CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 20:45:
[...]
Zoals gezegd werd: zou jij willen dat je eigen kinderen voorgeprogrammeerd zijn of geef je ze liever de vrijheid om zichzelf te ontwikkelen, inclusief het risico dat het fout gaat?
[...]
Natuurlijk, als alles koek en ei was dan was er ook geen interessant verhaal te vertellen. Er zijn al genoeg hints geweest dat Ethan niet helemaal een model kind is. De grote vraag is of hij daardoor ook onmenselijk is, lang niet iedereen is perfect. Voor ieder Gandhi is er een Hitler.
Waaraan ontlenen wij onze menselijke rechten? Heb je die rechten alleen als je een traditioneel mens bent met een vader en moeder van vlees en bloed? Ben je per definitie onwaardig als je een robot bent? Kan een robot gevoelens hebben? Is een robot pyschopatische trekjes heeft minder waard dan een psychomatisch mens? Kan een robot voelen of een ziel hebben?
Dat soort vragen roept Ethan op en dat vind ik juist een van de sterke punten van de show. Dit soort vragen zijn voor mij een belangrijk onderdeel van goede Science Fiction. De betere SciFi gaat niet alleen over wat er technisch mogelijk is, maar ook over wat voor invloed dat soort technologie op de maatschappij heeft. De vraag wat menselijkheid is past daar prima bij.
Dit soort ethische en morele vraagstukken is ook waarom ik StarTrek een SciFi hoogtepunt vindt.
Eens. Dat boeit mij ook enorm aan Extant.
Voor mij hoeft sci-fi niet altijd te gaan over 10-tallen of 100-jaren verder in de toekomst met aliens, ruimtegevechten,... Wat je hierboven aanhaalt is voor mij ook pure sci-fi, en eigenlijk realistischer dan de "typische" sci-fi's.
Ik zie van die vraagstukken als rond Ethan echt nog gebeuren in de toekomst. Als je ziet hoe ze de laatste jaren bezig zijn met artificiële neurale netwerken, robots,... en hoe we technologisch vooruit gegaan zijn op 10-20 jaar... Het gaat er volgens mij echt ooit een keer van komen. En dat gaat zijn nog lang voordat we nog maar lange ruimtevluchten gaan maken
Dusja, Extant is voor mij op dit moment de meest boeiende serie.
spoiler:Wat is er met Molly gebeurd, wat hebben Yasumoto en co ermee te maken en waarom, wat zijn ze van plan, wat is er echt gebeurd in het ruimtestation, hoe gaat Ethan evolueren,...
Ze kunnen met enkel wat we in die eerste 2 afleveringen gezien hebben al zoveel richtingen uit, en zo fel uitdiepen dat je er wel een paar seizoenen mee vol krijgt lijkt me
Zou misschien nog een eigen topic kunnen krijgen

IJzerlijm schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 18:08:
Het is wel jammer dat ze in Extant gewoon in Priussen en BMW's rondrijen, dat staat zo enorm raar met androids en andere supertech die er is. Waarom is er toch altijd een 'twee karakters hebben een lange conversatie in een rijdende auto' scene nodig ?
Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat ze gewoon met BMW's rondrijden. Het speelt zich niet zo heel ver in de toekomst af, en ik zie eerlijk gezien auto's niet zo snel evolueren als wat daar in de serie getoond wordt. Wat zouden ze nog meer moeten kunnen ? Ze rijden volledig autonoom rond, je hoeft zelfs niet achter het stuur te zitten. Ik denk dat we eens die fase bereikt niet veel verder hoeven te gaan, ook niet qua design.
Het past allemaal bij de rest van de omgeving (gebouwen die niet ultramodern zijn, heel veel technologie die ik nog wel zie verschijnen de komende 10-20 jaar, computers die je begrijpen als je iets vraagt en dingen voorstellen (zie Google Now nu al, steek daar nog 10 jaar werk in met neurale netwerken, meer processorkracht,..).
Zo heel veel andere supertech is me nog niet opgevallen in de serie, op die hologrammen (bvb in het museum) en Ethan na. Zelrijdende auto's zijn er al, die spiegel die je omtovert tot een computerscherm zijn er al, de meeste robots die ze toonden waren maar net geavanceerder als de topmodellen nu (Asimo vs die in het museum wederom),...
Gewoon extra leuk eraan. Veel van wat je nu in Extant ziet gaan we in ons leven nog gewoon in het echt zien
Computerspiegel
[
Voor 25% gewijzigd door
DinX op 19-07-2014 00:27
]