Lardman schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:28:
@
ThinkPad
Welkom in Lardmans ojee, wat moet ik er mee circus van middelbare school natuurkunde. (excuses voor de aannames en sprongen)
water: 4200 Joule per graad celcius per liter
1kWh is 3600000 Joule.
1kWh is dus 857 graadliter
aannames:
input water in boiler 7 graden celcius
water moet 60 graden celcius worden in de boiler
per liter moet er 53 graden verwarmd worden.
Ik kan met een kWh 11 liter op temperatuur brengen. (857/53)
Een 50 liter boiler kun je dus met net iets meer dan 4,5 kWh Warm maken.
Om 1 liter water 1ºC op te warmen is 4,186 kJ nodig (1 KJ is 0,00116 kWh). Om 50 liter van 7 ºC naar 60 ºC te verwarmen kost je 3,1 kWh.
De gemiddelde drinkwater watertemperatuur is ongeveer 13 ºC, met in de zomer 20 ºC en 's winters 7 ºC. Ligt er dus aan wanneer je het overschot op gaat maken. Bij 7 ºC kan je 8 m3 water verwarmen, bij 20 ºC zo'n 11 m3.
Met een 50 liter boiler kun je bij 7 liter water/minuut van 38 graden krap 11 minuten douchen. Je kunt dus 110 dagen 1x douchen met 500 kWh.
Is ook weer afhankelijk van de inkomende watertemperatuur. Dit scheelt aanmerkelijk in je douchetijd. In de zomer douche ik ook met kouder water. Zeker met deze warme dagen. Alleen douche je dan wel vaker dan 's winters. Het uiteindelijke verbruik is in de zomer flink lager. De douchetijd hier (met DWTW) is meer dan 30 minuten.
Er zit krap 9 kWh in een kuub gronings aardgas.
Je kunt dus 55,5 kuub aardgas voorkomen met een simpele warmwaterboiler.
Reken maar op meer. Bij de warm water productie gaat ongeveer 25% verloren, dus je bespaard bijna 70 m3 gas.
Puur op basis van centen en een COP van 1 van een elektra boiler zie je waarom we in nederland aardgas zo lang hebben gebruikt.
Als ik dan weer reken met wat ik van Essent terug krijg voor mijn "overschot" dan is elektrisch verwarmen zelfs goedkoper dan gas.
Als je kunt, pak een warmwaterboiler met warmtepomp en een COP van 3 of hoger, dan ben je spekkoper.
Dat is zeker waar, misschien dat je dan zelfs uitkomt met 500 kWh per jaar.
Dat is een net verbruik, de 500 kWh is dan haalbaar met een kleine aanpassing aan je douche gedrag. Ik zit op zo'n 1400 kWh per jaar. Als het salderen stopt, alleen overdags de e-boiler verwarmen.
[
Voor 7% gewijzigd door
drielp op 23-07-2018 20:43
]