Jan2002 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 19:51:
Beste mensen heb een NUC D54250WYKH met 8 gb en ssd 256 gb.
Ik weet echter niet goed hoe ik een en ander het beste kan inrichten.
Wat wil ik:
Ik wil op de NUC een HDD aansluiten via usb 3.0 van 4 TB met series en films. En daarnaast streamen en downloaden.
Ik wil in ieder geval in eerste instantie openelec/kodi installeren om hem als mediaspeler te gebruiken voor de tv. Dat is voorlopig het belangrijkste. Maar je weet nooit wat zich nog allemaal ontwikkelt!
Nu kun je openelec/kodi vanaf een usb-stick draaien.
Maar ik zou openelec ook op de SSD kunnen zetten. En de SSD bijvoorbeeld kunnen voorzien van twee partities. Op één partitie komt dan openelec en de andere laat ik nog even open voor mogelijke andere besturingssystemen oid.
Ik wil het eigenlijk zo open mogelijk houden.
Wat is nu het beste:
Openelec op de ssd en partities maken? De vraag is dan wel wie mij kan vertellen welke procedure ik dan moet volgen? Heb al op het forum van openelec gekeken maar ben er nog niet uitgekomen.
Of openelec gewoon steeds vanaf een usb-stick draaien. Moet je de usb-stick vooraf 'opstartbaar' maken? En dan openelec erop zetten?
Bedankt voor jullie reacties.
Als je een SSD tot je beschikking hebt zeker deze gebruiken. OpenElec start snel, en in gebruik loopt alles ook soepel. Gebruikte dit zelf ook totdat mijn SSD de geest gaf, bekend probleem met de OCZ, dus nu maar weer tijdelijk via USB geinstalleerd.
OpenElec draait via USB ook prima alleen wat langzamers en je merk in gebruikt dat er soms 1sec vertraging in zit. Logisch aangezien hij toch data naar usb moet wegschrijven en dan geeft soms een kleine hik. Niet storend maar je merkt toch net het verschil.
Wil tzt proberen om OpenElec via PXE te starten en even testen hoe snel dit gaat. Dat scheelt mij weer de aanschaf van een nieuwe SSD en PXE gebruik ik toch al voor andere dingen.
Kortom zeker de SSD gebruiken als je hem hiervoor kunt inzetten. Je kan natuurlijk zelf ook testen wat je wilt. OpenElec installeren is met een paar tellen gebeurt en kun je zelf uittesten wat je wilt.
Op USB of SSD installeren gaat op dezelfde mannier en kun je via de
site van OpenElec terugvinden. BIj stap 3 kies je het OS waar je de stick met wilt maken. Je maakt dus eerst een USB stick aan waarmee je OpenElec op het systeem gaat installeren. Als je USB wilt gebruiken om OpenElec te starten dan heb je dus 2 USB sticks nodig. 1 installatie stick en 1 waarop je OpenElec gaat installeren.
Als je een tweede OS wilt gebruiken dan zoek je op
OpenElec en multiboot of kijk je in het
forum en vindt je genoeg info om te proberen.