Luuk84 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:25:
[...]
Dank voor je toelichting. De huis, tuin en keukengebruiker kennen spotify, youtube, maar dan houd het ook wel op denk ik. Ik snap dat het leuk is om het in je flows te integreren, en ik zie ook wel mogelijkheden om het te gebruiken. Maar die flows zijn in de basis soms al te simpel. Je moet er meer mee kunnen om het leuk te integreren. Je geeft aan of dat OR eraan komt. Heel fijn, maar echt heel complex is het dan ook niet, zelfs niet voor een thuisgebruiker. Ik geef je een simpel voorbeeld:
Stel homey zet de lichten automatisch aan op basis van een sensor (beweging), geschakeld tussen 17:00 - 23:00. Ik denk ik ga eerder naar bed en druk op de schakelaar van kaku/z-wave en zet de verlichting uit. Maar ik vergeet mijn telefoon op tafel, en loop weer langs de sensor. De verlichting gaat weer aan. Nu is dit volgens mij makkelijk op te lossen allemaal. Maar in Homey heb ik hier flink wat flows voor nodig. Je hoeft geen expert gebruiker te zijn om je hieraan te storen. Wat ik bedoel met "homey is niet af", is dat de basis gewoon nog niet "af" is. Uiteraard is het product nooit uitontwikkeld. Je hebt zo gigantisch veel flows nodig om alle zaken ook maar een klein beetje handiger/slimmer te maken, dat is gewoon erg jammer. Als je weinig flows wil hebben komt je niet verder als "zet de lampen om 18:00 aan". En dat is het. Sowieso denk ik niet dat de "echte" thuisgebruiker homey gaat kopen en gebruiken. Ik zie een heleboel vrienden van mij hier niet eens aan beginnen. Domotica is momenteel te complex. Ja het is een leuke poging van Athom, maar ze slagen er deels in. Ik denk dat ze de groep "expert/mensen die net wat meer willen" gebruikers niet moeten onderschatten. Ik zie mezelf niet als expert maar wel als een gebruiker die wat meer wil als een gimmick.
Agree

Maar dit kun je complexer maken door er een afhankelijkheid aan vast te hangen of een zandloper. Een soortgelijk voorbeeld, ik gebruik nu IFTTT voor mijn locatie, deze geeft een trigger in Homey en zet mij thuis. Ik ben nogal een fanatieke ingress speler dus rij vaak rondjes in het dorp en kom dan vaak in- en uit mijn zone van thuis. Hierdoor heb ik het nu zo ingeregeld dat de flow alleen mag triggeren als de zandloper leeg is. Bij activatie thuiskomst laat ik de zandloper lopen voor 30 minuten, als ik binnen die 30 minuten in en uit de zone ga zal er niets gebeuren. Andere flows checken beweging in huis en triggeren eventueel dat er niemand meer thuis is na die 30 minuten. Ik vind het belangrijker dat triggers direct werken als ik thuiskom en dat de lampen bijvoorbeeld nog x tijd aanstaan als ik wegga voordat een paar uitgaan vind ik minder erg.
Jouw flow zou je ook kunnen afvangen dat als na x tijd de lampen uitgaan op de schakelaar of als deze nog niet eerder zijn uitgezet op die manier (var false - true en elke nacht laten resetten) om dan een zandloper te starten die ervoor zorgt dat als je weer naar beneden rent om je telefoon alsnog te pakken en naar boven te nemen niet alles opnieuw een trigger krijgt maar dat als iemand in de nacht naar het toilet gaat wel zijn nachtlampje krijgt die je hebt ingesteld.
Maar ben het met je eens, het kan veel simpeler. De OR en groeperen van apparaten (zoals deursensoren in mijn voorbeeld hierboven) zou nu al gerealiseerd moeten zijn maar door vertraging met media is dit vertraagd liet Emile weten.
[...]
Ze zijn qua stabiliteit wel goed op weg, wat dat aangaat ben ik best tevreden met Homey. Ik begrijp de prioriteiten bij Athom soms niet goed. Ze hebben de thuisgebruiker centraal staan, maar ondertussen kan je infrarood nog niet gebruiken bijvoorbeeld. Laat dit nou net bij veel thuis-gebruikers erg belangrijk zijn. Bluetooth zelfde verhaal.
IR ben ik met je eens, dit werkt (nog) niet naar behoren. BL is al volledig actief sinds 1.x, er zijn zelfs al BL
apps. Op dit moment is alleen de ondersteuning vanuit Athom nog niet voldoende (documentatie) om hier volledig mee aan de slag te kunnen en hier zelfs apps voor te schrijven zoals voor flic of andere BL toepassingen.
[...]
Misschien kom ik wat negatief over, maar ik vind het echt een leuk product, maar man, wat zou je er allemaal niet mee kunnen doen als de flows ook maar iets complexer waren en je daadwerkelijk alle functionaliteit kan gebruiken van je z-wave apparaten bijvoorbeeld! Het apparaat is te duur om alleen simpele commando's uit te voeren. Hoe prachtig zou het zijn om als "thuisgebruiker", daadwerkelijk net dat beetje meer te kunnen zonder programmeerkennis? Met een tijdschakelaar (

)gaan mijn lampen namelijk ook om een bepaalde tijd aan , maar ik wil ze automatisch weer uit hebben, zonder daarvoor 10 flows aan te maken, dat is pas gebruiksvriendelijk

Haha ook hier een agree

Maar wat werkt er nu niet met je z-wave apparaten dan aan functionaliteit wat je mist? Capabilities toevoegen kunnen wij als gebruikers zelf (simpele driver file (soort xml) en dat juicht Athom ook juist toe.
Maar kijk ook vooral eens naar apps als
Better Logic,
Countdown,
State control of
heating schedule. Deze apps vanuit de community zorgen al voor de mogelijkheid tot complexere flows. Athom heeft rond de jaarwisseling in ieder gevla aangegeven de waarde hiervan te zien en op dit moment nog geen plannen heeft om apps als Better Logic volledig te integreren in Homey.
Edit:
De OR / Groeperen van apparaten wordt op korte termijn verwacht, Athom wil geen deadline communiceren maar ze zijn er al mee bezig zoals ik ook hierboven liet weten, alleen helaas vertraagd door de vertraging op media
Edit 2:
Media zorgt ook voor betere integratie van BL, omdat ze BL speakers willen koppelen waardoor ook andere ontwikkelaars hiermee aan de slag kunnen.
Edit 3:
Speech is stuk beter geworden in 1.2. Er zijn nu ook complexere zinnen mogelijk zoals het benoemen van afhankelijkheden in de speech. Speech is vanaf de grond opnieuw opgebouwd door Athom en komt voor iedereen beschikbaar in 1.2. Hierdoor kun je dus soortgelijke zinnen maken als bij Alexa (hier ook tweemaal een dot staan en dat gaat gewoon super wat betreft speech). Hierdoor werken zones beter in combinatie met speech bijvoorbeeld.
[
Voor 5% gewijzigd door
lubbertkramer op 28-02-2017 09:52
]