Dacht dat ik er vanaf was, maar vandaag zijn ze overgeschakeld van ONBEKEND naar PRIVÉ NUMMER.
Wij hebben hier ook last van.
Bijna elke dag, halverwege de middag, worden we gebeld en als we opnemen wordt er totaal niets gezegd. Na zo'n 15 seconden hangen ze op. Je hoort wel heel veel stemmen op de achtergrond, net of de beller in een openbare ruimte staat.
Dit is op de vaste telefoon en we hebben geen nummerherkenning, dus het is lastig bepalen wie of wat het nu is.
Ik heb ook geen flauw idee wat ze willen bereiken met zo'n telefoontje. Alleen kijken of je thuis bent? Tja ,soms zijn we niet thuis en nemen we niet op, maar we hebben nog geen poging tot inbraak opgemerkt....
Bijna elke dag, halverwege de middag, worden we gebeld en als we opnemen wordt er totaal niets gezegd. Na zo'n 15 seconden hangen ze op. Je hoort wel heel veel stemmen op de achtergrond, net of de beller in een openbare ruimte staat.
Dit is op de vaste telefoon en we hebben geen nummerherkenning, dus het is lastig bepalen wie of wat het nu is.
Ik heb ook geen flauw idee wat ze willen bereiken met zo'n telefoontje. Alleen kijken of je thuis bent? Tja ,soms zijn we niet thuis en nemen we niet op, maar we hebben nog geen poging tot inbraak opgemerkt....
Speel ook Balls Connect en Repeat
@Onbekend,
Ik was in de veronderstelling dat het wel algemeen bekend zou zijn wat ze willen bereiken.
Ze komen steevast met de boodschap "your computer has big problems", ze bellen zogenaamd namens Microsoft, dat zeer veel signalen zou krijgen, zowel virussen als spam versturen vanaf jou computer. Tros-Radar zond een poosje geleden een verslag uit van een medewerker die zogenaamd er op inging. Soortgelijke verslagen las ik elders, alle met de zelfde strekking:
Ze dirigeren je eerst naar een bepaalde niet alledaagse systeemlocatie en vragen "What do you see". Natuurlijk zie je een aantal dingen die iedere gebruiker van Windows zal zien. Alleen zij speculeren er op dat dit niet algemeen bekend is.
Na deze brave opsomming bevestigen ze hun "diagnose" van hopeloos besmet, maar zij kunnen dit makkelijk cleanen. Ze instrueren je om een tooltje dat ze je aanbieden te installeren waarmee ze je hele computer gaan overnemen. Het mag duidelijk zijn dat je dan verloren bent.
Ze gaan uitgebreid, je ziet die handelingen gewoon op je scherm terwijl jij helemaal niets doet, dood griezelig. Daarna komen ze met hun interessante aanbieding om het (natuurlijk niet bestaande) probleem op te lossen voor een paar honderd euro of zoiets, over te maken op hun rekening en zetten "terloops" je hele PC op slot. Alleen zij kunnen hem zogenaamd van dat slot afkrijgen na die overmaking van dat geld.
Je trapt er in en hoort vervolgens niets meer.
Paniek natuurlijk bij de argeloze slachtoffers die niet weten dat een deskundige het meestal zo kan fixen,
Ik was in de veronderstelling dat het wel algemeen bekend zou zijn wat ze willen bereiken.
Ze komen steevast met de boodschap "your computer has big problems", ze bellen zogenaamd namens Microsoft, dat zeer veel signalen zou krijgen, zowel virussen als spam versturen vanaf jou computer. Tros-Radar zond een poosje geleden een verslag uit van een medewerker die zogenaamd er op inging. Soortgelijke verslagen las ik elders, alle met de zelfde strekking:
Ze dirigeren je eerst naar een bepaalde niet alledaagse systeemlocatie en vragen "What do you see". Natuurlijk zie je een aantal dingen die iedere gebruiker van Windows zal zien. Alleen zij speculeren er op dat dit niet algemeen bekend is.
Na deze brave opsomming bevestigen ze hun "diagnose" van hopeloos besmet, maar zij kunnen dit makkelijk cleanen. Ze instrueren je om een tooltje dat ze je aanbieden te installeren waarmee ze je hele computer gaan overnemen. Het mag duidelijk zijn dat je dan verloren bent.
Ze gaan uitgebreid, je ziet die handelingen gewoon op je scherm terwijl jij helemaal niets doet, dood griezelig. Daarna komen ze met hun interessante aanbieding om het (natuurlijk niet bestaande) probleem op te lossen voor een paar honderd euro of zoiets, over te maken op hun rekening en zetten "terloops" je hele PC op slot. Alleen zij kunnen hem zogenaamd van dat slot afkrijgen na die overmaking van dat geld.
Je trapt er in en hoort vervolgens niets meer.
Paniek natuurlijk bij de argeloze slachtoffers die niet weten dat een deskundige het meestal zo kan fixen,
Die methode ken ik wel.
Maar bij ons wordt er totaal niets gezegd en dat is zo vreemd. Het is net of ze alleen maar luisteren met wat je aan het doen bent o.i.d..
Maar bij ons wordt er totaal niets gezegd en dat is zo vreemd. Het is net of ze alleen maar luisteren met wat je aan het doen bent o.i.d..
Was bij mij ook het geval, maar na pak weg 10 seconden stilte (kan ook iets langer zijn) hoorde ik een paar klikken waarna ik die troel aan de lijn kreeg. De eerste keer was in de ochtend toen ik nog half sliep en de nummermelding die op de andere telefoon we zit niet voor ogen had. Ik wist dus niet wie het was en noemde nogmaals mijn naam en kreeg toen pas die muts aan de lijn. Ik had de pest in dat ze me met een flauwekul telefoontje wakker hadden gebeld en zij heel kortaf dat ik niet geïnteresseerd was. Ik denk dat ze dit bewust doen, na één keer verstaan ze de naam in een voor hen onbekende taal niet goed en laten ze deze nog een keer herhalen. Een van de volgende keren kreeg ik namelijk een persoon aan de lijn die perfect mijn naam uitsprekend zich meldde met: "Good morning mister ....., I am ..... from the Windows Company (bestaat helemaal niet), how are you?"
Edit:
Elke keer weer het zelfde verloop tot voor mij de lol er af was. Steeds enige tijd stil, klik klik en daarna zo'n (meestal gebrekkig Engels sprekend) persoon met zijn of haar babbeltje.
Edit:
Elke keer weer het zelfde verloop tot voor mij de lol er af was. Steeds enige tijd stil, klik klik en daarna zo'n (meestal gebrekkig Engels sprekend) persoon met zijn of haar babbeltje.
[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 22-08-2014 19:21 ]
My windows are in very good shape sir[b][message=42765216,noline]
"Good morning mister ....., I am ..... from the Windows Company, how are you?"
http://www.thewindowcompany.co.uk/
Verwijderd
Hier ook. Na veelvuldig buitenlandse nummers wegdrukken (omdat ik weet dat het scam is), wordt ik nu constant gebeld met "Privé-nummer". Ca. 5 seconde contact en dan wordt de verbinding verbroken.
Eerdere nummers uit het buitenland:
16-08-2014 +160772497
14-08-2014 +16075299985
14-08-2014 +708917629
11-08-2014 +85223281088
30-07-2014 +12173989544
24-06-2014 +160776700
23-06-2014 +16309249152
23-06-2014 +13034429287
23-06-2014 +181727593
23-06-2014 +158524398
07-06-2014 +15852269880
06-06-2014 +630924915
30-05-2014 +852217236
En deze week dus al drie telefoontjes van een privé-nummer die na korte tijd worden beëindigd.
Heel irritant dit.
Eerdere nummers uit het buitenland:
16-08-2014 +160772497
14-08-2014 +16075299985
14-08-2014 +708917629
11-08-2014 +85223281088
30-07-2014 +12173989544
24-06-2014 +160776700
23-06-2014 +16309249152
23-06-2014 +13034429287
23-06-2014 +181727593
23-06-2014 +158524398
07-06-2014 +15852269880
06-06-2014 +630924915
30-05-2014 +852217236
En deze week dus al drie telefoontjes van een privé-nummer die na korte tijd worden beëindigd.
Heel irritant dit.
Houdt je daar een log van bij?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Weer een telefoontje, en ik dacht 'ik zal eens meespelen'.
Kijken wat ze willen en doen.
Kreeg eerst een dame aan de lijn (standaard geneuzel)
Dus ik zei ja ik heb een probleem.
Ok, meteen doorschakelen naar haar supervisor. ($.$)
Open internet, blabla, ga naar ammyy en download.
Ok, ik klik... maar gebeurt niks (
)
Hmm, dat vond hij vreemd.
Tal van manieren laten proberen, maar vreemd genoeg kwam er bij niets tevoorschijn om te downloaden
Hij snapte er niks meer van. Liet me ook een andere browser proberen, andere link (Teamviewer).
Toen riep hij een collega erbij en die nam het over.
Weer alles opnieuw, maar natuurlijk, niks werkte.
Probeer CTRL-J dan, wat zie je?
Ja, wat torrents en foto's blabla, maar geen .exe
Na zo'n 12 minuten begonnen ze er genoeg van te krijgen.
Please tell me, are you kidding me?
Waarom zou ik dat willen, mijn computer loopt gevaar en ik wil hulp, maar niks lukt hier.
No no, tell me. Why aren't you cooperating.
Toen het meest vreemde:
Hij ging mijn volledige naam opnoemen (met voorletters) en gehele adres.

Dat ze random nummers bellen kan ik nog wel begrijpen.
Maar hoe komen ze aan de bijbehorende gegevens?
Dan moet er toch enige koppeling zijn met de provider?
Ik probeerde het nog een beetje te rekken, maar ze hadden er echt genoeg van
Kreeg nog een leuke
Go fuck yourself you bloody fool
als afsluiter en de verbinding werd verbroken.

(de volgende keer zeg ik dat de pc van mijn zoon is, maar dat hij nu op de wc zit en of ze even willen wachten
)
Blijkbaar sta ik online in het telefoonboek kwam ik zojuist achter.
Maar dan nog weet ik niet hoe hun aan die gegevens komen. Want met zoeken op enkel nummer kwam ik niet ver. Pas zodra ik mijn naam erbij ging gebruiken kreeg ik relevante hits.
Ook even mijn provider gebeld om te vragen hoe het kon dat ik daar instond.
Zou ik blijkbaar aan het begin aangegeven hebben... right
Ze gaven me wel het advies om een logboek bij te houden van datum/tijd dat ik gebeld werd, en daarmee kon ik naar de politie gaan.
Ze zullen er niet heel veel mee doen, maar als de meldingen blijven komen (en ze genoeg info krijgen) zal er op ten duur wel iets mee gedaan worden?
TLDR:
Die is er niet.
Alles lezen!
Kijken wat ze willen en doen.
Kreeg eerst een dame aan de lijn (standaard geneuzel)
Dus ik zei ja ik heb een probleem.
Ok, meteen doorschakelen naar haar supervisor. ($.$)
Open internet, blabla, ga naar ammyy en download.
Ok, ik klik... maar gebeurt niks (
Hmm, dat vond hij vreemd.
Tal van manieren laten proberen, maar vreemd genoeg kwam er bij niets tevoorschijn om te downloaden
Hij snapte er niks meer van. Liet me ook een andere browser proberen, andere link (Teamviewer).
Toen riep hij een collega erbij en die nam het over.
Weer alles opnieuw, maar natuurlijk, niks werkte.
Probeer CTRL-J dan, wat zie je?
Ja, wat torrents en foto's blabla, maar geen .exe
Na zo'n 12 minuten begonnen ze er genoeg van te krijgen.
Please tell me, are you kidding me?
Waarom zou ik dat willen, mijn computer loopt gevaar en ik wil hulp, maar niks lukt hier.
No no, tell me. Why aren't you cooperating.
Toen het meest vreemde:
Ik probeerde het nog een beetje te rekken, maar ze hadden er echt genoeg van
Kreeg nog een leuke
(de volgende keer zeg ik dat de pc van mijn zoon is, maar dat hij nu op de wc zit en of ze even willen wachten
Maar dan nog weet ik niet hoe hun aan die gegevens komen. Want met zoeken op enkel nummer kwam ik niet ver. Pas zodra ik mijn naam erbij ging gebruiken kreeg ik relevante hits.
Zou ik blijkbaar aan het begin aangegeven hebben... right

Ze gaven me wel het advies om een logboek bij te houden van datum/tijd dat ik gebeld werd, en daarmee kon ik naar de politie gaan.
Ze zullen er niet heel veel mee doen, maar als de meldingen blijven komen (en ze genoeg info krijgen) zal er op ten duur wel iets mee gedaan worden?
TLDR:
Die is er niet.
Alles lezen!
[ Voor 22% gewijzigd door NeutraleTeun op 02-09-2014 15:06 ]
Na een paar dagen rust had ik vandaag ook weer prijs, van Onbekend naar Privé naar nu terug eerst Onbekend direct daarna opgevolgd naar een niet bestaand telefoonnummer: 055288233 en ja, heel het internet staat er ook mee vol dat het gewoonweg niet bestaat als ze terug willen bellen.
Maar dat nummer heb ik (hopelijk) gelukkig kunnen blokkeren met de TrueCaller app.

Maar dat nummer heb ik (hopelijk) gelukkig kunnen blokkeren met de TrueCaller app.
Ik heb je niet gebeld hoor. 
Bij ons ben ik er inmiddels ook al achter dat het de Windows Company is. Maar als je niet snel genoeg antwoord hangen ze op..... Maar ze proberen het die dag daarna weer.
Bij ons ben ik er inmiddels ook al achter dat het de Windows Company is. Maar als je niet snel genoeg antwoord hangen ze op..... Maar ze proberen het die dag daarna weer.
Ik word ook dagelijks door dit nummer gebeld. Enorm vervelend! Wie of wat is het?GoldBit schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 21:42:
Na een paar dagen rust had ik vandaag ook weer prijs, van Onbekend naar Privé naar nu terug eerst Onbekend direct daarna opgevolgd naar een niet bestaand telefoonnummer: 055288233 en ja, heel het internet staat er ook mee vol dat het gewoonweg niet bestaat als ze terug willen bellen.![]()
Wauw... ik denk ik gooi dat nummer eens in google... donders die zijn druk bezig geweest de afgelopen 2 dagen! Ik vind pagina's vol van voornamelijk belgen die op de 2e en 3e van deze maand op de meest onmogelijke uren werden gebeld... van 's ochtends tot midden in de nacht. In juni blijkt ook al een paar dagen echt een stormvloed aan klachten over dat nummer te zijn.
Hahah... ik begin ze leuk te vinden 
Heb ze eerst laten wachten op 'mijn zoon'.
Had ze zo'n 12 minuten laten wachten. Toen vond hij het wel welletjes en zou mij terugbellen.
Dat deden ze, zo'n 5 keer.
Elke keer gaf ik aan dat ik persoon X heb gesproken en dat ik graag met hem verder wou.
Werd zo'n 8x totaal doorgeschakeld (maar elke keer gaf ik weer een andere naam op)
Oh man man man... Het begin van hun gesprek kom je gewoon niet tussen.
Is zo'n standaard ratel ratel ratel, dus daar moet je even doorheen bijten, maar daarna kon ik de gekste dingen vragen.
Het leuke is dat ze redelijk meegaand zijn, zolang je maar aangeeft dat je inderdaad een probleem hebt en dus ook hulp nodig hebt.
Maar op een gegeven moment had hij er ook genoeg van en hing op met een vriendelijke
you bloody fucker
Ik hoorde hem ook vaak kort lachen/gniffelen om mijn vragen.
Laat ze maar lekker werken voor hun geld
Heb ze eerst laten wachten op 'mijn zoon'.
Had ze zo'n 12 minuten laten wachten. Toen vond hij het wel welletjes en zou mij terugbellen.
Dat deden ze, zo'n 5 keer.
Elke keer gaf ik aan dat ik persoon X heb gesproken en dat ik graag met hem verder wou.
Werd zo'n 8x totaal doorgeschakeld (maar elke keer gaf ik weer een andere naam op)
Oh man man man... Het begin van hun gesprek kom je gewoon niet tussen.
Is zo'n standaard ratel ratel ratel, dus daar moet je even doorheen bijten, maar daarna kon ik de gekste dingen vragen.
Het leuke is dat ze redelijk meegaand zijn, zolang je maar aangeeft dat je inderdaad een probleem hebt en dus ook hulp nodig hebt.
Maar op een gegeven moment had hij er ook genoeg van en hing op met een vriendelijke
you bloody fucker
Ik hoorde hem ook vaak kort lachen/gniffelen om mijn vragen.
Laat ze maar lekker werken voor hun geld
gebeld.nl?NeutraleTeun schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:40:
Toen het meest vreemde:
Ik probeerde het nog een beetje te rekken, maar ze hadden er echt genoeg van![]()
Kreeg nog een leuke
(de volgende keer zeg ik dat de pc van mijn zoon is, maar dat hij nu op de wc zit en of ze even willen wachten)
Zou ik blijkbaar aan het begin aangegeven hebben... right![]()
TLDR:
Die is er niet.
Alles lezen!
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Inderdaad, ik had ze ook direct gegoogeld en ben dat ook tegengekomen, heb het kunnen blokkeren met de TrueCaller app en ben een dag gerust geweest.MicGlou schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:46:
Wauw... ik denk ik gooi dat nummer eens in google... donders die zijn druk bezig geweest de afgelopen 2 dagen! Ik vind pagina's vol van voornamelijk belgen die op de 2e en 3e van deze maand op de meest onmogelijke uren werden gebeld... van 's ochtends tot midden in de nacht. In juni blijkt ook al een paar dagen echt een stormvloed aan klachten over dat nummer te zijn.
Vandaag een nieuw nummer +000000 even kunnen blokkeren, een uur later terug het nummer +000000 terug geblokkeerd maar of dat nu nog werkt?
Die klootzakken houden gewoon niet af, maar als ze nu denken dat ik achterlijk ben en ooit wel eens ga opnemen, zeker met die stupide nummers, dan kunnen ze blijven proberen tot de dag dat Kerstmis en Nieuwjaar samenvallen.
Leuk alle ervaringen met hoe je die gasten lang aan de lijn kan houden, maar ik lees weinig ervaringen wat ze nou precies doen.
Familielid van me is hier slachtoffer van geworden. Heeft iets betaald en volgens mij ook wat geïnstalleerd. Heeft inmiddels alle programma's die zijn geïnstalleerd op of na de dag van dat telefoontje verwijderd, maar vraagt zich nu af wat er nog meer allemaal achter kan zijn gebleven. Zijn virusscanner (maar weet niet of dat mogelijke een foute is) toont iig niks, maar dat zegt ook niet alles.
Wat is beste advies? Windows opnieuw installeren, programma's opnieuw installeren (niet overnemen van oude systeem), belangrijke logins (email, social media, bank) aanpassen? Of is er nog meer?
Familielid van me is hier slachtoffer van geworden. Heeft iets betaald en volgens mij ook wat geïnstalleerd. Heeft inmiddels alle programma's die zijn geïnstalleerd op of na de dag van dat telefoontje verwijderd, maar vraagt zich nu af wat er nog meer allemaal achter kan zijn gebleven. Zijn virusscanner (maar weet niet of dat mogelijke een foute is) toont iig niks, maar dat zegt ook niet alles.
Wat is beste advies? Windows opnieuw installeren, programma's opnieuw installeren (niet overnemen van oude systeem), belangrijke logins (email, social media, bank) aanpassen? Of is er nog meer?
Ze zetten er gewoon een code/prog op (zijnde een 'virus') en daar kunnen ze je vanaf helpen tegen betaling.
Het is meer oplichting dan hacken of stelen van gegevens.
Het is meer oplichting dan hacken of stelen van gegevens.
Ok dus als je betaald hebt (helaas gebeurd in dit geval) kan het zijn dat daarmee alles is afgedaan? Lijkt me voor de zekerheid echter wel beter als je iig je Windows opnieuw installeert, want het is natuurlijk niet te zeggen wat er voor zooi op je PC is gedumpt, toch?
Waarom vraag je het dan? 
Staat trouwens ook gewoon in dit topic:
Puch-Maxi in "Telefoonscam topic"
Maar als je het niet vertrouwt, reinstall staat je vrij natuurlijk.
Staat trouwens ook gewoon in dit topic:
Puch-Maxi in "Telefoonscam topic"
Maar als je het niet vertrouwt, reinstall staat je vrij natuurlijk.
Als ze je door hebben dat er een spelletje met ze worden gespeeld, stoppen ze dan met bellen?
Nee.
Heb al vaker Peter aan de lijn gehad, en ook ene Daniel. Stem van ze herken onderhand al, mij herkennen ze echter niet.
En elke keer kan ik ze meer dan 10 minuten aan de lijn houden.
Zelfs met de stomste vragen of hij Peter Pan kent of enige piraten.
Heb al vaker Peter aan de lijn gehad, en ook ene Daniel. Stem van ze herken onderhand al, mij herkennen ze echter niet.
En elke keer kan ik ze meer dan 10 minuten aan de lijn houden.
Zelfs met de stomste vragen of hij Peter Pan kent of enige piraten.
Bij mij werkte het wel. Na maanden van telefoonterreur hield het op toen ik het spel meespeelde maar uiteindelijk niks werkte (want Mac).Onbekend schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 18:29:
Als ze je door hebben dat er een spelletje met ze worden gespeeld, stoppen ze dan met bellen?
We are shaping the future
Je kunt je die moeite ook besparen. Bij wel nummervermelding weet je dat je inmiddels dit tuig aan de lijn hebt, opnemen en meteen zonder een woord te zeggen verbreken. Ingeval van anonieme beller weet je dit pas als de persoon zijn of haar verhaal begint af te steken. Ook dan helemaal niets zeggen maar meteen opleggen. Dus ook geen snedige of zogenaamde domme opmerkingen maken, daar zijn ze aan gewend. Bij mij lijkt dit na twee of drie keer te werken, want ik heb er nu al een aantal weken geen last meer van. Dat was wel aldoor maar weer het geval toen ik er repliek op gaf in welke richting dan ook.
Dit was ook het advies dat we van de landelijke politie kregen. Ga er niet op in, want dan hebben ze een ingang, in de hoop dat ze je uiteindelijk murw kunnen kletsen. Weten zij veel dat je misschien toch niet een potentieel slachtoffer bent? En blijkbaar loont het door de vrij efficiënte manier van werken toch. Tevens, ook al meer dan eens betoogd, in de landen waaruit die lui opereren kan de politie noch hier, noch in Europees verband ook maar iets beginnen.
Oh ja, nog een tip. Als ze na een paar pogingen geen succes hebben, dan krijg je een tweede lijns persoon aan de telefoon die er zo te horen duidelijk meer over weet te vertellen. Althans het is de bedoeling dat hij zo over komt. Als je dan b.v. zegt: "You can't know that" zegt hij met een nogal overtuigd overkomende stem heel rustig: "Oh yes, I can". Enz. enz. Als je op dat punt aan je zelf begint te twijfelen, zo van zou het dan toch ......., dan ben je verkocht, dat is hun tactiek. Kortom, begin die discussie niet, het bespaart je een hoop gedoe.
Dit was ook het advies dat we van de landelijke politie kregen. Ga er niet op in, want dan hebben ze een ingang, in de hoop dat ze je uiteindelijk murw kunnen kletsen. Weten zij veel dat je misschien toch niet een potentieel slachtoffer bent? En blijkbaar loont het door de vrij efficiënte manier van werken toch. Tevens, ook al meer dan eens betoogd, in de landen waaruit die lui opereren kan de politie noch hier, noch in Europees verband ook maar iets beginnen.
Oh ja, nog een tip. Als ze na een paar pogingen geen succes hebben, dan krijg je een tweede lijns persoon aan de telefoon die er zo te horen duidelijk meer over weet te vertellen. Althans het is de bedoeling dat hij zo over komt. Als je dan b.v. zegt: "You can't know that" zegt hij met een nogal overtuigd overkomende stem heel rustig: "Oh yes, I can". Enz. enz. Als je op dat punt aan je zelf begint te twijfelen, zo van zou het dan toch ......., dan ben je verkocht, dat is hun tactiek. Kortom, begin die discussie niet, het bespaart je een hoop gedoe.
[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 05-09-2014 23:10 ]
ik zou ze doorverbinden met mijn faxapparaat. Jazeker, die bestaan nog. Kunnen ze mooi fluiten!
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Vandaag weer opnieuw 2X onbekend nummer.
Opleggen kan even werken, heb ze al ongeveer 2 jaar om de zoveel tijd aan de lijn, maar nu houden ze helemaal niet meer af vrees ik.
Vraag me af hoelang ze dat nog gaan volhouden?
Als je toch gehackt bent zou ik gewoon alles terug opnieuw installeren, er zal altijd wel iets achterblijven.
En moest er nog ergens een of andere rootkit achterblijven, dan kan het wel eens erg moeilijk worden om hem te verwijderen, laat staan hem zelf te vinden.
Beste is, om altijd van een goedwerkende computer een image te maken van het systeem zoals met Acronis True Image, of het kan zelf gratis met EaseUS Todo Backup Free of Aomei Backupper.
Heb je problemen, dan zet je gewoon alles binnen het half uur terug.
Opleggen kan even werken, heb ze al ongeveer 2 jaar om de zoveel tijd aan de lijn, maar nu houden ze helemaal niet meer af vrees ik.
Vraag me af hoelang ze dat nog gaan volhouden?

Als je toch gehackt bent zou ik gewoon alles terug opnieuw installeren, er zal altijd wel iets achterblijven.
En moest er nog ergens een of andere rootkit achterblijven, dan kan het wel eens erg moeilijk worden om hem te verwijderen, laat staan hem zelf te vinden.
Beste is, om altijd van een goedwerkende computer een image te maken van het systeem zoals met Acronis True Image, of het kan zelf gratis met EaseUS Todo Backup Free of Aomei Backupper.
Mensen wie het irritant vinden, ik heb de oplossingGoldBit schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 23:13:
Vandaag weer opnieuw 2X onbekend nummer.
Vraag me af hoelang ze dat nog gaan volhouden?![]()
Ik had al 1.5 jaar last van deze hackers. Ik werd elke paar dagen gebeld. Tot ze pas belden.
Standaard praatje, er zaten virussen op mn PC. Ik zei: jullie zijn te laat! Mijn computer is overgenomen door hackers!
"Yes but we can fix..."
"I throwed it away."
"Wait...sir...so you dont have it anymore?"
"Yes I put it at the trash"
"Oh okay. Bye".
En heb sindsdien (2 weken geleden) nooit meer een telefoontje gehad
Dus mensen, probeer het eens uit.
Hopelijk helpt het net zoals bij mij.
Daniel, bij tot nu toe elke keerTechneut schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 22:53:
Oh ja, nog een tip. Als ze na een paar pogingen geen succes hebben, dan krijg je een tweede lijns persoon aan de telefoon die er zo te horen duidelijk meer over weet te vertellen.
Ze hacken niet echt. Willen gewoon met Teamviewer of Ammy in je computer om er een wachtwoord op te zetten.GoldBit schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 23:13:
YouTube: How I Guessed to Remove the SysKey Scam Password in Windows XP
En voor de mensen die zeggen "Doe dit, of doe dat niet en dan bellen ze niet meer".
Denk dat je dan gewoon geluk hebt.
Want ook al zeg je ze dat je weet dat ze oplichters zijn, en hun jou daarna uitschelden.
Dan nog krijg je (ik dan iig) telefoontjes (van dezelfde bellers) die precies hetzelfde verhaal weer vertellen en je weer proberen over te halen.
Er wordt dus, naar mijn mening, nergens een database bijgehouden en/of nummers verwijderd.
[ Voor 19% gewijzigd door NeutraleTeun op 05-09-2014 23:47 ]
Waar ik een beetje nieuwsgierig naar ben is hoeveel mensen er toch achteloos intrappen, want zoals reeds is opgemerkt, ongetwijfeld loont hun moeite, anders was de ongein allang gestopt. Zijn daar inmiddels schattingen van bekend?
In de tweede plaats krijg ik de indruk dat er al heel lang niet meer sprake is van één partij, maar dat er wereldwijd meerdere zijn die het kunstje van gemakkelijk geld binnenslepen (het woord "verdienen" gebruik ik bewust niet) van elkaar afkijken.
In de tweede plaats krijg ik de indruk dat er al heel lang niet meer sprake is van één partij, maar dat er wereldwijd meerdere zijn die het kunstje van gemakkelijk geld binnenslepen (het woord "verdienen" gebruik ik bewust niet) van elkaar afkijken.
[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 06-09-2014 11:33 ]
Tja, allemaal mooie trucs die even kunnen werken.
Er zijn ook periodes tussen dat ik soms een maand of twee, drie niets krijg maar dan beginnen ze weer opnieuw en later houden ze er weer mee op om dan er steeds weer opnieuw mee te beginnen.
Ik denk ook dat er ondertussen verschillende bendes zijn die lange lijsten hebben die ze steeds weer opnieuw afgaan tot een of andere naïeveling er toch inloopt.
Jaren geleden deden ze het trucje nog via de gewone huistelefoon, en deden ze zich voor als Franse wijnhandelaars die zogezegd teveel wijn in voorraad hadden omdat ze een te goede oogst hadden gehad.
Als je dan toehapte, wat bij mij niet heeft gepakt, dan zouden ze voor een extreem lage prijs Franse topwijnen naar je toesturen.
Natuurlijk was je uw geld kwijt en zag je nooit de wijn, dit is nu zo'n moderne variant er op.
En als je van de duivel spreekt, nu net, terwijl ik dit aan het typen ben bellen ze me voor de eerste keer op een zaterdag, dat heb ik voordien nooit gehad!
Er zijn ook periodes tussen dat ik soms een maand of twee, drie niets krijg maar dan beginnen ze weer opnieuw en later houden ze er weer mee op om dan er steeds weer opnieuw mee te beginnen.
Ik denk ook dat er ondertussen verschillende bendes zijn die lange lijsten hebben die ze steeds weer opnieuw afgaan tot een of andere naïeveling er toch inloopt.
Jaren geleden deden ze het trucje nog via de gewone huistelefoon, en deden ze zich voor als Franse wijnhandelaars die zogezegd teveel wijn in voorraad hadden omdat ze een te goede oogst hadden gehad.
Als je dan toehapte, wat bij mij niet heeft gepakt, dan zouden ze voor een extreem lage prijs Franse topwijnen naar je toesturen.
Natuurlijk was je uw geld kwijt en zag je nooit de wijn, dit is nu zo'n moderne variant er op.
En als je van de duivel spreekt, nu net, terwijl ik dit aan het typen ben bellen ze me voor de eerste keer op een zaterdag, dat heb ik voordien nooit gehad!

Net weer gebeld. Gezegd dat ik ze maar dom vind: ik ga toch niets doen.
Een of andere tirade in $taal, en de hoorn werd erop geflikkerd. Zal de volgende keer vragen hoe het met zijn moeder gaat...
#moevandit
Een of andere tirade in $taal, en de hoorn werd erop geflikkerd. Zal de volgende keer vragen hoe het met zijn moeder gaat...
#moevandit
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Vandaag weer eens 3 keer lastiggevallen door Onbekend om 10u, 12u en 14u, zucht...

Voor diegenen die het echt beu zijn en met een Ammyy verzoek te maken krijgen (dus niet Teamviewer) en benieuwd zijn hoe ver ze kunnen komen;
--http://www.scriptjunkie.us/2014/09/exploiting-ammyy-admin-developing-an-0day/--
Laat duidelijk zijn dat ik niet oproep om hiermee een criminele handeling te plegen; massaal callcenters in India (of god-weet-waar) te vernaggelen ofzo. Dat is verboden.
Alleen maar bedoeld ter info.
edit; Full Disclosure/Matt Weeks link
--http://www.scriptjunkie.us/2014/09/exploiting-ammyy-admin-developing-an-0day/--
Laat duidelijk zijn dat ik niet oproep om hiermee een criminele handeling te plegen; massaal callcenters in India (of god-weet-waar) te vernaggelen ofzo. Dat is verboden.
Alleen maar bedoeld ter info.
edit; Full Disclosure/Matt Weeks link
[ Voor 10% gewijzigd door Baserk op 13-09-2014 18:09 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Gewoon wat ranzige p0rn sites opzetten als ze bezig zijn, leren ze het vanzelf wel af. Of de computer gewoon uitzetten en zeggen dat zij het hebben verpest.
Ben nog nooit gebeld helaas, anders maar eens uittesten.
Ben nog nooit gebeld helaas, anders maar eens uittesten.
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
Gisteren hebben ze weer gebeld van het bedrijf "Windows" en zeiden dat mijn computer ernstig fouten heeft.
Ik zei dat dat vreemd was en dat ik Linux gebruikte.
- Linux?
Je Linux, the freeware operating system.
En toen hingen ze op.... Ik ben benieuwd of ze nog een keer bellen.
Ik zei dat dat vreemd was en dat ik Linux gebruikte.
- Linux?
Je Linux, the freeware operating system.
En toen hingen ze op.... Ik ben benieuwd of ze nog een keer bellen.
Ik werd zojuist gebeld door 'de helpdesk' met niet al te snuggere lui...
ik heb het gesprek opgenomen zodat je goed kunt horen hoe ze het aanpakken:
https://soundcloud.com/robert-heerekop/helpdesk-calling-me
HarryEuvel schreef op maandag 15 september 2014 @ 12:00:
Ik werd zojuist gebeld door 'de helpdesk' met niet al te snuggere lui...
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
Goed gedaan HarryEuvel, nu kunnen we zelf eens horen wat voor een bende idioten dat zijn.
Moeilijk te geloven dat daar mensen intrappen in zo'n achterlijk gewauwel.
En dan dat je daar zei dat er wel iets verscheen dat je waarschuwde dat hackers je computer wilde overnemen... tuut, tuut, tuut...
En dan dat je daar zei dat er wel iets verscheen dat je waarschuwde dat hackers je computer wilde overnemen... tuut, tuut, tuut...

Zei'ie nou op het eind "That means you are a bastard"?GoldBit schreef op woensdag 17 september 2014 @ 21:35:
Goed gedaan HarryEuvel, nu kunnen we zelf eens horen wat voor een bende idioten dat zijn.
En dan dat je daar zei dat er wel iets verscheen dat je waarschuwde dat hackers je computer wilde overnemen... tuut, tuut, tuut...![]()

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Whahahahaha!!! "You are the bastard"

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Vandaag Vanavond is een kennis lastig gevallen met telefoontjes van een iemand uit Arizona. Ik ga vooralsnog uit van een scam. Nu is er niet opgenomen, maar het nummer belde wel 6x achter elkaar, en dat is gewoon storend.
De provider is Simyo en het telefoonnummer is 'nergens' ingevuld. Maar het kan natuurlijk een app zijn of iemands zijn PC, etc. is besmet.
Nu zie ik nergens bij Simyo een optie om het nummer te blokkeren? Ook niet op de telefoon (Nexus 4).
Iemand een tip? Zou ik het nummer nog ergens kunnen doorgeven?
Thanks.
De provider is Simyo en het telefoonnummer is 'nergens' ingevuld. Maar het kan natuurlijk een app zijn of iemands zijn PC, etc. is besmet.
Nu zie ik nergens bij Simyo een optie om het nummer te blokkeren? Ook niet op de telefoon (Nexus 4).
Iemand een tip? Zou ik het nummer nog ergens kunnen doorgeven?
Thanks.
[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 09-11-2014 23:38 ]
Heb begin 2013 hier ook eens last van gehad. Toen ook alles opgeschreven wat er werd gezegd en gedaan. Volgens mij hebben sindsdien mijn ouders er geen last meer van gehad 
Zojuist een Indiër aan de lijn gehad welke zich uitgaf voor de "Windows helpdesk". Natuurlijk zal MS zelf nooit bellen, maar ok, het is netjes deze meneer te woord staan. M'n moeder begon in het Nederlands, maar moest gelijk over naar Engels en sinds het om computers ging kreeg ik de telefoon. Ik ben trouwens gebeld door dit nummer: 008000229239, als je niet opneemt maakt het ze niets uit, ze bellen zo een uurtje later weer terug.
Het gesprek begon met een hele reeks aan zinnen waarin ik zo bang mogelijk werd gemaakt met virussen, trojanen en al het enge wat het internet te bieden heeft. Dit zou op mijn microsoft systeem staan en moest hoe dan ook snel opgelost worden. Ik heb meneer even 2 minuten laten praten, toen gevraagd naar zijn Manager / Supervisor. Of ik daadwerkelijk zijn manager aan de lijn kreeg is een tweede, ik hoorde hem op de achtergrond wel zeggen (In het gebrekkige Engels natuurlijk)
"Deze meneer wil de manager spreken".
Waarna ik iemand aan de telefoon kreeg die zich weer voorstelde (vreemd genoeg weer een volwaardige Engelse naam, in dit geval was het Mike). Ook deze meneer kwam met het zelfde verhaal, waarop ik meneer even duidelijk heb gemaakt dat er zich geen probleem op mijn computer bevind. Ik heb hem vermeld zelf in de IT te werken en zei dat ik prima weet wat er op mijn computer gebeurd.
"Nee meneer, het zit heel diep in de computer, de computer geeft ons uw telefoon nummer en dat zorgt er voor dat wij melding krijgen om u te bellen".
Mijn antwoord was natuurlijk dat mijn computer geen telefoon nummer heeft, noch dat deze is opgeslagen in mijn computer.
"Nee dat komt vast wel door een sociaal netwerk."
(Dacht dat ik daar alleen een mobiel nummer had ingegeven, maar goed, laten we het meespelen) Mijn reactie was dat, dat zeer onwaarschijnlijk is, maar laten we het probleem maar oplossen (ik was het op dat moment ook een beetje zat om met steeds de zelfde gebroken Engelse reacties te krijgen).
"Prima, we gaan het oplossen, staat uw Microsoft computer voor u?".
Mijn reactie was, nee meneer ik heb geen Microsoft computer, ik werk met Linux systemen in huis, Ubuntu Linux.
"U heeft geen Microsoft computer?".
Nee alleen Ubuntu.
Waarop het verhaal ineens heel gek werd.
"Wat is het probleem dan?".
Ik heb geen flauw idee wat het probleem is, u belt mij omtrent een probleem met mijn computer.
"...".
Maar ik weet het goed gemaakt, u belt mij gewoon nooit meer met deze onzinnige dingen, vanuit het verre India, waarbij u probeert geld te vangen van onschuldige burgers. En heeft u het lef om nogmaals te bellen... Waarop ik midden in min zin werd afgebroken met een
"Then I will talk to your mother, you motherf*cker".
En de vriendelijke Indiër van de "Windows Helpdesk" hing op.
Gelukkig staat hij de volgende keer mijn moeder in ieder geval nog te woord.
Misschien is het maar het beste deze mensen alleen in het Nederlands te woord te staan, en te zeggen dat je ze niet hoeft, dan hangen ze mogelijk sneller op.
Zojuist een Indiër aan de lijn gehad welke zich uitgaf voor de "Windows helpdesk". Natuurlijk zal MS zelf nooit bellen, maar ok, het is netjes deze meneer te woord staan. M'n moeder begon in het Nederlands, maar moest gelijk over naar Engels en sinds het om computers ging kreeg ik de telefoon. Ik ben trouwens gebeld door dit nummer: 008000229239, als je niet opneemt maakt het ze niets uit, ze bellen zo een uurtje later weer terug.
Het gesprek begon met een hele reeks aan zinnen waarin ik zo bang mogelijk werd gemaakt met virussen, trojanen en al het enge wat het internet te bieden heeft. Dit zou op mijn microsoft systeem staan en moest hoe dan ook snel opgelost worden. Ik heb meneer even 2 minuten laten praten, toen gevraagd naar zijn Manager / Supervisor. Of ik daadwerkelijk zijn manager aan de lijn kreeg is een tweede, ik hoorde hem op de achtergrond wel zeggen (In het gebrekkige Engels natuurlijk)
"Deze meneer wil de manager spreken".
Waarna ik iemand aan de telefoon kreeg die zich weer voorstelde (vreemd genoeg weer een volwaardige Engelse naam, in dit geval was het Mike). Ook deze meneer kwam met het zelfde verhaal, waarop ik meneer even duidelijk heb gemaakt dat er zich geen probleem op mijn computer bevind. Ik heb hem vermeld zelf in de IT te werken en zei dat ik prima weet wat er op mijn computer gebeurd.
"Nee meneer, het zit heel diep in de computer, de computer geeft ons uw telefoon nummer en dat zorgt er voor dat wij melding krijgen om u te bellen".
Mijn antwoord was natuurlijk dat mijn computer geen telefoon nummer heeft, noch dat deze is opgeslagen in mijn computer.
"Nee dat komt vast wel door een sociaal netwerk."
(Dacht dat ik daar alleen een mobiel nummer had ingegeven, maar goed, laten we het meespelen) Mijn reactie was dat, dat zeer onwaarschijnlijk is, maar laten we het probleem maar oplossen (ik was het op dat moment ook een beetje zat om met steeds de zelfde gebroken Engelse reacties te krijgen).
"Prima, we gaan het oplossen, staat uw Microsoft computer voor u?".
Mijn reactie was, nee meneer ik heb geen Microsoft computer, ik werk met Linux systemen in huis, Ubuntu Linux.
"U heeft geen Microsoft computer?".
Nee alleen Ubuntu.
Waarop het verhaal ineens heel gek werd.
"Wat is het probleem dan?".
Ik heb geen flauw idee wat het probleem is, u belt mij omtrent een probleem met mijn computer.
"...".
Maar ik weet het goed gemaakt, u belt mij gewoon nooit meer met deze onzinnige dingen, vanuit het verre India, waarbij u probeert geld te vangen van onschuldige burgers. En heeft u het lef om nogmaals te bellen... Waarop ik midden in min zin werd afgebroken met een
"Then I will talk to your mother, you motherf*cker".
En de vriendelijke Indiër van de "Windows Helpdesk" hing op.
Gelukkig staat hij de volgende keer mijn moeder in ieder geval nog te woord.
Misschien is het maar het beste deze mensen alleen in het Nederlands te woord te staan, en te zeggen dat je ze niet hoeft, dan hangen ze mogelijk sneller op.
Half september had ik geantwoord dat we Linux draaiden, en sindsdien geen telefoon meer gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Onbekend op 10-11-2014 22:17 ]
Lekker bezig HarryEuvel.
Maar eerlijk gezegd verschilt het nauwelijks van sommige gesprekken die ik met de helpdesks van bepaalde grote leveranciers heb gehad. Ook Indiers(?) die in twijfelachtig Engels gekke vragen over m'n computer stellen en niet meer verder willen als ik zeg dat ik Linux gebruik.
Maar eerlijk gezegd verschilt het nauwelijks van sommige gesprekken die ik met de helpdesks van bepaalde grote leveranciers heb gehad. Ook Indiers(?) die in twijfelachtig Engels gekke vragen over m'n computer stellen en niet meer verder willen als ik zeg dat ik Linux gebruik.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Het feest gaat dus blijkbaar nog steeds door en dat verbaast me een beetje.
Zelf heb ik er al een tijd lang geen last meer van gehad en mensen in mijn omgeving ook niet. Ik kreeg daardoor de indruk dat, mede doordat de telefoontjes letterlijk overal ter wereld vandaan kwamen, uit verschillende landen dus vermoedelijk van talloze fronten, zo langzamerhand hun doelwit wat verzadigd begint te raken. Verreweg de meesten tuinen er volgens mij niet in, een enkeling wel en dat is dan uiteraard meteen kassa. Maar in beide gevallen wordt de ervaring rondom doorverteld. M.a.w. bijna iedereen moet inmiddels wel hebben gehoord van deze kwalijke praktijken. En daardoor zullen de meesten waarschijnlijk ook wel wat anders reageren op zo'n telefoontje dan een paar jaar geleden. Zelfs al zijn ze betrekkelijk leek op dit terrein.
En wederom zie ik dat die lui in een aantal gevallen toch weer hun allooi verraden door de scheldpartijen waarmee ze op hun mislukking te reageren. Mocht iemand dus nog enige twijfel koesteren, hierdoor valt die allerlaatste twijfel helemaal weg dunkt me. Ik dacht dat dit wel duidelijk mag zijn.
Ik denk er niet te veel over na, maar als het onderwerp zoals nu weer eens wordt opgerakeld vraag ik me af hoeveel succes ze eigenlijk hebben geboekt. Ik veronderstel dat het toch wel de moeite waard is geweest.
Zelf heb ik er al een tijd lang geen last meer van gehad en mensen in mijn omgeving ook niet. Ik kreeg daardoor de indruk dat, mede doordat de telefoontjes letterlijk overal ter wereld vandaan kwamen, uit verschillende landen dus vermoedelijk van talloze fronten, zo langzamerhand hun doelwit wat verzadigd begint te raken. Verreweg de meesten tuinen er volgens mij niet in, een enkeling wel en dat is dan uiteraard meteen kassa. Maar in beide gevallen wordt de ervaring rondom doorverteld. M.a.w. bijna iedereen moet inmiddels wel hebben gehoord van deze kwalijke praktijken. En daardoor zullen de meesten waarschijnlijk ook wel wat anders reageren op zo'n telefoontje dan een paar jaar geleden. Zelfs al zijn ze betrekkelijk leek op dit terrein.
En wederom zie ik dat die lui in een aantal gevallen toch weer hun allooi verraden door de scheldpartijen waarmee ze op hun mislukking te reageren. Mocht iemand dus nog enige twijfel koesteren, hierdoor valt die allerlaatste twijfel helemaal weg dunkt me. Ik dacht dat dit wel duidelijk mag zijn.
Ik denk er niet te veel over na, maar als het onderwerp zoals nu weer eens wordt opgerakeld vraag ik me af hoeveel succes ze eigenlijk hebben geboekt. Ik veronderstel dat het toch wel de moeite waard is geweest.
Het is hier nu al ongeveer twee maanden stil, ben benieuwd wanneer die circus weer opnieuw begint.
Hopelijk nooit meer, maar ik vrees ervoor.
Hopelijk nooit meer, maar ik vrees ervoor.
Hier ook erg stil, laatste spamronde was een half jaar geleden waarbij ik de telefoon niet heb kunnen aannemen.
Toch vraag ik me af hoe ze aan die telefoonnummers komen? Je zou toch denken dat de instanties in die landen die nummers wel zouden blokkeren vanwege illegale activiteiten. Of zouden het gehackte VOIP-systemen zijn waarbij er via een ander nummer gebeld wordt, of zelf gefakete nummers wat met VOIP heel goed kan.
Eigenlijk zou je die gasten in een goed afgeschermde VM moeten laten rondspelen waar al 100 virussen op zitten. Uiteraard firewallmatig SMTP dichtzetten en andere poorten, waarbij alleen Teamviewer etc toegang heeft. Kijken of ze geduld hebben als er 100 popups + bonzi buddy rondgaan
Toch vraag ik me af hoe ze aan die telefoonnummers komen? Je zou toch denken dat de instanties in die landen die nummers wel zouden blokkeren vanwege illegale activiteiten. Of zouden het gehackte VOIP-systemen zijn waarbij er via een ander nummer gebeld wordt, of zelf gefakete nummers wat met VOIP heel goed kan.
Eigenlijk zou je die gasten in een goed afgeschermde VM moeten laten rondspelen waar al 100 virussen op zitten. Uiteraard firewallmatig SMTP dichtzetten en andere poorten, waarbij alleen Teamviewer etc toegang heeft. Kijken of ze geduld hebben als er 100 popups + bonzi buddy rondgaan
[ Voor 40% gewijzigd door AW_Bos op 23-11-2014 14:31 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ik dacht aanvankelijk dat je de lijst van potentiele slachtoffers bedoelde, dat lijkt me nogal eenvoudig, gewoon alle mogelijk nummers in een gebied door een robot-computer laten bellen en registreren wie er opneemt. Vervolgens die echt bellen.Toch vraag ik me af hoe ze aan die telefoonnummers komen?
Maar bij verder lezen denk ik dat je de daders bedoelt. Mijn ervaring is dat het nummer op mijn display (met uitzondering van "Anonieme beller") altijd bestaat uit meer dan tien cijfers en alle keren vanaf een andere locatie. Een sub-nummer dus. Misschien huren ze een paar uren een hotelkamer en verkassen daarna weer? Als men onderzoek zou doen, dan leidt het spoor naar dat hotel, waar men uiteraard niets weet van die tijdelijke naamloze gasten die netjes betaald hebben. Makkelijk zat om voor wat dan ook even een kamer te huren, dat gebeurt dagelijks in hotels. En op die manier blijven ze anoniem.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat hun "markt" zo langzamerhand verzadigd is en dat inmiddels iedereen ze door heeft. Is het niet door directe ervaring, dan is het wel via waarschuwingen van bekenden.
Edit:
Verder weet ik natuurlijk totaal niets van dit geboefte. Best mogelijk wat wimmel_1 hieronder stelt. Blijkbaar weet hij meer van de methodes die ze hanteren.
[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 23-11-2014 19:57 ]
Tegenwoordig wordt er vaker gebruik gemaakt van VOIP spoofing dan dat er een dure hotelkamer geboekt wordt om fysiek te "knutselen"Techneut schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:43:
[...]
Ik dacht aanvankelijk dat je de lijst van potentiele slachtoffers bedoelde, dat lijkt me nogal eenvoudig, gewoon alle mogelijk nummers in een gebied door een robot-computer laten bellen en registreren wie er opneemt. Vervolgens die echt bellen.
Maar bij verder lezen denk ik dat je de daders bedoelt. Mijn ervaring is dat het nummer op mijn display (met uitzondering van "Anonieme beller") altijd bestaat uit meer dan tien cijfers en alle keren vanaf een andere locatie. Een sub-nummer dus. Misschien huren ze een paar uren een hotelkamer en verkassen daarna weer? Als men onderzoek zou doen, dan leidt het spoor naar dat hotel, waar men uiteraard niets weet van die tijdelijke naamloze gasten die netjes betaald hebben. Makkelijk zat om voor wat dan ook even een kamer te huren, dat gebeurt dagelijks in hotels. En op die manier blijven ze anoniem.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat hun "markt" zo langzamerhand verzadigd is en dat inmiddels iedereen ze door heeft. Is het niet door directe ervaring, dan is het wel via waarschuwingen van bekenden.
Krijg je als bedrijf met een eigen "range" gewoon op alle nummers @ random telefoon vanuit bijvoorbeeld 0123456789
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dan meot je wel een behoorlijk slechte SIP-server hebben voor VOIP waarbij authenticatie niet mogelijk is.
Bij Voipbuster wordt ook je telefoonnummer die je meezendt bepaald, maar die moet wel geverifieerd worden via een automagisch telefoontje.
Anyway, anyhow.... Als je die gasten echt wilt irriteren:
Laat dit even horen als je zegt dat je op internet gaat. Waarna je uiteraard eventje zegt dat je geen verbinding kan krijgen..... (goh, hoe komt dat toch
)
Mijn Indiër kreeg ik al eens hiermee zwaar over de zeik
Bij Voipbuster wordt ook je telefoonnummer die je meezendt bepaald, maar die moet wel geverifieerd worden via een automagisch telefoontje.
Anyway, anyhow.... Als je die gasten echt wilt irriteren:
Laat dit even horen als je zegt dat je op internet gaat. Waarna je uiteraard eventje zegt dat je geen verbinding kan krijgen..... (goh, hoe komt dat toch
Mijn Indiër kreeg ik al eens hiermee zwaar over de zeik
lol
Ik heb op zolder nog wel ergens een fysiek 56k modem liggen, alleen heeft geen enkele PC die ik heb nog een seriële poort om met dat ding te praten...
Om nu speciaal een kabeltje aan te gaan schaffen om Indiërs het leven zuur te maken vind ik persoonlijk wat ver gaan.
on topic:
Ik heb ze al een hele tijd niet meer aan de lijn gehad, keep fingers crossed
Ik heb op zolder nog wel ergens een fysiek 56k modem liggen, alleen heeft geen enkele PC die ik heb nog een seriële poort om met dat ding te praten...
Om nu speciaal een kabeltje aan te gaan schaffen om Indiërs het leven zuur te maken vind ik persoonlijk wat ver gaan.
on topic:
Ik heb ze al een hele tijd niet meer aan de lijn gehad, keep fingers crossed
Mijn moeder is iets minder dan een uur geleden door 00999947 gebeld.
Ze vertelde me dat het een Engels sprekende Indiër was die claimde van MS te zijn, dat vertrouwde ze dus al gelijk niet.
Toen hij erover begon dat er een virus op de pc zou staan en dat ze moest inloggen heeft ze hem verteld dat ze hem geen remote toegang tot haar pc ging geven
Dat vond hij blijkbaar niet leuk en hij heeft toen boos opgehangen XD
Moet zeggen dat ik trots op haar ben wat dit betreft
Ik ben overigens wel 2 keer door MS gebeld
Eén keer om te kijken of mijn licentie key eindelijk werkte (nadat ik ruim een uur met hun 2e niveau support afdeling aan de telefoon heb gezeten).
De tweede keer werd ik terug gebeld na een mailtje van mij dat de code weer eens haperingen had na een herinstallatie.
Dus ja, MS kan je wel bellen.
Maar dat zullen ze niet op eigen initiatief spontaan doen XD
Ze vertelde me dat het een Engels sprekende Indiër was die claimde van MS te zijn, dat vertrouwde ze dus al gelijk niet.
Toen hij erover begon dat er een virus op de pc zou staan en dat ze moest inloggen heeft ze hem verteld dat ze hem geen remote toegang tot haar pc ging geven
Eén keer om te kijken of mijn licentie key eindelijk werkte (nadat ik ruim een uur met hun 2e niveau support afdeling aan de telefoon heb gezeten).
De tweede keer werd ik terug gebeld na een mailtje van mij dat de code weer eens haperingen had na een herinstallatie.
De creditcardmaatschappijen zijn actief bezig deze fraude te bestrijden en bellen je soms zelfs al tijdens het gesprek met de 'Microsoft Helpdesk' (afdeling India dan wel
)
http://www.nu.nl/weekend/...gd-met-uw-creditcard.html
http://www.nu.nl/weekend/...gd-met-uw-creditcard.html
Ik ben niet ook gebeld door dat nummer. En niet opgenomenDCG909 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 08:56:
Cheenees accent, zoals de afhaal praat, anoniem nummer, zou gratis onderbroek krijgen oprestuurd, wisten mijn volledige naam en adres!
[ Voor 6% gewijzigd door nitro op 12-12-2014 15:41 ]
Ben ook al vaker door nummer gebeld
Je kunt heel lang meestpelen, ongeveer 20 minuten voordat hij creditcardnummers wil,
zou wel mooi zijn als je hem dan nrs van een prepaid 3v card geeft dan krijg je de ''virusscanner en grarantie'' ook nog echt!
Je kunt heel lang meestpelen, ongeveer 20 minuten voordat hij creditcardnummers wil,
zou wel mooi zijn als je hem dan nrs van een prepaid 3v card geeft dan krijg je de ''virusscanner en grarantie'' ook nog echt!
DCG909 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 08:56:
Dat is toch wel heel cool van ICS dat ze er zo snel op zitten
Mijn oma is hier afgelopen weekend ingetrapt...
Het gebruikelijke verhaal: ze werd gebeld door iemand van microsoft die aangaf dat haar computer een virus bevatte waarmee ze hem konden hacken. Bestandje gedownload en meer dan een uur later de credit card gegevens doorgegeven om €15 te betalen voor één of ander programma. Toen ze ophing voelde het toch niet helemaal goed en heeft ze mij gebeld om te vragen of het wel klopte.
Uiteraard heb ik aangegeven dat ze direct contact met haar credit card provider en bank om de rekening te blokkeren. Hier bleek uiteindelijk dat ze een bedrag van €230 euro hebben afgeschreven. Laten we het maar leergeld noemen, want dit gebeurd haar nooit meer...
Wel is ze nu bang om haar laptop nog te gebruiken. Iemand een idee of dit zonder problemen kan of moet die eerst opgeschoond worden?

Het gebruikelijke verhaal: ze werd gebeld door iemand van microsoft die aangaf dat haar computer een virus bevatte waarmee ze hem konden hacken. Bestandje gedownload en meer dan een uur later de credit card gegevens doorgegeven om €15 te betalen voor één of ander programma. Toen ze ophing voelde het toch niet helemaal goed en heeft ze mij gebeld om te vragen of het wel klopte.
Uiteraard heb ik aangegeven dat ze direct contact met haar credit card provider en bank om de rekening te blokkeren. Hier bleek uiteindelijk dat ze een bedrag van €230 euro hebben afgeschreven. Laten we het maar leergeld noemen, want dit gebeurd haar nooit meer...
Wel is ze nu bang om haar laptop nog te gebruiken. Iemand een idee of dit zonder problemen kan of moet die eerst opgeschoond worden?
Sup
Ik zou Malwarebytes, adwcleaner en JRT eroverheen gooien.
Vertrouw je het dan nog niet, dan gewoon opnieuw installeren.
Vertrouw je het dan nog niet, dan gewoon opnieuw installeren.
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
Het gebeurt dus toch steeds nog dat mensen er intrappen, ondanks de enorme publiciteit die dit onderwerp de laatste tijd heeft gehad, gepaard met heel veel waarschuwingen. Men zou verwachten dat vrijwel iedereen hier wel van gehoord moet hebben. Dus wat te doen?
Je weet niet zeker welke snode plannen deze criminelen nog in petto kunnen hebben. Ik zit dan te denken aan binnenkort nog een telefoontje met de strekking dat ze constateren dat het helaas op deze "standaard manier" toch niet gelukt is en dat ze een iets duurder programma adviseren en ondertussen de hele computer op slot zetten of dat ze dit sowieso bij voorbaat al doen en dan dat tweede telefoontje plegen met de boodschap dat ze de blokkering kunnen opheffen. Ik ken verhalen dat dit opheffen nooit plaats vindt en dat ze hun slachtoffers gewoon laten stikken.
Voor de zekerheid zou ik dit niet afwachten maar inderdaad de computer grondig opschonen. Moet met redelijk goede programmatuur niet zo moeilijk zijn. De bankrekening is neem ik aan geblokkeerd, dus beschouw die € 230,- als éénmalig leergeld, ze flikken het op die manier niet om stiekem nog een keer om geld binnen te harken.
Edit:
Het is natuurlijk wat betreft dat hoge bedrag het woord van het slachtoffer tegen dat van dat geteisem. Het slachtoffer heeft namelijk zelf de creditcard gegevens verstrekt. Maar je zou in zo'n geval misschien toch wel bij de creditcardprovider kunnen reclameren tegen die veel te hoge afschrijving. Ik meen altijd begrepen te hebben dat creditcards deze mogelijkheid bieden. Sterker nog, dat ze hiermee juist reclame maken.
Een andere mogelijkheid is misschien via de internationale politie-organisatie de bank vragen aan wie dat bedrag is overgeschreven. Misschien kunnen ze dan eindelijk worden gepakt. Het lijkt me het proberen waard.
Je weet niet zeker welke snode plannen deze criminelen nog in petto kunnen hebben. Ik zit dan te denken aan binnenkort nog een telefoontje met de strekking dat ze constateren dat het helaas op deze "standaard manier" toch niet gelukt is en dat ze een iets duurder programma adviseren en ondertussen de hele computer op slot zetten of dat ze dit sowieso bij voorbaat al doen en dan dat tweede telefoontje plegen met de boodschap dat ze de blokkering kunnen opheffen. Ik ken verhalen dat dit opheffen nooit plaats vindt en dat ze hun slachtoffers gewoon laten stikken.
Voor de zekerheid zou ik dit niet afwachten maar inderdaad de computer grondig opschonen. Moet met redelijk goede programmatuur niet zo moeilijk zijn. De bankrekening is neem ik aan geblokkeerd, dus beschouw die € 230,- als éénmalig leergeld, ze flikken het op die manier niet om stiekem nog een keer om geld binnen te harken.
Edit:
Het is natuurlijk wat betreft dat hoge bedrag het woord van het slachtoffer tegen dat van dat geteisem. Het slachtoffer heeft namelijk zelf de creditcard gegevens verstrekt. Maar je zou in zo'n geval misschien toch wel bij de creditcardprovider kunnen reclameren tegen die veel te hoge afschrijving. Ik meen altijd begrepen te hebben dat creditcards deze mogelijkheid bieden. Sterker nog, dat ze hiermee juist reclame maken.
Een andere mogelijkheid is misschien via de internationale politie-organisatie de bank vragen aan wie dat bedrag is overgeschreven. Misschien kunnen ze dan eindelijk worden gepakt. Het lijkt me het proberen waard.
[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 16-12-2014 17:43 ]
Vorige week belden ze me weer op. Helaas was ik te laat met opnemen, en nam mijn vader zijn telefoon boven op zijn kantoortje op. Ik zag al in een flits dat het een vreemd nummer was uit het buitenland, en besloot toch maar even in het gesprek te mengen...
Ik hoorde mijn vader (Windows gebruiker) nog net zeggen: "Do you also support Apple computers?", waarna de Indiër de verbinding verbrak en mijn pa en ik nog minuten lang konden lachen
Was bovendien pa's eerste keer dat hij dat volk aan de lijn kreeg
Ik hoorde mijn vader (Windows gebruiker) nog net zeggen: "Do you also support Apple computers?", waarna de Indiër de verbinding verbrak en mijn pa en ik nog minuten lang konden lachen
Nja.. ik zou tegen iedereen zeggen vooral niet opnemen! Ook al is het 'leuk'.. ze weten nu wel dat jou/het nummer in gebruik is. M.a.w. het nummer kan 'veilig' worden doorverkocht en meerdere keren worden geprobeerd.AW_Bos schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:19:
Vorige week belden ze me weer op. Helaas was ik te laat met opnemen, en nam mijn vader zijn telefoon boven op zijn kantoortje op. Ik zag al in een flits dat het een vreemd nummer was uit het buitenland, en besloot toch maar even in het gesprek te mengen...
Deze 'bedrijven' houden alleen bij of het nummer opneemt, denk niet dat ze echt iets doen als ze belachelijk worden gemaakt. In tegendeel, ze hebben ook vaak prijs, dus ze blijven het gewoon proberen.
Misschien moeten we maar met een whitelist gaan werken..
Zoals laatst aangegeven is mijn oma hier vlak voor kerst ingetrapt (reactie is weg, geen idee waarom
). Lang verhaal kort, ze werd gebeld door Microsoft over hackpogingen op haar laptop. Vervolgens teamviewer geïnstalleerd en de hele riedel doorlopen om uiteindelijk via credit card te betalen. Dom, maar het is gebeurd.
De credit card codes hebben we direct aan laten passen (ook van de bankrekening voor de zekerheid) en ik ben nu bezig om de laptop weer klaar voor gebruik te maken. Ik heb een systeem herstel gedaan naar een week eerder, vervolgens Avira Antivirus gedraaid (gratis versie, niets gevonden) en tot slot Malwarebytes gedraaid (geen malware gevonden).
Ik vraag me af of dit genoeg is en of ze de laptop nu weer veilig kan gebruiken? Of zijn er nog andere handelingen die ik voor de zekerheid moet uitvoeren?
Advies is welkom!
De credit card codes hebben we direct aan laten passen (ook van de bankrekening voor de zekerheid) en ik ben nu bezig om de laptop weer klaar voor gebruik te maken. Ik heb een systeem herstel gedaan naar een week eerder, vervolgens Avira Antivirus gedraaid (gratis versie, niets gevonden) en tot slot Malwarebytes gedraaid (geen malware gevonden).
Ik vraag me af of dit genoeg is en of ze de laptop nu weer veilig kan gebruiken? Of zijn er nog andere handelingen die ik voor de zekerheid moet uitvoeren?
Advies is welkom!
Sup
M'n moeder was maandag ook gebeld met dat Microsoft verhaal in het Engels. Die vertrouwde er niks van en hing gelijk op.
Heeft het nog zin om hier bij een officiële instantie melding van te maken? Of kan je beter de lokale of regionale omroep/suffertje mailen om er wat aandacht aan te geven zodat meer mensen weten dat het een scam is?
Heeft het nog zin om hier bij een officiële instantie melding van te maken? Of kan je beter de lokale of regionale omroep/suffertje mailen om er wat aandacht aan te geven zodat meer mensen weten dat het een scam is?
Provider raadde mij aan om logboek te maken en naar de politie te sturen.
Is er iemand die weet of dit voldoende is om de laptop weer veilig te kunnen gebruiken na gescamd te zijn?Ik heb een systeem herstel gedaan naar een week eerder, vervolgens Avira Antivirus gedraaid (gratis versie, niets gevonden) en tot slot Malwarebytes gedraaid (geen malware gevonden).
Sup
Nee, ik zou Windows erop nieuw installeren. Tevens raad ik aan de MBR te wissen (als deze nog wordt gebruikt).Harrie21 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 17:17:
[...]
Is er iemand die weet of dit voldoende is om de laptop weer veilig te kunnen gebruiken na gescamd te zijn?
Het systeem is dan wel 'schoon', maar ik vertrouw het simpelweg niet. Al eens gehoord van een backdoor?
Er zit geen recovery cd / dvd met windows bij de Laptop (HP). Is een fabrieksreset ook voldoende? (excuus als dit een hele domme vraag isHollowGamer schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 17:34:
[...]
Nee, ik zou Windows erop nieuw installeren. Tevens raad ik aan de MBR te wissen (als deze nog wordt gebruikt).
Het systeem is dan wel 'schoon', maar ik vertrouw het simpelweg niet. Al eens gehoord van een backdoor?

Sup
Noop, tenminste ik zou het niet aanraden.Harrie21 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 17:56:
[...]
Er zit geen recovery cd / dvd met windows bij de Laptop (HP). Is een fabrieksreset ook voldoende? (excuus als dit een hele domme vraag is)
Kijk hier eens:
http://dellwindowsreinsta...download-windows-8-1-iso/
Je dient hiervoor over de Windows-key te beschikken, staat meestal op zijkant/achterkant kast.
[ Voor 8% gewijzigd door HollowGamer op 10-01-2015 19:29 ]
Verwijderd
En ook in 2015 gaan ze gewoon door. Inmiddels 6x gebeld in een week tijd....
De laatste keer was het nummer niet afgeschermd: 009292322806
De landencode 0092 is uit Pakistan....
Volgende keer maar eens vragen hoe het weer in Pakistan is
De laatste keer was het nummer niet afgeschermd: 009292322806
De landencode 0092 is uit Pakistan....
Volgende keer maar eens vragen hoe het weer in Pakistan is
Voorheen belden die lui met exotische nummers, maar nu heb ik er eentje gehad (die overigens behoorlijk als Microsoft Sam klonk
) die anoniem belt.
Ik hen ze maar gezegd dat mijn PC al maanden stuk is en een 'blue screen' toont bij het opstarten vanwege het virus. Opeens was het 'bye fucker!' en de hoorn lag op de haak
Ik hen ze maar gezegd dat mijn PC al maanden stuk is en een 'blue screen' toont bij het opstarten vanwege het virus. Opeens was het 'bye fucker!' en de hoorn lag op de haak
[ Voor 37% gewijzigd door AW_Bos op 09-03-2015 14:27 ]
Je link is dood, maar ik neem aan dat je refereert aan die site van Microsoft zelf waar je clean ISOs kan downloaden als je een geldige key hebt.HollowGamer schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:28:
[...]
Noop, tenminste ik zou het niet aanraden.
Kijk hier eens:
http://dellwindowsreinsta...download-windows-8-1-iso/
Je dient hiervoor over de Windows-key te beschikken, staat meestal op zijkant/achterkant kast.
Helaas werkt die site alleen voor retail keys en niet voor OEM keys. Dus voor een OEM key kun je nog steeds het best een ISO torrenten die er clean uitziet en dan de checksums controleren.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-mediaCompizfox schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:38:
[...]
Je link is dood, maar ik neem aan dat je refereert aan die site van Microsoft zelf waar je clean ISOs kan downloaden als je een geldige key hebt.
Helaas werkt die site alleen voor retail keys en niet voor OEM keys. Dus voor een OEM key kun je nog steeds het best een ISO torrenten die er clean uitziet en dan de checksums controleren.
Het feest is weer begonnen. Nummer weet ik niet, maar eergisteren was mijn pa het slachtoffer. Schade op de PC nog onduidelijk, wel 400 euro via cc afgetroggeld die ICS niet meer terug kon halen. Die klojos hebben ws 2,5 uur toegang tot zijn pc gehad. Krijg dat ding vandaag onder handen...eens kijken wat er loos is.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
We zijn zaterdag en maandag ook gebeld door microsoft (tel nummer: 45574468348) en natuurlijk spreken wij geen engels
hangen ze gelijk weer op.
Snelle vraag: kan ik de data er nog gewoon afhalen als ik de HDD afkoppel? Of moet ik sowieso echt de PC booten?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja, tuurlijk kun je de data er gewoon afhalen als je de HDD afkoppelt.The Eagle schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:37:
Snelle vraag: kan ik de data er nog gewoon afhalen als ik de HDD afkoppel? Of moet ik sowieso echt de PC booten?
Ik kon er idd nog de data afhalen. Ben al lang blij dat er geen cryptolocker of ndere ransomware in het spel is 
Inmiddels SSD geinstalleerd. Ga die hele disk leeggooien, partities er af en een grote nieuwe partitie. Tht ought to do the trick. Misschien dat ik nog ff wat analyse gan doen op eventlogs, maar denk dat daar weinig te zien valt, hooguit het aanzetten van de syskey
Inmiddels SSD geinstalleerd. Ga die hele disk leeggooien, partities er af en een grote nieuwe partitie. Tht ought to do the trick. Misschien dat ik nog ff wat analyse gan doen op eventlogs, maar denk dat daar weinig te zien valt, hooguit het aanzetten van de syskey
Beetje late reactie;The Eagle schreef op maandag 16 maart 2015 @ 23:05:
Ik kon er idd nog de data afhalen. Ben al lang blij dat er geen cryptolocker of ndere ransomware in het spel is
Mocht je de data of allerlei aangepaste of toegevoegde bestanden willen onderzoeken (hidden or not)
http://www.nirsoft.net/utils/search_my_files.html
Of de good old LookDisk 2.80/81 http://www.netzwelt.de/download/7303-lookdisk.html
Let op nieuwere versies zijn crapware!
Zoek op recent aangepaste of nieuwe bestanden. Je kan allerlei bestanden middels wildcards zo je recycle bin in kieperen. Zet daarna ff hidden files allemaal zichtbaar en kiep de recycle bin ook leeg. Ook mooi tooltje om duplicates te zoeken enz.
NRG
Leuk, ik hoor nog wel eens (op de huistelefoon) de telefoon gaan, en dan is er weer zo'n vervelend figuur. Meestal belt 0000000000 (?), heeft iemand die ook wel eens?
En sinds vorige week zijn ook wij het doel geworden van deze idioten (+45574468348 ja). Lange tijd geen last van gehad (gok door geheim nummer, niet in telefoonboek en aangemeld bij het bel-me-niet register). Gelukkig heb ik thuis al duidelijk gemaakt dat dit soort praktijken aan de gang zijn, dus degene die opnam is er niet ingetrapt. Later hebben ze het nogmaals geprobeerd, en net weer (en toen heb ik opgenomen):Alternative schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:57:
We zijn zaterdag en maandag ook gebeld door microsoft (tel nummer: 45574468348) en natuurlijk spreken wij geen engelshangen ze gelijk weer op.
- "Hello"
- "Ja hallo?"
- "Hello sir, do you speak English?"
- "Spreek jij geen Nederlands?"
En toen werd ik uitgescholden (wat ik prima kan verstaan
[ Voor 16% gewijzigd door S_Chief op 23-03-2015 14:27 ]
^
Kan toch niet?
Bij mij zeiden ze altijd 'ik zie dat u een virus heeft'
Kan toch niet?
Eén ding zijn we het allemaal wel over eens, het is een grote bron van ergernis! Maar dat is het internationaal inmiddels al enige jaren. Helaas weinig tegen te doen. Wat wel duidelijk mag zijn, vriendelijk, onvriendelijk, sarcastische opmerkingen of wat dan ook, je zal nooit ook maar enige indruk maken. Die keren dat ik ze aan de lijn heb gehad kreeg ik zelfs de indruk dat de meesten van hen niet tot de allerslimsten behoorden en dat de sarcastische toon niet eens tot ze door drong. Zal trouwens ook wel te maken hebben met het gebrekkig Engels waarmee ze je te woord stonden.SChief schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:26:
[...]
En sinds vorige week zijn ook wij het doel geworden van deze idioten (+45574468348 ja). Lange tijd geen last van gehad (gok door geheim nummer, niet in telefoonboek en aangemeld bij het bel-me-niet register). Gelukkig heb ik thuis al duidelijk gemaakt dat dit soort praktijken aan de gang zijn, dus degene die opnam is er niet ingetrapt. Later hebben ze het nogmaals geprobeerd, en net weer (en toen heb ik opgenomen):
- "Hello"
- "Ja hallo?"
- "Hello sir, do you speak English?"
- "Spreek jij geen Nederlands?"
En toen werd ik uitgescholden (wat ik prima kan verstaan). Hoop dat ik nu wel van het lijstje af ben gehaald, als dit nog eens gebeurd zal ik het wat minder vriendelijk aanpakken..
Geheim nummer of niet maakt ook geen enkel verschil, wat is er namelijk simpeler dan door een als robot ingestelde computer alle nummers in een gebied te laten bellen en automatisch te noteren waar wordt opgenomen. Ik kreeg die indruk toen bij mij het feest begon, ik nam op en het bleef stil. De nummerweergave vermeldde een nummer in een Aziatisch land. Ik wist daarbij wel genoeg. Korte tijd later werd ik wat me bepaald niet verbaasde weer gebeld,
Daarna heb ik een paar keer op verschillende manieren respons geleverd, maar kreeg al gauw door dat dit volkomen nutteloos is. Tijdverspilling en ook geen vermaak meer. Even zinloos als een boos "please not again". Wat je ook zegt, inclusief al die gevatte opmerkingen die hier de revue al zijn gepasseerd. Een paar ervan waren heel vermakelijk, dat wel, maar het helpt helemaal niets, na een poosje beginnen ze vrolijk weer opnieuw. Als ik nu zo'n vreemd nummer zie neem ik op en leg direct weer neer. En ingeval van anonieme beller merk ik het meteen, ook dan verbreek ik na het eerste bla bla zonder ook maar iets te zeggen meteen de verbinding.
Ik zeg "ze" en daarmee bedoel ik dat ik de stellige de indruk heb dat er meerdere zijn, verspreid over de hele wereld. En zolang er nog een argeloze enkeling intrapt is het kassa voor ze.
Oh ja, kom niet aan met politie. Die weet hier al heel lang alles van. Ook zij kunnen er niets tegen doen.
Ja ik was aan het twijfelen, narren en mischien op de lijst van genarden blijven staan.NeutraleTeun schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:12:
^
Kan toch niet?
of gewoon ontkennen en mischien van de lijst afgehaald worden
Was vandaag ook een melding in Radar op Ned2. Dat het de laatste tijd weer meer voorkomt en dat je er niet in moet trappen. Hopelijk hebben veel mensen het gezien.
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Eeej Microsoft zelf reageert!
https://blogs.microsoft.n...-telefonische-oplichting/
https://blogs.microsoft.n...-telefonische-oplichting/
Ook met een gespoofed 00000000 nummer ?Noteer het telefoonnummer waarmee je werd benaderd, hang op en doe een melding bij de politie.
Ik ben dit begrip in de loop van de tijd vaker tegengekomen "gespoofed nummer".
Maar kan dat echt? Zo ja, hoe spelen ze dit dan klaar? Want de nummerinfo wordt toch door de telefoonprovider verzonden. Dus hoe kan iemand die informatie beïnvloeden? Anonieme beller is te begrijpen, daar kies je zelf voor. Maar kun je als via een voip-verbinding belt gewoon alles wat je maar wilt invullen?
Overigens over dat advies van doorgeven aan de politie. Al eerder ter sprake geweest, wij hebben dat daadwerkelijk vorig jaar een keer gedaan. We kregen als antwoord dat alle criminele aspecten hen volledig bekend zijn, maar dat ze er niets aan kunnen doen omdat het afkomstig is uit landen waar geen samenwerkingsverdrag mee is. Kortom, goed bedoeld, maar je hebt er niets aan. Ze gaven maar één advies, NEGEREN. D.w.z. opnemen en direct weer zonder iets te zeggen verbreken.
Heel nuttig in het bericht van Microsoft, wat we allang mensen proberen duidelijk te maken wordt nu door Microsoft nog eens duidelijk benadrukt, zij bellen nooit zomaar met klanten. Dit met het oog op de toch nog steeds nogal argeloze mensen met weinig ervaring. Denkende "zou het dan toch .......". Want soms houdt een wat hoger geplaatst een heel aannemelijk lijkend verhaal dat mensen toch over de streep trekt.
Het antwoord is dus NEE NOOIT!
Maar kan dat echt? Zo ja, hoe spelen ze dit dan klaar? Want de nummerinfo wordt toch door de telefoonprovider verzonden. Dus hoe kan iemand die informatie beïnvloeden? Anonieme beller is te begrijpen, daar kies je zelf voor. Maar kun je als via een voip-verbinding belt gewoon alles wat je maar wilt invullen?
Overigens over dat advies van doorgeven aan de politie. Al eerder ter sprake geweest, wij hebben dat daadwerkelijk vorig jaar een keer gedaan. We kregen als antwoord dat alle criminele aspecten hen volledig bekend zijn, maar dat ze er niets aan kunnen doen omdat het afkomstig is uit landen waar geen samenwerkingsverdrag mee is. Kortom, goed bedoeld, maar je hebt er niets aan. Ze gaven maar één advies, NEGEREN. D.w.z. opnemen en direct weer zonder iets te zeggen verbreken.
Heel nuttig in het bericht van Microsoft, wat we allang mensen proberen duidelijk te maken wordt nu door Microsoft nog eens duidelijk benadrukt, zij bellen nooit zomaar met klanten. Dit met het oog op de toch nog steeds nogal argeloze mensen met weinig ervaring. Denkende "zou het dan toch .......". Want soms houdt een wat hoger geplaatst een heel aannemelijk lijkend verhaal dat mensen toch over de streep trekt.
Het antwoord is dus NEE NOOIT!
Verwijderd
Bijvoorbeeld zo dusTechneut schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 14:38:
Ik ben dit begrip in de loop van de tijd vaker tegengekomen "gespoofed nummer".
Ik heb inmiddels een vermoeden hoe ze aan je gegevens (telefoon, naam, adres) komen. Ik heb de afgelopen jaren tweemaal een periode gehad waarin ik met deze ongein ben geconfronteerd, en beide keren was dat vlak nadat ik voor internet-aankopen enkele creditcardgegevens-betalingen via PayPal had voldaan... Dus zeg maar in vier jaar tijd twee periodes van enkele PayPal-creditcardbetalingen en beide keren zo'n telefoonterreur-periode erachteraan gekregen. Zou (iemand bij) PayPal hier de rotte appel zijn en klantgegevens verkopen? Iemand dezelfde ervaringen?
Ik gebruik geen paypal maar wordt soms ook gebeld.JCdeBS schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:04:
Ik heb inmiddels een vermoeden hoe ze aan je gegevens (telefoon, naam, adres) komen. Ik heb de afgelopen jaren tweemaal een periode gehad waarin ik met deze ongein ben geconfronteerd, en beide keren was dat vlak nadat ik voor internet-aankopen enkele creditcardgegevens-betalingen via PayPal had voldaan... Dus zeg maar in vier jaar tijd twee periodes van enkele PayPal-creditcardbetalingen en beide keren zo'n telefoonterreur-periode erachteraan gekregen. Zou (iemand bij) PayPal hier de rotte appel zijn en klantgegevens verkopen? Iemand dezelfde ervaringen?
Ik gebruik Paypal zeker iedere maand en vaak meerdere keren zonder dat ik ooit gebeld ben. Ik verwacht niet dat het bij Paypal vandaan komt.
Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.
Wat dacht je van: die lui weten zelf ook donders goed dat ze de boel aan het framen zijn. Dat bepaalt (denk ik) voornamelijk de reactie. Er zullen waarschijnlijk wel bedrijven achter zitten, die deze mensen ook moeten "trainen". Moet je voorstellen hoe zo'n training gaat; dat kan natuurlijk op geen enkele manier uitgelegd worden zonder dat duidelijk is dat je de beller een angstverhaal moet ophangen om zodoende toegang te krijgen tot de pc. En wat er dan bij fysieke toegang verder nog gebeurt kan al helemaal niet "zuiver" uitgelegd worden. Dat ze niet de slimsten (hoeven) zijn wil ik best geloven, maar dat hoef je ook niet te zijn om in te zien dat je mensen glashard oplicht door je in de eerste plaats al voor een ander bedrijf uit te geven.Techneut schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:48:
[...]
Eén ding zijn we het allemaal wel over eens, het is een grote bron van ergernis! Maar dat is het internationaal inmiddels al enige jaren. Helaas weinig tegen te doen. Wat wel duidelijk mag zijn, vriendelijk, onvriendelijk, sarcastische opmerkingen of wat dan ook, je zal nooit ook maar enige indruk maken. Die keren dat ik ze aan de lijn heb gehad kreeg ik zelfs de indruk dat de meesten van hen niet tot de allerslimsten behoorden en dat de sarcastische toon niet eens tot ze door drong. Zal trouwens ook wel te maken hebben met het gebrekkig Engels waarmee ze je te woord stonden.
Wel mooi om te horen dat ICS hier actie op onderneemt, da's al iets. Mijn buurvrouwtje van 70+ laten ze onderhand ook met rust nadat ze maandenlang echt wekelijks gebeld was (ze heeft in haar leven nog nooit zo'n "ding" gehad), maar zit nooit verlegen om een praatje, dus die neemt de telefoon wel op.
Blijkbaar weten ze onderhand toch dat er niets te halen valt en je zou dan ook denken dat er ergens wel iets van een registratie wordt bijgehouden.
Hier is het ook weer raak.
Vanmorgen eerst een telefoontje waar niks te horen was (tuurlijk zo'n robot die alle nummers bij langs gaat), en daarna om de haverklap weer iemand die belt die zogenaamd van Microsoft is....yeah right.
Was een 0021 nummer deze keer volgens mij. Ze hebben vandaag al iets van 4 of 5x gebeld, misschien nog wel vaker maar dan was er even niemand thuis.
*EDIT*
Correctie: 00256 nummer. Als ik het opzoek is het *tromgeroffel* Oeganda...
Vanmorgen eerst een telefoontje waar niks te horen was (tuurlijk zo'n robot die alle nummers bij langs gaat), en daarna om de haverklap weer iemand die belt die zogenaamd van Microsoft is....yeah right.
Was een 0021 nummer deze keer volgens mij. Ze hebben vandaag al iets van 4 of 5x gebeld, misschien nog wel vaker maar dan was er even niemand thuis.
*EDIT*
Correctie: 00256 nummer. Als ik het opzoek is het *tromgeroffel* Oeganda...

[ Voor 10% gewijzigd door Nemesizz op 29-04-2015 15:54 ]
Op mijn smartphone heb ik die nummers ook al gehad.Jochemd13 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 17:25:
Leuk, ik hoor nog wel eens (op de huistelefoon) de telefoon gaan, en dan is er weer zo'n vervelend figuur. Meestal belt 0000000000 (?), heeft iemand die ook wel eens?
Tja, hier is het ook weer zover!
Begin verleden week zijn we terug vertrokken via een anoniem nummer.
Gelukkig heb ik er eigenlijk geen last meer van want sinds ik de app Truecaller op mijn smartphone heb gezet blokkeert hij alle anonieme en onbekende nummers.
Achteraf zie ik dat Truecaller mij er op attent maakt dat hij nummers geblokkeerd heeft, maar dat is het dan ook.
Maar vandaag hebben ze toch eens geprobeerd om een berichtje in te spreken en ben ik eens gaan luisteren wat ze te zeggen hadden.
Ik hoorde gewoon 2 minuten wat lichte techno muziek en dan legde ze op.
Ach, ik weet ondertussen niet hoelang dit nu al aan de gang is, maar het moet toch al zo'n 3 jaar duren.
Ze lassen af en toe een paar maanden een pauze in en dan beginnen ze gewoon opnieuw.
Die gasten houden niet af, ze doen maar, ik neem NOOIT op.

Begin verleden week zijn we terug vertrokken via een anoniem nummer.
Gelukkig heb ik er eigenlijk geen last meer van want sinds ik de app Truecaller op mijn smartphone heb gezet blokkeert hij alle anonieme en onbekende nummers.
Achteraf zie ik dat Truecaller mij er op attent maakt dat hij nummers geblokkeerd heeft, maar dat is het dan ook.
Maar vandaag hebben ze toch eens geprobeerd om een berichtje in te spreken en ben ik eens gaan luisteren wat ze te zeggen hadden.
Ik hoorde gewoon 2 minuten wat lichte techno muziek en dan legde ze op.

Ach, ik weet ondertussen niet hoelang dit nu al aan de gang is, maar het moet toch al zo'n 3 jaar duren.
Ze lassen af en toe een paar maanden een pauze in en dan beginnen ze gewoon opnieuw.
Die gasten houden niet af, ze doen maar, ik neem NOOIT op.
[ Voor 5% gewijzigd door GoldBit op 04-05-2015 22:42 ]
Verwijderd
FYI:
Ik ben gebeld door nummer 009999188768.
Ik heb het spelletje meegespeeld
en ze proberen je nu te overtuigen dat ze echt van MS zijn door te zeggen dat alleen MS en ik de Serial/slc of zoiets hebben. Ze gebruiken nu assoc en dan de bijna onderste regel zeggen ze dat dat je slc is en die lezen ze dan op om je te overtuigen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat een normale gebruiker daar helaas wel in zou kunnen trappen...
Ik ben gebeld door nummer 009999188768.
Ik heb het spelletje meegespeeld
Ik kan me heel goed voorstellen dat een normale gebruiker daar helaas wel in zou kunnen trappen...