Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Deze week is de kogel door de kerk gegaan en is de regering akkoord gegaan met de afschaffing van de basisbeurs voor studenten, deze basisbeurs heette ook wel de prestatiebeurs. De prestatiebeurs was een lening welke enkel terugbetaald diende te worden als de studie niet afgemaakt werd. De prestatiebeurs bedroeg afgelopen jaar 279,14 per maand voor uitwonende en van 100,25 euro per maand voor thuiswonenden studenten.

Meer info:
- Wat verandert er voor studenten? Drie vragen over het nieuwe leenstelsel

- Studenten woedend om invoering leenstelsel; acties niet uitgesloten

- Volgend jaar aan het studeren? Dit gaat er veranderen

- Hogere rente voor studielening

- Studenten haken af door leenstelsel

Wat zullen van deze regel de gevolgen voor de lange termijn zijn?
- Krijgen we minder studenten? Gaan mensen onder hun niveau studeren?
- Wat gebeurt er als je straks na je studie een huis wilt kopen? Is de bank nog wel happig om een hypotheek te verstrekken aan een ex student met een studieschuld van 50k ?
- Wat gaat dit voor effect hebben op de woningmarkt? Starters die nu een huis gekocht hebben, kunnen deze hun huis nog wel verkopen als de banken straks enkel lagere hypotheken verstrekken?

Zelf vind ik het een onwijs slecht idee. Mede omdat Nederland altijd pretendeert een kenniseconomie te hebben. Verder is het bekend dat gemiddeld genomen hogeropgeleiden een hoger salaris hebben. Dit hogere salaris zorgt er ook voor dat deze personen meer belasting betalen. Verder vind ik het in een rijk land als Nederland bizar dat iemand zijn werkende leven met diepe schulden moet beginnen. Dit geeft je een weinig vrije positie om bijvoorbeeld een eigen bedrijf te beginnen of naar het buitenland te gaan.
Ook vind ik dat de huidige situatie genoeg druk biedt voor studenten, een BSA (Bindend Studie Advies) van 75% van de punten in het eerste jaar, dit scheidt imho het kaf van het koren. Hierna heb je in totaal 4 jaar om je bachelor van 3 jaar te halen. Het extra uitloop jaar zorgt ervoor dat je jezelf ook kan ontplooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 22:42
En daarnaast blijven de kosten voor huisvesting(kamer) ook nog steeds stijgen, wat ervoor gaat zorgen dat studenten sneller naar een school dichtbij gaan, en niet die ene die goed aanschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik vind het echt enorm dom en snap ook niet dat dit zo maar even besloten wordt.
Er zijn trouwens wel mensen die hier totaal geen problemen mee hebben en voor hun veranderd er niks. Dit zijn de 1%, dit zijn die studenten bollen uit de studenten korpsen die met die rijke pappa's en mamma's. Dat zijn dezelfde pappa's die vriendjes hebben op belangrijke plekken waaronder in Den Haag.

Deze pappa's hebben geen problemen om even 50k op te hoesten. En zijn blij dat hun kinderen toch wat meer bij de eliten blijven dan dadelijk weer z'n universiteit student te zijn. Deze pappa's regelen ook mooie belangrijke baantjes voor hun kinderen. Hierdoor zorgen ze dat de macht in de familie blijft.

Deze pappa's lijken nu even de 99% van de bevolking genaaid te hebben met deze geintjes.
Dus in plaats van de belasting te verhogen:
http://www.trouw.nl/tr/nl...t-de-rijken-betalen.dhtml
Gaan we dit doen:
http://frontpage.fok.nl/n...jken-mogen-slim-zijn.html
Graag allemaal even stemmen:
http://petities.nl/petitie/stop-het-leenstelsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:53

wontcachme

You catch me? No you wont

Slecht idee.

Nederland is een kennis land. Productie werk verdwijnt steeds meer en wat er blijft zijn oost europeanen vaak goedkoper mee. En de kennis die hier wel blijft is voornamelijk HBO en WO niveau. Door deze maatregelen zorg je ervoor dat minder mensen gaan studeren of juist meer kennis willen gaan behalen. Daardoor meer lager geschoolden waar juist minder werk voor is.

Dat er dingen veranderd moeten worden is zo, maar niet op deze manier. Er zijn sectoren in NL die veel meer veranderingen/optimalisatie kunnen gebruiken. Ze kunnen beter eerst de grootste kostenposten gaan aanpassen.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is voor mij gevoel inderdaad ook een slecht idee, maar wat nu als iemand advocaat van de duivel gaat spelen. Wat levert dit de Staat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even advocaat van de duivel spelen: dit is hoogstens een volgende aanpassing om het Nederlandse universiaire systeem meer Angelsaksisch te maken. In Groot-Brittannie is het jaarlijkse collegegeld bij de meeste universiteiten £9,000, dwz ongeveer €11-12,000. Dat is een stuk hoger dan in Nederland. Ook hier een leenstelsel, alleen ligt de grens voor terugbetalen wat hoger en vertraagd, waardoor het toch in zat gevallen een basisbeurs is omdat die mensen het niet terug kunnen of hoeven te betalen.

Dit ligt in Nederland moeilijker, daar Nederlanders een ingebouwde weerstand tegen lenen hebben (behalve bij hypotheken voor huizenaanschaf). In de Angelsaksische landen is lenen heel normaal en ook niet beschamend, terwijl daar in Nederland toch veel meer op neer gekeken wordt. Ook de (gevolgen van een) BKR-registratie speelt daar mee. In andere landen lenen ouders ook meer/dragen ouders ook meer bij aan de studie van de kinderen.

Nu nog petities etc gaan doen is niet zo zinvol. Dat had men bij de laatste verkiezingen moeten doen.

Nederland blijft echt wel een kenniseconomie. De individuele voordelen van studeren blijven bestaan, al zullen sommige studies er onder lijden.

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 28-05-2014 22:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:02
Ik ga gelukkig aankomend jaar studeren, en kan nog net wel de studiefinanciering meepakken. Mijn broertje daarentegen moet het volgend jaar helaas wel zonder de studiefinanciering doen...
Stiekem ben ik eigenlijk al blij dat het OV nog wel gratis blijft, dat de studiefinanciering op zou houden zat er al een tijdje aan te komen, dat het OV gratis blijft is dan een prettige verrassing natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Die lening valt toch heel erg mee? Die rente is nu al bijna niets en de afbetaaltermijn wordt ook nog eens verlengd met 10 jaar... Het is volgens mij meer een storm in een glas water.
De maandelijkse aflossing gaat omlaag: tot een maximum van 4 procent van het inkomen. In het huidige systeem kan tot 12 procent aflossing worden gevraagd.
Wanneer moet je beginnen met aflossen? In de huidige situatie als je een inkomen hebt op minimaal bijstandsniveau (dat is 643 euro per maand voor een alleenstaande onder de 65). Straks pas als je minimaal een inkomen hebt op minimumloonniveau (dat is 1.485 euro per maand boven de 23).
Heb je een handicap of een chronische ziekte, dan wordt na het behalen van je diploma 1.200 euro van je schuld kwijtgescholden.
Je krijgt dus de meest gunstige lening die je OOIT in je leven ook maar zal krijgen. Daarnaast verlies je niet je gratis Studenten-OVkaart. Als die wel was vervallen dan waren er andere problemen gekomen die wel erger waren dan nu. Vooralsnog lijkt het imho echt een storm in een glas water...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Even wat cijfertjes om een beter beeld te krijgen (was eerst voor mezelf bedoeld, maar laat ik 't delen :) ). De gemiddelde student heeft na de studie een schuld van ongeveer 16.000 euro. Gemiddeld studeert een student iets meer dan 5 jaar, wat bij een uitwonende student neerkomt op nog eens 16.000 euro extra. Totaal, als er niks wijzigt, verlaat een gemiddelde student het HBO/de Uni met 32.000 euro schuld. Bij een terugbetaaltijd van 35 jaar is dat zo'n 75 euro per maand.

Terugbetaling is maximaal 4% van het inkomen, dus vanaf 1900 euro netto/maand betaal je die 75 euro of meer. Daaronder betaal je minder terug. Als beginnend HBO Verpleegkundige bijvoorbeeld (netto +/- 1400) betaal je 56 euro/maand terug als je 'gemiddeld' bent.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De afbetaal-termijn wordt verlengd met 20 jaar: van 15, naar 35 jaar.

Wat betekent dat je 35 jaar lan een terugbetaalverplichting hebt: dat is nog langer dan de gemiddelde hypotheek! Plus dat de terugbetaalverplichting nog uitgesteld kan worden met 'k dacht 5 jaar, dus dan zit je 40 jaar met zo'n zwaard boven je hoofd.

Wie dat verzonnen heeft...

Op die manier léér je mensen dat lenen normaal en gewoon is. Tevens lijkt het me een ramp voor mensen die een gezin willen beginnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Ardana op 28-05-2014 22:47 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
tsja... ik denk dat het effect wel gaat vallen... er zijn nu ook zat studenten die bijlenen en/of de prestatiebeurs niet halen en zodoende met een fikse studieschuld aan hun werk-carriere beginnen...
misschien een leuk lokkertje voor toekomstige werkgever (om de besten te lokken): "als je bij ons komt solliciteren en we nemen je aan, dan betalen we je studieschuld..."
overigens vind ik wel dat er wat voorlichting mag komen over het lenen tijdens je studie... ik lees en zie soms verhalen (dat zijn hopelijk uitzonderingen) van mensen die zich helemaal de pleuris lenen onder het mom van "als ik straks werk betaal ik het wel terug"... maar a. moet je dan wel werk vinden, b. zeul je een last mee die je echt niet even in een half jaartje aflost... en c. getuigd het m.i. van een verwerpelijke mentaliteit van met geld omgaan en verantwoordelijkheden nemen...
maar dat terzijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Touchdomex schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:18:
Die lening valt toch heel erg mee? Die rente is nu al bijna niets en de afbetaaltermijn wordt ook nog eens verlengd met 10 jaar... Het is volgens mij meer een storm in een glas water.

[...]

Je krijgt dus de meest gunstige lening die je OOIT in je leven ook maar zal krijgen. Daarnaast verlies je niet je gratis Studenten-OVkaart. Als die wel was vervallen dan waren er andere problemen gekomen die wel erger waren dan nu. Vooralsnog lijkt het imho echt een storm in een glas water...
Eens dat het allemaal inderdaad erg meevalt. De condities waaronder geleend wordt zijn uitermate gunstig. Het lijkt dus inderdaad een storm in een glas water. Dat mes snijdt echter wel aan twee kanten. Als het inderdaad voor studenten weinig uitmaakt, wat levert het (de overheid) dan op? Dat kan dan nooit substantieel zijn.

offtopic:
M.i. hebben we overigens al lang geleden afscheid genomen van Nederland-kennisland. Ik doe nu een tweede studie. Daarvoor betaal ik 14.000 euro collegegeld per jaar. Daarvoor krijg ik dit jaar circa 60 contacturen. Dat is meer dan 200 euro per uur. Hoezo ambitieuze mensen stimuleren om verder / meer te studeren (naast een baan)? Een deeltijdstudent is thans louter een melkkoe van de onderwijsinstelling.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@P.O.Boxx: je vergeet de rente. Zeker bij samengestelde interest is dat bedrag een stuk hoger. Bij 2% rente moet je dus al € 102 per maand betalen om binnen 35 jaar die € 32.000 terug betaalt te hebben. In totaal betaal je dus € 42.840: € 10.840 rente. Van die € 102 is dus (gemiddeld) € 25 rente!

En als je een paar jaar op een lager inkomen zit, wordt voor de rest van de termijn de maandelijkse aflossing nóg hoger: 1 door de extra rente op niet eerder afgeloste schuld, en 2 vanwege "indikking" van je schuld-termijn. Ook je netto betaalde rente wordt dan hoger.

Stel, je betaalt 5 jaar € 0 en 5 jaar € 50 per maand, dan heb je dus nog 25 jaar om het restant te betalen. Omdat de lening niet lineair is afgenomen, moet je dus meer betalen om het verschil in te lopen.

Je scholing betaal je dus niet alleen zelf, je betaalt bijna 25% extra!

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 28-05-2014 22:53 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:33
Als je het in 35 jaar terug moet betalen kan je het bijna zien als een soort studeer belasting.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ardana schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:50:
@P.O.Boxx: je vergeet de rente. Zeker bij samengestelde interest is dat bedrag een stuk hoger. Bij 2% rente moet je dus al € 102 per maand betalen om binnen 35 jaar die € 32.000 terug betaalt te hebben. In totaal betaal je dus € 42.840: € 10.840 rente. Van die € 102 is dus (gemiddeld) € 25 rente!
Nu met die 2% valt het nog wel mee. Gaat het naar 4% rente (het is vroeger zelfs nog wel meer geweest) dan betaal je al 140 euro per maand af.

Bovendien ben je niet verplicht om meer dan 4% van je bruto inkomen te gebruiken voor aflossing. Bij 140 euro per maand is dat gelijk aan een maandinkomen van 3500 euro. Er zullen er dus genoeg zijn die niet eens voldoende aflossen (al dan niet een gedeelte van de looptijd) om de schuld naar nul te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
wontcachme schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:10:
Slecht idee.

Nederland is een kennis land. Productie werk verdwijnt steeds meer en wat er blijft zijn oost europeanen vaak goedkoper mee. En de kennis die hier wel blijft is voornamelijk HBO en WO niveau. Door deze maatregelen zorg je ervoor dat minder mensen gaan studeren of juist meer kennis willen gaan behalen. Daardoor meer lager geschoolden waar juist minder werk voor is.
Dit en het helpt ook niet dat in de overheid louter mensen zitten uit de alfa richting. Het gebrek aan visie getuigt daarin. Het zijn enkel creatieve boekhouders die plus en min sommen oplossen. Er zat een gat in de begroting, wat doen we? We schuiven dat gat naar de studenten, die betalen voortaan maar zelf hun studie. Ik vraag mij trouwens nog af wat dit met de staat doet. De staat kan neem ik aan ook niet onbeperkt geld lenen en zal dit geld dus ook zelf moeten lenen.
Dat er dingen veranderd moeten worden is zo, maar niet op deze manier. Er zijn sectoren in NL die veel meer veranderingen/optimalisatie kunnen gebruiken. Ze kunnen beter eerst de grootste kostenposten gaan aanpassen.
De zorg is de grootste kostenpost en experts zeggen al dat het nu al bijna niet meer te betalen is. Er zijn ook zat zorgbehoevende mensen in Nederland die de zorgkosten hebben van 1000 premiebetalende burgers. Dit terwijl het zorgmodel erop gebaseerd is dat je grosso modo je eigen kosten betaald dmv. premie..
Nilsepils schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:17:
Ik ga gelukkig aankomend jaar studeren, en kan nog net wel de studiefinanciering meepakken. Mijn broertje daarentegen moet het volgend jaar helaas wel zonder de studiefinanciering doen...
Stiekem ben ik eigenlijk al blij dat het OV nog wel gratis blijft, dat de studiefinanciering op zou houden zat er al een tijdje aan te komen, dat het OV gratis blijft is dan een prettige verrassing natuurlijk!
OV gratis moest ook wel, anders gingen de studenten en mass zwartrijden. Immers iedereen vind het leuk z'n ouders in het weekend te zien. En als je ouders niet genoeg geld hebben voor een kamer dan kan je ook de reiskosten niet zelf betalen. OV is in Nederland gewoon erg duur. Dal abonnementen zijn leuk maar de uni begint ook gewoon om kwart voor 9.
Touchdomex schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:18:
Die lening gaan banken moeilijk over doen bij het afsluiten van een hypotheek dat is iets dat nu al zichtbaar is met de aangescherpte hypotheek eisen. De overheid staat vooraan als een persoon failliet gaat dus de banken zijn helemaal niet happig met het lenen van geld aan iemand met een schuld aan de staat. Als we het hier over bedragen van 45k hebben dan is dit niet niets. Vooral als dit bedrag nog 40 jaar mag blijven uitstaan..
TerraGuy schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:41:
Even wat cijfertjes om een beter beeld te krijgen (was eerst voor mezelf bedoeld, maar laat ik 't delen :) ). De gemiddelde student heeft na de studie een schuld van ongeveer 16.000 euro. Gemiddeld studeert een student iets meer dan 5 jaar, wat bij een uitwonende student neerkomt op nog eens 16.000 euro extra. Totaal, als er niks wijzigt, verlaat een gemiddelde student het HBO/de Uni met 32.000 euro schuld. Bij een terugbetaaltijd van 35 jaar is dat zo'n 75 euro per maand.

Terugbetaling is maximaal 4% van het inkomen, dus vanaf 1900 euro netto/maand betaal je die 75 euro of meer. Daaronder betaal je minder terug. Als beginnend HBO Verpleegkundige bijvoorbeeld (netto +/- 1400) betaal je 56 euro/maand terug als je 'gemiddeld' bent.
Hier ga je uit van het vinden van een baan. De techniek sector doet het zowel op HBO als Universitair niveau goed. De alfa sector daar en tegen is vooral op het HBO een zooitje, veel studies klinken hartstikke leuk in de oren van de aankomende studenten, er worden gouden bergen beloofd, maar aan het einde van de studie is er geen werk. De studie is simpelweg te gemakkelijk of te algemeen. Kijk naar de vele media studies. Beetje photoshop, 3DSmax en InDesign. Daar lopen veel bedrijven niet warm voor. Die mensen hebben wel dezelfde schuld als iemand die keihard heeft zitten blokken voor Technische Informatica. En laten we eerlijk wezen deze persoon heeft ook niet teveel moeite om 3Dsmax en Photoshop te leren..
argro schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:49:

offtopic:
M.i. hebben we overigens al lang geleden afscheid genomen van Nederland-kennisland. Ik doe nu een tweede studie. Daarvoor betaal ik 14.000 euro collegegeld per jaar. Daarvoor krijg ik dit jaar circa 60 contacturen. Dat is meer dan 200 euro per uur. Hoezo ambitieuze mensen stimuleren om verder / meer te studeren (naast een baan)? Een deeltijdstudent is thans louter een melkkoe van de onderwijsinstelling.
Met 60 contact uren mag je al in je handjes knijpen, ik doe een studie aan de TU Delft en ik krijg 30 à 40 contact uren. Dit is veel. De meeste studenten die ik spreek hebben minstens 1 of 2 dagen vrij. Werken naast mijn studie zit er voor mij dan ook niet in. Maar dit is ook hoe studeren hóórt te zijn.
pingkiller schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:57:
Als je het in 35 jaar terug moet betalen kan je het bij zien als een soort studeer belasting.
Voer dan een lastenverzwaring in voor de hogere inkomens, o die hebben we al, de inkomensafhankelijke belasting. We moeten niet vergeten dat de lagere inkomens ook profiteren van hogeropgeleide. De hogeropgeleiden ontwerpen en de lagere die werken het uit en zetten het in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:13:
OV gratis moest ook wel, anders gingen de studenten en mass zwartrijden.
Huh? Ik ben dermate oud dat ik studeerde toen de OV-jaarkaart werd ingevoerd. Wij wilden dat ding niet, het was een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Het had helemaal niets met zwartrijden te maken.

Alleen studenten zijn nu zo gewend aan die OV-jaarkaart dat ze omgekeerd gaan redeneren.
Dal abonnementen zijn leuk maar de uni begint ook gewoon om kwart voor 9.
Daar zijn oplossingen voor gesuggereerd, maar die vond men niet leuk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Oh ja, de 2% rente vergeten mee te nemen. We hebben overigens ook nog de factor inflatie, gemiddeld iets van 2,1% per jaar, dat compenseert weer mooi.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:21:
[...]

Huh? Ik ben dermate oud dat ik studeerde toen de OV-jaarkaart werd ingevoerd. Wij wilden dat ding niet, het was een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Het had helemaal niets met zwartrijden te maken.

Alleen studenten zijn nu zo gewend aan die OV-jaarkaart dat ze omgekeerd gaan redeneren.
Ik snap de zin niet helemaal, maar de OV kaart is tegenwoordig ook nood omdat studenten ontzettend worden uitgemolken met huur. Je kan enkel bij selecte instanties huren omdat de andere doodleuk neerzetten: NIET VOOR STUDENTEN, kijk maar rond op Funda bij huurhuizen van bijv. makelaars.
In mijn stad (Delft) zit ik dus vast aan de Duwo. Ik woon in een achterbuurt in een flat, hier zijn 3 kamers ingemaakt, wij betalen met zn drieën in totaal 1100 euro incl service kosten en ex. gas/water/licht/internet. Mijn buurman heeft dezelfde woning in dezelfde flat en die betaald 500 euro, dan krijgt hij ook nog huurtoeslag. Iets dat ik en mijn mede studenten mislopen omdat wij geen eigen voordeur hebben..
Daar zijn oplossingen voor gesuggereerd, maar die vond men niet leuk.
De hele samenleving is ingericht op 9 tot 5, de openingstijden van de winkels, de frequenties van het openbaar vervoer, het daglicht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

gambieter schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:21:
[...]

Een trajectkaart bij de NS voor een afstand van ongeveer een uur reizen (laten we zeggen de grens dat mensen nog thuis wonen) kost zo'n 300 euro per maand.

OV is dermate duur dat er heel wat stufi tegenover moet staan wil dat compenseren. Een dalurenkaart zou overigens een prima idee zijn in combinatie met het compleet verschuiven van alle roosters (+2 uur bijvoorbeeld). Dat houdt echter wel in dat elke instelling dus ook 's avonds onderwijs moet gaan aanbieden. Zo ver is het nog lang niet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:13:
[...]

Met 60 contact uren mag je al in je handjes knijpen, ik doe een studie aan de TU Delft en ik krijg 30 à 40 contact uren. Dit is veel. De meeste studenten die ik spreek hebben minstens 1 of 2 dagen vrij. Werken naast mijn studie zit er voor mij dan ook niet in. Maar dit is ook hoe studeren hóórt te zijn.
offtopic:
Ik heb over 60 contacturen per jaar, circa 1,5 per week dus.... Voor 14.000 euro per jaar.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:27:
Ik snap de zin niet helemaal, maar de OV kaart is tegenwoordig ook nood omdat studenten ontzettend worden uitgemolken met huur. Je kan enkel bij selecte instanties huren omdat de andere doodleuk neerzetten: NIET VOOR STUDENTEN, kijk maar rond op Funda bij huurhuizen van bijv. makelaars.
Dat heeft ook te maken met reputatie en gedrag van studenten; deze zijn lang niet altijd de ideale huurders. Maar dat betekent niet dat een OV-jaarkaart essentieel is. Dat je graag naar de ouders wilt, betekent niet dat het moet; als je het je niet kunt veroorloven, dan niet doen. Het is geen recht of plicht.

De keuze voor de universiteit/HBO moet dan mogelijk wat meer gestuurd worden door de eigen woonlocatie ipv waar men wil studeren.
De hele samenleving is ingericht op 9 tot 5, de openingstijden van de winkels, de frequenties van het openbaar vervoer, het daglicht etc.
Ook dat is aanpasbaar. Niet leuk, maar ziekenhuispersoneel, nachtwakers, mensen in ploegendiensten etc kunnen er ook mee omgaan. Het zal alleen het sociale deel bemoeilijken, maar dat is niet het hoofddoel van studeren :)
Muthas schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:31:
Een trajectkaart bij de NS voor een afstand van ongeveer een uur reizen (laten we zeggen de grens dat mensen nog thuis wonen) kost zo'n 300 euro per maand.
Dat is de verkoopprijs, niet de prijs voor de NS. Toen het ingevoerd werd, leverde het Deetman geld op op zijn begroting. Alleen is men er nu aan gewend en kijkt men naar de kosten van het verdwijnen.

Ter vergelijking: ik wilde het ding niet, ik gebruikte toen twee strippenkaarten per maand maar zag de volle mep verdwijnen van stufi. Mensen die veel reisden wonnen erbij, anderen verloren erbij. Nu heeft men de plannen en verwachtingen aangepast aan het hebben van de kaart.

Maar goed, er blijft een beurs voor de kinderen van lagere inkomens, dat betekent dat de toegang mogelijk blijft voor alle inkomensniveaus. Dat is imo erg belangrijk.

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 28-05-2014 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Muthas schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:31:
[...]

OV is dermate duur dat er heel wat stufi tegenover moet staan wil dat compenseren. Een dalurenkaart zou overigens een prima idee zijn in combinatie met het compleet verschuiven van alle roosters (+2 uur bijvoorbeeld). Dat houdt echter wel in dat elke instelling dus ook 's avonds onderwijs moet gaan aanbieden. Zo ver is het nog lang niet niet.
Dit zou dan uitkomen op 3600 euro per jaar, dat is een flinke smak geld en dan kan je enkel het traject school <> huis reizen. Stel dat je bij een studentenroeiclub gaat, dan mag je in alle studenten steden door het land wedstrijden gaan roeien.. Deze wedstrijden zijn ook goed om in contact te komen met ander gezinde van andere studierichtingen.
Onderwijs in de avonden, ik denk dat de professors dan ook een salarisverhoging willen zien. De creche moet dan ook langer open zijn, ik zie niet hoe dat ooit goedkoper kan worden onder de streep.
argro schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:32:
[...]
offtopic:
Ik heb over 60 contacturen per jaar, circa 1,5 per week dus.... Voor 14.000 euro per jaar.
excuus overheen gelezen, dat zijn inderdaad dure uurtjes dan!
gambieter schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:35:
[...]

Dat heeft ook te maken met reputatie en gedrag van studenten; deze zijn lang niet altijd de ideale huurders. Maar dat betekent niet dat een OV-jaarkaart essentieel is. Dat je graag naar de ouders wilt, betekent niet dat het moet; als je het je niet kunt veroorloven, dan niet doen. Het is geen recht of plicht.
Je kan toch een contract opstellen waarin je daaraan eisen legt? Dit lijkt mij zo gemakkelijk op te lossen, en het helpt ook als je niet 16 studenten in een huis propt..
De keuze voor de universiteit/HBO moet dan mogelijk wat meer gestuurd worden door de eigen woonlocatie ipv waar men wil studeren.
Slecht idee en hier woorden instelling ook lui van, immers de studenten die komen wel. Verder heeft Nederland 3 Technische Universiteiten, Delft, Twente en Eindhoven. Balen als je in Groningen woont, of in Amsterdam.
Ook dat is aanpasbaar. Niet leuk, maar ziekenhuispersoneel, nachtwakers, mensen in ploegendiensten etc kunnen er ook mee omgaan. Het zal alleen het sociale deel bemoeilijken, maar dat is niet het hoofddoel van studeren :)
Die mensen krijgen er ook extra voor betaald, we gaan dan een hele boel mensen extra moeten betalen en waarvoor? Zodat studenten in de dal uren kunnen reizen? Vergeet niet dat studenten hun geld veel gemakkelijker uitgeven en dus waarschijnlijk het meesten kopen op stations e.d.
Maar goed, er blijft een beurs voor de kinderen van lagere inkomens, dat betekent dat de toegang mogelijk blijft voor alle inkomensniveaus. Dat is imo erg belangrijk.
De lagere inkomens komen er alleen maar slechter af. Als beide ouders een inkomen hebben van 1900 euro bruto dan krijgen de kinderen GEEN beurs. Als ik in het wat verdient de tweaker topic kijk is dat zo'n beetje het start salaris van een MBO 4 ict'er.. Ik weet niet hoeveel die per maand daarvan kunnen sparen..

[ Voor 7% gewijzigd door Brilsmurfffje op 28-05-2014 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een roeivereniging is niet het hoofddoel van studeren. Een studievereniging ook niet. Je moet uitkijken dat je niet gaat redeneren vanuit verworvendheden, dwz alles vanuit wat je nu hebt. Ook daar moet je kritisch zijn of dat noodzakelijk/belangrijk is of een luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Overigens, je kan natuurlijk ook even thuis blijven wonen en/of een baantje erbij op de zaterdag. Zelfs in deze vorm is nederland een van de goedkoopste landen om te studeren dan. Een studie is een investering; het nooit de bedoeling geweest dat werkelijk iedereen gaat studeren om het studeren zelfs al is het communicatiewetenschappen. Ik denk niet dat we hierdoor problemen gaan zien bij de bovenkant van de beta studenten die onze kenniseconomie drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:48:
Een roeivereniging is niet het hoofddoel van studeren. Een studievereniging ook niet. Je moet uitkijken dat je niet gaat redeneren vanuit verworvendheden, dwz alles vanuit wat je nu hebt. Ook daar moet je kritisch zijn of dat noodzakelijk/belangrijk is of een luxe.
Het is onderdeel van de ontplooiing van de student. Van universitaire studenten worden bepaalde dingen verwacht, hiervan is zelfontplooiing een onderdeel. Met roeiverenigingen, studieverenigingen e.d kom je incontact met andere studenten, en daaruit komen discussie voort. Deze discussies helpen je een mening te vormen. En helpen je ook je sociale vaardigheden te verbeteren. Ik zeg niet dat alles hiermee goed te praten is en er moet ook gewoon hard gestudeerd worden. Maar ontspanning is ook goed.
Als je bij je ouders thuisblijft en je sportclubje zit in je eigen stad dan is het makkelijk dan blijf je gewoon daar. Bij de universiteit komen mensen van verder dus zitten de sportclubs bij de universiteit. Omdat normale competities te duur zijn er speciale studentencompetities. Maar dan moet je dus tegen andere studenten spelen en die zitten dus enkel in de grote universiteitssteden. Want over het algemeen wonen veel HBO'ers gewoon thuis.
Hoe je het ook went of keert het OV is niet iets waar de student direct recht op heeft maar het helpt hem wel enorm. Veel bedrijven profiteren er ook van dus allicht dat die kunnen meebetalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:03
Na je studie moet je ook zelf je sociale contacten betalen. ;)

Ik zit een beetje in dubio. De uit/thuiswonende basisbeurs heb ik altijd als een fooi ervaren. Collegeld en boeken kon je van de uitwonende beurs betalen, maar huisvesting e.d. niet. Als ik mijn studie niet had gehaald had ik ook ongeveer 48x220=10.560 schuld gehad. Maar dat kan je met een paar jaar werken afgelost hebben. De meeste spaarrekeningen geven meer rente dan de rente op de lening kost. Veel berekeningen overal gaan wel uit van een worst-case scenario.

Misschien gaan scholen uiteindelijk ook weer nadenken over de opleidingen. Veel van de huidige opleidingen lijken modegevoelig en kwalitatief meh.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 35 jaar is ook geen winst. Nu betaal je 15 jaar wat je kunt betalen, maar mocht dat 10 jaar heel weinig zijn en heb je nog schuld na 15 jaar, zolang je betaald hebt wat duo bepaalde ben je na 15 jaar ook klaar. Die periode valt te overzien bij grotere schulden en je betaalt naar vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Señor Sjon schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:58:
Na je studie moet je ook zelf je sociale contacten betalen. ;)
Misschien gaan scholen uiteindelijk ook weer nadenken over de opleidingen. Veel van de huidige opleidingen lijken modegevoelig en kwalitatief meh.
Mooier zou zijn dat de studenten er zelf overna gaan denken. Dus meer studies gaan uitzoeken die echt een verrijking zijn voor zichzelf en voor anderen.

Niet een studie als communicatie oid.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

[b]Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:56:
Het is onderdeel van de ontplooiing van de student.
Ik vind eigenlijk dat als je 18+ bent en het over ontplooing hebt, het wellicht tijd is om voorzichtig een voetje in de echte wereld te zetten waar je verantwoordelijk bent voor je eigen acties en niemand iets zomaar voor je doet. Als je dan dus wilt ontplooien moet je er iets voor doen. Je kan lenen en het later afbetalen, die uitweg is er altijd, of je kan erbij werken oid. Of je hebt rijke ouders en die betalen alles... wat betreft dat laatste ook vast een goede les hoe het "in het echt" werkt. Niet alles is eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:56:
Het is onderdeel van de ontplooiing van de student. Van universitaire studenten worden bepaalde dingen verwacht, hiervan is zelfontplooiing een onderdeel.
Ik doe veel sollicitatiegesprekken met kandidaat PhD-students in Groot-Brittannie. Die hebben geen basisbeurs, een zeer hoge lening en heel veel concurrentie. Zij ontplooien zich uitstekend, door hun zomers te werken, door actief te zijn 's avonds, te werken in weekenden, etc. Ik vraag me wel eens af of ik dat zelf had kunnen opbrengen tijdens mijn studie, maar zij zijn niet anders gewend.

Hoe lullig het ook klinkt: men is zo gewend dat dit "erbij hoort", dat men het als noodzaak is gaan zien. Maar het zijn extra's en een soort van luxe, en luxe is iets wat kan als er zat geld voor is, niet in een laagconjunctuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:15:
Even advocaat van de duivel spelen: dit is hoogstens een volgende aanpassing om het Nederlandse universiaire systeem meer Angelsaksisch te maken. In Groot-Brittannie is het jaarlijkse collegegeld bij de meeste universiteiten £9,000, dwz ongeveer €11-12,000. Dat is een stuk hoger dan in Nederland. Ook hier een leenstelsel, alleen ligt de grens voor terugbetalen wat hoger en vertraagd, waardoor het toch in zat gevallen een basisbeurs is omdat die mensen het niet terug kunnen of hoeven te betalen.

Dit ligt in Nederland moeilijker, daar Nederlanders een ingebouwde weerstand tegen lenen hebben (behalve bij hypotheken voor huizenaanschaf). In de Angelsaksische landen is lenen heel normaal en ook niet beschamend, terwijl daar in Nederland toch veel meer op neer gekeken wordt. Ook de (gevolgen van een) BKR-registratie speelt daar mee. In andere landen lenen ouders ook meer/dragen ouders ook meer bij aan de studie van de kinderen.

Nu nog petities etc gaan doen is niet zo zinvol. Dat had men bij de laatste verkiezingen moeten doen.

Nederland blijft echt wel een kenniseconomie. De individuele voordelen van studeren blijven bestaan, al zullen sommige studies er onder lijden.
Dit zou geen probleem zijn als het nettosalaris ook maar naar Angelsaksische normen zou zijn. Met het in Nederland flink afgeroomde salaris is het voor een hoogopgeleide meer dan pittig om 50.000 af te lossen. Op deze manier is dit het slechtste van twee werelden. Het volle pond betalen om te studeren, maar ook het volle pond betalen als je profijt hebt van die studie. In mijn ogen waren we allang op het punt dat studeren financieel niet loont en met deze aanpassing wordt het alleen maar erger.

Overigens is Nederland geen kennisland, maar een handelsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 00:32:
In mijn ogen waren we allang op het punt dat studeren financieel niet loont en met deze aanpassing wordt het alleen maar erger.
Mwwaa... ik geef het je te doen om iets rond de 60-70k te vinden zonder studie. Dan betaal je in 5 jaar af en verdien je daarna toch een stuk meer de komende 40 jaar. Maar het is ook voor jezelf natuurlijk; op je 16e een eigen bedrijf beginnen dat bloeit levert altijd meer op, maar wil je meer leren van je vak? Je kan dan hier wel naar UK-normen willen verdienen, maar ga je dan UK-huren betalen? Bv midden in het centrum van Londen voor je 4-jaar studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:11
-

[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

* gambieter merkt niet zoveel van die hogere salarissen in de Angelsaksische landen. En dat ondanks die PhD.

Niet dat ik klaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door rr7r op 29-05-2014 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zoijar schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 01:03:
[...]

Mwwaa... ik geef het je te doen om iets rond de 60-70k te vinden zonder studie. Dan betaal je in 5 jaar af en verdien je daarna toch een stuk meer de komende 40 jaar. Maar het is ook voor jezelf natuurlijk; op je 16e een eigen bedrijf beginnen dat bloeit levert altijd meer op, maar wil je meer leren van je vak? Je kan dan hier wel naar UK-normen willen verdienen, maar ga je dan UK-huren betalen? Bv midden in het centrum van Londen voor je 4-jaar studie?
Ook met studie is 60-70k geen sinecure. Zonder studie, maar met gevaarlijk werk en ploegentoeslagen kom je daar overigens wel aan in bv Pernis.

Iemand had ergens een vergelijk staan tussen werken en HBO. Bij een maximale lening duurde het verdomd lang om degene die eerder gestart is in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

gambieter schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 00:08:
[...]

Ik doe veel sollicitatiegesprekken met kandidaat PhD-students in Groot-Brittannie. Die hebben geen basisbeurs, een zeer hoge lening en heel veel concurrentie. Zij ontplooien zich uitstekend, door hun zomers te werken, door actief te zijn 's avonds, te werken in weekenden, etc. Ik vraag me wel eens af of ik dat zelf had kunnen opbrengen tijdens mijn studie, maar zij zijn niet anders gewend.

Hoe lullig het ook klinkt: men is zo gewend dat dit "erbij hoort", dat men het als noodzaak is gaan zien. Maar het zijn extra's en een soort van luxe, en luxe is iets wat kan als er zat geld voor is, niet in een laagconjunctuur.
Het probleem gaat m.i. niet de studiebeurs zijn, maar -net als in de UK- de mensen die het hele traject niet starten gaan een probleemgroep vormen. De tweedeling in de UK is steeds groter aan het worden en deze maatregel maakt het er niet beter op.

Afgestudeerden starten zo met een achterstand van ongeveer 5 jaar niet werken en een studeschuld, totaal ongeveer 80.000 euro. Mits je een hele goede studie hebt gekozen of bij de toptalenten van jouw studie behoort, is dat een bedrag wat je niet terugverdient. Daarom gaan 10% van de jongeren niet meer studeren, terwijl anderen een praktischer opleiding kiezen. Mogelijk gevolg: de minder economisch nuttige opleidingen vallen weg. Dat is jammer: de ontwikkeling van jongeren zou een doel op zich moeten zijn. Die ontwikkeling maken ze nu niet door en dat betekent dat jongeren uiteindelijk 'dommer' blijven. Daarbij: economisch waardeloze maar zeer waardevolle studies (geschiedenis, filosofie, sociologie) verdwijnen ook, of verzwakken sterk. Dát vind ik nog de meest kwalijke zaak.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:07
Een mooie discussie en persoonlijk denk ik dat deze bezuiniging wel een flinke drempel gaat werpen op met name de studiemogelijkheden van kinderen uit gezinnen van de middenklasse. Immers, wie kan garanderen dat de huidige collegegelden niet verder omhoog zullen gaan? Ik zie het binnen 10 jaar wel stijgen naar 10K per jaar voor een Mastertraject. Met de nodige kosten voor levensonderhoud is het niet onwaarschijnlijk dat een student met een schuld van 50K de opleiding verlaat. En dan heb ik het nog niet over de dure opleidingen zoals de beta studies of geneeskunde.

En daarmee zie ik twee kwalijke bewegingen komen:
1. Meeste opleidingen in Nederland hebben niet de nodige kwaliteit die dergelijke prijzen verantwoorden. Studenten zullen dan ook of naar het buitenland gaan om te studeren of ze worden na extreme selectie en hoge collegegelden geaccepteerd door de paar topuniversiteiten in NL die overblijven.
2. De mensen die veel geld en tijd hebben geïnvesteerd in een dure opleiding zullen de ROI van deze opleiding (lees hier een goede baan met een hoog inkomen) niet willen delen. Immers de staat was geen medeinvesteerder. En dus zal het draagvlak voor het huidige progressieve belastingstelsel als sneeuw voor de zon verdwijnen. Bij behoud van dit stelsel zal de hoogopgeleide burger naar het buitenland vertrekken.

Kortom: hoe je het ook bekijkt, het is weer een vokgende stap naar liberalisering van het Nederlands hoger onderwijs waarbij deze maatregel van Bussemaker een braindrain van NL gaat veroorzaken.

[ Voor 3% gewijzigd door righthand op 29-05-2014 11:04 . Reden: aanpassing en uitbreiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Krisp schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 09:12:
Het probleem gaat m.i. niet de studiebeurs zijn, maar -net als in de UK- de mensen die het hele traject niet starten gaan een probleemgroep vormen. De tweedeling in de UK is steeds groter aan het worden en deze maatregel maakt het er niet beter op.
De drastische verhoging van het collegegeld in het VK (van ~£3k naar £9k per jaar) heeft niet geresulteerd in een vermindering van het aantal startende studenten. Dat wil niet zeggen dat ik het een goede maatregel vind, maar om het even in perspectief te zetten.
Daarom gaan 10% van de jongeren niet meer studeren, terwijl anderen een praktischer opleiding kiezen. Mogelijk gevolg: de minder economisch nuttige opleidingen vallen weg. Dat is jammer: de ontwikkeling van jongeren zou een doel op zich moeten zijn. Die ontwikkeling maken ze nu niet door en dat betekent dat jongeren uiteindelijk 'dommer' blijven.
De onus verschuift nu naar de individuele persoon om dat te financieren ipv de samenleving. Helaas een beweging die we in veel gebieden zien, de solidariteit valt weg. Maar het probleem ligt hem wel in het geven van goede argumentaties waarom dat gefinancierd moet worden vanuit de maatschappij. De roeiwedstrijden waren een slecht gekozen voorbeeld, schakers, hockeyers etc reizen ook het land door voor wedstrijden. Hetzelfde als studievertraging bij bestuurswerkzaamheden bij een studievereniging, dat is een moeizaam te verdedigen kostenpost :) .
Daarbij: economisch waardeloze maar zeer waardevolle studies (geschiedenis, filosofie, sociologie) verdwijnen ook, of verzwakken sterk. Dát vind ik nog de meest kwalijke zaak.
Ik heb dat ook geprobeerd te beargumenteren bij de kunst- en cultuurbezuinigingen. Dat lukte me niet goed. Waarom zijn die waardevol? (niet mijn persoonlijke mening, maar advocaat, duivel etc) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 01-10 18:04
Ik vind eigenlijk dat we met zijn alleen van een mug een olifant maken. Iedereen doet mee aan de bangmakerij van de verandering. Want ja het was goed, dus als er iets veranderd dan moet het wel veel slechter worden. Wat dat betreft weet het NRC het niet treffender te formuleren: "Totale leegte vult de ruimte van het politieke debat over het studieleenstelsel".

Als je dat koppelt aan het eerste de beste TV-item waar gemiddelde VWO leerlingen worden geinterviewed, en die dan zeggen dat ze net zo goed putjesschepper o.i.d kunnen worden of worden neergezet alsof ze dom zijn. Ja dat zijn dezelfde kortzichtige mensen die straks vrolijk een studie Psychologie of Communicatie wetenschappen gaan doen, en over vijf jaar gaan zeuren dat het systeem zo slecht was omdat ze geen baan kunnen vinden, wie is hier dan kortzichtig en dom bezig? :P

Verder denk ik dat iedereen die wil gaan studeren ook wel gaat studeren, want waar een wil is, is een weg en dan leer je ook meteen dat in het echte leven niet je aan komt waaien en je overal voor moet werken. En nee, ik studeer zelf nu ook 3 jaar, en nee ik heb geen rijke ouders (gewoon gezin met 1 verdienende ouder, ongeveer modaal). Maar ik het toch kunnen studeren zonder studieschuld, stufi heb ik in principe niet nodig gehad en alleen de OV-kaart heeft mij veel geld gescheeld. Dus om nu te zeggen dat het niet mogelijk is?

Deze verandering was blijkbaar nodig om geld te besparen, het is alleen jammer dat niemand daar in Den Haag voor uit durft te komen. Je moet een studie ook zien als een investering in jezelf en in jouw toekomst, dat mag best wat kosten, dan zal je er ook niet zo lichtzinnig over denken om er veels te lang over te doen, eerst 5 verkeerde studies te kiezen of een jaar alleen maar bier zuipen :P. Toch heb ik ook wel enkele bedenkingen bij het systeem:
  • Je mag maar maximaal 4% aflossen. Dus ik kan niet alles in één jaar aflossen als ik dat zou willen, hierdoor zit ik onnodig lang aan een hoge schuld vast met alle gevolgen van dien.
  • Aflossingstermijn wordt verlengd, maar dat betekent tevens dat je over een veel langere termijn een totaal veel hogere rente betaald, rente op rente zeg maar.
  • De overheid denkt met deze maatregel een structureel probleem als conjunctureel probleem op te lossen, en dat doen ze wel vaker. Net als veel mensen zich nu bang maken dat dit veel mensen doet afhaken om te studeren, terwijl dat we de komende jaren of als die mensen met hun studie klaar zijn er weer werk genoeg is en we weer zo'n beetje op een conjunctuurpiek zitten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AYCE
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05-2022
Het is pure uitkleding van de Nederlandse kenniseconomie en zo het verschil tussen arm en rijk nog meer te vegroten. Uit onderzoek is nu al gebleken dat er duizenden jongeren na hun MBO zeker geen HBO meer zullen gaan doen.

Gezien dat mensen moeite hebben met naar de geschiedenis te kijken even wat feiten op een rijtje:
- In de jaren 80 kon je met één modaal inkomen een gezin onderhouden, op vakantie gaan, extraatjes kopen, zo nu en dan een uitje en je kinderen dan nog zelfs ondersteunen in hun studie. Nu is één modaal inkomen voor een gezin gelijk aan de armoedegrens.
- In de jaren 80 hadden we een veel kleinere economie en is het duidelijk dat in de stijgende economie het geld niet bij de lagere en midden inkomens zijn gekomen.
- Zijn de mensen zich voornamelijk rijker gaan voelen door het meer mogen lenen, luxe artikelen die veel goedkoper zijn geworden en het elkaar wijs maken dat de huizenprijzen inderdaad terecht meer waard zijn gaan worden. Dit laatste was voornamelijk in het voordeel van de banken die 5-6x zo groot zijn geworden, makelaars, tussenpersonen en de enkeling die wel op tijd zijn huis heeft verkocht en nu aan eht huren is(alhoewel ze iedereen uit de huursector aan het roken zijn).

Nederlanders zijn alleen maar meer kwijtgeraakt, ondanks onze zogenaamde groeiende economie.We worden belazerd waar we bij zijn, maar niemand wil het zien. Enkel al de zorg die in 2000 20 miljard naar 89 miljard is gestegen in kosten, praat niemand over. Terwijl je met dat verschil allerlei linkse en rechtse hobbies mee kan financieren, de villasubsidie mee instant kunt houden, scheefthuurders kunt laten zitten, langstudeerders met rust kan laten, bijstand en uitkeringen naar het buitenland in stand kunt houden, de JSF kunt laten doorgaan, hollandse niet eerlijke uitkeringstrekkers kunt laten doorgaan en tal van andere onwenselijke dingen laten gaan(afhankelijk van je politieke standpunt).

Maarja, Nederlanders zijn kampioen schaap en zich blind te laten staren op de kleine details en uiteindelijk niet verder komen dan een beetje klagen.

Wij hadden het met die economische groei sinds de jaren 80 veel beter moeten hebben(zelfs inclusief de crisis), maar hebben het gemiddeld veel slechter(puur door vaste lasten). 1% binnen Nederland verdient 23% van al het geld... Het zijn bijna Amerikaanse toestanden, waar de 6 erfgenamen van Walmart net zoveel verdienen als 42% van alle Amerikanen. Dit ook nog eens terwijl bij Walmart de mensen zo weinig betaald krijgen, dat ze er nog zelfs voedselbonnen bij moeten vragen.

Het grootste feit waarin het duidelijk is dat de regering het allemaal kapot maakt sindsdien, is wel dat de financiële instellingen die verantwoordelijk zijn voor de crisis sinds 2008 12% meer zijn gaan verdienen, terwijl de gemiddelde Nederlander 20% minder is gaan verdienen.

Slaap lekker Nederland.

www.heinyreimes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:04
*knip* troll

[ Voor 88% gewijzigd door argro op 29-05-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
righthand schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 10:49:
En daarmee zie ik twee kwalijke bewegingen komen:
1. Meeste opleidingen in Nederland hebben niet de nodige kwaliteit die dergelijke prijzen vertegenwoordigen. Studenten zullen dan ook of naar het buitenland gaan om te studeren of ze worden na extreme selectie en hoge collegegelden geaccepteerd door de paar topuniversiteiten in NL die overblijven.
2. De mensen die veel geld en tijd hebben geïnvesteerd in een dure opleiding zullen de ROI van deze opleiding (lees hier een goede baan met een hoog inkomen) niet willen delen. Immers de staat was geen medeinvesteerder. En dus zal het draagvlak voor het huidige progressieve belastingstelsel als sneeuw voor de zon verdwijnen. Bij behoud van dit stelsel zal de hoogopgeleide burger naar het buitenland vertrekken.

Kortom: hoe je het ook bekijkt, deze maatregel van Bussemaker gaat een braindrain veroorzaken.
* Bundin zoekt laatste studielening-papiertje

Rente
Percentage 0,81%
Geldig tot 31-12-2018

Geen inflatiecorrectie, dus mijn schuld neemt ook af als ik geen cent terugbetaal. In de toekomst 35 jaar om te betalen (ik dus 15, ook prima), met een maximum van 4% van je loon en een minimum-inkomen om te moeten beginnen met betalen. Daar moet nog steeds geld bij voor de overheid, vooral omdat je bij veel studies niet kostendekkend bent voor een universiteit/hogeschool met dat relatief lage collegegeld. En als de thuissituatie minder rooskleurig is dan wordt er alsnog geschonken de eerste jaren. Verdien je weinig? Niet terugbetalen. Daar zullen de meeste mensen geen meter minder ver van op vakantie gaan wanneer ze een paar jaar werken.

Natuurlijk zijn er landen met nog lagere kosten, maar dat zie je dan ook vaak terug in het belastingregime daar. In veel andere landen betaal je echter 5 tot 10 keer meer collegegeld per jaar. Tik dat 5x af en daar is de helft van je studieschuld hier. Heb je nog geen cent aan de rest van je leven uitgegeven. Diegenen die dat kunnen/willen betalen hadden die optie ook al voordat hier tot een leenstelsel werd besloten.

En ja, het ging zo goed in de jaren tachtig, AYCE. Zó goed dat we daar nu de rekening voor betalen:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16492962/314050303.jpg

We betalen nu voor de op Amerikaanse wijze gefinancierde 'welvaart' van de afgelopen decennia en mogen blijven lappen voor de ouderen die met de VUT/OBU/prepensioen op tijd zijn gestopt met een prettig hoge uitkering. Lang leve de jaren tachtig.

Toevoeging: het is kut voor de studenten, maar de beleidsmakers zijn 50+ en de meest mondige leden van vrijwel alle politieke partijen, vakbonden en andere lobbygroepen ook. En 50+-ers zien een bezuiniging waar de achterban amper last van heeft, dus dat is politiek safe. Net als de uitgestelde verhoging van de pensioenleeftijd. Dus succes met de petitie, dat maakt vast indruk! ga met 30k drie weken lang alle straten rond het Binnenhof en al het OV daarnaartoe in Den Haag dichtmetselen, dan praten we verder. Kijk maar naar de schoonmaaksector.

[ Voor 14% gewijzigd door Bundin op 29-05-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kam deze losse berekening (geen professionele) tegen op een ander forum, vraag me af in hoeverre deze klopt.
http://forum.fok.nl/topic/2110768/1/25#140494331

Het gedeelte van niet kunnen werken naast studie lijkt me al iets overdreven, maar ziet er over het algemeen niet goed uit voor de huizenprijzen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 11:50:
Ik kam deze losse berekening (geen professionele) tegen op een ander forum, vraag me af in hoeverre deze klopt.

Het gedeelte van niet kunnen werken naast studie lijkt me al iets overdreven, maar ziet er over het algemeen niet goed uit voor de huizenprijzen in de toekomst.
Niet goed alsin stijging van de huizenprijs waardoor je als starter er moeilijk in komt
of
Niet goed alsin daling van de huizenprijs waardoor je als huizenbezitter je stenen minder waard zit worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het echt niet handig. Ze durven ook nog te zeggen dat "iedereen erop vooruit gaat." Nou nee, wij moeten meer betalen dus gaan er niet op vooruit. Daarbij word nu gedaan alsof lenen normaal is, en krijgen we dan van die Amerikaanse toestanden met vicieuze leencirkels- A.K.A. de opzet voor de volgende crisis. En ik heb gewoon een hekel aan lenen: steeds maar dat gevoel dat je nog iemand iets schuldig bent vind ik helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AYCE schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 11:11:
Het is pure uitkleding van de Nederlandse kenniseconomie en zo het verschil tussen arm en rijk nog meer te vegroten. Uit onderzoek is nu al gebleken dat er duizenden jongeren na hun MBO zeker geen HBO meer zullen gaan doen.
Het verschil tussen arm en rijk is juist ontzettend klein. Dit leenstelsel zorgt er juist voor dat het verschil tussen arm en rijk nog verder geminimaliseerd wordt. Ik durf er wel op in te zetten dat de gemiddelde hoogopgeleide pas profijt heeft van zijn studie heeft als die al de 50 gepasseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe groot het verschil tussen arm en rijk is, is nogal afhankelijk van hoe je arm en rijk definieert, er zijn behoorlijke verschillen te vinden, dus wat dat betreft zou ik zeggen dat het verschil toch wel groot is.

Ik ben benieuwd wat de praktijkgevolgen zijn, voor mensen die tegen het eind van hun studie met zaken te maken krijgen waardoor ze hun studie niet kunnen afronden lijkt het nieuwe stelsel wel minder zacht te zijn, maar mogelijk (waarschijnlijk) heb ik een hoop informatie niet.

[ Voor 42% gewijzigd door begintmeta op 29-05-2014 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 08:37
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 11:50:

Zo kan ik ook wel rekenvoorbeelden bedenken waar een student flink in het nadeel is. Je krijgt een gratis OV-studentenkaart om door heel Nederland te reizen. Moet je wel je gehele studieduur op kamers gaan? Toegegeven sommige studenten kunnen niet anders dan op kamers gaan ivm reistijd, maar als je besluit om bijvoorbeeld het eerste jaar nog bij je ouders te wonen bespaar je al €6000.

Dat je geen bijbaan ernaast wilt hebben is ook complete onzin. Je verwacht wel dat andere mensen moeten werken om jouw studie te subsidiëren, maar zelf kun je niet bijvoorbeeld op een zaterdag 8 uur werken voor €10/uur. Daarmee kun je al gauw de helft van je uitgaven bekostigen. Ik mis ook nog een eventuele ouderbijdrage danwel een aanvullende beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-09 14:14
AquaSheep schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:34:
[...]

Zo kan ik ook wel rekenvoorbeelden bedenken waar een student flink in het nadeel is. Je krijgt een gratis OV-studentenkaart om door heel Nederland te reizen. Moet je wel je gehele studieduur op kamers gaan? Toegegeven sommige studenten kunnen niet anders dan op kamers gaan ivm reistijd, maar als je besluit om bijvoorbeeld het eerste jaar nog bij je ouders te wonen bespaar je al €6000.

Dat je geen bijbaan ernaast wilt hebben is ook complete onzin. Je verwacht wel dat andere mensen moeten werken om jouw studie te subsidiëren, maar zelf kun je niet bijvoorbeeld op een zaterdag 8 uur werken voor €10/uur. Daarmee kun je al gauw de helft van je uitgaven bekostigen. Ik mis ook nog een eventuele ouderbijdrage danwel een aanvullende beurs.
Aanvullende beurs zorgt juist voor een hogere schuld, hoe gaat dit bijdragen aan het verminderen van de schuld? Ouderbijdrage = moeten je ouders ook wel kunnen hè
Bijbaan op zaterdag, hmm dit is inderdaad een goeie. Het nadeel is dat ik in mijn studententijd 4 euro per uur verdiende bij de lokale supermarkt. Dat gaat geen deuk in een pakje boter slaan (laat staan dat ik er 8 uur kon werken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
rr7r schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 01:05:
Voor de liefhebbers: het officiële document in PDF

Ik kan nergens lezen of ze nieuwe terugbetalingscondities ook voor studenten beschikbaar gaan stellen die wel al studiefinanciering ontvangen, maar nog moeten beginnen met aflossen (of al aan het aflossen zijn). In het verleden hebben ze bij veranderingen beide varianten als mogelijkheid gegeven aan de (oud-)student. Waarschijnlijk moeten we wetsvoorstel afwachten.
Daar ben ik nu ook benieuwd naar als huidige student die bovendien al in de leenfase zit (prestatiebeurs is verbruikt).

Want het is kiezen tussen:
maximaal 12% per jaar v/h salaris gedurende 15 jaar terugbetalen. Waarbij bijstand ook al geldig is.
maximaal 4% per jaar v/h salaris gedurende 35 jaar terugbetalen. Waarbij minimumloon pas geldig is.

Maar bovenal:
na 15 jaar, hetgeen overblijft aan openstaande schuld wordt kwijtgescholden indien je altijd het minimum vastgestelde bedrag bent blijven betalen (en bij werkloosheid kun je vragen om een draagkrachtmeting)
na 35 jaar, geen kwijtschelding meer?

Sowieso is 15 jaar nog een keer te overzien als je als starter op de arbeidsmarkt komt. Want je moet toch al eigen geld meenemen naar de bank voor een hypotheek. Met studieschuld is het sowieso een no-go hoe groot die ook is tegenwoordig, maar liever 15 jaar huren/sparen en afbetalen dan 35 jaar lang huren/sparen en afbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:17
Mooi systeem: geldlening om schoolgeld te betalen.
Zullen we van uitkeringen dan ook maar een lening maken?

bij loi kost een hbo opleiding 6000 euro. Inc schoolgeld en boeken. Als de staatsscholen nou eens efficiënter worden, dan kunnen de kosten omlaag.
E-books ipv echte boeken
collegefilms ipv echte colleges etc
Maar dat gebeurd niet, want dan krijgen we duizenden werklozen erbij.

Dus, we moeten scholen privatiseren en met elkaar laten concurreren, ook op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Joosie200 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:49:
[...]

Daar ben ik nu ook benieuwd naar als huidige student die bovendien al in de leenfase zit (prestatiebeurs is verbruikt).

Want het is kiezen tussen:
maximaal 12% per jaar v/h salaris gedurende 15 jaar terugbetalen. Waarbij bijstand ook al geldig is.
maximaal 4% per jaar v/h salaris gedurende 35 jaar terugbetalen. Waarbij minimumloon pas geldig is.

Maar bovenal:
na 15 jaar, hetgeen overblijft aan openstaande schuld wordt kwijtgescholden indien je altijd het minimum vastgestelde bedrag bent blijven betalen (en bij werkloosheid kun je vragen om een draagkrachtmeting)
na 35 jaar, geen kwijtschelding meer?

Sowieso is 15 jaar nog een keer te overzien als je als starter op de arbeidsmarkt komt. Want je moet toch al eigen geld meenemen naar de bank voor een hypotheek. Met studieschuld is het sowieso een no-go hoe groot die ook is tegenwoordig, maar liever 15 jaar huren/sparen en afbetalen dan 35 jaar lang huren/sparen en afbetalen.
Van max 12% naar max 4% van je inkomen aan aflossing.

Je houdt dus per maand meer over. De lasten voor deze lening gaan gegarandeerd niet omhoog zonder dat je inkomen meestijgt. Dan is het voor de bank niet gek relevant of je nou 5k of 35k schuld hebt. Dat laat dus meer ruimte voor andere maandlasten, zoals je hypotheek. Als starter die een hypotheek zoekt in de eerste 10 jaar na afstuderen lijkt me dit dus eerder een verbetering dan een belemmering wat betreft hypotheek. Je geschetste doemscenario dat geen enkele bank je een hypotheek wil verstrekken lijkt me dan ook onwaarschijnlijk, een eigen bijdrage van de leasebak is immers ook geen drama, maar vermindert ook je besteedbare inkomen.

Je betaalt misschien wel langer door (hoewel je altijd de keuze hebt om meer af te lossen dan die 4%), maar een hypotheek zal het niet snel in de weg zitten denk ik.
Ardana schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:42:
De afbetaal-termijn wordt verlengd met 20 jaar: van 15, naar 35 jaar.

Wat betekent dat je 35 jaar lan een terugbetaalverplichting hebt: dat is nog langer dan de gemiddelde hypotheek! Plus dat de terugbetaalverplichting nog uitgesteld kan worden met 'k dacht 5 jaar, dus dan zit je 40 jaar met zo'n zwaard boven je hoofd.

Wie dat verzonnen heeft...

Op die manier léér je mensen dat lenen normaal en gewoon is. Tevens lijkt het me een ramp voor mensen die een gezin willen beginnen.
Dat 'zwaard' is denk ik meer een rubberen zwaard, gezien de schappelijke terugbetalingsregeling. Daarnaast: met de basisbeurs nu kom je ook niet rond, het dekt je huur nieteens, dus er moet, ook nu, geld bij. Danwel van familie, danwel lenen. Dat lenen is dus niets nieuws. Maar als je nu leent kost het je max 12% van je inkomen gedurende 15 jaar. Lijkt me moeilijker om 'een gezin te stichten' met die maandlast de eerste 15 jaar, dan een last van 4% (en nogmaals, maximaal 345 jaar, sneller mag als je dat wil/kan betalen).

[ Voor 23% gewijzigd door Bundin op 29-05-2014 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Laatst online: 01-10 08:37
EnerQi schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:42:
[...]

Aanvullende beurs zorgt juist voor een hogere schuld, hoe gaat dit bijdragen aan het verminderen van de schuld? Ouderbijdrage = moeten je ouders ook wel kunnen hè
Bijbaan op zaterdag, hmm dit is inderdaad een goeie. Het nadeel is dat ik in mijn studententijd 4 euro per uur verdiende bij de lokale supermarkt. Dat gaat geen deuk in een pakje boter slaan (laat staan dat ik er 8 uur kon werken!)
Als je ouders niet mee kunnen betalen krijg je juist een aanvullende beurs. Aanvullende beurs wordt een gift van de overheid als je je diploma behaalt. Alleen als je ouders meer dan €46.000 verdienen en zij steunen jou niet financieel, dan zit je wel met een klote situatie.
Lees eens de artikelen door onder het kopje 'De inkomsten en uitgaven van...' uit http://www.studenten.net/studieleven/financieel. Dan zul je zien dat het wel degelijk mogelijk is om een paar honderd euro's per maand bij te verdienen naast je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
gmdehaas schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 13:16:
Mooi systeem: geldlening om schoolgeld te betalen.
Zullen we van uitkeringen dan ook maar een lening maken?
Uitkeringen zijn dan ook gewoon een soort van lening, en zelfs een die je van te voren al kan aflossen. Want terwijl je werkt betaal je belastingen en daar heb je dan weer voordeel bij als je een uitkering nodig hebt. En als je dan weer werk vind mag je ook weer belasting betalen. Maar om de uitkering als lening te zien is enigszinds lastig; want dan ga je de mensen die al weinig opleveren qua belasting nog eens verder korten als ze uberhaubt weer werk vinden waardoor het gunstiger is om de uitkering te blijven trekken (die je niet terug hoeft te betalen zolang je hem krijgt). Dus nee, dat lijkt mij geen goed plan.
bij loi kost een hbo opleiding 6000 euro. Inc schoolgeld en boeken. Als de staatsscholen nou eens efficiënter worden, dan kunnen de kosten omlaag.
E-books ipv echte boeken
collegefilms ipv echte colleges etc
Maar dat gebeurd niet, want dan krijgen we duizenden werklozen erbij.

Dus, we moeten scholen privatiseren en met elkaar laten concurreren, ook op prijs.
Je vergeet dan wel dat de gemiddelde onderwijsinstelling veel meer is dan een overheids-LOI. De LOI maalt er niet om of jij je studie haalt en zal daar ook niet echt veel extra tijd in stoppen, de LOI doet niet aan stages/afstudeeropdrachten om de student klaar te maken voor een arbeidsbestaan, de LOI doet geen onderzoek en zal nauwelijks inovatief zijn met lesmethodes.

Uiteraard kunnen universiteiten wel goedkoper gaan werken door meer e-books en minder 'door de docent geschreven lesmateriaal van 100 euro', maar dat zijn niet de grootste kosten. En inderdaad, ik zou het niet erg vinden als universiteiten en hoge scholen verplicht al hun colleges online moeten zetten zodat de rest van de maatschappij er ook van kan leren.

Maar terug naar het leenstelsel. Het lijkt mij niet eens zo'n slechte ontwikkeling. Ja, aan de ene kant moet je nu alles terug betalen, maar dat is ook gewoon duidelijk en kun je helemaal zelf in de hand houden hoe hoog die lening gaat worden in plaats van dat je door omstandigheden iets te lang over je studie doet en ineens te horen krijgt dat je je volledige basisbeurs terug moet betalen. Verder zijn de eisen die aan de lening gesteld worden behoorlijk schappelijk; de rente zit op dit moment bijvoorbeeld op 0.6%-2%, dus onder de inflatie.

En om eerlijk te zijn; als je geen hypotheek kan krijgen omdat je een studieschuld hebt dan probeer je een te hoge hypotheek te krijgen en zul je een ander huis moeten gaan zoeken.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 16:54
Volgens mij veranderd er niet veel.

De rijke mensen krijgen geen basisbeurs meer. Iets waar iedereen moeilijk over doet, maar iets wat in mijn ogen altijd vreemd was.

Het bedrag waarvan iemand als "rijk" wordt gezien is overigens dubieus. Want 46.000 is echt niet overdreven veel.

Ze moeten dus nadenken of dat het bedrag voor de aanvullende beurs hoog genoeg is.

Verder is het mogelijk belastbaar in komen. En geen bruto loon. Allemaal wat het lastig maakt.

De link naar de Telegraaf waar op z'n telegraaf's staat "meer lenen hogere rente" is echt weer zo'n sensatiestuk.

De rente is onbeschoft laag. Ik wil wel 10 miljard lenen tegen 1%. Ik kan nog wel ergens 1.6% krijgen. Dat is dan toch mooi 0.6% winst.

Het geld is momenteel dus bijna "gratis". Je moet nadenken of en hoeveel je wil lenen. Maar zeuren over de rente percentages is echt onzin.

Het is lastig om te zien wat wel of niet goed is. Maar een goed uitgevoerd leenstelsel is niet heel slecht. Maar er moet mogelijk wat geschaafd worden dat is zeker waar.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 11:22

JJ93

Error 418

Want ik zelf niet snap is dat er talloze verschillende financiële potjes zijn waardoor je uiteindelijk je studie kan bekostigen. Volgend studie jaar betaal je dus 1900€. Veel mensen krijgen dus helemaal niks meer om dit te betalen.

Maar een andere groep krijgt maar liefst een bedrag van maximaal 365 euro per maand. In een jaar kom je dan uit op 4380€. Trek daar 1900 euro collegegeld van af en je houdt 2480€ over. Omdat je ouders minder verdienen heb je vervolgens ook voordeel bij andere financiële potjes..

Ondertussen wordt er verwacht dat studenten die ouders hebben die meer dan 46.000€ per jaar verdienen alles gewoon kunnen betalen. Voor mijn gevoel worden vooral gezinnen gepakt waarbij beide ouders werken. Geen aansprak op financiële potjes maar ook geen stufi voor hun kinderen. Een van beide kan nog beter minder gaan werken: netto houd je dan meer over i.v.m. aanvullende beurs!

Als de hele aanvullende beurs nou geschrapt zou worden dan kan met dat geld al het wettelijk collegegeld en de boeken betaald worden. Niet moeilijk doen met stufi/aanvullende beurs: gewoon gratis naar MBO/HBO/universiteit. Je kunt er gratis naar toe reizen met de OV chipkaart. Verder heb je dus geen studiekosten als je thuis woont!

Heb je behoefte om op kamers te wonen dan kan je dit uit eigen zak betalen. Wie weet kan je zelfs nog aanspraak maken op huurtoeslag.

-----

Weet iemand hoe het zit met stufi voor een Master? Als je nu al studeert heb je dan nog steeds recht op stufi als je begint aan een Master na 2015? Ik kom nu zo'n 300 euro te kort per maand (mede doordat ik overal het minimum van krijg). Zonder stufi dus zo'n 600 euro te kort per maand. Is toch al gauw 15.000€ voor een 2-jarige master.

[ Voor 3% gewijzigd door JJ93 op 29-05-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Weer jammer dat die grens op 46k gelegd wordt. Een gezin met drie studerende kinderen is dan praktisch failliet. Omgerekend is het denk ik goedkoper om als gezin binnen een goede OV-straal van scholen te zitten, dan 3x16-32k schuld aan je kinderen mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 155% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JJ93 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 14:42:
Omdat je ouders minder verdienen heb je vervolgens ook voordeel bij andere financiële potjes..
Alleen bij de aanvullende beurs wordt naar je ouders gekeken, aangezien de overheid er van uit gaat dat zij jou financieel ondersteunen. Kunnen ze dat maar beperkt, vanwege hun inkomen (en/of evt. andere studerende kinderen), dan springt de overheid bij.
Bij alle andere financiële potjes (zorg-, huurtoeslag, kwijtschelding voor allerhande belastingen, etc) gaat het puur om je eigen financiële situatie. Ook al zijn je ouders miljonair: als jij zelf geen vermogen of inkomen hebt krijg je voor zover ik weet gewoon de volle mep.
Weet iemand hoe het zit met stufi voor een Master? Als je nu al studeert heb je dan nog steeds recht op stufi als je begint aan een Master na 2015?
Ik begin zelf ook september 2015 aan m'n (2-jarige) master en ik hoop nergens op. Een master is een nieuwe inschrijving, dus ben je ook een nieuwe student. Sowieso was het al zo goed als zeker dat de basisbeurs tijdens de masterfase zou verdwijnen: dat stond al op de agenda toen de langstudeerdersboete werd uitgevonden en is voor zover ik weet ook nooit echt betwist door de oppositie(s). Maar zeker weten doe ik het niet.
Jammer van die €6.700, maar ik zie het gewoon als een (erg) goede investering in mezelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 21:55
Bij veel studies kan je gewoon geen bijbaan nemen: dat zorgt gegarandeerd voor (meer) studievertraging en dan ben je nog veel verder van huis.
Inderdaad, bij veel studies kan het wel (7 jaar politicologie, mevrouw Bussemaker? 7 jaar geschiedenis, meneer Rutte?). Het is echter dom en gewoon incorrect om alle studies over een kam te scheren.

Met een fatsoenlijke Technische studie (bachelor/master) ben je gewoon 6 jaar bezig, waarmee je zo'n 35000 euro aan studieschuld opbouwt (alleen collegegeld en "gemiste stufi"). Daarna ben je dus tot je ZESTIGSTE LEVENSJAAR 100 euro per maand aan het afbetalen. Je hebt dus je leven lang een blok aan het been.

Een 18-jarige jongen/meid moet dus nu besluiten of ze 4-6 jaar van hun leven geven aan het studeren en daarmee 30K schuld opbouwen waar ze hun leven lang mee zitten of om toch maar meteen te gaan werken.

Niet iedere student kan thuis blijven wonen. Veel WO studies worden maar op een paar plekken in het land gegeven, en de reistijden kunnen oplopen tot ondoenlijke proporties.

Tot nu toe was het zo dat de overheid in een student investeerde d.m.v. subsidiëring van zijn/haar studie. De student betaalde dat terug door een hoger belastingspercentage te betalen over zijn/haar toch al hogere loon. Nu moet de student echt helemaal zelf opdraaien voor zijn/haar ontwikkeling. Dan is het dus gewoon eerlijk als hij/zij meer verdient.

Gaan we dan nu alle belastingpercentages afvlakken op 40%? Eerlijk is eerlijk: wie investeert, mag de vruchten plukken. Nu is dat niet meer de staat, maar de student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:02
Ze doen alsof het allemaal enorm erg is maar volgens mij valt het erg mee.... een storm in een glas water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 11:22

JJ93

Error 418

rr7r schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 14:58:
[...]

Bruto ja. Als je bijbaantje hebt met minimaal 9200 euro bruto verzamelinkomen (alg. heffingskorting + collegegeld + boekengeld) heb je wel 32% aftrek. Netto betaal je dus ongeveer 1292 euro collegegeld en 408 euro boekengeld (na 32% aftrek), excl. opbrengsten verkopen. Als je je boeken tegen 50% verkoopt dan betaal je maar 108 euro per jaar boekengeld. Hetzelfde geldt voor een laptop. Advies: neem een bijbaan!

Belastingdienst toelichting
De meeste baantjes die je als student kan nemen verdien je maximaal 10 euro per uur, en dat is al royaal. Die 9200 euro delen door 10 kom je uit op 920 uur werken. Als je dat dan weer deelt door 45 weken kom je uit op ongeveer 20 uur.

Je moet dan dus ten eerste een goede baan zien te vinden en ten tweede 20 uur naast je studie kunnen werken. Bij mijn opleiding gaan ze er van uit dat je zo'n 40 uur per week kwijt bent aan lessen, opdrachten, projecten, etc.

Dit kwartiel heb ik bijvoorbeeld elke dag een project van 8.30-16.30. Eigenlijk niet te doen om dan 's avonds nog te werken. Zaterdag en zondag de hele dag werken zou misschien kunnen maar dan houd je verder geen leven over. 9200 euro verdienen met bijbaantjes is dus echt niet realistisch.
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 15:18:
[...]
Alleen bij de aanvullende beurs wordt naar je ouders gekeken, aangezien de overheid er van uit gaat dat zij jou financieel ondersteunen. Kunnen ze dat maar beperkt, vanwege hun inkomen (en/of evt. andere studerende kinderen), dan springt de overheid bij.
Bij alle andere financiële potjes (zorg-, huurtoeslag, kwijtschelding voor allerhande belastingen, etc) gaat het puur om je eigen financiële situatie. Ook al zijn je ouders miljonair: als jij zelf geen vermogen of inkomen hebt krijg je voor zover ik weet gewoon de volle mep.
Hmm.. zou kunnen inderdaad. Ik hoor soms wel is wat bedragen van andere studenten langskomen en die zijn een stuk hoger dan wat ik krijg. Maar ik heb zelf eigenlijk niks te klagen.
Ik begin zelf ook september 2015 aan m'n (2-jarige) master en ik hoop nergens op. Een master is een nieuwe inschrijving, dus ben je ook een nieuwe student. Sowieso was het al zo goed als zeker dat de basisbeurs tijdens de masterfase zou verdwijnen: dat stond al op de agenda toen de langstudeerdersboete werd uitgevonden en is voor zover ik weet ook nooit echt betwist door de oppositie(s). Maar zeker weten doe ik het niet.
Jammer van die €6.700, maar ik zie het gewoon als een (erg) goede investering in mezelf :)
Nieuwe inschrijving leek mij inderdaad ook het "probleem". Inderdaad nog steeds een goede investering in jezelf. Het houdt mij zeker ook niet tegen om een Master te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 21:50:
Deze week is de kogel door de kerk gegaan en is de regering akkoord gegaan met de afschaffing van de basisbeurs voor studenten, deze basisbeurs heette ook wel de prestatiebeurs. De prestatiebeurs was een lening welke enkel terugbetaald diende te worden als de studie niet afgemaakt werd. De prestatiebeurs bedroeg afgelopen jaar 279,14 per maand voor uitwonende en van 100,25 euro per maand voor thuiswonenden studenten.

Meer info:
- Wat verandert er voor studenten? Drie vragen over het nieuwe leenstelsel

- Studenten woedend om invoering leenstelsel; acties niet uitgesloten

- Volgend jaar aan het studeren? Dit gaat er veranderen

- Hogere rente voor studielening

- Studenten haken af door leenstelsel

- Wat gebeurt er als je straks na je studie een huis wilt kopen? Is de bank nog wel happig om een hypotheek te verstrekken aan een ex student met een studieschuld van 50k ?
- Wat gaat dit voor effect hebben op de woningmarkt? Starters die nu een huis gekocht hebben, kunnen deze hun huis nog wel verkopen als de banken straks enkel lagere hypotheken verstrekken?

Zelf vind ik het een onwijs slecht idee. Mede omdat Nederland altijd pretendeert een kenniseconomie te hebben. Verder is het bekend dat gemiddeld genomen hogeropgeleiden een hoger salaris hebben. Dit hogere salaris zorgt er ook voor dat deze personen meer belasting betalen. Verder vind ik het in een rijk land als Nederland bizar dat iemand zijn werkende leven met diepe schulden moet beginnen. Dit geeft je een weinig vrije positie om bijvoorbeeld een eigen bedrijf te beginnen of naar het buitenland te gaan.
Ook vind ik dat de huidige situatie genoeg druk biedt voor studenten, een BSA (Bindend Studie Advies) van 75% van de punten in het eerste jaar, dit scheidt imho het kaf van het koren. Hierna heb je in totaal 4 jaar om je bachelor van 3 jaar te halen. Het extra uitloop jaar zorgt ervoor dat je jezelf ook kan ontplooien.
Hoekstra legt het goed uit op zijn blog: http://profhoekstra.weblo...t-afgeschaft-moet-worden/

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

JJ93 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 16:24:
[...]

De meeste baantjes die je als student kan nemen verdien je maximaal 10 euro per uur, en dat is al royaal. Die 9200 euro delen door 10 kom je uit op 920 uur werken. Als je dat dan weer deelt door 45 weken kom je uit op ongeveer 20 uur.

Je moet dan dus ten eerste een goede baan zien te vinden en ten tweede 20 uur naast je studie kunnen werken. Bij mijn opleiding gaan ze er van uit dat je zo'n 40 uur per week kwijt bent aan lessen, opdrachten, projecten, etc.

Dit kwartiel heb ik bijvoorbeeld elke dag een project van 8.30-16.30. Eigenlijk niet te doen om dan 's avonds nog te werken. Zaterdag en zondag de hele dag werken zou misschien kunnen maar dan houd je verder geen leven over. 9200 euro verdienen met bijbaantjes is dus echt niet realistisch.
Dat. Ik heb een tijdje een beta-studie gedaan die voor een 17/18-jarige op zich al behoorlijk zwaar was, een 'bijbaantje' waarmee je even 10000 euro per jaar mee verdient is dan dé manier om elke eerstejaars student een burn-out te geven. 8)7 Zeker diegenen die ver moeten reizen (of natuurlijk meteen op kamers moeten), dat kost ook de nodige tijd.

Wel is er hierin een groot verschil per studie. Té veel, naar mijn idee. Ik hoor veel mensen zeggen dat hun eigen studie echt niet zoveel voorstelt of dat ze eigenlijk maar part-time bezig zijn. Dan zou ik zeggen: maak er dan een HBO-studie in plaats van een academische studie, of schaf je master af en voeg dat samen met de bachelor (het is naar mijn weten niet toegestaan om gewoon een twee-jarige bachelor aan te bieden). Want als ik het zo hoor is het soms prima in een jaartje minder te doen. Dát is pas een constructieve bezuiniging. Gewoon uitgaan van een 40-urige studieweek zodat we het niet meer hoeven te hebben over "neem maar een bijbaantje à 10.000 euro per jaar". Nou heb ik er natuurlijk geen uitgebreid onderzoek naar gedaan dus misschien speelt dit niet erg veel, en is het dus maar een druppel op een gloeiende plaat. Maar verschil tussen studierichtingen is er dus wel en dat is wel goed om in deze discussie in het achterhoofd te houden.

Een beetje een offtopic rant misschien, maar ik zie mede-studenten een minor doen bij een andere faculteit, en ik hoor ze dan zeggen dat je 6EC haalt met in totaal een uurtje of 20-30 aan effectieve tijdsbesteding. En dan halen ze ook nog hogere cijfers dan veel studenten die dat als verplicht vak doen. Ik wordt nooit heel blij als juist deze uitersten als maatstaf worden genomen in de discussie over of studenten maar gewoon minder lui moeten zijn. Tsjah, dan snap ik wel dat de overheid hierin gaat bezuinigen. Er wordt zo gewoon geld weggegooid.

Daar komt dan ook nog eens bij dat er veel mensen nodig zijn in de zorg en in de technische richtingen. Nou heb ik een minder goed beeld van MBO en HBO, maar in WO zijn dit nou net de studies die langer duren - en die met het nieuwe systeem dus gewoon duurder zijn voor de student. Terwijl dit ook gewoon net de studies zijn waarbij je doorgaans wél echt de 40 uur nodig hebt die er voor staat. Ik vraag me af of het voor de lange termijn handig is als je studenten van deze richtingen wegjaagt.

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 29-05-2014 18:15 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Señor Sjon schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 14:52:
Weer jammer dat die grens op 46k gelegd wordt. Een gezin met drie studerende kinderen is dan praktisch failliet.
Ik neem aan dat met die 46K netto bedoeld wordt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:33

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

nee dat is 46K bruto.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bwerg schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 17:57:
[...]

Dat. Ik heb een tijdje een beta-studie gedaan die voor een 17/18-jarige op zich al behoorlijk zwaar was, een 'bijbaantje' waarmee je even 10000 euro per jaar mee verdient is dan dé manier om elke eerstejaars student een burn-out te geven. 8)7 Zeker diegenen die ver moeten reizen (of natuurlijk meteen op kamers moeten), dat kost ook de nodige tijd.
Tja dat verbaast mij ook altijd zo, we hebben al sinds decenia een werkweek van 40 uur, maar als Student moet je maar even 20 uur er naast gaan werken per weke 8)7 Dan heb je gelukkig wel een lange zomervakantie waarin je de last qua uren iets drukken kan maar toch.

Komt nog even bij dat werk niet voor het oprapen ligt en het minimumloon als 18 jarige nu niet echt heel florissant is (nog geen 5 euro geloof ik). Die 10 euro per uur vind ik dus wat optimistisch als gemiddelde. En NEE niet voor elke student is het mogelijk om een beroepsrelevante bijbaan te vinden.
Wel is er hierin een groot verschil per studie. Té veel, naar mijn idee. Ik hoor veel mensen zeggen dat hun eigen studie echt niet zoveel voorstelt of dat ze eigenlijk maar part-time bezig zijn. Dan zou ik zeggen: maak er dan een HBO-studie in plaats van een academische studie, of schaf je master af en voeg dat samen met de bachelor (het is naar mijn weten niet toegestaan om gewoon een twee-jarige bachelor aan te bieden). Want als ik het zo hoor is het soms prima in een jaartje minder te doen. Dát is pas een constructieve bezuiniging. Gewoon uitgaan van een 40-urige studieweek zodat we het niet meer hoeven te hebben over "neem maar een bijbaantje à 10.000 euro per jaar". Nou heb ik er natuurlijk geen uitgebreid onderzoek naar gedaan dus misschien speelt dit niet erg veel, en is het dus maar een druppel op een gloeiende plaat. Maar verschil tussen studierichtingen is er dus wel en dat is wel goed om in deze discussie in het achterhoofd te houden.
Deel je stelling, sommige opleidingen zijn eigenlijk niet met goed fatsoen te halen binnen de tijd (als je er naast nog een beetje werken wilt en een sociaal leven overhouden wilt. Nogmaals zonder sociale activiteiten sterf je niet gelijk oid maar we leven in Nederland, niet in ergens in Sudan waar het fenomeen welvaart onbekend is.
Een beetje een offtopic rant misschien, maar ik zie mede-studenten een minor doen bij een andere faculteit, en ik hoor ze dan zeggen dat je 6EC haalt met in totaal een uurtje of 20-30 aan effectieve tijdsbesteding. En dan halen ze ook nog hogere cijfers dan veel studenten die dat als verplicht vak doen. Ik wordt nooit heel blij als juist deze uitersten als maatstaf worden genomen in de discussie over of studenten maar gewoon minder lui moeten zijn. Tsjah, dan snap ik wel dat de overheid hierin gaat bezuinigen. Er wordt zo gewoon geld weggegooid.
Moet ook zeggen, het verschild _enorm_ per student ook, nu heb ik in mijn studie ook niet veel gedaan, echter als ik het vergelijk met sommige mede studenten, die met veel dingen toch echt 2 a 3 keer zo lang bezig waren. 8)7

Overigens heb ik het weer met andere dingen, als bij mij bijvoorbeeld de Calculus lastiger wordt dan een bepaald niveau dan haak ik relatief snel af. Op het moment dat ik het voor mezelf niet meer ontleden/uitdenken kan maar echt moet stampen dan ben ik de Sjaak. Dan gaat de tijd die ik er in moet investeren gigantisch omhoog en kruip ik meer richting de 'doorsnee student' aan qua tijd.

En in andere dingen: talen bijvoorbeeld, daarin faal ik gewoon mateloos :+ maar goed daarom ben ik ook wat anders gaan doen :+
Daar komt dan ook nog eens bij dat er veel mensen nodig zijn in de zorg en in de technische richtingen. Nou heb ik een minder goed beeld van MBO en HBO, maar in WO zijn dit nou net de studies die langer duren - en die met het nieuwe systeem dus gewoon duurder zijn voor de student. Terwijl dit ook gewoon net de studies zijn waarbij je doorgaans wél echt de 40 uur nodig hebt die er voor staat. Ik vraag me af of het voor de lange termijn handig is als je studenten van deze richtingen wegjaagt.
Jup, hier nog 1, 2 jarige master, dat kost je dus lekker een bak meer. Komt er ook nog bij dat de meeste opleidingen die een 2jarige master hebben juist NIET de opleidingen (Oa. alle technische opleidingen ongeveer) zijn die je 'overal' kunt doen. Dus daar komt de 'verwegstudeerboete' nog overheen.

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 29-05-2014 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Bron :? Als dat werkelijk zo is vraag ik me af of ze in Den Haag enig realiteitsbesef hebben. Met 46K bruto ben je tegenwoordig ook al verplicht een huis te kopen of jezelf te laten afzetten in de vrije sector. Mensen houden al amper ene reet over.

Mijn vriendin en ik zitten bijvoorbeeld in die categorie en aan het eind van de maand houden we onder de streep een 700,- over. (En dan hebben wij gewoon een hypotheek van 148K, niet over de top ofzo) Dat geld is voor alle niet-reguliere rekeningen/uitgaven, benzine en kleding bijvoorbeeld. Kleine op komst zal ook uit dat bedrag gaan.

Je moet in Nederland of bij de elite horen, of zo weinig inkomen hebben dat je voor allerlei hulp in aanmerking komt. Jan Modaal wordt structureel keer op keer genaaid. Misselijk klote land ;(

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenNietDoen op 29-05-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:48
Kaap schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 18:24:
[...]

Bron :? Als dat werkelijk zo is vraag ik me af of ze in Den Haag enig realiteitsbesef hebben. Met 46K bruto ben je tegenwoordig ook al verplicht een huis te kopen of jezelf te laten afzetten in de vrije sector. Mensen houden al amper ene reet over.

Jan Modaal wordt structureel keer op keer genaaid. Misselijk klote land ;(
http://www.tweedekamer.nl...g_sociaal_leenstelsel.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja, stel je eens voor, mijn Pa (55 jaar) is van Timmerman via een lange carrière Hoofdmaatvoerder in de grote bouw geworden nu is dat laatste een functie op best knap niveau, echt rijk zul je er niet mee worden maar toch, 1.5 a 2x modaal red je als eindloon wel. Mijn moeder heeft enkel voordat ze mijn broer kreeg gewerkt (later nog wat oppassen enzo maar dat was max 3 dagen in de week en toen zat ik al op de middelbare school).

Stel je nu eens voor dat die 2 dus gewoon toen ze eerste helft 20 waren een huis hebben gekocht, verbouwd, 2 kindertjes hebben gekregen en op 1 loon hun hypotheek makkelijk af hebben kunnen betalen en voor hun studerende kinderen de studie hebben kunnen financieren (+ nog andere kosten). Waarde van het huis zal nu wel ergens op 3 ton liggen.

Denk je dat dit voor mij (technische studie, Master bijna afgerond) ooit in het verschiet gaat liggen?

Nee natuurlijk niet. De generatie die nu 40 jaar oud is, is de generatie die het waarschijnlijk beter heeft dan de generaties er na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En dan te bedenken dat veel technische opleidingen uiteindelijk een baan oplevert met een lager salaris dan de manager of econoom. Als je dat sommetje van dat blog uitzet tegen je inkomen, ben je niet alleen lang aan het betalen, maar je haalt maar moeilijk iemand van het MBO in. Die werkt vaak al 3-4 jaar.

Het salaris van hierboven kan je opzoeken in de bouwCAO. Maar iemand op de vloer verdient niet snel 45-50k plus. Dan heb ik het nog niet eens over de solidariteitstoeslag die 55- aan 55+ betaalt in diezelfde CAO. Weer een geldstroom van jong naar oud, net als het leenstelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 21:50:

Ik zou liever niet zien dat ze de studiefinanciering afschaffen, maar of het écht slecht is? Denk het niet. De drempel om te studeren wordt inderdaad net wat hoger, maar het blijft mogelijk om te studeren. Die 50k schuld die je hier noemt is ook onzin trouwens, het is volgens mij zo'n 5000 voor thuiswonenden (als ze de stufi bij zouden lenen) en 15000 voor een uitwonende. Het is natuurlijk kut dat je met extra schuld zit, maar je hebt wel 20 jaar extra om het te betalen (en als je het echt niet kan betalen, hoeft het niet, erg redelijk IMO).

Studeren was altijd al goedkoper voor mensen met rijke ouders. Ik ken eigenlijk bijna niemand die zó veel van zijn ouders krijgt dat hij/zij helemaal niet hoeft te werken of te lenen; eigenlijk leent bijna iedereen die ik ken en op zichzelf woont wel íets, sommigen kunnen niet werken vanwege de druk, en lenen dus veel (ook betalen hun ouders een deel), anderen hebben een bijbaan en lenen wat minder.

Ik geloof dat een gemiddelde uitwonende student zo'n 1100/maand uitgeeft, en een thuiswonende +- 600 (bron: http://www.nibud.nl/filea...udentenonderzoek_2012.pdf). Studeren is gewoon sowieso veel duurder dan wat je krijgt van de stufi, ik vind het echt bullshit dat het opeens onmogelijk wordt on te studeren; het is natuurlijk niet ideaal, maar vergeleken bij landen als Engeland (waar je minimaal 12k alleen al aan collegegeld kwijt bent; dat zijn zo ongeveer de totale kosten voor een uitwonende student per jaar) of de US (waar mensen met schulden van TONNEN zitten, die niet zomaar worden kwijtgescholden als je het simpelweg niet kan betalen) is dit prima. Hier is onderwijs tenminste nog toegankelijk voor iedereen, arm of rijk, en is het leenstelsel eerlijk.

Ik blijf de motieven maf vinden (meer geld naar de kwaliteit van het onderwijs), de kwaliteit hier ligt volgens mij al hoog zat, zover ik weet staat elke uni in de top 100 van de wereld, een aantal in de top 50, en zijn de meeste hogescholen ook beter dan de gemiddelde "College" in 'Murica. Wat dat betreft ben ik het niet met de beslissing eens. Ik zou sowieso liever stufi zien, maar om nou te zeggen dat het écht een ramp is... nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thomasx4 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 19:58:
Ik ken eigenlijk bijna niemand die zó veel van zijn ouders krijgt dat hij/zij helemaal niet hoeft te werken of te lenen; eigenlijk leent bijna iedereen die ik ken en op zichzelf woont wel íets, sommigen kunnen niet werken vanwege de druk, en lenen dus veel (ook betalen hun ouders een deel), anderen hebben een bijbaan en lenen wat minder.
Ik vraag me wel af of het leenstelsel de drempel om te lenen niet drastisch verlaagd. De meeste studenten zijn volgens mij wel een beetje huiverig voor een hoge studieschuld (dat kan ik mis hebben), maar als je toch al 15k moet lenen kan "die ene vakantie" er ook nog wel bij. Het zou mij niets verbazen als studenten hierdoor extra vrijwillig gaan lenen. Ik ben benieuwd naar de cijfers over 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Studeren was altijd al goedkoper voor mensen met rijke ouders. Ik ken eigenlijk bijna niemand die zó veel van zijn ouders krijgt dat hij/zij helemaal niet hoeft te werken of te lenen; eigenlijk leent bijna iedereen die ik ken en op zichzelf woont wel íets, sommigen kunnen niet werken vanwege de druk, en lenen dus veel (ook betalen hun ouders een deel), anderen hebben een bijbaan en lenen wat minder.
Hoezo is studeren goedkoper als iemand rijke ouders heeft?

Mijn ervaring is omgekeerd: de meesten studenten die ik goed ken kunnen het af met de bijdrage van de ouders. De meesten werken er echter wel bij, gewoon, omdat je dan wat meer hebt te besteden. In principe zouden ze het dus wel redden zonder te werken, maar dan is er niet veel ruimte voor allemaal dure dingen.

Ik ben ook al mijn hele studententijd uitwonend en heb niets bijgeleend.

Persoonlijk vind ik de regeling dat je maximaal vier procent van je inkomen mag besteden aan het aflossen vreemd. Dan blijven mensen tijden met zo'n schuld zitten, terwijl dat misschien helemaal niet hoeft. Is dat voor stabiliteit als inkomen van de overheid?

En tjah, de wereld is oneerlijk. Of juist niet. Grijp je voordeel eruit zou ik zeggen. Met nivelleren bereik je naar mijn mening nog minder. Nu acties op touw zetten om het te veranderen heeft weinig zin denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 29-05-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
Bolletje schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 20:24:
Persoonlijk vind ik de regeling dat je maximaal vier procent van je inkomen mag besteden aan het aflossen vreemd.
Dat staat dan ook niet in de PDF die verspreid is. Daarin staat dat men nooit gedwongen wordt meer dan 4% te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Rukapul schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 20:26:
[...]

Dat staat dan ook niet in de PDF die verspreid is. Daarin staat dat men nooit gedwongen wordt meer dan 4% te betalen.
Dan heb ik de volgende zin misschien verkeerd begrepen:
Het bedrag dat je straks maandelijks aflost mag niet meer bedragen dan 4 procent van je maandinkomen.
http://www.volkskrant.nl/...-gaat-er-veranderen.dhtml

Of heeft de VK het fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waarschijnlijk heeft men enige moeite met begrijpend lezen of zich beperkt tot de punten uit de samenvatting en daar een eigen interpretatie op losgelaten:

Uit de PDF:
Deze zorg nemen wij weg, door te garanderen dat men nooit meer dan 4% van het inkomen kwijt is aan de afbetaling van het voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dus minimaal 4%, maar het staat je vrij om alles in 1 jaar af te lossen als je dat zou willen/kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
nee, er staat ook geen minimaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik sta er overigens dubbel in.

Ik heb er fundamenteel een probleem mee om jonge mensen wiens eigenlijke leven nog moet beginnen met een hoge schuld op te zadelen.

Daar staat tegenover dat ik er geen probleem mee heb dat iemand die gesubsidieerd onderwijs heeft genoten 1% - 4% extra betaalt boven een bepaalde drempel voor een bepaalde termijn. Die beperkte opslag valt in het niet bij de potentiele toegenomen verdiencapaciteit of persoonlijke ontwikkeling.

Sloop het variabele renteelement uit het verhaal, maak er een belastingopslag van totdat het voorschot met een kleine opslag is betaald en je hebt een ware sociale oplossing.

Waar ik veel banger voor ben is dat dit de deur opent naar liberalisering van het onderwijs met forse stijgingen van collegegelden. Er is immers nog flink leenruimte in dit systeem. Tevens acht ik het onwenselijk dat het stapelen van studies praktisch onmogelijk wordt (en eigenlijk al was met recente wijzigingen).

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
[...]Studeren is gewoon sowieso veel duurder dan wat je krijgt van de stufi, ik vind het echt bullshit dat het opeens onmogelijk wordt on te studeren; het is natuurlijk niet ideaal, maar vergeleken bij landen als Engeland (waar je minimaal 12k alleen al aan collegegeld kwijt bent; dat zijn zo ongeveer de totale kosten voor een uitwonende student per jaar) of de US (waar mensen met schulden van TONNEN zitten, die niet zomaar worden kwijtgescholden als je het simpelweg niet kan betalen) is dit prima. Hier is onderwijs tenminste nog toegankelijk voor iedereen, arm of rijk, en is het leenstelsel eerlijk.
...
Weet je dat die verhalen van de US en UK broodje aap zijn?

Natuurlijk zijn er excessen, maar die hebben we in Nederland ook. Niet alleen hebben we hier scholen waar je de hoofdprijs voor betaalt,
onlangs bleek dat een flink aantal leerlingen met bijvoorbeeld een pilotendiploma ook belachelijk hoge schulden hebben.

Wikipedia: Federal Student Aid
Verenigde staten kent ook gewoon een soort van studiebeurs die je niet hoeft terug te betalen als je te weinig verdient. Dus niet zo dat je een excellente student moet zijn of dat je moet uitblinken in sport maar gebaseerd op inkomen. Voor excellente studenten en goede sporters zijn er zelfs nog meer mogelijkheden.

Het argument dat we het hier nog relatief goed hebben is vaker langsgekomen, alleen is dat niet het hele verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonde om het systeem dat ruim 25 jaar geleden wel heel erg comfortabel van start ging en elk jaar meer en meer uitgekleed werd te zien verzanden in eigenlijk de situatie van vroeger. Het zal de economie op lange termijn zeker niet helpen wat nog wel eens een dure rekening op kan gaan leveren.
Wat dat betreft lijkt het wel een opzet om dan maar uit het buitenland mensen te willen halen omdat kennis gat te dichten. Iets wat nu al gebeurt in diverse vakgebieden.

Het Zweedse systeem is wat dat betreft ook wel interessant alhoewel de vraag is in hoeverre men bereid is om de rest van hun werkzame leven te blijven betalen voor de studiefinanciering als afgestudeerde werkende burger. En als dat betekend dat hierdoor de schuldenlast van jonge afgestudeerden significant lager is zal ze dit zeker helpen bij het begin van hun carrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Ook vreemd dat het BSA niet afgeschaft wordt, je moet alles zelf betalen maar kan dan nog steeds weggestuurd worden van de opleiding omdat je niet voldoet. Misschien wil je graag een degelijke studie doen maar haal je je bsa net niet, daar gaat dan je investering van 15k..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je betaalt niet alles zelf. De jaarlijkse ~1800/1900 euro is niet toereikend om alles te betalen. Daar moet nog veel geld bij. Investeringen zijn ook niet zonder risico's. In de oude (ofja, huidige) situatie is dat niet anders; als je dan je BSA niet haalt heb je ook wel kosten gemaakt. Dat jaar gaat dan ook van je totaal aantal jaren studiefinanciering af.

Terecht dat het BSA blijft.

[ Voor 42% gewijzigd door Bolletje op 29-05-2014 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:51
Ik vind die aanvullende beurs oneerlijk. Ik heb er bijvoorbeeld geen recht op omdat mijn ouders meer verdienen dan 45.000. Maar betaal alles zelf (woon samen met mijn vriendin, betaal eigen studie etc.).

Had ik maar arme ouders. Dan kreeg ik ruim 3.000 euro per jaar.

Maar ik snap de overheid natuurlijk wel. Vroeger kreeg je 850 gulden studiefinanciering (dit kreeg mijn moeder bijv.). Toch studeren er nu meer mensen dan vroeger, terwijl je toen veel meer stuffi kreeg. Ik verwacht dan ook dat deze maatregel geen gevolgen zal hebben voor het aantal studerende.

[ Voor 49% gewijzigd door Ruben0s op 29-05-2014 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:23
Als ik naar mezelf kijk had ik zeker geen WO studie gedaan als dat zoveel zou kosten. Waarschijnlijk had ik dan nu veel minder belasting betaald. Ik was dan op safe gegaan met een simpele HBO opleiding.

Ik vind het misselijkmakend dat de jongeren steeds meer moet betalen en lenen. Pensioenen worden uitgekleed, huizenprijzen zijn gigantisch duur gemaakt en ook studeren wordt moeilijk. Terwijl je vroeger zonder studie prima een baan voor het leven kon vinden mag je nu blij zijn als je met een master af en toe wat tijdelijke contracten kan krijgen. Dit is enorm kortzichtig, talent moeten we koesteren.

De tijd van eeuwige studenten die vooral feesten is al lang voorbij, het selecte clubje wat het zich dankzij de ouders nog kan veroorloven om zo'n studentenleven te hebben laat zich hier echter niet door tegrnhouden. Het zijn juist de voorvechters van deze bezuinig die zelf een schandalige luxe hebben gehad.

Laten we het 'positief' bekijken; de stripclubs zullen in ieder geval minder moeite hebben om talent aan te trekken... Amerikaanse praktijken.

Zelf ga ik richting de 30, mij raakt het niet, maar dit gun ik mensen van 10 jaar jonger niet.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zie geen echt probleem zolang het nog maar mogelijk blijft dat iedereen kan studeren, ook als je ouders geen rode cent te makken hebben. Ik leen ook wel pak hem beet 750 euro on de maand bij, aangezien ik anders echt niet rond kom, als uitwonende student. Ernaast werken is geen optie, dankzij mijn PDD-NOS is het al moeilijk om 1 schema aan te houden, laat staan 2. Van de studiefinanciering kan ik niet eens de huur betalen. En ik heb geen rijke familie of zo, je bent bij ons al bijna hoogopgeleid als je MBO doet (al verdient men niet zo weinig dat ik een aanvullende beurs krijg, waarschijnlijk val ik net buiten de boot daarvoor). Nu wordt het een derde duurder, omdat je nog 250 euro bij moet lenen, aangezien dit geen studiefinanciering meer is. Het wordt significant duurder, maar niet ineens twee of drie keer zoveel of zo. Natuurlijk zou ik het liefste zien dat studeren gratis was, zoals in sommige landen iets meer richting het noorden, maar dat zal voorlopig nog niet gebeuren.

Ik geniet verder van mijn studie en ik heb het er voor over.

[ Voor 15% gewijzigd door Amanoo op 29-05-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 17:30
Ik ben nrt een paar jaar klaar met mijn studie, maar ik ben wel blij dat ik er geen schuld aan over heb gehouden. Het idee dat je elke maand eerst weer zo'n 4% weg mag strepen is gewoon niet heel bemoedigend. Kan het verder prima missen met een vaste baan en redelijk goedkope huurwoning. Stel ik wil naar de bank voor een hypotheek lijkt me dat een stuk makkelijker als je niet al deze vaste lasten hebt.

Het zal met name zwaar worden voor de groepen waar het werk niet bepaald voor het oprapen ligt, en je dus niet kan gaan werken aan het afbetalen. Ken ook mensen waarvan de ouders weinig verdienden, die kregen snel wel zon 600 per maand aanvullend, en betaalden daarvan de hele studie, collegeld, boeken enz. Ik zou nog eens goed nadenken als ik zo veel moest gaan lenen denk ik. Een goed betaalde bijbaan is lastig te vinden. Bij mij kwam dat pas in beeld in het derde jaar als je met stages wat contacten op doet en zo ook wat kennis kan toepassen. Dan kwam ik met zon 8u per week wel in de 8k-9k bedragen (was dicht bij de max grens die geld voor ov). Maar goed dat laatste ligt ook zeker niet bij iedereen voor het grijpen ben ik me van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 135% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
jip_86 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 01:07:
Ik ben nrt een paar jaar klaar met mijn studie, maar ik ben wel blij dat ik er geen schuld aan over heb gehouden. Het idee dat je elke maand eerst weer zo'n 4% weg mag strepen is gewoon niet heel bemoedigend. Kan het verder prima missen met een vaste baan en redelijk goedkope huurwoning. Stel ik wil naar de bank voor een hypotheek lijkt me dat een stuk makkelijker als je niet al deze vaste lasten hebt.
Je hebt toch een goede studie gekregen voor dat geld? Je hebt 4 jaar mogen studeren voor bijna niets. Je had ook niet kunnen studeren, dan had je een minder goed betaalde baan gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Welke goede baan? In de industrie die we niet hebben?

De grap van technisch hogeropgeleide blijft zoals aangehaald ook een schitterende (schreeuwen om technisch personeel, jaja, technisch personeel dat voor een appel en een ei 60 uur per week wil komen werken ja. _o- ).. Als ik op het HBO 'iets met economie' had gedaan en een (al dan niet) veredelde boekhouder had geworden had ik mijn zakken waarschijnlijk beter gevuld dan dat ik nu zal doen. En dat terwijl je een (door de bank genomen) lastigere studie hebt die ook nog eens 20% langer duurt en dus meer kost. Gaat dit geweldige schuldenstelsel wel bij helpen. d:)b

Maar goed dat is 'De Nederlandse Kruideniers/VOC mentaliteit' misschien wel: denken dat je 'verdiend' door heel veel verkapte boekhouders te hebben en elkaar nutteloze verzekeringen die we niet nodig hebben en 'financiële producten' te verkopen. 'Product ontwikkeling' noemen we dan wat gebeurd als iemand een nieuwe verschrikkelijke hypotheekconstructie bedenkt, niet z'n drol die voor een appel en een ei mee werkt aan iets als een trein ofzo (die dingen zijn toch alleen voor het plebs!).

Mark Rutte is trots dat hij geen visie heeft, zijn 'BV' Nederland zit in een excelsheet. Mijn Nederland begint op de tekentafel met visie ipv in een spreadsheet gebaseerd op onvolledige economische modellen en een onderbuik van dom Nederland.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 30-05-2014 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Hoe zit het trouwens met huidige bachelor studenten? Zal je in de schulden moeten gaan als je een Master gaat doen dankzij het BaMa stelsel?

Trouwens is dit wel een erg hypocriete maatregel. De huidige regering zit vol met mensen die (erg)lang over hun eigen studie hebben gedaan:

Alexander Pechtold 11 jaar
Maxime Verhagen 11 jaar
Hans Hillen 8 jaar
Frans Weekers 8 jaar
Jolande Sap 8jaar
Mark Rutte 7,5jaar
Halbe Zijlstra 7 jaar (voorsteller van de langstudeerdersboete)
Uri Rosenthal 7 jaar

Ik zou het wel redelijk vinden als je geld terug zou moeten betalen als je emigreert uit Nederland na je studie, dan kost je immers de Nederlandse maatschappij alleen maar geld. Maar afgestudeerden die in Nederland zijn gaan werken betalen hun studie via de belasting al dubbel en dwars terug. Met een redelijke baan op HBO/WO niveau kom je redelijk snel in de hogere belastingtarieven waarbij je studie eigenlijk al binnen enkele jaren volledig is terugbetaald. Maar wat deze maatregel vooral pijnlijk maakt is dat er nu vrijwel geen enkel vast contract meer te vinden is, zelfs hoogopgeleiden die starten op de arbeidsmarkt vallen maar al te vaak ten prooi van conjunctuurwerkloosheid dankzij de tijdelijke contracten. Hoge schuld als starter + onzekere arbeidsmarkt biedt geen goede sfeer voor een groot aantal mensen om aan een studie te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
SniperFox schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 02:48:
Hoe zit het trouwens met huidige bachelor studenten? Zal je in de schulden moeten gaan als je een Master gaat doen dankzij het BaMa stelsel?
Als je in september 2015 (of later) begint met een master heb je geen recht meer op de basisbeurs. Of dat per se gaat leiden tot schulden verschilt per student; je kan ook kiezen om niet bij te lenen. Een masterstudie wordt gezien als een nieuwe studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Trouwens is dit wel een erg hypocriete maatregel. De huidige regering zit vol met mensen die (erg)lang over hun eigen studie hebben gedaan:

Maxime Verhagen 11 jaar
Hans Hillen 8 jaar
Frans Weekers 8 jaar
Jolande Sap 8jaar
Mark Rutte 7,5jaar
Uri Rosenthal 7 jaar

Ik zou het wel redelijk vinden als je geld terug zou moeten betalen als je emigreert uit Nederland na je studie, dan kost je immers de Nederlandse maatschappij alleen maar geld. Maar afgestudeerden die in Nederland zijn gaan werken betalen hun studie via de belasting al dubbel en dwars terug. Met een redelijke baan op HBO/WO niveau kom je redelijk snel in de hogere belastingtarieven waarbij je studie eigenlijk al binnen enkele jaren volledig is terugbetaald. Maar wat deze maatregel vooral pijnlijk maakt is dat er nu vrijwel geen enkel vast contract meer te vinden is, zelfs hoogopgeleiden die starten op de arbeidsmarkt vallen maar al te vaak ten prooi van conjunctuurwerkloosheid dankzij de tijdelijke contracten. Hoge schuld als starter + onzekere arbeidsmarkt biedt geen goede sfeer voor een groot aantal mensen om aan een studie te beginnen.
Tja dat terugbetalen als je Nederland uit gaat na je studie vind ik ook weer gigantisch kortzichtig en niet alleen omdat het weer z'n verschrikkelijke houding is om alles tot een geld bedrag te reduceren maar vooral omdat een succesvolle hoogopgeleide Nederlander in het buitenland 1 een uithangbord voor Nederland is en daardoor ook voor Nederland wat kan beteken 2. Mogelijk naar Nederland terug komt en waardevolle buitenlandse ervaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 23:32
Opleidingskosten mag van belastbaar inkomen afgetrokken worden, mits je geen studiefinanciering ontvangt in het huidige systeem. Maar mag dat dan ook als je in een LEENSTELSEL zit? En hoe zit het met de bijverdien grens? Is dat al bijgesteld? want als je alles toch al moet lenen dan moet je wel over je bijverdien grens gaan om alles te bekostigen en te compenseren (uitwonend).

En mensen die zegen: "ga maar werken". Zo simpel is het niet. In mijn omgeving is het werkaanbod gewoon beroerd en we zitten nog steeds in een crisis. Een baan vinden is niet zo vanzelfsprekend meer.

[ Voor 47% gewijzigd door Monkeydancer op 30-05-2014 03:21 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

SniperFox schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 02:48:Hoge schuld als starter + onzekere arbeidsmarkt biedt geen goede sfeer voor een groot aantal mensen om aan een studie te beginnen.
Ik moet zeggen dat ik het überhaupt niet echt heb op mensen die een studie doen om een economische berekening. Goed, als je na je studie echt geen haar beter uit bent dan ervoor is het niet aanlokkelijk, maar als het aan mij ligt moet een studie primair gedaan worden omdat je van je veld houdt, omdat je de wereld rijker achter wil laten dan zoals je het aantrof. En niet omdat je "later rijk wil worden". Ik wil natuurlijk ook wel goed verdienen, maar bij wetenschappelijke kringen zoals een universiteit hoort zoiets bijzaak te zijn. En de wereld beter achterlaten dan het was hoeft niet eens met grote dingen. Je hoeft niet de nieuwe Apple op te richten of een Nobelprijs te winnen. Arnoud Engelfriet, met zijn zeer interessante blog, of zelfs een simpele onderzoeker aan een groot internationaal wetenschappelijk project dragen in feite zijn steentje bij. Misschien ben ik wel een beetje starry-eyed idealist, maar als je alleen maar je kansen voor en na de opleiding gaat opwegen krijg ik niet het idee dat je echt wat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Maxime Verhagen 11 jaar
Hans Hillen 8 jaar
Frans Weekers 8 jaar
Jolande Sap 8jaar
Mark Rutte 7,5jaar
Uri Rosenthal 7 jaar
Kijk anders de definitie van regering even na, en sla de krant eens open.
AYCE schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 11:11:
De zorg is de grootste kostenpost en experts zeggen al dat het nu al bijna niet meer te betalen is. Er zijn ook zat zorgbehoevende mensen in Nederland die de zorgkosten hebben van 1000 premiebetalende burgers. Dit terwijl het zorgmodel erop gebaseerd is dat je grosso modo je eigen kosten betaald dmv. premie..
Dat soort opmerkingen zag je vroeger ook:
Afbeeldingslocatie: http://www.kontextwochenzeitung.de/4071063087.jpg
Wat wil je precies zeggen, dat je zo iemand zijn eigen kosten moet laten dragen? En als hij dat niet kan?

Zorg en sociale zekerheid kapen momenteel bijna 60% van de begroting, maar dat is lastig aan te pakken. Wil je die kosten echt terugdringen, moet familie meer voor elkaar zorgen (je ouders in huis nemen, je werkloze familieleden ondersteunen, dat soort werk). Die kant moet het uiteindelijk toch opgaan, want de kosten lopen nog steeds hard op. Naast het kostenaspect zijn er nog meer voordelen van zo'n systeem, omdat familie beter kan beoordelen of je kunt werken dan een ambtenaar, en ook wat meer druk uit kan oefenen om aan het werk te gaan. Als je daarmee de kosten goed weet terug te dringen, kan de stufi terugkomen, de inkomstenbelasting worden gehalveerd, en alle andere exotische heffingen als de bankbelasting en de verhuurderheffing afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij betreft is dit een van de domste dingen die je kunt doen als je je land op een primaire positie wilt houden. We zijn al lang geleden te duur geworden om te produceren, dus toen zijn we maar kenniszaken gaan doen - management, ontwikkeling, dat soort werk. Die pijler wordt nu stukje bij beetje afgebroken, ondanks dat de marketing anders roept.

Daarnaast kan het geen goede beweging zijn om mensen een studie te laten kiezen op basis van economische overwegingen, in plaats van wat maatschappelijk gezien nodig of wenselijk is of waarvan de die misschien een stukje beter wordt. Van een incentive voor mensen om voor zichzelf te kiezen worden dingen doorgaans niet beter.

Als we niet oppassen staan we over 20 tot 30 jaar naast Wallonië. Een land dat niets kan, niets oplevert en niets/nog minder te zeggen heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2014 05:50 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste