Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De CSL/OT-kroeg

Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste
Acties:

• DXaroth
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-02 15:58
rikadoo schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 15:09:
[...]

Oke, ik zou wel graag wel wat meerdere HDD willen bij plaatsen in de toekomst. Verder zijn de specs best goed voor de prijs als je het mij vraagt. Maar eens verder kijken dan.

Heb momenteel 2 Synology DS209 en DS211 met ieder 2 schijven, maar die beginnen vol te raken. Was dus van plan iets te kopen (zelfbouw) om zo meer ruimte te creeëren voor extra disks. en dan in 1 systeem.
De Silverstone DS380 niet wat voor je dan?

productreview: Silverstone DS380 review door Foritain (review, link naar product staat er ook in)

compact, maar toch ruimte voor voldoende schijven

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
DXaroth schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:14:
[...]

De Silverstone DS380 niet wat voor je dan?

productreview: Silverstone DS380 review door Foritain (review, link naar product staat er ook in)

compact, maar toch ruimte voor voldoende schijven
Idd mooie kast, veel ruimte. Maar die HP is een hele server zit ook alles al in enzo. Maar als ik een zelfbouw neem is dit idd wel een leuke kast. Maar dan word de prijs een stukje meer met alle losse componenten 9en ESXi capable)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6800 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• DXaroth
rikadoo schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:31:
[...]

Idd mooie kast, veel ruimte. Maar die HP is een hele server zit ook alles al in enzo. Maar als ik een zelfbouw neem is dit idd wel een leuke kast. Maar dan word de prijs een stukje meer met alle losse componenten 9en ESXi capable)
valt wel mee hor; dit is waar ik zelf naar aan het kijken ben:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock E3C224D4I-14S€ 258,-€ 258,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,-€ 92,-
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 210,50€ 210,50
1Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 143,70€ 143,70
1Seasonic SS-250SU€ 37,-€ 37,-
1Silverstone DS380€ 147,05€ 147,05
3WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 148,01€ 444,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.332,28

nu zit hier een vreemde twist aan; ik wil een moederbord gebruiken dat eigenlijk te groot is voor het systeem; want ik wil zowel 32GB ram kunnen hebben, als VT-d (daarmee vallen de avoton borden dus af), EN een sas controller (al kan die ook apart, maar deze heeft het ingebouwd zitten)

Als je dat moederbord laat vallen voor een zonder sas controller on-board moet het ook passen, en kan je een 'normale' SFX voeding gebruiken.. of je kan voor een avoton bord gaan als je geen VT-d nodig hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23-02 17:27
beetje brakke foto, maar m'n rack krijgt vorm :D

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire, mon capitaine!

Wat voor rack is dat en wat voor prijs heb je daarvoor neergelegd als ik vragen mag?

Blog (solar powered) | 71TB NAS |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Extera
Er is weinig info te vinden over deze kast.

Hij is van prestaq.
Hier is een betere foto te vinden.

Ik heb hem nieuw via marktplaats op de kop kunnen tikken voor € 350,-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Zijn er tegenwoordig al programma's die van een HDD > SSD kunnen klonen en daarbij ook goede alignment op de SSD regelen?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:00
Nou eindelijk de nieuwe server klaar,

nu alles overzetten van de oude naar de nieuwe..... ongeveer 30tb 8)7 8)7 geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen :9 :9
Daarna eens even netjes inbouwen boven de andere 2 moet als het goed is net passen.

• augustus
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 27-04-2015

augustus

Take 6

ThinkPad schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 20:09:
Zijn er tegenwoordig al programma's die van een HDD > SSD kunnen klonen en daarbij ook goede alignment op de SSD regelen?
Paragon Migrate. Af en toe GRATIES via http://www.giveawayoftheday.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Extera
Ziet er uit als leuk speelgoed Venom :) ben benieuwd naar de foto's als alles is ingebouwd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
Ik loop al tijden rond met het idee om mijn ESXi cluster te voorzien van een upgrade. Ik merk dat mijn G1820's het toch niet zo leuk vinden om druk belast te worden, en omdat ik eigenlijk naar ITX, een iets zwaardere CPU en 16GB geheugen per node wil (4 nodes ipv 2 nodes dus) dacht ik:

Waarom geen cluster in a box?

Het idee:

Stapel 4 ITX bordjes op elkaar met spacers (of met hele kleine behuizingen) en geef ze allemaal een simpele PicoPSU. Daarnaast kunnen ze de 19v aansluiting delen (misschien per 2 stuks), en kan ik een relais tussen de 19v aansluiting zetten welke ik weer koppel aan een rPi om een soort Managed PDU te creëren.

Maar ja, dan moet er natuurlijk wel een behuizing gemaakt worden :S

Iemand ideeën hoe ik dit slim kan aanpakken? Ik heb al wel quad Thin-ITX chassis gezien, die zijn heel gaaf, maar Thin-ITX is geen optie vanwege 2 redenen: ik wil minimaal 2 NIC's, en dat is gewoon te duur met Thin-ITX (Enige optie: ASUS Q87T ala 115,-), en ik zou dan nieuw RAM (SO-DIMM's) moeten kopen (ik heb al 8*8GB DDR3 1600Mhz geheugen liggen).

Vandaar dat het regulier ITX moet zijn (Biostar B85N HiFi 3D FTW! :+ )

Het idee voor nu is om deze te gebruiken:
http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item3cdf1685e8

En gewoon de bordjes op elkaar te schroeven, en zelf een behuizing te maken...
Meer tweakerpunten, maar toch nog best wat werk :P

Hardware waar het mee moet werken:
#ProductPrijsSubtotaal
4Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,99€ 379,96
4Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x€ 66,76€ 267,04
4Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart€ 4,02€ 16,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 663,08

[Voor 46% gewijzigd door FireDrunk op 19-05-2014 12:47]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 07:34

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Zoiets ja, maar dan wel *iets* netter 8-)

Dit is ook leuk en een optie:
http://www.ebay.com/itm/1...Cases&hash=item19ed637159

of dit:

[Voor 90% gewijzigd door FireDrunk op 19-05-2014 13:33]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 24-02 19:21
Dat laatste zou ik niet doen. Dan moet je er tijd in steken om het netjes te houden. Het stapelen van ITX bordjes is wel zo simpel. Gooi er twee simpele ventilatoren voor, geschikte heatsink met goede gaten voor een bries haaks op het bord en doodsimpel doosje eromheen (paar rechte plankjes). Done. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017

CiPHER

Brute Force

Ik heb zojuist een 'kast' gemaakt van hout wat ongeveer een soort kubus is. Aan de vier zijden (links rechts boven en onder) zitten moederborden. Onder de kubus zitten pootjes en daar vlak boven één ATX-voeding, die ik voor alle systemen wil gebruiken. Aan de zijkanten (buitenkant) kunnen eventueel nog meer Mini-ITX bordjes komen.

Idee is dat ik zo een 'computing unit' heb met de server en eigenlijk alles contained in één unit, die ik ook redelijk gemakkelijk kan verplaatsen. Er zit voeding in, kabelbrei, KVM switch, netwerk switch en natuurlijk koeling. Doordat het een soort 'windtunnel' design is, koelt één fan gelijk alle vier de computers. Eén daarvan is een game PC met grafische kaart (7950). Ben er best tevreden mee zo.

Kast heb ik gewoon van hout gemaakt. MDF zou je denk ik prima kunnen proberen. Wel wil ik hem nog inwikkelen in aluminiumfolie, om zo de straling tegen te houden - wat een normale computerkast natuurlijk ook behoort te doen.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
[alu-hoedje-modus]Straling?[/alu-hoedje-modus]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 24-02 19:37

mux

99% efficient!

Een computer maakt een bak EMI waar je (niet letterlijk) onpasselijk van wordt, dus het is vrij belangrijk voor het functioneren van dingen als WLAN en mobiele telefoons dat je redelijk moeite doet om een computerkast te shielden.

Alufolie werkt echter niet bijzonder goed - je wil het liefst een ferromagnetisch materiaal gebruiken. Je hebt behoorlijk dikke plakken aluminium nodig om spul in de radioband (400-5000MHz, waar het hier om gaat) tegen te houden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Ga je me nou echt vertellen dat jij bang bent voor straling?

* FireDrunk ziet foto's voor zich waar DQ77KB bordjes op een bureau lagen :+

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Je hebt het dan over storing naar draadloze verbindingen. Maar hebben de machines zelf ook last van elkaar? Bijvoorbeeld storing naar geheugenmodules?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:52

jjust

Het leven is een strijd

Waarschijnlijk een stomme vraag maar wat is het voordeel van een cluster of zelfs een ESXi cluster. Waarom niet gewoon een ESXi bak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Oefenen voor de praktijk. vCenter, vSan, vcenter operations manager, vmware horizon view, orchestrator.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:52

jjust

Het leven is een strijd

Ah op die fiets. Daarnaast kan je natuurlijk nooit genoeg hardware hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CiPHER

CiPHER

Brute Force

FireDrunk schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:52:
Ga je me nou echt vertellen dat jij bang bent voor straling?
Ook al is je bericht naar Mux gericht.. met het shielden wil ik twee dingen bereiken:

1. Minder straling op mijzelf. Ik zit nu met allerlei computers en dingen om me heen zonder bescherming. Al de straling opgeteld in het moderne leven is veel hoger dan vroeger, waar onze organismen op berekend/gebouwd zijn door het evolutionaire proces. Een beetje voorzichtig dat je niet bovengemiddeld veel straling krijgt gedurende lange duur, is denk ik niet verkeerd. Zo is bekend dat bomen minder hard groeien door WiFi-straling. Dat is over het algemeen simpele 100mW apparatuur. Dat vind ik toch redelijk verontrustend. We weten simpelweg niet exact de effecten van straling op het menselijk lichaam. Het is denk ik niet verkeerd om terughoudend te zijn qua straling. Zo bel ik thuis ook met mijn mobieltje met een headset. Maar je hoeft het niet te overdrijven; een mens heeft straling nodig. Ik ben niet van het type dat straling supereng vind, maar ben wel nieuwsgierig of er in de toekomst toch schadelijke effecten van kunnen worden aangetoond. Voorzichtigheid is een vrij logische houding in deze situatie IMO.

2. Voorkomen dat er problemen optreden in de apparatuur door EMI. Ik ben het spuugzat dat er soms vage problemen optreden en heb er een hekel aan dat ik bepaalde factoren niet kan uitsluiten. Ik wil het nu dus eens anders aanpakken met gescheiden units. Lang verhaal kort: ik wil ook kleine risico's kunnen uitsluiten, wat tot storingen kan leiden.

@Mux: je zegt alu-folie niet voldoende. Maar moet het dan echt een paar millimeter ijzer zijn? Ik doe het liever makkelijk en wikkel er 4x of 10x alu folie omheen. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Venom-
a joh kruiwagen op zijn kop erop en hoppa weg straling }) ook makkelijk om je bier af en toe te vervoeren :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Ik zei het op de chat nog tegen Dadona:

"Liever 10 jaar korter leven met alle lol van electronica, dan moeilijk doen :P"

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

CiPHER schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:12:
Zo is bekend dat bomen minder hard groeien door WiFi-straling.
Daar is niets van waar, zover ik weet. Ik ken wel dit artikel:

http://www.nu.nl/internet...erzoek-wifi-straling.html

Ik zou met name de boel proberen af te schermen zodat computers zelf niet storen op andere draadloze technologie of zelf verstoord worden door externe signalen, voor zover dat echt een risico is. Aan de andere kant, als je geen problemen ondervind en het is toch voor thuis, soit.

[Voor 61% gewijzigd door Q op 19-05-2014 21:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CiPHER

CiPHER

Brute Force

@Q: oke, zou kunnen. Maar de mogelijkheid dat wetenschappelijk aangetoond kan worden (in de toekomst) dat er wel degelijk bepaalde schadelijke effecten voor de gezondheid kunnen optreden, lijkt mij toch niet onaannemelijk. Dus voorzichtig zijn is geen onredelijk advies.

@FireDrunk: je moet inderdaad niet compleet gaan overdrijven. Maar 'moeilijk doen' valt wel mee; ik wikkel gewoon wat folie eromheen of iets in die geest. Je moet het inderdaad niet gaan overdrijven. Maar voorzichtig zijn is denk ik niets mis mee. Ook omdat ik geen vage crashes wil, bijvoorbeeld. Daardoor ben ik wel belangrijk werk kwijtgeraakt. Ik wil het nu eens beter aanpakken. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

CiPHER schreef op maandag 19 mei 2014 @ 22:12:
@Q: oke, zou kunnen. Maar de mogelijkheid dat wetenschappelijk aangetoond kan worden (in de toekomst) dat er wel degelijk bepaalde schadelijke effecten voor de gezondheid kunnen optreden, lijkt mij toch niet onaannemelijk. Dus voorzichtig zijn is geen onredelijk advies.
Ik vind het principe om met alles voorzichtig om te gaan omdat er nu misschien niets schadelijks over bekend is, maar in de toekomst mogelijk wel, onredelijk. Want op die manier kun je water ook als een potentieel gevaarlijke stof kenmerken.

http://www.skepsis.nl/gsm-straling.html

Maar los van deze negativiteit van mijn kant ben ik eigenlijk heel benieuwd naar jouw cubus! Heb je foto's van dat ding? Of is hij nog niet af?

[Voor 9% gewijzigd door Q op 19-05-2014 23:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CiPHER

CiPHER

Brute Force

Mja ik wil mezelf niet als stralings-foob zien. Ik neem gewoon wat maatregelen. :)

En de 'kubus' is nog niet af nee. SuperMicro bordjes en AMD AM1 bordjes komen deze week. Foto's kan ik wel maken. Al is het geen gelikte modderskast; gewoon een pragmatische computer unit. Idee is om er een kussen op te doen waar de kat op kan zitten. Een soort verwarmde troon. :+

Het leuke eraan vind ik dat ik nu veel meer systemen heb, terwijl er weinig van te zien is. Alle kabelbrei heb ik zo goed als weggewerkt in die kubus. De netwerkkabels bijvoorbeeld zijn 30-50 centimeter, enzovoorts. Dat maakt het allemaal een stuk fijner en netter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

CiPHER schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:12:
[...]

Ook al is je bericht naar Mux gericht.. met het shielden wil ik twee dingen bereiken:

1. Minder straling op mijzelf. Ik zit nu met allerlei computers en dingen om me heen zonder bescherming. Al de straling opgeteld in het moderne leven is veel hoger dan vroeger, waar onze organismen op berekend/gebouwd zijn door het evolutionaire proces. Een beetje voorzichtig dat je niet bovengemiddeld veel straling krijgt gedurende lange duur, is denk ik niet verkeerd. Zo is bekend dat bomen minder hard groeien door WiFi-straling. Dat is over het algemeen simpele 100mW apparatuur. Dat vind ik toch redelijk verontrustend. We weten simpelweg niet exact de effecten van straling op het menselijk lichaam. Het is denk ik niet verkeerd om terughoudend te zijn qua straling. Zo bel ik thuis ook met mijn mobieltje met een headset. Maar je hoeft het niet te overdrijven; een mens heeft straling nodig. Ik ben niet van het type dat straling supereng vind, maar ben wel nieuwsgierig of er in de toekomst toch schadelijke effecten van kunnen worden aangetoond. Voorzichtigheid is een vrij logische houding in deze situatie IMO.

2. Voorkomen dat er problemen optreden in de apparatuur door EMI. Ik ben het spuugzat dat er soms vage problemen optreden en heb er een hekel aan dat ik bepaalde factoren niet kan uitsluiten. Ik wil het nu dus eens anders aanpakken met gescheiden units. Lang verhaal kort: ik wil ook kleine risico's kunnen uitsluiten, wat tot storingen kan leiden.

@Mux: je zegt alu-folie niet voldoende. Maar moet het dan echt een paar millimeter ijzer zijn? Ik doe het liever makkelijk en wikkel er 4x of 10x alu folie omheen. :P
Niet-ioniserende straling heeft geen enkel gezondheidseffect whatsoever. Dat onderwerp is inmiddels echt 10x doorgemaakt en daarna nog eens afgeschoten ;) Als je bang bent voor straling mag je allereerst wel eens je pijlen richten op al dat zichtbare licht: drie à vier orde-grootten meer energie per foton (en dus destructiever) en ook nog eens een paar orde-grootten hogere intensiteit. De hele dag door!

Maar EMI is echt een groot probleem. Open computers zonder metalen doosje eromheen stoten - zeker wanneer de proc hard bezig is - makkelijk tientallen tot ~100mW breedband noise uit. Doordat het breedbandig is en niet bijv. in het hoorbare gebied zit hoor je er (bijv. via koptelefoons) niks van, maar de noise is er nog steeds en interfereert met andere elektronica. Daarom wordt er vrij streng op toegezien dat commerciële partijen zulke noisemakers altijd in een goed stralingsschild proppen.

Aluminiumfolie is een soort spiegel voor radiofrequenties; het absorbeert bijna niks maar reflecteert alle straling. Dat is prima als je je elektronica perfect inpakt, maar als je te grote gaten erin (moet) laten komt alle straling er simpelweg aan die kant uit nadat het intern een paar keer heen en weer gereflecteerd is. Daarom is staal een betere keuze: het absorbeert extreem goed zodra de straling erop komt, waardoor stralingslekken een stuk minder belangrijk zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CiPHER

CiPHER

Brute Force

Mooi verhaal!

Alleen over die straling lees ik toch andere berichten, zoals:

Niet-ioniserende straling bestaat uit elektromagnetische (EM) golven met energie die te laag is om te ioniseren, dat wil zeggen om rechtstreeks elektronen uit atomen los te maken. Naast ultraviolette (UV) straling, vallen ook de EM-velden veroorzaakt door hoogspanningslijnen, mobiele telefoons, elektrische apparaten en radio en televisie eronder. UV-straling kan huidkanker en staar veroorzaken. Over schadelijke gezondheidseffecten van de EM-velden bestaat nog onduidelijkheid, vooral als het gaat om EM-velden met een lage veldsterkte.

[..]
Over mogelijk schadelijke effecten van blootstelling aan radiofrequente EM-velden bestaat momenteel nog onduidelijkheid, vooral als het gaat om EM-velden met een lage veldsterkte. Het toenemend gebruik van elektrische apparaten, mobiele telefoons, radio en televisie, in combinatie met de wetenschappelijke onduidelijkheid, leidt wel tot bezorgdheid over eventuele gezondheidsrisico's.
Bij langdurige blootstelling en bij voldoende hoge veldsterkte kan een verhoging van de lichaamstemperatuur optreden. De huidige blootstellingslimieten zijn er op gericht een temperatuurstijging met meer dan 1 graad celsius te voorkomen. Een mogelijk verband tussen blootstelling aan RF-velden en gezondheidseffecten zoals slapeloosheid, hoofdpijn, geheugenverlies of gedragsstoornissen is niet ondubbelzinnig aangetoond.
Het uitgebreidste onderzoek naar het ontstaan van hersentumoren bij gebruik van mobiele telefoons, INTERPHONE, heeft geconcludeerd dat het gebruik van mobiele telefoons niet tot een hoger risico op hersentumoren leidt (meningioma.s en glioma's). De resultaten suggereren wel een hoger risico op glioma's in de groep met het hoogste mobiele telefoongebruik, maar dit was, volgens de auteurs, onvoldoende om tot de conclusie te komen dat er sprake is van een oorzakelijk verband. Meer informatie staat in het onderwerp 'Mobiele telefonie' op de RIVM-website.

[..]
Het directe effect van blootstelling aan deze velden is de opwekking van elektrische velden en stromen in het lichaam. De huidige blootstellingslimieten zijn gebaseerd op korte-termijneffecten en hebben onder meer als doel hartritmestoornissen te voorkomen (Gezondheidsraad, 2000).
In buitenlands bevolkingsonderzoek is een verband gevonden tussen het wonen in de buurt van hoogspanningslijnen en het optreden van leukemie bij kinderen. Een verhoogd risico treedt mogelijk op bij blootstelling aan magnetische velden met een veldsterkte hoger dan ergens tussen 0,2 microtesla en 0,5 microtesla. Op grond van deze gegevens heeft de International Agency for Research on Cancer, een agentschap van de World Health Organisation deze magnetische velden als mogelijk kankerverwekkend aangemerkt. Een oorzakelijk verband tussen kinderleukemie en blootstelling is echter niet vastgesteld.
Als het verband uit het buitenlandse bevolkingsonderzoek ook voor Nederland opgaat, zou maximaal 0,5 van de jaarlijks circa 110 nieuwe gevallen van leukemie bij kinderen hierdoor verklaard kunnen worden (Van der Plas et al., 2001 en Pruppers, 2003).

Een andere site:

Wat zijn de risico's van niet-ioniserende straling?
Niet-ioniserende straling dringt niet diep in de weefsels door maar vergroot het risico op beschadiging van huid en ogen. Afhankelijk van de energie en de blootstellingduur kan niet-ioniserende straling leiden tot lokale opwarming of kunnen er fotochemische reacties optreden met soms blijvende schade. Blootstelling dient dan ook zoveel mogelijk te worden beperkt. Verkeerd of onjuist gebruik en verkeerd ontwerp verhogen de kans op lichamelijke schade.

Risico's bij radio- en microgolfvelden (10 MHz – 300 GHz)
Bronnen van radio- en microgolfstraling zijn hoogfrequent generatoren (gyrotrons, klystrons etc.) en - zenders, microgolfovens, industriële RF-heaters, radio- en televisiezendantennes, radarinstallaties en GSM-telefoons. Basisstations voor huistelefonie zijn zwakke bronnen.

Blootstelling
Blootstelling aan elektromagnetische velden in dit frequentiegebied leidt tot opwarmen van de blootgestelde weefsels omdat deze de radio- en microgolfenergie absorberen en in warmte omzetten. De hoogte van de frequentie bepaalt de indringdiepte in het lichaam. De opwarming door deze straling is het meest gevaarlijk voor de hersenen ( 8)7), ogen, geslachtsdelen ( ;w), maag, lever en nieren. De indringdiepte van de straling is frequentieafhankelijk. Indien resonanties optreden in delen van het lichaam kan de schade toenemen.Wereldwijd varieert het maximaal aanvaardbare stralingsniveau van 10 mW/cm2 tot 0,1 mW/cm2. FOM hanteert een maximum stralingsniveau van 1 mW/cm2.

Zonder nu de onderste steen boven water te krijgen, denk ik wel dat enige voorzichtigheid in deze kwestie niet geheel onredelijk is.

Amen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
*knip* dit soort serieuze berichten is niet iets voor het kroegtopic, maar gewoon voor het ZFS-topic of het DIY RAID NAS topic. In dat laatste topic heb je inmiddels je bericht geplaatst, dus kan deze weg.

[Voor 93% gewijzigd door CiPHER op 21-05-2014 01:08]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6800 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

@Rikadoo: die vraag hoort meer thuis in het NAS topic ipv de kroeg.

Maar kijk hier eens rond: http://louwrentius.com/an...erver-grade-hardware.html

Je kunt je 4 schijven in een 4-disk VDEV stoppen waarbij je dus per disk 2 TB gebruikt en netto 6 TB overhoudt als je RAIDZ doet. Je kunt geen extra disks aan de VDEV toevoegen. Die 4 TB disks zul je dan ofwel in mirror moeten zetten als een extra VDEV.

[Voor 124% gewijzigd door Q op 20-05-2014 21:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
klopt idd verleerde topic. dat van de vdevs wist ik is ook niet erg tenminste lijkt me? maar ik doel meer op de 4 disks heb 3 van 2tb en 1 van 3tb of past dit zich aan naar de laagste en verlies ik die ene tb?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

rikadoo schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:44:
klopt idd verleerde topic. dat van de vdevs wist ik is ook niet erg tenminste lijkt me? maar ik doel meer op de 4 disks heb 3 van 2tb en 1 van 3tb of past dit zich aan naar de laagste en verlies ik die ene tb?
Correct.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
@Q, is jouw advies voor de SuperMicro X9SCM-F niet toe aan een update? :+

Even niets...

• mux

mux

99% efficient!

@cipher: je begrijpt dat RMS-waarden van de magnitude die in het wild voorkomen totaal in het niet vallen bij bijv. het opwarmingseffect van kleding :P. Nee, totaal geen gezondheidseffecten. Fabeltjes ;)

• Q
  • Nu online

Q

FireDrunk schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 23:02:
@Q, is jouw advies voor de SuperMicro X9SCM-F niet toe aan een update? :+
v2 vs v3 maakt qua performance niet zoveel uit. Ik zal eens kijken wat nu de stand van zaken is.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 22:32
De X9SCM-F heeft wel leuke PCI-E mogelijkheden met 2 maal X8 en 2 maal X4
2 x sata 600 en 4 x sata 300, en 2 intel nics en IPMI. (C204 chipset 20 lanes v2.0)

De X10SLM-F is vergelijkbaar maar 1 PCI-E slot minder.. (C224 chipset 16 lanes v3.0)

[Voor 13% gewijzigd door jacovn op 21-05-2014 21:40. Reden: Pci-e info]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• FireDrunk
  • Nu online
@Q, ik doelde meer op de nieuwe X10 serie :)

Even niets...

• Q
  • Nu online

Q

Snap ik maar v2 vs v3 is niet zo spannend maar met het x10 bord ben je een pcie lane kwijt. Daarom zie ik het oudere bord met v2 nog als relevant.

[Voor 23% gewijzigd door Q op 21-05-2014 18:14]

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 22:32
X10SAT is een workstation bord.

1. Single socket H3 (LGA 1150) supports Intel® Xeon® E3-1200 v3, 4th gen. Core i7/i5/i3 processors
2. Intel® C226 Express PCH
3. Up to 32GB DDR3 ECC/non-ECC 1600MHz UDIMM in 4 sockets
4. Dual Gigabit Ethernet LAN ports (1x Intel® i217LM & 1x Intel® i210AT)
5. 8x SATA3 (6Gbps);( 6x SATA3 via C226 and 2x SATA3 via ASM1061® )
6. 3x PCI-E 3.0 x16 slots and 3x PCI-E 2.0 x1 (in x4) slots
7. 8x USB 3.0 (4 rear + 4 via headers) 6x USB 2.0 (2 rear + 4 via headers)
8. HD Audio 7.1 channel connector by Realtek ALC1150
9. 1x DOM power connector and 1x SPDIF Out Header
10. UEFI BIOS support

Geen IPMI maar wel 16 8 sata interfaces.. (wel duur want > 300 euro)

[Voor 1% gewijzigd door jacovn op 24-05-2014 07:33. Reden: Aantl sata interfaces aangepast]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Patatjemet
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 07:34
Ik lees het als 8 sata totaal.

- raid does not fix stupid -

• FireDrunk
  • Nu online
Heeft er maar 8 inderdaad als je de handleiding bekijkt.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Het is hier zo rustig, volgens mij raakt de kroeg zo zijn tap vergunning kwijt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DXaroth
Q schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:25:
We zullen iig geen klachten over drankmisbruik krijgen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
[lal-modus]
JJJJJJJJJJJALLLLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAA LA LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

LA LA LA LA LA LA LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
[/lal-modus]

* FireDrunk gaat binnenkort een nieuw ESXi cluster bouwen! :D

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Q schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:25:
Er worden momenteel veel wensenlijstjes ingevuld. Zo meteen komen hopelijk meer van bovenstaande berichten dat systemen binnenkomen.
Nog heel even en ik kom ook iets laten zien waar ik erg blij mee ben. Iets waar ik behalve voor het idee de credits niet kan en wil opeisen, die gaan naar mux. :) Voor nu nog even een teaser. Maar er komen foto's. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Venom-
Nou na de hele dag in het ziekenhuis doorgebracht te hebben goed nieuws gekregen, 15 keer elke werkdag bestraling en dan moet de kanker weg zijn! Verder geen uitzaaiingen dus ik ben happy *O* *O*

Start volgende week donderdag dus het aftellen kan beginnen, zal alles behalve prettig worden maar de prognose is goed :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DXaroth
FireDrunk schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:11:
[lal-modus]
JJJJJJJJJJJALLLLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAA LA LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

LA LA LA LA LA LA LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
[/lal-modus]

* FireDrunk gaat binnenkort een nieuw ESXi cluster bouwen! :D
oh boy, wie is vergeten hem zn pilletjes te geven?!?

@Venom: Goed nieuws! .. naja, het hebben niet, maar dat het opgelost kan worden wel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
De laatste restjes 'oude' meuk zijn zojuist verkocht! Dat maakt plek (financieel en fysiek) voor een nieuw cluster!

Momenteel op mijn wenslijst:

#ProductPrijsSubtotaal
4Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,50€ 378,-
4Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x€ 67,22€ 268,88
4Silverstone Milo ML05B€ 41,50€ 166,-
4Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart€ 4,01€ 16,04
4be quiet! SFX Power 2 300W€ 45,10€ 180,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.009,32

Toch dik 1000,- voor een mooi ESXi cluster.

*) Geheugen heb ik al
*) Kast is eigenlijk gekozen omdat ik stapelbaar en klein wilde, deze is goed betaalbaar, en heeft nog ruimte voor 2.5" schijfjes in de toekomst.
*) Biostar's vanwege de dual NIC + ITX combinatie
*) i3's omdat de G1610's die ik nu heb bij een aantal VM's toch echt beginnen te zweten.
*) 4 machines omdat ik 'ooit' nog eens aan vSan wil beginnen (vandaar ook een kast met plaats voor meerdere 2.5" schijfjes.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

-Venom- schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 21:59:
Nou na de hele dag in het ziekenhuis doorgebracht te hebben goed nieuws gekregen, 15 keer elke werkdag bestraling en dan moet de kanker weg zijn! Verder geen uitzaaiingen dus ik ben happy *O* *O*

Start volgende week donderdag dus het aftellen kan beginnen, zal alles behalve prettig worden maar de prognose is goed :)
En dus geen woord over chemo, wat ook erg fijn is. Heel veel succes.
FireDrunk schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 23:45:
De laatste restjes 'oude' meuk zijn zojuist verkocht! Dat maakt plek (financieel en fysiek) voor een nieuw cluster!
Erg leuk, ik merk dat ik thuis ook niet genoeg spulletjes heb om echt met dat soort spul te testen. Ben benieuwd wat je ervaringen zijn. Ik speel ook graag met ESXi en nu ook W2K12.

Kast is leuk stapelbaar ;)
Dadona schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:58:
[...]
Er worden momenteel veel wensenlijstjes ingevuld. Zo meteen komen hopelijk meer van bovenstaande berichten dat systemen binnenkomen.
Nog heel even en ik kom ook iets laten zien waar ik erg blij mee ben. Iets waar ik behalve voor het idee de credits niet kan en wil opeisen, die gaan naar mux. :) Voor nu nog even een teaser. Maar er komen foto's. :)
Ik ben benieuwd, je houd het spannend. Volgens mij zitten een aantal mensen net zoals ik ook even op hun vakantie geld te wachten ;)

[Voor 53% gewijzigd door Q op 27-05-2014 23:50]

• -Venom-
Geen Chemo inderdaad (godzijdank), de maand juni even doorbijten en daarna herstellen!

Inmiddels ook mijn nieuwe server draaiende zal daar ook eens een foto van maken, zit inmiddels in een 'rack' op wielen samen met de backup server en een rack mount monitor (toch wel makkelijk voor onderhoud af en toe)
Dat is het enige positieve aan het kankerverhaal wat meer tijd om te prutsen met hardware :9

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:58

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Edit: Bij nader inzien mss toch beter in het ZFS-topic
HyperBart in "Het grote ZFS topic"

HyperBart in "Het grote ZFS topic"

[Voor 119% gewijzigd door HyperBart op 30-05-2014 17:12]

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Misschien is het nooit anders geweest maar zeker het OT staat vol met posts van n00bs die helpdesk support willen hebben.

Het grote ZFS topic is een verkapte helpdesk thread voor ZFS guru en DIY NAS gaat over mensen die aankoop advies willen over hun 4 terrabyte 1 disk NASje.

Het is hier maar een saaie boel. Ik vraag me af of er ergens anders nog leuke storage fora zijn. Ik ken hardforum, maar dat is een beetje een rommeltje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Ook goeiemorgen :) Beetje positieve insteek mag ook wel :)

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 24-02 19:19
storage lijkt mij van nature al saai en tegenwoordig kun je heel eenvoudig een enorme storage bouwen dankzij bijvoorbeeld Synology. Daarnaast zijn er een paar voorgebakken oplossingen zoals hardware raid, FreeNas en ZFSGuru. Het werkt waarschijnlijk allemaal probleemloos en daarom van die kant weinig nieuws. Tot slot is de vaart er qua ontwikkeling in opslag capaciteit per harde schijf uit dus zul je ook minder snel upgrades zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:58

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Q schreef op zondag 01 juni 2014 @ 11:28:
Misschien is het nooit anders geweest maar zeker het OT staat vol met posts van n00bs die helpdesk support willen hebben.

Het grote ZFS topic is een verkapte helpdesk thread voor ZFS guru en DIY NAS gaat over mensen die aankoop advies willen over hun 4 terrabyte 1 disk NASje.

Het is hier maar een saaie boel. Ik vraag me af of er ergens anders nog leuke storage fora zijn. Ik ken hardforum, maar dat is een beetje een rommeltje.
:')

Je brengt het een beetje bot, maar ik volg je wel en ik ben het er ook wel een stukje mee eens, de kwaliteit en dieptechnisch-heid is er wel een beetje vanaf ten opzichte van vroeger...

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Wie houdt jullie tegen? Begin een goede discussie!
Ik zie nog graag iemand die bijvoorbeeld een simpele IOPS meter bouwt ofzo voor Linux die opsplitst per protocol :)

Technisch genoeg?

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EnerQi
  • Laatst online: 24-02 18:14
HyperBart schreef op zondag 01 juni 2014 @ 20:38:
[...]

:')

Je brengt het een beetje bot, maar ik volg je wel en ik ben het er ook wel een stukje mee eens, de kwaliteit en dieptechnisch-heid is er wel een beetje vanaf ten opzichte van vroeger...
Dat komt grotendeels door de grote van de community. Ik word op de afdeling en thuis als de IT guru gezien. Een mooi spreekwoord: In het land der blinde is eenoog koning ;). In vergelijking met jullie hebben jullie wel 3 ogen! :P

Ik kan helaas weinig bijdragen aan discussies omdat ik best veel achtergrondinformatie mis om het interessant te houden :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

FireDrunk schreef op zondag 01 juni 2014 @ 20:50:
Wie houdt jullie tegen? Begin een goede discussie!
Ik zie nog graag iemand die bijvoorbeeld een simpele IOPS meter bouwt ofzo voor Linux die opsplitst per protocol :)

Technisch genoeg?
Waarom is die iemand niet Firedrunk? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DXaroth
Q schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:06:
[...]

Waarom is die iemand niet Firedrunk? :)
Denk dat ie druk is met een of ander vaag ander project (gezien z'n sig)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 24-02 19:19
Q schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:06:
[...]Waarom is die iemand niet Firedrunk? :)
of Q die met zijn URE project geen vage uitvallers meer heeft ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Wat zouden jullie van mij willen zien dan? Ik heb al een blog :P
Verder zijn de plannen van mijn nieuwe ESXi cluster wel afgerond, maar moet ik nog even wachten tot wat extra geld :)

Ik heb in principe geld genoeg om het te kopen, maar heb met mezelf afgesproken dat ik specifiek spaar voor zulk soort grote uitgaves :)

PS: Ik hoop mensen te vinden voor een ZFS webinterface gebaseerd op Python (Specifiek voor ZFSonLinux, maar zou eigenlijk OS independant moeten zijn).

[Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 02-06-2014 15:16]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Ja, ik moet dat URE verhaal nog verder onderzoeken, ik bibber een beetje over wat er mis kan zijn gegaan qua hardware. Maar beter dat ik er nu achter kom dan dat ik al mijn data op deze manier kwijtraak.

Mogelijk is het een vage kernel issue waar ergens een tellertje omklapt als je 0.5 petabyte aan data hebt verstookt, ook eng, maar who knows.

Maar ik zie niet zo goed waarom ik dat voorstel van FireDrunk zou moeten oppakken, het is mijn project niet?

Om een beetje Python en Django te leren bouw ik zelf nu aan een prutsel om FIO benchmark output in JSON formaat te importeren. Dat laatste lukt al. Maar nu moet er nog een hele interface omheen komen.

Leuk om te zien dat bijvoorbeeld FireDrunk ook niet zomaar lukraak spul koopt maar er specifiek voor spaart, dat is precies waarom ik mijn eigen nieuwe storage monster nog niet af heb gemaakt, ik wacht nog op vakantiegeld...

[Voor 34% gewijzigd door Q op 02-06-2014 17:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DXaroth
Q schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:57:

Leuk om te zien dat bijvoorbeeld FireDrunk ook niet zomaar lukraak spul koopt maar er specifiek voor spaart, dat is precies waarom ik mijn eigen nieuwe storage monster nog niet af heb gemaakt, ik wacht nog op vakantiegeld...
Same here, plus het geeft me tijd om mn nieuwe web-interface af te bouwen...

must... code... faster.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Q, het gros van de storage oplossingen is nu eenmaal simpel. Ook omdat je hiermee minder ellende opzoekt. Een simpele NAS is niet schokkend en mogelijk niet de meest sexy oplossing, maar wel voorspelbaar. Een tiered storage implementatie heeft nog altijd mijn interesse, maar om dat goed uit te voeren... Dat staat even los van dat het momenteel wel even bol staat van de wensenlijstjes.

En ja, mijn projectje schitterend nog even door afwezigheid. Het ging de afgelopen dagen niet goed en de zaak ligt nu ook echt even op de gat. Iets met ellende opzoeken... En succesvol gevonden. :+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Persoonlijk vind ik alle tijd die in ZFS wordt gestoken een beetje zonde. Voor mij is ZFS slechts een tussenstation, usability voor eindgebruikers is op het vlak van ZFS een design-technisch onoplosbaar probleem.

BTRFS is zodanig ontworpen dat de meeste ZFS beperkingen niet gelden. Het grote probleem is natuurlijk dat het niet af is. Misschien moet ik daar eens een leuk stokend blog artikel over schrijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Hmm, misschien een goed idee om mijn interface ZFS/BTRFS onafhankelijk te maken... Aan de andere kant... Dat is misschien ook wel lastig :)

@Q, ik suggereerde trouwens helemaal niet dat jij aan mijn project mee moest doen hoor, alleen dat je zelf een leuke discussie hier kon starten :)

Over BTRFS gesproken, heeft iemand de laatste nieuwtjes daarover scherp?

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Zaken als het maken van snapshots enzo kun je generiek maken, dus een abstractielaag er tussen en het FS maakt niet meer uit. Het probleem is dat BTRFS straks dingen kan die met ZFS niet kunnen. Wat zou je interface aan features moeten bieden?

Ik ben de status van BTRFS kwijt, we wachten volgens mij allemaal op een stable release van RAID5/6 functionaliteit???

[Voor 34% gewijzigd door Q op 02-06-2014 18:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
:Y

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 24-02 11:54

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Q schreef op maandag 02 juni 2014 @ 18:15:
...
Ik ben de status van BTRFS kwijt, we wachten volgens mij allemaal op een stable release van RAID5/6 functionaliteit???
Yup, mirroring is leuk maar niet voor t opslag volume dat wij zoeken.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Wat ik eerlijk gezegd ook wel jammer vind van BTRFS is dat ze geen block devices ondersteunen (zoals een ZVOL bij ZFS).

Dat is voor iSCSI wel een gemis... Je moet zelf met files aan de slag, en als je specifieke instellingen wil per file moet je rare capriolen uit gaan halen...

Dat is bij ZFS nog een stuk beter geregeld...

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Dat wist ik niet, dat is wel jammer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Wat niet is, kan nog komen!

https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Roadmap

RAID5/6 staat wel bovenaan het lijstje... Ik zie in de bugtracker dat er ook erg veel mee gespeeld word, maar het is nog (lang) niet stabiel...

[Voor 78% gewijzigd door FireDrunk op 03-06-2014 09:20]

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:07:
Wat ik eerlijk gezegd ook wel jammer vind van BTRFS is dat ze geen block devices ondersteunen (zoals een ZVOL bij ZFS).

Dat is voor iSCSI wel een gemis... Je moet zelf met files aan de slag, en als je specifieke instellingen wil per file moet je rare capriolen uit gaan halen...

Dat is bij ZFS nog een stuk beter geregeld...
De laatse keer dat ik met BTFS heb geklungelt is al weer ca 2 jaar geleden (rondom de conceptie van de ZFSguru data server) en toen was t allemaal nogal pril. ZFSguru was op dat moment al rijper en leek een logischere keuze ookal betekende dat een uistapje op OS gebied (ben meer in linux thuis dan *BSD)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Een feature die ik ook wel ernstig fijn zou vinden aan BTRFS: POSIX ACL's...
ZFS doet alleen NFSv4 ACL's, en die zijn ernstig incompatible in veel gevalen... (Vooral icm Samba).

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:52:
Een feature die ik ook wel ernstig fijn zou vinden aan BTRFS: POSIX ACL's...
ZFS doet alleen NFSv4 ACL's, en die zijn ernstig incompatible in veel gevalen... (Vooral icm Samba).
Klopt.
Als ik me niet vergis leunt samba enorm op de file system laag om de ACL's op een juiste manier te verwerken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dadona
Oké Q... Ik denk dat er een aantal interessante builds in de planning komen te liggen. Dankzij Crucial met de MX100. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
:Y

Die is zeker leuk! Even de benchmarks afwachten, maar hij heeft enorm veel potentie!

On other news:

Mockup / Build log 1 :)

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Ik mis even de lol van die nieuwe MX100 ? Edit: ze zijn fucking goedkoop. Leuk om een RAID van 512 GB SSDs te bouwen voor je ESXi test setup ;)

[Voor 55% gewijzigd door Q op 03-06-2014 16:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:09:
Ik mis even de lol van die nieuwe MX100 ? Edit: ze zijn fucking goedkoop. Leuk om een RAID van 512 GB SSDs te bouwen voor je ESXi test setup ;)
Dat was mijn eerste gedachte ook (1 euro per GB grofweg). Maar als je ziet dat er ca. $225 voor de 480/512 variant in de tabel staat en vanaf de de lees-/schrijfprestatie gelijkwaardig zijn (500+ MB/sec) groeit de interesse.

edit:
Niet dat er een build of een uitbreiding in de pijplijn zit. Onlangs de sleutels voor ons nieuwe huis gekregen dus daar is voorlopig voldoende te 'modden' en aangezien er geen nieuwe baan gloort aan de horizon kan ik me flink uitleven ;)

[Voor 20% gewijzigd door Pantagruel op 03-06-2014 16:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
De volgende upgrade na mijn esxi cluster is een ssd only array voor de VMs... De nieuwe MX serie is een goede kanshebber... Cheap, snel (genoeg), en (waarschijnlijk) betrouwbaar.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

ZFS heeft nog steeds geen stable persistente read cache zover ik weet. Is er open source iets beschikbaar wat een oplossing zoals Fusion Drive van Apple mogelijk maakt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Bcache en nog heel wat meer.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Hmm, was bcache vergeten, wist niet dat dit persistent was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Pfff, de eerste technology-preview-alpha staat in Github (https://github.com/django-zfs/django-zfs).

Nu nog een manier vinden om op een fatsoenlijke manier partities uit te lezen met Python...

Reparted -> vage assertion fouten onder Ubuntu, maar werkt onder Debian
pyudev -> rare codestructuur en kan volgens mij geen directe partitieinformatie uitlezen, en eigenlijk te groot voor het doel.
sgdisk -> niet echt Python vriendelijk omdat het een commandline utility is.

Iemand nog suggesties voor partitiebeheer in Python? :+

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Helaas.

Omdat het een web applicatie is, zou het aardig zijn om alle root activiteiten onder te brengen in een separate service die root heeft, maar da je webapp dat niet nodig heeft. Ook al draait dit waarschijnlijk binnen je eigen netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Dat plan ligt al klaar. Dat gaat via Celery (een soort Task/Worker systeem voor Python).

Je start de reguliere app onder een simpel account, en start een Celery worker onder root.
Daarna kan je vanuit de reguliere app tasks opvragen bij de worker, welke gevraagd specifieke functies uit de applicatie voor je aanroept.

Even niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11:27

Phyt_

Steam ID: Phyt

Zojuist de Crucial mx100 SSD 256gb besteld, wel erg scherpe prijs moet ik zeggen.
Kan ik mooi mijn hdd mee vervangen die aan het sterven is als vm datastore.

Even naar Ghettovcb gekeken, nu icm met MKSbackup aan het testen.

Ik heb draai ZFsguru binnen Esxi, en heb een NFS share als datastore toegevoegd, vmfs_backup.
En ik had echt bagger performance.
Nu het commando. zfs set sync=disabled pool_1 gedraaid en gaat stukken beter
van 1.5 Mb/s naar 80/90 Mb/s

Dit n.a.v. artikel: < klikkie >

[Voor 59% gewijzigd door Phyt_ op 07-06-2014 11:41]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• Sartsj
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-02 12:38
Ik heb wat nieuwe hardware gekocht om mijn huidige zelfbouw NAS (6x2TB in MDADM RAID6) te vervangen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed€ 175,-€ 175,-
1Supermicro X10SLH-F€ 186,28€ 186,28
6WD Green WD40EZRX, 4TB€ 131,31€ 787,86
1Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 155,95€ 155,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.396,04

Nou ben ik van plan hier Debian op te draaien met ZFS On Linux. Echter ik wil eigenlijk eerst nog ff wat spelen en wat benchmarks draaien, ook met een MDADM raid6 om te kijken wat het verschil (als dat er al is)

Ik heb de volgende testjes met dd op papier gezet. Ik ben van plan alle testjes zowel lokaal als over netwerk te draaien (nfs en smb).

Is er toevallig iemand die nog wat goede opmerkingen heeft, of andere ideeën heeft voor benchmarks?

Test 1A
Writing 10k blocks of 512 bytes asynchronously.

dd bs=512 count=10000 if=/dev/zero of=test01a_10000x512b_async

Test 1B
Writing 10k blocks of 512 bytes directly to disk.

dd bs=512 count=10000 if=/dev/zero of=test01b_10000x512b_direct oflag=direct

Test 2A
Writing 65536 blocks of 512KB asynchronously.

dd bs=512K count=65536 if=/dev/zero of=test02a_65536x512Kb_async

Test 2B
Writing 65536 blocks of 512KB and making sure every block is immediately synced to disk.

dd bs=512K count=65536 if=/dev/zero of=test02b_65536x512Kb_direct oflag=direct

Test 3A
Writing 32 blocks of 1GB asynchronously.

dd bs=1G count=32 if=/dev/zero of=test03a_32x1Gb_async

Test 3B
Writing 32 blocks of 1GB and making sure the total amount is written to disk (not per block).

dd bs=1G count=32 if=/dev/zero of=test03b_32x1Gb_fdatasync conv=fdatasync

Test 4
Reading the 32GB file from test 03A back to /dev/null.

dd if=test03b_32x1Gb_fdatasync of=/dev/null

Test 5

bonnie++ -d <path> -s 32G -n 1024

• DXaroth
Sartsj schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 15:05:
Ik heb wat nieuwe hardware gekocht om mijn huidige zelfbouw NAS (6x2TB in MDADM RAID6) te vervangen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed€ 175,-€ 175,-
1Supermicro X10SLH-F€ 186,28€ 186,28
6WD Green WD40EZRX, 4TB€ 131,31€ 787,86
1Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 155,95€ 155,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.396,04

Nou ben ik van plan hier Debian op te draaien met ZFS On Linux. Echter ik wil eigenlijk eerst nog ff wat spelen en wat benchmarks draaien, ook met een MDADM raid6 om te kijken wat het verschil (als dat er al is)

Ik heb de volgende testjes met dd op papier gezet. Ik ben van plan alle testjes zowel lokaal als over netwerk te draaien (nfs en smb).

Is er toevallig iemand die nog wat goede opmerkingen heeft, of andere ideeën heeft voor benchmarks?

Test 1A
Writing 10k blocks of 512 bytes asynchronously.

dd bs=512 count=10000 if=/dev/zero of=test01a_10000x512b_async

Test 1B
Writing 10k blocks of 512 bytes directly to disk.

dd bs=512 count=10000 if=/dev/zero of=test01b_10000x512b_direct oflag=direct

Test 2A
Writing 65536 blocks of 512KB asynchronously.

dd bs=512K count=65536 if=/dev/zero of=test02a_65536x512Kb_async

Test 2B
Writing 65536 blocks of 512KB and making sure every block is immediately synced to disk.

dd bs=512K count=65536 if=/dev/zero of=test02b_65536x512Kb_direct oflag=direct

Test 3A
Writing 32 blocks of 1GB asynchronously.

dd bs=1G count=32 if=/dev/zero of=test03a_32x1Gb_async

Test 3B
Writing 32 blocks of 1GB and making sure the total amount is written to disk (not per block).

dd bs=1G count=32 if=/dev/zero of=test03b_32x1Gb_fdatasync conv=fdatasync

Test 4
Reading the 32GB file from test 03A back to /dev/null.

dd if=test03b_32x1Gb_fdatasync of=/dev/null

Test 5

bonnie++ -d <path> -s 32G -n 1024
/dev/zero tests is niet echt representatief, denk dat je meer hebt aan die bonnie++ test(s)

• FireDrunk
  • Nu online
En al helemaal niet als je Compressie ofzo aan zou zetten, dan wint ZFS al je tests :)

Even niets...

• Sartsj
Ik was er idd ook niet van overtuigd dat /dev/zero representatief zou zijn. Echter krijg ik met dd op dit moment wel (ongeveer) dezelfde resultaten als bonnie++. Ik weet ook zo snel niet een alternatief voor /dev/zero. '/dev/urandom' is geen optie omdat dat juist te langzaam is. Enige optie zou dan zijn om maar gewoon data van mn andere NAS over te kopieren met dd.

Dat compressie de boel zou verstoren dat had ik idd al begrepen :)

• FireDrunk
  • Nu online
Als je genoeg ram hebt, gebruik een ram disk en vul die met /dev/random

[Voor 26% gewijzigd door FireDrunk op 07-06-2014 21:11]

Even niets...

• Q
  • Nu online

Q

Als je echt leuk wil benchen zou ik naar FIO kijken.

• Phyt_

Phyt_

Als iemand mij de richting kan wijzen voor mijn disken in slaapmodes te krijgen na x periode.
Voor BSD zfsguru install van livecd, dan zal ik op een pilsje trakteren ;).

Ik maak gebruik van LSI sas controller, dus mijn disks beginnen met DA.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• Sartsj
Ben nu bezig met een ramdiskje en /dev/urandom. Nou vraag ik me toch af though, zolang ik geen compressie heb op het fs en genoeg data schrijf om in ieder geval 2x het geheugen te vullen (en daarnaast ook nog eens dd te forceren een sync te doen), wat is dan eigenlijk het probleem met /dev/zero?

Het zou toch eigenlijk niet uit moeten maken of je alleen maar nullen schrijft, of dat het random data is?

• CiPHER

CiPHER

Brute Force

/dev/zero is prima en is niet superieus aan /dev/random of /dev/urandom als je uitgaat van benchmarks zonder filesystem compression en zonder deduplication. In dat geval maakt het niets uit dat je data uit alleen maar nullen bestaat, of wat voor statische data dan ook. Dit kun je ook verifiëren door een zerofile te vergelijken met een randomfile.

@Phyt_: heb je spindown al geprobeerd? Zou voorgeïnstalleerd moeten zijn op recente versies van ZFSguru. Spindown werkt ook op SCSI/SAS disks; wat het geval is als je een SAS controller gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyt_

Phyt_

cipher, ik kom er niet helemaal uit met die spindown.
mij onduidelijk of hij nu wel of niet in standby staat, met camcontrol kan ik niks zien: error sending command.
ataidle werkt ook niet, mogelijk incompatible met die sas controller.

Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True