PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik zou de boiler 1× per dag opladen naar 60°C, en bij gebruik van het bad de boiler bijtijds op 85°C instellen.
Ik dacht 36W een uur lang is ...
Voor een bad is 85 graden wel nodig als ik hem vol wil krijgen met water van 40 graden, daarom koos ik geen 50l model.
60 graden lukt niet, de thermostaat gaat van 65 tot 85.
Ik wil wel weten of het verbruik verschilt met continu aan laten of schakelen met nachtstroom.
De duurdere 'duo' versie reageert dacht ik op de pulsen die de meter omschakelen.
Dat betekent dat hij het hele weekend aan zou blijven in mijn geval.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Of je sluit alleen nacht aan via een tijdschakelaar, dat kan ook
Hoe kleiner de deltaT tussen binnen-boilervat en buiten-boilervat hoe minder verliezen. Dus tijdschakelaar heeft zin, maar niet veel. Het heeft pas echt zin als je de boiler leeg douched en koud laat staan tot de volgende douchebeurt.
Enja, eenheden, blijven moeilijk
Een duo heeft 1 fase op het kleine element en de nacht fase op het grote element, je kan eventueel handmatig de grote ook bij schakelen met de tijdklok.
Ik heb 1 verbinding van de tijdklok verwijderd en de ander bij het kleine element gezet, nu gaan beide tegelijk aan, 1900W zodat hij weer lekker snel klaar staat.
Dag en nacht stroom doen we niet aan, en al zou dat wel zo zijn dan liever op de dag
[tegeltjesmodus] Eigen stroom is goud waard [tegeltjesmodus]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ging goed het laatste jaar met de airco's, van het verbruik na salderen is maar 10% normaal tarief.
Elk tientje per jaar is er weer een zal ik maar zeggen
Wat vastrecht betreft maakt het geen fluit uit.
Met de boiler en inductie koken stijgt dit door, maar dat betaal ik van gas naar 0.
Bij mij gaat de boiler niet dagelijks leeg, eerder wekelijks.
Ik vind het zelf ook super, gewoon aan wanneer nodig.
De ferraris moet ook een beetje in beweging blijvenRol-Co schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 18:41:
[tegeltjesmodus] Eigen stroom is goud waard [tegeltjesmodus]
Dat zowiezo! , als er 3 fase komt gaan we gelijk over op de doorstromer, nu niet te doen met een 25A na de meter.Dre schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:24:
[...]
De ferraris moet ook een beetje in beweging blijvenIk maak liever warmte als ik het nodig heb. Liever een doorstroomverwarmer dan een boiler. Voorlopig nog even met de boiler op een 1-fase ferraris...
Word dan ook nog wel even graven gok ik, ik geloof niet dat de 6M kabel van de meter naar het huis 5 aders is.
Met die 1300kWh bedoel ik wat ik moet inkopen na salderen, maar dat was gepland omdat ik nu geen 700m3 gas meer hoef af te tikken.
De rekening naar 0 is niet het doel, dat had ik al bekeken toen ik eventueel panelen op noord bij zou leggen.
Mijn spaarpot is nu eenmaal niet bodemloos, in korte tijd ging dit er doorheen:
- Auto vervangen na iets te kostbare reparatie
- 2 airco's plaatsen
- Inductie kookplaat
- Boiler
- Projector (eindelijk de crt eruit)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 02-08-2016 20:27 ]
Het enige luxe ding is de projector, al verbruikt ie wel 300W minder
Maar goed, als de boiler zo veel zou verbruiken als je noemde dan hadden extra panelen meer urgentie gehad.
Daarbij verwacht ik binnen enkele jaren onderhoud van het dak en dan moet het niet helemaal vol liggen

Aaargh, ure no funDre schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:56:
Stroom inkopen voor de boiler a 18 cent per kWh om daarmee 80 liter aan warmteverlies op 85°C te houden? Ik zou tegen die tijd de gasketel weer inschakelen tegen 8 cent per kWh om de stand op 0 kWh te houden.
Je moet toch een reden hebben om meer pv neer te leggen?
Meer gas......fout
Minder gas..... Goed
Snappie?
Ik schat dat er 400kWh bij komt en dat kost bij €0,18 maar €72 per jaar.
Daar tegenover staat het vervallen van alle kosten voor gas (>€200 per jaar).
Althans, als afsluiten (slot op de gaskraan) me niets gaat kosten zoals anderen beweren

@Rol-Co
Dak in 1x vol. Dan valt er later niks te plaatsen....alhoewel die efficiënte panelen zijn ook wel leuk...hmmm...
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 02-08-2016 21:09 ]
geloof me, er kan altijd bijDre schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:08:
Als gas afsluiten inderdaad >€200 per jaar goedkoper is dan snap ik je keuze. Dat zal wel per postcode verschillen. In mijn geval was het houden van een gasaansluiting goedkoper. 1 kWh per jaar verbruik en 1 m3 gas kost me € -160,- per jaar. De gasaansluiting weg doen was iets van 10 euro duurder. Dus lekker een gasaansluiting met 0 verbruik.
@Rol-Co
Dak in 1x vol. Dan valt er later niks te plaatsen....alhoewel die efficiënte panelen zijn ook wel leuk...hmmm...
Zuid dak
Noord dak
Carport, schuur, plat dakje
Als dat vol ligt kan je naar extreem
Hout hok
Afdakje
Veranda bouwen
Chalet in de tuin
Gevel bekleding pv
Bestrating Pv
Zolang je dit nog niet allemaal hebt kan er dus nog bij.

Dat moeten dan wel beloopbare panelen zijn en een van de schuttingen moet lichtdoorlatend worden
Je kan een ton aan gewicht op een paneel zetten als je hem maar goed ondersteund, panelen zijn sterker dan je denkt.
Eerste vulling 31 juli:
4,25kWh bij verwarmen tot 65 graden
Vandaag tijd gevonden om te meten, douchen met 90l verbruik, opwarmen tot 65 na een weekje rust::
3,272kWh
Na de douchebeurt opnieuw laten opwarmen:
2,719kWh.
Wat me opvalt is dat ik met de cv regelmatig aan de kraan zat omdat het te koud of warm werd, met de boiler heb ik daar geen behoefte aan.
Daarbij komt er een grotere plas water uit dan de CW3 ketel, maar dat is alleen leuk om te weten
Of een DWTW bij mij zo veel gaat doen als ik de boiler na een douche uit zet, zeer waarschijnlijk niet.
Daarbij douche ik een bad en ik kan alleen via een luikje (losse tegel) bij het water en de afvoer komen.
Alles zit zeer krap en een lange pijp er onder proppen gaat hem niet worden zonder de boel open te breken.
Zo'n pijp zit van de douche verdieping naar de verdieping er onder in de afvoer, dus vergt wel enige "plumbing skills" en een koof waar ook de afvoer nu door loopt, bij de trap bijv.
https://www.badpunt.nl/ea...PO6266Vrc4CFcaVGwody0AGTQ
Ook ben ik een beetje bang dat de ik waterleiding (gesoldeerd) sloop

Of het past wat de hoogte betreft weet ik niet, de afvoer van het bad is deels een platte goot.
Als ik het goed begrijp heb je tijdens het douchen minder warm water uit de boiler nodig omdat het koude water wordt verwarmd.
[edit]
Ik heb even gekeken, de waterleidingen zitten achter een loos wandje waar het bad op steunt, onder de kuip zou wel voldoende hoogte zijn.
Echter vergt dit dusdanig veel breekwerk dat ik die 30% meer verbruik wel prima vind
[ Voor 23% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-08-2016 18:45 ]
leuk natuurlijk die meetdata na een x-periode stilstand, maar dat is niet erg zinnig. de temperatuur en periode kan verschillen, dus kan je niet echt vergelijken met een andere periode waarin je denkt hetzelfde te doen. of je doucht altijd maar 1 keer per week en warmt hem dan eenmalig op om 1 keer te douchen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 16:10:
Hehe ik heb wat getallen verzameld![]()
Eerste vulling 31 juli:
4,25kWh bij verwarmen tot 65 graden
Vandaag tijd gevonden om te meten, douchen met 90l verbruik, opwarmen tot 65 na een weekje rust::
3,272kWh
Na de douchebeurt opnieuw laten opwarmen:
2,719kWh.
Wat me opvalt is dat ik met de cv regelmatig aan de kraan zat omdat het te koud of warm werd, met de boiler heb ik daar geen behoefte aan.
Daarbij komt er een grotere plas water uit dan de CW3 ketel, maar dat is alleen leuk om te weten
Of een DWTW bij mij zo veel gaat doen als ik de boiler na een douche uit zet, zeer waarschijnlijk niet.
Daarbij douche ik een bad en ik kan alleen via een luikje (losse tegel) bij het water en de afvoer komen.
Alles zit zeer krap en een lange pijp er onder proppen gaat hem niet worden zonder de boel open te breken.
overigens....als je toch een paar dagen niet doucht, meet dan eens het stilstandverlies per 24 uur. dus hoeveel verbruikt de boiler zonder dat je er water uit tapt. ik vraag me serieus af of dat meer is dan die 3,272kWh. hier doet de boiler ongeveer -als ik het goed heb onthouden- 300watt per 24 uur. daar kan je hem flink voor opstoken na een week geen gebruik.
ik laat hem dus gewoon altijd aanstaan (behalve als de ZB op temperatuur is)
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Met deze buitentemperaturen is het cvhok waar de boiler staat 24 graden, mede dankzij de omvormer die warmte produceert.
Wellicht verbruikt hij dan wat minder.
Nu kan ik nog nergens mee vergelijken, maar je moet een keer beginnen met meten
Nog een reden om de boiler niet steeds aan te hebben is de 2500W die hij op onverwachte tijden trekt, ik heb ook al een keukenboilertje die 2100w lust (op een andere groep gelukkig).
In de winter draaien de airco;s en dan moet ik echt gaan opletten als ik ook nog even ga koken
Met vaste schakeltijden voor beide boilers denk ik problemen te kunnen voorkomen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ja makkelijk, ik heb best veel op dezelfde groep, dat kon niet anders maar hij gaat er echt niet gelijk uit als hij boven de 3600W komt hoor.fabstar81 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:45:
je voorkomt dat vast wel inderdaad. maar, als ik mijn meetdata check (pvoutput bijvoorbeeld) dan slaat het element in 24 uur 1 a 2 keer aan voor 5-10 minuten. overal op het forum lees ik dat zo een stop dat kortstondig wel trekt. is wat anders natuurlijk als je hem leegtrekt of gebruikt, dan stookt ie wel een uur (of wat) denk ik.
Ik zie regelmatig een 6000+ W en er gebeurd niets, het zijn verwarmingen, geen motoren, die pieken de zekering er wel eens uit.
Het extra isoleren van de boiler helpt ook wel wat. Ik heb mijn 50 liter e-boiler voorzien van 5 cm EPS en wat radiotorfolie. De ruimte tussen de boiler en het EPS opgevuld met isolatiedeken. Het stilstand verbruik is niet echt te meten, de boiler wordt dagelijks gebruikt. (Volgens de specs zou het stilstand verbruik ongeveer 900 wh zijn.)Speedy-Andre schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:07:
Volgens de specs is het nullastverlies 36W bij 55 graden verschil of 864Wh per dag.
Met deze buitentemperaturen is het cvhok waar de boiler staat 24 graden, mede dankzij de omvormer die warmte produceert.
Wellicht verbruikt hij dan wat minder.
Nu kan ik nog nergens mee vergelijken, maar je moet een keer beginnen met meten
Nog een reden om de boiler niet steeds aan te hebben is de 2500W die hij op onverwachte tijden trekt, ik heb ook al eenkeukenboilertje die 2100w olust (op een andere groep gelukkig).
In de winter draaien de airco;s en dan moet ik echt gaan opletten als ik ook nog even ga koken![]()
Met vaste schakeltijden voor beide boilers denk ik problemen te kunnen voorkomen.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:37 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
hopelijk volgende maand wel weer geupdate cijfers. dan is het in ieder geval een gecombineerd verbruik van 3 maanden ongeveer...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Redden de zonnecollectoren het niet om in juli/augustus de boiler zonder het elektrische element warm te houden?BenEco schreef op donderdag 01 september 2016 @ 01:29:
Verbruik van de 150L OEG boiler met 3kW element en ZB spiraal 08 - 2016:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
[ Voor 100% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:37 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Mooie cijfers! Om je een idee te geven: onze vorige 80ltr eboiler (zonder zonnecollectoren) gebruikte bij ons 3 persoons gezin circa 3kWh per dag.BenEco schreef op donderdag 01 september 2016 @ 01:29:
2016 kWh gem/dag Januari 0,0 0,0 Februari 0,0 0,0 Maart 23,0 0,74 April 22,0 0,73 Mei 23,0 0,74 Juni 17,0 0,57 Juli 15,0 0,48 Augustus 13,0 0,42
Dit is inclusief verbruik ZB pomp en regelaar SR618C6. (zitten op dezelfde groep / kWh meter.)
We gaan verbouwen en daarna hebben we gelukkig de beschikking over een zonneboiler.
Groetjes
Mooie cijfers, maar heeft weinig te maken met een e-boiler, meer voor het zonneboiler topic.BenEco schreef op donderdag 01 september 2016 @ 01:29:
2016 kWh gem/dag Januari 0,0 0,0 Februari 0,0 0,0 Maart 23,0 0,74 April 22,0 0,73 Mei 23,0 0,74 Juni 17,0 0,57 Juli 15,0 0,48 Augustus 13,0 0,42
Dit is inclusief verbruik ZB pomp en regelaar SR618C6. (zitten op dezelfde groep / kWh meter.)
Het geeft ieder geval geen representatief beeld van het gebruik van een e-boiler.
[ Voor 101% gewijzigd door BenEco op 02-09-2016 11:58 ]
Ook niet echt....sorry,BenEco schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 09:34:
[...]
Dat klopt, cijfers geven alleen het gebruik van mijn ZB - Eboiler systeem, voor deze opzet gekozen omdat ik vind dat een E-boiler alleen veel verbruik heeft. Met de tweaker oplossingen in dit topic is te zien dat het rendement rendabeler is te krijgen.![]()
Je ziet wel het verschil tussen puur electrisch SWW verwarmen of m.b.v. een DWTW, ZBspiraal of een extra pak aangebrachte isolatie, dat is dan wel weer interessant om te weten.
je vermeld niet hoeveel personen, alleen of 2 is easy.
De aanschaf kosten zonneboiler, dat zijn een hoop kWh tjes of extra zonnepanelen.
Dakruimte die je ook met pv had kunnen benutten, 4 standaard panelen dekt de E-lading al voor 4-5 personen.
Nu hebben we een aardig weekje gehad maar ja.....in de winter? Dan moet je ook gewoon bijverwarmen.
Opgelost
Rl-Co, jij hebt een warmtepomp ervoor....
mogen alleen maar mensen posten met puur een e-boiler zonder randapparaten?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
De topic start gaat over een combinatie met andere apparatuur, onderweg gaat het alle kanten opfabstar81 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:18:
Zo heb ik alleen een 80l e-boiler en geen cv of DWTW omdat ik best weinig water tap.
Een DWTW aanleggen geeft mij te veel breek- en herstelwerk en eigenlijk moet je er later nog bij kunnen voor als hij vervuild raakt oid.
Wat wel aardig is om het verbruik van de diverse e-boilers te zien, al zou je dan ook willen weten hoeveel water er verbruikt is.
Ik kan dat alleen afleiden aan de hand van een koude boiler geheel opwarmen (kWh) en dan kijken wat ik na een douche of bad nodig heb om de boiler op te warmen.
Dat hij het weg haalt moet je mij niet aanrekenenfabstar81 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:18:
ho eens even. ik vind het wel nuttig!! bovendien, waar trek je de grens? ik heb n.l. 'o'ok een ZB voor mijn eboiler zitten. drielp heeft nog een gasgestookte ketel ervoor/-achter. dus ja, als BenEco en ik onze jaarcijfers erbij zetten dan zie je gewoon een parabool die nuttig is voor meerderen.
Rl-Co, jij hebt een warmtepomp ervoor....

Ik geef alleen aan dat het verbruik wat hij post niet representatief is voor een e-boiler, een halve kWh per dag is waarschijnlijk alleen zijn pomp en regelaar van de zonneboiler dus wat heeft de e-boiler er mee van doen?
Gezien een 3kW element dat verstookt in 10 min, en 10 min warmen op een 150 liter is niet eens te merken.
Ik heb geen wp er voor, dat idee is er wel maar nog niet, eerst zo, wel cv er na mocht hij leeg zijn.
Van mij mag iedereen posten wat ie wil, maar graag wel voldoende info, genoeg 1 persoons huishoudens hier met mega systeem, ja dat werkt wel, al dan niet met concessies. Als ik alleen was heb ik aan een 5 liter plintboiler voldoende om dagelijks te douchen en geen gas verbruik......met een gezin van 5 ligt dat wat anders, met of zonder zonneboiler.
misschien wel inderdaad de metingen uitbreiden met hoeveel water of SWW er is gemaakt, personen in huis, etc..
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
2016 | kWh | per dag |
Januari | 161 | 5,19 |
Februari | 140 | 4,83 |
Maart | 143 | 4,61 |
April | 112 | 3,73 |
Mei | 112 | 3,61 |
Juni | 106 | 3,53 |
Juli | 98 | 3,16 |
Augustus | 51 | 1,65 |
Juli 129 kWh
Aug 112 kWh
Het iets lagere verbruik komt mede door een grohe red duo in de keuken, dus geen warm water meer van boven.
De stekker van de cv ligt er nu een maand uit en gaat nog goed.
Ik laat de cv zo nu en dan nog even draaien, mocht dat ding een keertje nodig zijn dan werkt het nog. De grohe red duo mag ook wel in het lijstje staan, of log je die niet?Rol-Co schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:24:
Verbruik boiler
Juli 129 kWh
Aug 112 kWh
Het iets lagere verbruik komt mede door een grohe red duo in de keuken, dus geen warm water meer van boven.
De stekker van de cv ligt er nu een maand uit en gaat nog goed.
Het e-verbruik van de zonneboilers vind ik best interessant, 's zomers is dat natuurlijk minimaal. Maar het verbruik van een heel jaar geeft toch een mooi beeld van het totaal aantal kWh dat een zonneboiler nodig heeft. En wat je bespaar tov een e-boiler.
Ik heb een tijdje getwijfeld tussen een zonneboiler en een e-boiler. Omdat extra PV wat makkelijker paste op mn dak heb ik voor de laatste gekozen.
Mocht het salderen op termijn vervallen dan wordt het misschien toch weer anders. Als ik dan de verbruikcijfers van zonneboilers weet, kan dat het maken van de keuze helpen.
Iedereen heeft een andere thuis- en gebruikssituatie, maar met een aantal verschillende systemen kan je globaal wel een conclusie trekken.
Het heeft niet veel nut om hem aan te laten, in de winter zet ik hem misschien bij omdat het water van de aanvoer wat kouder is natuurlijk wat de boiler "tijd" kan verkorten.drielp schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:45:
[...]
Ik laat de cv zo nu en dan nog even draaien, mocht dat ding een keertje nodig zijn dan werkt het nog. De grohe red duo mag ook wel in het lijstje staan, of log je die niet?
Het e-verbruik van de zonneboilers vind ik best interessant, 's zomers is dat natuurlijk minimaal. Maar het verbruik van een heel jaar geeft toch een mooi beeld van het totaal aantal kWh dat een zonneboiler nodig heeft. En wat je bespaar tov een e-boiler.
Ik heb een tijdje getwijfeld tussen een zonneboiler en een e-boiler. Omdat extra PV wat makkelijker paste op mn dak heb ik voor de laatste gekozen.
Mocht het salderen op termijn vervallen dan wordt het misschien toch weer anders. Als ik dan de verbruikcijfers van zonneboilers weet, kan dat het maken van de keuze helpen.
Iedereen heeft een andere thuis- en gebruikssituatie, maar met een aantal verschillende systemen kan je globaal wel een conclusie trekken.
De grohe log ik niet nee, dat zou wel kunnen denk ik met wat kunst en vliegwerk maar dat lijkt mij niet echt nodig, het is maar een klein deel in het geheel plus dat er anders met warm water omgegaan word nu door de kookfuntie.
Tuurlijk kan het verbruik van een zonneboiler interessant zijn, zeker als er een e-spiraal in zit, maar vermeld het aantal personen en vermeden gas tov vorig jaar bijv. Het gaat om sww dus zeer persoon aantal afhankelijk.
Je hebt daar natuurlijk een pomp en regelaar wat e verbruik geeft, beter zou zijn als alleen het element gelogt word, dat is vergelijkbaar met een e-boiler en kan je door het jaar heen zien hoe vaak je dat nodig hebt.
Ik heb 2 kennissen met een zonneboiler, van heel klein tot heel groot, beide loop ik niet warm van wat er aan voordeel gehaald word t.o.v wat het gekost heeft. Het is gewoon geen 24/7-365 oplossing.
zoveel huizen zoveel oplossingen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
1 persoon, de 80l boiler is voor de badkamer.
De Grohe gaat 6:30 aan en 7u weer uit, werkt goed voor dagelijks gebruik warm water.
Eerder liet ik hem aan, maar dan heb je onnodig 0,45kWh per dag standbyverbruik.
Vanwege de aanschafkosten/rendement/ruimte gebrek geen zonneboiler of DWTW.
Het waterverbruik kan ik niet meten, behalve het totaal met koud water erbij.
Grohe:
Datum-verbruik
6 feb 0 (stekkermeter in gebruik)
1 jun 66,79
1 jul 83,6
1 aug 100,78
1 sep 115,54kWh
80l:
Datum-verbruik
1 aug 0 (stekkermeter en boiler in gebruik)
1 sep 17,216kWh
Ik zal m'n electriciteitsmeter op de controller aansluiten (stuurt ook de pwm pomp aan). Ik ben eigenlijk ook best benieuwd wat die nou verbruikt.drielp schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:45:
[...]
Ik vermeld het totaal, de teller loopt elke maand op.
Huishouden van 1 persoon, geen dwtw, cv of zonneboiler.
Grohe Red duo 8l:
Datum-verbruik
1 jun 66,79
1 jul 83,6
1 aug 100,78
1 sep 115,54
1 okt 128,64kWh
80l Itho:
Datum-verbruik
1 sep 17,216
1 okt 34,91kWh
De Grohe komt waarschijnlijk uit op 180kWh per jaar.
Vanaf augustus laat ik hem niet meer aan staan, dat scheelt 3kWh per maand.
Wat de Itho gaat doen weet ik nog niet, zeker is dat er kouder water in gaat komen.
In de huidige situatie kom ik op 200kWh per jaar, maar ik reken op wat meer.
De maand september is weer om, deze maand is er 97kWh verbruikt in de e-boiler. Totaal is er nu 1020 kWh verbruikt in 2016. De prognose is een kleine 1400 kWh voor heel 2016.
Grohe Red duo 8l:
Datum-verbruik
1 jun 66,79
1 jul 83,6
1 aug 100,78
1 sep 115,54
1 okt 128,64
1 nov 142,46kWh
80l Itho:
Datum-verbruik
1 sep 17,216
1 okt 34,91
1 nov 51,89kWh
Het verbruik stijgt iets nu het leidingwater afkoelt.
De Itho zit nu op 4,3kWh en bij aanvang 4kWh per keer.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Nu ja, 196 kWh voor september en oktober samen.
Ook een grohe red duo maar die check ik niet, misschien toch maar eens doen, dat is misschien nog wel meer met al die afwasjes, water pakken hier, water pakken daar....
2016 | kWh | per dag |
Januari | 0 | 0 |
Februari | 0 | 0 |
Maart | 23 | 0,74 |
April | 22 | 0,73 |
Mei | 23 | 0,74 |
Juni | 17 | 0,57 |
Juli | 15 | 0,48 |
Augustus | 13 | 0,42 |
September | 12 | 0,40 |
Oktober | 35 | 1,13 |
November | 0 | 0 |
December | 0 | 0 |
[ Voor 0% gewijzigd door BenEco op 01-11-2016 22:18 . Reden: niet verkeerd een E-boiler gecombineerd met ZB en WP. ]
2016 | Kwh | per dag |
Januari | 161 | 5,19 |
Februari | 140 | 4,83 |
Maart | 143 | 4,61 |
April | 112 | 3,73 |
Mei | 112 | 3,61 |
Juni | 106 | 3,53 |
Juli | 98 | 3,16 |
Augustus | 51 | 1,65 |
september | 97 | 3,23 |
Oktober | 132 | 4,26 |
Een lege (8 liter) boiler kost <0,8kWh en standby zonder te tappen is 0,48kWh per dag.Rol-Co schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:46:
Ik ben september vergeten![]()
Nu ja, 196 kWh voor september en oktober samen.
Ook een grohe red duo maar die check ik niet, misschien toch maar eens doen, dat is misschien nog wel meer met al die afwasjes, water pakken hier, water pakken daar....
Dat verbruik telt wel lekker door in een jaar tijd
Tja, dat wel maar beter dan van zolder met gas.Speedy-Andre schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:59:
[...]
Een lege (8 liter) boiler kost <0,8kWh en standby zonder te tappen is 0,48kWh per dag.
Dat verbruik telt wel lekker door in een jaar tijd
En het verloren water, dat was een van mijn argumenten naast het gemakRol-Co schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:47:
[...]
Tja, dat wel maar beter dan van zolder met gas.
2016 | kWh | per dag |
Januari | 0 | 0 |
Februari | 0 | 0 |
Maart | 23 | 0,74 |
April | 22 | 0,73 |
Mei | 23 | 0,74 |
Juni | 17 | 0,57 |
Juli | 15 | 0,48 |
Augustus | 13 | 0,42 |
September | 12 | 0,40 |
Oktober | 35 | 1,13 |
November | 65 | 2,17 |
December | 0 | 0 |
Mooie cijfers, de zonneboiler voegt toch nog wel wat warmte toe in november. Hieronder mijn cijfers.
2016 | kWh | per dag |
Januari | 161 | 5,19 |
Februari | 140 | 4,83 |
Maart | 143 | 4,61 |
April | 112 | 3,73 |
Mei | 112 | 3,61 |
Juni | 106 | 3,53 |
Juli | 98 | 3,16 |
Augustus | 51 | 1,65 |
September | 97 | 3,23 |
Oktober | 132 | 4,26 |
November | 139 | 4,63 |
Totaal | 1291 |
Juli 129 kWh
Aug 112 kWh
Sep verg
Okt 196 kWh (samen met sept)
Nov 103 kWh
De red duo neemt dus wel wat weg aan verbruik. Nog geen logging er op.
En misschien maar goed ook
Ach gas is nog slechts 1 m3 per week.
Hier nu 24 m3 verbruikt, het gasvebruik alleen nog voor koken. Het e-verbruik is flink hoger dan vorig jaar. Een van de oorzaken is mijn veranderde ontbijt gewoonte. Sinds december geen brood meer, maar een gebakken eitje met ham/spek. De gebruikte pan en het gebruikte bestek worden elke dag omgespoeld. Dit kost wat meer warm water dan voorheen. Ook mijn douchegedrag is wat veranderd, ik blijft simpelweg wat langer staan. En het lauwe/koude douchen is 's winters toch niet helemaal mijn dingRol-Co schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:12:
Verbruik boiler
Juli 129 kWh
Aug 112 kWh
Sep verg
Nov 103 kWh
De red duo neemt dus wel wat weg aan verbruik. Nog geen logging er op.
En misschien maar goed ook
Ach gas is nog slechts 1 m3 per week.
Hier nu totaal 24 m3 gas verbruikt, alleen nog voor koken.
Ik doe niet aan stand-by verspilling, dat scheelt 0,4 resp. 0,864kWh per dag
17,5 ?Speedy-Andre schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:08:
Hier ging in november 15kWh de 8l Grohe red duo in en 17,5kWh in de Itho van 80l.
Ik doe niet aan stand-by verspilling, dat scheelt 0,4 resp. 0,864kWh per dag
Dan doe je ook niet aan gewoon verbruik zeker? 17,5 voor een maand is niks.
@drielp
Verbruik is hier ook aardig meer, van 3000 naar over de 5000 per jaar door Wp, red duo, boiler en we zijn gewoon wat minder zuinig.
Maar ik lach er nog om hoor, met een opbrengst van 5375 kWh in de afgelopen 11 maanden moet het redelijk uit komen allemaal.
Je snapt nu ook wel waarom het gas hier weg moest, de absurde prijs per m3

Gekozen combi met ZB werkt inderdaad, op dit moment 66 graden van het dak af waardoor sww vat op temperatuur en cv/wp vat zo warm dat de WP niks meer wil doen.drielp schreef op donderdag 1 december 2016 @ 19:53:
[...]
Mooie cijfers, de zonneboiler voegt toch nog wel wat warmte toe in november. Hieronder mijn cijfers.
2016 kWh per dag Januari 161 5,19 Februari 140 4,83 Maart 143 4,61 April 112 3,73 Mei 112 3,61 Juni 106 3,53 Juli 98 3,16 Augustus 51 1,65 September 97 3,23 Oktober 132 4,26 November 139 4,63 Totaal 1291
In het L/W WP forum gedeelte beginnen de tabellen/vergelijken onderling net als hier nu ook los te komen, de uitkomsten van dit soort info kan voor veel mensen nuttig zijn..
[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 02-12-2016 14:06 ]
2016 | kWh | per dag |
Januari | 0 | 0 |
Februari | 0 | 0 |
Maart | 23 | 0,74 |
April | 22 | 0,73 |
Mei | 23 | 0,74 |
Juni | 17 | 0,57 |
Juli | 15 | 0,48 |
Augustus | 13 | 0,42 |
September | 12 | 0,40 |
Oktober | 35 | 1,13 |
November | 65 | 2,17 |
December | 75 | 2,42 |
Totaal | 300 | 0,98 |
[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 06-01-2017 00:04 ]
Hier is geen dwtw in gebruik voor de duidelijkheid.
Grohe Red duo 8l:
Datum-verbruik 2016
1 jun 66,79
1 jul 83,6
1 aug 100,78
1 sep 115,54
1 okt 128,64
1 nov 142,46
1 dec 158,15
31 dec 172,28 kWh
80l Itho:
Datum-verbruik 2016
1 sep 17,216
1 okt 34,91
1 nov 51,89
1 dec 69,12
31 dec 91,24 kWh
Het verbruik is redelijk constant met in de winter een lichte stijging door kouder leidingwater.
Sinds 17 dec heb ik een nieuwe badkraan met spaarstand, dat scheelt nog wat waterverbruik.
Per jaar verwacht ik ruim 400kWh kwijt te zijn.
2016 | kWh | per dag |
Januari | 161 | 5,19 |
Februari | 140 | 4,83 |
Maart | 143 | 4,61 |
April | 112 | 3,73 |
Mei | 112 | 3,61 |
Juni | 106 | 3,53 |
Juli | 98 | 3,16 |
Augustus | 51 | 1,65 |
September | 97 | 3,23 |
Oktober | 132 | 4,26 |
November | 139 | 4,63 |
December | 140 | 4,52 |
Totaal | 1431 | 3,91 |
maar zo te zien is mijn totale verbruik in 2016, vanaf half januari 2016 611,410 kWh geweest.
nogmaals, ik weet niet of dit tot op de kWh klopt. maar gezien de cijfers van drielp, die het hele jaar stookt, en ik alleen in de koude maanden ziet het er realistisch uit.
[ Voor 20% gewijzigd door fabstar81 op 05-01-2017 11:32 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Juli 129 kWh
Aug 112 kWh
Sep verg
Nov 103 kWh
Dec 105 kWh
De cv ligt er nog steeds uit
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 02-01-2017 20:58 ]
Nog geen meter op de Grohe Red Duo?Rol-Co schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:57:
Verbruik 30L 85 graden boiler
Juli 129 kWh
Aug 112 kWh
Sep verg
Nov 103 kWh
Dec 105 kWh
Nee, ik ben ook bang dat het niet past, die plugs zijn best groot en de stekker van de oven moet er ook bij.
Edit: past
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 02-01-2017 22:26 ]
Oei, dat verbruik weet je liever niet denk ik
Jawel, maar zal niet weinig zijn, hij word echt gebruikt.Speedy-Andre schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:52:
[...]
Oei, dat verbruik weet je liever niet denk ik
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
hier de Quooker al geruime tijd in de logging, weet niet hoe lang. maar het totaal verbruik op die plug is 524,656 en 0,950 gemiddeld per dag.Rol-Co schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:26:
[...]
Jawel, maar zal niet weinig zijn, hij word echt gebruikt.
rekensommetje is dan 524,656 / 0,950 = 552 dagen logging. geen idee of dit klopt, maar laten we maar uitgaan van 1 kWh per dag.
en hier wordt ie ook flink gebruikt. Elke dag kopjes thee, bij koken, babyflesje uitspoelen.

januari en december zitten nu in de logging bij elkaar. vanaf februari heb ik weer maanddata.
[ Voor 8% gewijzigd door fabstar81 op 05-01-2017 11:37 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
13 januari vorige jaar nam ik de e-boiler in gebruik. Nu een jaar verder (+ 3 dagen) staat de eindstand op 688,103 kWh. wat voorheen volgens mindergas 90 m3 gas per jaar kostte. het geeft bij mij een wat vertekend beeld omdat we ook nog de zonneboiler hebben.drielp schreef op maandag 2 januari 2017 @ 01:13:
Hier de cijfers voor 2016. In december ietsje minder verbruikt dan november. Het totale verbuik valt me eigenlijk niet tegen. 1431 kWh wat eerst ruim 250 m3 gas koste. Ik ben nog steeds erg tevreden met de keuze voor een e-boiler
2016 kWh per dag Januari 161 5,19 Februari 140 4,83 Maart 143 4,61 April 112 3,73 Mei 112 3,61 Juni 106 3,53 Juli 98 3,16 Augustus 51 1,65 September 97 3,23 Oktober 132 4,26 November 139 4,63 December 140 4,52 Totaal 1431 3,91
ik vermoed wel dat op momenten, het duurder is om de e-boiler te gebruiken dan om het water wat in de ZB zit van minimaal 28 graden, te verwarmen met gas (naar +/- 50 graden).
maar goed, electriciteit heb ik over, gas moet ik inkopen
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Precies, ik heb ook een lekker overschot. Even rekenen....fabstar81 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:15:
[...]
13 januari vorige jaar nam ik de e-boiler in gebruik. Nu een jaar verder (+ 3 dagen) staat de eindstand op 688,103 kWh. wat voorheen volgens mindergas 90 m3 gas per jaar kostte. het geeft bij mij een wat vertekend beeld omdat we ook nog de zonneboiler hebben.
ik vermoed wel dat op momenten, het duurder is om de e-boiler te gebruiken dan om het water wat in de ZB zit van minimaal 28 graden, te verwarmen met gas (naar +/- 50 graden).
maar goed, electriciteit heb ik over, gas moet ik inkopen
Essent geeft 8 ct/kWh, bij een verbruik van 161 kWh is dat €12,88
Normaal was januari 30 m3 gas voor warmwater. Uitgaande van 64 ct is dat €19,20
Ik moet dus minimaal 12 ct/kWh terugkrijgen om gas goedkoper te krijgen.
2016 | kWh | gem/dag |
januari | 88,488 | 4,6573 |
februari | 135,612 | 4,6763 |
maart | 114,377 | 3,6896 |
april | 70,304 | 2,3435 |
mei | 45,374 | 1,4637 |
juni | 36,249 | 1,2083 |
juli | 0 | 0 |
augustus | 0 | 0 |
september | 0 | 0 |
oktober | 0 | 0 |
november | 0 | 0 |
december | 0 | 0 |
2017 | kWh | gem/dag |
januari | 282,784 | 9,1221 |
februari | 0 | 0 |
maart | 0 | 0 |
april | 0 | 0 |
mei | 0 | 0 |
juni | 0 | 0 |
juli | 0 | 0 |
augustus | 0 | 0 |
september | 0 | 0 |
oktober | 0 | 0 |
november | 0 | 0 |
december | 0 | 0 |
zoals is te zien, is de logging in juli opgehouden. Vanaf januari weer opgepakt en dus is januari gezamelijk cijfer vanaf juli 2016 tm januari.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
2017 | kWh | gem/dag |
januari | 82 | 2,65 |
februari | 0 | 0 |
maart | 0 | 0 |
april | 0 | 0 |
mei | 0 | 0 |
juni | 0 | 0 |
juli | 0 | 0 |
augustus | 0 | 0 |
september | 0 | 0 |
oktober | 0 | 0 |
november | 0 | 0 |
december | 0 | 0 |
Nog1 maandje en dan heb ik een jaar gegevens.
2017 | kWh | per dag |
Januari | 150 | 4,69 |
Juli 129 kWh
Aug 112 kWh
Sep verg
Nov 103 kWh
Dec 105 kWh
Jan17
E-boiler = 99,1 kWh
Grohe RD = 33,47
Beide altijd aan, geen nacht uitschakeling o.i.d. De red duo word ook ingezet voor het koken te versnellen.
Gasverbruik deze maand 3,5 m3
Itho 80l: 109kWh
Grohe red duo: 87kWh
2 feb - 1 aug 100kWh (toen nog wel continu aan)
Beide boilers alleen aan als ik ze nodig heb, geen stand-by verlies.
Omdat ze sinds 1 aug beiden actief zijn zorg ik dat dit niet tegelijk gebeurt (4600W
De Grohe van Rol-Co valt me nog mee, hier kost 8l opwarmen 0,7kWh.
Moet je dan niet je gemiddelde per dag ook niet aanpassen? delen door de goede hoeveelheid dagen.fabstar81 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:29:
nou, hier dan in tabelvorm. Januari nu afgesloten, volgende maand weer echte maanddata:
2016 kWh gem/dag januari 88,488 4,6573 februari 135,612 4,6763 maart 114,377 3,6896 april 70,304 2,3435 mei 45,374 1,4637 juni 36,249 1,2083 juli 0 0 augustus 0 0 september 0 0 oktober 0 0 november 0 0 december 0 0
2017 kWh gem/dag januari 282,784 9,1221 februari 0 0 maart 0 0 april 0 0 mei 0 0 juni 0 0 juli 0 0 augustus 0 0 september 0 0 oktober 0 0 november 0 0 december 0 0
zoals is te zien, is de logging in juli opgehouden. Vanaf januari weer opgepakt en dus is januari gezamelijk cijfer vanaf juli 2016 tm januari.
Mooie cijfers van beide boilers, hier doen we een beetje meer verbruiken en dan wij zijn maar met ons tweeën. Ik moet wel zeggen dat twee keer per douchen zo nu en dan voorkomt, zeker na een dag in de kou is een warme douche erg lekker.Rol-Co schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:18:
Verbruik 30L 85 graden boiler
Juli 129 kWh
Aug 112 kWh
Sep verg
Nov 103 kWh
Dec 105 kWh
Jan17
E-boiler = 99,1 kWh
Grohe RD = 33,47
Beide altijd aan, geen nacht uitschakeling o.i.d. De red duo word ook ingezet voor het koken te versnellen.
Gasverbruik deze maand 3,5 m3
CV staat ook nog uit, de houtkachel neemt de verwarming 100 % over. Het hout komt tegenwoordig uit een eigen stuk bos (samen met m'n buurman 1 ha gekocht, voor kachelhout en natuurfotografie). Dit hout wordt overigens op een verantwoorde manier geoogst, voor zover dat mogelijk is.....
Hier heeft de 7kW warmtepomp de verwarming volledig onder controle, en doet dat zelfs met 2 vingers in zijn neus.drielp schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:47:
H
[...]
Mooie cijfers van beide boilers, hier doen we een beetje meer verbruiken en dan wij zijn maar met ons tweeën. Ik moet wel zeggen dat twee keer per douchen zo nu en dan voorkomt, zeker na een dag in de kou is een warme douche erg lekker.
CV staat ook nog uit, de houtkachel neemt de verwarming 100 % over. Het hout komt tegenwoordig uit een eigen stuk bos (samen met m'n buurman 1 ha gekocht, voor kachelhout en natuurfotografie). Dit hout wordt overigens op een verantwoorde manier geoogst, voor zover dat mogelijk is.....
De pelletkachel staat werkeloos in de kamer, ik heb zelfs al een aantal zakken weggegeven aangezien ik niet veel meer nodig heb, misschien nog wat voor een gezellig vuurtje te maken.
WP staat hier ook nog op het lijstje, heb ietsje teveel PV op het dak liggen. Dit heeft alleen even niet zoveel prio meer. Nieuwe keuken op inductie gaat even voor. Het overgebleven PV overschot laat ik uitbetalen, dat maakt de jaarrekening negatief en dat is best leuk.Rol-Co schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:58:
[...]
Hier heeft de 7kW warmtepomp de verwarming volledig onder controle, en doet dat zelfs met 2 vingers in zijn neus.
De pelletkachel staat werkeloos in de kamer, ik heb zelfs al een aantal zakken weggegeven aangezien ik niet veel meer nodig heb, misschien nog wat voor een gezellig vuurtje te maken.
voila.Rol-Co schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:11:
[...]
Moet je dan niet je gemiddelde per dag ook niet aanpassen? delen door de goede hoeveelheid dagen.
ervan uitgaande dat mijn e-logging net als mijn pv ook op 23-7-16 ermee uit scheed, is het aantal dagen tm 31-01-2016 192 dagen volgens excel.
dan is het als volgt:
2017 | kWh | gem/dag |
januari | 282,784 | 1,4728 |
februari | 0 | 0 |
maart | 0 | 0 |
april | 0 | 0 |
mei | 0 | 0 |
juni | 0 | 0 |
juli | 0 | 0 |
augustus | 0 | 0 |
september | 0 | 0 |
oktober | 0 | 0 |
november | 0 | 0 |
december | 0 | 0 |
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Nu ook gelijk de ruimte om de e-boiler op een eigen groep te zetten met een eigen kWh meter. Dat maakt het meten wat makkelijker. Ik heb ergens nog zo'n C11 ABB meter liggen, kom die ook weer van pas.
Paste overigens maar net, de DWTW had geen 5 mm meer naar het midden moeten zitten

[ Voor 16% gewijzigd door drielp op 18-02-2017 21:46 ]
Wel gunstig, dat de douchewtw weer wordt opgewarmd word door de hoofdzekering.drielp schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:40:
Vandaag weer een stapje verder naar een gasloos bestaan. De groepenkast is aangepast van 1 fase naar een 3 fase kast. Dit ivm het overstappen van gas naar Inductiekoken.
Nu ook gelijk de ruimte om de e-boiler op een eigen groep te zetten met een eigen kWh meter. Dat maakt het meten wat makkelijker. Ik heb ergens nog zo'n C11 ABB meter liggen, kom die ook weer van pas.
Paste overigens maar net, de DWTW had geen 5 mm meer naar het midden moeten zitten
[afbeelding]
Bye bye ferraris?
Ga je nog iets aan een warmtepomp doen? Met enkel inductiekoken ben je er nog niet.
De ferraris is een 3-fase soort, die hangt er nog. Stedin is wel bezig met een SM omruilactie in de wijk, maar hopelijk mag ie blijven.AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 23:25:
[...]
Wel gunstig, dat de douchewtw weer wordt opgewarmd word door de hoofdzekering.![]()
Bye bye ferraris?![]()
Ga je nog iets aan een warmtepomp doen? Met enkel inductiekoken ben je er nog niet.
Warmtepomp komt er ooit ook nog wel in, ik houd daar wel ruimte voor vrij. Dan zal het een Elga worden oid. De houtkachel dekt nu de gehele warmtevraag af en met een halve hectare bos achter de hand is dat goed te doen.
Dan wordt het toch meer een hot fill op je quooker? Of zie ik dat verkeerd?fabstar81 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:12:
sinds gisteren een Quooker combi 2.2 aangesloten ter vervanging van de Pro Vaq 3. Dat zal ongetwijfeld wat met het verbruik gaan doen
Ik vind het een mooi systeem, maar die prijzen.... Oeffff
nee, dat is de combi+. Deze heb ik bewust niet aangeschaft, omdat die net zo goed als bij elke warmtevraag, toch de ketel gaat lopen. die sluit je nl inderdaad hotfill aan. daarbij haalt ie eerst warmwater uit de boiler (wat overigens koud water is wat is opgewarmd) wat teruggemengd wordt naar de ingestelde temperatuur dmv de warmwaterleiding (die nog koud is). zodra het warme water uit de CV ketel/ZB bij de Quooker komt voert die dat direct door naar de kraan.drielp schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:41:
[...]
Dan wordt het toch meer een hot fill op je quooker? Of zie ik dat verkeerd?
Ik vind het een mooi systeem, maar die prijzen.... Oeffff
d.w.z. dat elke keer als je de warmwaterkraan openzet, hij zowel electrisch verwarmd water uit de Quooker pakt, als gas-verhit water. niet zo zuinig dunkt me. bovendien ben ik dan nog steeds niet van die halfkraanopen-draaiers af waardoor elke dag ruim 45 keer de brander voor jan lul opstart.
afijn...de prijzen zijn bizar, vandaar dat ik hem voor 275 euro op marktplaats heb gekocht
heb nu wel nog een pro-vaq3 over

iemand nog ideeën hoe die op een alternatieve manier in te zetten? voorlader voor de e-boiler of zo?
overigens...stond er niet in de handleiding van de doucheWTW dat deze NIET in de meterkast gemonteerd mocht worden?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Deze dwtw mag in de meterkast, mits de aan- en afvoer buiten het elektrische deel vallen. Geen probleem dus.fabstar81 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:18:
[...]
nee, dat is de combi+. Deze heb ik bewust niet aangeschaft, omdat die net zo goed als bij elke warmtevraag, toch de ketel gaat lopen. die sluit je nl inderdaad hotfill aan. daarbij haalt ie eerst warmwater uit de boiler (wat overigens koud water is wat is opgewarmd) wat teruggemengd wordt naar de ingestelde temperatuur dmv de warmwaterleiding (die nog koud is). zodra het warme water uit de CV ketel/ZB bij de Quooker komt voert die dat direct door naar de kraan.
d.w.z. dat elke keer als je de warmwaterkraan openzet, hij zowel electrisch verwarmd water uit de Quooker pakt, als gas-verhit water. niet zo zuinig dunkt me. bovendien ben ik dan nog steeds niet van die halfkraanopen-draaiers af waardoor elke dag ruim 45 keer de brander voor jan lul opstart.
afijn...de prijzen zijn bizar, vandaar dat ik hem voor 275 euro op marktplaats heb gekocht![]()
heb nu wel nog een pro-vaq3 over![]()
iemand nog ideeën hoe die op een alternatieve manier in te zetten? voorlader voor de e-boiler of zo?![]()
overigens...stond er niet in de handleiding van de doucheWTW dat deze NIET in de meterkast gemonteerd mocht worden?
De Pro Vaq3 kan toch ook weer op marktplaats? Als voorverwarming zou ik niet doen, voegt niet zoveel toe aan je huidige opstelling.
Bij mij duurt het ongeveer 10 seconden voordat ik warm water in de keuken heb. Misschien valt hier nog wel wat aan te besparen, maar heeft geen prio. De ruimte in de keukenkasten is hier beperkt, dus voorlopig geen Quooker oid.