Ik heb de laatste update welke hierboven word beschreven, nog niet gedaan overigens!rfbroek schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:25:
[...]
Interessant! Dat verklaart misschien ook waarom de TV Stick er geen last van heeft, die kan alleen op wifi.
Ik ga het ook eens proberen met de box op wifi.
Zelf heb ik al langer een mibox s in gebruik, en ook hier werkt ie beter met wifi dan lan.Uitval ook hier op NL Ziet, maar ook Canal Digitaal app. Kort nog de Nokia geprobeerd maar ook hier uitval , zelfs op Netflix. Dat zet me aan het denken. Internet verbinding is niet stabiel. Kijk eens met behulp van de AIDA app naar je internetgebeuren. Ik gebruik een Zyxell modem bij een 50MB T-Mobilethuis abo, die overigens raar bijna 100 MB levert. Dan zie ik dat de wifi verbinding eerst start op de 5Ghz band, soms even uitvalt en dan doorgaat naar de 2.4 Ghz band. Dus even een onderbreking in de verbinding en dan ook geen TV meer.
Goedemorgen,
Sinds een week hebben wij thuis een mi box S staan die opzich prima zijn werk doet. Echter als hij een tijdje uit heeft gestaan krijgen we hem met de afstandsbediening niet meer aan, alleen door de stekker eruit te halen en er weer in te stoppen gaat hij weer aan.
Is dit een bekend probleem?
Gisteren voor de zekerheid alles gereset, maar helaas vanochtend krijg ik hem weer niet aan.
Sinds een week hebben wij thuis een mi box S staan die opzich prima zijn werk doet. Echter als hij een tijdje uit heeft gestaan krijgen we hem met de afstandsbediening niet meer aan, alleen door de stekker eruit te halen en er weer in te stoppen gaat hij weer aan.
Is dit een bekend probleem?
Gisteren voor de zekerheid alles gereset, maar helaas vanochtend krijg ik hem weer niet aan.
Ja dit is een bekend probleem, ik heb de mi box al 2 jaar en al die 2 jaren heb ik de mi box niet meer uitgezet en blijft hij het prima doen, ook heb ik de update naar Android 9 niet uitgevoerd. Ik start de mi box meestal na 3 weekjes even opnieuw op en dan blijft deze het prima doen.
NLZiet geeft geen problemen hier via wifi, ik heb ook geen problemen met wifi alles werkt naar behoren en de mi box blijft op 5Ghz verbonden. Mocht je nog een mi box hebben die onder 8.1 draait dan lekker zo laten.
NLZiet geeft geen problemen hier via wifi, ik heb ook geen problemen met wifi alles werkt naar behoren en de mi box blijft op 5Ghz verbonden. Mocht je nog een mi box hebben die onder 8.1 draait dan lekker zo laten.
Gebruikt er nog iemand een Mi Box S met Moonlight voor game streaming? Ik vindt een waardeloze combi. Meer dan 20Mbps begint snel te haperen en wordt dan erg irritant qua beeld. 20Mbps is erg matig in beeldkwaliteit. Ik heb deze speciaal gekocht voor moonlight maar dat werkt dus enorm slecht. Iemand nog tips. Ik heb hem al 2 keer gereset, alleen moonlight staat erop en andere apps staan uitgeschakeld.
Sja de tweede update voor Android 9 is toch echt wel een verbetering. Sowieso is de snelheid bij Android 9 al flink omhoog gegaan wat een stuk lekkerder gamet, en als je dat niet doet ook de weergave en geluid zijn verbeterd. 10 bits kleuren en rgb zijn toegevoegd (nu wel werkend) wat heerlijk wegkijkt bij mijn x265 filmpjes, geluid was toch een beetje puinhoop in 8.1, hebben ze netjes gefixed ondersteuning voor passthrough per codec in te stellen aac dd dd+ en dts erg nuttig bij mijn oude logitech geluidssysteem, heb nu wel 5.1 DD geluid bij Netflix, score!Penthe schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:00:
Ja dit is een bekend probleem, ik heb de mi box al 2 jaar en al die 2 jaren heb ik de mi box niet meer uitgezet en blijft hij het prima doen, ook heb ik de update naar Android 9 niet uitgevoerd. Ik start de mi box meestal na 3 weekjes even opnieuw op en dan blijft deze het prima doen.
Enige bug die nog over is is de boven vermelde aan/uit bug, hij wil de remote na een langere tijd uit wel eens vergeten. Als ze dat ook nog fixen is het helemaal super.
[ Voor 3% gewijzigd door Ceejay op 21-05-2021 00:05 ]
Tja ik gebruik geen 5.1 audio vind dat niet mooi klinken als ik er muziek over afspeel dus alles is hier 2.0, verder heb ik nog geen 4k tv aangezien mijn Panasonic Plasma het nog uitstekend doet en een prima plaatje geeft. Verder gebruik ik NLZiet en dat crashed de mi box onder 9.0 terwijl dit onder 8.1 prima en probleemloos functioneert.
Ik ziet dus geen reden om te gaan upgraden en aangezien iedereen zijn opstelling anders is zal upgraden voor de 1 misschien handig zijn maar voor de ander weer niet.
Ik ziet dus geen reden om te gaan upgraden en aangezien iedereen zijn opstelling anders is zal upgraden voor de 1 misschien handig zijn maar voor de ander weer niet.
Nee hoor, is gefixed met de laatste updatePenthe schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:35:
... NLZiet en dat crashed de mi box onder 9.0 ...
Mijn Zyxell T50 modem van Tmobile heeft een lastige eigenschap. Het gebruikt dezelfde netwerknamen voor zowel de 2,4 als de 5 Ghz band, en maakt ook nog een gebruik van bandsteering. Dus schakelt zelf over van 2,4 naar 5 Ghz en andersom. Blijkbaar kan een moderator van Tmobile dit veranderen. Misschien kan dit voor een deel de uitval van de mibox s verhelpen? Een vaste lanverbinding via usb brengt ook geen goede oplossing.
[ Voor 8% gewijzigd door hagees op 24-05-2021 10:48 ]
Je bent of kan worden voorzien van de meest recente update, deze is er nog niet voor de S; hardware-lover in "[Mediaplayer] Het Xiaomi Mi Box en TV Stick topic"Penthe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:57:
[...]
Is die laatste update er dan ook voor mijn Mi Box 3? Ik heb namelijk geen S versie.
De 3 bezitters lijken er vrolijk van te zijn geworden (lees ik vooral elders)
Testing, one, two ...
Ja, afgelopen week beschikbaar hier op mijn mi box 3Penthe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:57:
[...]
Is die laatste update er dan ook voor mijn Mi Box 3? Ik heb namelijk geen S versie.
Bedankt voor het antwoord, ik wacht dus nog even voor ik update want een week is veels te kort om te zeggen dat alles is opgelost. Eventuele bugs kunnen soms pas na weken opduiken en ik heb nu een probleemloos systeem. Ik blijf dit draadje volgen.Ceejay schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:31:
[...]
Ja, afgelopen week beschikbaar hier op mijn mi box 3
Het is vandaag alweer bijna 2 weken, en als je enig idee wil hebben of de update de moeite waard is dan levert Telegram of Reddit vaak meer info, door het grotere aantal gebruikers daar 👍Penthe schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:29:
[...]
Bedankt voor het antwoord, ik wacht dus nog even voor ik update want een week is veels te kort om te zeggen dat alles is opgelost. Eventuele bugs kunnen soms pas na weken opduiken en ik heb nu een probleemloos systeem. Ik blijf dit draadje volgen.
Testing, one, two ...
Vaag, ik vind de juiste berichten toch altijd op de kleinere sites, op de grotere moet je door alle troep wijs zien te worden wat nu handig is of niet. En het schaad niemand als ik 2 tot 4 weekjes langer wacht tot ik upgrade, heb ook nog een vrouw die zegt van ho nou het werkt nu goed laat het zo maar even.hardware-lover schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:22:
[...]
Het is vandaag alweer bijna 2 weken, en als je enig idee wil hebben of de update de moeite waard is dan levert Telegram of Reddit vaak meer info, door het grotere aantal gebruikers daar 👍
Ik doel op specifieke groepen die alleen maar over de Mi Box gaan, net zoals dit topic dus, maar dan niet enkel voor de Nederlanden (daar hoort België ook bij).Penthe schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:22:
[...]
Vaag, ik vind de juiste berichten toch altijd op de kleinere sites, op de grotere moet je door alle troep wijs zien te worden wat nu handig is of niet. En het schaad niemand als ik 2 tot 4 weekjes langer wacht tot ik upgrade, heb ook nog een vrouw die zegt van ho nou het werkt nu goed laat het zo maar even.
Je mag natuurlijk zolang wachten als je maar zou willen, niemand die je tot iets dwingt, ik wilde enkel duidelijk maken dat de laatste update goed is ontvangen, en dat is vaak anders het geval geweest.
Hopelijk schiet de volgende voor de S ook een beetje op
Testing, one, two ...
Als ze nu nog zorgen dat je dat ding (mibox3 in mijn geval) met je ir-remote kan inschakelen...
Bij mij laat NLZiet de Mi box S nog steeds crashen, en veel ook.
Er staat ook geen update voor klaar
Op dit moment wordt er een nieuwe OS build uitgerold, check of het wat gaat brengen?rfbroek schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:31:
Bij mij laat NLZiet de Mi box S nog steeds crashen, en veel ook.
:strip_exif()/f/image/kIGQMQLgufyIC3ZGnNzzAzUP.jpg?f=fotoalbum_large)
Testing, one, two ...
Met NLZiet nu geen problemen meer, afkloppen op blank hout!!!! Ik heb ook de app van Canal Digitaal nog een paar weken die geeft wel problemen, plots blijft het beeld stilstaan , lijkt sterk op geen verbinding meer. Afijn lees nu net dat de Mibox S een update krijgt. Proberen dan maar.
Mix Box 4K net geupdate. Nog niet echt getest maar hij is in ieder geval niet gebricked en de apps draaien allemaal nog...
Phew!
[ Voor 5% gewijzigd door Negakinu op 28-05-2021 21:20 ]
too old, too cold
Op de mi box 3, heeft de update voor een grote oplossing gezorgd van problemen, waaronder het uit slaap komen probleem, ik ben er erg blij mee.
[ Voor 3% gewijzigd door DanielAlm op 28-05-2021 22:15 ]
Ik heb na dit bericht; hardware-lover in "[Mediaplayer] Het Xiaomi Mi Box en TV Stick topic" als test, direct de app opgestart. Via wifi verbonden en deze draait op dit moment nog steeds (enkel met live TV getest).rfbroek schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:43:
Update geslaagd, NLZiet laat nog steeds de Mi Box S crashen![]()
![]()
Wel op LAN trouwens
Edit: tot op dit moment zijn er via wifi geen NLZiet crashproblemen, bedrade LAN adapter (heb er legio verschillende liggen om te proberen), nog niet gebruikt na de OS update.
[ Voor 16% gewijzigd door hardware-lover op 29-05-2021 19:46 ]
Testing, one, two ...
Blijkbaar heeft de mibox toch moeite met usb lan adapters, althans is mijn ervaring . Met wifi veel minder.Ik heb zelf nog een TP Link usb adapter liggen die het redelijk doet, met nadruk op redelijk. Dus ook bij mij beter op wifi. Ook een Nokia 8000 hier op proef gehad die heeft wel een ingebouwde lan. Maar ook geen beste resultaten, vaak stilstaande beelden. Canal Digitaal app doet het slechter dan NL Ziet app op zowel de Mibox als de Nokia. Crashes komen bij mij sinds de laatste updates niet meer voor. Logbuffer staat op 64.
Ik zie dat er een "Mi" kanaal zichtbaar is geworden, maar deze laat geen informatie op het hoofdscherm zien.
Het Amazon overzicht is gesneuveld met de laatste update, deze laat zich niet meer als kanaal tevoorschijn toveren op het hoofdscherm. Blijkbaar met de voorlaatste update al gesneuveld.
Het Amazon overzicht is gesneuveld met de laatste update, deze laat zich niet meer als kanaal tevoorschijn toveren op het hoofdscherm. Blijkbaar met de voorlaatste update al gesneuveld.
[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 29-05-2021 20:42 ]
Testing, one, two ...
Daar had ik bij de vorige update al last van.hardware-lover schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:51:
Het Amazon overzicht is gesneuveld met de laatste update, deze laat zich niet meer als kanaal tevoorschijn toveren op het hoofdscherm.
Het was me niet eerder opgevallen, maar ik vraag mij af of ik de boxjes wel naar de vorige update had gebracht. Mogelijk heb ik dat niet gedaan omdat er al snel melding werd gemaakt van de USB bug.
Vandaag heb ik er 2 bijgewerkt met die laatste update, de boxjes met 8.1 laat ik met rust
Zat dat Mi kanaal er vorige keer ook al in dat je weet?
Testing, one, two ...
Volgens mij niet, het is mij in ieder geval niet opgevallen.hardware-lover schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:40:
[...]
Zat dat Mi kanaal er vorige keer ook al in dat je weet?
Sinds ik de Mi Box op WIFI gebruik laat NLziet de box niet meer crashen.
De app zelf crasht nog wel eens, maar zelden.
Ik denk dat ik nu weet waarom ik de box zo goedkoop kreeg, de vorige eigenaar keek altijd via de (originele) LAN adapter
Ik denk dat ik nu weet waarom ik de box zo goedkoop kreeg, de vorige eigenaar keek altijd via de (originele) LAN adapter
Op de een of andere manier krijg ik hem helemaal niet verbonden met de wifi, ik wijt het eraan dat die bijna pal onder de router (RT-AC66U-B1) staat maar zeker weten doe ik het niet. HIj loopt bij mij dus over de LAN adapterrfbroek schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:51:
Maar gelukkig heb ik geen crashes meer van de Mi box door Nlziet na de grote update van Nlziet.
Ik had zelf ook last van dit probleem, bij mij lag het aan het feit dat mijn WiFi kanaal op 13 stond en blijkbaar pakte die dat niet, misschien is dit bij jou ook het geval.ratzz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:40:
[...]
Op de een of andere manier krijg ik hem helemaal niet verbonden met de wifi, ik wijt het eraan dat die bijna pal onder de router (RT-AC66U-B1) staat maar zeker weten doe ik het niet. HIj loopt bij mij dus over de LAN adapter
Maar gelukkig heb ik geen crashes meer van de Mi box door Nlziet na de grote update van Nlziet.
Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats
Ik zit op kanaal 5(2,4Ghz) en kanaal 100 (5Ghz). beiden pakt die niet. Als ik nog eens overweeg om draadloos te gaan dan zal ik eens ermee spelen maar voorlopig heb ik alles stabiel.robvanderaart schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:40:
[...]
Ik had zelf ook last van dit probleem, bij mij lag het aan het feit dat mijn WiFi kanaal op 13 stond en blijkbaar pakte die dat niet, misschien is dit bij jou ook het geval.
Ik heb gezocht in het topic maar kan er niet direct iets over terug vinden, wel op reddit maar wordt er niet veel wijzer van.
Probleem is is dat 1 van onze Mi Box S players op random tijdstippen aan gaat.
Zo doet hij het weken niet en dan soms 1~2 x per week midden in de nacht/dag.
Wat ik lees is dat het met bepaalde CEC settings "op te lossen" is maar wat zouden deze settings dan moeten zijn? Ik vind het opzich wel prettig dat ik nu de remote van mijn TV gebruiken kan en met 1 druk op de knop alles aan of uit kan zetten.
Wat ik lees is dat het met bepaalde CEC settings "op te lossen" is maar wat zouden deze settings dan moeten zijn? Ik vind het opzich wel prettig dat ik nu de remote van mijn TV gebruiken kan en met 1 druk op de knop alles aan of uit kan zetten.
Als de Network adapter is verbonden kan je niet meer verbinden met WIFI. Als de DHCP leasetime in de MiBox of de Router meer is dan de tijd die verloopt zonder WIFI kan je ook niet verbinden via WIFI. Als je de LAN Adapter hebt gekoppeld zet dan in je router bij LAN instellingen de DHCP lease time op 2 minuten, wacht tot dat voorbij is. Als je daarna de LAN adapter ontkoppeld, hoort WIFI gewoon te werken zowel op 2.4 als 5 Ghz. Dit is vreemd, maar zowel de Mibox als je Router moeten een verlopen DHCP lease time hebben bij LAN in je Router. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Als je LAN adapter aangesloten blijft kan je vrijwel zeker niet ook nog WIFI verbinden. Dit zou je 10 minuten kosten om te proberen, omdat je Router AC66U bij LAN instellingen prima 2 minuten tot 3 minuten ( 120 seconden tot 180 seconden ) als DHCP lease time kan geven. Heb dit in het verleden zo opgelost toen ik nog geen LAN Adapter had.ratzz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:40:
[...]
Op de een of andere manier krijg ik hem helemaal niet verbonden met de wifi, ik wijt het eraan dat die bijna pal onder de router (RT-AC66U-B1) staat maar zeker weten doe ik het niet. HIj loopt bij mij dus over de LAN adapter
Gary Winston: "The Answer is in The Box, Not in The Band!"
In jouw situatie kan ik je in iedergeval zeggen dat als de MiBox crashed ook in standby, je TV e.d. automatisch aangaan. Maar andersom is dat ook. Maar het is toch de MIBox bijna zeker. Je kan op dit moment alleen de MiBox opnieuw opstarten en dan de laatste firmware installeren. De MiBox is na het opnieuw opstarten in de meest gunstige situatie. Daarna zal je helaas wel de MiBox factory default moeten zetten. En veel dingen opnieuw moeten installeren. Dit kost je al gauw een uur als je bijvoorbeeld eerst dingen wilt backuppen. Zonder backup zal je wel alles opnieuw moeten inloggen. En dan zit je al op drie kwartier.schumi2004 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:14:
Ik heb gezocht in het topic maar kan er niet direct iets over terug vinden, wel op reddit maar wordt er niet veel wijzer van.
Kanaal 36 hier voor 5 Ghz, geen probleem, maar je verliest op 5 Ghz bij dit kanaal vanuit je router zendvermogen. Iemand heeft ooit besloten dat de antennes ook meetellen als zendvermogen. Dat wil zeggen, een router op 80 milliwatt met 3 decibel antennes wordt gelijk gesteld aan een router op 100 milliwatt zonder antennes. De band die jij gebruikt staat het op kanaal 100 toe om meer dan 100 milliwatt te doen. Op kanaal 36 zou het moeten werken, maar daar op dat kanaal is het zendvermogen beperkt. Daarnaast zijn er nog de kanalen in het 5 Ghz gebied die verplicht terugschakelen naar laag vermogen indien er radar signalen worden gedetecteerd. En dat gebeurt op firmware niveau in de hardware drivers, zonder enige invloed.ratzz schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:14:
[...]
Ik zit op kanaal 5(2,4Ghz) en kanaal 100 (5Ghz). beiden pakt die niet. Als ik nog eens overweeg om draadloos te gaan dan zal ik eens ermee spelen maar voorlopig heb ik alles stabiel.
Kanaal 13 is regio afhankelijk en werkt inderdaad maar voor een klein aantal apparaten. Het is uiteraard zo dat kanaal 11 overlapt met kanaal 13. In principe wil je de MiBox toch op kanaal van 2.4 Ghz, dat is voldoende maar met uitzonderingen.robvanderaart schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:40:
[...]
Ik had zelf ook last van dit probleem, bij mij lag het aan het feit dat mijn WiFi kanaal op 13 stond en blijkbaar pakte die dat niet, misschien is dit bij jou ook het geval.
Als de buren hun magnetron aanzetten, zal de verbinding op 2.4 Ghz onverklaarbaar gedrag vertonen, en instabiel worden. Zelf goed kunnen diagnosticeren en persoonlijk ervaren. Ook mijn eigen magnetron maakt Netflix of Prime bijvoorbeeld in de bufferen toestand. Eerst begreep ik dit niet, maar het zijn helaas vooral magnetrons van de buren, ik weet dit omdat ik het kon bevestigen met praktijk testen. Omdat continue streamen een volle stroom van data vereist zijn dat de eerste applicaties die hinder ondervinden. En dan komt helaas alleen een symbool in beeld. Ik had ongeveer 3 weken nodig om zeker te zijn dat het de magnetron van diverse buren was. Op de mobiel met het laden van websites zal je in principe weinig merken, dat zijn slechts korte bursts van data. Oplossing als je toch draadloos wil is 5 Ghz, in de praktijk heb ik met een TV elders een gewone Chromecast en daar heb ik uitgezonderd beschreven scenario's hetzelfde. Maar vanwege de afstand dient die Chromecast wel op 2.4 Ghz te blijven.
Dat crashen komt omdat NLziet de Java HEAP overschrijdt. In die situatie dan gaat de MiBox in een Garbage Collection mode, en blijft daar inzitten in vorige firmwares, en in vorige firmwares crashed de MiBox hard.rfbroek schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:51:
Met de huidige firmware heeft de MiBox slechts 160 MegaByte HEAP memory, dat wil zeggen voordat de MiBox garbage collection doet, heeft NLziet reeds lang die HEAP volgemaakt, de huidige firmware zal dan niet crashen door spinlock van de Garbage Collector, maar zoals het hoort de applicatie laten crashen.
HEAP memory zijn objecten die buiten een functie worden aangemaakt met de operator New zoals Example * = New Example(....)
Dan is er nog de stack. De stack gaat binnen een enkele functie, voor ieder object binnen een functie, gaat er ruimte op de stack verloren. Het is onbekend hoeveel stack ruimte de MiBox heeft en het verschilt van firmware tot firmware.
Het is beter de applicatie te laten crashen door te weinig HEAP of STACK dan het volledige besturingssysteem te laten crashen. Xiaomi heeft dus blijkbaar in de laatste firmwares geheugen tweaks gedaan waarbij het systeem HEAP en STACK belangrijker is. En dat hoort zo.
Omdat het met de LAN adapter wel crashed, lijkt het erop dat er mogelijk een lek is in de Linux kernel module driver.
Linux is eigenlijk monolithisch, als de netwerk module crashed gaat het hele systeem mee. Daar is een hele discussie over.
Windows is niet monolithisch maar hybride, dat wil zeggen, onder Windows kan een driver in kernel mode crashen, maar het systeem draait weliswaar door, maar wel in een onbetrouwbare situatie.
Beide situaties zijn ongewenst, maar als je het echt wil weten, die Kernel Module als die verantwoordelijk is voor crashen, dan zou dat het hele besturingssysteem laten crashen, onder Windows zou het Windows is een totaal onbetrouwbare staat achterlaten.
De reden dat je toch geen hybride kernel wil zoals Windows, is dat Windows bij een crash van een module niet hard onderuit gaat, maar in een onvoorspelbare toestand komt. Bij Linux heb je de garantie dat als een kernel module fout is, dat de crash hard is, en voorspelbaar.
En Android TV draait bovenop de kernel.
Meer gecompliceerder is dat Android TV een Java Virtual Machine is bovenop de Linux kernel.
Samengevat: Wat heb je liever, de applicatie die geheugen aanvraagt boven wat is toegestaan en met een onzichtbare melding crashed tenzij opgestart vanaf een commandline voor diagnose terminal zoals een segmentation fault, of een applicatie die vrolijk alles krijgt wat het wil, totdat de Garbage Collector in een cirkel terecht komt, en letterlijk alles laat crashen. Dat is het nadeel van Android, het is niet de Linux kernel alleen. Bij Windows als er iets crashed lijkt alles gewoon goed, maar Windows is gewoon in een onzekere staat gekomen.
Het probleem zit in deze situatie ook in de kernel module naast de andere problemen.
Probeer LOG Buffers op Uit te zetten bij developer opties nadat je developer opties hebt ingeschakeld. Dat scheelt veel geheugen.
Opvallend is dat de laatste firmware een lagere HEAP size heeft dan vorige, en daar een voorkeur is om liever applicaties fout te laten gaan. De laatste firmware heeft HEAP size 160 MegaByte. Dat was 192 Megabyte in onstabiele firmwares.
Uiteindelijk komt het erop neer dat de MiBox eigenlijk 4 gigabyte zou moeten hebben maar zelfs de nVidia shield heeft dat waarschijnlijk nog niet.
Een ander probleem is dat de huidige firmware allemaal in 32 bits draait voorzover ik het zie, correct me when wrong.
Waarom draait een 64 Bit CPU en SOC een 32 Bit besturingssysteem?
Twee redenen.Terry A Davis schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:04:
[...]
Waarom draait een 64 Bit CPU en SOC een 32 Bit besturingssysteem?
1. Minder opslag nodig, 64 bits OS kost meer opslag dan 32 bits.
2. Onkunde/gemak/luiheid. Je hebt 32 bits en als je naar 64 bits gaat moet je meer testen en mogelijk tunen.
Net Mibox S binnen via AliExpress. Install poepsimpel en update feilloos verlopen.
Vooheen had ik een WD Hub live met 2 HDD's via usb in uitbreiding. Deze heb ik nu aangesloten via een Ugreen USB+Lan hubje en alles verloopt goed. Kodi leest alles vanop de aangesloten HDD's
Nu heb ik 1 vraagje. Kan ik ook films via laptop rechtstreeks, via de Mibox op de HDD's wegschrijven zoals ik voor heen met de WD kon? Of heb ik daar een app voor nodig die het digitaal verkeer regelt tussen mijn Mibox en de laptop?
TIA
Vooheen had ik een WD Hub live met 2 HDD's via usb in uitbreiding. Deze heb ik nu aangesloten via een Ugreen USB+Lan hubje en alles verloopt goed. Kodi leest alles vanop de aangesloten HDD's
Nu heb ik 1 vraagje. Kan ik ook films via laptop rechtstreeks, via de Mibox op de HDD's wegschrijven zoals ik voor heen met de WD kon? Of heb ik daar een app voor nodig die het digitaal verkeer regelt tussen mijn Mibox en de laptop?
TIA
Install X-plore File Manager op de Mibox en probeer het daar eens mee, Ik kopieer daar van alles mee en installeer er zelfs apps via de PC mee op mijn Mibox. Let wel voor alle functies dien je de app te kopen.
Bedankt voor uw antwoord. Ik ga eens uittesten als dit idd die functionaliteit terugbrengt.Penthe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 01:23:
Install X-plore File Manager op de Mibox en probeer het daar eens mee, Ik kopieer daar van alles mee en installeer er zelfs apps via de PC mee op mijn Mibox. Let wel voor alle functies dien je de app te kopen.
Ik zoek een VPN client welke verbinding naar mijn eigen L2TP server toe staat.
Deze krijg ik echter niet gevonden.
Iemand tips?
Deze krijg ik echter niet gevonden.
Iemand tips?
app geïnstalleerd. Zowel onder LAN als onder DLNA zie ik mijn laptop staan. Vanaf de laptop kan ik de Mibox echter niet vinden en toegang krijgen tot de HDD's. Hoe los ik dat op?Penthe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 01:23:
Alvast bedankt.
Je kunt enkel vanaf de Mi box toegang krijgen naar je laptops andersom gaat dat niet werken. Je kan de Mi box wel in de netwerk omgeving zien maar kan daar enkel informatie van opvragen maar niet direct de Mi box benaderen. Dit ligt niet aan de app die je geinstalleert hebt.monstro900 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:44:
[...]
app geïnstalleerd. Zowel onder LAN als onder DLNA zie ik mijn laptop staan. Vanaf de laptop kan ik de Mibox echter niet vinden en toegang krijgen tot de HDD's. Hoe los ik dat op?
Alvast bedankt.
[ Voor 4% gewijzigd door Penthe op 21-06-2021 23:25 ]
m.a.w. er bestaat dus geen mogelijkheid om vanaf de laptop/PC verbinding te maken met de Mi box om vervolgens op de aangesloten HDD's inhoud te verwijderen/toe te voegen?Penthe schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:24:
[...]
Je kunt enkel vanaf de Mi box toegang krijgen naar je laptops andersom gaat dat niet werken. Je kan de Mi box wel in de netwerk omgeving zien maar kan daar enkel informatie van opvragen maar niet direct de Mi box benaderen. Dit ligt niet aan de app die je geinstalleert hebt.

Kan ik vanaf de Mi box dan wel bestanden vanop de laptop naar de harde schijven versturen en hoe stel ik dat dan juist in?
Waarom niet een dlna/fileshare op je laptop? Dan kun je er gewoon vanaf streamen. Ik heb een NAS dus nog eenvoudiger. Hoef je ook niet heen en weer te kopiëren.
Vandaag nieuwe update voor de mi box 3. Enige vermelding is prestatie verbetering. Dat kan kloppen, maar hij was goed op tempo dus dat haal ik er niet uit. Geen bugs geintroduceerd voor zover ik kan zien.
De Mibox S zit op 2 GigaByte ondanks de 64 bit CPU. Dat vereist inderdaad geen 64 Bits OS.swhnld schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:28:
[...]
Twee redenen.
1. Minder opslag nodig, 64 bits OS kost meer opslag dan 32 bits.
2. Onkunde/gemak/luiheid. Je hebt 32 bits en als je naar 64 bits gaat moet je meer testen en mogelijk tunen.
Verder,
Het is mij opgevallen dat als ik KODI heb gebruikt, dat applicaties zoals Prime van Amazon, en/of Netflix plotseling niets meer willen afspelen. Dit is niet altijd het geval, maar wel iets wat hier al meer dan bijna een jaar speelt. Dit is dus niet met de huidige firmware het probleem.
In het verleden was de MiBox S in bijvoorbeeld Netflix hier duidelijk over, zoals Hardware Surface Used. En dat was KODI die uiteraard ook een GPU Surface gebruikte.
Maar het probleem is steeds vaker, maar dan met eenvoudige meldingen, zoals ga naar de website van Amazon of Netflix, en de oplossing is steeds hetzelfde.
Na het gebruik van KODI, misschien niet direct, is de MiBox opnieuw opstarten de enige oplossing. Dat betekent helaas dat Amazon Prime en Netflix kunnen besluiten dat als je KODI hebt geinstalleerd deze applicaties kunnen besluiten dat je dan alleen error meldingen krijgt. Met bizar eenvoudige meldingen.
Nogmaals in het verleden was het eenvoudig, na KODI, gewoon KODI echt stopzetten in applicatiebeheer, en Prime en Netflix werkten weer.
Wat ik verwacht is dat jij/ik te maken zullen krijgen met een eenvoudige te realiseren probleem situatie, en dat is dat Amazon of Netflix kunnen detecteren of je KODI hebt. En indien ja, op dit moment wordt het hier al een probleem.
Stop zetten van KODI geforceerd, en Amazon/Netflix geforceerd stopzetten, helaas. Het lijkt erop dat KODI huidige versie KODI Matrix 19.1 voldoende sporen achterlaat om Amazon en Netflix het te laten doen lijken alsof je niets mag afspelen.
Mijn conclusie is dat Netflix/Amazon in een gedoogsituatie zitten, nu staan ze het -helaas minder vaak- toe om jou toe te staan KODI geïnstalleerd te hebben.
Echter dit kan ook een fout in KODI zijn, maar je weet hoe het gaat, het eerste merkte ik dit bij Disney Plus, Disney Plus wilde helemaal alleen maar error meldingen geven zodra KODI was gebruikt en in het geheugen bestond.
Deze providers Amazon/Netflix/Disney hebben wel degelijk een positie waarin ze mensen kunnen dwingen dat je KODI niet mag hebben geïnstalleerd.
En dan de ironie, ik betaal voor de content iedere maand, en incidenteel komt het voor, helaas steeds vaker, dat de content waarvoor ik betaal alleen met KODI afspeelbaar is. Het is er wel op Netflix/Amazon/Disney enzo, maar alleen al het bestaan van KODI op het apparaat is helaas steeds duidelijker een reden waarom mijn door mij betaalde content providers besluiten ' Kan niet afgespeeld worden '.
Nogmaals, eerst waren er duidelijke meldingen, zoals getallen in de errors, steeds weer was KODI de oorzaak waarom de DRM niet zou werken, en er niets afgespeeld mocht worden.
Ik verwacht een totaal verbod op KODI als je Netflix/Amazon/Disney e.d. wil kunnen zien. Het lijkt langzaam aan steeds duidelijker vorm gegeven te worden. In het begin duidelijke error meldingen, zoals ' Je hebt nu eenmaal KODI geinstalleerd '. Wat toen werkte door KODI echt uit te schakelen, gedwongen.
Weet iemand hier een oplossing voor? Wanneer ik mijn mi box s aanzet, gebeurt er niets met de (Samsung )tv. Op de tv en mi staan CEC wel aan.schumi2004 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:14:
En omgekeerd? Als je eerst tv aanzet?mobile12 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:57:
[...]
Weet iemand hier een oplossing voor? Wanneer ik mijn mi box s aanzet, gebeurt er niets met de (Samsung )tv. Op de tv en mi staan CEC wel aan.
Heb zelf dat probleem niet echt. Gebruik een Logitech afstandsbediening maar kan misschien handig zijn om te onthouden aangezien Logitech stopt met die afstandsbedieningen
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Ik heb sinds de laatste update dat (vermoedelijk) de box de TV constant in en uitschakelt via CEC... Moet het nog uitzoeken, maar is wel gruwelijk irritant!
Heeft iemand anders ook dit probleem sinds de laatste update?
Edit nvm: TV zelf is stuk
Heeft iemand anders ook dit probleem sinds de laatste update?
Edit nvm: TV zelf is stuk
[ Voor 6% gewijzigd door Ferrox1 op 02-07-2021 08:28 ]
Als ik de tv aanzet (met de ab van de tv) gaat de mi box niet aan. Ik had gehoopt dat ik alleen de ab van de mi box nodig zou hebben.Kenhas schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:57:
[...]
En omgekeerd? Als je eerst tv aanzet?
Heb zelf dat probleem niet echt. Gebruik een Logitech afstandsbediening maar kan misschien handig zijn om te onthouden aangezien Logitech stopt met die afstandsbedieningen
Hier een ander soort vraag. Ik zit nu op een Landal greenpark en heb mijn Mi box mee en ik wil verbinden met een kpn wifi punt die ze hier hebben. En dan moet je eerst de voorwaarden accepteren. Op mijn telefoon gaat dat prima. Alleen op de Mi box gaat hij niet naar de juiste pagina. Ik krijg een wit scherm.. Iemand tips om hem wel te verbinden?
Chrome apk sideloaden en dan een pagina proberen te openen? Volgens mij komt de credentials popup dan wel.rbuschers schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:41:
Hier een ander soort vraag. Ik zit nu op een Landal greenpark en heb mijn Mi box mee en ik wil verbinden met een kpn wifi punt die ze hier hebben. En dan moet je eerst de voorwaarden accepteren. Op mijn telefoon gaat dat prima. Alleen op de Mi box gaat hij niet naar de juiste pagina. Ik krijg een wit scherm.. Iemand tips om hem wel te verbinden?
too old, too cold
Heb jij een oplossing kunnen vinden?kickassmen schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:44:
Hier ook wat vage problemen na de update. Geen netwerk soms, geen geluid soms. Vanmiddag maar eens even terug naar fabrieksinstellingen.
Bij mij valt ook Ineens een paar keer per dag wifi uit. Melding is dat er geen netwerk beschikbaar is.
Wifi uit en weer inschakelen is de enige oplossing, opnieuw verbinden lukt niet.
Heb al verschillende dingen geprobeerd:
-Kastje heeft vast IP adres, zelfde adres krijgt hij van unifi router.
-dns is Google
-kan gebruik maken van utp/USB maar dan valt nlziet uit.
- er is niks veranderd op mijn unifi systeem.
- Terug naar fabriekinstellingen.
Verbinding verbreekt als er even geen activiteit is op het bureaublad.
Andere tips?
Edit:
Kanaal wifi van 5G aangepast naar 36 en nu lijkt de verbinding te blijven bestaan.
Edit:
Bleef onstabiel. wifi 5g van 80mhz naar 40 gezet en werkt.het prima.
[ Voor 18% gewijzigd door vanputten80 op 16-07-2021 22:50 ]
Via de ab van de tv gaan nu wel de tv en de box UIT.mobile12 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:02:
[...]
Als ik de tv aanzet (met de ab van de tv) gaat de mi box niet aan. Ik had gehoopt dat ik alleen de ab van de mi box nodig zou hebben.
Ggrrr.. mijn wens is dat via de ab van de box de tv AAN en UIT gaan..
Werkt dit bij iemand?
Ja bij mij 
Dat is bij de Mi TV Stick en een Sony TV,
Mi Box S ga ik nog voor je testen
EDIT Met de Mi Box S werkt het ook.
In het menu van de box heb ik alleen "CEC Switch" en "One-Key power-off" aan staan, maar daarmee gaat alles ZOWEL UIT EN AAN met de afstandsbediening van de box..

In het menu van de box heb ik alleen "CEC Switch" en "One-Key power-off" aan staan, maar daarmee gaat alles ZOWEL UIT EN AAN met de afstandsbediening van de box..
[ Voor 128% gewijzigd door rfbroek op 05-07-2021 00:31 ]
Heb hier ook een box en stick en werkt toch. Je gebruikt toch de meegeleverde voeding voor je box ? Als je stroom neemt neemt via USB van je tv werkt het niet.rfbroek schreef op maandag 5 juli 2021 @ 00:18:
Ja bij mij
Heb de instellingen ook zo staan, maar de tv blijft helaas aan staan..rfbroek schreef op maandag 5 juli 2021 @ 00:18:
Ja bij mij
Ja, idd externe voeding via stopcontact.TwistLock schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:35:
[...]
Heb hier ook een box en stick en werkt toch. Je gebruikt toch de meegeleverde voeding voor je box ? Als je stroom neemt neemt via USB van je tv werkt het niet.
En heb je op de tv nog iets ingesteld?rfbroek schreef op maandag 5 juli 2021 @ 00:18:
Ja bij mij
Is het iemand gelukt om de Xiaomi Mi XMRM-010 remote te koppelen met de Mi Box S zodat ook de nummers en overige knoppen op de juiste manier werken?
De Mi Box S met de orginele afstandbediening
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JEoxfoEUb4RreG0S6DOX8ElC.jpg?f=user_large)
De XMRM-010 remote
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JEoxfoEUb4RreG0S6DOX8ElC.jpg?f=user_large)
De XMRM-010 remote
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KsI191JS1avNJYa44hUOQMNL.jpg?f=user_large)
Mijn Mi box 3 stond van de week ineens met de vraag op welke lokatie ik was, blijkt die zonder mijn weten voledig geupdated te zijn naar de laatste update terwijl het mijn intentie was hem op Android TV 8.1 te laten draaien. Hebben meer mensen dit meegemaakt dat de box zomaar updated?
Ik heb dat eerder al eens met een andere Android TV box remote geprobeerd (Nokia Streaming Box 8000). De remote koppelt probleemloos, maar enkel de standaard toetsen werken dan (gelijk aan van de originele remote).Gaitman schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:55:
Is het iemand gelukt om de Xiaomi Mi XMRM-010 remote te koppelen met de Mi Box S zodat ook de nummers en overige knoppen op de juiste manier werken?
[Afbeelding]
De XMRM-010 remote
[Afbeelding]
Dit is overigens geen specifiek Mi box issue, met een 2019 Shield krijg je exact hetzelfde resultaat.
Testing, one, two ...
Ik laat alle updates ook bewust passeren en blijf op 8.1, maar deze week kreeg ik een melding dat de update niet gelukt was. Ik dacht eigenlijk dat een van mn kindjes per ongeluk een update hadden gestart, maar goed mogelijk dat het dus ook automatisch gebeurde.Penthe schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:36:
Mijn Mi box 3 stond van de week ineens met de vraag op welke lokatie ik was, blijkt die zonder mijn weten voledig geupdated te zijn naar de laatste update terwijl het mijn intentie was hem op Android TV 8.1 te laten draaien. Hebben meer mensen dit meegemaakt dat de box zomaar updated?
Als ik de remote trouwens aan mijn Android telefoon koppel dan doen de numerieke toetsen het wel.hardware-lover schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:47:
[...]
Ik heb dat eerder al eens met een andere Android TV box remote geprobeerd (Nokia Streaming Box 8000). De remote koppelt probleemloos, maar enkel de standaard toetsen werken dan (gelijk aan van de originele remote).
Dit is overigens geen specifiek Mi box issue, met een 2019 Shield krijg je exact hetzelfde resultaat.
Dat heb ik niet geprobeerd, ik zag er niet direct een aanleiding voor om dat te proberenGaitman schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:00:
[...]
Als ik de remote trouwens aan mijn Android telefoon koppel dan doen de numerieke toetsen het wel.
Testing, one, two ...
Dank voor het antwoord, Wel vaag dat dit gebeurd is en was er dan ook niet zo blij mee maar heb tot op heden gelukkig nog geen problemen ondervonden na de update, hopelijk blijft dit zo.schoene schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:24:
[...]
Ik laat alle updates ook bewust passeren en blijf op 8.1, maar deze week kreeg ik een melding dat de update niet gelukt was. Ik dacht eigenlijk dat een van mn kindjes per ongeluk een update hadden gestart, maar goed mogelijk dat het dus ook automatisch gebeurde.
Vaag ik heb er nog nooit wat van gelezen of gehoord ,laat staan zelf meldingen te hebben gehad.Terry A Davis schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:43:
[...]
De Mibox S zit op 2 GigaByte ondanks de 64 bit CPU. Dat vereist inderdaad geen 64 Bits OS.
Verder,
Het is mij opgevallen dat als ik KODI heb gebruikt, dat applicaties zoals Prime van Amazon, en/of Netflix plotseling niets meer willen afspelen. Dit is niet altijd het geval, maar wel iets wat hier al meer dan bijna een jaar speelt. Dit is dus niet met de huidige firmware het probleem.
In het verleden was de MiBox S in bijvoorbeeld Netflix hier duidelijk over, zoals Hardware Surface Used. En dat was KODI die uiteraard ook een GPU Surface gebruikte.
Maar het probleem is steeds vaker, maar dan met eenvoudige meldingen, zoals ga naar de website van Amazon of Netflix, en de oplossing is steeds hetzelfde.
Na het gebruik van KODI, misschien niet direct, is de MiBox opnieuw opstarten de enige oplossing. Dat betekent helaas dat Amazon Prime en Netflix kunnen besluiten dat als je KODI hebt geinstalleerd deze applicaties kunnen besluiten dat je dan alleen error meldingen krijgt. Met bizar eenvoudige meldingen.
Nogmaals in het verleden was het eenvoudig, na KODI, gewoon KODI echt stopzetten in applicatiebeheer, en Prime en Netflix werkten weer.
Wat ik verwacht is dat jij/ik te maken zullen krijgen met een eenvoudige te realiseren probleem situatie, en dat is dat Amazon of Netflix kunnen detecteren of je KODI hebt. En indien ja, op dit moment wordt het hier al een probleem.
Stop zetten van KODI geforceerd, en Amazon/Netflix geforceerd stopzetten, helaas. Het lijkt erop dat KODI huidige versie KODI Matrix 19.1 voldoende sporen achterlaat om Amazon en Netflix het te laten doen lijken alsof je niets mag afspelen.
Mijn conclusie is dat Netflix/Amazon in een gedoogsituatie zitten, nu staan ze het -helaas minder vaak- toe om jou toe te staan KODI geïnstalleerd te hebben.
Echter dit kan ook een fout in KODI zijn, maar je weet hoe het gaat, het eerste merkte ik dit bij Disney Plus, Disney Plus wilde helemaal alleen maar error meldingen geven zodra KODI was gebruikt en in het geheugen bestond.
Deze providers Amazon/Netflix/Disney hebben wel degelijk een positie waarin ze mensen kunnen dwingen dat je KODI niet mag hebben geïnstalleerd.
En dan de ironie, ik betaal voor de content iedere maand, en incidenteel komt het voor, helaas steeds vaker, dat de content waarvoor ik betaal alleen met KODI afspeelbaar is. Het is er wel op Netflix/Amazon/Disney enzo, maar alleen al het bestaan van KODI op het apparaat is helaas steeds duidelijker een reden waarom mijn door mij betaalde content providers besluiten ' Kan niet afgespeeld worden '.
Nogmaals, eerst waren er duidelijke meldingen, zoals getallen in de errors, steeds weer was KODI de oorzaak waarom de DRM niet zou werken, en er niets afgespeeld mocht worden.
Ik verwacht een totaal verbod op KODI als je Netflix/Amazon/Disney e.d. wil kunnen zien. Het lijkt langzaam aan steeds duidelijker vorm gegeven te worden. In het begin duidelijke error meldingen, zoals ' Je hebt nu eenmaal KODI geinstalleerd '. Wat toen werkte door KODI echt uit te schakelen, gedwongen.
Alle technologie heeft een beperking. Als een applicatie de hardware video decoder gebruikt, en er is maar 1 enkele hardware video decoder, dan kan een andere applicatie geen toegang krijgen tot deze hardware video decoder unit, immers reeds in gebruik.Theodor schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:46:
[...]
Vaag ik heb er nog nooit wat van gelezen of gehoord ,laat staan zelf meldingen te hebben gehad.
Dat is niet alles. Zoals je weet gebruikt Kodi geen DRM voorzover ik weet althans, echter Netflix, Prime, Videoland, Disney, die gebruiken allemaal DRM.
Juist DRM is nog veel meer van invloed. Hoeveel DRM decoder units heeft de MiBox? Hoeveel Hardware video decoder units heeft de MiBox?
In principe is louter 1 DRM hardware decoder en 1 hardware video decoder genoeg om alles af te spelen.
Tenzij je tegelijkertijd toegang wil hebben tot deze resources.
Wanneer treed dit op?
Als Kodi de DRM unit gebruikt, (onwaarschijnlijk) of als Kodi de hardware video decoder unit gebruikt. (zeer waarschijnlijk)
Dit kan een fout in Kodi zijn, om niet de hardware video decoder unit op de SOC van de MiBox vrij te geven als je naar het home screen gaat, maar ook detectie in andere software.
Ik heb de laatste beschreven scenario in beide gevallen opgemerkt. Zowel Kodi als streaming diensten moeten elkaar toegang geven tot de hardware DRM en/of hardware video decodering unit. En bij streaming diensten is het heel belangrijk dat ze met elkaar overleggen dat zodra een user wisselt van applicatie, dat alle hardware video decodering unit(s) en/of DRM unit(s) vrij gegeven worden. Immers streamingdiensten kunnen elkaar ook hetzelfde doen.
Ik zit nu op Kodi matrix, en als een video openstond om te spelen, en op pauze, dan was op dat moment de hardware video decoder unit in gebruik. Dat wil zeggen, op dat moment kon ik de andere video streaming services niet gebruiken.
Uiteraard kan ik Kodi instellen op software decodering, maar dat werkt niet met h265-10-bit. Terwijl Kodi hier prima met de hardware video decoder unit h265-10-bit af kan decoderen via hardware.
Het is in gelijkenis, een gedeelte van de transistors afdeling op de SOC die gewoon in gebruik is, en andere applicaties krijgen dan geen toegang.
Wat jammer is, is dat zoals ik aangeef, de streaming services eerst daadwerkelijk goede foutmeldingen gaven, alhoewel voor meeste mensen onbegrijpelijk, voor mensen die goed kunnen googelen makkelijk terug te vinden.
Het trieste is dat de eens duidelijke foutmeldingen voor mensen met een technische achtergrond, steeds vaker worden vervangen met een gewone melding 'Er is een probleem met afspelen'. Dat laatste legt niets uit, terwijl dit eerst duidelijk omschreven foutmeldingen waren, met een echte DEBUG TRACE code.
Een beetje zoals Windows dat een blue screen of death geeft met een cryptische melding die de meeste mensen, vrijwel alle mensen, toch niets zegt, dat vervangen wordt door, 'Er is iets mis gegaan'. Waarbij je uiteraard niets hebt aan de mededeling dat er iets mis is gegaan, maar wel iets hebt aan cryptische foutcodes met lange getallen, die je dan opzoekt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management
https://en.wikipedia.org/wiki/Video_codec
Op dit moment kan ik alleen aangeven dat Kodi in bepaalde situaties duidelijk de hardware in gebruik heeft ook als je naar het homescreen gaat en een andere applicatie gaat, en die andere applicatie krijgt gewoon geen toegang tot de benodigde hardware.
Kodi Matrix op software decoding instellen betekent gewoonweg stotteren, falen, of andere verschijnselen.
De enige kracht om video weer te geven met zulke beperkte ARM SOC technologie is juist dat de SOC hardware decoder units bevat. Zonder dit is een SOC niet bruikbaar.
Een voorbeeld is dat software codering door Kodi hier bij een aflevering van The Twilight Zone gebeurt, het is een eenvoudige lage resolutie maar het stottert als ik weet niet wat, en er is geen hardware decoder unit voor deze aflevering. Dat wil zeggen die aflevering van The Twilight Zone gebruikt een video codec die geheel software matig moet worden gedaan. En een PC kan dat prima, maar de MiBox kan niet zonder hardware video decoding, uitzonderingen daargelaten.
Kodi Matrix kan het beste aan betere release van hardware video decodering doen, release van hardware buffers, minder sporen achter laten, gewoon de hardware releasen bij het verlaten of verplaatsen naar een andere applicatie. En dat kan gerust een seconde of 3 duren. Als je de Netflix knop indrukt is dat vrijwel Netflix die direct toegang wil tot de hardware, terwijl Kodi dan nog niet eens de tijd heeft gehad om alle hardware te releasen. (vrij te geven.)
Het is geen vaag verhaal, het is ABSTRACT.
@Terry A Davis, sluit jij, bij de problemen die je aanhaalt, Kodi wel eerst af via het "power" menu > "afsluiten", of laat je deze actief op de achtergrond en ga je via de Home toets direct terug naar het Android TV startmenu en start daarna direct een andere app op?
Testing, one, two ...
Daarom heb ik nu een intel nuc met windows 10 en Kodi matrix,netflix addon ziggo addon Discovery + addon.
Met 4 hue playbars achter mijn tv en het werkt als een zonnetje,alleen met HDR films wilt Hue niet werken dan gaat het beeld stotteren.
Gebruik wel geen syncbox (veel te duur)alleen de windows hue app.
Met 4 hue playbars achter mijn tv en het werkt als een zonnetje,alleen met HDR films wilt Hue niet werken dan gaat het beeld stotteren.
Ik heb mijn mini W10 Kodi HTPC, die eigenlijk enkel voor 3D nog werd gebruikt, gisteren toevallig teruggezet naar een schone W10 installatie. De meekleurende LED's achter de TV had ik een tijdje geleden al verwijderd.Theodor schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:28:
Daarom heb ik nu een intel nuc met windows 10 en Kodi matrix,netflix addon ziggo addon Discovery + addon.
Alles n.a.v. een Shield 2019 Pro die ik had aangekocht nadat ik al geruime tijd ervaring had opgedaan met andere Android TV apparaten (waaronder een stapel Mi S boxjes). De overstap van Kodi only naar een apparaatje waarop alle gewenste streaming-services probleemloos en apart gedraaid kunnen worden heeft gewonnen.
Ik weet dat er via Kodi ook van alles mogelijk is wat dat betreft, maar men vind het gemak van Android TV net wat belangrijker hier. Dat gebruiken de meesten van mijn gezin en kennissenkring inmiddels ook thuis. Voor de mensen die het niet kennen gaat er toch een wereld (van gemak) voor ze open.
Testing, one, two ...
Even een vraag van een beginner op mediaspeler gebied.
Ziggo stopt binnenkort met analoge radio doorgifte. Nu wil ik mij huidige tuner "digitaal" gaan maken. Ziggo heeft hier een product voor op hun site staan. Maar als het toch moet wil ik eigenlijk een meer geavanceerd product gaan gebruiken.
één van de alternatieven is de Xiaomi Mi Box S. Een volwaardigemedia speler dus.
Mijn vraag is nu of het mogelijk is om deze Xiaomi te gebruien zonder dat de TV aanstaat (eigen voeding dus) bij voorbeeld Spotify of tunein te gebruiken om bijvoorbeeld radio te gaan luisteren. Dus kunnen we muziek luisteren zonder dat de TV aan moet staan. Ik vermoed van wel. Bijvoorbeeld via de ingebouwde Chromecast functie maar zou het graag zeker weten voordat ik er een ga kopen.
Ziggo stopt binnenkort met analoge radio doorgifte. Nu wil ik mij huidige tuner "digitaal" gaan maken. Ziggo heeft hier een product voor op hun site staan. Maar als het toch moet wil ik eigenlijk een meer geavanceerd product gaan gebruiken.
één van de alternatieven is de Xiaomi Mi Box S. Een volwaardigemedia speler dus.
Mijn vraag is nu of het mogelijk is om deze Xiaomi te gebruien zonder dat de TV aanstaat (eigen voeding dus) bij voorbeeld Spotify of tunein te gebruiken om bijvoorbeeld radio te gaan luisteren. Dus kunnen we muziek luisteren zonder dat de TV aan moet staan. Ik vermoed van wel. Bijvoorbeeld via de ingebouwde Chromecast functie maar zou het graag zeker weten voordat ik er een ga kopen.
Voor mijn TV Stick is al een paar dagen een android update beschikbaar. Heeft er iemand al ervaringen met deze update in combinatie met de TV Stick?
An sich heeft een Mi Box S de TV niet nodig om te werken, ware het niet dat je natuurlijk ook om radio te luisteren wel een audio output nodig hebt. Dus als je box direct aan de TV gekoppeld is, zal die toch aan moeten staan. Als je er iets van een soundbar of versterker tussen hebt zitten kan het natuurlijk wel.peterstr schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:37:
Mijn vraag is nu of het mogelijk is om deze Xiaomi te gebruien zonder dat de TV aanstaat (eigen voeding dus) bij voorbeeld Spotify of tunein te gebruiken om bijvoorbeeld radio te gaan luisteren. Dus kunnen we muziek luisteren zonder dat de TV aan moet staan.
@mbovenka dank voor je antwoord.
Ik heb een Bose set waar de audio uitgang op aangesloten gaat worden. Dus dat komt goed.
Ik heb een Bose set waar de audio uitgang op aangesloten gaat worden. Dus dat komt goed.
Werkt prima met een eigen voeding!peterstr schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:10:
@mbovenka dank voor je antwoord.
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Heb je dan de TV niet nodig om je app te starten en de zender te kiezen?
Je moet toch kunnen zien wat je doet, lijkt mij
Nee, hoeft niet indien er gecast wordt vanaf een ander apparaat, deze bepaald tenslotte wat er wordt afgespeeld.rfbroek schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:17:
Heb je dan de TV niet nodig om je app te starten en de zender te kiezen?
@peterstr, houdt er rekening mee dat, indien CEC actief staat op de Mi, de TV alsnog kan worden aangezet indien de Mi benaderd wordt voor casten.
Testing, one, two ...
Ah ok, ik ging er vanuit dat de apps op de box zelf werden gebruikt.hardware-lover schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:23:
[...]
Nee, hoeft niet indien er gecast wordt vanaf een ander apparaat, deze bepaald tenslotte wat er wordt afgespeeld.
Kodi afsluiten via Kodi power menu werkte niet altijd. Dit kan een fout zijn in het besturingssysteem, maar ook in Kodi. Technisch wordt in Android een applicatie pas echt afgesloten als er geheugen nodig is. Ook als een applicatie zich afsluit zie je bij Android developer opties vaak dat processen in de cache zitten. Dit kan dus ook een Kodi probleem zijn, omdat applicaties ook in Android zichzelf daadwerkelijk bij afsluiten ook uit de cache kunnen verwijderen. In de praktijk gebeurt dat zelden bij applicaties. De afsluitknop in Kodi kan zowel een fout in Android zijn, alswel Kodi die nog in het cache geheugen blijft zitten zijn.hardware-lover schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:05:
@Terry A Davis, sluit jij, bij de problemen die je aanhaalt, Kodi wel eerst af via het "power" menu > "afsluiten", of laat je deze actief op de achtergrond en ga je via de Home toets direct terug naar het Android TV startmenu en start daarna direct een andere app op?
Ik ben veel applicaties op Android tegengekomen die ook al zeggen ze echt dat ze zijn afgesloten, duidelijk nog in de Android cache geheugen worden gehouden door het Android besturingssysteem zelf.
Wat wel altijd werkt is opnieuw opstarten van de MiBox, omdat Kodi op dit moment zichzelf nog niet bij het opstarten in het geheugen laad.
Alhoewel Prime, Diney, en Netflix soms weigerden af te spelen bij sporen van Kodi, in iedergeval sporen van Kodi in het geheugen, is het toch met name Disney die als eerste problemen ging geven. En dan antwoord ik op je vraag: Werkte Kodi geforceerd sluiten als Disney dit deed? Het antwoord is JA. Maar beter is om te zeggen dat het veel werk is op Android TV om een applicatie geforceerd af te sluiten. Bij geforceerd afsluiten is het aannemelijk dat ook de applicatie zoals ik dat ervaar uit het Android cache geheugen model verdwijnt.
In Android is het een bekend probleem dat applicaties ook na geforceerd afsluiten, gewoon vrolijk weer terug in het geheugen komen als een soort slapend proces. Dit was vroeger een bekende reden waarom mensen aangaven dat een Taskkiller voor Android eigenlijk nutteloos was, want Android zou het toch allemaal zelf regelen.
Als je een geroot toestel hebt, kan je alle Intents of Service requests, of heropstarten van applicaties wel degelijk uitschakelen.
De MiBox rooten vind ik onverantwoord, ook bij gewone moderne telefoons vind ik dat onverantwoord zolang de hardware goed werkt. Het is immers een 'klein' maar wel ongemakkelijk probleem.
Bij rooten verlies je DRM en streaming services werken dan alleen op lage resolutie.
Over de Home toets, met Kodi op de achtergrond een video op pauze, en dan Netflix of Disney opstarten, dat is hoe het mij duidelijk werd dat er wel iets is wat met name Disney laat weigeren af te spelen van content.
------------------
Dan nu verder met een andere uitleg. Voor de meeste mensen is Kodi erg complex. Ze begrijpen wel bijvoorbeeld VLC. Maar ook met VLC ( en Kodi ) begrijpen veel mensen niet dat DLNA welliswaar makkelijk werkt, maar erg onhandig is, zoals niet kunnen bijhouden van geschiedenis in de video's.
Weinig consumenten kunnen zelf een SAMBA share opzetten op Linux of Windows, maar mensen kunnen wel weer een applicatie opstarten die zelf een DLNA server is.
KODI zelf is ook een DLNA server, echter staat dit niet standaard aan. En hoe komen mensen aan een SAMBA share, of een DLNA server op het netwerk?
Daarvoor hebben ze een handig familielid nodig bijvoorbeeld.
Kodi is erg complex, en ook al weet ik of jij de weg te vinden, je en ook ik, vergeet vaak en regelmatig zeker als ik over de telefoon uitleg geef, dat het een leercurve had, en bij Kodi als DLNA server is dat door de telefoon goed uit te leggen. Op Windows is een mapje delen ook eenvoudig, maar op Linux is een Samba share maken als je het goed wil doen echt niet eenvoudig. Alhoewel je in de moderne Ubuntu versies makkelijk op een mapje kan klikken en dan kan gaan delen, is dat juist niet hoe je dit op dit moment in 2021 moet doen. Het maken van Samba shares in Linux voor een map met video bestanden staat op het nederlandse ubuntu forum, en leg ik hier niet uit. In Windows is dat wel weer telefonisch uit te leggen. ( Helaas ook met mensen die per ongeluk hun hele natuurfilm directory of belasting en administratie delen omdat ze denken dat de C drive of D drive delen normaal is. )
Moderne technologie zoals Windows werkt omdat mensen bijna alle mensen zijn opgegroeid ermee, en daarmee vergeten ze hoe moeilijk het ooit in het begin was.
Kodi blijft mijn favoriete media netwerk player, omdat het gewoon werkt. Maar ook ik geef eerlijk toe dat ik duidelijk heb opgeschreven welke instellingen ik moet maken op een besturingssysteem, zodat ik bij herinstallie snel weer verder kan, zonder dat gedoe met zoeken in de vele mogelijkheden.
DLNA server werkt prima en heel makkelijk, maar het is niet wat goed werkt. Het werkt wel, maar is zeer gelimiteerd.
De tijd van transcoding op een DLNA server is nu gelukkig hier allang voorbij. Maar bij niet Android TV's is het probleem soms dat Kodi er helemaal niet is. En daar is transcoding vanaf de server wel weer noodzakelijk. Dat is het nadeel van DLNA, omdat DLNA populair is, en makkelijk verdringt het betere technologie. Transcoding zeker met ondertitels was echt verschrikkelijk, en Universal Media Server is bijvoorbeeld zo CPU intensief als je ondertitels wil hebben over DLNA dat je een hele dure computer nodig hebt.
Gelukkig kan de MiBox dan toch kodi draaien, en niet alles, maar wel bijna alles gewoon via hardware decodering afspelen.
In tegenstelling tot streaming services, die vaak misschien hooguit 3 video bestands coderingen ondersteunen, dient Kodi vele malen meer bestands coderingen te ondersteunen.
Een iNtel Indeo 5 video codec video uit begin jaren 90 voor Windows 3.11 met Video For Windows is dan wel weer in staat om de MiBox op de knieen te laten gaan zichtbaar als stotteren, het is een hele oude codec, maar ffmpeg ondersteunt het zoals het hoort wel. ( En daarmee Kodi en VLC ondersteuning ook)
---------------------
Dan nog weer een Kodi vraag vanuit mijn kant, als ik Bluetooth koptelefoon opheb, dan spelen de meeste video's in Kodi gewoon synchroon met video en geluid af bij 0.175 seconde plus of min in audio, maar soms zijn er video's die gewoon niet synchroon gaan lopen na een tijd. Dit ligt niet aan de blutooth verbinding, maar aan iets anders, het is zo complex, dat ik het op dit moment niet technisch onder woorden kan brengen.
Video streaming services hebben dit probleem hier nog nooit gehad met bluetooth koptelefoon, en dat is hier bij mij in veronderstelling juist omdat video streaming diensten een heel beperkt aantal codecs voor decodering van audio en video gebruiken.
Misschien dat er ooit een heel goede video codec komt die allerlei frame rates, kan ondersteunen, zodat dit soort ellende geschiedenis is.
-------
-----------------
En dan nog een grapje voor de technische mensen, over video codecs,
spoiler:
@Terry A Davis, ik waardeer je reacties, maar vind het lastig om de draad niet kwijt te raken omdat je van die ellenlange epistels schrijft met de bedoeling iets duidelijk uit te leggen/te omschrijven.
Je moet het mij niet al te kwalijk nemen, maar ik lees ze niet volledig.
Testing, one, two ...
Dat is ook iets wat ik in het verhaal wat ik schreef heb uitgelegd. Er zijn inderdaad zoveel combinaties mogelijk dat ieder scenario beter afzonderlijk uitgelegd zou moeten worden per vraag.hardware-lover schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:45:
@Terry A Davis, ik waardeer je reacties, maar vind het lastig om de draad niet kwijt te raken omdat je van die ellenlange epistels schrijft met de bedoeling iets duidelijk uit te leggen/te omschrijven.
Als je echt alleen muziek wil streamen via een audio device zoals een moderne versterker met luidsprekers, dan heeft dat audio device alleen een HDMI invoer nodig. Je zal dan wel de hele setup van bijvoorbeeld in jouw specifieke situatie een goedkope Google Chromecast versie 2019 dienen te doorlopen op TV. Echter zal je het bedienen wel moeten doen vanaf je mobiel of tablet. Als je je eigen audio wil streamen vanaf je mobiel heb je BubbleUpNp nodig uit Google Play Store. Vraag een vriend of je een chromecast mag lenen e.d. De setup zoals jij die wil heeft wel HDMI op je audio versterker nodig maar kan je dan prima aansturen zonder TV. Er zullen wel situaties zijn waarin de Chromecast zichzelf in firmware bijwerkt. En dat kan je dan niet zien, en ik weet niet wat er gebeurt als de Chromecast uitgezet wordt bij firmware update. Echt specifiek voor audio dien je in het Chromecast topic te zijn misschien?peterstr schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:37:
Even een vraag van een beginner op mediaspeler gebied.
Samenvatting: Kodi applicatie afsluiten betekent niet dat Kodi door Android uit het geheugen wordt gegooid. Dat is niet hoe Android werkt.hardware-lover schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:45:
Dat weet ik, toch zit er een wezenlijk verschil tussen Kodi afsluiten via het eigen menu of deze in het geheugen laten via de Android TV home toets. Dat kun je zelf ook gemakkelijk controleren.Terry A Davis schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:53:
[...]
Samenvatting: Kodi applicatie afsluiten betekent niet dat Kodi door Android uit het geheugen wordt gegooid. Dat is niet hoe Android werkt.
In het eerste geval wordt Kodi "schoon" opgestart, en het tweede geval blijft Kodi actief in het geheugen hangen en is deze terstond beschikbaar. Daarmee kunnen andere apps in de problemen komen ja, afhankelijk van welke app er wordt gebruikt.
Dus Kodi via het eigen menu afsluiten is de juiste weg, al kan dit soms wat tijd in beslag nemen (hoewel dit niet altijd het geval hoeft te zijn).
Testing, one, two ...
Dit is wel de manier die voor mij ook het beste werkt inderdaad. Doe het dus eigenlijk altijd op deze manier en loop dan zelden tegen problemen aanhardware-lover schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:25:
[...]
Dat weet ik, toch zit er een wezenlijk verschil tussen Kodi afsluiten via het eigen menu of deze in het geheugen laten via de Android TV home toets. Dat kun je zelf ook gemakkelijk controleren.
In het eerste geval wordt Kodi "schoon" opgestart, en het tweede geval blijft Kodi actief in het geheugen hangen en is deze terstond beschikbaar. Daarmee kunnen andere apps in de problemen komen ja, afhankelijk van welke app er wordt gebruikt.
Dus Kodi via het eigen menu afsluiten is de juiste weg, al kan dit soms wat tijd in beslag nemen (hoewel dit niet altijd het geval hoeft te zijn).
Je legt de vinger op de zere plek. Kodi heeft tijd nodig om zichzelf af te sluiten, dat duurt relatief lang in computer termen. Die tijd is nodig zodat Kodi alle hardware video decodering unit(s) vrijgeeft. En alhoewel Kodi dan toch in het geheugen blijft, heeft Kodi dan de tijd gehad om hardware resources bronnen weer vrij te geven. En ik zal toch maar geen lang epistel schrijven.hardware-lover schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:25:
[...]
Dat weet ik, toch zit er een wezenlijk verschil tussen Kodi afsluiten via het eigen menu of deze in het geheugen laten via de Android TV home toets. Dat kun je zelf ook gemakkelijk controleren.
Toch wil ik het samenvatten. Bij alle problemen na gebruik van Kodi werkte opnieuw opstarten van de MiBox Android altijd. ( Met uitzondering van bugs! ) En Kodi heeft veel bugs.
Op dit moment zijn er 663 Kodi bekende problemen.
https://github.com/xbmc/xbmc/issues
Off topic:
De reden waarom ik zulke lange epistels schrijf op tweakers is dat in het dagelijks leven ik eigenlijk alleen omga met vrouwen, en ik praat met hen niet over technische dingen. Dus af en toe kom ik hier kijken en dan alle technische dingen die ik met vrouwen niet bespreek hier plaatsen e.d.
Op computer gebied ben ik heel anders dan bij vrouwen, het Viva Forum vind ik ook leuk, maar daar lees ik alleen, en met vrouwen kan ik uren lang praten, enzo, en al die tijd niet over technologie praten, en dan oh, je ziet het al, dit begint alweer een huiskamer topic te worden, .... Bij vrouwen kan ik mijn technologische of wiskundige eitjes niet kwijt, ik zou graag willen praten over algebra, en discrete wiskunde, calculus II vooral e.d.
Maar bij vrouwen kan dat niet, en dan is Tweakers.net hier dan maar een soort afleiding, waar ik m'n ei kwijt kan.
Dus ik ben autistisch als ik over computers spreek, maar in het dagelijks leven met vrouwen ben ik dat vreemd genoeg niet. Bizar of niet?
Nou dit was dus weer een epistel vrees ik,
Edit: Bij vrouwen is het vooral 10 minuten luisteren, 1 tot 2 minuten vragen stellen, 1 minuut tot 2 minuut antwoorden zoeken met elkaar, dus het heel omgekeerde van wat hier op het forum gebeurt.
[ Voor 3% gewijzigd door Terry A Davis op 22-07-2021 17:55 . Reden: Omgekeerde wereld op forum en echte leven. ]
@Terry A Davis, wat je deelt betreffende Kodi zijn issues, daar kunnen een hele stapel meldingen tussen zitten die niet perse iets met Kodi zelf te maken hoeven hebben. Niet dat ik wil zeggen dat het allemaal perfect werkt, maar in mijn ervaring zijn "problemen" die worden aangehaald niet perse het gevolg zijn van Kodi zelf. Er komt nu eenmaal toch het eea aan basiskennis bij kijken om het enigszins onder de knie te krijgen. Ik heb op diverse plekken (o.a. ook op Tweakers), meermaals kunnen constateren dat er over van alles geklaagd wordt wat niet goed werkt en dan blijkt dat desbetreffende Tweaker er gewoon geen kaas van heeft gegeten en er totaal geen tijd in heeft gestoken om zich eens goed in te lezen voordat ie ermee aan de slag ging.
Je mag je helemaal uitleven in je reacties, ga gerust je gang, ieder mens moet tenslotte één of meerdere uitlaatkleppen hebben om gezond in het hoofd te blijven 👏
Je mag je helemaal uitleven in je reacties, ga gerust je gang, ieder mens moet tenslotte één of meerdere uitlaatkleppen hebben om gezond in het hoofd te blijven 👏
Testing, one, two ...
Kodi, of eigenlijk XBMC was oorspronkelijk bedoeld als dedicated media center, zonder allerlei andere media apps ernaast. Dat je het nu op je Android TV naast soortgelijke apps wil draaien toont die Achilles hiel.
Oplossing is of alles binnen Kodi te draaien, of geduld hebben, of 2 devices te hebben (een voor Kodi, en een voor de rest), of geen Kodi meer gebruiken maar iets anders als Plex of....
Oplossing is of alles binnen Kodi te draaien, of geduld hebben, of 2 devices te hebben (een voor Kodi, en een voor de rest), of geen Kodi meer gebruiken maar iets anders als Plex of....
Ik gebruik met regelmaat Kodi en daarna start ik zonder problemen elke willikeurige app gewoon op en dat gaat probleemloos, maar moet daar wel bij vermelden dat ik Kodi afsluit als ik er klaar mee ben, die paar seconden wachten geen probleem.
Mensen ik heb met mijn Mi Box 3 en de laatste updates zo af en toe dat hij ineens zomaar op 720p-60 staat en dan moet ik dat handmatig weer hoger zetten, iemand anders hier ook last van?
Yep, hier hetzelfde probleem, al een tijdje. Op Mi Box S.
Bij mij zit er een receiver tussen, misschien dat het probleem?
Bij mij zit er een receiver tussen, misschien dat het probleem?