silhouet op zichzelf ook prima, maar er is geen mooie achtergrond (zonsondergang of zo).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Ik kan er wel een zonsondergang in shoppen hoor, maar dat maakt het geheel mijns inziens ernstig cliché. Bovendien vind ik de achtergrond nu wel mooi, maar dat is het mooie van meningen en smaken.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2014 21:16 ]
Het gebrek aan achtergrond is juist het gene wat deze foto zo sterk maakt. "Less is more" gaat hier voor mij dan ook zeker bij op.
There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!
Haha ik dacht PRECIES hetzelfde :-)Jolke schreef op maandag 01 september 2014 @ 08:50:
@WoutOud: hele simpele plaat als je
Over de foto zelf, doet me weinig maar het doet me deugt te zien dat Woutoud wel nieuwe wegen probeert te wandelen. Altijd een duim waard! En je hebt zeker talent om mooie titels te bedenken :-)
[ Voor 7% gewijzigd door Harribo op 04-09-2014 21:38 ]
Ik begrijp de kritiek ook niet helemaal.Probeerseltje! (Ja, het is een foto. Nee, geen photoshop gebruikt voor dit effect.)
[afbeelding]Corvus Contrasta by Woutoud, on Flickr
Als het echt een foto is met al teveel geknoei, blijft deze me namelijk interesseren.
Het het is namelijk net een tekening oid.
Schept ook een bepaalde sfeer.
Zeker interessant!!
[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 04-09-2014 22:48 ]
^ Dit. Helemaal mee eensHarribo schreef op donderdag 04 september 2014 @ 21:35:
[...]
doet me deugt te zien dat Woutoud wel nieuwe wegen probeert te wandelen. Altijd een duim waard! En je hebt zeker talent om mooie titels te bedenken :-)

Herfst is coming...

@Wout, z/w vogel is wel leuk gedaan. zeker zonder PS. Het stileven vind ik niks. Totaal geen schilderijgevoel bij. ( dat is waar ik bij een stilleven aan denk )
@Sluw ? Geen idee waar ik naar kijk maar ik vind er niks aan :-)
@Sjaak, lucht is mooi. Rest v/d foto is rommeling. Teveel afleidingen door de reclame links. Palen die door het beeld lopen en ook geen lekkere lijnen in de foto brengen.
Pffff... zou het door de herfst komen dat ik zo kritisch ben ? ;-).........

@Wout, z/w vogel is wel leuk gedaan. zeker zonder PS. Het stileven vind ik niks. Totaal geen schilderijgevoel bij. ( dat is waar ik bij een stilleven aan denk )
@Sluw ? Geen idee waar ik naar kijk maar ik vind er niks aan :-)
@Sjaak, lucht is mooi. Rest v/d foto is rommeling. Teveel afleidingen door de reclame links. Palen die door het beeld lopen en ook geen lekkere lijnen in de foto brengen.
Pffff... zou het door de herfst komen dat ik zo kritisch ben ? ;-).........
Verwijderd
Een klein lesje dan:
Daarmee mag je het trouwens nog steeds niets vinden hoor.Een stilleven is een artistieke compositie (schilderij, tekening, foto) van roerloze of levenloze objecten, die met zorg zijn belicht. [....]
Wikipedia: Stilleven
Verwijderd
@ lasteraar: de halo aan de onderkant van de paddestoel stoort me (teveel aan de slidertjes getrokken?) en die spriet die de paddestoel aan de rechterkant doorklieft ook. Hij komt redelijk rommelig over, ik heb (eigenlijk wel veel) betere van je hand gezien.
@ Woutoud: van mij had hij aan de bovenkant wat hoger mogen zijn, op het contour weinig aan te merken maar het watermerk is wel erg opvallend. De schaduw van de bladeren in je plantfoto leiden iets af, doordat je jezelf ziet in de weerkaatsing -vind ik- het geen stilleven.
@ Sj44k13: de compositie doet me niet heel veel, wat vind je er zelf sterk aan? Hij lijkt wat onderbelicht om de lucht te beschermen tegen overbelichting, van mij had je de schaduwen wel nog iets meer omhoog mogen trekken.
@ Sluw: ik zie een wirwar van hard zwart/wit, ik kan nog net uit de context opmaken dat het om een weggetje gaat, maar dan is je detailniveau wel te laag in een drukke schaduwfoto.
@ inquestos: interessante plaat, ik denk dat je met de nabewerking wel redelijk het maximale eruit hebt gehaald, subtiel met bizar perspectief.
Edit:

Wel zo fair iets kraakbaars terug te geven.
Het was nagenoeg donker, iso 5000 en 0.1s sluitertijd uit de hand, niet de ideale omstandigheden voor een goede foto maar op de standaardomzetting van raw naar jpg in CaptureOne en het rechttrekken na straight out of camera.
@ Woutoud: van mij had hij aan de bovenkant wat hoger mogen zijn, op het contour weinig aan te merken maar het watermerk is wel erg opvallend. De schaduw van de bladeren in je plantfoto leiden iets af, doordat je jezelf ziet in de weerkaatsing -vind ik- het geen stilleven.
@ Sj44k13: de compositie doet me niet heel veel, wat vind je er zelf sterk aan? Hij lijkt wat onderbelicht om de lucht te beschermen tegen overbelichting, van mij had je de schaduwen wel nog iets meer omhoog mogen trekken.
@ Sluw: ik zie een wirwar van hard zwart/wit, ik kan nog net uit de context opmaken dat het om een weggetje gaat, maar dan is je detailniveau wel te laag in een drukke schaduwfoto.
@ inquestos: interessante plaat, ik denk dat je met de nabewerking wel redelijk het maximale eruit hebt gehaald, subtiel met bizar perspectief.
Edit:

Wel zo fair iets kraakbaars terug te geven.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2014 23:36 ]
Rechtzetten? Hm, volgens staat de horizon rechts net een stukje hoger. Verder erg blauw geworden m.i.
Weet niet zo goed waar ik naar moet kijken.
Weet niet zo goed waar ik naar moet kijken.
Verwijderd
De horizon staat geheel recht en dat het erg blauw is kan kloppen bij nagenoeg donker, het was zo blauw en anders was het denk ik wel een heel saaie foto geworden.
@Sj44k13 Wat ik mis is eigenlijk een onderwerp wat mijn aandacht trekt. Nu gaan mijn ogen vooral naar de lucht die net wat te fel is ten opzichte van de rest van de foto.
@lasteraar te veel zaken rondom de paddenstoel die mij afleiden als ik eerlijk ben. de herfst kleuren zijn dan wel weer prettig.
@refused: vind het best lastig om iets over de foto te zeggen door de lage resolutie icm al het blauw. heb je geen hogere resolutie online staan?
Een aantal dagen terug kwam ik een foto tegen waarbij ik de compositie wel aardig vond. Helaas was deze gemaakt in verre van ideale omstandigheden: binnen achter een smerig glazen raam, donker, lange sluitertijd, hoge iso, geen statief bij de hand. Typisch vakantiekiekje ter herinnering.
Toch de uitdaging aangegaan om eens te kijken wat er nog uit te halen valt. Op zich ben ik redelijk tevreden met het resultaat, ondanks dat het niet de meest scherpe foto is. Daarin tegen draagt het gebrek aan scherpte gecombineerd met deze kleurstelling wel weer bij aan een bepaalt sfeertje.
Under surveillance by Roger Lahaye, on Flickr
@lasteraar te veel zaken rondom de paddenstoel die mij afleiden als ik eerlijk ben. de herfst kleuren zijn dan wel weer prettig.
@refused: vind het best lastig om iets over de foto te zeggen door de lage resolutie icm al het blauw. heb je geen hogere resolutie online staan?
Een aantal dagen terug kwam ik een foto tegen waarbij ik de compositie wel aardig vond. Helaas was deze gemaakt in verre van ideale omstandigheden: binnen achter een smerig glazen raam, donker, lange sluitertijd, hoge iso, geen statief bij de hand. Typisch vakantiekiekje ter herinnering.
Toch de uitdaging aangegaan om eens te kijken wat er nog uit te halen valt. Op zich ben ik redelijk tevreden met het resultaat, ondanks dat het niet de meest scherpe foto is. Daarin tegen draagt het gebrek aan scherpte gecombineerd met deze kleurstelling wel weer bij aan een bepaalt sfeertje.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!
@ZymotiC: doet me denken aan van die grote posters van vroeger! Bijna vintage 
@Refused: erg blauw. Vind hem zo wat saai, maar kan me wel voostellen als het heel groot afgedrukt is dat het wel indruk maakt
Een duit in het zakje, hedenochtend vroeg:
Flowers, poplar by K_S_, on Flickr
@Refused: erg blauw. Vind hem zo wat saai, maar kan me wel voostellen als het heel groot afgedrukt is dat het wel indruk maakt
Een duit in het zakje, hedenochtend vroeg:

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
@Zym0tiC:
Helaas niet scherp inderdaad, maar qua compositie wel prettig om naar te kijken. Je positie hier is prima. Heb je de mogelijkheid deze opnieuw te maken? Want met een statief kan je hem ragscherp krijgen denk ik. En de kleurstelling.... hmmm ik weet niet. Persoonlijk had ik hem de prullenmand in gegooid vanwege de onscherpte.
@letatcest:
Donker, scherpgesteld op de bomen omdat?, muurtje links, flares. Nee sorry, deze foto doet me niets.
Probeer de bloemen er anders een scherp op te krijgen en de achtergrond onscherp. En uiteraard zonder dat muurtje in beeld. Dan heb je al iets meer 'foto'.
Helaas niet scherp inderdaad, maar qua compositie wel prettig om naar te kijken. Je positie hier is prima. Heb je de mogelijkheid deze opnieuw te maken? Want met een statief kan je hem ragscherp krijgen denk ik. En de kleurstelling.... hmmm ik weet niet. Persoonlijk had ik hem de prullenmand in gegooid vanwege de onscherpte.
@letatcest:
Donker, scherpgesteld op de bomen omdat?, muurtje links, flares. Nee sorry, deze foto doet me niets.
Probeer de bloemen er anders een scherp op te krijgen en de achtergrond onscherp. En uiteraard zonder dat muurtje in beeld. Dan heb je al iets meer 'foto'.
[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 08-09-2014 16:41 ]
na lang twijfelen en niet echt durven toch eindelijk de stap gezet om een foto te posten

wat ik er zelf van vind is dat het leuk symmetrisch is. misschien jammer dat de uitgangborden er niet helemaal opstaan? (of had ik die er misschien juist af moeten croppen?)
Verder vind ik de horizon beetje raar in het onderste gedeelte?
@letatcest: vind de compositie beetje "apart" stukje muur links en groot bloemstuk rechts die uit focus is. Zou dan eerder de bloemen nog vager nemen of juist scherpstellen op de bloemen.
Op deze manier is het denk ik niet het onderwerp dat je bedoelt, maar trekt wel alle aandacht.
*edit link aangepast*

wat ik er zelf van vind is dat het leuk symmetrisch is. misschien jammer dat de uitgangborden er niet helemaal opstaan? (of had ik die er misschien juist af moeten croppen?)
@letatcest: vind de compositie beetje "apart" stukje muur links en groot bloemstuk rechts die uit focus is. Zou dan eerder de bloemen nog vager nemen of juist scherpstellen op de bloemen.
Op deze manier is het denk ik niet het onderwerp dat je bedoelt, maar trekt wel alle aandacht.
*edit link aangepast*
[ Voor 6% gewijzigd door jazzVL op 08-09-2014 17:46 ]
"If u do something do it with style, or do it at all."
Verwijderd
@ hierboven: Prima eerste inzending hoor!
Goed scherp en de symmetrie vind ik werken. Ik kan wel zien dat je de lucht flink heb teruggetrokken, dat zou ik iets minder doen.
Omdat, tja, omdat het muurtje precies samenviel met de bomen. Had eerst gecropped tot vierkant, maar later toch weer veranderd. Flare idd. niet mooi. Nog een keer, dat wordt lastig. Donker, de zon stond echt nog laag. Vond hem er net aan het eind van de middag net wel aardig uitzien, maar net op mijn telefoonscherm helemaal niet meer. It happens. 't was dan ook een testcase. Vierkant was overigens toch beter, een heel dun stukje steen, alleen voor de herhaling van silhouet. Heb zelf altijd wel iets met een repoussoir om een beeld heen.PdeBie schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:40:
@letatcest:
[ Voor 12% gewijzigd door letatcest op 08-09-2014 18:58 ]
ja symmetrie was ook wat mij opviel en daarom de foto gemaakt. De lucht heb ik idd achteraf flink donkerder gemaakt, leek anders zo saai met een "witte" lucht. Maar het ziet er misschien idd heel "onnatuurlijk" uit op deze manier.Verwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 17:55:
@ hierboven: Prima eerste inzending hoor!Goed scherp en de symmetrie vind ik werken. Ik kan wel zien dat je de lucht flink heb teruggetrokken, dat zou ik iets minder doen.
"If u do something do it with style, or do it at all."
Verwijderd
Het creëren van diepte is natuurlijk prima. In jouw foto beslaan de objecten in de voorgrond echter een heel groot stuk van de foto, maar ze zijn niet scherp. Vervolgens is daar achter een rijtje bomen te zien, maar wat daar zo bijzonder of mooi aan is zie ik niet direct. Tevens trekken de bloemen de aandacht, omdat ze door de zon belicht worden.letatcest schreef op maandag 08 september 2014 @ 18:56:
[...]
Omdat, tja, omdat het muurtje precies samenviel met de bomen. Had eerst gecropped tot vierkant, maar later toch weer veranderd. Flare idd. niet mooi. Nog een keer, dat wordt lastig. Donker, de zon stond echt nog laag. Vond hem er net aan het eind van de middag net wel aardig uitzien, maar net op mijn telefoonscherm helemaal niet meer. It happens. 't was dan ook een testcase. Vierkant was overigens toch beter, een heel dun stukje steen, alleen voor de herhaling van silhouet. Heb zelf altijd wel iets met een repoussoir om een beeld heen.
Het valt me vooral op omdat er een halo-effect is ontstaan rond de centrale lantarenpaal.jazzVL schreef op maandag 08 september 2014 @ 19:16:
[...]
ja symmetrie was ook wat mij opviel en daarom de foto gemaakt. De lucht heb ik idd achteraf flink donkerder gemaakt, leek anders zo saai met een "witte" lucht. Maar het ziet er misschien idd heel "onnatuurlijk" uit op deze manier.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2014 19:17 ]
@jazzVL: Zeker niet slecht voor een eerste inzending! Mooi symmetrisch, dat van die uithangborden stoort mij niet zo.
@letatcest: Voor mij onduidelijk wat hier het onderwerp nu was, ben ook niet kapot van die muur er op.
@Zym0tiC: Ik vind het best netjes wat je van een "mislukte" foto nog weet te maken. Op kleiner formaat valt die onscherpte mij ook niet zo op.
Een paar dagen geleden in de ochtend op de Ginkelse Heide. Die lucht is wel wat overbelicht maar vond het zelf hier niet zo storen.
@letatcest: Voor mij onduidelijk wat hier het onderwerp nu was, ben ook niet kapot van die muur er op.
@Zym0tiC: Ik vind het best netjes wat je van een "mislukte" foto nog weet te maken. Op kleiner formaat valt die onscherpte mij ook niet zo op.
Een paar dagen geleden in de ochtend op de Ginkelse Heide. Die lucht is wel wat overbelicht maar vond het zelf hier niet zo storen.

Ik hou wel van symmetrie en dus vind ik deze foto ook leuk. Leuke inzending.jazzVL schreef op maandag 08 september 2014 @ 17:40:
na lang twijfelen en niet echt durven toch eindelijk de stap gezet om een foto te posten
[afbeelding]
*edit link aangepast*
@Zymotic. Meestal zijn die skylinekleuren zo lekker. Sfeertje is wel goed. Maar toch ergens jammer van de kleuren.
@powerup. Ik heb héél veel grassprietjes rond m'n paddo. Jij niet. Maar juist die éne links valt dan extra op :-) Fijne kleurtjes wel verder.
Betreft mijn vorige paddo. Hij is wat rommelig. Maar ik vond de sfeer wel lekker met de bokeh op de achtergrond en de harde structuur op de deksel.
Hier een wat vrolijkere paddo. Ook wéér met rommelige grassprietjes.. Maar die zitten er nu eenmaal in het bos....

[ Voor 13% gewijzigd door Lasteraar op 08-09-2014 20:11 ]
geen EXIF data

die grassprietjes bij de paddestoel zien er wel erg 'apart' uit
met welke camera/objectief/diafragma is deze foto gemaakt als ik vragen mag?
weet het niet meer
Sj44k13 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:23:
@Downloader_NL: Mooie bewerking, maar ik vind het onderwerp van de foto wat minder interessant.
@Standby: Ik zou de kade eraf halen en hem misschien iets lichter maker, maar verder een prima foto.
@d_amo: mooie sfeer en ik denk dat zwart wit hier een goede keuze is. Hij lijkt, zoals Jolke ook zegt iets scheef naar rechts te hellen.
Onderstaande foto is genomen met mijn RX100 op een gorillapod op mijn fietszadel
Zeer mooie foto van noctilucent clouds, een fenomeen in de stratosfeer veroorzaakt door komeetstof, die deze zeldzame electric-blue wolken veroorzaakt.
[ Voor 8% gewijzigd door Mastermind op 08-09-2014 21:31 ]
@Lasteraar, Het contrast is wat mij betreft iets te hard, en de kleuren hadden net wat zonniger gemogen. Wel jammer dat de paddestoel zo in het midden van de foto staat. Heb je deze gecropt? De verhouding lijkt namelijk een beetje gek, maar dat kan ook aan mij liggen.
@refused, Ook ik vind deze foto te blauw. De diepte in de foto is gewoon goed, maar de witbalans iets warmer zetten zou de foto echt goed doen. Ik geloof trouwens niet dat de kleuren écht zo waren. Dit is gewoon té blauw. Verder wel een interessante plaat!
@Zym0tiC, Voor een 'mislukte' foto vind ik de bewerking goed geslaagd. De foto boeit me, en ik kan lang naar de details blijven kijken, zoals het kruispunt rechtsonder, de brug linksboven... Ik denk alleen dat je deze bewerking niet op teveel foto's moet loslaten
@letatcest, Dit is niet zo boeiend. Hadden de muur en de bos bloemen er niet opgestaan, dan had je nog een leuke rij bomen gehad. Nu is zowat alles onderbelicht en worden je ogen geblokkeerd door de voorwerpen op de voorgrond.
@jazzVL, leuke foto, mooie symmetrie. Ik zie wel wat schaduwen naast de lantaarnpaal en de huizen. Misschien iets teveel nabewerkt met deze 'foutjes' als gevolg?
@PowerUp, Kleurtjes! Lekker zonnig, mooi scherp. Mij boeit die lichte lucht voor geen meter op deze foto. De lagen in de achtergrond doen het ook goed trouwens. Ik zeg geslaagd!
@Lasteraar, véél beter. Het zijn wel gekke grassprietjes rondom de paddestoel, maar de kleuren zijn gewoon lekker om naar te kijken. Zelf had ik de sprietjes op de paddenstoel misschien ff weggehaald met mijn hand, maar je kan altijd blijven klagen natuurlijk.
Zelf afgelopen zondag wat foto's gemaakt van mijn auto. Eerst op een weg door het bos foto's gemaakt, en daarna op goed geluk naar de voetgangersbrug van de afgelopen Floriade. Deze brug is normaal afgesloten voor verkeer en zoals gezegd wordt deze nu alleen nog gebruikt door voetgangers en een eventuele fietser. Ik had geluk dat ik de brug op kon rijden, en heb daar dan ook meteen gebruik van gemaakt. Helaas is de lucht erg licht, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze foto op dezelfde dag is genomen als die van PowerUp. Het was heiig, en dan kun je mooie blauwe luchten wel vergeten. Wel gebruikt gemaakt van een polarisatiefilter trouwens, anders was het nog fletser geweest.
VW Polo 6R by Hans Woltering, on Flickr
@refused, Ook ik vind deze foto te blauw. De diepte in de foto is gewoon goed, maar de witbalans iets warmer zetten zou de foto echt goed doen. Ik geloof trouwens niet dat de kleuren écht zo waren. Dit is gewoon té blauw. Verder wel een interessante plaat!
@Zym0tiC, Voor een 'mislukte' foto vind ik de bewerking goed geslaagd. De foto boeit me, en ik kan lang naar de details blijven kijken, zoals het kruispunt rechtsonder, de brug linksboven... Ik denk alleen dat je deze bewerking niet op teveel foto's moet loslaten
@letatcest, Dit is niet zo boeiend. Hadden de muur en de bos bloemen er niet opgestaan, dan had je nog een leuke rij bomen gehad. Nu is zowat alles onderbelicht en worden je ogen geblokkeerd door de voorwerpen op de voorgrond.
@jazzVL, leuke foto, mooie symmetrie. Ik zie wel wat schaduwen naast de lantaarnpaal en de huizen. Misschien iets teveel nabewerkt met deze 'foutjes' als gevolg?
@PowerUp, Kleurtjes! Lekker zonnig, mooi scherp. Mij boeit die lichte lucht voor geen meter op deze foto. De lagen in de achtergrond doen het ook goed trouwens. Ik zeg geslaagd!
@Lasteraar, véél beter. Het zijn wel gekke grassprietjes rondom de paddestoel, maar de kleuren zijn gewoon lekker om naar te kijken. Zelf had ik de sprietjes op de paddenstoel misschien ff weggehaald met mijn hand, maar je kan altijd blijven klagen natuurlijk.
Zelf afgelopen zondag wat foto's gemaakt van mijn auto. Eerst op een weg door het bos foto's gemaakt, en daarna op goed geluk naar de voetgangersbrug van de afgelopen Floriade. Deze brug is normaal afgesloten voor verkeer en zoals gezegd wordt deze nu alleen nog gebruikt door voetgangers en een eventuele fietser. Ik had geluk dat ik de brug op kon rijden, en heb daar dan ook meteen gebruik van gemaakt. Helaas is de lucht erg licht, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze foto op dezelfde dag is genomen als die van PowerUp. Het was heiig, en dan kun je mooie blauwe luchten wel vergeten. Wel gebruikt gemaakt van een polarisatiefilter trouwens, anders was het nog fletser geweest.

Hey hij is gegroeid sinds vorig jaarLasteraar schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:03:
[...]Betreft mijn vorige paddo. Hij is wat rommelig. Maar ik vond de sfeer wel lekker met de bokeh op de achtergrond en de harde structuur op de deksel.
Hier een wat vrolijkere paddo. Ook wéér met rommelige grassprietjes.. Maar die zitten er nu eenmaal in het bos....![]()
[afbeelding]
https://flic.kr/p/hmr1sw
The birds turned into The Flying Dutchmen!
@transsetter. Nette foto idd. Zou alleen dat stukje grijze lucht eraf croppen. Maakt hem krachtiger.
Verwijderd
QFTPdeBie schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:58:
@TranceSetter: Prima foto. Kan zo de folders in
Ik vind de andere polo foto trouwens nog beter qua standpunt, maar met hetzelfde commentaar als Lasteraar. Stukje lucht eraf en je hebt een geweldige foto 
Alleen is de lucht achter de brug wel wat uitgebeten. Misschien nog wat terug te halen in Lightroom?
https://flic.kr/p/p8hZrg
Alleen is de lucht achter de brug wel wat uitgebeten. Misschien nog wat terug te halen in Lightroom?
https://flic.kr/p/p8hZrg
Ja.. Polo lijkt wel een beetje op een suv vanuit dit standpunt :-)
Zo, weer heel wat gepost 
@letatcest: weet niet waarnaar ik moet kijken. Voorgrond is onscherp, water is scherp, maar veel kleiner in beeld.
@jazzVL: mooie foto, mooi bewerkt ook in z/w. Symmetrie is goed gedaan.
@PowerUp: lekker frisse foto van de bloeiende heide.
@Lasteraar: ik vind deze paddo beter dan de vorige. Minder storende sprietjes. Vind er alleen net iets teveel onscherpte aan de onderkant, maar dat zou te croppen zijn.
@TranceSetter: leuke auto
Mooie gepoetst en de spiegeling komt er goed uit.
@letatcest: weet niet waarnaar ik moet kijken. Voorgrond is onscherp, water is scherp, maar veel kleiner in beeld.
@jazzVL: mooie foto, mooi bewerkt ook in z/w. Symmetrie is goed gedaan.
@PowerUp: lekker frisse foto van de bloeiende heide.
@Lasteraar: ik vind deze paddo beter dan de vorige. Minder storende sprietjes. Vind er alleen net iets teveel onscherpte aan de onderkant, maar dat zou te croppen zijn.
@TranceSetter: leuke auto
Nog één klein ding erover: die lens flare blijkt een spinnenweb te zijn (wel zichtbaar op een versie waarbij voorgrond scherper is: linkje). Voel me nog steeds zekerder met analoog, kun je maar één keer iets proberen ipv 100. Al die keuzes...PdeBie schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:40:
@letatcest:
@Powerup: Foto kwam me al bekend voor, en inderdaad, je hebt je hotshot uit 2014 proberen over te doen
Toen had je wat beter licht, nu wat meer 'bloei'.
@TranceSetter: Niets mis met de lucht, maar misschien zou je 'm er toch moeten afcroppen. De brug hoeft er wat mij betreft niet helemaal op, en het geeft een iets abstractere omgeving.
@Lasteraar: leuk. Wel zou je wat mij betreft de 'troep' (halve denneappel, dorre takjes) die eromheen dwarrelt eerst even weg mogen halen voor je de foto neemt (niet achteraf met bewerking, dat geeft zoveel extra werk)PowerUp schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:04:
Er komen weer erg mooie foto's voorbij hier, een mooie verzameling zo
#3. Nogmaals de Ginkelse Heide. Ik vind hem lekker wegkijken, maar kan niet echt zeggen waarom...
[afbeelding]
@TranceSetter: Niets mis met de lucht, maar misschien zou je 'm er toch moeten afcroppen. De brug hoeft er wat mij betreft niet helemaal op, en het geeft een iets abstractere omgeving.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
TranceSetter: eens met de crop-opmerkingen. Ik vind het verder een prima foto, maar bij de reflectie in de zijkant had het misschien (ik heb geen idee of het daadwerkelijk mogelijk is) nog wat strakker gekund door net een andere hoek te pakken.
Lasteraar: ik mis de kabouter!
PowerUp: ik zou de overbelichting croppen, er staat verder geen beeldinformatie boven die duidelijke lijn. Wel mooie overgangen van kleur, scherpte en licht.

Dagje Antwerpen met uiteraard een bezoekje aan de dierentuin. Deze foto gemaakt, vond hem nog best grappig door het licht en de waterdruppels op het glas. Alleen een beetje bijgesneden, verder eigenlijk geen bewerking.
Lasteraar: ik mis de kabouter!
PowerUp: ik zou de overbelichting croppen, er staat verder geen beeldinformatie boven die duidelijke lijn. Wel mooie overgangen van kleur, scherpte en licht.

Dagje Antwerpen met uiteraard een bezoekje aan de dierentuin. Deze foto gemaakt, vond hem nog best grappig door het licht en de waterdruppels op het glas. Alleen een beetje bijgesneden, verder eigenlijk geen bewerking.
@Powerup: Heel mooi, awesome bokeh!
@Lasteraar: Awesome, dat felle rood in dat groen!
@Trancesetter: Mooi genomen, alleen zou ie 100% symmetrisch beter kloppen. De brug bedoel ik daarmee dan.
Tijdens een familieweekend weer even lopen schieten, en vond deze wel goed uit de verf komen. Wat vinden jullie ervan?
IMG_3412 by T1mmeh89, on Flickr
@Lasteraar: Awesome, dat felle rood in dat groen!
@Trancesetter: Mooi genomen, alleen zou ie 100% symmetrisch beter kloppen. De brug bedoel ik daarmee dan.
Tijdens een familieweekend weer even lopen schieten, en vond deze wel goed uit de verf komen. Wat vinden jullie ervan?

@T1mmeh: Een leuke actie foto. De foto is wel erg scheef genomen al heeft dit wel een leuk effect. Misschien de rechter wolk wat lichter maken zodat de wolk wat minder aandacht trekt.
@10110001: In deze foto zitten een hoop afleidende onderdelen ik zou meer van de pinguïns willen zien en vrij krap rond de beestjes croppen. Foto's nemen door glas is en blijft lastig door onder andere vuil en spiegelingen.
@TranceSetter: Gewoon mooie foto, ik ga mee in het commentaar over de grijze lucht.
@Mastermind: Ik ben persoonlijk erg fan van dit soort foto's. Heel mooi shot met de noctilucent clouds. Ik zou misschien de sterren wegshoppen.

Geschoten in IJsland, bij Jokulsarlon om precies te zijn.
De groen/rode randen rond de ijsschotsen storen mij erg (ben even vergeten hoe je dit noemt). Hoe kan ik dit voorkomen of eventueel wegwerken. Ook ben ik benieuwd naar jullie commentaar.
@10110001: In deze foto zitten een hoop afleidende onderdelen ik zou meer van de pinguïns willen zien en vrij krap rond de beestjes croppen. Foto's nemen door glas is en blijft lastig door onder andere vuil en spiegelingen.
@TranceSetter: Gewoon mooie foto, ik ga mee in het commentaar over de grijze lucht.
@Mastermind: Ik ben persoonlijk erg fan van dit soort foto's. Heel mooi shot met de noctilucent clouds. Ik zou misschien de sterren wegshoppen.

Geschoten in IJsland, bij Jokulsarlon om precies te zijn.
De groen/rode randen rond de ijsschotsen storen mij erg (ben even vergeten hoe je dit noemt). Hoe kan ik dit voorkomen of eventueel wegwerken. Ook ben ik benieuwd naar jullie commentaar.
Never fall in love with your own design!
CA?
Heel simpel met een vinkje en een schuifje in Lightroom.
In Photoshop vast ook wel, alleen weet ik daar de functie zo 123 niet te vinden.
Heel simpel met een vinkje en een schuifje in Lightroom.
In Photoshop vast ook wel, alleen weet ik daar de functie zo 123 niet te vinden.
@ ToyotaMR2, Bedankt ik zal dit vanavond gelijk even wegpoetsen in lightroom.
Ik heb hem ook even in 800px geplaatst en clickable naar orgineel
Ik heb hem ook even in 800px geplaatst en clickable naar orgineel
Never fall in love with your own design!
Hele fijne foto hood, heb er weinig op aan te merken. Heb je nog meer op je flickr account staan? Zo ja, linkje? Ben wel benieuwd 
T1mmeh: actie goed in beeld. Was natuurlijk mooier geweest voor de compositie wanneer de vlieger rechtsboven in beeld was geweest. En de man had wat scherper gemogen. En van mij hoeft dat scheve ook niet zo
T1mmeh: actie goed in beeld. Was natuurlijk mooier geweest voor de compositie wanneer de vlieger rechtsboven in beeld was geweest. En de man had wat scherper gemogen. En van mij hoeft dat scheve ook niet zo
Verwijderd
@10110001: De waterdruppels vind ik juist jammer. Verder lijkt de lucht (en de druppen) paars.
@T1mmeh: Ik vind het voornamelijk jammer dat de persoon niet scherp is. De beweging van de vlieger daarintegen is wel weer tof.
@hood: Top plaat! Ben ook benieuwd naar meer
Afgelopen vrijdag was ik voor een foto opdracht in Amsterdam en tussendoor deze gemaakt. wat ik zelf jammer vind is dat de hoeken bij de ramen er net niet op staan.
@T1mmeh: Ik vind het voornamelijk jammer dat de persoon niet scherp is. De beweging van de vlieger daarintegen is wel weer tof.
@hood: Top plaat! Ben ook benieuwd naar meer
Afgelopen vrijdag was ik voor een foto opdracht in Amsterdam en tussendoor deze gemaakt. wat ik zelf jammer vind is dat de hoeken bij de ramen er net niet op staan.

Wel een heel geslaagd standpunt HMJ! En de belichting is ook erg goed.
Deze foto was niet echt serieus bedoeld. Maar ik vind deze onscherpe foto best wel leuk.
Je ziet toch nog dat er een man met een gitaar en één met een trommel. De ander staat te zingen:
Deze foto was niet echt serieus bedoeld. Maar ik vind deze onscherpe foto best wel leuk.
Je ziet toch nog dat er een man met een gitaar en één met een trommel. De ander staat te zingen:
Verwijderd
Met uitleg kan ik dat er enigzins uithalen, maar zonder de tekst boven je foto te lezen toch echt niet hoor. Verder doe ik geen uitspraken over de artisticiteit, dat mogen anderen doen.
@ Mooie foto. Ziet er gewoon super uit. Als het een beetje te doen is, zou ik de wolk rechtsboven eruit halen.
@HMJ: Leuke foto, lekker belicht zo en het geheel oogt rustgeven.
@leendertv: Ziet er wel leuk uit zo qua kleuren. Dat je niet precies ziet wat daar is, maakt het spannend. Ik dacht dat dat een tennisser was. Ik vind het qua foto verder niet echt leuk genoeg.
@HMJ: Leuke foto, lekker belicht zo en het geheel oogt rustgeven.
@leendertv: Ziet er wel leuk uit zo qua kleuren. Dat je niet precies ziet wat daar is, maakt het spannend. Ik dacht dat dat een tennisser was. Ik vind het qua foto verder niet echt leuk genoeg.
[ Voor 10% gewijzigd door Luxicon op 18-09-2014 18:45 ]
...
@HMJ erg mooie kleuren en mooi licht. Moest je nog schaduwen optrekken? (noise in het dak) Heb er geen problemen mee hoor. Mooi.
@leendertv Lekkere bokeh en kleuren. Je moet net iets te veel raden vind ik (met uitleg is ie leuk). Ik denk dat zo'n serie met 1 onderwerp best tof kan zijn.
@leendertv Lekkere bokeh en kleuren. Je moet net iets te veel raden vind ik (met uitleg is ie leuk). Ik denk dat zo'n serie met 1 onderwerp best tof kan zijn.
@ Hood: Gave foto, naast dat beetje CA niks op aan te merken!
@ HMJ: Leuk perspectief, lekkere toning ook.
@ Leendertv: Ik vind de foto persoonlijk wel erg abstract, zonder uitleg had ik gegokt dat het hockeyende mensen waren.
Misschien dat verder ronde bokeh mooier was geweest dan hexagonale, maar dan zou je natuurlijk een andere lens nodig hebben.
Vanochtend met een vriend een beetje geëxperimenteerd met double exposures, vond dit wel een geslaagd examplaar.
Fading by Jens van Bellen.
@ HMJ: Leuk perspectief, lekkere toning ook.
@ Leendertv: Ik vind de foto persoonlijk wel erg abstract, zonder uitleg had ik gegokt dat het hockeyende mensen waren.
Vanochtend met een vriend een beetje geëxperimenteerd met double exposures, vond dit wel een geslaagd examplaar.

@10110001: alle deeltjes zijn afleidend, terwijl de foto qua kleur erg mooi is
@bello2185: mooi gemaakt! ik had misschien een andere toon kleur gekozen als achtergrond
Deze zomer is wat geprobeerd.
Foto's uit eigen tuin!
Ik ben zeker niet een professionele fotograaf.
Kritische tips zijn welkom
Ik weet dat ze niet perfect scherp zijn.
Daarnaast is de 2e foto niet op de juiste plek gefocust.

edit: newbie mistakes, foto's resizen en reacties
@bello2185: mooi gemaakt! ik had misschien een andere toon kleur gekozen als achtergrond
Deze zomer is wat geprobeerd.
Foto's uit eigen tuin!
Ik ben zeker niet een professionele fotograaf.
Kritische tips zijn welkom
Ik weet dat ze niet perfect scherp zijn.
Daarnaast is de 2e foto niet op de juiste plek gefocust.

edit: newbie mistakes, foto's resizen en reacties
[ Voor 60% gewijzigd door rohaantje op 19-09-2014 16:11 ]
Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!
Verwijderd
@bello2185: Gaaf! wil dit ook nog eens proberen. Wat ik zelf anders zou hebben gedaan is zorgen dat het onder bij de nek vrij is van de onderkant vd foto. En waarschijnlijk een vierkante uitsnede. verder
Zou je kleinere foto's willen plaatsen (800 pixels breed)?
Het wordt bovendien gewaardeerd als je ook commentaar op je voorgangers geeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Nordlys op 19-09-2014 16:01 ]
@ HMJ: Dat van die scherpe rand bij de nek is inderdaad een beetje jammer, je kan het op de foto niet zien maar dat kwam door de kraag van het overhemd wat hij droeg. Dat had een redelijke lichte kleur en viel dus weg in de achtergrond. Volgende keer maar gewoon een t-shirtje aan zodat de hele nek erop staat.
Leuk gedaan Bello :-)
Ik hou er wel van. Scherpe nek is makkelijk weg te shoppen ^_^
Ik hou er wel van. Scherpe nek is makkelijk weg te shoppen ^_^
@Robhaantje, foto met de langpoter word denk ik een stuk beter als je de achtergrond rustiger maakt. Al het gras (of wat het ook is
) maakt het erg druk op de achtergrond. Eigenlijk dus een kleiner diafragma moeten gebruiken bij deze foto.
Helaas kon met de camera geen diafragma instellenbasjuhh schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 19:26:
@Robhaantje, foto met de langpoter word denk ik een stuk beter als je de achtergrond rustiger maakt. Al het gras (of wat het ook is) maakt het erg druk op de achtergrond. Eigenlijk dus een kleiner diafragma moeten gebruiken bij deze foto.
@HMJ: mooie 'HMJ'-toning weer. Niet veel op aan te merken verder.
@bello: ik heb het vaker gezien, maar ik vind de uitvoering hiervan erg goed gelukt. Geef 'm inderdaad boven en onder wat meer ruimte zodat je een vierkante kadering hebt, en je hebt een mooie foto voor groot op canvas.
@rohaantje: macro is nou niet echt de makkelijkste vorm van fotografie om mee te beginnen, dus al knap gedaan dat ze op deze resolutie scherp overkomen. Komt natuurlijk ook door het relatief kleine diafragma. En inderdaad zou een wat onscherpere achtergrond (dus kleinere scherptediepte, en groter diafragma) een rustiger beeld opleveren. Maar ik zie aan je instellingen al dat je het diafragma niet groter kan hebben. Op de eerste foto is je diafragma f/2., de maximale opening bij een ixus 240 HS. Verder kan je nog spelen met compositie, in plaats van alles 'dood' in het midden te plaatsen.
@bello: ik heb het vaker gezien, maar ik vind de uitvoering hiervan erg goed gelukt. Geef 'm inderdaad boven en onder wat meer ruimte zodat je een vierkante kadering hebt, en je hebt een mooie foto voor groot op canvas.
@rohaantje: macro is nou niet echt de makkelijkste vorm van fotografie om mee te beginnen, dus al knap gedaan dat ze op deze resolutie scherp overkomen. Komt natuurlijk ook door het relatief kleine diafragma. En inderdaad zou een wat onscherpere achtergrond (dus kleinere scherptediepte, en groter diafragma) een rustiger beeld opleveren. Maar ik zie aan je instellingen al dat je het diafragma niet groter kan hebben. Op de eerste foto is je diafragma f/2., de maximale opening bij een ixus 240 HS. Verder kan je nog spelen met compositie, in plaats van alles 'dood' in het midden te plaatsen.

Qua licht is 'ie erg lekker, maar ik zou er echt een flink stuk vanaf croppen, zodat de meiden veel meer aandacht krijgen. Op zich heeft deze compositie ook wel wat, omdat je een grote boom ziet en de meiden ernaast, die klein lijken, maar ruim de helft van de foto is de witte lucht (waar dus niks aan te zien valt).
Het gaat uiteindelijk om de meiden, de zon (en deels de boom). Als je dat erin houdt, maar wel een stuk dichter op je onderwerp gaat zitten, dan vind ik 'm veel sterker. Voorbeeldje:
Het gaat uiteindelijk om de meiden, de zon (en deels de boom). Als je dat erin houdt, maar wel een stuk dichter op je onderwerp gaat zitten, dan vind ik 'm veel sterker. Voorbeeldje:

Dat gevoel had ik idd ook toen ik thuis kwam, ze hadden er wat groter op gemogen. Van de andere kant, zoals je 'm nu hebt gecropt mis ik toch echt 'het deken' van het bladerdek, en staat die boom eigenlijk juist meer in de weg. Lastig.
Ik ga er vast nog wel eens terug, een van de mooiste plekjes van Den Bosch.
Ik ga er vast nog wel eens terug, een van de mooiste plekjes van Den Bosch.
Die takken/bladeren staan op de foto zo ver van ze vandaan dat ik die associatie totaal niet had gelegd (en nu ook nog niet voel eigenlijk)
Meh, zie het als landschapinquestos schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 20:51:
Dat gevoel had ik idd ook toen ik thuis kwam, ze hadden er wat groter op gemogen. Van de andere kant, zoals je 'm nu hebt gecropt mis ik toch echt 'het deken' van het bladerdek, en staat die boom eigenlijk juist meer in de weg. Lastig.
Lichte boomstam leidt wat af, verder mooie sfeerplaat.
't Was op die plek afgelopen zondag wel een stukkie drukker 
Vind de versie van Hahn met de dames dichtbij wel een fraaie variant.
Vind de versie van Hahn met de dames dichtbij wel een fraaie variant.
[ Voor 37% gewijzigd door __Erik__ op 19-09-2014 22:24 ]
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Ik vind dit bladeren van de boom ook zeker wel iets toevoegen, wat sfeer in de foto.
Lang geleden dat ik hier een foto heb geupload. Tijdens de vakantie eens wat foto's gemaakt in de nacht
BAS_3625 by Bas Wouters, on Flickr
Lang geleden dat ik hier een foto heb geupload. Tijdens de vakantie eens wat foto's gemaakt in de nacht

Mooie sterrenhemel, maar waarom zo'n stukje appartement erbij? Waarom dan niet het gebouw er geheel bijnemen? Wat mij betreft is dat, mits goed in beeld gebracht, altijd van toegevoegde waarde. Als je echt een goede sterrenhemel wil ga je maar Hubble-foto's googlen. 
Ik denk dat ik het bij de landschapsversie laat
Inderdaad de boom is (te veel) opgelicht, ga ik nog aanpassen.
Eh, dit was afgelopen zondag__Erik__ schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 22:24:
't Was op die plek afgelopen zondag wel een stukkie drukker
Ik denk dat ik het bij de landschapsversie laat
Het was mijn eerste echte keer, dus dat zijn allemaal dingen waar ik de volgende keer meer op ga letten. Ook foto's stacken voor nog meer detail. Dit was een ander shotinquestos schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 22:46:
Mooie sterrenhemel, maar waarom zo'n stukje appartement erbij? Waarom dan niet het gebouw er geheel bijnemen? Wat mij betreft is dat, mits goed in beeld gebracht, altijd van toegevoegde waarde. Als je echt een goede sterrenhemel wil ga je maar Hubble-foto's googlen.
[...]
Eh, dit was afgelopen zondag![]()
Ik denk dat ik het bij de landschapsversie laatInderdaad de boom is (te veel) opgelicht, ga ik nog aanpassen.

Ik vind beide foto's erg vet. De eerste vind ik het nog net zien van een stukje behuizing wel leuk om een beetje een idee te geven van hoe massief de sterrenhemel eigenlijk wel niet is. En de oranje zweem op de tweede foto maakt 'm alleen maar interessanter in mijn ogen
Leuk om te melden is het Type camera: Htc 8x Windows Phone. Dit omdat ik Me nog niet iets beters kan veroorloven.inquestos schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 20:17:
...
Daarnaast experimenteert ik al langer met macro. Macro heeft met altijd al geïnteresseerd.
Uit de +/- 50 foto's zijn dit de beste die ik het beste gelukt vindt. Inderdaad er valt wat te spelen met plaatsing van het object.
Dat van die HTC had ik al gezien, goede kwaliteit en macromogelijkheden voor een smartphone, maar ik kan je ook vertellen dat jouw eerste foto toch echt met een IXUS 240HS is gemaaktrohaantje schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 00:01:
Leuk om te melden is het Type camera: Htc 8x Windows Phone. Dit omdat ik Me nog niet iets beters kan veroorloven.
Moet je na gaan dat dat eiland een van de 3 plekken op aarde is met de minste lichtvervuiling. Het was vervelend dat we net bij een stadje stonden maar ook daar hadden ze wetten voor. Een stad mag maar ziveel licht uitstralen snachts. Luchtvervuiling was er ook weinig, vliegtuigen mogen er niet overheen vliegen. Daarnaast staan er ook 10 telescopen waarvan 4 nederlandse! Het was toen gewoon niet de perfecte nacht ook al zag je de melkweg met je blote oog, wat echt heel gaaf is.
Vind die laatste foto erg leuk gdzr !
Gaaf gedaan.
Gaaf gedaan.
inquestos schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 00:05:
[...]
Dat van die HTC had ik al gezien, goede kwaliteit en macromogelijkheden voor een smartphone, maar ik kan je ook vertellen dat jouw eerste foto toch echt met een IXUS 240HS is gemaakt

Blijkbaar heb ik die gemaakt met mijn ouders cameraatje

Nog maar een keer dan.
Wat een heerlijke sterrenfoto's :-)
Over een maandje ga ik richting winterberg.. Dan zit ik ergens op een heuvel.. In de bossen.. Dan hoop ik dat het helder is en ga ik het ook eens proberen..
Vanavond even wat macro's geprobeerd te maken.

Gewoon op de vensterbank zonder verlichting. Misschien toch eens zo'n ministudio aanschaffen om mee te spelen.. Dat werkt volgens mij stukken beter :-)
Voor de geïnteresseerden is de grote versie plus wat varianten te vinden op:
https://www.flickr.com/photos/lasteraar/
Wat een heerlijke sterrenfoto's :-)
Over een maandje ga ik richting winterberg.. Dan zit ik ergens op een heuvel.. In de bossen.. Dan hoop ik dat het helder is en ga ik het ook eens proberen..
Vanavond even wat macro's geprobeerd te maken.

Gewoon op de vensterbank zonder verlichting. Misschien toch eens zo'n ministudio aanschaffen om mee te spelen.. Dat werkt volgens mij stukken beter :-)
Voor de geïnteresseerden is de grote versie plus wat varianten te vinden op:
https://www.flickr.com/photos/lasteraar/
@gdzr: sterren en melkweg staan er mooi op, maar de bomen lijken wat uitgerekt, waarschijnlijk door de wide angle?
@Lasteraar: mooie zwart-wit bewerking. Is dat jouw Rolex?
Bokeh fence!
Bokeh fence by Sj44k13, on Flickr
@Lasteraar: mooie zwart-wit bewerking. Is dat jouw Rolex?
Bokeh fence!

Verwijderd
Kom op Sj44k13! Wat verwacht je nu van ons? Dat we zeggen: "Ow, wat een prachtig hek!
"?
Wat kun je leren van deze foto, behalve dat het saai is om een bokeh-foto van een hek te maken?
Commentaar dat ik wel heb, is dat ik de foto zo gekaderd zou hebben dat het einde van het hek niet zichtbaar zou zijn.
Wat kun je leren van deze foto, behalve dat het saai is om een bokeh-foto van een hek te maken?
Commentaar dat ik wel heb, is dat ik de foto zo gekaderd zou hebben dat het einde van het hek niet zichtbaar zou zijn.
@lasteraar :Mooi lasteraar! Vind alleen de eerste wat te blauw. En de tweede zie ik het onderwerp niet zo goed want die letters zitten ervoor.
:-P
Wat een feest als je letters op plaatjes kunt typen:-)
@sjaak :Tja Bokeh... Ben het verder eens met Wout
:-P
Wat een feest als je letters op plaatjes kunt typen:-)
@sjaak :Tja Bokeh... Ben het verder eens met Wout
Ok ff weer het niveau omhoog halen (hoop ik)
Eentje van mij:
LuchtLichtFlat by Harro Albums, on Flickr
Flat in Groningen met lucht erachter, uiteraard weer wat bewerkt om het licht en de lichtstralen er beter uit te kunnen laten komen. Heb hem verder niet gecropt. Vond de combinatie van de donkere flat met de lucht wel mooi.
@inquestos : ik vind het een erg mooie foto. Helaas is de boom net wat te groot he? Maar daar kan je weinig aan doen. Verder zou ik hem niet croppen, hooguit die flat rechts achter die bomen proberen weg te toucheren.
Eentje van mij:

Flat in Groningen met lucht erachter, uiteraard weer wat bewerkt om het licht en de lichtstralen er beter uit te kunnen laten komen. Heb hem verder niet gecropt. Vond de combinatie van de donkere flat met de lucht wel mooi.
@inquestos : ik vind het een erg mooie foto. Helaas is de boom net wat te groot he? Maar daar kan je weinig aan doen. Verder zou ik hem niet croppen, hooguit die flat rechts achter die bomen proberen weg te toucheren.
[ Voor 18% gewijzigd door Harribo op 22-09-2014 23:36 ]
Harribo, ik vind het contrast in de lucht erg mooi en de stralen komen er ook mooi uit. Het dreigende van de donkere wolken aan de bovenkant vind ik erg gaaf. Ik vind alleen de toning niet erg fijn, te geel naar mijn smaak.
[ Voor 18% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 22-09-2014 23:58 ]
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Verwijderd
Ik wil bij dit soort foto's graag alle tekst op de wijzerplaat kunnen lezen, en niet een vage blur waarbij het niet mogelijk is om te ontcijferen wat er staat.
Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.