Klein schopje
Hier ligt ook een zwik PV op dak, omdat salderen straks niet meer gaat alvast aan het rekenen geslagen.
Wat ik van plan ben is het volgende:
- e-boiler in serie met CV-ketel (intergas hr eco kombi kompakt)
- CV-ketel als geiser gebruiken (installatietype Solo Tap)
Dit om zo min mogelijk gas te gebruiken. Verwarming is nog een groot vraagteken dus vandaar de intergas als solo tap, die moet ook op die manier werken. Volgens mij is het met/zonder cv-bedrijf eigenlijk weinig anders.
Mijn vraag is eigenlijk, als de e-boiler van 50-80L leeg raakt moet de CV bijspringen. Ik wil de boiler eigenlijk direct kunnen voeden, dus vanaf het dak de boiler in en het terugleveren sterk reduceren.
Nu heb ik 2 vragen, benieuwd of iemand het antwoord weet:
- er is een waterbesparende douchekop/kraan en die wordt eigenlijk altijd gebruikt, verwacht zo'n 5-7 liter (nooit gemeten) per minuut.
- als de ww-vraag start, zal de cv-ketel de eerste 2 meter leiding eigenlijk lauw/koud water krijgen en aanslaan, water kost geen drol hier dus ik wacht liever een tel of 2 á 3 dan dat de ketel aanspringt op vol vermogen en vervolgens erachter komt 'Oh het water is al warm, doei'
- als de boiler leeg raakt zal dit geleidelijk gaan, als er water van 45 graden uit stroomt zal de ketel een beetje moeten beginnen bijverwarmen. Maar de ketel heeft een minimum vermogen van 5kw of iets in die richting terwijl er om dat naar 60 graden te brengen maar 2 á 3 kw nodig is voor 2 á 3 L/minuut. Geeft dit problemen?
Er is wel een dwtw in de planning, die zal dan de boiler en thermostaatkraan in lopen. Eigenlijk zonde want in de winter voer je dan water van 20 graden de boiler in, als je even wacht gebeurt dat vanzelf...
Ivm legionella zal de boiler ook in de winter eens in de zoveel tijd (2 weken?) Even naar de 65 graden gaan uiteraard.
[
Voor 9% gewijzigd door
Nox op 20-02-2018 10:42
]