Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:49
diazull37 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:46:
ik heb nu al een aantal jaren een htpc en nu was ik benieuwd of er nu dus danig beter materiaal is wat meer future proof dan wat ik nu heb als systeem.
Ik vindt het NUC verhaal wel erg leuk, mooi klein en stil , maar volgens mij is dat het enige " betere" tov wat ik nu heb.
mijn systeem:
Intel I3 2100 3.10ghz
4 gig crucial ram
asus p8h61-1
120 gig kingston SSD
1TB samsung HD
amd radeon HD 6450 1gig
silverstone sugo case

doe ik nu een echte upgrade met een nuc ? ik draai onder kodi nu alles praktisch vlekkeloos en kan ook nog goed netten, speel verder geen games
Ik zou ook niet upgraden. Want ik kan geen reden bedenken voor je, anders dan om het hebben van NUC. :)

Zelf draai ik ook alles vloeiend op een Intel Core i5 520M, 8 GB RAM en 40 GB Intel SSD met Windows en Kodi. Deze HTPC wordt gevoed door een NAS.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diazull37
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
dan ben ik er uit, ik hou gewoon mn htpc'tje.
Ben er ook wl tevreden mee.
met audio gebeuren , versterker of speakers, heb ik ook een probleempje .
het is allemaal nog goed te doen, goed degelijk mid end spul maar wat out of date.
elac speaker met een onkyo 608 recievers.
vervanging in dit segment zal ik ook niet veel verbetering in vinden, high end versterker met mid range speakers of anders om doe je 1 van de onderdelen te kort.
Een nieuwe tv heb ik vorig jaar al gehaald 55 inch .
mischien gewoon maar tevreden zijn met wat er staat 😜 .
dan maar wel een ander keyboard voor de htpc , mijn dinovo mini kraakt wel erg veel de laatste tijd en moet sommige toetsen er haast doorheen drukken willen ze reageren.

kennen jullie ook een mooi keyboardje waar ook een scroll functie opzit ?
de dinovo heeft alleen page up and down, en dat komt nooit lekker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Als je voor ander audio spul gaat, kan je beter duurdere speakers nemen en goedkopere versterker dan andersom. Goede speakers zullen veel beter klinken op een wat "mindere"versterker. Dan slechte speakers op een high end versterker (maar dat is voor een ander topic)

qua toetsenbord verder zelf ook wel benieuwd. Al jaren heb ik de dinovo mini. En idd ook een aantal knoppen die niet lekker werken. Heb er toen nog snel een op de kop getikt via MP. Deze werkt nog perfect.
Maar jammer dat er nooit een Dinovo mini 2 is gekomen.
Heb ooit voor iemand een Rii i8 gekocht. Deze voelt erg licht aan en niet erg kwalitatief.
Maar die had ook wat issues met goede connectie zodat die niet erg prettig werkt.
Geen idee of dat normaal is voor de Rii. Maar zal hem zelf niet nemen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelono
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-02-2024
wouto82 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:27:
[...]

Ik heb inmiddels eigenlijk alles voor elkaar, behalve netflix... De losse app (uit de MS store) kan je alleen met een muis bedienen, en netflixbmc krijg ik niet aan de praat.. Dit was eigenlijk de enige reden om op windows over te stappen.. Kan je mij vertellen hoe jij netflix bekijkt vanuit XBMC? Of heb jij wel een muis (oid) bij je tv in de buurt?
Thanks!!
De Kodi-addon van Netflix heb ik nog niet geprobeerd. Ik gebruik eigenlijk altijd mijn PS4 als ik Netflix kijk. Heb overigens wel de Windows app ervan op htpc staan. Deze gebruik ik inderdaad met een losse mouse/keyboard (Logitech K400 Plus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb de Intel NUC DN2820FYKH. Raden jullie me aan om openelec als linux distributie te installeren of haal ik er meer uit met windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 23:17
Ferra schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 09:55:
Ik heb de Intel NUC DN2820FYKH. Raden jullie me aan om openelec als linux distributie te installeren of haal ik er meer uit met windows 10?
Je haalt, volgens mij , meer uit windows 10.
Dan kan je ook via de browser of app bv netflix afspelen. Via kodi geeft die plugin problemen.
Ik gebruik mijn htpc ook om te syncen met dropbox en voor torrents te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He Guys, ben sinds kort ook in het bezit van een Intel NUC, ik heb echter nog wat vraagjes.

- zetten jullie de NUC uit? Of in standby/slaapstand? Of altijd aan?
- ik heb begrepen dat je binnen KODI de buffer hoger kan/moet zetten, is dit aan te raden en zo ja, waar doe ik dit?
- weet niet of ik deze vraag mag stellen, anders maar even wegknippen. kan je binnen Kodi (Genesis) automatisch de beste stream laten kiezen, ben nu altijd 5 min bezig om een goede stream te vinden.

Thnx Guys! En fijne dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zet m uit, hij start toch snel genoeg op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:12:
He Guys, ben sinds kort ook in het bezit van een Intel NUC, ik heb echter nog wat vraagjes.

- zetten jullie de NUC uit? Of in standby/slaapstand? Of altijd aan?
- ik heb begrepen dat je binnen KODI de buffer hoger kan/moet zetten, is dit aan te raden en zo ja, waar doe ik dit?
- weet niet of ik deze vraag mag stellen, anders maar even wegknippen. kan je binnen Kodi (Genesis) automatisch de beste stream laten kiezen, ben nu altijd 5 min bezig om een goede stream te vinden.

Thnx Guys! En fijne dagen!
Nuc blijft hier aanstaan als ik aan het downloaden ben. Anders gaat die uit. Sommige gebruiken die ook als server voor bepaalde zaken en dan blijft die aan. Idle is het verbruik 6 - 7w dus dat valt reuze mee.

Buffer verhogen was bij mij nodig om (voetbal)streams deftig af te spelen. Dit zijn mijn settings voor kodi 15.2, 4 GB ram.

<advancedsettings>
<useddsfanart>true</useddsfanart>
<cputempcommand>cputemp</cputempcommand>
<gputempcommand>gputemp</gputempcommand>
<samba>
<clienttimeout>30</clienttimeout>
</samba>
<network>
<disableipv6>true</disableipv6>
<buffermode>1</buffermode>
<cachemembuffersize>257286400</cachemembuffersize>
<readbufferfactor>10</readbufferfactor>
</network>
</advancedsettings>

Lees dit ook eens door. http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Modify_the_video_cache

Een goede stream vinden is nooit eenvoudig :-). Daar moet je aan wennen. Anders moet je netflix, HBO en/of andere betalende opties nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Bij mij gaat ie ook uit als ie niets doet.
Downloaden gebeurt op de NAS.
Stream niets in kodi. En heb dus standaard buffer wat verder geen problemen geeft.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris98
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-06 11:50
Hallo ik ben momenteel aan het kijken voor een mediaspeler op basis van kodi/xbmc.
Bedoeling is vooral het kijken van films en streamen van HD-audio dus digitale audio out is wel een vereiste.

Daarnaast vroeg ik me af of het mogelijk is om van een kodi device een iTunes server te maken die wordt herkent in de remote app van Apple zodat je de muziek kan regelen via iphone/iPad

Wat raden jullie hiervoor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Joris98 schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:56:
Hallo ik ben momenteel aan het kijken voor een mediaspeler NUC op basis van Kodi/xbmc.

1) Bedoeling is vooral het kijken van films en streamen van HD-audio dus digitale audio out is wel een vereiste.
2) Daarnaast vroeg ik me af of het mogelijk is om van een kodi device een iTunes server te maken die wordt herkent in de remote app van Apple zodat je de muziek kan regelen via iphone/iPad

[knip]
Je wilt aan de slag met een NUC en Kodi begrijp ik? Welke model NUC heb je op het oog?

Het eerste zou geen probleem mogen worden, en het tweede mogelijk ook niet als je aan kunt geven hoe jij het e.e.a. denkt te gaan gebruiken? Denk hierbij aan de rest van je setup (receiver, TV, enz enz).
M.a.w., iets meer info zou wenselijk zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Joris98 schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:56:
Hallo ik ben momenteel aan het kijken voor een mediaspeler op basis van kodi/xbmc.
Bedoeling is vooral het kijken van films en streamen van HD-audio dus digitale audio out is wel een vereiste.

Daarnaast vroeg ik me af of het mogelijk is om van een kodi device een iTunes server te maken die wordt herkent in de remote app van Apple zodat je de muziek kan regelen via iphone/iPad

Wat raden jullie hiervoor aan?
http://www.intel.nl/conte...l/nuc/nuc-comparison.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024

lux

DaPoztMaster schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:53:
Zojuist besteld, de NUC met Intel Skylake.
code:
1
2
3
4
- NUC Swift CANYON NUC6i3SYH2.5IN i3-6100U 
- Kingston SODIMM DDR4-2133 Kit 2x4GB HyperX Impact 
- Samsung 850 Evo 250GB SATA6G M.2 80mm 
- Seagate SpinPoint 2TB SATA6G 5400rpm 2.5" 9.5mm

Doel is primair om Kodi te gebruiken maar hou graag de optie open hem voor andere doeleinde in te kunnen zetten - om die reden de 8GB geheugen.

Twijfel nog erg of ik Windows 10 of Linux ga installeren... Gevoelsmatig kan je het meeste met Windows maar Linux is leuker om te doen.
Tevreden over je NUC? Heb net dezelfde config besteld. Zag er goed uit.
Zou het willen gebruiken i.c.m Windows 10 Home en Kodi.
Wat met CEC? Kun je bijvoorbeeld je remote van je A/V Receiver gebruiken?
Werkt DTS-HD goed in Windows 10? (indien je dit ook gebruikt)
Heb je 4k eventueel al eens geprobeerd via MiniDisplay Port 1.2?

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
lux schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:07:
[...]

Tevreden over je NUC? Heb net dezelfde config besteld. Zag er goed uit.
Zou het willen gebruiken i.c.m Windows 10 Home en Kodi.
Wat met CEC? Kun je bijvoorbeeld je remote van je A/V Receiver gebruiken?
Werkt DTS-HD goed in Windows 10? (indien je dit ook gebruikt)
Heb je 4k eventueel al eens geprobeerd via MiniDisplay Port 1.2?
Hij is een paar uur geleden binnen gekomen, twijfel nog enorm of ik Windows of Linux wil gaan installeren - echter wordt die keuze me makkelijker gemaakt:
  • KodiBuntu support geen EFI, heb nog een uurtje besteed om dit handmatig voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk gestopt door dubieuze SQUASH FS errors bij kopieren. Het gaat tegen al mijn gevoel in om vandaag de dag geen UEFI te gebruiken.
  • Openelec start niet ""failed to start xorg. is your GPU supported?" De GPU is een Intel HD 520 en als ik naar de supported graphics kijk staat er "Intel HD Graphics (built in most modern Intel CPUs)" maar dat lijkt niet helemaal te kloppen.
  • Een volledige Linux installatie met Kodi zie ik niet zitten i.v.m. tragere boot tijd.
  • Net een bare metal installatie gedaan van Windows 10 1511 (november update)
Overigens heb ik als eerst een bios/firmware upgrade gedaan, dat was erg makkelijk.

Zal later wat meer ervaringen en foto's delen.

[ Voor 27% gewijzigd door Pwigle op 29-12-2015 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
Dit is mijn eerste NUC en betreft een NUC6. Het is me onbekend of de hardware/design anders is dan bij voorgaande NUC's.
De gebruikte hardware:
code:
1
2
3
4
- NUC Swift CANYON NUC6i3SYH2.5IN i3-6100U 
- Kingston SODIMM DDR4-2133 Kit 2x4GB HyperX Impact 
- Samsung 850 Evo 250GB SATA6G M.2 80mm 
- Seagate SpinPoint 2TB SATA6G 5400rpm 2.5" 9.5mm

Hierbij wat foto's:

Intel NUC6
NUC
NUC1NUC2NUC3
NUC4NUC5NUC6
NUC7NUC8NUC9
NUC10NUC11NUC12
NUC13NUC_FW

[ Voor 12% gewijzigd door Pwigle op 29-12-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux

lux

DaPoztMaster schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:27:
[...]

Hij is een paar uur geleden binnen gekomen, twijfel nog enorm of ik Windows of Linux wil gaan installeren - echter wordt die keuze me makkelijker gemaakt:
  • KodiBuntu support geen EFI, heb nog een uurtje besteed om dit handmatig voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk gestopt door dubieuze SQUASH FS errors bij kopieren. Het gaat tegen al mijn gevoel in om vandaag de dag geen UEFI te gebruiken.
  • Openelec start niet ""failed to start xorg. is your GPU supported?" De GPU is een Intel HD 520 en als ik naar de supported graphics kijk staat er "Intel HD Graphics (built in most modern Intel CPUs)" maar dat lijkt niet helemaal te kloppen.
  • Een volledige Linux installatie met Kodi zie ik niet zitten i.v.m. tragere boot tijd.
  • Net een bare metal installatie gedaan van Windows 10 1511 (november update)
Overigens heb ik als eerst een bios/firmware upgrade gedaan, dat was erg makkelijk.

Zal later wat meer ervaringen en foto's delen.
Kijk dat spaart mij sowieso al wat tijd. Moet ik alvast bovenstaande niet proberen want gaat toch niet werken ;)
Ik ging er sowieso Windows op installeren, anders was ik voor de Pentium versie gegaan met 120 GB SSD en 4 GB RAM. Deze is krachtig genoeg om Windows 10 te draaien met alle toeters en bellen.
Beetje jammer dat OpenELEC nog niet ondersteund wordt (eventueel als dual boot optie). Ik vermoed dat volgende versies deze hardware wel zullen ondersteunen.
Ik denk dat een volledige Linux installatie inderdaad niet interessant is voor een HTPC. Wel voor een server.
Heb reeds een USB stick met Windows 10 1511 op klaargemaakt. Ik hoop dat ik alles donderdag mag ontvangen :9

Gebruik jij encryptie van je data?
Hoe ga je de NUC bedienen? Ik hoop dat mijn Bose Lifestyle T20 afstandsbediening hiermee gaat werken!
USB toetsenbord en muis gebruik ik dan moest het ding uitzonderlijk vastlopen.

Leuke foto's trouwens! Ziet er echt netjes uit.

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 23:07

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Design van de Nuc6 is op eerste gezicht niet anders..

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Toch jammer dat er geen "platte" celeron NUCs zijn.Eventueel met ook een alu bovenkant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux

lux

lowfi schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:13:
Toch jammer dat er geen "platte" celeron NUCs zijn.Eventueel met ook een alu bovenkant...
Deze heeft plaats voor een 2,5 inch drive alsook een M.2 SSD dus is iets dikker dan andere modellen.
Volledig aluminium is een kwestie van smaak ... Je kan altijd een Mac Mini aanschaffen dan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris98
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-06 11:50
hardware-lover schreef op maandag 28 december 2015 @ 01:45:
[...]

Je wilt aan de slag met een NUC en Kodi begrijp ik? Welke model NUC heb je op het oog?

Het eerste zou geen probleem mogen worden, en het tweede mogelijk ook niet als je aan kunt geven hoe jij het e.e.a. denkt te gaan gebruiken? Denk hierbij aan de rest van je setup (receiver, TV, enz enz).
M.a.w., iets meer info zou wenselijk zijn.
Ik heb nog geen model nuc op het oog, ik wou eerst wat meer informatie.
De huidige setup bestaat uit een panasonic tv en een rotel versterker (geen receiver dus ook geen hdmi). Ik vroeg me dus af als je een iTunes bibliotheek ergens op een nas had of je deze dan kon bedienen via de remote app van apple of een andere vergelijkbare app zodat je niet steeds de tv aan moet hebben staan om een nummer te kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Joris98 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:39:
[...]
Ik heb nog geen model nuc op het oog, ik wou eerst wat meer informatie.
De huidige setup bestaat uit een panasonic tv en een rotel versterker (geen receiver dus ook geen hdmi). Ik vroeg me dus af als je een iTunes bibliotheek ergens op een nas had of je deze dan kon bedienen via de remote app van apple of een andere vergelijkbare app zodat je niet steeds de tv aan moet hebben staan om een nummer te kiezen
Dit topic betreft specifiek de NUC's met Kodi, mogelijk ben je op een andere plek op het forum beter af met je vragen? Iets met iTunes, Apple remote en NAS?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
lux schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:10:
[...]

Kijk dat spaart mij sowieso al wat tijd. Moet ik alvast bovenstaande niet proberen want gaat toch niet werken ;)
Ik ging er sowieso Windows op installeren, anders was ik voor de Pentium versie gegaan met 120 GB SSD en 4 GB RAM. Deze is krachtig genoeg om Windows 10 te draaien met alle toeters en bellen.
Beetje jammer dat OpenELEC nog niet ondersteund wordt (eventueel als dual boot optie). Ik vermoed dat volgende versies deze hardware wel zullen ondersteunen.
Ik denk dat een volledige Linux installatie inderdaad niet interessant is voor een HTPC. Wel voor een server.
Heb reeds een USB stick met Windows 10 1511 op klaargemaakt. Ik hoop dat ik alles donderdag mag ontvangen :9

Gebruik jij encryptie van je data?
Hoe ga je de NUC bedienen? Ik hoop dat mijn Bose Lifestyle T20 afstandsbediening hiermee gaat werken!
USB toetsenbord en muis gebruik ik dan moest het ding uitzonderlijk vastlopen.

Leuke foto's trouwens! Ziet er echt netjes uit.
Na Windows 10 geïnstalleerd te hebben waren er (naar verwachting) veel unknown devices in Device Manager. Uiteindelijk een aparte WiFi adapter er tijdelijk in geprikt die wel een in-box driver heeft en alle Windows Updates geïnstalleerd, daarna nog de drivers van de Intel gedownload/geïnstalleerd.

Op dit device ben ik niet van plan encryptie te gebruiken maar anders zou het bitlocker worden. De performance van bitlocker is subliem tov 3rd party encryptie software en werkt goed met het nieuwe "Windows As A Service" model. Ik neem aan dat de NUC een TPM chip heeft.

Wat je vraag over de AB's betreft, ik heb deze twee AB's (zie onderstaande foto) getest en werken direct in kodi. Daarnaast gebruik ik een beamer waardoor het geluid gesplitst moet worden, mijn versterker support geen HDMI. Uiteindelijk via ebay voor een paar euro een HDMI extractor (SPDIF) gekocht en die werkt, boven alle verwachtingen, goed. Kon zo snel geen andere oplossing bedenken en dit lijkt te werken.

forum
NUC
ExtractorAB

[ Voor 7% gewijzigd door Pwigle op 30-12-2015 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lux

lux

DaPoztMaster schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:36:
[...]

Na Windows 10 geïnstalleerd te hebben waren er (naar verwachting) veel unknown devices in Device Manager. Uiteindelijk een aparte WiFi adapter er tijdelijk in geprikt die wel een in-box driver heeft en alle Windows Updates geïnstalleerd, daarna nog de drivers van de Intel gedownload/geïnstalleerd.

Op dit device ben ik niet van plan encryptie te gebruiken maar anders zou het bitlocker worden. De performance van bitlocker is subliem tov 3rd party encryptie software en werkt goed met het nieuwe "Windows As A Service" model. Ik neem aan dat de NUC een TPM chip heeft.

Wat je vraag over de AB's betreft, ik heb deze twee AB's (zie onderstaande foto) getest en werken direct in kodi. Daarnaast gebruik ik een beamer waardoor het geluid gesplitst moet worden, mijn versterker support geen HDMI. Uiteindelijk via ebay voor een paar euro een HDMI extractor (SPDIF) gekocht en die werkt, boven alle verwachtingen, goed. Kon zo snel geen andere oplossing bedenken en dit lijkt te werken.

forum
NUC
[afbeelding][afbeelding]
Ik ga inderdaad BitLocker gebruiken i.c.m. Windows 10 Pro
Blijkbaar bevat de NUC NUC6i3SYH geen TPM :'(
http://ark.intel.com/nl/p...9/Intel-NUC-Kit-NUC6i3SYH

Maar geen nood. Dan maar USB key of wachtwoord gebruiken. Dankzij een group policy setting kun je BitLocker alsnog gebruiken zonder TPM.
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/mt404675.aspx
Engie nadeel "Both options do not provide the pre-startup system integrity verification offered by BitLocker with a TPM" dus iets minder veilig maar data is nog steeds encrypted en beter dan Device Encryption waarbij je recovery key automatisch in je online Windows account wordt bewaard 8)7

Die AB's hebben zichtbaar een Windows logo dus neem aan dat deze Mediacenter remotes zijn die KODI dus ook gewoon zou moeten ondersteunen.

[ Voor 5% gewijzigd door lux op 30-12-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Laatst online: 15-09 22:21
lux schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:27:
[...]

Die AB's hebben zichtbaar een Windows logo dus neem aan dat deze Mediacenter remotes zijn die KODI dus ook gewoon zou moeten ondersteunen.
Logitech harmony remotes werken ook uitstekend.
Standaard werken deze het beste met KODI wanneer je per toets een keyboard-shortcut
van KODI bind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
hellboy123 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:12:
[...]

Logitech harmony remotes werken ook uitstekend.
Standaard werken deze het beste met KODI wanneer je per toets een keyboard-shortcut
van KODI bind
Toevallig vandaag zo'n AB gekocht. Je kunt ook als device "INTEL" en "NUC" toevoegen, dat wordt door de wizard afgemaakt met Intel Mediaplayer (Intel D54250WYK). Heb 5 minuten getest en lijkt perfect te werken.

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54
Heeft iemand hier ook al ervaringen met de nieuwe generatie Skylake Nuc's? Heb gisteren mijn 6i3SYH binnen gekregen en daar een Samsung Evo schijf plus Corsair Value Select in gestopt maar krijg er geen OS op geïnstalleerd. Ubuntu roept bij install dat het een lading page faults heeft en Windows 10 krijgt bij installatie ook allerhande geheugen gerelateerde BSOD's. Als ik het geheugen vervolgens test met memtest86 en Windows memory diagnostics geeft hij geen fouten. Timing waardes in bios komen overeen en ook een bios upgrade heeft het niet opgelost. Vrees dat het geheugen op een of andere manier incompatibel is maar zou graag horen of anderen met andere merken geen problemen hebben voordat ik aan het ruilproces begin.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pwigle
Chocovla schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:27:
Heeft iemand hier ook al ervaringen met de nieuwe generatie Skylake Nuc's? Heb gisteren mijn 6i3SYH binnen gekregen en daar een Samsung Evo schijf plus Corsair Value Select in gestopt maar krijg er geen OS op geïnstalleerd. Ubuntu roept bij install dat het een lading page faults heeft en Windows 10 krijgt bij installatie ook allerhande geheugen gerelateerde BSOD's. Als ik het geheugen vervolgens test met memtest86 en Windows memory diagnostics geeft hij geen fouten. Timing waardes in bios komen overeen en ook een bios upgrade heeft het niet opgelost. Vrees dat het geheugen op een of andere manier incompatibel is maar zou graag horen of anderen met andere merken geen problemen hebben voordat ik aan het ruilproces begin.
Mijn setup kan je iets boven je post lezen, dat werkt vooralsnog goed. Heb m'n OS op mSata geinstalleerd, de extra disk doet het zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
DaPoztMaster schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:56:
[...]

Mijn setup kan je iets boven je post lezen, dat werkt vooralsnog goed. Heb m'n OS op mSata geinstalleerd, de extra disk doet het zonder problemen.
Bijna hetzelfde systeem als de mijne inclusief de Samsung schijf. Enige verschil is het geheugen en de extra disk. Lees op het Intel support forum meer problemen met deze unit icm Corsair Value Select ram dus denk dat ik de veroorzaker heb gevonden. Waarom het niet samenwerkt is mij weer wel een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
Chocovla schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:24:
[...]

Bijna hetzelfde systeem als de mijne inclusief de Samsung schijf. Enige verschil is het geheugen en de extra disk. Lees op het Intel support forum meer problemen met deze unit icm Corsair Value Select ram dus denk dat ik de veroorzaker heb gevonden. Waarom het niet samenwerkt is mij weer wel een raadsel.
Heb je meer informatie over je gebruikte ram? Hoeveel mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
DaPoztMaster schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:24:
[...]

Heb je meer informatie over je gebruikte ram? Hoeveel mhz?
Zeker het gaat om de CMSO8GX4M1A2133C15 Corsair Value select. Enkele stick van 8gb op 2133mhz en de volgende timings:
15-15-15-36 (CAS-tRCD-tRPD-tRAS) en op 1.2volt. Gisteren nog wat pogingen gewaagd met bios recovery en CMOS reset maar helaas geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-08 14:33
Hey,

Ik heb momenteel een Mede8er mediaplayer, maar ik ben daar niet geheel tevreden over. Ik heb deze topic voor een stuk doorgenomen, en een NUC lijkt me precies wel the way to go. Ik wil er hoogstwaarschijnlijk Kodi op draaien, vermoedelijk onder Windows 10, en met een AB. Ik heb een Synology DS215j NAS, dus de main opslag hoeft niet echt in de NUC te zitten.

Ik vraag me echter af: zijn er bepaalde NUC's die echt aan of juist af te raden zijn wegens goed of slecht compatibel met bepaalde hardware, of wegens het moeilijk werkende krijgen van bepaalde features?

Wat is de minimum generatie om iet of wat future proof te zijn, Broadwell/Brasswell? Of loont het de moeite (en het geld) om te gaan voor een Skylake? Uiteraard moet 4k zonder problemen kunnen. Beter een i3 Skylake dan een i5 Brasswel, of niet?

Bedankt voor het advies alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

SonOfGrey schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 16:51:
Hey,

Ik heb momenteel een Mede8er mediaplayer, maar ik ben daar niet geheel tevreden over. Ik heb deze topic voor een stuk doorgenomen, en een NUC lijkt me precies wel the way to go. Ik wil er hoogstwaarschijnlijk Kodi op draaien, vermoedelijk onder Windows 10, en met een AB. Ik heb een Synology DS215j NAS, dus de main opslag hoeft niet echt in de NUC te zitten.

Ik vraag me echter af: zijn er bepaalde NUC's die echt aan of juist af te raden zijn wegens goed of slecht compatibel met bepaalde hardware, of wegens het moeilijk werkende krijgen van bepaalde features?

Wat is de minimum generatie om iet of wat future proof te zijn, Broadwell/Brasswell? Of loont het de moeite (en het geld) om te gaan voor een Skylake? Uiteraard moet 4k zonder problemen kunnen. Beter een i3 Skylake dan een i5 Brasswel, of niet?

Bedankt voor het advies alvast!
Voor 4k heb je een nieuwere generatie nodig. Vanaf brasswell gaat dat prima.
Mijn n3700 kan dat al prima aan vanwege hardware matige HEVC decoding.
Wat dat betreft heb je niet meer power nodig.
Probleem met de PPYH is dat deze
1) geen DTS-HD en DD true HD ondersteund in windows (wel DD in Netflix app)
2) geen HDMI 2.0 of Displayport jebben. En dus gelimiteerd is aan 4k 30fps
3) Kodi ondersteund op dit moment geen hardware hevc. Dus 4k hevc films moeten met andere speler (de default win10 speler bv) afgespeelt worden.

Voor 4k heb je dus genoeg aan een celeron/pentium en zijn de Ix modellen zwaar overkill.
Als het goed is ondersteunen de ix modellen (brasswell/skylake) wel in staat om DTS-HD en DD-True HD in windows af te spelen. Dus heb je minimaal deze config nodig als je dat zoekt.

Er zijn nog geen NUC's voorzien van een HDMI 2.0 aansluiting. Dus 4k op 60fps gaat niet.
Je moet dan kijken naar NUCs met (mini) DP poorten. En een DP->HDMI2.0 converter hebben om aan te sluiten op de versterker.

Suc6 met je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
DarkSide schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 17:03:
[...]

Voor 4k heb je een nieuwere generatie nodig. Vanaf brasswell gaat dat prima.
Mijn n3700 kan dat al prima aan vanwege hardware matige HEVC decoding.
Wat dat betreft heb je niet meer power nodig.
Probleem met de PPYH is dat deze
1) geen DTS-HD en DD true HD ondersteund in windows (wel DD in Netflix app)
2) geen HDMI 2.0 of Displayport jebben. En dus gelimiteerd is aan 4k 30fps
3) Kodi ondersteund op dit moment geen hardware hevc. Dus 4k hevc films moeten met andere speler (de default win10 speler bv) afgespeelt worden.

Voor 4k heb je dus genoeg aan een celeron/pentium en zijn de Ix modellen zwaar overkill.
Als het goed is ondersteunen de ix modellen (brasswell/skylake) wel in staat om DTS-HD en DD-True HD in windows af te spelen. Dus heb je minimaal deze config nodig als je dat zoekt.

Er zijn nog geen NUC's voorzien van een HDMI 2.0 aansluiting. Dus 4k op 60fps gaat niet.
Je moet dan kijken naar NUCs met (mini) DP poorten. En een DP->HDMI2.0 converter hebben om aan te sluiten op de versterker.

Suc6 met je zoektocht.
Bedankt voor de info, dat helpt al zeker!

Is er verder nog een reden om voor Intel, dan wel voor een ander merk op hetzelfde platform te kiezen (Gigabyte, ASRock, Zotac,...)? Op welk vlak onderscheiden de Intel NUC's zich t.o.v. de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

ze ontlopen elkaar niet veel.
Wel hebben sommige brix geloof ik 2x een sodimm slot voor dual channel.
Maar dat is in mijn ogen niet nodig.
Grappig is dat er voor de NUC;s 3D prints zijn zodat je je eigen cover kan printen.
Gewoon kijken welke het dichts bij je wensen komt en dat voor de minste bucks.
zelf vind ik de NUCs gewoon mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
SonOfGrey schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:01:
[...]
Bedankt voor de info, dat helpt al zeker!

Is er verder nog een reden om voor Intel, dan wel voor een ander merk op hetzelfde platform te kiezen (Gigabyte, ASRock, Zotac,...)? Op welk vlak onderscheiden de Intel NUC's zich t.o.v. de rest?
Was Zotac voorheen eigenlijk het meest in trek onder de mini HTPC barebone's, zie je de laatste jaren dat Intel het stokje heeft overgenomen. Tenminste, als het Tweakers forum enige referentie is voor deze constatering. Eigenlijk komen de andere merken en modellen nauwelijks meer ter sprake, vaak enkel als nieuws op de frontpage als er door een bepaald merk (vaak Zotac), nieuwe modellen zijn aangekondigd. Ik kan mij voorstellen dat er in andere landen andere merken/modellen wat meer de boventoon voeren maar voor Nederland lijkt Intel het met zijn variatie in NUC modellen aardig voor elkaar te hebben. En dit zal beslist niet alleen Nederland zijn want Intel zal niet alleen voor ons waterlanders zo zijn best blijven doen.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er niet een ruime keuze uit andere merken en modellen is, de vraag is dan echter, is daar op dit moment behoefte aan? Je zou bijna denken van niet. Maar mocht een NUC je niet aanstaan met zijn uiterlijk, dan zijn er alternatieven.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
Na een avondje lezen en vergelijken, twijfel ik op dit moment tussen de NUC5i3RYK en de NUC6i3SYK.

Dus eigenlijk:

- i3-5010U vs. i3-6100U
- Intel® HD Graphics 5000 vs. Intel® HD Graphics 520
- Broadwell-U vs. Skylake-U

Het prijsverschil op Alternate is bv. 50 euro.
Welke zouden jullie, mochten jullie op dit moment een nieuwe NUC moeten kopen, verkiezen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
SonOfGrey schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 21:02:
Na een avondje lezen en vergelijken, twijfel ik op dit moment tussen de NUC5i3RYK en de NUC6i3SYK.

Dus eigenlijk:

- i3-5010U vs. i3-6100U
- Intel® HD Graphics 5000 vs. Intel® HD Graphics 520
- Broadwell-U vs. Skylake-U

Het prijsverschil op Alternate is bv. 50 euro.
Welke zouden jullie, mochten jullie op dit moment een nieuwe NUC moeten kopen, verkiezen?

Thanks!
Het grootste verschil is vanzelfsprekend de chipset, verschil in Wifi hardware en HDMI 1.4a versus 1.4b, en een persoonlijke voorkeur voor de een of de ander. Prijsverschil via PW lijkt kleiner dan bij Alternate? Meerkosten DDR4 versus DDR3L lijkt verwaarloosbaar te zijn. Zelf zou ik voor het meest recente aanbod gaan maar mogelijk speelt geld ook een rol?

Belangrijker is waarom jij een i3 nodig denkt te hebben?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
hardware-lover schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 21:46:
[...]
Belangrijker is waarom jij een i3 nodig denkt te hebben?
Mja ik weet het niet...eerder een gevoel dat alles wat trager is dan een i3 echt wel eerder vroeg dan laat tegen zijn limieten loopt en dan wil ik vermijden. Een gevoel dus, geen facts.

Ik wil er Windows 10 op draaien, en de software die gebruikt gaat worden (Kodi of iets anders) moet zelf ook erg vlot werken. Het kan best zijn dat de gpu hardware aan boord heeft om 4k video af te spelen, het zal wel de cpu zijn die de gui voor zijn rekening zal nemen (veronderstel ik). Ik wil zeker zijn dat ook op dat vlak ik met iets lager dan een i3 geen systeem in huis haal waarbij ik van dag één mij al erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Wat ga je nog meer met het systeem doen. En wat zijn je verdere eisen.
Een brasswell pentium draait prima windows 10. En kodi. En windows apps. youtube etc.
Maar als je er misschien meer echt op gaat werken. Word. Office, downloaden en veel tegelijk.
Dan zou een i3 beter zijn. Maar als media apparaat is een n3700 al bijna overkill.

tenzij je HD geluid wilt hebben. HBR wordt daar nl niet ondersteund in windows.

Dat laatste mis ik wel. En had ik beter moeten inlezen. Zal de keus nu gemaakt worden zou ik alleen daarom wel voor een ix serie gaan. En dan altijd laatste gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
DarkSide schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 22:22:
tenzij je HD geluid wilt hebben. HBR wordt daar nl niet ondersteund in windows.
Het is vooral een stuk de geruststelling dat ik er binnen één à twee jaar onvoorziene dingen mee kan doen.

Dat HD-geluid is een goed vb: ik zit momenteel nog in de fase waarin ik net een soundbar heb gekocht om een stapje hoger te gaan qua audiokwaliteit voor tv/film/muziek. De volgende stap zal echter naar HD-geluid zijn, en dan wil ik mijn HTPC niet meteen moeten vervangen.

Btw, stomme vraag misschien: stel dat daar Windows op draait: je zou dat moeten kunnen bedienen met een AB, maar hoe werkt dat dan? Beweeg ik de cursor gewoon met de pijltjestoetsen? Ik weet wel dat er fancy AB'en bestaan à la Harmony met touch en zo, maar daar ben ik nog niet. First things first :)

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee je beweegt de cursor niet, je gebruikt de pijlen om van knop te verwisselen. Lang niet elk programma ondersteund dan ook afstandsbedieningen. In Kodi werkt het perfect, in Windows pak ik een K400 erbij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Idd ik hem een dinovomini waarmee ik alles doe.
Kan ik mee muizen in windows en simpel mee navigeren in Kodi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb sinds een paar dagen een NUC5PPYH.

Zowel met mijn Logitech MX Revolution muis als met het draadloze Microsoft keyboard heb ik het probleem dat ze op de NUC erg beroerd werken. Ik heb dit probleem zowel in de bios configuratie als onder Ubuntu en Openelec. Omdat het ook in de biosconfigratie optreedt denk ik niet meteen aan een linux issue.

Als ik de muis of toetsenbord op 10 cm van de ontvanger gebruik werkt het prima, maar daarna begint de muis al snel te schokken en het toetsenbord aanslagen te missen. Het gekke is ook dat het lijkt alsof de range slechteer wordt als de cpu meer dingen te doen heeft.

Googlen heeft me geleerd dat dit een bekend probleem is bij NUC's (icm met andere hardware dan specifiek de mijne). De laatste bios flashen bood geen soelaas. Er is in theorie natuurlijk een kansje dat het probleem onder windows niet op zou treden, dat weet ik niet zeker.

Op dit moment lijkt het erop dat ik de NUC terug moet sturen. Maar het hele probleem voelt echter vreemd. Ik heb drie producten van gerenommeerde producenten: Intel, Logitech en MS. Het is ook geen cutting edge technologie ofzo, een draadloze muis en toetsenbord.

edit: na switchen van de MX Revolution naar een Performance MX muis werken muis en toetsenbord ineens wel. Het lijkt er dus op dat de MX Revolution het niet alleen niet goed doet, maar ook het toetsenbord saboteert.

edit2: Bij vergelijken van de range op de NUC en op een laptop blijkt toch nog steeds dat de range op de NUC nog niet eens de helft is van op de laptop. Het lijkt er dus toch op dat de NUC zelf storing veroorzaakt op de 2,4 Ghz band.

[ Voor 14% gewijzigd door Nikel op 02-01-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
Nikel schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:44:
Ik heb sinds een paar dagen een NUC5PPYH.

Zowel met mijn Logitech MX Revolution muis als met het draadloze Microsoft keyboard heb ik het probleem dat ze op de NUC erg beroerd werken. Ik heb dit probleem zowel in de bios configuratie als onder Ubuntu en Openelec. Omdat het ook in de biosconfigratie optreedt denk ik niet meteen aan een linux issue.

Als ik de muis of toetsenbord op 10 cm van de ontvanger gebruik werkt het prima, maar daarna begint de muis al snel te schokken en het toetsenbord aanslagen te missen. Het gekke is ook dat het lijkt alsof de range slechteer wordt als de cpu meer dingen te doen heeft.

Googlen heeft me geleerd dat dit een bekend probleem is bij NUC's (icm met andere hardware dan specifiek de mijne). De laatste bios flashen bood geen soelaas. Er is in theorie natuurlijk een kansje dat het probleem onder windows niet op zou treden, dat weet ik niet zeker.

Op dit moment lijkt het erop dat ik de NUC terug moet sturen. Maar het hele probleem voelt echter vreemd. Ik heb drie producten van gerenommeerde producenten: Intel, Logitech en MS. Het is ook geen cutting edge technologie ofzo, een draadloze muis en toetsenbord.

edit: na switchen van de MX Revolution naar een Performance MX muis werken muis en toetsenbord ineens wel. Het lijkt er dus op dat de MX Revolution het niet alleen niet goed doet, maar ook het toetsenbord saboteert.

edit2: Bij vergelijken van de range op de NUC en op een laptop blijkt toch nog steeds dat de range op de NUC nog niet eens de helft is van op de laptop. Het lijkt er dus toch op dat de NUC zelf storing veroorzaakt op de 2,4 Ghz band.
Volgens mij is dit een bekend probleem, gebruik een USB verlengkabel voor je keyboard/muis USB dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bekend probleem, USB 3.0 veroorzaakt storing op je 2,4Ghz ontvanger. Met een verlengkabel er tussen is het opgelost. Even bij Logitech klagen en je krijgt er eentje gratis.

Zoek anders even een eerdere post van mij, staan linkjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:18:
Bekend probleem, USB 3.0 veroorzaakt storing op je 2,4Ghz ontvanger. Met een verlengkabel er tussen is het opgelost. Even bij Logitech klagen en je krijgt er eentje gratis.

Zoek anders even een eerdere post van mij, staan linkjes in.
Ik heb je eerdere post met linkjes niet kunnen vinden. Wel het volgende whitepaper van Intel gevonden:

http://www.intel.com/cont...y-interference-paper.html

Ook heb ik twee usb verlengkabels gevonden, dus zo maar eens uitproberen. Wat wel een beetje jammer is, het mooie van die NUC is juist dat ik hem compleet uit het zicht weg kan werken door hem bovenop de projector te zetten. Met deze kabelheisa en minimum afstand tussen NUC en rf transmitters wordt dat wel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Ik had hetzelfde met mijn dinovo mini. Maar ik had dit probleem ook al op mijn oude HTPC.
Dacht eerder dat het aan de dinovo lag. Heb dus ook een verleng kabeltje gebruikt. En alles werkt weer top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik had hier een hele tijd openelec op m'n nuc maar sinds een week draait ie Windows met Kodi. Werkt opzich prima maar bij dikke blurays tikt de CPU soms 100% aan, onder Linux gebeurde dat nooit. Is het decoderen onder Windows nou echt zoveel inefficiënter?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
DennusB schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:57:
Ik had hier een hele tijd openelec op m'n nuc maar sinds een week draait ie Windows met Kodi. Werkt op zich prima maar bij dikke bluray's tikt de CPU soms 100% aan, onder Linux gebeurde dat nooit. Is het decoderen onder Windows nou echt zoveel inefficiënter?
Nee, dat hoeft zeker niet zo te zijn, dus zou het zomaar kunnen zijn dat je instellingen nu niet optimaal zijn (of zelfs verre van). Maar het type "m'n" NUC ken ik niet en "Windows" én "Kodi" kunnen wat versienummer betreft ook aardig variëren. Dikke Bluray fysiek of als ISO? M.a.w., ietsje meer specifieke info zou wat prettiger zijn, mocht je willen dat er wat geadviseerd wordt richting een mogelijke oplossing.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nikel schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:43:
[...]

Ik heb je eerdere post met linkjes niet kunnen vinden. Wel het volgende whitepaper van Intel gevonden:

http://www.intel.com/cont...y-interference-paper.html

Ook heb ik twee usb verlengkabels gevonden, dus zo maar eens uitproberen. Wat wel een beetje jammer is, het mooie van die NUC is juist dat ik hem compleet uit het zicht weg kan werken door hem bovenop de projector te zetten. Met deze kabelheisa en minimum afstand tussen NUC en rf transmitters wordt dat wel moeilijker.
Ah had ik in een ander topic gepost :+

Ging om deze link: http://support.logitech.c...roduct=a0qi00000069v0EAAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
... en na bijna anderhalf jaar is het dan zo ver: de ventilator van m'n NUC DN2820FYKH is luid genoeg geworden dat ik mij er aan ben gaan storen (of, alternatief scenario, m'n gehoor is beter geworden).

Ofwel, zojuist maar een Akasa Newton-L fanloze behuizing besteld - binnenkort de NUC maar eens stil maken. :)

Zijn er hier al mensen die dezelfde behuizing gebruiken? Ervaringen of tips voor het overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
SonOfGrey schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 22:04:
[...]

Mja ik weet het niet...eerder een gevoel dat alles wat trager is dan een i3 echt wel eerder vroeg dan laat tegen zijn limieten loopt en dan wil ik vermijden. Een gevoel dus, geen facts.

Ik wil er Windows 10 op draaien, en de software die gebruikt gaat worden (Kodi of iets anders) moet zelf ook erg vlot werken. Het kan best zijn dat de gpu hardware aan boord heeft om 4k video af te spelen, het zal wel de cpu zijn die de gui voor zijn rekening zal nemen (veronderstel ik). Ik wil zeker zijn dat ook op dat vlak ik met iets lager dan een i3 geen systeem in huis haal waarbij ik van dag één mij al erger.
Puur om kodi te draaien is een celeron meer dan genoeg. Als je ook nog het machine gebruikt als downloadbak ( bv untarren met usenet ) en nog andere zaken in de achtergrond dan kan je misschien beter kijken naar een i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
Yarisken schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:27:
[...]

Puur om kodi te draaien is een celeron meer dan genoeg. Als je ook nog het machine gebruikt als downloadbak ( bv untarren met usenet ) en nog andere zaken in de achtergrond dan kan je misschien beter kijken naar een i3.
De gebruikte skin maakt ook nog een beetje uit. Op mijn i3 NUC6 met Eminence skin gebruikt het bij wat in het browsen in het menu zo rond de 15% CPU. Ooit een raspberry met XBMC gehad, alles ging soepel totdat je een andere skin (toen xperience1080) gebruikte - vrijwel continu 100% CPU usage en daardoor onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
DaPoztMaster schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:38:
[...]
De gebruikte skin maakt ook nog een beetje uit. Op mijn i3 NUC6 met Eminence skin gebruikt het bij wat in het browsen in het menu zo rond de 15% CPU. Ooit een raspberry met XBMC gehad, alles ging soepel totdat je een andere skin (toen xperience1080) gebruikte - vrijwel continu 100% CPU usage en daardoor onbruikbaar.
Hetgeen ik dus echt wil vermijden, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
SonOfGrey schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:10:
[...]

Hetgeen ik dus echt wil vermijden, thanks!
Heb je genoeg budget neem dan een i3.
Mijn volgende gaat ook een i3 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Vandaag m'n DN2820FYKH moederbord overgezet naar een Akasa fanless case. Viel nog best tegen! Akasa heeft een vrij duidelijke handleiding bijgeleverd voor het inbouwen, maar totaal geen handleiding voor het openen en uitbouwen van de originele kast.

Uiteindelijk is de boel goed overgeplaatst - enkel de wifi heb ik (nog) niet overgezet: moet nog uitzoeken hoe ik de antennes er uit krijg en hoe/waar ik die in de nieuwe kast ga plaatsen. Geen idee of ik enig bereik overhou, antennes binnen in een volledige metalen kast.

Voor het geval iemand hier hetzelfde wil doen en de NUC zonder toetsenbord gebruikt: bij het opstarten krijg je een foutmelding dat de CPU-fan het niet doet "press enter to continue"... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 22:59
Zijn er al mensen die OpenElec 6 met Aeon MQ6 op hun NUC hebben geïnstalleerd? Ik had wat problemen in de vorm van glitches. Schijnt een bekend probleem te zijn: http://forum.kodi.tv/show...ight=artifacts#pid2161241

Ben nu maar weer terug gegaan naar OpenElec 5.0.8.

[ Voor 9% gewijzigd door Heisenbug op 10-01-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
Kwam net deze Skylake NUC Review (NUC6i3SYH): HTPC Usage & Conclusions review tegen.

Aantal interessante zaken die ik geleerd heb:
It’s important to use the new Kodi 16 version, as that supports the hardware HEVC decoding capabilities of the Skylake. Otherwise you’ll end up using the CPU for all your decoding and that won’t do any good if you’re trying to watch any 4k material.
Openelec:
However, when booting up I was greeted with an error message “failed to start xorg, is your GPU supported?” and the system failed to start. As it turns out, the new HD Graphics 520 GPU in the Skylake NUC was not supported by the drivers included in OE 6.0.

Luckily there’s a development build that has full 4k and HEVC support for Intel GPUs, see the post here: kodi.tv forum (and download the Isengard build). I installed the build OpenELEC-Generic.x86_64-6.0.98-fritsch and it seems to support the Skylake GPU just fine
Meer openelec:
With the OpenELEC development build all is good:

Does it support proper 23.976 Hz refresh rate? Yes
Can it decode full HD video at high bitrates? Yes
Can it upscale SD video using lanczos3 algorhitm? Yes
Can it deinterlace SD and HD video with advanced methods? Yes (MCDI and yadif)
Does it run heavier skins like Aeon MQ5 ok? Yes
Can it decode H.264 video at 4k resolutions 60 fps? Yes
Can it decode HEVC video at 4k resolutions 60 fps? Yes
Uit de comments:
I was deciding between the 5th gen i5 and i7 models or waiting for the Skylake models and am really impressed that the new i3 benchmarks close to the old i5.

[ Voor 5% gewijzigd door Pwigle op 13-01-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Ik ben van plan mijn HTPC te vervangen (heb nu nog een 19" achtige kast met een i3 en 4GB ram plus ingebouwde ssd + hdd) voor een kleiner systeem.

Kwam daarvoor uit bij de Intel NUC's, al vaker naar gekeken, en zou nu toch wel redelijk volwassen moeten zijn als systeem.

Wat ik ermee doe? Met name Kodi draaien, onder Windows 10 omdat er ook nog wat andere software op draait die ik af en toe gebruik.

Dacht dus zelf aan een i5 met eventueel 8GB geheugen, ook om future proof te zijn met 4K materiaal, of zijn er nog andere alternatieven die ik mee moet nemen in mijn vergelijking?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Phusebox schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:32:
Ik ben van plan mijn HTPC te vervangen (heb nu nog een 19" achtige kast met een i3 en 4GB ram plus ingebouwde ssd + hdd) voor een kleiner systeem.

Kwam daarvoor uit bij de Intel NUC's, al vaker naar gekeken, en zou nu toch wel redelijk volwassen moeten zijn als systeem.

Wat ik ermee doe? Met name Kodi draaien, onder Windows 10 omdat er ook nog wat andere software op draait die ik af en toe gebruik.

Dacht dus zelf aan een i5 met eventueel 8GB geheugen, ook om future proof te zijn met 4K materiaal, of zijn er nog andere alternatieven die ik mee moet nemen in mijn vergelijking?
Je hebt ook shuttle of brix. Doen allemaal ongeveer hetzelfde. Denk dat je met een I3 ook wel moet toekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Phusebox schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:32:

Ga iig na wat je met futureproof wilt bereiken.
voor 4k hevc decodering is een n3700 al genoeg namelijk. Met 4gb aan geheugen en 60gb SSD voor windows. Probleem met de NUC die deze CPU heeft is dat hij geen HDMI2.0 heeft. En geen DTS-HD of TRUE HD ondersteund in windows.
Als dat je wensen zijn. Dan is een i3 skylake al meer dan zat. Tenzij je naast Kodi nog iets anders wilt draaien wat echt een i5 en meer geheugen nodig heeft. Future proof voor 8k hoef je geen zorgen over te maken. Misschien HDR implementatie. Dat het doorsturen van die info iets extra's nodig heeft.
Daar is nu geen standaard voor, Maar volgens mij wordt de info gewoon door gezonden en afgehandeld door de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DarkSide schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:37:
[...]

Ga iig na wat je met futureproof wilt bereiken.
voor 4k hevc decodering is een n3700 al genoeg namelijk. Met 4gb aan geheugen en 60gb SSD voor windows. Probleem met de NUC die deze CPU heeft is dat hij geen HDMI2.0 heeft. En geen DTS-HD of TRUE HD ondersteund in windows.
Als dat je wensen zijn. Dan is een i3 skylake al meer dan zat. Tenzij je naast Kodi nog iets anders wilt draaien wat echt een i5 en meer geheugen nodig heeft. Future proof voor 8k hoef je geen zorgen over te maken. Misschien HDR implementatie. Dat het doorsturen van die info iets extra's nodig heeft.
Daar is nu geen standaard voor, Maar volgens mij wordt de info gewoon door gezonden en afgehandeld door de TV.
Hoe zit het met Dolby Atmos en DTS:X ondersteuning? Is puur softwarematig neem ik aan?

Ik heb zoals gezegd nu een i3 2100 en die heeft toch af en toe wel moeite met kodi. Een i5 had ik gekozen om het over een paar jaar nog allemaal soepel te laten lopen als ik er vanuit ga dat het weer vier jaar of meer mee moet gaan.

Het verschil tussen een i3 en i5 is volgens mij ook maar minimaal qua prijs.

Zelf een nieuw mobo/cpu/ram/ssd/psu in mijn kast stoppen is dan weer net iets goedkoper maar dan blijf ik met zo'n enorme kast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 18:38:
[...]
Hoe zit het met Dolby Atmos en DTS:X ondersteuning? Is puur softwarematig neem ik aan?

Ik heb zoals gezegd nu een i3 2100 en die heeft toch af en toe wel moeite met kodi. Een i5 had ik gekozen om het over een paar jaar nog allemaal soepel te laten lopen als ik er vanuit ga dat het weer vier jaar of meer mee moet gaan.

Het verschil tussen een i3 en i5 is volgens mij ook maar minimaal qua prijs.

Zelf een nieuw mobo/cpu/ram/ssd/psu in mijn kast stoppen is dan weer net iets goedkoper maar dan blijf ik met zo'n enorme kast zitten.
De HD-audio formaten komen v.w.b. ondersteuning uiteindelijk voor rekening van de receiver, gezien hetgeen nu ondersteund wordt door Kodi verwacht ik geen problemen in die hoek.

Eigenlijk zou je i3 2100 krachtig genoeg moeten zijn voor vrijwel alle standaard Kodi taken maar een 2e generatie i3 is inderdaad niet optimaal, vooral niet v.w.b. het correct afspelen van 24p materiaal.

Kun je eens aangeven waar je nu tegenaan loopt met Kodi en de i3 2100?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
hardware-lover schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:19:
[...]

De HD-audio formaten komen v.w.b. ondersteuning uiteindelijk voor rekening van de receiver, gezien hetgeen nu ondersteund wordt door Kodi verwacht ik geen problemen in die hoek.

Eigenlijk zou je i3 2100 krachtig genoeg moeten zijn voor vrijwel alle standaard Kodi taken maar een 2e generatie i3 is inderdaad niet optimaal, vooral niet v.w.b. het correct afspelen van 24p materiaal.

Kun je eens aangeven waar je nu tegenaan loopt met Kodi en de i3 2100?
Buiten een bug die dxva2 onbruikbaar maakt in deze chip (sommige Codecs worden niet goed afgespeeld) is het gewoon net wat te traag als je een zwaardere skin hebt.

Verder lijkt mijn moederbord of andere hardware incompatible met W10 want ik heb daar niks dan problemen mee. Al 2x een clean install gedaan maar de gpu van de i3 2100 wordt niet goed ondersteund (telkens intel driver crashes en freezes), mijn dure asus wifi ac stick werkt niet goed (ook driver issues) en verder gaat het systeem steeds vanzelf aan op random momenten. Dar heb ik overigens op alle w10 apparaten waaronder mijn redelijk recente desktop en Dell werk laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Dat klinkt allemaal niet al te fris. V.w.b. de afspeelproblemen, ik kwam het volgende tegen van andere users.

Right click on the desktop, pick Graphics Options. So yes, the Intel Graphics control panel. You'll want to pick the Video section, and turn on the advanced display mode there, and turn off everything you can find.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proliner
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 13:18
Is er een manier om met mijn HP media afstandsbediening de NUC aan te zetten?

Hoe kan ik het beste Openelec updaten? Is er een korte uitleg? Is er de mogelijkheid om de updates automaitsch te laten uitvoeren?

[ Voor 22% gewijzigd door Proliner op 16-01-2016 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Proliner schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:24:

Hoe kan ik het beste NUC updaten? Is er een korte uitleg?
Geen ervaringen met de media ab.
Verder welke NUC heb je. En wat wil je updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proliner
DarkSide schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:27:
[...]

Geen ervaringen met de media ab.
Verder welke NUC heb je. En wat wil je updaten?
Ik bedoelde OpenElec mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Twijfel toch of de Skylake i3 niet voldoende zou zijn om kodi te draaien en af en toe wat eenvoudige programma's. Die 100 euro besparing kan ik steken in een extra harde schijf maar vraag me dus af of het gelet op een levensduur van 5 jaar niet beter is voor de i5 te kiezen. Met name vanwege de snellere gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat moet je met een snellere gpu? De komende tijd is hevc nog aan het ontwikkelen en zolang je dat op 4k in 60hz kan spelen zie ik niet waarom je nu meer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Phusebox schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 19:11:
Twijfel toch of de Skylake i3 niet voldoende zou zijn om kodi te draaien en af en toe wat eenvoudige programma's. Die 100 euro besparing kan ik steken in een extra harde schijf maar vraag me dus af of het gelet op een levensduur van 5 jaar niet beter is voor de i5 te kiezen. Met name vanwege de snellere gpu.
Een n3050 is al snel genoeg voor kodi. En 4k.
Wat wil je meer. Mijn vorige HTPC was een AMD 7750 met hd3200.
Die kon ook nog prima kodi en x264 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Proliner schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:24:

[knip]
HP Media als zijnde een van onderstaande modellen met groene Windows (MCE) knop?
Normaal gesproken werken die afstandsbedieningen prima samen (standaard MCE) met de IR ontvanger van een NUC. Heb je wel alles juist ingesteld staan in het bios? Heb geen NUC met IR ontvanger in huis, dus weet niet of er wat in te stellen valt binnen het bios, maar daar zal een bezitter beslist wat over kunnen zeggen? Meestal valt er via de "S" instellingen wat te regelen.

Afbeeldingslocatie: http://support.hp.com/doc-images/934/c00853912.jpg

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 17:22
Ik kan mijn NUC gewoon aanzetten met de AB.
Een of ander goedkoop ding van Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Phusebox schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 19:11:
Ik gebruik een celeron nuc en nu ook een guleek van 96 euro met windows 10 als streaming mediaspeler.
Een I3 is meer dan genoeg voor kodi en wat simpele programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm ik kijk eigenlijk nu pas naar alle tech specs en zie tot mijn verbazing geen optical out? Beetje een dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Phusebox schreef op zondag 17 januari 2016 @ 08:47:
Hmm ik kijk eigenlijk nu pas naar alle tech specs en zie tot mijn verbazing geen optical out? Beetje een dealbreaker.
Welke NUC heb je op het oog. En wat wil je bereiken?
Met optical out kan je ook geen HD geluiden krijgen bv. Als je receiver geen HDMI heeft kan je kijken neer de PPHY bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DarkSide schreef op zondag 17 januari 2016 @ 09:42:
[...]

Welke NUC heb je op het oog. En wat wil je bereiken?
Met optical out kan je ook geen HD geluiden krijgen bv. Als je receiver geen HDMI heeft kan je kijken neer de PPHY bv.
De nieuwste intel skylake nucs. Receiver moet ik ook nog eens ooit vervangen en momenteel worden alle apparaten via de tv doorgelust want dan kan ik de receiver op 1 input laten staan.

Hdmi uit van de receiver gebruiken heeft als groot nadeel dat je geen beeldinstellingen per input meer kunt gebruiken. En dat vind ik nogal belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 13:59
Wat ik heb begrepen is dat op de nieuwe generatie via die mini-jackaan de achterkant je ook met een mini-toslink kabeltje digitaal geluid naar een receiver of andere sound input-device kan sturen (optisch). Ik heb de N2820 en daar zit in ieder geval geen optical uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
Ik heb voor een paar euro een HDMI audio extractor gekocht, splitst beeld en SPDIF geluid. Wordt gevoed via USB (die weer aan de NUC hangt). Wel weer een extra kastje maar werkt vooralsnog perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Phusebox schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:06:
[...]

De nieuwste intel skylake nucs. Receiver moet ik ook nog eens ooit vervangen en momenteel worden alle apparaten via de tv doorgelust want dan kan ik de receiver op 1 input laten staan.

Hdmi uit van de receiver gebruiken heeft als groot nadeel dat je geen beeldinstellingen per input meer kunt gebruiken. En dat vind ik nogal belangrijk.
Wat ik bedoelde is. Wil je perse ook HD geluid hebben of niet.
Want er zijn wel NUCs; met optische uitgangen (mini toslink). Deze kunnen ook 4k aan maar zijn dan beperkt tot 4k op 30fps. Maar je kan daar prima mee werken.
Wil je perse 4k op 60fps dan gaat het geluid via HDMI en/of DP.
Ik heb geen idee of je geluid alleen via DP kan doen. En beeld via HMDI?
Op mijn NUC kon ik wel geluid via toslink doen en beeld via HDMI (zonder geluid) omdat mijn receiver toen nog geen HDMI had.

De oplossing die hierboven genoemd wordt is natuurlijk ook een idee.
De NUC die je wilt. Rechtstreeks op TV aan te sluiten met HDMI en geluid naar je receiver

[ Voor 7% gewijzigd door DarkSide op 17-01-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Die nieuwste nucs zijn ook beperkt tot 4k/30 fps naast wat ik begrepen heb in verband net hdmi 1.4b en niet 2.0 voor hogere fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Phusebox schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:22:
Die nieuwste nucs zijn ook beperkt tot 4k/30 fps naast wat ik begrepen heb in verband net hdmi 1.4b en niet 2.0 voor hogere fps.
Volgens mij ondersteunen ze wel DP. Die kan gewoon 60fps aan. En er zijn DP-> HDMI converters.
Het is jammer dat er niet gewoon meteen HDMI 2.0 geleverd wordt. Maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11

bonyuri

Investigator!

Phusebox schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:22:
HDMI 2.0 heeft niets met 4K60 te maken.
HDMI 1.4 kan ook gewoon 4K60, enkel dan in 4:2:0 in plaats van 4:4:4 chrome subsampling.

Daarnaast snap ik ook niet zo goed waarom je een optical out nodig hebt. Alle HBR audio formaten kunnen gewoon via HDMI gestuurd worden. Enkel als je versterker geen HDMI in heeft zou ik dit snappen :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
bonyuri schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:13:
[...]
HDMI 1.4 kan ook gewoon 4K60, enkel dan in 4:2:0 in plaats van 4:4:4 chrome subsampling.

[knip]
Indien je doelt op het nVidia verhaal; http://www.tomshardware.c...er-4k-hdmi-1.4,27117.html maar heb jij iets soortgelijks ook gezien voor de Intel NUC's en gelijken?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
bonyuri schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:13:
[...]

Daarnaast snap ik ook niet zo goed waarom je een optical out nodig hebt. Alle HBR audio formaten kunnen gewoon via HDMI gestuurd worden. Enkel als je versterker geen HDMI in heeft zou ik dit snappen :)
Ik wil de hdmi in niet gebruiken omdat ik dan niet meer per input mijn beeld kan calibreren. Games zijn nou eenmaal anders als tv en weer anders dan cinema settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

wat kan ik nog meer deze nuc...
Kan ik hem ook als soort Logitech media server gebruiken?
Bijv een RPi in mijn badkamer en daar boxen aan?
Of an ik er ook een soort Sonos van maken?

En wat kan ik nog meer voor een leuke dingen doen met de nuc/

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:23:
wat kan ik nog meer deze nuc...
Kan ik hem ook als soort Logitech media server gebruiken?
Ja.
Bijv een RPi in mijn badkamer en daar boxen aan?
De RPi als player, de NUC als server? Kan prima.
Of an ik er ook een soort Sonos van maken?
Geen idee, niet bekend met Sonos
En wat kan ik nog meer voor een leuke dingen doen met de nuc/
Kan je zelf bedenken... het is gewoon een low-end PC in superkleine behuizing. Kan windows draaien, Linux draaien... dus je kan zelf bedenken wat je er mee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 14:14
Ik krijg hopelijk deze week ook mijn nuc6i3 binnen. Ik weet dat de vorige Celeron soms tot aan 90% CPU belasting klom tijdens het afspelen van h.264 10-bit anime. Helaas kon ik ook weinig vinden over de Pentiums. Bovendien zit h.265 pas vanaf Skylake ingebakken. Vandaar mijn keuze voor de 6-i3. En nu maar hopen dat ik niet alsnog de i5 nodig heb.
Vroeg of laat stappen ook de fansubbers op h.265 10-bit. En dat komt nog lang niet in aanmerking voor hardwarematige acceleratie. Ik ben wel erg benieuwd hoe de CPU belasting gaat.

Nu heb ik een Esprimo Q900 i5, voldoet prima. De Esprimo kan alles afspelen en decoderen. Maar een horizontaal langsvliegende helikopter maakt wat jumps :+ . En dat is de eigenlijke reden dat ik naar iets nieuws kijk. Hopelijk zaterdag alles binnen, heb ik zondag wat te doen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proliner
hardware-lover schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 19:45:
[...]

HP Media als zijnde een van onderstaande modellen met groene Windows (MCE) knop?
Normaal gesproken werken die afstandsbedieningen prima samen (standaard MCE) met de IR ontvanger van een NUC. Heb je wel alles juist ingesteld staan in het bios? Heb geen NUC met IR ontvanger in huis, dus weet niet of er wat in te stellen valt binnen het bios, maar daar zal een bezitter beslist wat over kunnen zeggen? Meestal valt er via de "S" instellingen wat te regelen.

[afbeelding]
Heel erg bedankt voor je berichtje.

Het in- en uitschakelen van de NUC door middel van de HP media afstandsbediening is mogelijk maar niet als de NUC voor het eerst er stroom op heeft staan.

Edit: Ik heb in de bios gekeken maar helaas geen oplossingen gevonden. Dan zit er niks anders meer op dan om te gaan bukken ;) .

[ Voor 7% gewijzigd door Proliner op 20-01-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:12
Ik heb een vraagje ben al enige tijd aan het denken over een Intel nuc
Hij moet Kodi aan kunnen met verschillende thema's onder Windows 10
En wat video's kijken op RTLXl etc

Ik zit te twijfelen over een

NUC6i3SYH
NUC5PPYH

het moet niet echt een overkill zijn

4k kijk ik niet heb geen 4k tv

hopelijk kan de 5PPYH. alles aan en is ie krachtig genoeg

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online
Ruimschoots

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bruine
Mocht je voor hardwarematige h.265 decoding willen gaan, dat zit pas vanaf de i3 Skylake ingebakken.
Wel iets om rekening mee te houden.

@ Tsurany
Ik heb nergens kunnen vinden dat dit op de Broadwell is ingebakken. De N3700 is daarop gebaseerd. Deze kan inderdaad h.256 decoden/encoden, maar dat is softwarematig.

De Skylake heeft hardwarematige support voor 8-bit h.256. En dus een lagere belasting.

http://www.anandtech.com/...ng-the-media-capabilities

[ Voor 57% gewijzigd door Die Bruine op 25-01-2016 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee hoor, de PPYH doet dat tot 4k30p ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

idd de PPYH (n3700) doet hardware matige h.265 decoding. En doet dat als een tiet.
Geen problemen met geen enkele hevc die ik er tot nu toe tegen aan gegooid heb.
CPU belasting is max 5%. Zelfde bestanden op mijn laptop (i7 4600m) heeft dan 50% cpu belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
DarkSide schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:01:
idd de PPYH (n3700) doet hardware matige h.265 decoding. En doet dat als een tiet.
Geen problemen met geen enkele hevc die ik er tot nu toe tegen aan gegooid heb.
CPU belasting is max 5%. Zelfde bestanden op mijn laptop (i7 4600m) heeft dan 50% cpu belasting.
Zou jij eens een 10-bit hevc willen afspelen als je die hebt? Ik moet namelijk nog een NUC hebben die heel specifiek voor anime ingezet gaat worden. Die Celeron's schieten dan naar 90-95% CPU. Dus er hoeft maar iets te gebeuren op de achtergrond en hij hapert.
Als deze Pentium onder de 80% blijft met 10-bit dan ga ik liever voor dat model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Die Bruine schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:23:
[...]

Zou jij eens een 10-bit hevc willen afspelen als je die hebt? Ik moet namelijk nog een NUC hebben die heel specifiek voor anime ingezet gaat worden. Die Celeron's schieten dan naar 90-95% CPU. Dus er hoeft maar iets te gebeuren op de achtergrond en hij hapert.
Als deze Pentium onder de 80% blijft met 10-bit dan ga ik liever voor dat model.
ik zal vanavond kijken. Heb de Jellyfish-140-Mbps-2160p-hevc-10bit.mkv even gedownload.
Dit zal een van de zwaardere files moeten zijn. Als deze goed speelt zou alles wel moeten lukken.
Ik speel overigens af in de standaard W10 app. aangezien kodi geen hardware matige hevc ondersteund.
En ik bij sommige hevc bestanden in kodi artifacts krijg en W10 media player het vlekkeloos doet.
maar het gaat om de stress test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Kodi 16 RC1 zou overigens wel goed moeten werken. Zelf gebruik ik MPC-HC voor alles wat hapert. Maar dat heeft ook met passthtrough van DTS-HD te maken. W10 player krijg ik normaal gesproken geen geluid uit richting receivers. Een enkele keer komt DTS door, maar zeker geen Master Audio.

Maar inderdaad, gaat mij om de stress ja. Wellicht heb ik vanavond tijd om de NUC te installeren. Ben benieuwd hoe het die 6i3 af gaat.

Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste