Deze week is de kogel door de kerk gegaan en is de regering akkoord gegaan met de afschaffing van de basisbeurs voor studenten, deze basisbeurs heette ook wel de prestatiebeurs. De prestatiebeurs was een lening welke enkel terugbetaald diende te worden als de studie niet afgemaakt werd. De prestatiebeurs bedroeg afgelopen jaar 279,14 per maand voor uitwonende en van 100,25 euro per maand voor thuiswonenden studenten.
Meer info:
- Wat verandert er voor studenten? Drie vragen over het nieuwe leenstelsel
- Studenten woedend om invoering leenstelsel; acties niet uitgesloten
- Volgend jaar aan het studeren? Dit gaat er veranderen
- Hogere rente voor studielening
- Studenten haken af door leenstelsel
Wat zullen van deze regel de gevolgen voor de lange termijn zijn?
- Krijgen we minder studenten? Gaan mensen onder hun niveau studeren?
- Wat gebeurt er als je straks na je studie een huis wilt kopen? Is de bank nog wel happig om een hypotheek te verstrekken aan een ex student met een studieschuld van 50k ?
- Wat gaat dit voor effect hebben op de woningmarkt? Starters die nu een huis gekocht hebben, kunnen deze hun huis nog wel verkopen als de banken straks enkel lagere hypotheken verstrekken?
Zelf vind ik het een onwijs slecht idee. Mede omdat Nederland altijd pretendeert een kenniseconomie te hebben. Verder is het bekend dat gemiddeld genomen hogeropgeleiden een hoger salaris hebben. Dit hogere salaris zorgt er ook voor dat deze personen meer belasting betalen. Verder vind ik het in een rijk land als Nederland bizar dat iemand zijn werkende leven met diepe schulden moet beginnen. Dit geeft je een weinig vrije positie om bijvoorbeeld een eigen bedrijf te beginnen of naar het buitenland te gaan.
Ook vind ik dat de huidige situatie genoeg druk biedt voor studenten, een BSA (Bindend Studie Advies) van 75% van de punten in het eerste jaar, dit scheidt imho het kaf van het koren. Hierna heb je in totaal 4 jaar om je bachelor van 3 jaar te halen. Het extra uitloop jaar zorgt ervoor dat je jezelf ook kan ontplooien.
Meer info:
- Wat verandert er voor studenten? Drie vragen over het nieuwe leenstelsel
- Studenten woedend om invoering leenstelsel; acties niet uitgesloten
- Volgend jaar aan het studeren? Dit gaat er veranderen
- Hogere rente voor studielening
- Studenten haken af door leenstelsel
Wat zullen van deze regel de gevolgen voor de lange termijn zijn?
- Krijgen we minder studenten? Gaan mensen onder hun niveau studeren?
- Wat gebeurt er als je straks na je studie een huis wilt kopen? Is de bank nog wel happig om een hypotheek te verstrekken aan een ex student met een studieschuld van 50k ?
- Wat gaat dit voor effect hebben op de woningmarkt? Starters die nu een huis gekocht hebben, kunnen deze hun huis nog wel verkopen als de banken straks enkel lagere hypotheken verstrekken?
Zelf vind ik het een onwijs slecht idee. Mede omdat Nederland altijd pretendeert een kenniseconomie te hebben. Verder is het bekend dat gemiddeld genomen hogeropgeleiden een hoger salaris hebben. Dit hogere salaris zorgt er ook voor dat deze personen meer belasting betalen. Verder vind ik het in een rijk land als Nederland bizar dat iemand zijn werkende leven met diepe schulden moet beginnen. Dit geeft je een weinig vrije positie om bijvoorbeeld een eigen bedrijf te beginnen of naar het buitenland te gaan.
Ook vind ik dat de huidige situatie genoeg druk biedt voor studenten, een BSA (Bindend Studie Advies) van 75% van de punten in het eerste jaar, dit scheidt imho het kaf van het koren. Hierna heb je in totaal 4 jaar om je bachelor van 3 jaar te halen. Het extra uitloop jaar zorgt ervoor dat je jezelf ook kan ontplooien.